تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 12-05-2008
مصر وردة الروح مصر وردة الروح غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: May 2008
مصر وردة الروح is on a distinguished road
حرام عليكم ما تولعوش فيها

لله يا مصر

لله يا مصر يا وردة الروح
نحلم نيجي يوم عطر الحب يفوح

شوارع و حكايات تضحك في العينين
و ندفا ساعات في قلبك الحنين
و انتي خمسة عليك من الحسد محروسة
و احنا بين ايديكي نحلم بيكي عروسة

تنام بيوت الناس مفتوحة البيبان
و على ايه الحراس على القلب المطمان
و نقدر من غير حشمة نقول رأينا في عينيك
من غير ما نخاف منك و لا نخاف عليك

و تتجمع القلوب لا غربة و لا فرقة
و لا دخان حروب تحت سمانا الزرقة
و اللي عنده حمامة بحبة قمح و ترضى
و اللي عنده منامة يحققها في اليقظة

و نصرخ بالمدى بالكلمة الهدارة
دم الشهداء ما راحش خسارة
مهما عشنا و شوفنا
خفنا و اتخالفنا
بحبك بعد غياب رجعنا احباب

و نشوف على بابك الغيمة تتجلى
و من حبة ترابك نلبس احلى حلة

انا قلت ابدأ كلامي بالقصيدة الجزائرية دي اللي انا اقتبستها و خليتها على مصر لانها الصراحة عجبتني اوي .
انا كنت عايز اعرف الناس حاجة من غير ما يعرفوا انا مسيحي و لا مسلم كل واحد مريحاه دماغه المسيحي في اعتقاده ان المسيح اتصلب عشان يخلص الناس من ذنب الخطية الاولى و كمان معتقدين ان الذبيح هو اسحق و عندهم ادلتهم على كده من كتابهم المقدس و كمان من المنطق و العقل و عرضوا الكلام دا لعل ان فيه حد من ديانة تانية ربنا يهديه الى الحق كما يعتقد المسيحيين و هو دا الصح اللي عايز يصدق يصدق و اللي مش عايز هو حر و المسلمين سواء في المنتدى دا او غيره من المنتديات الاسلامية معتقدين عكس المسيحيين تماما من ناحية ان المسيح ما اتصلبش و انه نبي مش ابن الرب و كمان تكاد تكون شخصية عيسى اللي بيتكلم عليها المسلمين لا يؤمن بها العقل المسيحي حسب معتقداته و كمان معتقدين ان الذبيح هو اسماعيل جد نبيهم محمد اللي هم بيقولوا انه خاتم النبيين و مافيش نبي هاييجي بعده و كمان معتقدين ان القران هو كتاب ربنا و فيه معجزات تدل على كده و عندهم ما يثبت ذلك من كتابهم و من العقل و المنطق و كمان عرضوا الكلام دا لعل حد ربنا يهديه للحق حسب معتقدهم و دا لا غبار عليه
لكن ايه المشكلة بقى اللي هاتولع في مصر و المصريين المشكلة هي المتشددين من الجانبين زي مثلا المسيحي المتشدد اللي بيقول ان مصر لازم يجرى ليها زي ما جرى في اسبانيا من تنصير للمسلمين قهرا و رجوع مصر مسيحية تاني و كمان المتشدد المسلم زي الحويني و امثاله اللي ممكن يكره المسلم في نفسه و اهله و صحابه اللي بيقول ان المسيحيين لازم يعيشوا في مصر اذلاء الصراحة الاتنين مجانين لان حالة مصر تختلف عن حالة اسبانيا و مش دا المجال اللي نقول فيه الاختلاف ايه و كمان الاهبل التاني المسلم اللي عايز يعيش المسيحيين اذلاء ازاي و هم السلالة النقية المصرية الباقية حتى الان؟ و هم اصحاب الارض ان جاز التعبير رغم ان مصر ارض الكل مسلم كان او مسيحي لكن انا اقصد ان المسيحيين موجودين قبل المسلمين فيها حتى و ان اعتقد المسلمين ان مسيحيو مصر اسلموا و لم تتم اسلمتهم حسب معتقد المسيحيين لكن الاهم من كده ان المسيحيين فاكرين ان المسلمين لما احتلوا مصر كانوا بيخلوا الناس تسلم بالعافية و عيشوا المسيحيين اذلاء و نهبوا خيرات مصر برضه هم حرين في رأيهم و المسلمين فاكرين ان لما المسلمين فتحوا مصر كانوا رحماء بالمصريين و خلصوهم من ذل الرومان و لما المسيحيين لقوا الرحمة في كده و في الدين دا تركوا دينهم و دخلوا الاسلام و اصبح عدد المسلمين اكتر من المسيحيين في وقتنا دا و كمان هم حرين في رأيهم
و انا هنا احب اقول للمسيحيين حاجة: انتم اكيد بتحبوا مصر اكتر من المسلمين حسب اعتقادكم و نفسكم تاخدوا حريتكم كاملة في مصر صح؟ و بتقولوا ان المسلمين احتلوا مصر و لازم يخرجوا طيب انا هاسألكم سؤال ايه ذنب المسلمين الحاليين في مصر من ذنب اجدادهم اللي احتلوا مصر حسب اعتقادكم؟
و كمان احب اوجه سؤال للمسلمين ايه ذنب المسيحي اللي مش عايز يسلم؟ ياخي هو حر هو اللي هايتحاسب مش انت و كمان هو ادامه كل حاجة يختار اللي هو عايزه و اظن هو ليه عقل زيك تمام
انا بس احب اوضح شوية نقط في كلامي و هي دي الخلاصة
طول عمرنا عايشين مع بعض سواء اجداد المسلمين غلطوا او لا حسب رأي المسيحيين او حسب رأي المسلمين انهم مصريين اجدادهم الفراعنة المهم اننا دلوقت بنحب بعض حتى لو بالظاهر مش انتم يا مسلمين بتقولوا انكم ليكم الظاهر و ان كان نبيكم محمد كان بيعامل المنافقين على انهم مسلمين لان دا هو الظاهر منهم و كمان اظن من المسيحيين انهم عمرهم ما يبادلوا حد بيعاملهم حلو بغير كده و انا متأكد من الكلام دا كويس و طبعا الكلام دا بعيد عن رأي المتشددين من الجانبين
تالت حاجة بقى و دي هي اللي هاتولع فعلا في مصر و هي الاساءة للرموز الدينية و احب اوضح حاجة هنا للمسيحيين ان لما مثلا المسلمين بيقولوا المسيح ابن مريم كده مش بيشتموه و لا حاجه دا بالنسبة ليهم تعظيم ليه و مش دا مجال الشرح ليه لكن لما المسيحيين بيقولوا محمد ابن امنة دي اساءة للمسلمين انا بس عايز اوصل حاجة للاتنين ان الواحد يعرف ان دي اساءة لما يعرف قصد و نية التاني بيقولها ليه ؟و كمان عايز الناس تاخد الموضوع ببساطة المسيحيين ما يزعلوش من المسيح ابن مريم لانهم بيقولوا و معتقدين ان شخصية المسيح الاسلامية مش هي المسيحية حسب الاعتقاد و كمان المسلمين ما يزعلوش لما المسيحيين يقولوا محمد ابن امنة لانه فعلا ابن امنة و لا دا غلط و لا امنة كانت ست مش كويسة في نظر المسلمين؟ دا قصدي اننا ما نقفش لبعض على الواحدة لاننا بنحب بعض و دا رأيي الخاص
اخر حاجة بقى خلينا نتحد تاني زي ما اتحدنا في الازمات ايام الثورة و حرب اكتوبر لان احنا دلوقت في محن اشد من الاحتلال الانجليزي و نكسة 67 احنا الشعب المصري الناس مش لاقية تاكل و دا مش مبالغة دا حقيقة الاول الناس ما كانتش لاقية وظايف و بعدين مش لاقية جواز و قلنا ماشي لكن دلوقت و الله العظيم ما حنا لاقيين ناكل و خلينا كل الناس تتحكم فينا امريكا من ناحية بسبب المعونة و الدول الخليجية اللي بيكرهونا اكتر من اسرائيل فعلا و انا عشت هناك و شوفت من ناحية تانية
احنا المصريين بناة الاهرام قاهري الهكسوس و الرومان قاهري اسرائيل دايما ان شاء الله لازم نقهر الجهل و الفقر و المرض و ييجي اليوم اللي الناس تقول فيه مشكلة في ارتفاع سعر الايس كريم مش ماحناش لاقيين العيش
عندنا موارد و عقول و ناس محترمة كتير و زي ما واحد مسيحي قالي قبل كده لو بس الناس تشيل موضوع الدين دا من دماغهم و يخلوه في قلبهم بس مصر تبقى جنة
ادعوا معايا مسلمين و مسيحيين كل حسب طريقته يا رب ادحض المتشددين حتى لو كانوا على ديانتي يا رب رجع خير مصر لولادها مش للي خانوها و لما ندعي بقلب صافي انا متأكد ان ربنا هايستجيب
عشتي يا مصر جميلة و حرة و ان شاء الله لازم ييجي يوم عطر الحب يفوح
A TOT ALLIEUR MES FRERES CHRISTIANS ET MUSLIMS
الرد مع إقتباس
قديم 12-05-2008
الصورة الرمزية لـ موسي الأسود
موسي الأسود موسي الأسود غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2006
موسي الأسود is on a distinguished road
مشاركة: حرام عليكم ما تولعوش فيها

أرحب بالزميل وانا ايضا صدقني لا يهمني ديانتك ولا جنسك ولا لونك لكن ما يهمني أن تعاملني كما أعاملك .

إقتباس:
و احب اوضح حاجة هنا للمسيحيين ان لما مثلا المسلمين بيقولوا المسيح ابن مريم كده مش بيشتموه و لا حاجه دا بالنسبة ليهم تعظيم ليه و مش دا مجال الشرح ليه لكن لما المسيحيين بيقولوا محمد ابن امنة دي اساءة للمسلمين
بدأنا في انعواج المنطق اصبح فخر وتعظيم للمسيح أن يكني باسم امه و أصبح اساءة للمسلم أن يكني محمد بلفظ ابن آمنة .

يا زميل كن منصفا ولا تكن بوجهين ... هذا معناه عدم أمانة .

إقتباس:
خلينا نتحد تاني زي ما اتحدنا في الازمات ايام الثورة و حرب اكتوبر
ابحث عن السبب من اعطي الفرصة للشعرواي أن يفرق الشمل
ابحث عن السبب من اتخرم في العرض وكان هدفه جعلنا ماسحي احذية
ابحث عن السبب في الجماعات الاسلامية و التي استحلت دمائنا و نسائنا بنصوص صريحة وواضحة من قرآن اله الاسلام الشيطاني و أحاديث رسوله الهالك .

إقتباس:
خلينا كل الناس تتحكم فينا امريكا من ناحية بسبب المعونة
تبرتم علي النعمة فلما تبكون و تولولون ..

إقتباس:
الدول الخليجية اللي بيكرهونا اكتر من اسرائيل فعلا و انا عشت هناك و شوفت من ناحية تانية
المعونات الغذائية و التعليمية و الصحية المصرية التي أضاعت اقتصاد مصر وتمتع بها هؤلاء العربان وهم يمكرون لكم .

يد مصر في فم كل الفلسطينيين تغذيهم و تعطيهم طعامنا ووقودنا و كهربائتنا و مسلتزمات حياتنا و يضربون وزير خارجيتكم بالجزم و يقتحمون الحدود المصرية و يقتلون جنودكم الغلابة .. فمن أعطاهم الفرصة .. أليست حكومتك الرشيدة و التي حتي الي اليوم فاتحة للحدود تستقبل ارهابيي هذه الدولة الفلس طينية .

للأسف لا توجد اي دولة عربية تحب مصر أو تقبل شعبها .. بل دعني أوضح أكثر لا توجد أي دولة عربية تحب دولة أخري أو تقبل شعبها .

كل العرب ماهم الا حثالة اجتماعية ناتجة من فكر جاهلي تعود علي الفاحشة و اللمم و سلب حقوق الآخر وتكفير المخالف للفكر و العقيدة .

هذا هو رايي الخاص
ودمت بخير

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18
لى النقمة ان اجازى يقول الرب
رفعنا قلوبنا ومظلمتنا اليك يارب
الأقباط يصرخون و المسلمون يعتدون و الشرطة يطبلون
إن الفكر الخاطئ يضعف بمجرد كشفه
الرد مع إقتباس
قديم 12-05-2008
آية اللطف آية اللطف غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Feb 2006
آية اللطف is on a distinguished road

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة مصر وردة الروح مشاهدة مشاركة
اخر حاجة بقى خلينا نتحد تاني زي ما اتحدنا في الازمات ايام الثورة و حرب اكتوبر لان احنا دلوقت في محن اشد من الاحتلال الانجليزي و نكسة 67
عندنا موارد و عقول و ناس محترمة كتير و زي ما واحد مسيحي قالي قبل كده لو بس الناس تشيل موضوع الدين دا من دماغهم و يخلوه في قلبهم بس مصر تبقى جنة
ادعوا معايا مسلمين و مسيحيين كل حسب طريقته يا رب ادحض المتشددين حتى لو كانوا على ديانتي يا رب رجع خير مصر لولادها مش للي خانوها و لما ندعي بقلب صافي انا متأكد ان ربنا هايستجيب
عشتي يا مصر جميلة و حرة و ان شاء الله لازم ييجي يوم عطر الحب يفوح
آمين آمين .........
ولو أن كل واحد من الفريقين بدأ بإصلاح نفسه واعتمد على خالقه في إصلاح غيره لانتهت المشكلة
ولكننا نريد تغيير العالم كله وبدون أن نغيّر في أنفسنا شيئا
الرد مع إقتباس
قديم 12-05-2008
Registered User

دا كلام الاخ موسى الاسود

ابحث عن السبب في الجماعات الاسلامية و التي استحلت دمائنا و نسائنا بنصوص صريحة وواضحة من قرآن اله الاسلام الشيطاني و أحاديث رسوله الهالك .

ليه حضرتك فرضت اني مسلم؟

بدأنا في انعواج المنطق اصبح فخر وتعظيم للمسيح أن يكني باسم امه و أصبح اساءة للمسلم أن يكني محمد بلفظ ابن آمنة .

يا زميل كن منصفا ولا تكن بوجهين ... هذا معناه عدم أمانة .

عيب يا اخ موسى بلاش حكاية بوجهين دي احنا لسه بنقول عايزين نتحد و انت بتغلط فيا عموما باركوا لاعنيكم شكرا يا عم و انا عارف انك ما تقصدش لكن عموما انا هاوضح لك رأيي انا اقصد اننا نتحمل بعض و ما نقفش لبعض على الواحدة لما المسلم يقول للمسيحي عيسى ابن مريم يعتبر انه بيتكلم على شخص تاني و هو دا فعلا لان المسيحي لا يؤمن بعيسى القراني لانه مختلف تماما عن المسيح اللي جوا عقل المسيحي دا ابن ربنا و دا لا دا اتصلب و دا لا دا قال جاي بعدي انبياء كذبة و دا قال محمد هاييجي بعدي فهمت قصدي يا باشا؟

ابحث عن السبب من اعطي الفرصة للشعرواي أن يفرق الشمل
ابحث عن السبب من اتخرم في العرض وكان هدفه جعلنا ماسحي احذية

تاني رجعنا لاختلاف وجهات النظر اللي هايضيعنا خلينا نتكلم فيما اشترك فيه المسلم و المسيحي اللي هو مصر و ارضها و خيرها اللي اتنهب بغض النظر عن مين اللي نهبه و بغض النظر عن اي خلافات تاريخية يعني حضرتك من وجهة نظرك ان الشعراوي فرق الشمل و المسلم من وجهة نظره ان البابا شنودة بيحاول ينصر المسلمين عموما انا مش اقصدي اعرف مين صح و مين غلط لاني زي ما قلت قبل كده كل واحد مريحاه دماغه خلينا نفكر ايه اللي هايصلحنا انا من وجهة نظري المتواضعة اننا مش هانتصلح الا لما ندور على المشترك بينا و لو كانت حاجة واحدة مش انتم يا مسلمين على راي عمرو خالد انه كان بيقول دور على حاجه مشتركة دايما بينك و بين اللي انت مختلف معاه لانك شايفها سبعة
من ناحيتك و هو شايفها تمانية من ناحيتة

تبرتم علي النعمة فلما تبكون و تولولون ..
هي دي برضه نعمة يا باشا؟ و بعدين انا باكلمك كمصري فقط و لا شيء غير ذلك فابلاش تبكون دي خليها نبكي و لا حضرتك مش مصري زينا؟
و بعدين احنا مش محتاجين لنعمهم احنا عندنا اللي يكفينا من موارد و قوة بشرية هائلة بيحسدنا عليها اخوانا البعده اللي مقطوع خلفهم و لو استغنوا عننا بلادهم هاتبقى خرابة لكن احنا مسروقين و احد

اسباب سرقتنا هي انشغالنا بديانات بعضنا و دا خلانا سيبنا حقنا

للأسف لا توجد اي دولة عربية تحب مصر أو تقبل شعبها
انا عارف كده لاننا احسن منهم كلنا بعاداتنا و تقاليدنا اللي هم بيحسدونا عليها لكن دلوقت اللي شغال عندهم و بيمسح جزمهم المصري لانه مسروق في بلده يا اخويا انا و الله عايز نلاقي حل بدل ما كل واحد عمال يفكر في دين غيره انت يا عم موسى مش وضحت للناس ان دينك صح؟ و فيه اخوه مسلمين عملوا زيك؟ طيب خلاص بقى كل واحد يروح في الحته اللي هو عايزها من غير ما يفكر في التاني و يا ريت الدين يبقى في القلب بس و لا مكان غير القلب

ولو أن كل واحد من الفريقين بدأ بإصلاح نفسه واعتمد على خالقه في إصلاح غيره لانتهت المشكلة
ولكننا نريد تغيير العالم كله وبدون أن نغيّر في أنفسنا شيئا
ربنا يخليك يا عم اية اللطف هو دا الكلام البناء اللي نفسي الكل يتكلم بيه مش هنا في المنتدى بس لكن في كل مصر مش المسلمين بيقولوا ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم طيب ما بيعملوش بيها ليه؟ و لا هم بس شاطرين يتكلموا و بعدين يعملوا عكس الاية و يروحوا يغيروا المسيحيين؟ طيب غير نفسك الاول و بعدين ربنا يحلها مع اي حد تاني
عموما شكرا ليكم لاتاحة الفرصة لي علشان اقول رأيي اللي كنت هاتسجن بسببه قبل كده
و احب افكر الاخ موسى اني و الله باتكلم من منطلق اني مصري و لا شيء غير ذلك و ارجو منه انه ما يشمش على ضهر ايده و يحطني في صف المسلمين و هو مش عارف اذا كان دا صح و لا لا و عموما انا لا شيخ و لا قسيس عشان ادخل في كلام ديني و اثباتات و غيره كل مجال له متخصصيه
a tot alleur mes freres christians et muslims
الرد مع إقتباس
قديم 12-05-2008
Moderator

إقتباس:
عيب يا اخ موسى بلاش حكاية بوجهين دي احنا لسه بنقول عايزين نتحد و انت بتغلط فيا عموما باركوا لاعنيكم شكرا يا عم و انا عارف انك ما تقصدش لكن عموما انا هاوضح لك رأيي انا اقصد اننا نتحمل بعض و ما نقفش لبعض على الواحدة لما المسلم يقول للمسيحي عيسى ابن مريم يعتبر انه بيتكلم على شخص تاني و هو دا فعلا لان المسيحي لا يؤمن بعيسى القراني لانه مختلف تماما عن المسيح اللي جوا عقل المسيحي دا ابن ربنا و دا لا دا اتصلب و دا لا دا قال جاي بعدي انبياء كذبة و دا قال محمد هاييجي بعدي فهمت قصدي يا باشا؟
نحتمل بعض في السراء و الضراء ماشي في عمل الخير ماشي لكن ليس في سب الاله وكنيته بامه فهل الاسلام يحترم عقيدتي كي تطالبني باحترام عقيدة الاسلام .

هل القرآن تركني كي أعبد الهي بحريتي كي أتركك أنت ايضا تهنأ بعباداتك بدون تفكير ولاوعي .

الاسلام كفرنا و اعتبرنا زنادقة و مشركين فلما تريد مني احترام من أهانني و أهان ديني و أهان الهي .

انا عن نفسي لن أقبل أن أهان أو أذل من حفاة العرب كما هو مروي عن رسول الاسلام بن آمنة في اصح الأحاديث .

ومن يأمر بالاهانة هو الذي له توجه الاهانة و البادي أظلم
اله الاسلام و رسول الاسلام و قرآن الاسلام أهاننا و أهان مسيحنا و أهان ايماننا لذلك نحن نسلط عليه الضوء الكاشف فقط ليس الا بدراساتنا لهذه الكتب و هذه العقائد الشيطانية و فضحها للعالم وكل كلمة نوجهها ان كنت تشعر أنت بانها اساءة و غير موجودة في المراجع الاسلامية أكون سعيد بأن أرسل لك رقم الصفحة أو الحديث أو الآية من كتاب يؤكد صدق كلامي .

إقتباس:
هي دي برضه نعمة يا باشا؟ و بعدين انا باكلمك كمصري فقط و لا شيء غير ذلك فابلاش تبكون دي خليها نبكي و لا حضرتك مش مصري زينا؟
و بعدين احنا مش محتاجين لنعمهم احنا عندنا اللي يكفينا من موارد و قوة بشرية هائلة بيحسدنا عليها اخوانا البعده اللي مقطوع خلفهم و لو استغنوا عننا بلادهم هاتبقى خرابة لكن احنا مسروقين و احد
يا زميل مصر و من لحظة دخول الاسلام بها تحولت من دولة منتجة للغذاء في كل العالم الي دولة مستهلكة للغذاء .

الزيادة السكانية الرهيبة في مصر و تحريم تنظيم الأسرة في الاسلام هو ما جعل مصر بهذه الصورة الآن خلاف الحرامية الكبار و المرتشين .

اما خير مصر فكان زمااااااااااااااان أيام ما كانت الخزانة المصرية دائنة للخزانة البريطانية ايام احتلالها فرغم الاحتلال الانجليزي كانت مصر بتسلف بريطانيا العظمي و الجنيه الانجليزي بـ 97 قرش مصريا لاغير دا ايام الملك يا زميل الذي قامت الثورة بطرده و نفي عائلته و تجريدهم من ثرواتهم و قام جمال بكشف الرصيد المصري من الذهب و بيع أرصدة مصر للصرف علي حروبه في الجزائر و تونس و ليبيا و اليمن و غيرها .

ومنذ هذا اليوم و مصر في النازل وكل ما نخلص من حرامي يأتي حرامي آخر فما ذنبا نحن في ذلك وما دخل هذا في موضوعنا .
ارجع الي الأسباب .
إقتباس:
اسباب سرقتنا هي انشغالنا بديانات بعضنا و دا خلانا سيبنا حقنا
اذهب الي وزارة التعليم و اطلب منها منع تدريس القران و الاحاديث في كتب اللغة العربية للمسيحيين و لما تجبرهم علي ذلك .

اذهب الي الازهر و أطلب منهم أن ينظفوا الاحاديث و القرآن من أيات القتل و النهب و استحلال المال و العرض .

اذهب الي مشايخ الفضائيات و الشهرة و اطلب منهم الا يسبونا .
اذهب الي كل شيخ في مسجده و اطلب منه أن يتعلم الأدب و ألا يتلفظ علينا بكلام سوء .

إقتباس:
و احب افكر الاخ موسى اني و الله باتكلم من منطلق اني مصري و لا شيء غير ذلك و ارجو منه انه ما يشمش على ضهر ايده و يحطني في صف المسلمين و هو مش عارف اذا كان دا صح و لا لا و عموما انا لا شيخ و لا قسيس عشان ادخل في كلام ديني و اثباتات و غيره كل مجال له متخصصه
صدقني و أنا بأحترم كل انسان مهما كان وانا لا أتجني علي أحد يا زميل ارجع الي الأحداث اليومية التي تحدث
قتيل الاسكندرية و قتيل الزقازيق و العريف عماد المقتول لأنه رفض الاسلام و شهداء الكشح .... تحب أن أرفق لك صور هؤلاء يا زميل يمكن ساعتها تشعر بما نشعر نحن به .
دمت بخير .

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18
الرد مع إقتباس
قديم 12-05-2008
shootafar shootafar غير متصل
Silver User

تاريخ التّسجيل: Mar 2007
shootafar is on a distinguished road

احترزوا من الانبياء الكذبة الذين يأتونكم بثياب الحملان و لكنهم من داخل ذئاب خاطفة.
الاخ الكريم ما معنى مصر وردة الروح
ما اكذب اللسان العربى يقول ما لا يعنى، ان كان للمسلم انتماء لمصر لعمل بحب من اجلها، لافتخر بمصريته و حافظ على تاريخه و لغته، لاكرم بنى وطنه دون افضلية لانتماء دينى، ان كنت فعلا مصرى لدافعت عن كل معتدى على مصرك و لو كان حتى مسلما مثلك، اعتدى الفلسطينيون علينا ما فعلنامددنا يد المساعدة، زى المكسور عينه و من سالمنا و حافظ على حقوق الجوار معنا و لم يعتدى عليناتقول عنهم

إقتباس:
لله يا مصر

احنا المصريين بناة الاهرام قاهري الهكسوس و الرومان قاهري اسرائيل دايما ان شاء الله
A TOT ALLIEUR MES FRERES CHRISTIANS ET MUSLIMS
ثم ماذا يفعل من تنعتهم بالمتشددين من المسيحيين و توصمهم بجعلهم فى الكفة الاخرى من ارهابى الظلام فى ميزانك الاعوج، هل يخطئ من يسعى لاستقلاله من محتل معتدى قاتل مغتصب مدعى، انكم تدعون انكم مصريين و لكن ولائكم لمملكة الظلام المسمى بالاسلام، لو كان لك احساس بمصريتك لما كان هناك داع لاقتباسك من غيرك بل عبرت فقط عما بداخلك فما يصدر من القلب يصل للقلب.
الرد مع إقتباس
قديم 13-05-2008
Registered User

يا استاذ موسى اذا كان المسلمين بيقولوا على المسيحيين انهم كفرة فالمسيحيين كمان بيقولوا عليهم كده لان الطبيعي ان كل واحد فاكر ان ديانته هي الصح و اللي مش عليها يبقى غلط و هايروح النار اظن انك متفق معايا في كده
انا عارف ان مصر طول عمرها كانت منتجة للغذاء حتى بعد دخول الاسلام و ما زالت قادرة على ذلك لكن ازاي هو دا اللي لازم نفكر فيه بدون الرجوع للدين اقصد بدون ما كل واحد يفكر في دين التاني و كل واحد يخليه في نفسه
انا عارف كمان ان جمال عبد الناصر اللي فيه مسيحيين كتير لعلمك بيحبوه غلط لما ساعد باقي الدول العربية على استقلالها و رغم كده هم بيكرهونا برضه و بينكروا الجميل و المعروف
انا معاك ان مش ممكن يجبر المسيحي على تعلم القران في مناهج اللغة العربية و ان القران يتم تعليمه في مناهج التربية الاسلامية بس و انا عارف ان دا مش كويس لان زي ما المسيحي مش عايز يدرس القران المسلم برضه مش عايز يدرس الكتاب المقدس فا ما ينفعش حد يجبر حد ان يدرس حاجة غصب عنه
لكن انا الصراحة مش معاك ان الازهر يشيل احاديث و كلام من القران لان هو دا الدين الاسلامي اللي عايز يتبعه كله براحته لكن ما ينفعش يتبع حته و التانيه لا و اظن عندكم كده برضه
بالنسبة لشيوخ الفضائيات دول ناس عايزة تكسب فلوس من ورا الدين زي القس اللي اسمه زكريا بطرس تماما و دول عقابهم هايكون شديد بالنسبة لعقيدة الاسلام لان الامام ابو حنيفة كان بيهرب من الناس عشان ما يفتيش فتوة ممكن تكون غلط و يتحمل وزرها و هو كان اعلم من كل نجوم اقصد شيوخ الفضائيات دول و المسلمين عارفين كده كويس
و اي شيخ في الجامع لو قال على المسيحيين كلام لا يليق فهو يعبر عن نفسه و انا بأكد لك من حكم تجاربي ان ما بيقولش عليهم كده غير الشيوخ الجهلة لان هنا احب اعرفك ان مش كل الشيوخ اللي بيخطبوا خطبة الجمعة على علم بالاسلام و الله العظيم فيهم اللي ما يعرفش يكتب جواب بوسطة صح و انا لي تجربة مع شيخ سألته عن هل للمسيحيين حق في بناء الكنائس و بجد انا مش باقولك الكلام دا عشان اكذب عليك و لا حاجة دا حصل فعلا قالي ان ليهم الحق قلت له هاتلي كلام يثبت كده جابلي لكن انا بجد مش فاكره و الراجل دا كان الله يرحمه على قدر كبير من العلم مش زي شوية الشتامين اللي انت تقصدهم
انا مصدقك ان فيه ناس مش كويسة و بتسعى لقتل المسيحيين لكن انت تنكر ان فيه ناس مالهاش اي عداوة معاكم؟ و كمان بيحبوكم و هم اكتر من اللي بيكرهوكم و الله كل حاجة مش كويسة بتحصل ليكم من اي واحد مسلم دا بيبقى جاهل و ربنا هايحاسبه حسب العقيدة الاسلامية
دا كان بالنسبة للاخ موسى
اما بالنسبة للاخ التاني شوتافار احب اوضح لك حاجة رغم انك برضه شميت على ضهر ايدك اني باضحك عليك و عامل نفسي كويس و انا مش كويس عموما يا سيدي ربنا يسامحك و انت مش ربنا علشان تعرف اذا كنت انا كويس و لا لأ
اول حاجة احب اعرفهالك اني احب جدا ان المصريين يرجعوا يتكلموا بلغتهم القبطية الاصليه و نفسي بجد اتعلمها لكن مش لاقي حد يساعدني
تاني حاجة انا مش عايزك تنكر ان المسلمين اللي في مصر دلوقت مصريين و بيحبوا مصر زيك بالضبط
تالت حاجة بقى انت مين اللي قالك اني باقتبس عموما ربنا يعلم اني ما اقتبستش حاجة و اني دخلت المنتدى هنا بس علشان اكلم الناس سواء مسلمين او مسيحيين انهم يرجعوا لمصريتهم و يتعلموا لغتهم الاصلية و احب اعرف المسلمين ان ايران مسلمة لكن بتتكلم فارسي و برضه تركيا و كمان المسلمين في الصين و الهند و اوروبا و امريكا بيتكلموا لغتهم الاصلية مع معرفة اللغة العربية علشان يدرسوا القران و دا اللي انا نفسي نبقى عليه في مصر خاصة اني اعرف ان اللغة القبطية لغة ثرية و جميلة و حتى لو مش جميلة فهي لغتنا الاصلية
اخر حاجة بقى ارجو منك انك تهدي معايا الحوار شوية مش معنى اني باتكلم باحترام انك تتهجم عليا و تتهمني بالكذب لاني متأكد ان اللي بيشتم على النت دا ما يقدرش يقول كلمه واحدة لو هو واقف قدام الشخص اللي هو بيشتمه في الحقيقة و ما اسهل الشتيمة و طولة اللسان على النت لانك مش هاتعرف تاخد حقك مني فاخليك محترم شوية و حسن النية يا استاذي
الرد مع إقتباس
قديم 13-05-2008
Zagal Zagal غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Feb 2004
Zagal is on a distinguished road

إقتباس:
يا استاذ موسى اذا كان المسلمين بيقولوا على المسيحيين انهم كفرة فالمسيحيين كمان بيقولوا عليهم كده لان الطبيعي ان كل واحد فاكر ان ديانته هي الصح و اللي مش عليها يبقى غلط و هايروح النار اظن انك متفق معايا في كده

انت داخل تكدب كده من اولها...

هات لى كلمه من الكتاب المقدس بتكفير غير المسيحى !!!!!

وكفى

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18"

( سيظل القران اعجاز لغوى فى نظر المسلمين الجهلاء فقط.
لان معظمهم لايستطيع الكتابه بدون اخطاء املائيه )

الرد مع إقتباس
قديم 13-05-2008
Moderator

عاشت ايديك يا زجل

إقتباس:
بالنسبة لشيوخ الفضائيات دول ناس عايزة تكسب فلوس من ورا الدين زي القس اللي اسمه زكريا بطرس تماما و دول عقابهم هايكون شديد بالنسبة لعقيدة الاسلام لان الامام ابو حنيفة كان بيهرب من الناس عشان ما يفتيش فتوة ممكن تكون غلط و يتحمل وزرها و هو كان اعلم من كل نجوم اقصد شيوخ الفضائيات دول و المسلمين عارفين كده كويس
زميلي ابونا زكريا بطرس اللي عمله كدا هو الاسلام نفسه لما أخوه مات لأنه بيعرف المسيحيين بالمسيح !!
زكريا بطرس دخل السجن في مصر وخرج من مصر باعجوبة سمائية و لم يكن في أحد الأيام بيجري وراء الفلوس .. فهل تقارن بين الشعراوي صاحب البترودولاريات السعودية و التمويل السعودي له لأسلمة مصر وما بين انسان تحطم بيته !! ومات أخوه لأنه مسيحي و بيعلم المسيحيين المسيحية !!

سبق و أخبرتك ارجع الي السبب نحن لا نريد جلسات العرب وكل شيء ألسطا يا سعادة الريس و صورتين يتنشروا في الجرايد الحكومية و بعدها بكام يوم يتكرر نفس المشكلة كما حدث في الكشح و الي الآن الفاعل مجهول و الجناه حكم عليهم بالبراءة في القضاء النزية ابن النزيه المصري .

ايه ذنب البنت دي

ايه ذنب الراجل العجوز دا

اخبرني الآن كم مسلم مات بالكشح !!! وكم مسلم أصيب !!

الرد مع إقتباس
قديم 13-05-2008
El-Basha El-Basha غير متصل
Moderator

El-Basha is on a distinguished road

إقتباس:
انا مصدقك ان فيه ناس مش كويسة و بتسعى لقتل المسيحيين لكن انت تنكر ان فيه ناس مالهاش اي عداوة معاكم؟ و كمان بيحبوكم و هم اكتر من اللي بيكرهوكم و الله كل حاجة مش كويسة بتحصل ليكم من اي واحد مسلم دا بيبقى جاهل و ربنا هايحاسبه حسب العقيدة الاسلامية
همه فين دول ياخويا ...... ده أحنا بنهاتي وبنقولكم يا مسلمين يا متنورين يا أهل الخير البلد بتضيع منا كلنا ...أتكلموا أو أتحركم وله حد بيسمع وله حد مهتم .... حرام عليكم ما تولعوش فيها... خد عندك قضيه الغلبانه بهية السيسي ......القبض علي بهية السيسي شقيقة شادية السيسي بنفس التهمة ..بلطجة الدولة المصرية
http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=28374

مصر وردة الروح....
أنا معجب بهدؤك ورازنتك في الحوار لكن غير مقتنع أنك مسيحي ... وده حقك ... سر في ودنك الأقباط عندهم حساسيه تكشف غير المسيحي علي طول .... بنفتح المندل ...وكله مكشوف في الفنجان المقلوب... سيبك من النقطه دي علشان ما نختلفش في شئ فرعي غير أساسي
برغم أن هدفك جميل ونبيل وكل الأقباط بيحلموا بيه من سنين طويله ... وأتمني أن يكون هناك كتير من أمثالك الطيبين .... لكن للأسف منطقك وأسبابك ووسيلتك غير سليمه بالمره ....نسيب الخلاف الديني وغيره ...

فمثلا لما الجراح يلاقي دمل وعامل صديد ...هل يغطيه و يديلك مسكن للألم ويقولك بكره حتبقي كويس ... ما ينفعش طبعا ...لا زم يفتح الدمل وينظف الجرح كويس ويسبب ألم وقتي ... بس علي المدي الطويل علاج شافي ... طبعا أنت عارف الجواب ده.... نطبق علي الواقع
أهانه يوميه في المدارس وفي الشارع وفي الشغل ولما تروح البيت من الجيران وفي الفضائيات ... وبعد كده أضطهاد وقتل مباشر في حوادث كبيره ذي ما جابلك الأستاذ موسي صور شهداء الكشح ... حيث الصوره تقول ألف كلمه.... خد عندك ...الخانكه... الزاويه الحمراء... منشيه ناصر ... الكشح 1 ... الكشح 2 ... العديسات ... الكتدرائيه في قلب القاهره من قوات الأمن المركزي .... الأسكندريه داخل الكنيسه يوم جمعه ختام الصوم ... وأختفاء بناتنا القواصر و غيره وغيره وغيره ... "وجاي تقولي نرجع زي زمان قول للزمن أرجع يا زمان " أم كلثوم بتقول ماينفعش ...

لو أحنا عايزين الخير لمصر .... أول خطوات علاج الدمل هو حساب المسئول عن هذه الجرائم البشعه دي ضد أصحاب البلد المسيحين ... يعني الكشف عن سبب الجرح الطائفي ....وتقديمهم للمحاكمات العادله مش تبرائت كل المتهمين في قضايا الكشح ... و تبرائه متهم الأسكندريه والأيحاء أنه مختل عقليا وأنه بمفرده هجم علي 3 كنائس ... الكلام ده ليس له أي دعوه بفضائيات أو شيوخ جهله كما تدعي .... لكن تخطيط وتنفيذ منظم ومدعوم من نظام مصر السياسي والتنفيذي الأمني + تمويل نظام الوهابيه السعوديه ....

ومرحبا بك ...
ياريت تقدر تقول بصراحه مين حيولع في مصر ذي العراق ولبنان وفلسطين ....و الجزائر ....

آخر تعديل بواسطة El-Basha ، 13-05-2008 الساعة 06:08 AM
الرد مع إقتباس
قديم 13-05-2008
Registered User

الاول احب اوجه كلمة للاخ زجل اللي اتهمني باكدب و برضه شم على ضهر ايده اني كداب و عرف ايه اللي انا مخبيه جوا قلبي و قصدي ايه من كلامي يا استاذي الكريم كلمة كفر بحاجة دي معناها كذب الحاجة دي يعني لما المسلم يكذب صلب المسيح اذا هو كفر بصلب المسيح اذا هو كفر بالعقيدة المسيحية لكن موضوع كافر بالله دا و لا لأ دا موضوع يعلمه ربنا بس و كمان لما المسيحي بيكذب محمد دا معناه انه كفر بمحمد و بالتالي كفر بالاسلام فهو اذا كافر في نظر العقيدة الاسلامية لكن انه كافر بالله و لا لأ دي كمان حاجة يعلمها ربنا بس و هو دا كان قصدي يا استاذ زجل ياللي مش كداب انا يا عم اللي كداب و شكرا على ذوقك لاني عارف انك متعصب و مش تقصد تجرح فيا
كلمة بقى كمان للاخ موسى ايه يا عم موسى يعني عاشت ايدك يا زجل يعني عاشت ايده انه شتمني؟ عموما شكرا لذوقك انت كمان بس المفروض تقوله عيب كده مش عاشت ايدك
طبعا انا مش ممكن افرح لما اي واحد مسيحي يموت او حتى يتأذي و لو بكلمة و انا عارف و متأكد ان اغلبية مسلمي مصر لا يقبلون دا حتى لو النظام عايز كده و زي ما النظام ظالم المسيحيين هو كمان ظالم المسلمين لكن ما بيحسش بالنار الا اللي كابشها على رأي المثل المصري يعني ممكن المسلم مش حاسس باللي بيعاني منه المسيحي و كمان المسيحي مش حاسس باللي بيعاني منه المسلم
اما بالنسبة لموضوع الكشح انا الصراحة مش عارف كم مسلم مات او اتصاب و انا ما دخلتش المنتدي علشان اتكلم في حاجات بعينها احنا عايزين دلوقت نحط نقط مهمة و محددة اهم ما فيها تحسين حياة المصريين عموما بدون النظر لاي اعتبارات دينية سواء النظام رضى ام لم يرضى و كمان ارجو من جميع الزملاء انهم ما يحاولوش يجروني لحوار ديني لاني زي ما قلت اني مش شيخ و مش ملم بكل الجوانب الدينية اللي اقدر اناقش بيها حد و اعترف ان دا قصور و خطأ مني
الى الاخ الباشا انا مش مخبي ديانتي علشان خايف منك و لا حاجة انا بس حبيت الحوار ما يكونش في الدين زي مانا وضحت قبل كده انا حبيت الكلام يكون بين مصريين و بس من غير ما عرف ديانتك و لا انت تعرف ديانتي و هو دا اللي اتمناه في المعاملات اليومية بينا و انا عارف ان فيه مسلمين بياخدوا موضوع الدين دا على صدرهم اوي و دا خطأ سببه الجهل و الغباء و انا ما انكرش كده و كمان عارف ان المسيحيين ما بيعملوش كده لكن الظاهر انكم هاتغيروا لي الفكرة دي لاني لقيتكم الصراحة بتعملوا كده في المنتدى دا
و بعدين انت بتقول وسيلتك غير نبيلة بالمرة ليه بس هو انا دخلت عليكم شايل كيس جوافة و بعدين بتفتحوه لقيتم فيه قنبلة و لا مؤاخذة؟
و انا معاك ان لازم الدمل ينفتح بخروج النظام الفاسد دا و يجي نظام مصري خالص بدون النظر للاعتبارات الدينية و اكيد ساعتها الناس كلها هاترتاح
و بعدين بلاش اصحاب البلد دي لان كلنا اصحاب البلد يا استاذي
و اقولك مين هايولع في مصر بجد هو النظام الفاسد في كل جوانبه اللي حاكم مصر دلوقت و انا رأيي ان مصر في اسوأ حال لها على مر التاريخ
اما بالنسبة للاقتراحات اللي انا باقترحها انا هاقول كل مرة على واحدة لكن يا ريت تقترحوا معايا حلول لتنفيذها و ربنا يسهل و تحصل حتى لو احنا ما شفناهاش و ولادنا اللي شافوها
اول حاجة هي ان لازم مصر تنفصل عن الدول العربية لكن فيه هنا مشكلتين الاولى تتعلق باقناع بعض المسلمين ان مش لازم علشان ابقى مسلم اني اكون باتكلم عربي و ان اكتر المسلمين تخلفا في العالم هم المسلمين العرب فعندك ايران و المسلمين في باقي انحاء العالم مش عرب لكن احسن من العرب المشكلة التانية بقى و هي الاهم اننا لو انفصلنا عن العرب فجأة كده هايتشرد ملايين المصريين طبعا لان هاتقوم الدول الخليجية اللي شغال فيها الكتير من المصريين اللي يتعدوا بالملايين بطردهم و دول طبعا معظمهم ناس غلابة لما يرجعوا مصر هايكون فيه عبء كبير جدا علينا هنا في مصر لان كل واحد في الدول دي يعول عيلة و ممكن اتنين فاياريت الناس في ردودها عليا تقترح حل للمشكلة دي علشان نقدر ننفصل عن العرب و هاتكون دي اول خطوة لرجوعنا لمصريتنا و ثقافتنا العريقة و جمال كلمة مصري و هيبتها كمان و قيمتها الجميلة اللي زال نورها
يا ريت تقترحوا عليا بدون الدخول في امور دينية
و احب ااكد ليكم اني و الله باكلمكم لخير مصر و بس و لا يهمني دينكم ايه و ربنا يشهد على كلامي
a tot alleur mes freres christian et muslim
الرد مع إقتباس
قديم 13-05-2008
Moderator

إقتباس:
كلمة بقى كمان للاخ موسى ايه يا عم موسى يعني عاشت ايدك يا زجل يعني عاشت ايده انه شتمني؟ عموما شكرا لذوقك انت كمان بس المفروض تقوله عيب كده مش عاشت ايدك
يا زميل زجل لم يشتمك ولم يسبك كما تدعي بل وصف تقيتك التي تتكلم بها في الموضوع

إقتباس:
اما بالنسبة لموضوع الكشح انا الصراحة مش عارف كم مسلم مات او اتصاب و انا ما دخلتش المنتدي علشان اتكلم في حاجات بعينها احنا عايزين دلوقت نحط نقط مهمة و محددة اهم ما فيها تحسين حياة المصريين عموما بدون النظر لاي اعتبارات دينية سواء النظام رضى ام لم يرضى و كمان ارجو من جميع الزملاء انهم ما يحاولوش يجروني لحوار ديني لاني زي ما قلت اني مش شيخ و مش ملم بكل الجوانب الدينية اللي اقدر اناقش بيها حد و اعترف ان دا قصور و خطأ مني
ولا مسلم !!! لا قتلي و لا مصابين !!
يعني قري المسلمين كونوا عصابة و اقتحموا الكشح مرتان و سفكوا دماء الابرياء بايات قرآنية صريحة !

وكونك غير ملم بالجوانب الديني فهذا ما جعلك مسلما معتدلا تحب الآخر و تحترم عقيدته . وهذا ما لاحظته عليك و ذكرته سابقا في اولي مشاركاتي في هذا الموضوع .

آخر تعديل بواسطة موسي الأسود ، 13-05-2008 الساعة 03:03 PM
الرد مع إقتباس
قديم 13-05-2008
ashrafb ashrafb غير متصل
Silver User

تاريخ التّسجيل: Mar 2005
ashrafb is on a distinguished road

اتفاقية لوكسمبورغ

إقتباس:
اتفاقية لوكسمبورغ (بالألمانية: Luxemburger Abkommen) أو اتفاقية دفع التعويضات (بالعبرية: הסכם השילומים) هي اتفاقية بين دولة إسرائيل وجمهورية ألمانيا الاتحادية تم التوقيع عليها في سبتمبر 1952 والتزمت ألمانيا فيها بدفع تعويضات لليهود الناجين من الهولوكوست ولدولة إسرائيل باعتبارها الدولة التي ترث حقوق الضحايا اليهود والتي تعتني بتأهيل أغلبية الناجين اليهود. في إطار هذه الاتفاقية دفعت جمهورية ألمانيا الاتحادية لدولة إسرائيل ما يقدر بـ 3 مليارات مارك ألماني غربي في غضون 12 عاما ما بين عام 1953 و1965 ، كذلك التزمت حكومة ألمانية بدفع معاش شهري لكل يهودي أينما كان، إذا أثبت تعرضه لمطاردة الحكم النازي في أوروبا منذ 1933 وحتى نهاية الحرب العالمية الثانية.
بص يا وردة اذا كانت جاد في كلامك فالبنسبة لي اتفاقية بين المسلمين والمسيحين تشابه اتفاقية لوكسمبورغ هي اقل شئ ممكن تقديمه للضحايا باسم الاسلام.

عائلات كتير تشردت وناس كثير ماتوا واكثر منهم اختاروا منفى اختياري لهم احن وارحم من وطنهم.

غير كده بالنسبة لي ليس هناك مجال للنقاش
قديم 13-05-2008
shootafar shootafar غير متصل
Silver User

تاريخ التّسجيل: Mar 2007
shootafar is on a distinguished road

إقتباس:
اما بالنسبة للاخ التاني شوتافار احب اوضح لك حاجة رغم انك برضه شميت على ضهر ايدك اني باضحك عليك و عامل نفسي كويس و انا مش كويس عموما يا سيدي ربنا يسامحك و انت مش ربنا علشان تعرف اذا كنت انا كويس و لا لأ

اخر حاجة بقى ارجو منك انك تهدي معايا الحوار شوية مش معنى اني باتكلم باحترام انك تتهجم عليا و تتهمني بالكذب لاني متأكد ان اللي بيشتم على النت دا ما يقدرش يقول كلمه واحدة لو هو واقف قدام الشخص اللي هو بيشتمه في الحقيقة و ما اسهل الشتيمة و طولة اللسان على النت لانك مش هاتعرف تاخد حقك مني فاخليك محترم شوية و حسن النية يا استاذي
تانى الاخ الكريم الا اذا كنت تعتبر نعتك بالاخ الكريم اهانة لانك ادعيت انى شتمتك وقليت ادبى عليك .. صدقنى لسه انا بتعامل معاك بأدب بس انت اللى مش واخد على كدة ..
قل لى من فضلك هل انت مصرى ام عربى؟
اذا تفضلت باجابة السؤال سأكمل تعليقى
الرد مع إقتباس
قديم 13-05-2008
Zagal Zagal غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Feb 2004
Zagal is on a distinguished road

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة shootafar مشاهدة مشاركة
تانى الاخ الكريم الا اذا كنت تعتبر نعتك بالاخ الكريم اهانة لانك ادعيت انى شتمتك وقليت ادبى عليك .. صدقنى لسه انا بتعامل معاك بأدب بس انت اللى مش واخد على كدة ..
قل لى من فضلك هل انت مصرى ام عربى؟
اذا تفضلت باجابة السؤال سأكمل تعليقى

shootafar
انت محتاج تشم على ضهر ايدك علشان تعرف انه مصرى ... زى ما انا عملت و شميت وعرفت انه داخل يكدب ...

يابتاع الورده ... سألتك سؤال ولم تجيب و لكن دخلت فى موضوع الشم !!!

يعنى انت ماعندكش اى خلفيه عن المسيحيه وتعاليمها وجاى علشان تقول ان العيب عندنا !!!!

ياريتك تروح تقول الفمين دول فى المنتديات الاسلاميه ... بالسلامه

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18"

( سيظل القران اعجاز لغوى فى نظر المسلمين الجهلاء فقط.
لان معظمهم لايستطيع الكتابه بدون اخطاء املائيه )

الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة