تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 10-07-2007
sky sky غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Apr 2006
sky is on a distinguished road
لكن قوللي يا استاذ عنتر ... اتفرجت علي حلقة بسمة وهبه .... ياريت تقوللي رأيك بجد وبحيادية تامة ... وانا في انتظار ردك ... وشكرا
الرد مع إقتباس
قديم 10-07-2007
الصورة الرمزية لـ youssef1122
youssef1122 youssef1122 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
youssef1122 is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة sky مشاهدة مشاركة
لكن قوللي يا استاذ عنتر ... اتفرجت علي حلقة بسمة وهبه .... ياريت تقوللي رأيك بجد وبحيادية تامة ... وانا في انتظار ردك ... وشكرا

يا sky

مش لما يرد عليا يبقى يرد عليكى

اظاهر ان المعلم عنتر اتعلم الهروب المحمدى

الشيخ جمال قطب بعد ما انسحب من الحلقة وهرب

رجع لان المخرج قاله لو مكملتش الحلقة مش هناخد فلوس

فرجع وقال نستحمل علشان نقبض الفكه هههههههههههههههههه

الرد مع إقتباس
قديم 11-07-2007
الذهبيالفم الذهبيالفم غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2005
الذهبيالفم is on a distinguished road
حلقة جميلة جدا .

إقتباس:

حلقة بسمة وهبة للي لسه مشفهاش او اللي يحب يشوفها .

http://www.MegaShare.com/211994
الرد مع إقتباس
قديم 11-07-2007
3nter
GUST

هابيل توفيق الملقب بهابيل الثاني قام بتأسيس طائفة أطلق عليها طائفة أبناء القديس بولس الرسول الأرثوذكسية المستقلة مصر الجديدة.
وتدعو هذه الطائفة إلى زواج المطلقين مما يخالف قرار البابا شنودة رقم 7 لسنة 1971 والذي يقصر إعطاء تصاريح الزواج للذين حصلوا على حكم قضائي نهائي بسبب علة الزنا.

اذن هناك اختلاف عندكم ايضا مش بس عندناً
وطبعا دا غير ماكس ميشيل وما خفى كان اعظم
الرد مع إقتباس
قديم 12-07-2007
sky sky غير متصل
Gold User

يا استاذ عنتر .. هو كل واحد مجنون يعمل فيها بابا ولا قسيس ويحط قرارات من عنده يبقي كده في اختلاف عندنا في الدين ... للعلم انا شفت هابيل ده واقدر اقوللك انه مختل عقليا ... والسبب في وجود ماكس ميشيل وهابيل المنشقين عن كنيستنا واللي زيهم هو ( الحكومة ) لأن الكنيسة طالبت مرارا بمعاملة الزي الكهنوتي معاملة زي الشرطة وانه يكون ممنوع علي اي احد ارتداؤه الا بموافقة الكنيسة ولكن طبعا الحكومة معبرتشي الكنيسة في الموضوع ده ... وعلشان كده الكنيسة مش مسئولة عن هؤلاء المنشقين .......وانت عارف دول انشقوا ليه .. دول يا اما نفسهم يكون ليهم رأي وفتوي جديدة في الدين ( وطبعا ده ممنوع لأن ديننا لا يحتاج الي فتاوي .. احنا ماشيين حسب كلام الانجيل وليس حسب كلام البني ادم ) .... يا اما عايز يبقي مشهور ويبقي لية مكانه في المجتمع بأي طريقة ... تعرف لولا انه زي الشرطة ممنوع لأي حد يلبسة .. كان زمانك لقيت لواءات وعمده ( جمع عميد ) عادي كده .... يا استاذ عنتر احنا منقدرشي نمنع اي حد من لبس زي الكهنوت .. حتي القسيس المشلوح ممكن يلبس برضه الزي الكهنوتي ويقول اللي هو عايزه لأن مفيش قانون يمنعه ......... لكن الكنيسة مفيهاش اي اختلاف ومش محتاجة للفتاوي .. لأن كلام الانجيل واضح للي عايز يفهم ... لكن انتوا علماء الازهر نفسهم اما بيقولوا فتوي بيختلفوا مع بعضهم مع انهم علمااااااااااااااااااء.. مثل فتوي (ارضاع الكبير ) اللي قامت فيها الدنيا ومقعدتشي وحاولتوا توجدوا ليها اسباب يقبلها العقل .. قوللي بقي لما علماء الازهر يختلفوا مع بعض كده يبقي الناس اللي في الشارع يعملوا ايه .. ولما ميعرفوش يردوا ... المسلمين يسألوا مين .... يا استاذ عنتر الموضوع مش حرب بينا وبينكم لكن دي حاجات واضحة زي عين الشمس للي عايز يفهم ........ وشكرا
الرد مع إقتباس
قديم 12-07-2007
3nter
GUST

إقتباس:
يا استاذ عنتر .. هو كل واحد مجنون يعمل فيها بابا ولا قسيس ويحط قرارات من عنده يبقي كده في اختلاف عندنا في الدين ... للعلم انا شفت هابيل ده واقدر اقوللك انه مختل عقليا ... والسبب في وجود ماكس ميشيل وهابيل المنشقين عن كنيستنا واللي زيهم هو ( الحكومة ) لأن الكنيسة طالبت مرارا بمعاملة الزي الكهنوتي معاملة زي الشرطة وانه يكون ممنوع علي اي احد ارتداؤه الا بموافقة الكنيسة ولكن طبعا الحكومة معبرتشي الكنيسة في الموضوع ده ... وعلشان كده الكنيسة مش مسئولة عن هؤلاء المنشقين .......وانت عارف دول انشقوا ليه .. دول يا اما نفسهم يكون ليهم رأي وفتوي جديدة في الدين ( وطبعا ده ممنوع لأن ديننا لا يحتاج الي فتاوي .. احنا ماشيين حسب كلام الانجيل وليس حسب كلام البني ادم ) .... يا اما عايز يبقي مشهور ويبقي لية مكانه في المجتمع بأي طريقة ... تعرف لولا انه زي الشرطة ممنوع لأي حد يلبسة .. كان زمانك لقيت لواءات وعمده ( جمع عميد ) عادي كده .... يا استاذ عنتر احنا منقدرشي نمنع اي حد من لبس زي الكهنوت .. حتي القسيس المشلوح ممكن يلبس برضه الزي الكهنوتي ويقول اللي هو عايزه لأن مفيش قانون يمنعه ......... لكن الكنيسة مفيهاش اي اختلاف ومش محتاجة للفتاوي .. لأن كلام الانجيل واضح للي عايز يفهم ... لكن انتوا علماء الازهر نفسهم اما بيقولوا فتوي بيختلفوا مع بعضهم مع انهم علمااااااااااااااااااء.. مثل فتوي (ارضاع الكبير ) اللي قامت فيها الدنيا ومقعدتشي وحاولتوا توجدوا ليها اسباب يقبلها العقل .. قوللي بقي لما علماء الازهر يختلفوا مع بعض كده يبقي الناس اللي في الشارع يعملوا ايه .. ولما ميعرفوش يردوا ... المسلمين يسألوا مين .... يا استاذ عنتر الموضوع مش حرب بينا وبينكم لكن دي حاجات واضحة زي عين الشمس للي عايز يفهم ........ وشكرا
انا ما قلتش ان ما كس وهابيل كويسين او وحشين انا معرفهمش
بالطبع ليهم اتباع ومؤيدين(بمفرده ما يقدرش يعمل كنيسه) ممكن يكونوا مجانين او عقلاء
لكن النقطه اللى عاوز اوضحها ان هناك خلاف والا لم يكن هناك ماكس ولا هابيل ولا حتى المطران كيرلس بتاع الصعيد اللى عاوزين يحاكموه ويعزلوه عشان خلافه الدينى والاهوتى مع الرهبان
الرد مع إقتباس
قديم 12-07-2007
sky sky غير متصل
Gold User

يا استاذ عنتر ... ان حدث خلاف بين اي انسان والكنيسة في ثوابت العقيدة حتي ولو كان مطران فمن حق الكنيسة انها تعزله لأنه انشق وابتعد عن تعاليم السيد المسيح ... لأنها لو تركته فهذا معناه انها موافقة علي ارائه........ فمثلا موضوع الطلاق .. لم يتحدث السيد المسيح عنه الا في حالة الزنا .. فكيف تستطيع الكنيسة التعديل فيه بحسب اهواء الانسان .... واللي عايز يختلف مع الكنيسة يبقي بيختلف مع الله .. لأن الكنيسة تنفذ كلام الله فقط .... وكل انسان حر .. ( بس ده يبقي منشق علي الكنيسه ) ولا تعترف به الكنيسه او يكون من ابنائها ........ لكن الازهر وعلماؤه المختلفين ما زالوا تحت عباءة الازهر لأنهم يختلفوا في احاديث موجودة فعلا وايات واقعية في القران .. وكل واحد بيفسرها علي مزاجه .... اما هابيل وخلافه لا يستطيعوا ان يأتوا بما يثبت صحة رأيهم ... ولكنها اراء من عندهم فقط.............. الاختلاف في الدين معناه اني اجيب ايه مثلا واختلف في تفسيرها وده مش موجود في كنيستنا الارثوذكسية ......لكن المنشقين دول بيضعوا قواعد علي مزاجهم وزي ما هما عاوزين بدون ادله من الانجيل ....... فليفعلوا ما يحلوا لهم .. فهم اصبحوا غير تابعين لكنيستنا بأي حال ... لكن شيوخكم ما زالوا تابعين لكم وللازهر .... اذن فهم يمثلوكم وارائهم المختلفة والمتعددة تمثلكم
الرد مع إقتباس
قديم 12-07-2007
sky sky غير متصل
Gold User

لكن ممكن اسألك بصراحة ...... انت ليه بتتهرب من الكلام عن حلقة بسمة وهبه .. مع اني متأكدة انك شفتها ...... خلي بالك الحلقة مفيهاش اختلاف بين الشيوخ .. لأ.. الشيوخ اصلا مش عارفة ترد خالص ويقولوا دي عايزة 300 حلقة ... اذا كانوا مش لاقيين كلام يقولوه في حلقة واحده هيعملوا ايه في 300 حلقة
الرد مع إقتباس
قديم 12-07-2007
الصورة الرمزية لـ youssef1122
youssef1122 youssef1122 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
youssef1122 is on a distinguished road

يا معلم عنتر يا حاج عنتر

يا ريت تركز وانت بتكتب انت بتتكلم عن ناس انشقت عن الكنيسة

ولا يتبعون الكنيسة وبتتكلم عنهم انا جبت لك موضوع

للدكتور عزت عطية رئيس قسم الحديث بالازهر

هو انا بتكلم عن الشيعة يا حاج عنتر

صحصح يا حاج عنتر

الرد مع إقتباس
قديم 12-07-2007
الصورة الرمزية لـ الحمامة الحسنة
الحمامة الحسنة الحمامة الحسنة غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2007
الحمامة الحسنة is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة 3nter مشاهدة مشاركة
لكن النقطه اللى عاوز اوضحها ان هناك خلاف والا لم يكن هناك ماكس ولا هابيل ولا حتى المطران كيرلس بتاع الصعيد اللى عاوزين يحاكموه ويعزلوه عشان خلافه الدينى والاهوتى مع الرهبان
ياأستاذ عنتر .. ياريت توضح بين بين من ومن هذا الخلاف ..؟ وعلى ماذاهذا الخلاف..؟
بين من ومن هذا الخلاف.. يعنى بين ماكس ميشيل وهابيل من ناحية وبين الكنيسة الملتزمة بطقوسها وبالإنجيل والتى يمثلها البابا الذى يدافع عن كنيسة المسيح من ناحية أى انهم ماكس وهابيل قوة خارجة عن الكنيسة ولاتمثلنا ولاتنتمى للكنيسة بل هم عبارة عن هرطقات مثل بدعة آريوس وبدعة نسطور وبدعة مكدونيوس وهذه الهرطقات هى إنحراف عن تعاليم الكنيسة وتحاربها الكنيسة منذ ظهور المسيحية للمحافظة على الدين وشرائعه كما تسلمناه من السيد المسيح له المجد، ودائما وأبدا ماتنتهى هذه الهرطقات لأنها عبارة عن تجارب شيطانية وتنتهى مثل الزوبعة فى الفنجان لأنها لاأصل لها بل هى عبارة عن مصالح شخصية يقوم بها هؤلاء الخارجين عن الكنيسة بتمويل مادى من الخارج وعندما تنظر إلى هؤلاء الأشخاص تجدهم لايندرجون تحت رتبة كهنوتية فى الكنيسة . بل أشخاص متطرفين دينيا.
اما فى الإسلام نجد ان الخلاف يحدث بين الشيوخ المتساويين فى الرتبة الدينية أى أن الإنشقاق من داخل الأزهر نفسه .
أما على ماذا هذا الخلاف..فالخلاف ليس على الإيمان المسيحى أو الإنجيل أو الطقوس الكنسية ولكن الخلاف على قضايا هى فى الحقيقة محسومة من الناحية الكنسية وواضحة وضوح الشمس ولكن يريد هؤلاء الخارجين عن الدين تطويعها حسب مصالحهم الشخصية ومصالح من حوله ممن سيستفادوا من مخالفة هذه التعاليم المسيحية التى تسلنماها كما هى من الرب يسوع المسيح، مثلا نجد من إلتف حول ماكس هم من سوف يستفيدون من قضية إباحة الطلاق فى المسيحية،وطبعا هذه القضية محسومة فى المسيحية بكلام الرب يسوع نفسه"لاطلاق إلا لعلة الزنا".
أما الخلافات فى الإسلام فهى خلافات على القرآن والفتاوى اى أصبح القرآن والأحاديث هى موضع الخلاف والنزاع وهذا مايضعف الدين لوجود خلافات عليه.أى وجود ثغرات نقص مما يثير الشبهات والنزاعات بين الفقهاء أنفسهم لأن كل شيخ وله رأى في النقاط والثغرات التى لم يحسمها الدين.

الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة