تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 28-10-2005
iwcab iwcab غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
iwcab is on a distinguished road
الإعتذار للمسلمين

قرأت إن يوسف سيدهم إعتذر للمسلمين ، وإن البابا مستعد للإعتذار إذا ثبت الخطأ

لا أعتذر عن المسرحية لأنها حسبما فهمت تصور الواقع ، وبالتالى لايوجد مبرر للإعتذار

كل مابأقرأ شتائم هنا فى المنتدى فى حق مسلمين ومن عدد من الأعضاء وبشكل متكرر أرغب فى الإعتذار لهم

لأنه هنا مفروض على المسلم الأدب ، لكن المسيحى يعمل مايريد

المسئول عن حالة التسيب والهرجلة والظلم الموجودة هى إدارة الموقع

فنرى عملية مصارعة مختلة القواعد .. حيث يسمح لطرف بالخروج عن القواعد ويمنع طرف آخر

إذا كانت كلمة المسلم غير مقبولة فيمكن منع المسلمين تماماً

وإذا كانت الإدارة عاجزة أو غير راغبة فى وقف المهزلة ، فيمكن وضع تحذير إن المكان متوحش وبرى ولاتوجد ضوابط ولاقوانين ، ومن يدخل ويكتب فهو مسئول عن نفسه
وأن كل الضوابط على المسلم .. لكن المسيحى بلا ضوابط

ويمكن منع الشتائم والإهانات وفرض حوار الرأى وليس مصارعة الثيران

فيه خيارات كتيرة .. لكن الوضع الحالى ظالم وغير مقبول

آخر تعديل بواسطة iwcab ، 28-10-2005 الساعة 03:15 PM
الرد مع إقتباس
قديم 28-10-2005
Fi r Fi r غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Oct 2004
Fi r is on a distinguished road
عزيزى بالنسبة للاعتذار عن الاحداث الاخيرة فأنا افتكرت المثل ( جرحنى و بكى و سبقنى و اشتكى ) لان المفروض انهم يعتذروا على ما حدث لانهم فى تلك الافعال الاجرامية ذهبوا إلى الكنيسة الانجيلية و احضروا نسخ الكتاب المقدس و ألقوها و داسوا فوقها

أما لما يحدث بالمنتدى فأنا عن نفسى كنت مشترك فى قهوة كتكوت و كان المطلوب منى أنى اسمع السخرية منهم و لو عملت زيهم يلغوا عضويتى نهائيا

يعنى بالعربى المنتدى ده أكثر ديموقراطية من المنتديات بتاعتهم و انا عن نفسى أحافظ على مشاعر المسلمين الذين أكلمهم و أعتقد أيضا انه لو تطاول احد المسيحيين هنا فقد ألتمس لهم العذر فى معظم الوقت ( و ليس كل الوقت )

تحياتى
الرد مع إقتباس
قديم 28-10-2005
hanna3 hanna3 غير متصل
Registered User

hanna3 is on a distinguished road
يسوع ربي
يا تري لو حرقنا المساجد والمصاحف طيب اية رد فعلهم عي اي حال استغلال التسامح هو ايضا مرفوض
الرد مع إقتباس
قديم 28-10-2005
hanysamir
GUST

ايه رأيك يا يوساب نسيب المنتدى انا و انت عشان متبقاش لوحدك؟؟؟

منتظر ردك الكريم
.
الرد مع إقتباس
قديم 28-10-2005
Fi r Fi r غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Oct 2004
Fi r is on a distinguished road
أنتم مش ملاحظين ان فى حاجات غريبة بتحصل فى تزامن مع بعضها ؟؟؟؟

يعنى أول حاجة لاحظت طوفان من جماعات الاخوان المرشحين رافعين رايات ( الاسلام هو الحل ) -- و كانت البداية فى منطقة دير الملاك و الزاوية الحمراء تحت رعاية رجال الشرطة -- و فى نفس الوقت يتم نشر خبر المسرحية - إللى بقالها سنتين و نص - و يدعون فيها ان المسرحية بتشتم الاسلام و محمد و كل المتظاهرين لم يشاهد أيا منهم أى جزء من المسرحية

و ييأس المرشح القبطى الموجود بمحرم بك و يسحب أوراقه , فالخطة وااااضحة يا أعزائى و هو السيطرة الاسلامية التامة

و من زاوية أخرى هو كثيرات من الفتيات ترتدى النقاب - على الرغم ان معظمهن غير مشهورات بالتدين - و الاغرب انهن بنفس سلوكهن بعد النقاب ... وربما يرجع هذا لشرائط توزع أو أشياء خفية لا ندركها

هل كل ده صدف ؟ طب ما الهدف ؟ و إلى متى ؟ الخبر بكرة ببلاش و بعد العيد نفت الكحك
الرد مع إقتباس
قديم 28-10-2005
iwcab iwcab غير متصل
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة hanysamir
ايه رأيك يا يوساب نسيب المنتدى انا و انت عشان متبقاش لوحدك؟؟؟

منتظر ردك الكريم
.
عاوز أعمل كده .. لأنى مش قادر أتحمل شلالات الشتيمة الموجودة .. لكن مش لاقى بديل

بالنسبة للى بيقول قهوة كتكوت .. إذا كان الخوارج بيشتموا وإحنا بنشتم .. فما هو الفرق بيننا ؟

واللى بيقول فيه مساحة للحرية والديمقراطية ، ممكن المساحة موجودة لكن غالباً مستعملة كحرية الشتيمة

عموماً المؤمن بالفكرة العلمانية من الطبيعى أن يتحول للشتيمة لأن العلمانية هو تمحور حول الذات ورفض لحكم الله وسلطانه
الرد مع إقتباس
قديم 29-10-2005
الصورة الرمزية لـ Safnat_Fa3nash007
Safnat_Fa3nash007 Safnat_Fa3nash007 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2005
Safnat_Fa3nash007 is on a distinguished road
+++

يوساب الذي تفعله ليس تسامح
اعد حساباتك
وكفانا مسامحه عمال على بطال

سلام يا صاحبي

لا تخف من الباطل ... ان ينتشر او ينتصر .... إن الباطل لا بد أن يهزم امام صمود الحق مهما طال به الزمن .... وكل جليات له داهود ينتظره وينتصر عليه
"بإسم رب القوات"
(قداسة البابا شينوده الثالث )

الرد مع إقتباس
قديم 29-10-2005
ashrafb ashrafb غير متصل
Silver User

تاريخ التّسجيل: Mar 2005
ashrafb is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة iwcab
عاوز أعمل كده .. لأنى مش قادر أتحمل شلالات الشتيمة الموجودة .. لكن مش لاقى بديل

بالنسبة للى بيقول قهوة كتكوت .. إذا كان الخوارج بيشتموا وإحنا بنشتم .. فما هو الفرق بيننا ؟

واللى بيقول فيه مساحة للحرية والديمقراطية ، ممكن المساحة موجودة لكن غالباً مستعملة كحرية الشتيمة

عموماً المؤمن بالفكرة العلمانية من الطبيعى أن يتحول للشتيمة لأن العلمانية هو تمحور حول الذات ورفض لحكم الله وسلطانه
كويس انكم لسه ماسبتوش المندي وارجو انكم ماتسبوهوش، خليكم ضمير المنتدي الصاحي. مشكلة الشتائم موجوده وهي مزعجة ومخيفة فعلا. حتى اني بطلت اشترك واكتفيت بالقرأة فقط لان الالهام لما بيجي لواحد (منهم) بيبهدل اللي حواليه بضباشة وطبعا الباقي برافو برافو وزغاريد ونسيوا ابسط واهم المبادئ والقيم اللي لازم تفرقنا عن الباقين.

وعلي فكرة قبل مايبتدي حد يشتمني الاحتجاج والمطالبة بالحقوق ملهموش اي علاقة وبكرر ملهموش اي علاقة بالشتيمة.

وعموما انا صوتي معاكم ولو انت يا iwcab او hanysamir هاتسيوا المنتدي ادوني خبر اسيبه معاكم

ملحوظة
لو فيه حد عاوز يهاجمني علي الكلام ده ياريت يفكر مرتين ويقولي انا غلطت في ايه
قديم 29-10-2005
new born
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة ashrafb
كويس انكم لسه ماسبتوش المندي وارجو انكم ماتسبوهوش، خليكم ضمير المنتدي الصاحي. مشكلة الشتائم موجوده وهي مزعجة ومخيفة فعلا. حتى اني بطلت اشترك واكتفيت بالقرأة فقط لان الالهام لما بيجي لواحد (منهم) بيبهدل اللي حواليه بضباشة وطبعا الباقي برافو برافو وزغاريد ونسيوا ابسط واهم المبادئ والقيم اللي لازم تفرقنا عن الباقين.

وعلي فكرة قبل مايبتدي حد يشتمني الاحتجاج والمطالبة بالحقوق ملهموش اي علاقة وبكرر ملهموش اي علاقة بالشتيمة.

وعموما انا صوتي معاكم ولو انت يا iwcab او hanysamir هاتسيوا المنتدي ادوني خبر اسيبه معاكم

ملحوظة
لو فيه حد عاوز يهاجمني علي الكلام ده ياريت يفكر مرتين ويقولي انا غلطت في ايه

انا عملت زيك برضة اكثر مشاركاتي الان القراءة فقط
لكن انت غلطان لو فكرت تسيب المنتدى ءي المنتدي بتاعنا بتاع الاقباط المكان الوحيد الي بنقدر نتكلم فيه بحرية وهو اول خطوة لجعل جميع الاقباط ان يتكلموا بلا خوف في اي مكان وليس في المنتدي ده لوحدة مش معني ان في ناس بتشتم المسلمين في المتدي ان دة صح لا ده غلط بس دي حرية شخصية وزي ما احنا بقالنا 14 قرن بنسامحهم عل قتلنا وحرق كنايسنا خليهم يسمحونا شوية على شوية الشتايم المتة دي مجرد كلام مش قتل وحرق وعموماً ربنا يهدي الجميع سواء الي بيشتموا المسلمين في المنتدي او المشليمن اللي بيقتلو ويحروقو المسيحيين
الرد مع إقتباس
قديم 29-10-2005
CrocodileTearz CrocodileTearz غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
CrocodileTearz is on a distinguished road
الى كل من يرى ان اخلاقه احسن من سبابين المنتدى

لماذا تريدون ان لا تشاركوا و تريدون تتركوا النتدى, الا تعلموا ان بهذا الاسلوب سوف يظل السبابين هم الواجهة للمنتدى لان الكويسين ميشيول و تركوا المنتدى

الحل هو
الا تتركوا النتدى و تشاركوا كما نشارك نحن (السبابين) و بهذا يمكن ان يطغى ذو الاخلاق الحميدة على السبابين. و يظهروا لمن يقراء فى المنتدى اخلاقكم الحسنة.

ابو واحد صاحبى قال لى, عندما قلت له انى افكر فى الهجرة: لو كل الناس المصرية الكويسة هتسيب البلد لتجد فرص حيلة افضل, كيف تتوقع ان تتقدم البلد و كل الى هيفضلوا بها وحشين؟

الخلاصة من مداخلتى: ممكن انت (ذو الاخلاق الحميدة) ان تغير مسار المنتدى بمداخلاتك التى تخلو من السباب و الشتايم.
الرد مع إقتباس
قديم 29-10-2005
hanysamir
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة CrocodileTearz
الى كل من يرى ان اخلاقه احسن من سبابين المنتدى

لماذا تريدون ان لا تشاركوا و تريدون تتركوا النتدى, الا تعلموا ان بهذا الاسلوب سوف يظل السبابين هم الواجهة للمنتدى لان الكويسين ميشيول و تركوا المنتدى

الحل هو
الا تتركوا النتدى و تشاركوا كما نشارك نحن (السبابين) و بهذا يمكن ان يطغى ذو الاخلاق الحميدة على السبابين. و يظهروا لمن يقراء فى المنتدى اخلاقكم الحسنة.

ابو واحد صاحبى قال لى, عندما قلت له انى افكر فى الهجرة: لو كل الناس المصرية الكويسة هتسيب البلد لتجد فرص حيلة افضل, كيف تتوقع ان تتقدم البلد و كل الى هيفضلوا بها وحشين؟

الخلاصة من مداخلتى: ممكن انت (ذو الاخلاق الحميدة) ان تغير مسار المنتدى بمداخلاتك التى تخلو من السباب و الشتايم.
لا يا كروكويدل انا مقصدتش الكلام ده خالص.

جميع اعضاء المنتدى احترمهم و احبهم و اقدرهم.

بس انا عاوز احل مشكلة يوساب و صدقنى مش بتريق عليه ولا حاجة. انا فعلا جاد فيما اقوله
.
الرد مع إقتباس
قديم 29-10-2005
elmafdy elmafdy غير متصل
Moderator

elmafdy is on a distinguished road
أقدر موقفك و لكن

أخى يوساب و ايضا اخى هانى سمير

بداية احييك لأنى أرى فيك صورة المسيح الحيه . . . و بعد

أنا اتفق معك تماما فى سلوكنا المسيحى يتنافى تماما مع السب و الشتائم , كما اننى لا أعرف ان كنت تصنفنى ضمن لستة الشتامين أم لا , و لكنى فيما أعتقد أحاول دائما أن اتبع اسلوب الحوار الراقى البعيد كل البعد عن السب و الغلط . . . و لكن

1- مازال أغلب المسلمين يردون على الحوارات الراقيه بالغلط و الشتائم , و انا أحاول جاهدا الا اتدنى لمستوى الكثير منهم فى الغلط و لكن من جهه اخرى أرى ان ردود بعض اخوتى عليهم تعتبر رد فعل منطقى يتناسب مع مبادأتهم بالخطأ , او على الاقل اراهم معذورين اذا فقدوا اعصابهم .

2- مازال كل مسلم يتحدث بصوره متحضره و بدون اساءه يلقى كل احترام و تقدير من اغلبية رواد المنتديات و اخص بالذكر صديقى العزيز غلاباوى , الذى حتى و ان هاجمه احد , فأعتقد ان ذلك يكون من قبيل الدعابه و جر الشكل .

3- اتفق مع رأى اخى كروكوديل فى ان رد الفعل المنطقى ان تزيد من مشاركاتك و مداخلاتك لا أن تترك المنتدى , فالاراء الجاده المحترمه هى مقدره و لها احترامها من الكل , و هى التى تبقى و ليس السباب و الغلط .

4- انا و ان كنت ارفض الشتائم و السباب لكنى من جهة اخرى أؤيد تماما حرية التعبير عن الرأى حتى لو كان بطريقة حاده , فنحن فعلا اعتدنا ان ننضرب على قفانا و نسكت و نطنش طوال 14 قرنا من الاحتلال الاسلامى , انا مثلا ظللت طوال 3 او اربع ساعات ليلة امس غير قادر على النوم من صوت ميكروفون المسجد المجاور و الشيخ الذى يصرخ معذورا داعيا علينا طوال الليل بدعاء من عينة " اللهم يتم اطفالهم , اللهم رمل نسائهم , اللهم ولع فيهم فى نار جهنم , اللهم اللهم . . . . " يلوه صوت هادر من جموع المصلين بالتأمين على دعائه , لدرجة أننى نمت قبل ان اعرف ما الذى انتهى اليه من قائمة الدعاء و قلة الادب , اعتقد انك تسمع مثلى الكثير من ذلك السباب و اعتقد ان اكبر ميزه لهذا المنتدى ان نتعلم ان نعلن رفضنا على الاقل لمثل تلك السفالات و الخروج عن الادب .

لذلك ارجو ان تعيد تفكيرك فى فكرة ترك المنتدى لأننى انا شخصيا أحب وجودك فى المنتدى

و الرب يبارك ويهدى الجميع

المفدى
الرد مع إقتباس
قديم 29-10-2005
CrocodileTearz CrocodileTearz غير متصل
Registered User

CrocodileTearz is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة hanysamir
لا يا كروكويدل انا مقصدتش الكلام ده خالص.

جميع اعضاء المنتدى احترمهم و احبهم و اقدرهم.

بس انا عاوز احل مشكلة يوساب و صدقنى مش بتريق عليه ولا حاجة. انا فعلا جاد فيما اقوله
.
استاذى العظيم هانى سامير

لم اكن اقصد احد بكلامى, لكنى اردت ان ابين كيف يستطيع (كل من يرى ان المنتدى اتملى بالسبابين) ان يشارك و يغير ما يراه خطأ

انا بحترم المقدس يوساب جدا و برده لا اتريق عليه, فانا اعتقد انه اكثر حكمة منى بكثير و انا بتعلم منه حاجات كثيرة.

لكن ما اتكلم عنه هو كيف نعيش الديموقراطية و نحققها و نستخدمها بحرية لنغير ما نراه خاطئا.

هل اخذتم بالكم ان مشمش ترك المنتدى؟

و كل من يرى خطا يريد ان يترك المنتدى مع انهم عندهم فرصة فى تغيير ما يروه خطا.
لم اقصد ان اسىء لاحد بكلامى

و ارجو الا تكون زعلان من كلامى
الرد مع إقتباس
قديم 29-10-2005
iwcab iwcab غير متصل
Registered User

أولاً أشكر كل المشاركين
ثانياً ما يضايقنى إن المسلم ملتزم لأنه عارف إنه فى منتدى تبعنا ، لكن الردود عليه بتكون إهانات شخصية
اللى بيقول إن الشتيمة حرية .. طيب الحرية دى فى إتجاه واحد ولطرف واحد أم أنها للطرفين ؟
الرد مع إقتباس
قديم 29-10-2005
الخواجه الخواجه غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: May 2005
الخواجه is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة iwcab
أولاً أشكر كل المشاركين
ثانياً ما يضايقنى إن المسلم ملتزم لأنه عارف إنه فى منتدى تبعنا ، لكن الردود عليه بتكون إهانات شخصية
اللى بيقول إن الشتيمة حرية .. طيب الحرية دى فى إتجاه واحد ولطرف واحد أم أنها للطرفين ؟
الاخوه الاحباء نحن جميعا لا نحب الشتائم او قلة الاحترام في المنتدي

و انا اتحدي اي شخص يقول اننا نشتم من هو محترم و ملتزم من المسلمين

و لكن من يدخل لازدراء مسيحيتناو منتدانا و يرفع علينا نرجيسته و ساديته هدا ما لا نتحمله في بيتنا

و منتديانا -- هدا شيئ و لاكننا نرفض رفضا تاما اسلوب المسكنه و تحقير الدات من اجل اناس اعمي ابليس حياتهم

هناك فرق بين ان تكون وديع و مسكين روحيا في حياتك و تحتقر و تقر زاتيا انك اقل شانا من غيرك
من يري انهو خير منك و انت زليل له بحكم دينه او شريعته
هده ليست مسكنه هدا زل و عار علي كل من يسلك اسلوب المسكنه المشين و المهين للكرامه

و الانسانيه -- و اخيرا نعم للاحترام المتبادل و لا للمسكنه المخزيه و لكل من ينشر هده الافكار الهدامه و خاصة يوساب
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة