تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 13-01-2008
honeyweill honeyweill غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
honeyweill is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة romay8973 مشاهدة مشاركة
لا محالة من إنشاء دوله صليبية في الشرق الأوسط نعم او افق على هذا بكل قلبى ا لرب يرتب
اشد علي ايدك

الموضوع محتاج تعب واخوتنا في السودان بقي ليهم دوله ضخمه هيبنوا فيها كنائسهم وحموا فيها نسائهم ويعيشوا فيها احرار
عقبلنا زيهم احنا ثلاثه مهتمين بالموضوع في المنتدي هنا وصوتنا هيوصل للدنيا كلها كويس اصلهم كانوا بيقولوا الاقباط انقرضوا وماتوا كويس في اثنين ربنا يبارك فيكوا المسحييه انتشرت علي يد اثني عشر والافكار ليها جناحات بتطير في اي مكان

آخر تعديل بواسطة honeyweill ، 13-01-2008 الساعة 06:18 PM
الرد مع إقتباس
قديم 13-01-2008
الصورة الرمزية لـ smile
smile smile غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Jun 2003
smile is on a distinguished road
هنطلع من الحكم الاسلامى للحكم المسيحى وانا هبقى وزير الداخليه واى واحد يفكر يرتد عن المسيحيه هقدمه لمحاكمه عادله ويعدم على الخزوق وتطلع مظاهرات فى الجامعه مش ليبراليه ولا اشتراكيه عاوزنها قبطيه ........... انت عاوز كده ولا عاوز ايه بالظبط بس انا حاجز الداخليه من الاول

حكمة اليوم
احنا ليش نستورد المعكرونه من الخارج ممكن نزرعها فى بلادنا العربيه
احد الحكام العرب

Mind Utter Devastation
الرد مع إقتباس
قديم 14-01-2008
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة smile مشاهدة مشاركة
هنطلع من الحكم الاسلامى للحكم المسيحى وانا هبقى وزير الداخليه واى واحد يفكر يرتد عن المسيحيه هقدمه لمحاكمه عادله ويعدم على الخزوق وتطلع مظاهرات فى الجامعه مش ليبراليه ولا اشتراكيه عاوزنها قبطيه ........... انت عاوز كده ولا عاوز ايه بالظبط بس انا حاجز الداخليه من الاول
استاذ سمايل

مين قال ان الحكم يبقي مسيحي محدش طلب كده لان الكنيسه اصلا لو حكمت هتبوظ الدنيا

الحكم علماني ملوش دعوه خالص بالدين
الي عايز يرتد يغور في داهيه اصلا المسيحييه ترفض ده نهائيا
ياريت بلاش يأثر غليك الاسلوب الاسلامي محدش قال ان المسيحيين يعملوا كده
ده اسلوب منحبهوش خالص كل الي نهدف له يعيش المؤمنيين او المسحيين بسلام دون هجوم علي اديرتهم او كنائسهم او شعبهم يارب تكون فهمت يا استاذ اسمايل
الرهبان في دير ابوفانا بملوي المنيا : يصفون الهجمة بالحرب والشرطة متفرجة والقانون غائب!
هي دي الدوله الي انت عايز تعيش فيها حضرتك
.................................................. ...........
الرد مع إقتباس
قديم 14-01-2008
الصورة الرمزية لـ الحمامة الحسنة
الحمامة الحسنة الحمامة الحسنة غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2007
الحمامة الحسنة is on a distinguished road
lol

إقتباس:

خلاص يا عزيزى سمايل .. منحناك لقب وزير الداخلية .. بس يارب العادلى ميدبحناش على طريقة الذبح الإسلامية الشرعية زى فراخ الجمعية
بس ياترى تفتكر أن الحلم ده ممكن تحقيقه فى يوم من الأيام ونصبح فى يوم نجد الدولة القبطية ؟ أكيد هذا صعب تحقيقه فى الوقت الراهن ولكن هل من طريقة لتحقيقه ؟
بس خليك فاكر لما تتعين وزير الداخلية أتعين انا وزيرة الخارجية بس ميكونش إسمى الكوندليزا علشان أنا مش جميلة أوى يعنى كده زيها ..

(من يُقبل اليَّ لا أُخرجه خارجاً )( يو6: 37)
(حينئذ يسلمونكم إلى ضيق و يقتلوكم و تكونون مبغضين من جميع الأمم لأجل إسمي)
( مت 24:10 )
مسيحيو الشرق لأجل المسيح

http://mechristian.wordpress.com/
http://ibrahim-al-copti.blogspot.com/
الرد مع إقتباس
قديم 14-01-2008
الصورة الرمزية لـ smile
smile smile غير متصل
Moderator

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة الحمامة الحسنة مشاهدة مشاركة
بس ياترى تفتكر أن الحلم ده ممكن تحقيقه فى يوم من الأيام ونصبح فى يوم نجد الدولة القبطية ؟ أكيد هذا صعب تحقيقه فى الوقت الراهن ولكن هل من طريقة لتحقيقه ؟
علشام ارد على سئوالك ردى على سئوالى الاول ايه رايك فى دوله اسرائيل هل هى صح ولا غلط

حكمة اليوم
احد الحكام العرب

Mind Utter Devastation
الرد مع إقتباس
قديم 14-01-2008
Moderator

إقتباس:
علشام ارد على سئوالك ردى على سئوالى الاول ايه رايك فى دوله اسرائيل هل هى صح ولا غلط

بص ياسمايل .. أنا قلت رأيى آلاف المرات منذ دخولى المنتدى .. دولة إسرائيل حق لها منذ فجر التاريخ ولا أحد من المسيحيين يقول غير هذا وإلا لايكون مسيحى .. إنما الخطأ فى السياسة المطبقة ياعزيزى .. وجود إسرائيل وسيادتها على أرضها شيىء وهذا مايثبته الكتاب المقدس فى التوراة ..وما تقوم به إسرائيل فى بعض سياستها الخاطئة شيىء أخر .. وانا ذكرت هذا فى عدة موضوعات ياريت تراجع ردودى فيها مثل موضوع "الأنبا بيشوى " وموضوع "فلسطين لمن " ..
بص ياسمايل .. حق إسرائيل فى أرضها شيىء مفروغ منه وحق لها ، ونحن كأقباط نعرف ونعترف بهذا الحق كما يقول الكتاب المقدس وشعبها من احسن شعوب العالم فى المعاملة والثقة لأنهم لم يتربوا فى حضن الخونة العربان .. ولكن يا أخى ليست كل سياستها صحيحة وانا مش عايزة أنتقد سياستها علشان أنا وعدت ماأزعلش حد هنا .
طيب رد علىً أنت هل توجد بلد فى العالم كل سياستها صحيحة بدون أخطاء؟
وسؤال أخر لو سمحت .. لو هُدم المسجد الأقصى على أصحابه إن شاء الله .. فهل سنسلم من شر الغربان المحمدية .. ام سيأتى هذا الحدث علينا بالإضطهاد والذبح والنحر حسب الشريعة المحمدية ؟ أليس هذا ياسمايل من السياسات التى ستضر بأقباط مصر ؟
أليس مصر وقضيتنا القبطية أولى أهتماماتنا فى هذا المنتدى عزيزى سمايل ؟
ماذا قدمنا لقضيتنا القبطية لنتفرغ لقضايا الدول الأخرى ياعزيزى ؟
طيب ما أنا بأنتقد سياسة مصر وهى وطنى الذى أعشقه بدون الغربان التى تعشش فيه ،وكل يوم انتقدها فلماذا لايغضب منى أحد عندما أنتقد مصر..؟ هل إسرائيل مثلا مميزة عن بقية دول العالم ويجب الا أنتقدها لأن سياستها كاملة وساستها وملائكة لا يخطأون أبدا أبدا ؟
وما يفرسنى عزيزى سمايل أن كل من ينتقد إسرائيل ولو فى هفوة بسيطة يوصف بأنه مسلم أو عربانى أو" مسيحى نص كُمّ " طيب ياريت انت تقول لى سر هذا ..لأنى لاحظت ان ماحدث فى موضوع الأنبا بيشوى تكرر مرة ثانية منذ يومين .. يمكن انا مش فاهمة حاجة فى الناحية السياسية مثلا .. لأنى أظن أنى من الناحية الدينية على درجة كبيرة من الصواب أما الناحية السياسية فربما لأنها ليست من إهتماماتى الأولى .
أخى ماعلاقة نقدى لسياسة معينة لإسرائيل بحقها فى أرضها ..؟
ماالعلاقة عندما اقول أن اليهودية ديانة ناقصة .. ما ربط هذا بحقها فى أرضها ؟
حق أسرائيل فى أرضها اخى العزيز على عينى وراسى وأقرّ واعترف به وهذا الكلام قلته مرات عديدة منذ دخولى المنتدى هنا وبأقوله صراحة ولا أخاف أحداَ .. وأيضا نقدى لبعض سياستها أظن من حقى أنتقد واخالف غيرى ياسمايل وإلا اكون بأنافقك وأنافق الجميع عندما اوافقك واكون نسخة بالكربون من فلان أو فلان .. إذا مافائدة الحوار هنا يا سمايل إذا كنا جميعا متفقين فى كل شيىء ..؟

مسيحيو الشرق لأجل المسيح

الرد مع إقتباس
قديم 14-01-2008
الصورة الرمزية لـ smile
smile smile غير متصل
Moderator

انا لم اقصد من سئوالى هذا ان اجرجك او اجرح احد من الاعضاء لكن انا غرضى ان اى دوله دينيه فى العالم لا فائده لها على فكره اسرائيل حاليا تحكم من علمانيا وليس دينيا لانها لو كانت تحكم دنييا لكنت حدودها من الفرات الى النيل من حقك ومن حق اى عضو اخر ان يكرها اسرائيل ولكن انت قلتى نحن نتناقش صح ؟؟؟؟ طيب ايه السبب اللى مخليكى تكرهى اسرائيل او نحبى فلسطين
عزيزتى انت لا تتعاملى مع الفلسطنين ولكنى اتعامل مع عينتهم وهنروح بعيد ليه فى الحج اللى فات لو شوفتى اللى عملوه فى الاستاد وتكسير النوافذ والحيطان وحتى الماكنه اللى بتطلع الميه مسلمتش منهم ودى كله ليه علشان اتاخروا فى دخول بلدهم عن طريق المعبر البرى . ولا افكرك كمان بموضوع الوزير بتاعنا اللى اضرب هناك
المهم نرجع لموضوعنا اللى هو دوله دينيه قبطيه بالنسبه للدستور ياترى عايقى المرجعيه بتاعته الانجيل ولا ايه مرجعيته والماده التانيه هنغيرها بايه

حكمة اليوم
احد الحكام العرب

Mind Utter Devastation
الرد مع إقتباس
قديم 14-01-2008
Moderator

إقتباس:
انا لم اقصد من سئوالى هذا ان اجرجك او اجرح احد من الاعضاء لكن انا غرضى ان اى دوله دينيه فى العالم لا فائده لها على فكره اسرائيل حاليا تحكم من علمانيا وليس دينيا لانها لو كانت تحكم دنييا لكنت حدودها من الفرات الى النيل من حقك ومن حق اى عضو اخر ان يكرها اسرائيل ولكن انت قلتى نحن نتناقش صح ؟؟؟؟ طيب ايه السبب اللى مخليكى تكرهى اسرائيل او نحبى فلسطين
عزيزتى انت لا تتعاملى مع الفلسطنين ولكنى اتعامل مع عينتهم وهنروح بعيد ليه فى الحج اللى فات لو شوفتى اللى عملوه فى الاستاد وتكسير النوافذ والحيطان وحتى الماكنه اللى بتطلع الميه مسلمتش منهم ودى كله ليه علشان اتاخروا فى دخول بلدهم عن طريق المعبر البرى . ولا افكرك كمان بموضوع الوزير بتاعنا اللى اضرب هناك
المهم نرجع لموضوعنا اللى هو دوله دينيه قبطيه بالنسبه للدستور ياترى عايقى المرجعيه بتاعته الانجيل ولا ايه مرجعيته والماده التانيه هنغيرها بايه

بالعكس اخى سمايل أنا مبسوطة جدا بالحوار .. الحكمة تقول :
" تكلم لكى أعرفك "
أعلم اخى أن سياسة إسرائيل سياسة علمانية وسياستها الداخلية ناجحة جدا فيما بينها وبها حريات للعقائد على أرضها أنظف ألف مرة من التى بالدول العربانية المتخلفة .وأعلم مقدار طيبة شعبها .. ولكن بعض سياستها الخارجية لاتعجبنى .

إقتباس:
" لانها لو كانت تحكم دنييا لكنت حدودها من الفرات الى النيل"

- ولى تعقيب بسيط على جملتك هذه ..إسمحلى لاتغضب منى .. أرض الموعد هى أرض كنعان فقط وليست الفرات أو النيل لأن إذا كنت تقصد سبى شعب إسرائيل فى بابل وعيشهم فى مصر فهذا لايعطيهم الحق فيهما بل الرب أعطاهم فقط ارض كنعان بإسرائيل .هذا من الناحية الدينية .

إقتباس:
طيب ايه السبب اللى مخليكى تكرهى اسرائيل او نحبى فلسطين

من اين إستشفيت أخى العزيز هذا الكلام ؟؟؟
هل انا قلت عن كراهية لإسرائيل أو ذكرت هذا فى أى موضوع ..؟؟؟
هل انا ذكرت عن حبى لفلس طين فى موضوع من المواضيع ؟؟؟
من اين لى حب فلس طين وانا بأكره أساسا منظمة حماس المتطرفة والإرهابية ..!
معلش انا هعذرك لأنك بقالك كثيرا لم تدخل المنتدى وغير متابع مداخلاتى وردودى فى هذا الموضوع ..وأقول لك رجاء قرائة موضوع الأنبا بيشوى وفلسطين لمن لتعرف رأيى الصحيح ولا تقوًلنى كلام لم اقوله أخى سمايل .
معنى كلامك ياسمايل أن البابا أيضا بيكره إسرائيل لأنه منع الأقباط من زيارة القدس ..ولاّ إيه رأيك !!! أنتظر ردك ؟

بالنسبة للدولة الدينية بالمفهوم البحت أظن صعب إقامتها كدولة دينية صِرفة .. والمثل امامنا واضح .. فدولة الفاتيكان وهى الدولة الدينية الوحيدة فى العالم ليس لها جيش يحميها وبالتالى الدولة القبطية لن تكون دولة قوية سياسيا، كما ان تعاليم الإنجيل ترفض العنف .. فكيف اطبق مثلا سياسة من لطمك على خدك الأيمن فحوًل له الأيسر أيضا ..؟ وبالتالى يجب أن يكون دستورالدولة القبطية علمانى اكثر منه دستور دينى .. لأن المسيح ياعزيزى قال مملكتى ليست من هذا العالم .. وبالتالى صعب تطبيق الإنجيل من الناحية السياسية لأن الإنجيل إهتم اكثر بالسمائيات وليس بالعالم وبالأرضيات .. وأظن فى موضوع كان طروحه اظن اخونا إبراهيم خاص بالدولة القبطية على أرض مصر .. أظن أنه سيكون نفس الكلام والتعليقات على أى دولة قبطية نقيمها فى مصر أو فى الشرق الأوسط .
وياريت الإشراف يضم الموضوعين لأنها ستكون نفس التعليقات تقريبا .

مسيحيو الشرق لأجل المسيح

آخر تعديل بواسطة الحمامة الحسنة ، 14-01-2008 الساعة 06:36 PM
الرد مع إقتباس
قديم 14-01-2008
MOHAMMEd21 MOHAMMEd21 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Nov 2007
MOHAMMEd21 is on a distinguished road
t16

اولا احب اهنيكى على الموضوع الجميل ده بس احب اشارك بشويه استفسارات

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة honey مشاهدة مشاركة

+ الدولة الصليبية لا محالة منها في الشرق الأوسط

1 دوله السودان الجنوبية الفدرالية الحكم إلي الآن.
2 دوله إثيوبيا
3 دوله لبنان
4 جمهورية مصر العربية ( المجتمع القبطي والمسيحي المصري)
5 الجمهورية التركية ( المجتمع الارمني )
6 الحمهوريه العراقية (المجتمع الكيلداني )
........................
لو مسكنا الدول دى دوله دوله
1 جنوب السودان
انتى غلطانه وواضح ان معلوماتك سطحيه(اقصد معلومات اللى انت ناقله منه الموضوع)
سكان جنوب السودان 16% بس مسيحيين
و17% مسلمين والاغلبيه من اللادينيين ومعتنقى الديانات البدائيه
لكن المسيحيين هما اللى مسيطرين على المنطقه دى تقريبا علشان كده هما اللى ظاهرين فى الصوره
فالادينيين بيعيشوا حياه بدائيه لسه والمسلمين معظمهم مش متعلم
والمسيحيين مش عايزين يستقلوا باسم الدين ذى ما انتى مفكره
لا
بسبب الاختلاف العرقى
لانهم نيليين والشماليين من قبائل البشايره
وقبائل البشايره دولى اول ناس دخلوا افريقيا او عاشوا فيها وهم ابناء كوش ابن حام يعنى مش محمديين عربانيين من شبه جزيره المعيز ذى ما سيادتك ناقله

2 دوله اثيوبيا العظيمه
الفتح الاسلامى ما وصلش لاثيوبيا لكن الاسلام انتشر فى المنطقه الشرقيه لارض بونت(الصومال حاليا) عن طريق الدعاه
الصومال اسمها صوماليا او الصومال الكبير وده عباره عن اجزاء
*الجزء الذى وقع تحت الاحتلال الفرنسى وهى منطقتين جيبوتى وجنوب الصومال
*الجزء الذى وقع تحت الاحتلال الايطالى وهو الجزء الاوسط او الجزء التاريخى اللى نشات عليه حضاره بونت القديمه وهو المتاخم لايلتريا
*اوجادين:وقد قامت بريطانيا باحتلالها ثم ضمتها لاثيوبيا وبعد انتهاء الاحتلال ظلت تحت حكم اثيوبيا
*الجزء الشمالى لكينيا حاليا:ونفس اللى عملوه مع اثيوبيا
انا حاولت اوضحلك مشكله الصومال قبل ما تتكلمى عنها وتقولى انها بتهاجم اثيوبيا المسالمه
اثيوبيا بتقود حرب قذره ضد الانفصاليين فى اقليم اوجادين(المسلم على فكره)
مشكله الصومال دى كانت موجوده فى دوله ذى ليبيا لكنها اتوحدت مش ذى الصومال اللى لسه بتحاول تتوحد من جديد

3 لبنان
غنيه عن التعريف
ومنقدرش نقول ان فيه اقليه فى لبنان مظلومه لان لبنان عباره عن دول داخل الدوله الواحده
وفكره ان طائفه تستقل عن الدوله دى تقريبا مستحيله
و عدد المسيحيين فى لبنان مش كتير لدرجه انه يساعد فى بناء دوله صليبيه فى الشرق الاوسط
هما تقريبا حوالى مليون ونص او اكتر بشويه صغيره

4 الجمهوريه التركيه
انتى بتتكلمى عن دوله علمانيه دلوقتى لكن لو تقصدى ان تركيا ابادت اكتر من مليون ارمينى وان الارمن ممكن يعملوا دوله فتعالى كده نشوف
انتى تعرفى ايه وطن الاتراك الاصلى
ممكن تقولى كده غرب منغوليا او مكان جمهوريات الاتحاد السوفيتى
وتركيا الحاليه اللى هيا الاناضول كان عايش فيها شعوب تانيه كانوا بيسموهم السلاجقه الروم وكانوا مسلمين
لما الاتراك رحلوا الى الاناضول بقياده جدهم الاكبر عثمان(اللى سموا الدوله العثمانيه على اسمه) تقريبا ابادوا كل الشعوب اللى فى المنطقه دى وكان منهم الارمن
وتركيا انشات فيها دوله قوميه وليست اسلاميه
الاتراك كلهم مسلمين(لانهم كانوا وثنيين وتحولوا للاسلام)
يعنى لما يكون فى تركى مسيحى او يهودى
يبقى من البديهى انه مش تركى
لما تركيا اضطهدت الارمن كان بدافع قومى ومش دينى
ولو كنتى بتعولى على الارمن فى دولتك الجديده فانتى غلطانه لان تركيا ممكن ترحلهم فى اى لحظه
الارمن اللى انتى بتقولى عليهم لما البرلمان الفرنسى اصدر قانون يجرم من ينكر مذابح تركيا ضد الارمن كانوا تانى ناس احتجوا على القانون بعد تركيا
خافوا يترحلوا او يفقدوا وظائفهم
يعنى اضعف مما افترضتى

5 العراق والكلدانيين اللى فيها
فاحب اقولك ببساطه العراق ستظل فارسيه للابد
اللى انتى مش واخده بالك منه ان سكان الجنوب العراقى من اصول فارسيه
لما الفتح الاسلامى نفسه وصل العراق كانت دوله فارسيه بالكامل والعرب اللى فيها يقتصروا على وسط العراق فقط حاليا
مستحيل ايران تفرط فى السيطره على العراق

6 اما بقى ام الدنيا واللى انا سبتها للاخر
انتى بتتكلمى عن قوه الاقباط ونسيتى حقيقه مهمه جدا
والحقيقه دى انكم مجرد اقليه دينيه عايشه فى مصر ذى اى اقليه تانيه عايشه وانتم اللى خليتوا نفسكم كده
الخطه جميله جدا لكن نسيتى ان الصعايده ما بيبعوش ارضهم
وارثينها عن اجداد اجدادهم
انتى بتقولى الحكومه المصريه الراعيه للجماعات الارهابيه كالاخوان المسلمين وكانك مش عايشه فى مصر وشايفه انهم مرميين فى السجون رغم انهم اخدوا براءه وبيتقدموا لمحاكمات عسكريه ومحطوط لهم قانون طوارىء ذى الفل
ربنا يخلى لنا دماغك الصاحيه
انتى قلتى ان الدوله اللى انتم هتنشاوها فى الجنوب دوله تضم كل المسيحيين فى الشق الاوسط
يعنى دوله دينيه
وقال بنخايل على ايران والاخوان
قولتى ان امن اسرائيل هيسقر علشان كده لازم تساعدكوا
وكان اسرائيل مستنياكم
اسرائيل لو لقت الفرسه هى اللى هتحتل مصر يا عسل مش تساعدكوا
الخلاصه انك بتتكلمى عن دوله ولا فى الاحلام
وفى النهايه كمان ما تبقوش تقولى ان ولاء لمسلمين للاسلام ومش لمصر
الرد مع إقتباس
قديم 15-01-2008
الخواجه الخواجه غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: May 2005
الخواجه is on a distinguished road

اعتقد ان مو ضوع دولة صليبيه ده شيئ لا يصح ذكره بتاتا .. و هو بعيد عن الواقع او عشره
حتي اسم الدوله مبني علي شيئ ضد مصلحة الاقباط و ضد العمل القبطي الحقيقي

فلو قيل دولة قبطيه هناك احتمال او شيئ من الموضوعيه للبحث او التفكير او الواقعيه لان اقامتها

علي اساس عرقي و ديني في حدود جغرافية مصر . ولكن دوله صليبيه شرق اوسطيه فهذا كلام غير منطقي

و غير عقلاني . و عنصري .. و من الخطئ اللزاق الصليب في هذا الشأن.فالصليب رمز ديني و

رمز روحاني . ... و من بعيد يعيد للاذهان مصطلح الحروب الصليبيه ..فنحن في غني عن الدخول في هذا المجال

نحن نطالب بالعدل و المساواه داخل بلدنا مصر .. نحن لسنا ضد مصر كدولة . مصر هي بلدنا و وطنا

لسنا ضد النظام . لاننا نحترم الكيان المصري و نسعي جاهدين ان نصلحه وليس الغائه او العمل ضده

نحن تحركنا طبيعي سلمي عقلاني نستخدم المتاح لكي نصل الي اهدافنا . ما غير ذلك فهو خيالي غير منطقي

مع احترامي الكامل لراي كاتب الموضوع الاخ الحبيب هني و جميع الاخوه المشاركين .ولكن

الحق و الصراحه و المنطق هما ما دفعاني للمشاركه . تحياتي للجميع

لنتعاون جميعا حتي تتغلب رسالة الحب و النور و الحياة علي ثقافة الكراهية و الظلم و الموت
الرد مع إقتباس
قديم 15-01-2008
Registered User

إقتباس:
اسمحلي ارد ايضا علي سؤالك

شوف حضرتك يا استاذ سمايل الي هقوله انا قايله في مقال بحضره للرد علي عادل امام

ولكن اسمحلي هل اليهود الموجودين في اي مكان في العالم ورعايا دوله اسرائيل هل يقترب منهم او حتي من معابد اليهود الموجوده في مصر ؟؟

هنا تعرف الي عمله اليهود من الناحيه الدينيه والدنيويه صح ولا غلط ولا كنت عايزهم يتحرقوا في الافران من الهتلريين النازيين شويه ويدبحوا من المحمديين الفاشيين شويه كان لازم يعملوا دوله تحمي مصالح اليهود وترعاهم في العالم كله

اما عن تقيمي للسياساتها ده موضوع تاني مش حابب اتكلم فيه هنا وموقفي واضح من الامم ولكن السياسه بتاعتهم في اغلبها هي سياسيه دفاعيه من اجل شعب اليهود وده ابسط حقوقهم واليهود اصلا موجودين قبل الفلسيطين والمسلمين المحتليين للقدس والارضاي المقدسه وقبلهم كلهم المسيحيين وعلشان كده لابد من دوله اخري في الشرق الاوسط لاتباع صليب الله المسيح الفادي القدوس له المجد
الرد مع إقتباس
قديم 15-01-2008
Registered User

إقتباس:
الخواجه
اعتقد ان مو ضوع دولة صليبيه ده شيئ لا يصح ذكره بتاتا .. و هو بعيد عن الواقع او عشره
حتي اسم الدوله مبني علي شيئ ضد مصلحة الاقباط و ضد العمل القبطي الحقيقي

فلو قيل دولة قبطيه هناك احتمال او شيئ من الموضوعيه للبحث او التفكير او الواقعيه لان اقامتها

اسمحلي عزيزي المبجل الاستاذ الخواجه ان اوضح امرا اتمني اعاده القراءه مره اخري . استاذي الخواجه الفكره ليست كما صرحتها وليست بعيده عن الواقع اسرائيل نفسها كانت فكره والان اصبحت قوه وهيجي يوم نتجمع في دولتنا باذن المسيح
انت اعترضت علي اسم الدوله وهو ليس الاسم المطروح
ولكن اسم الدوله الصليبية هنا الموضوع بيرجع للكاتب انه يضع عنوان صادم وصارخ وجاذب في نفس الوقت ولو خت بالك تلاقيني عملت سرد سريع وليس تفصيلي علي الاماكن التي ممكن ان تطرح كدوله في الشرق وانهيت الموضوع في جزئه الاول بان المكان هو الجنوب المصري نتيجه لقدسيته ووجود المسيح فيه وايضا لانه اصل الشعب المسيحي في مصر والعرق النقي وهو المكان الذي سيضع شمال السودان في كماشه وايضا العرب في مصر في كماشه وراجع الخريطه في ذاكرتك بالاضافه الي ان اختياري للاسم وكان ممكن تسألني ليه اخترت العنوان ده هو لاني اعطي فكره واتكلم عنها واروج لها انا وغيري من المؤيديين وهي ان الدوله لاتباع الصليب وليست للاقباط الارثوذكس لانها ستكون ملجيء لكل متنصر يريد المسيح وكل اللاجئيين المسيحيين الشرقيين والمسحيين من الغرب الذي يمتلك مصالح في المنطقه كالامريكان والاوربيين مثلا

الاستاذ الخواجه المسلمين استطاعوا ان يصوروا كلمه صليبيه او صليبيين علي انها تساوي المغول والتتار ونحن من اعطاهم الفرصه بل اجداد المسحيين الشرقيين من اعطاهم هذا ودائما يحاول المسلم تصوير الحملات الصليبه التي هدفت الي التحرير وحتي ما حدث في الاندليس هو هجوم عليهم وليس كنسهم من الاماكن التي احتلوها وجاء الدور علي الشرق الاوسط وخاصه شمال افريقيا

إقتباس:
علي اساس عرقي و ديني في حدود جغرافية مصر . ولكن دوله صليبيه شرق اوسطيه فهذا كلام غير منطقي
ماهو الفرق بين دوله صليبيه واخري قبطيه هما الاقباط مش صليبيين وحاطيين الصليب علي كل الكنائس في السما مرفوع وعلي ايديهم صدورهم حتي حاطينه تاتتو علي ظهورهم واكتافهم ؟

إقتباس:
و غير عقلاني . و عنصري .. و من الخطئ اللزاق الصليب في هذا الشأن.فالصليب رمز ديني و
فعلا الصليب رمز ديني ولايمكن ان تكون الدوله دينيه ولكن يكون رمزها ديني ليه ديما مطلوب من المسحيين انهم يعملوا الي مبيعملهوش الجميع وباذلات الاقباط ايه السبب ليه دايما بث روح الذل والكسر والهوان في الوقت الي نجمه داود علي علم اسرائيل واصلليب كرمز موجود علي اكبر مؤسسه طبيه في العالم وكل اعلام الغرب

إقتباس:
رمز روحاني . ... و من بعيد يعيد للاذهان مصطلح الحروب الصليبيه ..فنحن في غني عن الدخول في هذا المجال
يعيد ولا انشاله ماعاد هو يعني هما الي معملوش مذابح مش حروب بس اساسا الدوله مسحييه قبطيه وهما احتلوها وعملوها دوله الماده الثانيه الي بتهينك دلواتي انت وبناتك
إقتباس:
نحن نطالب بالعدل و المساواه داخل بلدنا مصر .. نحن لسنا ضد مصر كدولة . مصر هي بلدنا و وطنا
الوطنيه والمساواه وما نطالب به جميل ولكن هل تحقق لم ولن يتحقق لان المطالب تعتبر ضد دينهم وهي الازمه والعقده التي ليست لها حل بالاضافه الي انها دوله تسعي الي البترو دولار الوهابي فتخيل كل ماهو سيء وقبيح

إقتباس:
لسنا ضد النظام . لاننا نحترم الكيان المصري و نسعي جاهدين ان نصلحه وليس الغائه او العمل ضده
فكر تاني من غير تسرع
إقتباس:
نحن تحركنا طبيعي سلمي عقلاني نستخدم المتاح لكي نصل الي اهدافنا . ما غير ذلك فهو خيالي غير منطقي
غريب كل تحركنا السلمي ياتي مع اناس لايعرفون غير لغه القوه ارحمنا يارب برحمتك

إقتباس:
مع احترامي الكامل لراي كاتب الموضوع الاخ الحبيب هني و جميع الاخوه المشاركين .ولكن

الحق و الصراحه و المنطق هما ما دفعاني للمشاركه . تحياتي للجميع
لك كل الاحترام والحب يا غالي ولكن فكر تاني الموضوع اصبح اشبه بالغابه داخل مصر لابد من انفصال دوله والامور هتظهر جدا في الجزء الثالث من الموضوع
الرد مع إقتباس
قديم 16-01-2008
الصورة الرمزية لـ para`o
para`o para`o غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2004
para`o is on a distinguished road
نحن مصريون و مصر أعظم من أن تختزل فى مسيحييها أو مسلميها
مصر وطنا متحدا من 5200 عام وكان اتحادها اول أنجاز سياسى فى تاريخ العالم
كل المصريين مسلمين و مسيحيين هم مصريون أبناء لهذا الوطن
أريد دولتى مصرية من مرسى مطروح غربا لرفح شرقا و من الأسكندرية شمالا للنوبة المصرية جنوبا
اريد دولتى دولة القومية المصرية التى تعلى من شان الامة المصرية الوريثة الوحيدة للمجد الفرعونى العتيد
أريد دولتى دولة عالمانية تفصل بين الدين و السياسة يحكمها رئيس جمهورية قوى بغض النظر عن الدين او الأقليم لكن يجب ان يكون مصريا متشربا روح و ثقافة و حضارة مصر
أريد دولتى ليبرالية ديموقراطية تؤمن بحقوق الانسان و حرياته كما أعلنها الأعلان العالمى لحقوق الأنسان
أريد دولتى قوة عظمة فى المنطقة الشرق أوسطية و أفريقيا و لا أريدها عضوا فى جامعة الدول العربية
أريد دولتى بأقتصاد حر قوى يعتمد أليات السوق و المنافسة و البقاء للأفضل يقوم على الصناعة الانتاجية و الزراعة المتطورة و صناعة تكنولوجيا المعلومات و الصناعات الغير تقليدية
اريد بلدى تحافظ على كرامة كل مصرى حول العالم و تضمن له الحد الادنى من الحياة الكريمة
هذة هى بلدى مصر التى أحلم بها انا و معى الكثير من اشقائى المصريين الذين يدينون بالأسلام
و لا أريد شريطا ضيقا على وادى النيل أحشر فيه أجناس و لغات و عادات مختلفة لشعوب مختلفة لمجرد انهم يشاركونى الانتماء الدينى
سأصلى فى الكنيسة و أفتخر بذلك و سأعيد أعيادى المسيحية و سأبشر بديانتى المسيحية بكل فخر لكن فى أطار الدولة العالمانية المصرية و ليس فى أطار دولة التورلى "من كل لون يا باطسطا "
قديم 17-01-2008
Registered User

إقتباس:
في حاله واحده بس عندما يصبح هدف بعد الفكره مثل تيمور الشرقية و اسرائيل وجنوب السودان وغيرها من الدول التي قسمت من اجل نفس السبب واعتقد ان المسلمين كفايه الي اخدوه من الهندوس ...باكستان كلها هل حق ليهم وحرام علينا
الرد مع إقتباس
قديم 17-01-2008
Registered User

13

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة para`o مشاهدة مشاركة
نحن مصريون و مصر أعظم من أن تختزل فى مسيحييها أو مسلميها
مصر وطنا متحدا من 5200 عام وكان اتحادها اول أنجاز سياسى فى تاريخ العالم
كل المصريين مسلمين و مسيحيين هم مصريون أبناء لهذا الوطن
أريد دولتى مصرية من مرسى مطروح غربا لرفح شرقا و من الأسكندرية شمالا للنوبة المصرية جنوبا
اريد دولتى دولة القومية المصرية التى تعلى من شان الامة المصرية الوريثة الوحيدة للمجد الفرعونى العتيد
أريد دولتى دولة عالمانية تفصل بين الدين و السياسة يحكمها رئيس جمهورية قوى بغض النظر عن الدين او الأقليم لكن يجب ان يكون مصريا متشربا روح و ثقافة و حضارة مصر
أريد دولتى ليبرالية ديموقراطية تؤمن بحقوق الانسان و حرياته كما أعلنها الأعلان العالمى لحقوق الأنسان
أريد دولتى قوة عظمة فى المنطقة الشرق أوسطية و أفريقيا و لا أريدها عضوا فى جامعة الدول العربية
أريد دولتى بأقتصاد حر قوى يعتمد أليات السوق و المنافسة و البقاء للأفضل يقوم على الصناعة الانتاجية و الزراعة المتطورة و صناعة تكنولوجيا المعلومات و الصناعات الغير تقليدية
اريد بلدى تحافظ على كرامة كل مصرى حول العالم و تضمن له الحد الادنى من الحياة الكريمة
هذة هى بلدى مصر التى أحلم بها انا و معى الكثير من اشقائى المصريين الذين يدينون بالأسلام
و لا أريد شريطا ضيقا على وادى النيل أحشر فيه أجناس و لغات و عادات مختلفة لشعوب مختلفة لمجرد انهم يشاركونى الانتماء الدينى
سأصلى فى الكنيسة و أفتخر بذلك و سأعيد أعيادى المسيحية و سأبشر بديانتى المسيحية بكل فخر لكن فى أطار الدولة العالمانية المصرية و ليس فى أطار دولة التورلى "من كل لون يا باطسطا "
ردي الي فات اتمسح عليك لكن هرد عليك بشكل اخر علشان محدش يزعل

الدولة الي انت بتتكلم عليها دي من اروع مايمكن ولكنها ماتت والبقية في حياتك من زمان واليوم تتوالي الضربات علي الاقباط والمتنصريين وصت صمت الكنيسة وجبروت الدولة واموال الوهابية لتدمير مصر من الداخل لتصبح السعودية هي رقم واحد في الشرق الاوسط واعتقد ان ده وضح في الزياره الاخيره لبوش
مع تقسيم الكعكه الخليجية بين امريكا وفارنسا ولكن تبقي مصر في الذيل بسبب ان عرب مصر المسلمين باعوا مصر بتراب الفلوس لفحول السعودية الي باعوا شرفهم في شارع الهرم تتوقع منهم يبيعوا كل حاجه تانية بما فيها الجنيسيه الي هي اصلا مش بتاعتهم ولكن ليكون هناك دوله تسمي بقي مصر الجنوبية مصر القبطية المهم يكون فيه عميله انفصال من اجل حمايه وانقاذ مايمكن انقاذه من مصر بدل ماتتباع كلها للجزيره العربية ولا حضرتك متعرفش الخرافي والوليد ابن طلال والشيخ صالح كامل والامير بندر وغيرهم بيعملوا ايه في مصر ..البلد اتباعت يا استاذ من يوم ما الماده الثانيه قالت مصر عربيه اسلاميه وجردوها من هويتها المصرية الخالصة لتكون عنصر تابع للعرب والي انت بتقوله المسلمين اغلهم بيرفضوه وبالذات اهل الريف وهما الاكثرية من المسلمين تبقي بتقوله لمين هيقولك اه مصر للمصريين المسلمين العربان والسعوديه ارض الطهاره والرسول اجدع نبي وانت نوصراني احمد ربنا اننا سايبينكوا تعيشوا معانا والمثقفيين العلمانيين وضعهم ميسرش ولا متعرفش الي بيتعمل في كل نجوم العلمانيين في مصر ومعدوش قادريين علي التيار الاسلامي المتطرف الي احتل ثمانين مقعد من البرلمان برعاية حكومية
فين مصر الي انت بتقول عليها دي
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة