تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 28-02-2006
الصورة الرمزية لـ boraee
boraee boraee غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
boraee is on a distinguished road
الي متى يارب هذه المهزلة

التفاصيل الكاملة لحادثة اختطاف الفتاة القبطية تريزا غطاس كمال جرجس

يرويها الاستاذ سعيد غطاس كمال شقيق الفتاة المختطفة :
انه في يوم 3 / 1 / 2006 الساعه السابعة والنصف مساء و بينما كنت في وادي النطرون محل سكن الأسرة تم اتصال من تريزا ألي وقالت ان بطاقتها وكرنيه المعهد فقدا منها في التاكسي الذي استقلته بين الجيزه ومركز الصف وقالت انها عند ابونا بافلي كاهن كنيسة الصف في الجيزه واللبس بتاع العيد ايضا ضاع في التاكسي واعطاها مبلغ 170 جنيه وقال لها أن تذهب الي السكن الخاص بها التابع لمطرانية الجيزة حيث انها مغتربة و طلب منها الكاهن أن تذهب الي المعهد في الصباح لاستخراج كارنية جديد و بعد أن اخبرتني بهذا الموضوع علي التلفون أكدت انها سوف تصل الي أهلها يوم الاربعاء مساء او الخميس باكر علي اقصي تقدير .

و لكنها لم تصل الي المنزل حتي مساء الخميس و حاولت كثيرا الاتصال بها و لكن الموبيل الخاص بها كان دائما غير متاح ثم اتصلت بالسكن الذي تقيم فيه فقالوا انها لم تأتي من يوم الثلاثاء حينما كانت عند الأب بافلي حيث قالت لهم انها سوف تسافر الي اسرتها في وادي النطرون .

و في يوم الجمعة ذهبت للسؤال عنها في بعض المستشفيات و حاولت ان احرر محضر باختفائها في قسم الشرطة في مركز الصف فرفضوا تحرير المحضر بحجة انها غير مقيمة في مركز الصف و ذهبت ايضا الي قسم شرطة الجيزة الذي رفض ايضا تحرير محضر باختفائها و اخبروني انه لابد من تحرير المحضر في وادي النطرون

وبعد مرور سبعة ايام من تحرير المحضر في وادي النطرون قالت لنا اختها رشا ان هناك شاب مسلم يدعي معتز محمد متولي و شهرته عزت حاول من سنة و نصف اغراء تيريزا لاشهار اسلامها في مقابل خمسة الألاف جنية مصري و قال لتريزا (لو حبيتي تجيبي حد من زميلك وياخد نفس المبلغ عندي الي يدفع وهو الشيخ فكري ومقيم في وادي النطرون و هو صاحب صيدليه بيطري).

فقمت انا و بقية اخواتها بالذهاب الي مركز شرطة وادي النطرون و حررنا بلاغ باتهام المدعو معتز محمد متولي باختطاف تريزا و رقم المحضر هو 133 بتاريخ 10/1/2006 .
وتحول المحضر الي النيابه وامن الدوله و كان يتابع الموضوع الاباء الكهنه ابونا يحنس وابونا بطرس كاهن كنيسة الطرانه وابونا بسنتي كاهن كنيسة مدينة السادات وابونا بافلي كاهن كنيسة الخطاطبه .

ولما عرف السيد طارق هيكل رئيس مباحث امن الدوله بالمحافظة اننا متجمهرين عند المركز وقال (الناس دي تروح ويجي اخواتها بكره الثلاثه سعيد وجرجس ورشا وانا هوريهم اختهم ولو حد فيهم فضل قدام المركز انا هعتقلة ) ..........

وذهبنا الي هناك يوم 18 /1/ 2006 الي رئيس مباحث امن الدوله السيد طارق هيكل الذي سالني سؤال وقال لي (هل اختك مشيت بمزجها ولا مخطوفه؟) فاجبت علية ان اختي مختطفة فقام باهانتي و قال لي انت انسان قليل الادب و طردني من المكان .

و بعد ساعة استدعاني مرة اخري و كان معه الاب يحنس و قال لي السيد طارق هيكل (اختك اشهرت اسلامها من يوم 3/1/2006 و هي ترفض مقابلتكم ) ثم التفت الي الأب يحنس و قال له (هحاول اجيبك و تكون معاها علشان الموضوع مش في يدي الموضوع في يد اللواء حسن عبد الرحمن في القاهرة .

وفي يوم 24/1/2006 حدث اتصال تلفوني من تريزا الي أحد الاقارب في وادي النطرون و قالت بالحرف الواحد (انتم سايبني ليه؟ انا مخطوفه وبيعاملوني معامله وحشه وعايزني اسلم غصب عني وانا معرفش انا فين.....).

ومن خلال اظهار رقم التلفون الذي اتصلت منه عرفنا العنوان و بيانات صاحب التلفون و هو مصطفي محمود علي مقيم 21 شارع سته شبرا البلد امام كلية الزراعه .

و علي أثر ذلك قام ابونا يحنس باتصال بمطرانية شبرا وحكي الموضوع كله للمطرانية . وبعدها بيومين ذهبت الي امن الدوله ومعي محامي من مكتب المستشار نجيب جبرائيل . و قابلنا احد الضباط في أمن الدولة الذي قال لي ان الاستاذ رمسيس المحامي قص عليه الموضوع وقال ان أمن الدولة قد احضر صاحب الشقة التي اتصلت منها تريزا حين كان تستغيث بنا و هو السيد مصطفي محمود علي الذي انكر تماما أي علاقة او سابق معرفة بينة و بين تريزا ... وبعد ذلك بيومين عرفنا ان هذا الشخص (مصطفي محمود علي) يعمل في امن الدوله .

اريد ان اعرف اجابات تلك الاسئلة :

1- انا عايز اختي وعايز اعرف ايه مصيرها ؟
2- عايز اعرف ما معني كلام طارق هيكل ؟
3- ما معني وجود اختي في شقة رجل من رجال امن الدوله ؟

رجاء الاهتمام بالموضوع .

سعيد غطاس كمال جرجس شقيق الفتاة المختطفة .

الي متى يارب هذه المهازل ..... يارب احفظ بناتك من ظلم هؤلاء الحيوانات ...يارب احفظنا وارحمنا وابدع عنا اعداء الخير ....ياربي يسوع

تعالى يارب بروحك المس اراضينا ....مصر عطشانة لروحك ياالهنا اروينا
الرد مع إقتباس
قديم 28-02-2006
الخواجه الخواجه غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: May 2005
الخواجه is on a distinguished road
اعيد و اكرر رائي اخونا فانوس في الموضوع ده لازم نتحرك زيهم و مش ها يرجع البنات الا لو اجبرناهم علي كده
الذي يتحاور معنا نتحاور معه الذي يعتدي علينا و يخطف بناتنا هذا لا نقبله ابدا و هنا لابد لنا من الوصول الي حل عملي لانقاذ بناتنا
لذلك اؤيد و بشده رئي اخونا فانوس و ارجعوا اليه
الرد مع إقتباس
قديم 28-02-2006
الصورة الرمزية لـ smile
smile smile غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Jun 2003
smile is on a distinguished road
والظابط اتدخل فى الموضوع
اشى خيال يا ناس
إقتباس:
وذهبنا الي هناك يوم 18 /1/ 2006 الي رئيس مباحث امن الدوله السيد طارق هيكل الذي سالني سؤال وقال لي (هل اختك مشيت بمزجها ولا مخطوفه؟) فاجبت علية ان اختي مختطفة فقام باهانتي و قال لي انت انسان قليل الادب و طردني من المكان .
طاب كويس ان هو عمل كده بس

حكمة اليوم
احنا ليش نستورد المعكرونه من الخارج ممكن نزرعها فى بلادنا العربيه
احد الحكام العرب

Mind Utter Devastation
الرد مع إقتباس
قديم 28-02-2006
bola bola غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Nov 2003
bola is on a distinguished road
انت عبيط يا ابني.. وليه طولة اللسان يا حيــــــوان يا محمدي
الرد مع إقتباس
قديم 28-02-2006
الصورة الرمزية لـ smile
smile smile غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Jun 2003
smile is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Yusuf
انت باين عليك ما أخذتش البركة النهاردة و تعبان
ربنا يباركك يا yusuf
وياريت تختار الفاظ غير دى لاتك شخص محترم
ولازم تعامل اللى حوليك باحترام علشان انت محترم

حكمة اليوم
احنا ليش نستورد المعكرونه من الخارج ممكن نزرعها فى بلادنا العربيه
احد الحكام العرب

Mind Utter Devastation
الرد مع إقتباس
قديم 28-02-2006
الخواجه الخواجه غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: May 2005
الخواجه is on a distinguished road
إقتباس:
ماذا عن مريان و تريزا ؟ عملتوا الفيلم بتاع كل مرة و انهم مخطوفين و طلعوا فى شريط الفيديو هزؤكوا و هزؤا أبوكوا , و بعدين انتوا عارفين انى فى ديننا الله عز و جل يقول(لا اكراه فى الدين) فلا تخدعوا أنفسكم و قولوا الذين أسلموا لا الذين خطفوا
و أما عن الشرس الذى يريد خطف المسلمات فأنا أترجاه أن يفعل ذلك لتكونوا فعلا حلال الدم
يا يوسف انت لسه هنا مش نصحناك تروح تدرس شويه و تتعلم و تدور علي الحقيقه و ترجع

و لو بتدرس و انت في المنتدي مافيش مانع بس خد بالك من مذاكرتك و ربنا يهديك

و ما تفتكرش ان ليك الحق انك تبرطع هنا في المنتدي - فحاول تحترم نفسك كويس قوي بدل

ما و بعدين مش ها تلاقي حد يسمعلك و تتعقد نفسيا خد نصيحتي يا يوسف و احترم نفسك يا حبيبي
و مره تانيه خد بالك من مذكرتك
الرد مع إقتباس
قديم 28-02-2006
الصورة الرمزية لـ رسول الله
رسول الله رسول الله غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
رسول الله is on a distinguished road
التهزيئ دا يا يوسف دا اللي محمدك كل يوم بيتهزأ بيه مننا لما بنكشفه و نفضح كذبه امام العالم و علشان كدا امثالك من المخلدون بيزعلوا لما بنهزأ البغــــــــــــــــل محمد فاذا لم تحترم نفسك فأنت ستري كلام لم تسمع به من قبل علي الحيوان محمد وعيوشة المنكوشة وكله بالدليل و البرهان . فاهم يا ابن المنكوشة
قديم 28-02-2006
يوحنا جرجس يوحنا جرجس غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Feb 2006
يوحنا جرجس is on a distinguished road
على الطريق الصحيح والى اللقاء
الرد مع إقتباس
قديم 28-02-2006
كشكش بيه كشكش بيه غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
كشكش بيه is on a distinguished road
إقتباس:
ماذا عن مريان و تريزا ؟ عملتوا الفيلم بتاع كل مرة و انهم مخطوفين و طلعوا فى شريط الفيديو هزؤكوا و هزؤا أبوكوا , و بعدين انتوا عارفين انى فى ديننا الله عز و جل يقول(لا اكراه فى الدين) فلا تخدعوا أنفسكم و قولوا الذين أسلموا لا الذين خطفوا
و أما عن الشرس الذى يريد خطف المسلمات فأنا أترجاه أن يفعل ذلك لتكونوا فعلا حلال الدم
ياجماعة الغلا م المخلد ده شكله عاوز
اما عن المسلمات فنقول له "يا أحفاد عمرو بن العاص" المسلمات جاهزة ومش محتاجة تتخطف. اما عن الدجل الذى تتبعه وكلام حموكشة "لا اكراه فى الدين" فياريت تعملوا بيها. اما عن موضوع خطف البنات فقد اتبعها رسولك القرصان حيث كان يقوم بالاغارة على القبائل هو وعصابته ليقوم بخطف النساء ويخفيهم عند اتباعة ويطلب فدية من اهل الفتاة لاعادتها لهم ولو مش مصدق لازم تسأل عمو "اى واحد فى بيتكم قاعد مع مامتك" وقول له ياعمو مين "جويرية بنت الحارث " ولو عمو مش عارف يبقى شوف الصفحة دى

http://sirah.al-islam.com/display.asp?f=hes2766.htm

ولو انت شايف ان موضوع ماريان واختها كريستين او تريزا عياد لا يعتبر تغرير بقاصر بأسم الحب فتكون أعمى وما الغريب فى ذلك فاسلوبك الركيك وهجومك الغبى لايدل الا انك فرفور مسلم يادوب ذقنه منبتة ... روح ذاكر يا شاطر الامتحانات قربت
الرد مع إقتباس
قديم 28-02-2006
samirsamy_380 samirsamy_380 غير متصل
Registered User

samirsamy_380 is on a distinguished road
انتم بتكلموا ازاى كده ؟
لو حد ليه اخت وحصلتله كده هيعمل ايه ولا حاجه ؟ احنا شعب متفرق
لازم المسحين يكونوا ايد واحده لو محصلش كده يبق كمان سنه مش هنلاقى حد مسيحى
لازم نصحى ونفوق شويه
الرد مع إقتباس
قديم 01-03-2006
The_Lonley_Wolf The_Lonley_Wolf غير متصل
Registered User

The_Lonley_Wolf is on a distinguished road
إقتباس:
اعيد و اكرر رائي اخونا فانوس في الموضوع ده لازم نتحرك زيهم و مش ها يرجع البنات الا لو اجبرناهم علي كده
الذي يتحاور معنا نتحاور معه الذي يعتدي علينا و يخطف بناتنا هذا لا نقبله ابدا و هنا لابد لنا من الوصول الي حل عملي لانقاذ بناتنا
لذلك اؤيد و بشده رئي اخونا فانوس و ارجعوا اليه
انت مستعجل على ايه بس لسه يابنى الأقباط قدامهم 1400 سنة كمان عشان يقدروا يستوعبوا كلام زى ده و يفهموا انه مش خطيئة او كفر او ألحاد الموضوع 1400 سنة بس كام مليار بت يعنى هايتخطفوا ؟؟ كله فدا فردوس الخرفان
الرد مع إقتباس
قديم 01-03-2006
الصورة الرمزية لـ رسول الله
رسول الله رسول الله غير متصل
Gold User

رسول الله is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة يوحنا جرجس
على الطريق الصحيح والى اللقاء
هيه انت لسه عايش ابقي سلم لي علي جوستيان
قديم 01-03-2006
honeyweill honeyweill غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
honeyweill is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة The_Lonley_Wolf

انت مستعجل على ايه بس لسه يابنى الأقباط قدامهم 1400 سنة كمان عشان يقدروا يستوعبوا كلام زى ده و يفهموا انه مش خطيئة او كفر او ألحاد الموضوع 1400 سنة بس كام مليار بت يعنى هايتخطفوا ؟؟ كله فدا فردوس الخرفان
صح
الرد مع إقتباس
قديم 01-03-2006
MUMMY MUMMY غير متصل
Registered User

MUMMY is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة The_Lonley_Wolf

هي دي المصيبة اننا كلنا بنبص لبعض وعايزين اللى يتحرك ومفيش حد عايز يبدأ بنفسة
الرد مع إقتباس
قديم 01-03-2006
The_Lonley_Wolf The_Lonley_Wolf غير متصل
Registered User

The_Lonley_Wolf is on a distinguished road
إقتباس:
هي دي المصيبة اننا كلنا بنبص لبعض وعايزين اللى يتحرك ومفيش حد عايز يبدأ بنفسة
فى مثل بيقول اللى يطيق الظلم يستاهل الظلم
وواحدة بواحدة الواحد بيبتدى يفهم ان أضطهاد المسلمين للاقباط مش نوع من انواع الصبر الالهى و انما نوع من انواع العقاب الألهى

مجدى خليل قال قبل كده ان التلميذ مش بينجح بالصلاة بس و انما بالمذاكرة مع الصلاة انما احنا فاكرين انه هاينجح بالصلاة فقط دون مذاكرة

كل اناء بما فيه ينضح
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة