تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 28-04-2009
kngemad kngemad غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Apr 2009
kngemad is on a distinguished road
انقذونى من الاضطهاد المهلك

يسم الثالوث الاقدس +
انا ع.ص. من القاهرة .حصل على بكالوريوس هندسة الالكترونيات والاتصالات من اكاديمية خاصة بتقدير عام امتياز اول دفعة عام 2006.وبعد محاولات عديدة تم تعيينى معيد بها وحدث بعد تعيينى ب 50 يوم وفاة والدى فاخذت اجازة 3 ايام للعزاء فتم احتسابها بالجزاء لى وذلك لانهم لا يعطون اجازات فى حالات الوفاة!!1هذة كانت بداية الاوجاع.وبعد عام من العمل تم تثبيت وتامين كل زملائى المعيدون الا انا وعند السؤال لماذا ؟قالوا تقارير سرية لا نستطيع ان تعرفها ولاننى كنت فى امس الحاجة الى المال وذلك لكى استطيع ان اعيش براتبى مع اسرتى لم اير اهتماما لهذا الموضوع واكتفيت فقط بالكلام مع رئبسى المباشر وقال لى عدة اشهر وتاخذ حقك.ثم توالت الايام حتى مر عام وثم تكلمت ثانيا مع رئيسى المباشر وطلبت منة ايضا ان يتدخل حتى اخذ حقى ولكنى فوجت بانة يقول لى ان هناك مذكرة تقول اننى اقوم بالتبشير داخل السكشن واقوم بسب الدين الاسلامى !!!!
فقلت الى رئيسى انا برء من هذة التهم متمسكا بان رئيسى يعرف اخلاقى جيدا ولاكنة اخذ فى ترهيبى انهم قد يقتولوننى بسبب هذا الكلام !فقلت لة انا برى وذهبت الى عميد الاكاديمية ايضا لتبرئة ساحتى .هذة القصة سببها الهائى عن مطالبتى بحقى الذى يكفلة لى قانون العمل ان يتم تثبتى واعطائى تامينات بعد 6 اشهر من العمل .ولاننى اخاف منهم لم اطالب بحقى حتى استمر وستطيع ان انفق على اسرتى.ولاكن ما حدث الامس كان صاعق ..قاموا بتلفيق تهمة اعطاء دروس خصوصية الى الطلاب وهنا قاموا برفضدى وفصلى من عملى بسبب هذة التهمة.والان انا لا اعرف ماذا افعل تم فصل وانقطع دخلى ولا اعلم كيف اعيش ومن اين اسرف ؟؟؟كل ما اتمناة منكم ان تساعدونى فى ايجاد فرصة عمل فى اى دولة غير مصر لا يكون بها تعصب .لاننى اقكر فى الانتحار لضيقى.انا متاسف اذا كانت رسالتى هذة مزعجة لكم ولاكننى لا اجد غيركم اتوسل الية.

آخر تعديل بواسطة kngemad ، 28-04-2009 الساعة 06:10 PM
الرد مع إقتباس
قديم 28-04-2009
الصورة الرمزية لـ Jene
Jene Jene غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Jul 2006
Jene is on a distinguished road
مشاركة: انقذونى من الاضطهاد المهلك

كل اللي نقدر نعملهولك اننا نصلي لك
وانصحك بالذهاب الي اسقف بلدك او كاهن كنيستك وهو اكيد هيساعدك
قديم 29-04-2009
kngemad kngemad غير متصل
Registered User

شكرا وانا ذهبت بالفعل
..........
الرد مع إقتباس
قديم 29-04-2009
Dr.Yousef_Matta Dr.Yousef_Matta غير متصل
Registered User

Dr.Yousef_Matta is on a distinguished road

ياريت تجرب ترفع قضية وتبلغ الصحافة وبرامج التوك شو زي البيت بيتك والعاشرة مساء و90 دقيقة وتفضحهم على الملأ دول مبيجوش غير بالجزمة

يا اما يكون عندك واسطة أو رشوة يا اما بالفضيحة وبالجزمة مفيش حاجة بتمشي في مصر سنة 2010 غير كده.
الرد مع إقتباس
قديم 29-04-2009
الصورة الرمزية لـ just_jo
just_jo just_jo غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Oct 2003
just_jo is on a distinguished road

اخى kngemad....

انا اصلى لك ان يعضدك الرب بيمينة القوية ....و يرينا مدى قوة الصلاة التى تصعد امام العرش الالهى

و ان يكون عاقبة كفاحك خير ... و طبعا انا ارى مدى الحقارة التى نعيش فيها مع جنس من الاصوليين انتزعت منهم كل رحمة و عدل

فكيف بانسان حاصل على امتياز ان يفصل بتهمة اللا تهمة و هى التبشير و هو المرادف ل القانون ليس فية زينب

ربنا يصبرك و تقدر توصل لوسيلة اعلام حتى و لو عملت بلوج او صفحة على الفيس بوك لنشر فضائح الاصولية العربانية فى مصر

و لا تسكت ابداً و اعمل مثل ما هم يفعلون بيقلبوا الدنيا عشان اتفهة الاشياء
و نحن نسكت على اعظم الاشياء .....نصيحتى لك لا تسكت لان الحق معك

لا تــــــــــــســـــــــكــــــت ابداً ....و خصوصا ان دا اكل عيشك
الرد مع إقتباس
قديم 29-04-2009
الصورة الرمزية لـ وطنى مخلص
وطنى مخلص وطنى مخلص غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jan 2005
وطنى مخلص is on a distinguished road

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة kngemad مشاهدة مشاركة
يسم الثالوث الاقدس +
انا ع.ص. من القاهرة .حصل على بكالوريوس هندسة الالكترونيات والاتصالات من اكاديمية خاصة بتقدير عام امتياز اول دفعة عام 2006.وبعد محاولات عديدة تم تعيينى معيد بها وحدث بعد تعيينى ب 50 يوم وفاة والدى فاخذت اجازة 3 ايام للعزاء فتم احتسابها بالجزاء لى وذلك لانهم لا يعطون اجازات فى حالات الوفاة!!1هذة كانت بداية الاوجاع.وبعد عام من العمل تم تثبيت وتامين كل زملائى المعيدون الا انا وعند السؤال لماذا ؟قالوا تقارير سرية لا نستطيع ان تعرفها ولاننى كنت فى امس الحاجة الى المال وذلك لكى استطيع ان اعيش براتبى مع اسرتى لم اير اهتماما لهذا الموضوع واكتفيت فقط بالكلام مع رئبسى المباشر وقال لى عدة اشهر وتاخذ حقك.ثم توالت الايام حتى مر عام وثم تكلمت ثانيا مع رئيسى المباشر وطلبت منة ايضا ان يتدخل حتى اخذ حقى ولكنى فوجت بانة يقول لى ان هناك مذكرة تقول اننى اقوم بالتبشير داخل السكشن واقوم بسب الدين الاسلامى !!!!
فقلت الى رئيسى انا برء من هذة التهم متمسكا بان رئيسى يعرف اخلاقى جيدا ولاكنة اخذ فى ترهيبى انهم قد يقتولوننى بسبب هذا الكلام !فقلت لة انا برى وذهبت الى عميد الاكاديمية ايضا لتبرئة ساحتى .هذة القصة سببها الهائى عن مطالبتى بحقى الذى يكفلة لى قانون العمل ان يتم تثبتى واعطائى تامينات بعد 6 اشهر من العمل .ولاننى اخاف منهم لم اطالب بحقى حتى استمر وستطيع ان انفق على اسرتى.ولاكن ما حدث الامس كان صاعق ..قاموا بتلفيق تهمة اعطاء دروس خصوصية الى الطلاب وهنا قاموا برفضدى وفصلى من عملى بسبب هذة التهمة.والان انا لا اعرف ماذا افعل تم فصل وانقطع دخلى ولا اعلم كيف اعيش ومن اين اسرف ؟؟؟كل ما اتمناة منكم ان تساعدونى فى ايجاد فرصة عمل فى اى دولة غير مصر لا يكون بها تعصب .لاننى اقكر فى الانتحار لضيقى.انا متاسف اذا كانت رسالتى هذة مزعجة لكم ولاكننى لا اجد غيركم اتوسل الية.
لو عندك اى وثائق تثبت تعرضك لهذا الظلم تستطيع ان تطلب اللجوء من الاضطهاد الدينى لأى سفارة هولندة او الدنمارك او النرويج او السويد

و لو لا توجد وثائق يبقى تتجه لمفوضية اللاجئين فى الامم المتحدة (علما بان مفوضية اللاجئين ممكن توديك اسرائيل )
خاصة و ان السفر بغير طريق اللجوء يحتاج مصاريف كبيرة و انت كما افهم الاضطهاد الذى تعرضت له قام بتجريفك اقتصاديا

المهم اياك تستمع لنصيحة برامج التووك شو
لان كل تلك البرامج يسيطر عليها الارهابيين و الاجهزة الامنية يعنى ممكن لو حاولت تتصل ببرنامج فيهم تعيش طول عمرك مطارد مثل محمد حجازى و تتلفقلك مليون تهمة
الرد مع إقتباس
قديم 01-05-2009
kngemad kngemad غير متصل
Registered User

بسم الثالوث الاقدس
لقد ذهبت الى عملى امس وتمت مقابلتى على اننى مجرم حرب..
ولاكن وقف بجانبى رئيسى فى العمل محاولا ان يثنيهم عن قرار الفصل ولاكن بدون جدوى لدرجة تعجب رئيسى هذا من طريقة تحدثهم معه وقال لى لماذا كل هذا الكرة لك؟فقلت لة لا اعرف ولاكن اظن ذلك من لاجل انن مسيحى فصمت فترة واستعاد ذكريات وقائع سابقة وقال لى ربنا يكرمك فى مكان افضل من هنا زثم تم تخيرى بين الفصل او الاستقالة فقلت لرئيسى هل اقوم برفع قضية وتوكيل محامى كما اشار على بعض الاخوة فقال لى مش هتقدر عليهم انصح استقيل افضل.واستمع الى كلامة واستقلت امس وانا اعتصر ضيقا وارى نظرات الشماتة فى عيونهم وانا الان فى حالة نفسية لا يرث لها ولا اعلم ماذا افعل ولا من اين ابدا.
إقتباس:
لو عندك اى وثائق تثبت تعرضك لهذا الظلم تستطيع ان تطلب اللجوء من الاضطهاد الدينى لأى سفارة هولندة او الدنمارك او النرويج او السويد
سوف استخرج شهادة خبرة للفترة العمل مع العلم لا توجد تامينات ولا قرارات وزارية.فهل هذة تعتبر وثائق ؟وهل اللجوء الدينى يسمح لى بالعودة ثانيا الى مصر ولا لا استطيع الرجوع؟
صلوا لاجلى كثير
الرد مع إقتباس
قديم 01-05-2009
الصورة الرمزية لـ وطنى مخلص
وطنى مخلص وطنى مخلص غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jan 2005
وطنى مخلص is on a distinguished road

إقتباس:
سوف استخرج شهادة خبرة للفترة العمل مع العلم لا توجد تامينات ولا قرارات وزارية.فهل هذة تعتبر وثائق ؟
اولا الفصل كان افضل لك من الاستقالة لانه يتيح لك مقاضاتهم لالغاء قرار الفصل امام مجلس الدولة
و لكن اللى حصل حصل و ربنا بيعمل الخير
شهادة الخبرة وثيقة مهمة
و لكن حتى تكون قضيتك مضمونة انت محتاج لان يكون لديك اى سند ينفى عنك السبب الواهى الذى على اساسه تم انهاء عملك
او تنفى حجية السبب ذاته
بمعنى انه لو تم انهاء عملك بسبب الغياب يومين
فإما ان تثبت انك لم تغيب اليومين ( هذاينفى السبب )
او ان يكون لديك وثيقة تثبت انه ليس هناك باللوائح ما يسمح لهم بإنهاء عملك لمجرد تغيب يومين
او ان يكون لديك اسماء حالات مشابهة ينطبق عليهم جميعا نفس الاسباب التى على اساسها تم انهاء عملك و مع ذلك لم يتم انهاء عمل اى احد من هؤلاء غيرك

و لكن على اى حالك هولندا و الدنمارك و النرويج و السويد هى اكثر الدول اقتناعا بالاضطهادات التى يعانيها القبط لذلك هم الاكثر تواضعا و استعدادا للتفهم

و لديك فرصة أسهل مع مفوضية شئون اللاجئين بالامم المتحدة فهى توزع طالبى اللجوء على السفارات و لكنها قد ترسلك لإسرائيل

و بالنسبة لفكرة العودة الى مصر
فى حالة اللجوء الدينى فمعناه ان حياتك و مستقبلك معرض للخطر او الظلم فى مصر
و بالتالى العودة تنال من مصداقية لجوءك و لكن اللاجئ يتحول الى مواطن بعد بضعة سنوات (5 سنوات غالبا)
فلو كانت الدولة تسمح بإزدواجية الجنسية تبقى جنسيتك المصرية معك
و اذا كانت لا تسمح بإزدواجية الجنسية فأن الجنسية المصرية تسقط عنه و تحتفظ بجنسية تلك الدولة

المهم انه بعد تحول اللجوء الى مواطنة فى تلك الدولة (سواء احتفظت بالجنسية المصرية ام لا) فأنك تستطيع ان تزور مصر كما شئت و الاقامة بها متى شئت كأى مواطن اجنبى رجله على رقبة حسنى مبارك
الرد مع إقتباس
قديم 02-05-2009
ريجان ريجان غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jun 2006
ريجان is on a distinguished road

حقيقى يا وطنى كلامك فى محلة فعلا الاخ دة محتاج الى الوثائق اللازمة لذلك ويا حبذا

لو تم فصلة وليست استقالتة كان الوضع افضل بالنسبة لة اما بخصوص عودة لمصر

بمجرد حصولك على الجنسية للبلد التى حصلت على جنسيها ستعود لمصر ولا أحد

سيتطيع منعك من الدخول وستشعر بالفخر بجنسيتك الجديدة وستنظر الى رجال الامن

بالمطار بمنتهى الحقارة وكا لو كان جرزان تسير على الارض وجميعهم يرفعون لك

الايادى اتفضل يا باشا . لا تبكى على الجنسية المصرية فهى احقر جنسية على وجة

الارض يكفى انك ستعيش انسان فى بلد البشر وليس عبدا فى بلد يحكمة جرابيع البشر
.
الرد مع إقتباس
قديم 03-05-2009
kngemad kngemad غير متصل
Registered User

شكرا على ردودكم.
هو انا لما اروح السفارة اقولهم اية؟
وهل دة لة علاقة بالدولة ولا دى بتبقى معلومات سرية؟
وهل يمكن اهاجر مع اسرتى ولا لا؟
الرد مع إقتباس
قديم 03-05-2009
Aphex Aphex غير متصل
Silver User

تاريخ التّسجيل: Jul 2005
Aphex is on a distinguished road

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة kngemad مشاهدة مشاركة
شكرا على ردودكم.
هو انا لما اروح السفارة اقولهم اية؟
وهل دة لة علاقة بالدولة ولا دى بتبقى معلومات سرية؟
وهل يمكن اهاجر مع اسرتى ولا لا؟
عزيزي عماد/

هتروح السفارة تقوللهم انك مضطهد و مظلوم في بلدك بسبب كونك مسيحي و انك تطلب منهم منحك اللجوء الديني. و يفضل ان تاخد معاك الوثائق التي تعطي امثلة علي كونك مضطهد..

اعتقد ان هذه المعلومات تظل سرية ( لست متأكدا من هذا ، فرجاء من الاخوة الاعضاء التأكيد) و لكن احذر، فسفارات بعض الدول مثل اسرائيل مراقبة و ان ذهبت اليها فستذهب الي معتقل امن الدولة بعد خروجك مباشرة.. هذا حدث مع احد معارفي الذي دخل سفارة اسرائيل بطريق الخطأ ( ربما بسبب كونه جاهل باللغات الاجنبية) و تم اعتقاله عند خروجه لمدة شهور.

و بالطبع تستطيع الهجرة مع اسرتك اذا اعطوك حق اللجوء.

إقتباس:
هناك مذكرة تقول اننى اقوم بالتبشير داخل السكشن واقوم بسب الدين الاسلامى
و هل هذه جريمة؟ كشف حقيقة الدين الاسلامي الارهابي الشيطاني هو مسئولية كل انسان متحضر محب للسلام علي هذا الكوكب. و انا اقوم بهذا كل يوم عندما تتاح لي الفرصة سواء في العمل او في الجامعة او في الشارع بلا خوف في الغرب المسيحي...

اه يا مصر ارتحت من قرفك و ظلمك لأولادك. الحياة في اي بلد تانية هي افضل من الحياة مع العربان الجربانين في مصر.

بالتوفيق يا عمدة
قديم 04-05-2009
Registered User

تعرف يا Aphex
أنا اراهنك انك نفسك تنزل مصر وتركب مركب في النيل وتتمشى على كورنيش اسكندرية

محدش بيحب مصر الا اللي بيتغرب عنها

المصريين بره مصر كلهم لما تكلمهم يقولك دي مصر بلد الزبالة والتخلف والجهل والفساد والتطرف والارهاب
بلد بايظة مفيش أمل فيها

وتبص في عينيه تكتشف انه كداب ونفسه بس ينزل مصر

هو مش كداب

بس بيحب مصر وزعلان منها في نفس الوقت بس بيحبها أكتر بكتير ومهما زاد في الكلام عنها كلام وحش هو بيكون عشان بيحبها وبيحب كل الي فيها بما فيهم المسلمين اللي بيقول عنه كده وبيعشق تراب مصر

وناس كتير والله الكلام ده بيكون من الغيرة من الناس اللي في مصر

يعني هو في الغربة طبعا بيت مريح وعربية ليك وعربية للمدام والولاد في مدارس جميلة مش الزرايب اللي هنا اللي اسمها مدارس و فلوس كويسة

بس شايفين ان ده كله ميسواش دقيقة نقضيها في مصر مع حبايبنا ونضحك من قلبنا ولو هزرت مع اي واحد في الشارع هيهزر معاك من غير مايعرفك

دي مصر يا ناس ام الدنيا يا حبيبتي يا مصر.
الرد مع إقتباس
قديم 04-05-2009
Aphex Aphex غير متصل
Silver User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة dr.yousef_matta مشاهدة مشاركة
تعرف يا aphex
أنا اراهنك انك نفسك تنزل مصر وتركب مركب في النيل وتتمشى على كورنيش اسكندرية

محدش بيحب مصر الا اللي بيتغرب عنها

المصريين بره مصر كلهم لما تكلمهم يقولك دي مصر بلد الزبالة والتخلف والجهل والفساد والتطرف والارهاب
بلد بايظة مفيش أمل فيها

وتبص في عينيه تكتشف انه كداب ونفسه بس ينزل مصر

هو مش كداب

بس بيحب مصر وزعلان منها في نفس الوقت بس بيحبها أكتر بكتير ومهما زاد في الكلام عنها كلام وحش هو بيكون عشان بيحبها وبيحب كل الي فيها بما فيهم المسلمين اللي بيقول عنه كده وبيعشق تراب مصر

وناس كتير والله الكلام ده بيكون من الغيرة من الناس اللي في مصر

يعني هو في الغربة طبعا بيت مريح وعربية ليك وعربية للمدام والولاد في مدارس جميلة مش الزرايب اللي هنا اللي اسمها مدارس و فلوس كويسة

بس شايفين ان ده كله ميسواش دقيقة نقضيها في مصر مع حبايبنا ونضحك من قلبنا ولو هزرت مع اي واحد في الشارع هيهزر معاك من غير مايعرفك

دي مصر يا ناس ام الدنيا يا حبيبتي يا مصر.
صباح الفل يا دكتور/

كلامك صحيح يا اخي ان انا نفسي انزل ازور مصر. مصر فعلا وحشتني ووحشني كل شئ فيها بما فيها زبالة شوارعها و قطاعين طرقها و الناس الحلوين الطيبين و نيلها و كل شئ فيها.

و لكن كل ما افتكر المواقف السيئة اللي عانيت منها في مصر و التطرف و الارهاب الاسلامي، و كلما افتكر كم كنت مستضعفا بلا سند يحميني كمسيحي في مصر، و كلما تذكرت كم من الفرص التي ضاعت مني بسبب ديني رغم تفوقي الدراسي، انتابني شعور اني محظوظ ان ربنا انقذني و اخرجني من مصر كما اخرج شعبه المختار.

فيه ايه في مصر نقدر نحبه غير ذكرياتنا الجميلة؟ النيل حتي و ان كان ازبل نهر في العالم فهو مرتبط بذكرياتنا الجميلة و لهذا فقط نحبه و نتذكره... رغم اننا لا نهتم مثلا بكل انهار امريكا الجميلة النظيفة التي يشبه مائها الكريسال العصفور في نقاءه.

حبنا لمصر و حنيننا ليها هو شئ مرتبط بهويتنا المصرية التي لن تغيرها الهجرة او الزمن. بغض النظر عن كونها بلد متخلف، و هذا واقع. و لكن اذا سألتني مثلا اذا انا اردت ان ارجع اعيش تاني في مصر هقولك لا. انا عمري ما حسيت بالامان في مصر بسبب ديني/طبقتي/ حالتي الاقتصاية. و جيت هنا امريكا اتعلمت شئ جديد بيسموه حرية و شئ ايضا اسمه امان و برضه شئ تالت اسمه كرامة و الف شئ و شئ. و لكن مصر هتفضل في قلبي للأبد. احنا بنحب مصر، لكن تعبنا منها، فقمنا هجينا لما جتلنا الفرصة.

عقبالك و عقبال الجميع.

تحياتي
قديم 04-05-2009
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة aphex مشاهدة مشاركة

صباح الفل يا دكتور/

كلامك صحيح يا اخي ان انا نفسي انزل ازور مصر. مصر فعلا وحشتني ووحشني كل شئ فيها بما فيها زبالة شوارعها و قطاعين طرقها و الناس الحلوين الطيبين و نيلها و كل شئ فيها.

و لكن كل ما افتكر المواقف السيئة اللي عانيت منها في مصر و التطرف و الارهاب الاسلامي، و كلما افتكر كم كنت مستضعفا بلا سند يحميني كمسيحي في مصر، و كلما تذكرت كم من الفرص التي ضاعت مني بسبب ديني رغم تفوقي الدراسي، انتابني شعور اني محظوظ ان ربنا انقذني و اخرجني من مصر كما اخرج شعبه المختار.

فيه ايه في مصر نقدر نحبه غير ذكرياتنا الجميلة؟ النيل حتي و ان كان ازبل نهر في العالم فهو مرتبط بذكرياتنا الجميلة و لهذا فقط نحبه و نتذكره... رغم اننا لا نهتم مثلا بكل انهار امريكا الجميلة النظيفة التي يشبه مائها الكريسال العصفور في نقاءه.

حبنا لمصر و حنيننا ليها هو شئ مرتبط بهويتنا المصرية التي لن تغيرها الهجرة او الزمن. بغض النظر عن كونها بلد متخلف، و هذا واقع. و لكن اذا سألتني مثلا اذا انا اردت ان ارجع اعيش تاني في مصر هقولك لا. انا عمري ما حسيت بالامان في مصر بسبب ديني/طبقتي/ حالتي الاقتصاية. و جيت هنا امريكا اتعلمت شئ جديد بيسموه حرية و شئ ايضا اسمه امان و برضه شئ تالت اسمه كرامة و الف شئ و شئ. و لكن مصر هتفضل في قلبي للأبد. احنا بنحب مصر، لكن تعبنا منها، فقمنا هجينا لما جتلنا الفرصة.

عقبالك و عقبال الجميع.

تحياتي
أنا فاهمك جدا ومقدرش ألومك ببساطة لان عندك حق

كلامك زي كلام ولادي مرتبطين بانجلترا و شايفين مصر أقصى تقدير هتكون زيارات كل كام سنة

انت شاب ومحتاج تتعلم و ولادك يتعلموا و تشتغل وتعمل فلوس كويسة وتعيش وتتبسط وبالتالي اختيارك صح

بس المشكلة ان أنا مثلا عديت الستين و من جيل شاف مصر حلوة فعلا مفهاش كل المشاكل دي

لكن انت اتولدت وعشت في العصر التعيس وكل جيلك كده ومستحيل تقتنع بمصر في الوضع الحالي ده

والمشكلة الأكبر في مهاجرين من جيل تاني بيكونوا ملهمش اي ارتباط بمصر ومش فاهمين ابدا ايه عاجب ابوهم في بلد متخلفة زي دي وليه بيحب البلد الزحمة اللي حياة أهلها صعبة موت

المهم أرجوك لازم ولادك يحبوا مصر ولازم ينزلوا اجازات عرفهم انهما مصريين اوعى تنسى وربنا معاك يا حبيبي.
الرد مع إقتباس
قديم 04-05-2009
Aphex Aphex غير متصل
Silver User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة dr.yousef_matta مشاهدة مشاركة
أنا فاهمك جدا ومقدرش ألومك ببساطة لان عندك حق

كلامك زي كلام ولادي مرتبطين بانجلترا و شايفين مصر أقصى تقدير هتكون زيارات كل كام سنة

انت شاب ومحتاج تتعلم و ولادك يتعلموا و تشتغل وتعمل فلوس كويسة وتعيش وتتبسط وبالتالي اختيارك صح

بس المشكلة ان أنا مثلا عديت الستين و من جيل شاف مصر حلوة فعلا مفهاش كل المشاكل دي

لكن انت اتولدت وعشت في العصر التعيس وكل جيلك كده ومستحيل تقتنع بمصر في الوضع الحالي ده

والمشكلة الأكبر في مهاجرين من جيل تاني بيكونوا ملهمش اي ارتباط بمصر ومش فاهمين ابدا ايه عاجب ابوهم في بلد متخلفة زي دي وليه بيحب البلد الزحمة اللي حياة أهلها صعبة موت

المهم أرجوك لازم ولادك يحبوا مصر ولازم ينزلوا اجازات عرفهم انهما مصريين اوعى تنسى وربنا معاك يا حبيبي.

معلهش يا دوكتور ما اخدتش بالي ان حضرتك مهاجر و عايش في انجلترا، كنت فاكر انك لسه عايش في مصر ارض المطحونين.

و دي اول مرة اعرف ان سنك فوق الستين. ياراجل ده كل كلامك رغم نضجه الواضح يدل علي شباب روحك..

انا لسه شاب صغير في العشرينات و متجوزتش. و لكن اوعدك لما اتجوز و اخلف ، هحكي لعيالي عن مصر و اخدهم زيارات كل سنة و اللا اتنين، و اخدهم علشان يزوروا كل الاماكن الجميلة في مصر بما فيها المدن السياحية الباهظة التكاليف التي لم استطع زيارتها عندما كنت في مصر..
و لكن مش متأكد لسه اذا ما كنت عايز اطفالي يتعلموا اللغة العربية ام لا..

لعلمك يا دكتور، انا لا اعتقد ان امريكا هي الجنة، و احيانا بزهق منها و من وحدتي فيها، و من بعض عاداتها و تقاليدها السخيفة و خايف اني مش هعرف اربي اولادي فيها. الجنس و الخمر و التفكك الاسري و مشاكل تانية كتير للاسف موجودة في الغرب كما تعلم و مش عارف هعمل ايه لما اجيب عيال.

احيانا كتير بفكر انه هييجي اليوم اللي هتعب فيه من امريكا و اقوم اطفش لاي بلد تانية. الاحساس ده بينتابني كتير كلما فكرت في حياتي بعد الستين و ايه اللي مفروض اعمله لما اطلع علي المعاش؟ احيانا بفكر اني ارجع اموت في مصر، و احيانا افكر اني اروح اشتري بيت في اي بلد من بلاد امريكا اللاتينية لان الحياة فيها رخيصة و هادية بعيدا عن الدوشة في امريكا. لدرجة اني قررت تعلم اللغة الاسبانية العام الماضي و اشتريت مكتبة كتب و كورسات تعليم اسباني و بذاكر كل اسبوع و امارس اللغة مع زملائي في الشغل لحد ما بقيت بربنط في الاسباني.

اسف اذا كنت خرجت عن الموضوع

تحياتي يا دكتور و مرحبا بك في منتدي اقباط امريكا

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة