تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > منتدى العلوم والتكنولوجيا
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم جعل جميع المنتديات مقروءة

منتدى العلوم والتكنولوجيا يهتم هذا القسم بالانترنت و بالبرمجة والكمبيوتر و الموبايلات,معلومات عامة ..إستشارات ..كل ما هو جديد بالتكنولوجيا .....الخ

المشاركة في الموضوع
 
خيارات الموضوع طريقة العرض
  #1  
قديم 05-01-2006
الصورة الرمزية لـ Safnat_Fa3nash007
Safnat_Fa3nash007 Safnat_Fa3nash007 غير متصل
Gold User
 
تاريخ التّسجيل: May 2005
الإقامة: +++ في مصر القبطيه +++
المشاركات: 6,377
Safnat_Fa3nash007 is on a distinguished road
+++ ازاي ممكن افرغ الهيستوي بتاعت الانترنت +++

لو سمحتهم على شان افضي الهيستري بتاعت الانترنت اعمل ايه ؟؟؟
واعني تفريغ كامل بحيث لا يدري احد اي المواقع استعملت والخ ......


وشكراً مقدما على المساعده
007
__________________
+


لا تخف من الباطل ... ان ينتشر او ينتصر .... إن الباطل لا بد أن يهزم امام صمود الحق مهما طال به الزمن .... وكل جليات له داهود ينتظره وينتصر عليه
"بإسم رب القوات"
(قداسة البابا شينوده الثالث )


الرد مع إقتباس
  #2  
قديم 05-01-2006
Ya Shero
GUST
 
المشاركات: n/a
يا دي الفضايح مش عارف يا صفصف تفضي الهيستوري
الرد مع إقتباس
  #3  
قديم 05-01-2006
الصورة الرمزية لـ Safnat_Fa3nash007
Safnat_Fa3nash007 Safnat_Fa3nash007 غير متصل
Gold User
 
تاريخ التّسجيل: May 2005
الإقامة: +++ في مصر القبطيه +++
المشاركات: 6,377
Safnat_Fa3nash007 is on a distinguished road
+++

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Ya Shero
يا دي الفضايح مش عارف يا صفصف تفضي الهيستوري

يا فالح هو في حد ميعرفش يفضي الهستري بالطريقه العاديه هههههههه
القصد محي الملفات بشكل كامل
يعني عايز الكمبيوتر نظيف بدون هستوري
لان الكمبيوتر حيتشال وحيجبولي جديد بس امتى الله اعلم
__________________
+


لا تخف من الباطل ... ان ينتشر او ينتصر .... إن الباطل لا بد أن يهزم امام صمود الحق مهما طال به الزمن .... وكل جليات له داهود ينتظره وينتصر عليه
"بإسم رب القوات"
(قداسة البابا شينوده الثالث )


الرد مع إقتباس
  #4  
قديم 05-01-2006
Ya Shero
GUST
 
المشاركات: n/a
يا فالح انت بردوا الطريقة سهلة
الرد مع إقتباس
  #5  
قديم 05-01-2006
Ya Shero
GUST
 
المشاركات: n/a
شوف يا سيدي
الرد مع إقتباس
  #6  
قديم 05-01-2006
Ya Shero
GUST
 
المشاركات: n/a
الموضوع سهل جدا
علشان تفضي الهيستري عندك طريقتين
لو انت بتشتغل بالكسبلورير في فوق شكل ساعة وعليها سهم اخضر
دوس عليها
بعد كدة هيفتح شباك على الجنب الشمال
دوس بالفااار الزرار اليمين واعمل ديليت
الرد مع إقتباس
  #7  
قديم 05-01-2006
Ya Shero
GUST
 
المشاركات: n/a
الطريقة التانية
لو انت عندك نورتون انتي فيروس الي انا مش بستخدمة
في طريقة اوبشين يعني فية تخليك تمسح كل حاجة متعلقة بالأنترنت
الرد مع إقتباس
  #8  
قديم 05-01-2006
الصورة الرمزية لـ Safnat_Fa3nash007
Safnat_Fa3nash007 Safnat_Fa3nash007 غير متصل
Gold User
 
تاريخ التّسجيل: May 2005
الإقامة: +++ في مصر القبطيه +++
المشاركات: 6,377
Safnat_Fa3nash007 is on a distinguished road
+++

معنديش نورتون
والطريقه الاولى عملتها
بس اتوقع انوا في كمان طرق
قال المثل يا شيوا :
اعطي الخبز لخبازوا
يعني مينا وسمايل واشرف والخ ....

انت يا شريوا يا شرير اختصاص شطاف ايه عرفك بالهستوري وهلم جر هههههههههههههههههههههه
__________________
+


لا تخف من الباطل ... ان ينتشر او ينتصر .... إن الباطل لا بد أن يهزم امام صمود الحق مهما طال به الزمن .... وكل جليات له داهود ينتظره وينتصر عليه
"بإسم رب القوات"
(قداسة البابا شينوده الثالث )


الرد مع إقتباس
  #9  
قديم 05-01-2006
Ya Shero
GUST
 
المشاركات: n/a
مهو الشطاف هو الي هيمسح كل الهيستوري الي عندك
الرد مع إقتباس
  #10  
قديم 05-01-2006
الصورة الرمزية لـ Safnat_Fa3nash007
Safnat_Fa3nash007 Safnat_Fa3nash007 غير متصل
Gold User
 
تاريخ التّسجيل: May 2005
الإقامة: +++ في مصر القبطيه +++
المشاركات: 6,377
Safnat_Fa3nash007 is on a distinguished road
+++

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Ya Shero
مهو الشطاف هو الي هيمسح كل الهيستوري الي عندك

ده حيمسح الجهاز كلوا ولي حواليه كمان من ضمنهم انا هههههههههههههههه

عايز تموتني يا شيروا منك للالات يا شيروا يا شرير
__________________
+


لا تخف من الباطل ... ان ينتشر او ينتصر .... إن الباطل لا بد أن يهزم امام صمود الحق مهما طال به الزمن .... وكل جليات له داهود ينتظره وينتصر عليه
"بإسم رب القوات"
(قداسة البابا شينوده الثالث )


الرد مع إقتباس
  #11  
قديم 05-01-2006
Ya Shero
GUST
 
المشاركات: n/a
الرد مع إقتباس
  #12  
قديم 05-01-2006
elmafdy elmafdy غير متصل
Moderator
 
تاريخ التّسجيل: Dec 2004
المشاركات: 1,705
elmafdy is on a distinguished road
أنت أيه اللى خلاك تعمل كده

عزيزى صافنات

بداية و رغم انى ما عنديش خبره جامده فى الكمبيوتر لكن دى بالذات أعتقد انى اعرفها و ها اشرح لك بسرعه ايه الخطوات اللى مفروض تعملها علشان تمسح كل الهيستورى بتاعة الانترنت
, هيه ليها كذا طريقه , بس انا ها اقولك اللى أعرفه و أكيد باقى اخوتنا فى المنتدى ها يزودوا على اللى اعرفه ده , و اليك الطريقه الاولى :

1) تدوس على Start
2) تختار control panel
3) من جوه control panel تختار internet options
4) لما تتفتح لك الInternet options ها تدوس على الاختيارات التاليه
Delete cookies, delete files , Clear history
طبعا واحده ورا واحده , و أى حاجه يسألك امسح و لا لاتختار ok
5) فى النهايه ها تدوس على OK و تخرج .

أعتقد ان فيه طرق كتيره بس بيتهيألى لو جربت دى ها تخلص من أى حاجه مش مطلوبه عندك

نصيحه أخيره , أنت ايه اللى بيخليك تدخل على المواقع الأياه و تخلى الجهاز بتاعك يتملى صور و اسامى مواقع منيله من دى , مش تخلى بالك يا عم , و لو انت تعبان قوى على الحاجات دى نصيحه روح اتجوز احسن ما تقضيها مواقع

المفدى
الرد مع إقتباس
  #13  
قديم 05-01-2006
Ya Shero
GUST
 
المشاركات: n/a
إقتباس:
نصيحه أخيره , أنت ايه اللى بيخليك تدخل على المواقع الأياه و تخلى الجهاز بتاعك يتملى صور و اسامى مواقع منيله من دى , مش تخلى بالك يا عم , و لو انت تعبان قوى على الحاجات دى نصيحه روح اتجوز احسن ما تقضيها مواقع
الرد مع إقتباس
  #14  
قديم 05-01-2006
الصورة الرمزية لـ Safnat_Fa3nash007
Safnat_Fa3nash007 Safnat_Fa3nash007 غير متصل
Gold User
 
تاريخ التّسجيل: May 2005
الإقامة: +++ في مصر القبطيه +++
المشاركات: 6,377
Safnat_Fa3nash007 is on a distinguished road
+++

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة elmafdy
عزيزى صافنات

بداية و رغم انى ما عنديش خبره جامده فى الكمبيوتر لكن دى بالذات أعتقد انى اعرفها و ها اشرح لك بسرعه ايه الخطوات اللى مفروض تعملها علشان تمسح كل الهيستورى بتاعة الانترنت
, هيه ليها كذا طريقه , بس انا ها اقولك اللى أعرفه و أكيد باقى اخوتنا فى المنتدى ها يزودوا على اللى اعرفه ده , و اليك الطريقه الاولى :

1) تدوس على Start
2) تختار control panel
3) من جوه control panel تختار internet options
4) لما تتفتح لك الInternet options ها تدوس على الاختيارات التاليه
Delete cookies, delete files , Clear history
طبعا واحده ورا واحده , و أى حاجه يسألك امسح و لا لاتختار ok
5) فى النهايه ها تدوس على OK و تخرج .

أعتقد ان فيه طرق كتيره بس بيتهيألى لو جربت دى ها تخلص من أى حاجه مش مطلوبه عندك

نصيحه أخيره , أنت ايه اللى بيخليك تدخل على المواقع الأياه و تخلى الجهاز بتاعك يتملى صور و اسامى مواقع منيله من دى , مش تخلى بالك يا عم , و لو انت تعبان قوى على الحاجات دى نصيحه روح اتجوز احسن ما تقضيها مواقع

المفدى
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
شبنا على القصص دي
كنت فين يا مفدي لما انطرد واحد من ابناء صفي علشان الحكايات دي في صف السابع وفي صف التاسع واحد ثاني هههههههههههههههه

لا يا عم عندي صور طبيعيه مش حدور على جماد او شيئ غير ملموس ههههه

على العموم متشكر على المعلومات مع اني بعرفها وابحث عن اشياء اثقل من كده
وننتظر قيامه الاموات واغاثه ابونا مينا وابونا سمايل ههههه
__________________
+


لا تخف من الباطل ... ان ينتشر او ينتصر .... إن الباطل لا بد أن يهزم امام صمود الحق مهما طال به الزمن .... وكل جليات له داهود ينتظره وينتصر عليه
"بإسم رب القوات"
(قداسة البابا شينوده الثالث )


الرد مع إقتباس
  #15  
قديم 05-01-2006
الصورة الرمزية لـ smile
smile smile غير متصل
Moderator
 
تاريخ التّسجيل: Jun 2003
الإقامة: لندن - الدور التالت
المشاركات: 3,021
smile is on a distinguished road
puzzl

بص يا استاذ / 007
فى كذا حاجه لازم تعملها علشان تفضى الجهاز بتاعك ( وانا هتكلم على اساس انك بتشتغل على ويندوز xp)

اول حاجه
تروح C:\Documents and Settings
وبعدين تحدد اسم اليوزر نيم بتاعك وتدخل عليه ( يعنى اسم الفلدر اللى باسمك )
وبعدين هتلاقى شوية فلدرات انت بقى دور على فلدر اسمه My Recent Documents وادخل جواه وامسح كل الملفات اللى جواه

تانى حاجه
تروح C:\Documents and Settings
وبعدين تحدد اسم اليوزر نيم بتاعك وتدخل عليه ( يعنى اسم الفلدر اللى باسمك )
وبعدين هتلاقى شوية فلدرات انت بقى دور على فلدر اسمه Local Settings وبعدين هتلاقى ملف اسمه tmp ادخل جواه وامسح كل الملفات

ثالث حاجه
تروح C:\Documents and Settings
وبعدين تحدد اسم اليوزر نيم بتاعك وتدخل عليه ( يعنى اسم الفلدر اللى باسمك )
وبعدين هتلاقى شوية فلدرات انت بقى دور على فلدر اسمه Local Settings وبعدين هتلاقى ملف اسمه Temporary Internet Files ادخل جواه وامسح كل الملفات

رابع حاجه
تروح C:\Documents and Settings
وبعدين تحدد اسم اليوزر نيم بتاعك وتدخل عليه ( يعنى اسم الفلدر اللى باسمك )
وبعدين هتلاقى شوية فلدرات انت بقى دور على فلدر اسمه cookies ادخل جواه وامسح كل الملفات

وبكده انت الى حد ما نضفت الجهاز لكن فى برامج بتقوم بنفس الخطوات ويمكن احسن بكتير لكن كده احنا بنضف الجهاز يدوى
__________________

حكمة اليوم
احنا ليش نستورد المعكرونه من الخارج ممكن نزرعها فى بلادنا العربيه
احد الحكام العرب

Mind Utter Devastation
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع


عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)
 
خيارات الموضوع
طريقة العرض

قوانين المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاح
كود [IMG] متاح
كود HTML غير متاح

الإنتقال السريع


جميع الأوقات بتوقيت امريكا. الساعة الآن » 06:49 PM.


Powered by: vBulletin Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.

تـعـريب » منتدي الاقباط