تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 21-08-2012
بعدالمسيح الصعيدي بعدالمسيح الصعيدي غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Aug 2012
بعدالمسيح الصعيدي is on a distinguished road
متنصر سعيد بس يائس

انا الان اعتقد انى مسيحي انا كنت مسلم وبدرس فى الازهر ومن 6سنين بفكر فى المسيحية ومع مرور الوقت حبي ليها بيزيد والان وصلت للاقتناع التام بيها بس انا بقالى 3 سنين عندى احباط وانهيار لانى مش عارف نفسي مسيحي ولا مسلم بجد قربت اتجنن يا ريت تسعودنى
الشئ الوحيد الى متاكد منه انى بحب المسيح وعارف انه بيقف معاية ويحمنى يا ريت تكلمونى وتقولوى الحل
الرد مع إقتباس
قديم 21-08-2012
zzaghlul zzaghlul غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
zzaghlul is on a distinguished road
مشاركة: متنصر سعيد بس يائس

بص يا اخونا العزيز
انا مش عايز احبطك اكتر لكن في رأيي المتواضع اذا كنت مش عارف انتا مسيحي والا مسلم ... تبقي مسلم .... لان ما فيش واحد يعرف المسيح له المجد ويبص ورا علي الاسلام بل بيدهس شيطان الاسلام بالبلغة ولا يتردد لحظة واحدة في رميه وراه.

ربنا ينور طريقك الي الحق ... وارجوا ان الاخوة هنا اللي هم اقدر مني يتكلموا معاك لو انتا فعلا تبحث عن الحق حتي تجده.
قديم 21-08-2012
Zagal Zagal غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Feb 2004
Zagal is on a distinguished road

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة بعدالمسيح الصعيدي مشاهدة مشاركة
انا الان اعتقد انى مسيحي انا كنت مسلم وبدرس فى الازهر ومن 6سنين بفكر فى المسيحية ومع مرور الوقت حبي ليها بيزيد والان وصلت للاقتناع التام بيها بس انا بقالى 3 سنين عندى احباط وانهيار لانى مش عارف نفسي مسيحي ولا مسلم بجد قربت اتجنن يا ريت تسعودنى
الشئ الوحيد الى متاكد منه انى بحب المسيح وعارف انه بيقف معاية ويحمنى يا ريت تكلمونى وتقولوى الحل
ايه الفكره اللى عاجباك فى المسيحيه بالتحديد ,
وازاى انت متنصر يعنى .... ولسه مش عارف انت مسيحى ولا لاء
واحكى لنا ازاى المسيح بيحميك .. وبيقف معاك !!! علشان نقدر نساعدك !!

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18"

( سيظل القران اعجاز لغوى فى نظر المسلمين الجهلاء فقط.
لان معظمهم لايستطيع الكتابه بدون اخطاء املائيه )

آخر تعديل بواسطة الخواجه ، 22-08-2012 الساعة 12:48 AM
الرد مع إقتباس
قديم 22-08-2012
BIANCO BIANCO غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
BIANCO is on a distinguished road

بعد المسيح الصعيدي ؟؟؟؟؟؟؟

أعتقد إن الخطأ مقصود.................................................. ..................................
الرد مع إقتباس
قديم 23-08-2012
عبد المسيح الصعيدي عبد المسيح الصعيدي غير متصل
Registered User

عبد المسيح الصعيدي is on a distinguished road

اخوانى فى المسيح انتم فهمتونى غلط انا حيرتى مش من ناحية الدين انا مشكلتى والحيرة الى انا فيها من ناحية المجتمع الدين عندى مقتنع بالمسيحية مليون فى المائه وبحبها لكن انا عندى اضطراب نفسي واختلاف بين المجتمع الاسلامى الى انا عايش فيه وبين الى جواية والمجتمع المسيحي الى بحبه ونفسي اعيش فيه انا عايش وسط مجتمع كل كلامه وتصرفاته عن الاسلام وانا كاره الاسلام ومعتقداته بس مجبر انى اعيش معاهم واتعامل معاهم بس مش بشاركهم اى طقوس دينيه لا صلاة ولا صوم ولا اى شئ انا الى بحلم بيه اعيش بين مجتمع يكون مسيحي اصلى معاهم اروح كنيسة ادرس المسيحية انا لما بعدى قدام كنيسة بكون فرحان وفى نفس الوقت زعلان لانى مقدرش ادخل حتى المسيحيين الى فى بلدنا عارفين انى مسلم فمعاملتهم معاية مختلفة عن معاملتهم مع بعض وانا مش عايز اصاحب حد منهم لان كل الناس المسلمة بقلها انا مسيحي بيفتكرونى بهرج ولو شافوا واحد مسيحي ماشي معايه هيقولوا هوا الى بيحرضنى وياذوه انا مش عايز اذى حد بسببي يعنى من الاخر مشكلتى مرتبطه بلمجتمع ازاى واحد مسيحي يعيش فى بيت وبيئة وناس كلهم مسلمين لكن بالنسبة للعقيده المسيحية انا مقتنع بيها بشكل نهائى من 6 سنين بفكر واقارن ومقتنع من زمان اتمنى يكون فهمتونى
الرد مع إقتباس
قديم 23-08-2012
Registered User

اما سبب اقتناعى بالمسيحية مش سبب واحد انا من صغري بحب اسئل عن كل شئ بدون ما يكون فى شئ ممنوع وكثير سالت المشايخ والمدرسين والدكاتره عن اشياء فى الاسلام انا شايفها غلط وطبعا انتم عرفين المسلمين عندهم ردود جاهزه لكل شئ بس الردود كانت بعيد عن السؤال يعنى يزوغ من السؤال ويدخلك فى موضوع تانى امثلة الحاجات دى مثلا لو كان المسيح طلع السماء ولم يصلب والى اتصلب تلميذة زى ماالاسلام بيقول اية ذنب الناس الى كانت موجوده وشافت عملية الصلب بعينها واية ذنبها تعيش فى خديعه من الله محدش كشفها غير لما ظهر محمد ومثال تانى المسيحية انتشرت فى كل العالم من غير ما المسيح يمسك سيف او يقتل لكن محمد كان بيدخل البلاد على دم اهلها وبعد ما يقتل اهلها ياخد فلوسة وممتلكاتهم ويوزعها على اصحابة باسم الغنيمة طيب هوا الى مات من البلد دى ملهوش ورثة واقذر شئ شفته الاسلام لم يحرم العبودية يعنى من حق الانسان لحد انهاردة يكون عنده جوارى وعبيد الى منع العبيد والجوارى هوا الخديوي اسماعيل ازاى تكون بتقلى انا دين الحق وانت مخلى انسان مملوك لانسان اخر يتحكم فيه ولو قعدت احكى شهور مش هخلص الاشياء الغلط الى شفتها فى الاسلام وكان احقرها واقذرها الى شيفينه الان من المسلمين الاخوان والسلفيه والجماعات كلهم ارهابيين وهيدمروا البلد وهنشوف مصائب لوانت مكانى تتشرف تكون على دين ناس كدة اما حبي للمسيحية بدء بمعاملتى مع المسيحيين وشفت فيهم احترام ونظام ومن خلال الاطلاع عرفت حاجات عن المسيحية واكثر شئ لفت نظرى الحب الكثير الى فى المسيحية لدرجة ان المسيح بيقلنا احبوا اعدائكم لكن محمد بيقول قاتلوا اعدائكم وبعد شوية من التفكير نزلت الكتاب المقدس من النت وكنت بقراء فيه كنت بفهم حاجات وحاجات كانت صعبه على بس رغم كل الى بحيكة دة انا نفسي مش عارف بقيت مسيحي لية شئ من جواية معرفوش خلانى حبيتها وبكون سعيد لما افكر فيها ولما بعدى من امام كنيسة بحس بارتياح غريب وببقا نفسي ادخل بس طبعا ممنوع اما حماية المسيح ليا انا طبعا مش بعبد رب المسلمين يعنى غاضب على انا بقع فى مصائب ممكن تدمر مستقبلي وبدعى المسيح ينقذنى وبخلص منها اظن لو رب المسلمين مش هينقذنى لانى عاصى ليه
الرد مع إقتباس
قديم 23-08-2012
Registered User

على فكره انا بدرس فى كلية شريعه وقانون اكبر كلية للعلوم الدينية والقانونية فى العاالم الاسلامى كله بندرس فيها الاحكام يعنى حكم كل شئ بس افضل شئ اتعلمته فيها ان كل شئ لية عله من غير العله دى يكون هوا والعدم سواء ودة خلانى بسئل واعرف
الرد مع إقتباس
قديم 23-08-2012
Registered User

استاذ بينكوا انا مش فاهم قصدك من الخطاء المقصود تقصد خطاء فى الاسم انا مسمي نفسي عبدالمسيح وكلمة الصعيدي عشان انا من الصعيد وكلمه الصعيدي راجعه على انا على العبد مش على اسم المسيح واضح ان اللغه العربية عندك ضايعه خالص
الرد مع إقتباس
قديم 23-08-2012
Registered User

اسف انا فهمت الغلط وانا اقول المنتدى بيقلى اسمك غلط لية انا ونا بسجل امبارح غلطت فى الحروف بدل ما اكتب عبد المسيح كتبت بعد المسيح انا اسف بجد والله ما اقصدها انا لما لقيتها مش شغالة دلوقت عملت اشتراك جديد باسم صح بس صدقنى والله ما اقصدها انا اسف بجد ربنا يسامحنى
الرد مع إقتباس
قديم 24-08-2012
Registered User

اخوانى فى المسيح انا محتاج اتكلم معاكم انتم فين انا محتاجكم بجد محتاج اخوه اكلمهم عن الى جوايه
الرد مع إقتباس
قديم 24-08-2012
Zagal Zagal غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Feb 2004
Zagal is on a distinguished road

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة عبد المسيح الصعيدي مشاهدة مشاركة
اخوانى فى المسيح انا محتاج اتكلم معاكم انتم فين انا محتاجكم بجد محتاج اخوه اكلمهم عن الى جوايه
الموضوع انك محتاج تغير حياتك كلها ... بما فيها مكان اقامتك الى مكان لايعرفك فيه احد وتبداء حياتك المسيحيه ... او تهاجر / تسافر للخارج على انك مسلم عادى و فى الخارج لك الحق فى تغيير اسمك و دينك كمان..

احنا سامعينك هنا ... ولكن لاتكتب اشياء تدل على مكانك او اسمك ... لان الشيطان يستخدم اولاده فى ايذاء الاخرين..

ربنا معاك

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18"

( سيظل القران اعجاز لغوى فى نظر المسلمين الجهلاء فقط.
لان معظمهم لايستطيع الكتابه بدون اخطاء املائيه )

الرد مع إقتباس
قديم 30-08-2012
Registered User

اخى العزيز كلامك صح بس للاسف انا ظروفى المادية لا تسمح بسفر وانا للاسف مش بخاف من شئ وبقول للكل الى جواية انا من محافظة اسيوط مركز ديروط
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة