تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 31-03-2005
الصورة الرمزية لـ bolbol
bolbol bolbol غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2004
bolbol is on a distinguished road
طول ما انتوا بالسطحية ديه هتفضلوامتخلفين و يا تري المسلمين اللي بيتنصروا يعني لو اختك اتنصرتهتعمل ايه.

آخر تعديل بواسطة New_ManII ، 02-04-2005 الساعة 11:43 AM السبب: كلام لا يليق بابن الملك
الرد مع إقتباس
قديم 31-03-2005
بيكاسو بيكاسو غير متصل
Banned

تاريخ التّسجيل: Mar 2005
بيكاسو is on a distinguished road
انا امى واختى مونين بالله مش بيسيبوا صلاة واحدة لو ناموا مرة من غير صلاة مش بيجيلهم نوم يمكن انا العرق الفاسد فى العيلة اللى مشش منتظم فى الصلاة بس ايمانى بالله بلا حدود

و شكرا على الكلمات الاخيرة اللى بتبين الاخلاق المسيحية السمحة
الرد مع إقتباس
قديم 31-03-2005
الصورة الرمزية لـ bolbol
bolbol bolbol غير متصل
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة بيكاسو
انا امى واختى مونين بالله مش بيسيبوا صلاة واحدة لو ناموا مرة من غير صلاة مش بيجيلهم نوم يمكن انا العرق الفاسد فى العيلة اللى مشش منتظم فى الصلاة بس ايمانى بالله بلا حدود

و شكرا على الكلمات الاخيرة اللى بتبين الاخلاق المسيحية السمحة

[COLOR=Red]عارف يا بيكاسو ممكن واحد يكون عارف الحقيقة و كل اللي حواليه بيكذبه و ممكن واحد يقول كذبه و كل ال**** تهلله.

في حالتك انت مش عارف اذا كنت من ال**** ولا من مؤلفي الاكاذيب.

بس مستني الرد لما اختك تتنصر هتعمل مظاهرات ولا هتباركلها.[/
COLOR]
الرد مع إقتباس
قديم 31-03-2005
بيكاسو بيكاسو غير متصل
Banned

و انا رديت

لو انا اتوقع مش واحد فى المية لا واحد فى المليون حتى انها تفكر فى كدة كنت رديت فعلا...

بس للعلم نسائونا هما اللى بيعطونا القوة مش زيكوا هما نقطة الضعف
الرد مع إقتباس
قديم 31-03-2005
الصورة الرمزية لـ bolbol
bolbol bolbol غير متصل
Registered User

ll

هههههههه

عارف حظك اني عارف الموضوع ده كويس فعلا بيدوكوا قوة ههههه

امال بيرحلوا من دين الله افواجا ليه ولا انت مش عارف انهم بيتنصروا

اكتر من الرجالة ولا في الجامع دحكوا عليك و قلولك خد منهم قوة

علي فكرة كل المسلمين واثقين ان اخواتهم مبيتنصروش و في الاخر بيتفاجئوا بيهم برة البلد وبيكونوا اترهبنوا كمان و ده يبين الفرق و الغرد من تغيير الدين.

هههههه ان شاء الله هتتفاجئ بأختك بره مصر و متجوزه بس انت شد حيلك
الرد مع إقتباس
قديم 02-04-2005
mina salaah mina salaah غير متصل
Registered User

mina salaah is on a distinguished road
كويس قوى كلامك لكن تفتكر انهم هيعملوا بكده ( لا أظن )
الرد مع إقتباس
قديم 02-04-2005
Peace4All Peace4All غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
Peace4All is on a distinguished road
بدون تطويل هناك مسلمات يطلبن ان يتعمدوا حتى يمكنهم الزواج ممن يحبون من المسيحيين و لكن طبعا وجود الموانع التى تضعها الحكومة يجعل من تحولهم اى امسيحية شئ صعب جدا و نتيجة لذلك تتراجع المسلمات عن القرار , و لذلك يمكننا ان نجزم ان من يقبل المسيحية من المسلمين يقبلها باقتناع تام بالمسيح و ليس لاغراض دنياوية .
الرد مع إقتباس
قديم 02-04-2005
الصورة الرمزية لـ bolbol
bolbol bolbol غير متصل
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Peace4All
بدون تطويل هناك مسلمات يطلبن ان يتعمدوا حتى يمكنهم الزواج ممن يحبون من المسيحيين و لكن طبعا وجود الموانع التى تضعها الحكومة يجعل من تحولهم اى امسيحية شئ صعب جدا و نتيجة لذلك تتراجع المسلمات عن القرار , و لذلك يمكننا ان نجزم ان من يقبل المسيحية من المسلمين يقبلها باقتناع تام بالمسيح و ليس لاغراض دنياوية .

برافو عليك انت وضحت الفرق بين هنا و هناك و بين طريقنا و طريقهم ياريت بقي استاذ مستفز يلم الدور
الرد مع إقتباس
قديم 03-04-2005
بيكاسو بيكاسو غير متصل
Banned

الحقوا ياشباب
احنا اللى بناتنا عايزين يتنصروا عشان يتزوجوا من مسيحيين

دى نكتة الموسم

يانهارررررررررررررررررررررر

دى انتو نكتة
الرد مع إقتباس
قديم 03-04-2005
Amira Riad Amira Riad غير متصل
Registered User

Amira Riad is on a distinguished road
قصور في الفكر وليس العقيدة

عزيزي معتز،
ليس القصور في العقيدة فأنت لا تعرف ما تتكلم عنه، لذا أشير عليك بأن تقرأ الكتاب المقدس وبالأخص أمثال السيد المسيح عن الملكوت السماوي.
إذ هناك أناس ليسوا بمستحقين حيث أمتلأت قلوبهم بحب المخلوق دون الخالق "من يبيعون دينهم من أجل الزواج بشخص مسلم" أو بحب أمور مادية دنيوية .
وقد أعلن لنا السيد المسيح بأن هناك الكثيرون ممن سينكرون الأيمان وينكرون قوته وأن هناك أولون يكونون آخرون وآخرون أولين فقد كان ومازال هناك من يدخل في العقيدة المسيحية وهم من المسلمون المتشددون عن أقتناع تام بصلب العقيدة وهم يعانون أشد المعاناة من هذا التحول في حياتهم ولكنهم ينالون نعمة للصمود فلم يدخلون في العقيدة من أجل محبة أرضية وأنما من أجل محبة المسيح والوعد بالأبدية حيث لا بكاء ولا صرير الأسنان.
ولقد شهدت أنا شخصيا محاولات عديدة من شباب مسلم من أجل الزواج بي "ومحاولة تغيير ديني بالطبع" غير عالمين بأنني أن كنت أحيا لا أنا بل المسيح يحيا فيً وقد كان كل شئ مبرراً لديهم عند الرفض بأن سماحة الأسلام لا تلزم الزوجة بتغيير دينها "هذا في البداية بالطبع" ويمكن الزواج والأحتفاظ بدينى "عجباً، أوليس الزواج خارج الكنيسة يعتبر خروج عن الكنيسة وترك للدين" ، هذا بالإضافة إلى بعض الصديقات في أيام الدراسة بالمدرسة .
وقد عانيت طوال حياتي منذ الصغر من محاولات عديدة لتغيير دينى وإنكار المسيح ولكن بنعمة الرب ورعايته لي التي لا توصف كنت أنطق بكلام الله الذي يشهد له وشهادته هي حق.

أما عن الذهاب الى مشيخة الأزهر فهل تضمن لي أن أذهب وأخرج دون المساس بي وأن كانت حوادث الخطف تحدث من الشوارع والكليات والمحلات التجارية فما بالك بعقر الدار الأسلامية كذلك مكتوب في الكتاب المقدس " لا تجرب الرب إلهك" أنا أعلم بأنه قد أنقذني من محاولات عديدة فلا داعي للوقوع في تجربة أختيارية ولتفتح أنت شاشة التلفاز على قناة الحياة لتسمع وترى من كان ضالا فوجد ومن كان ميتا فعاش "أمثال السيدة/ ناهد وقد كانت وكيلة مدرسة أبنة عمي وهي تعلم تماماً مدى تعصبها الدينى للأسلام وها هي الآن تنعم بالإيمان المسيحي"
أعتذر أن كنت قد أطلت عليك.
وسلام الرب يكون معك لتتبين مدى سلامة عقيدتنا المبنية على صخرة الإيمان.
بنت المسيح

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة معتز
[SIZE=4]وضع كل منكم فقط احتمالات الخطف و الاجبار على اعتناق الاسلام و تورط الشرطة ولم يضع اي منكم احتمال واحد وهو ان كل من اعلن اسلامه اعلنه بإرادته
ان هذه الاتهامات هي اتهامات المفلسين 22 لكي يداري كل منكم ا22 التي تعيشونها
نحن المسلمين لا ينقصنا اعداد- فماذا سيزيدنا من اسلام خمسه او سته اشخاص في العام مثلا؟ الم يسأل احدكم نفسه هذا السؤال؟ وهل نحن ناقصين اعداد؟
اعترفوا اولا بقصور العقيده عندكم وهي التي ادت الى هروب الكثير من المسيحيه- و الغريب انكم تذكرون اسماء النساء فقط ولا يذكر اي منكم اسماء الرجال ولا اعرف ما السبب الى الآن
هذا على الرغم من اسلام الكثير من الشباب في المساجد يوم الجمعه وهذا نراه باستمرار
وقلت لكم مرارا
اذا احب احدكم ان يرى بنفسه الحقيقه عليكم بالذهاب الى مبنى مشيخه الأزهر في طريق صلاح سالم بالقاهرة- لن يتم منعك من الدخول بسبب انك مسيحي- اصعد للدور الثاني ستجد قاعه اشهار الاسلام
ادخلها في اي يوم و سترى كم المسيحيين المصريين و الاجانب الذين يعلنون اسلامهم
فاليذهب اي منكم الى هناك و ستكتشفون ان موضوع الخطف هذا ما هو2222
الرد مع إقتباس
قديم 03-04-2005
Amira Riad Amira Riad غير متصل
Registered User

Amira Riad is on a distinguished road
ملاحظين بالطبع أن المسيحيين يقرأون في الدين كتيييير جداً ولكن "الدين الميحي بالطبع" أما عن القرآن والسنة فهم فرض علينا في المدراس الأبتدائية والأعدادية والثانوية بل أن الؤال الإجباري غالباً ما يأتي في النص الإسلامي "على فكرة كنت ممن كانوا من المتفوقين في اللغة العربية على العكس من كثيرين من الزميلات المسلمات وقد كنت أقوم بمراجعة الدين الأسلامي لصديقتي الأنتيم وهي مسلمة وكانت هي بدورها تقوم بتسميع المزامير وقطع الحفظ لي.
وقد كنت أفهم ديني ودينها أكثر منها.
أيه رأيك بقه.
تقول لولا الدوله المواليه للكنيسة الهذا السبب تمنع بنائها بحجج واهية وها هو جامع التوحيد والنور يقام في بضعة أيام فوق أطلال وآثار فرعونية هل أن كانت الكنيسة بعد العذاب المرير وحصولها على الموافقة الأمنية والجهات الإدارية ..... الخ ستستطيع أن تضع حجراً واحداً بل وتحصل على قيمة الأرض التي ستحظرها هيئة الآثار بالطبع لأ.
وهل الدولة إرهابية ؟ نعم ، عندما لا تمنع الأعتداءات المتكررة ضد المسيحيين في الكشح ومنقطين وغيرها وغيرها من إعتداءات الصحفيين عن المقدسات المسيحية
أنت تعرف ( أصدقاء مومنين ايمان تام بالقران و السنة ومش كدة و بس بل بالعكس حينما يخرخون من البيت يخلعون عنهم الصلبان و يشدون القمصان ليخفوا ما فعلة بيهم القساوسة ) عجبا ثم عجبا، هل قالوا لك أن القساوسة قساة إلى هذا الحد فلماذا لا تعاونهم إذا في إشهار إسلامهم حيث إن الإسلام رحب كالباب الواسع هل تخاف أنت أيضا من القساوسة !!!
كما قال السيد المسيح له المجد " تضلون إذ لا تعرفون الكتب"

الشماعة اللى بتعلقوا عليها خ.ب.ي.ت.ك.وا الاختطاف "الله يسامحك"

هو اليومين دول بيخطفوا البنات عشان ياسلموا ههههههههههه
و بيقولهم ابة اسلموا يا تموتوا "لأ مش اليومين دول ، من زمااااااااان جداً أو لا تقرأ التاريخ؟!! اليومين دول بس لنا صوت ليسمع أما الموت فهو مرحب به من زمااااااان أيضا أولا على يد الرومان وبعد ذلك على يد المستعمرين "الفاتحين" العرب - لتقرأ التاريخ من مصادره"
لا أسأل الله اللطف فيه ولكن أسأله قوة مع إيمان.
الرب يبارك حياتك ويعطيك نعمة لتعرفه وشركة آلامه.

بنت المسيح

إقتباس:
انتم دفنتم راسكوا من زمان ...
مش ملاحظين ان المسيحين فى مصر بيقروا فى الدين كتيررر و فى القران و السنة

ووالله و اقسم انة لولا هذة الدولة الارهابية واللى بيعملوا فى اللى بياسلموا و موالتهم للكنيسة.لاسلم المئات

انا شخصيا اعرف اصدقاء ليا مومنين ايمان تام بالقران و السنة ومش كدة و بس بل بالعكس حينما يخرخون من البيت يخلعون عنهم الصلبان و يشدون القمصان ليخفوا ما فعلة بيهم القساوسة......

الشماعة اللى بتعلقوا عليها خ.ب.ي.ت.ك.وا الاختطاف

و بيقولهم ابة اسلموا يا تموتوا

اللهم لا اسئلك رد القضاء ولكنى اسئلك اللطف فية
الرد مع إقتباس
قديم 03-04-2005
الصورة الرمزية لـ soka
soka soka غير متصل
Gold User

soka is on a distinguished road
إقتباس:
الحقوا ياشباب
احنا اللى بناتنا عايزين يتنصروا عشان يتزوجوا من مسيحيين

دى نكتة الموسم

يانهارررررررررررررررررررررر

دى انتو نكتة
المشكلة يا أخ بيكاسو ان دي مش نكتة دي حقيقة و أنا شخصيا أعرف حالة كدة زميل لي تعلقت بيه شابة و عرضت عليه أن يتزوجها و سوف تتنصر لأجل حبها له الا انه رفض لأن من تبيع دينها يسهل علبها بيع أي شئ آخر ...............
سامحني لقسوتي معك
الرد مع إقتباس
قديم 03-04-2005
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road
سجل كامل بجرائم أحد الشياطين المسلمين السابقين

http://www.copts.net/forum/showthrea...1612#post51612

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 03-04-2005
mena_hot mena_hot غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: May 2003
mena_hot is on a distinguished road
lol

إقتباس:
انتم دفنتم راسكوا من زمان ...
مش ملاحظين ان المسيحين فى مصر بيقروا فى الدين كتيررر و فى القران و السنة
ووالله و اقسم انة لولا هذة الدولة الارهابية واللى بيعملوا فى اللى بياسلموا و موالتهم للكنيسة.لاسلم المئات
انا شخصيا اعرف اصدقاء ليا مومنين ايمان تام بالقران و السنة ومش كدة و بس بل بالعكس حينما يخرخون من البيت يخلعون عنهم الصلبان و يشدون القمصان ليخفوا ما فعلة بيهم القساوسة......
الشماعة اللى بتعلقوا عليها خ.ب.ي.ت.ك.وا الاختطاف
و بيقولهم ابة اسلموا يا تموتوا
اللهم لا اسئلك رد القضاء ولكنى اسئلك اللطف فية
ههههههههههه بامانه ضحكتني اوي يا بيكاسو انتا بتهزر ولا بتتكلم بجد لو بتهزر يبقي نكته مضحكة لو بتتكلم بجد يبقي ربنا يلطف بيك وبالمستمعين بقي تعرف ناس اول لما تخرج من البيت بتقلع الصلبان وتخفي اللي فعله القساوسه بيهم طيب انتا اكبر كداب ومش كل مسيحي اساسا بيلبس صليب الا اللي بيحب يسوع فعلا يعني علي الاصح مش اجبار وبعدين يا حبيبي قانون الدولة بيوقف مع اللي بياسلم مش مع المسيحي يعني بيفرحوا قوي لما يلاقوا واحد جاي يا اسلم والحاجات دي معروفة بس اللي عقولهم مظلمة زي حضرتك مش شايف اتمني من يسوع انه ينور عقلك وتعرف الحق وتقول لصحابك اللي عاوزين يااسلموا بس خايفين اتشجعوا واتصلوا باي قناة من القنوات الاسلامية اياها وقولهم احنا عاوزين ناسلم وقولهم حياخدوا فلوس حلوه تعيشهم مرتاحين باقي حياتهم
سلام ونعمة
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة