تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 21-03-2005
BAVLY BAVLY غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
BAVLY is on a distinguished road
فينك يا بلبل ما حدش شايفك ليه؟
الرد مع إقتباس
قديم 21-03-2005
BAVLY BAVLY غير متصل
Registered User

انتــــــــــــــظروا قريبـــــــــــا جــــــــــــدا
نوادر ابن تعمية: الجزء الثانى
الرد مع إقتباس
قديم 23-03-2005
BAVLY BAVLY غير متصل
Registered User

صدر اليوم الجزء الثانى من نوادر ابن تعمية على منتدى حوارات الأديان
الرد مع إقتباس
قديم 24-03-2005
الصورة الرمزية لـ bolbol
bolbol bolbol غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2004
bolbol is on a distinguished road
هام لبافلي و لكل قبطي بايع الدنيا:)

بافلي عامل ايه؟ انا موجود بس المزاكرة مكسرة دماغي صليلي

بقولك ايه بخصوص المواقع انا بأذن ربنا هعمل موقع اسمه copticrights.net
و عايز ناس تشرف معايا هدف الموقع الاساسي هو نشر اخبار الاقباط و فضح صعوبة الحياة و هيكون فيه منتدي و مبدائيا انا هطغاضي عن الخوض في الدين او المسائل العقائدية بس لو حد من "اخوات الوطن"

قل ادبه هتبقي جنت علي نفسها براقش - يعني مسألة وقت-

بس انا عايز مساعتكو لاني لسه جديد في الموضوع و محتاج خبرة و حد اسند عليه لما يكون فيه طحن امتحانات.

عايز رائيك و نصيحتك.

سلام و نعمة.......
بافلي عامل ايه؟ انا موجود بس المزاكرة مكسرة دماغي صليلي
الرد مع إقتباس
قديم 25-03-2005
BAVLY BAVLY غير متصل
Registered User

أ ى شئ تحتاجنى فيه أنا تحت أمرك يابلبل
الرد مع إقتباس
قديم 07-04-2005
BAVLY BAVLY غير متصل
Registered User

بعد عناء كبير ومخاطر أكبر فى تنفيذه لبعض مخططات الشيخ أسامة بن لادن استطاع معتز أن يجمع بعض الأموال وأراد أن يستثمرها فى مشروع يضمن له مكاسب وفيرة .فجلس مع المصرى وابن تعمية يبحثون عن ذلك المشروع
ابن تعمية:-لازم المشروع ده يكون حلال
مـــــعتز :- وتكون أرباحه كتير
المصرى:- ويكون سوقه كبير
ابن تعمية:- عندى ليكم المشروع ده
مـــــعتز :-(بلهفة)ايه هو؟؟؟
ابن تعمية:-أنا سمعت ان فيه تلاتة معمرين. ممكن نؤجر بلاتوه وكاميرات ونعمل مع المعمرين دول لقاء نقنع الناس من خلاله ان عملهم بوصايا الرسول وسنته هو السبب فى طول عمرهم
المصرى:- حلو قوى وكدة نقدر نبيعه لكل القنوات الفضائية اياها ونلم بقى أضعاف الأضعاف
مـــــعتز:-أنا موافق.. بس لازم ننسق أدوارنا وكل واحد يقوم بدوره كويس .. انتوا عارفين ياجماعة الفلوس دى جت ازاى
ابن تعمية:-أنا هاكون المذيع
المصرى:- وأنا المخرج..ومعتز المصور والمنتج
واتفق ثلاثتهم على الموضوع وأجروا الكاميرات والمكان وأحضروا الأشخاص وبدأوا التصوير
ابن تعمية:-أعزائى المشاهدين معنا اليوم ثلاثة من أكبر المعمرين فى العالم لنعرف منهم فضل اتباعهم لسنة الرسول من أفعال وأقوال فى اطالة عمرهم...والآن نتوجه أولهم وهو الحاج . عبد الرسول ونسأله...يا حاج عبد الرسول عندك كم سنة؟
عبد الرسول:- عندى 102شنة ياابنى
ابن تعمية:- بسم اللات ماشاء اللات....ازاى كنت بتنفذ سنة الرسول طول عمرك ياحاج؟؟
عبد الرسول:-ابنى كان عنده 14شنة وأول ما بلغ الشن ده كنت لازم أعرفه ازاى يتبع الشنة كويش.وطبعا ده ابنى حبيبى وحيلتى فكان لازم أخاف على شحته .وعلى طول نفذت حديش الرشول
2177 - حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ الزَّعْفَرَانِىُّ حَدَّثَنَا عَفَّانُ حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ أَخْبَرَنَا حُمَيْدٌ وَثَابِتٌ وَقَتَادَةُ عَنْ أَنَسٍ أَنَّ نَاسًا مِنْ عُرَيْنَةَ قَدِمُوا الْمَدِينَةَ فَاجْتَوَوْهَا فَبَعَثَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- فِى إِبِلِ الصَّدَقَةِ وَقَالَ « اشْرَبُوا مِنْ أَلْبَانِهَا وَأَبْوَالِهَا ».
قَالَ أَبُو عِيسَى وَفِى الْبَابِ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ. وَهَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ.
وفضلت كل يوم اشقى ابنى لبن وبول البعير لحد ماجاله تشمم ومات.ومن يومها قلت قطيعة تقطع البول واللى شار علي بيه....(وهنا صرخ المخرج stoooooooop اقطع كلام الراجل ده..صور مع اللى بعده)
ابن تعمية:-أعزائى المشاهدين .معنا الآن اثنان من أكبر المعمرين فى العالم لنعرف منهم فضل اتباعهم لسنة الرسول من أفعال وأقوال فى اطالة عمرهم...والآن نتوجه أولهم وهو الحاج .عبدالنبى ونسأله...يا حاج عبد النبى عندك كم سنة؟
عبدالنبى:- عندى110 شنة يابنى
ابن تعمية:- بسم اللات ماشاء اللات....ازاى كنت بتنفذ سنة الرسول طول عمرك ياحاج؟؟
عبدالنبى :- طول عمرى يا ابنى كنت انشان نباتى وعشت 100 شنة وأنا شحتى تمام لحد ما عرفت ان النبى لعن اللى يقعد40 يوم من غير ما ياكل لحمة وقريت كمان الحديش اللى بيقول
3430 - حَدَّثَنَا الْعَبَّاسُ بْنُ الْوَلِيدِ الْخَلاَّلُ الدِّمَشْقِىُّ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ صَالِحٍ حَدَّثَنِى سُلَيْمَانُ بْنُ عَطَاءٍ الْجَزَرِىُّ حَدَّثَنِى مَسْلَمَةُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْجُهَنِىُّ عَنْ عَمِّهِ أَبِى مَشْجَعَةَ عَنْ أَبِى الدَّرْدَاءِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- « سَيِّدُ طَعَامِ أَهْلِ الدُّنْيَا وَأَهْلِ الْجَنَّةِ اللَّحْمُ ».
ومن يومها بدأت أدوش جامد فى أكل اللحمة علشان اعوض اللى فاتنى لحد ما جالى النقرش وأدينى زى نا أنت شايف .. قاعد كرشى متحرك ده غيرتشلب الشرايين والذبحةوغيره وغيره... قطيعة تقطع أكل اللحمة واللى شار بكترها.......(وهنا صرخ المخرج stoooooooop اقطع كلام الراجل ده..صور مع اللى بعده).
ابن تعمية:- أعزائى المشاهدين معنا الآن رجل من أكبر المعمرين فى العالم وبنسأله...يا حاج محمدى .. ازاى كنت بتنفذ سنة الرسول طول عمرك ياحاج؟؟المحمدى:-من يوم ما كان عمرى 16شنة وأنا كنت غاوى نشوان فمشيت على الحديش اللى بيقول
5125 - حَدَّثَنَا عَلِىُّ بْنُ الْحَكَمِ الأَنْصَارِىُّ حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ عَنْ رَقَبَةَ عَنْ طَلْحَةَ الْيَامِىِّ عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ قَالَ قَالَ لِى ابْنُ عَبَّاسٍ هَلْ تَزَوَّجْتَ قُلْتُ لاَ. قَالَ فَتَزَوَّجْ فَإِنَّ خَيْرَ هَذِهِ الأُمَّةِ أَكْثَرُهَا نِسَاءً.
ابن تعمية:- بسم اللات.ماشاءاللات... وعمرك كم سنة دلوقتى يا حاج؟؟
المحمدى:- (25) شنة بالتمام والكمال......وهنا صرخ معتز كفاية خربتوا بيتى الله يخرب بيتك يا ابن تعمية انت والمصرى ورسولكم وسنته

الرد مع إقتباس
قديم 08-04-2005
BAVLY BAVLY غير متصل
Registered User

ابن طعمية راح للشيخ الشعراوى علشان يتوب فدار بينهم الحوار التالى
الشيخ.مالك يابنىابن طعمية.جاى اتوب علشان انا نكحت بنت خالتى
الشيخ.ودا ذنب جاى تتوب عنه يا أهبل؟ أكتب لها ورقة تبقى مراتك عرفى ولما تزهق منها ابقى اقطع الورقة..لكن قوللى وصلت لها ازاى؟
ابن طعمية.كنت عندهم فى زيارة وانا وهى لوحدنا وفجأة انقطع النور فحصل اللى حصل..لكن مش ده المهم
الشيخ.امال ايه المهم؟
ابن طعمية.المهم انى نكحت اخوها الصغير
الشيخ.طب وايه يعنى ما انت فى الجنة ها تنكح ***** مخلدون..ما فيهاش حاجة دى لكن وصلت له ازاى هو كمان؟
ابن طعمية.كنت قاعد انا وهو لوحدنا فجأة انقطع النور فحصل اللى حصل ..لكن مش ده المهم
الشيخ.امال ايه المهم تانى؟
ابن طعمية.المهم انى نكحت خالتى
الشيخ.وده ذنب يا مغفل داأنت طبقت السنة بالحرف ما الرسول خالته كانت وهبت له نفسها..لكن وصلتلها ازاى هى كمان؟
ابن طعمية.كنت انا وهى لوحدنا وفجأة النور اتقطع وحصل اللى حصل..لكن مش ده المهم
الشيخ.امال ايه تانى؟
ابن طعمية.المهم انى نكحت جوز خالتى
الشيخ(بانبهار).يا فتوة وعرفت توصلله ازاى ده؟
ابن طعمية.كنت انا وهو لوحدنا وفجأة اتقطع النور وحصل اللى حصل
(وفجأة لما كان ابن طعمية والشعراوى بيتكلموا سوا اتقطع النور)..فصرخ الشيخ مرعوب
أى حد يجيب كلوب بسرععععععععععععععععععععة

الرد مع إقتباس
قديم 08-04-2005
BAVLY BAVLY غير متصل
Registered User

ذات يوم ارد كاهن عمل بعض الاصلاحات بكنيسته.فجاءالعمال للعمل بالكنيسة. وكان من بينهم ابن تعمية .وبدأ العمال في عملهم .ومع كل حركة يقومون بها يقولون (هيلا هيلا ..صلى عالنبى)فضج الكاهن من هذه الجملة وحذرهم من تكرارها والا اضطر للاستغناء عنهم...فقام فصيحهم ابن تعمية بكتابة تلك الجملة على السور المواجه لهم ومع كل حركة صاروا يقولون(هيلا هيلا بص عالحيطة)....وطال العمل فى الكنيسة وبدأابن تعمية يسترق الوقت ويدخل بدافع الفضول الى الكنيسة ويسترق بعض الكلمات والصلوات ثم يسأل عنها بعض الأشخاص الذين بدأ يألفهم ويسعى للتصادق معهم بعد ان كان لايطيق ظل شخص مسيحى....ثم بدأت حياة ابن تعمية تتغيرللأفضل شيئا فشيئا حتى امن بلاهوت رب المجد يسوع ودخل المسيحية ...وذات يوم وأثناء حضوره احد الاجتماعات طلب منه ابونا ان يصلى صلاة قصيرة فى ختام الاجتماع فصلى ابن تعمية وقال...(يارب يسوع المسيح نشكرك لأنك جمعتنا للصلاة فى هذه الليلة.اتفضل يارب وكن معنا لأنك انت قلت ان اجتمع اثنين او ثلاثة باسمى فهناك اكون فى وسطهم.واحنا هنا بالصلى عالنبى اكتر من خمسمية.....صلوا على رسول اللات)...............مافيش فايدة فيك يا ابن تعمية الطبع الغـــ بى فيك غلاب
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة