تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 26-12-2005
christian-doctor
GUST

سلام المسيح للجميع...........
ميناومدام انا حر:انا مقلتش انها عايزة ترضي اهلها او انها عملت حاجة بالعافية انا بقول جايز تكون شخصيتها ضعيفة ومقدرتش تثبت علي قرارها بسبب التاثير النفسي من مامتها او والديها ويمكن كمان تكون محستش في فترة خطوبتها مع ايزاك انها يعني بتحبه فعلا فماصرتش علي التمسك بيه و متاكدتش من احساسها غير لما بعد عنها مش ده احتمال برضه
اخي ايزاك وانت بتقول انها قالتها بعضمة لسانها مش فاهمة انت تقصد انها قالت انها مش عايزاك؟علي العموم انت ادري واحد بيها وانت اللي تقدر تعرف كويس اذا كانت بتحبك ولا بتمثل لان دي مشاعر والواحد بيحسها مش مجرد كلام علي اللسان بس المهم انك متاخدش اي قرار بانفعال او مؤثرات تانية........وربنا معاك وده كان مجرد راي مش اكتر
الرد مع إقتباس
قديم 08-06-2011
mimo_mhs mimo_mhs غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jun 2011
mimo_mhs is on a distinguished road
مشاركة: خطوبه خطبيتي

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة knowjesus_knowlove مشاهدة مشاركة

)hayp) )hayp) )hayp) )hayp)

على الأقل خطوبه خطيبتك أحسن من زواج زوجتك...

أعرف واحد مسكين إسمه زيد بن حارثة...كان متجوز مش خاطب وبس زى حالاتك ..
جاءه رسول اللات الذى كان يملك الجمال والغنم والعبيد والنساء وأرغمه على طلاق زينب بنت جحش وتزوجها هو ....

هيييييييه اللى يشوف بلاوى الناس تهون عليه بلوته ياشيخ إيزاك....
يلا تعيش وتاخد غيرها ...

معلش مش مكتوبالك

وكأنك لم تقرأ القصة ..
وكأن زيد ابن حارثة اللذي فضل العيش مع رسول الله علي العيش مع أبويه جاء واشتكي لك
كم أتألم عندما أري شخص يخطئ في النبي المرسل محمد وهو سيد ولد أدم

ولمعلوماتك كان زيد يريد الطلاق من السيدة زينب بنت جحش بسبب خلافات بينهم وما اكثر نصح رسول الله له بعدم فعل ذلك ولكنه قرر الانفصال

وسبب زواج الرسول منها لكي يبطل عادة كانت عند المشركين وهيا التبني حيث كانو يلقبو زيد بزيد أبن محمد فكيف اذا يتزوج من امرأة أبنه كان زوجا لها ؟؟ في ديننا لا يصح هذا .. فبهذا ابطل الرسول هذه العاده .. صلي الله عليك وسلم يا حبيبي يا رسول الله

ياريت يا أخي لا تخطئ في أحد انت لا تعلم عنه شئ ( كم أراكم تخطئون في سيد ولد أدم سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم ولم أري مسلم واحد يخطئ بحق نبي الله عيسي بن السيدة مريم العذراء ) حقا الحمد لله علي نعمة الاسلام

وبالنسبة للرجل صاحب الموضوع كان الله في عونك اخي

ارجو من الادارة عدم حذف ردي فهو رأي شخصي ولم أسب فيه احد وانما افسر رد تألمت عند رؤيته
الرد مع إقتباس
قديم 08-06-2011
Rania Fawzi Rania Fawzi غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: May 2011
Rania Fawzi is on a distinguished road
مشاركة: شكرا يا شباب

بجد اشكر الرب واللي مش عاوزنا احنا مش عاوزينوا
حطها حلقة في ودانك ونصيبك قاعد
الرد مع إقتباس
قديم 08-06-2011
Rania Fawzi Rania Fawzi غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: May 2011
Rania Fawzi is on a distinguished road
مشاركة: شكرا يا شباب

يااااااااااااااااه من 2005 معلهش اسفة اصلي برد من غير ما ااقرى تواريخ
الرد مع إقتباس
قديم 10-06-2011
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة mimo_mhs مشاهدة مشاركة
وكأنك لم تقرأ القصة ..
وكأن زيد ابن حارثة اللذي فضل العيش مع رسول الله علي العيش مع أبويه جاء واشتكي لك
كم أتألم عندما أري شخص يخطئ في النبي المرسل محمد وهو سيد ولد أدم

ولمعلوماتك كان زيد يريد الطلاق من السيدة زينب بنت جحش بسبب خلافات بينهم وما اكثر نصح رسول الله له بعدم فعل ذلك ولكنه قرر الانفصال

وسبب زواج الرسول منها لكي يبطل عادة كانت عند المشركين وهيا التبني حيث كانو يلقبو زيد بزيد أبن محمد فكيف اذا يتزوج من امرأة أبنه كان زوجا لها ؟؟ في ديننا لا يصح هذا .. فبهذا ابطل الرسول هذه العاده .. صلي الله عليك وسلم يا حبيبي يا رسول الله

ياريت يا أخي لا تخطئ في أحد انت لا تعلم عنه شئ ( كم أراكم تخطئون في سيد ولد أدم سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم ولم أري مسلم واحد يخطئ بحق نبي الله عيسي بن السيدة مريم العذراء ) حقا الحمد لله علي نعمة الاسلام

وبالنسبة للرجل صاحب الموضوع كان الله في عونك اخي

ارجو من الادارة عدم حذف ردي فهو رأي شخصي ولم أسب فيه احد وانما افسر رد تألمت عند رؤيته

الصراحة أنا إستغربت إن مفيش حد إعترض على كلامي ده من حوالي ٦سنوات....
ولكن هاهو أحد المُغفلين لم يخيب ظني ...

وأكيد هو بيتألم بسبب الصداع والنزيف الذي يصيب الغلمااان المخلدين .... صح ياااااامغفل؟؟؟؟؟

إقرأ هذا الجزء المعدل من قصيدتي العصماااااء في حب حبيبك صلى اللات عليه وسلم ...

إذا كان رب البيت على النسوان الملظلظات متلصصاً فشيمة أهل البيت كلهمُ تسبيح مقلب القلوب

وبِنْتُ جَحْشٍ شَاهَدَهَا حَاسِرَةً من خَلفِ السِتَارِ فأصَبحتْ مُشتهــــــــــــــــــــــاه
وهى زَوجُ زَيْدٍ إبنهُ بالتبنى ومَوْلاهُ من صِبـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــاه
فأرَّغَمَهُ على طَلاقِها ليَقضِى بِهَا وَطَرِهِ وشَــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه ْواه
بآية مِنَ الشيطانِ لمنعِ التبنى لليتامى … وكأنهُ عارٌ يـَـــــــــــــــــــــــــــــراه!
فٌسَحْقاً لمن جعل الخَير شراَ ... ليُبرِرَ شِرورِه وسفالة نوايـــــــــــــــــــــــــاه

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 14-06-2011
mimo_mhs mimo_mhs غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jun 2011
mimo_mhs is on a distinguished road

1- من المؤكد انك سوف تتجه اللي هذا لعجزك عن الرد بموضوعيه وهذا يبين ضعفك أخي ليس اكثر
2- لن أطول معك بالحديث لأنك لست بالمستوي الفكري اللذي احب التحدث أليه كمان انك ليس لديك دليل واقعي علي كلامك :)
3- وأذا كان دينك هو ما يقول لك هذا علي نبينا وديننا فأليك ما يقولة ديننا عن النبي عيسي عليه السلام وعن أمه مريم البتول
بسم الله الرحمن الرحيم
15 وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَكَانًا شَرْقِيًّا 16 فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجَابًا فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِيًّا 17 قَالَتْ إِنِّي أَعُوذُ بِالرَّحْمَٰنِ مِنْكَ إِنْ كُنْتَ تَقِيًّا 18 قَالَ إِنَّمَا أَنَا رَسُولُ رَبِّكِ لِأَهَبَ لَكِ غُلَامًا زَكِيًّا 19 قَالَتْ أَنَّىٰ يَكُونُ لِي غُلَامٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ وَلَمْ أَكُ بَغِيًّا 20 قَالَ كَذَٰلِكِ قَالَ رَبُّكِ هُوَ عَلَيَّ هَيِّنٌ وَلِنَجْعَلَهُ آيَةً لِلنَّاسِ وَرَحْمَةً مِنَّا وَكَانَ أَمْرًا مَقْضِيًّا 21 ۞ فَحَمَلَتْهُ فَانْتَبَذَتْ بِهِ مَكَانًا قَصِيًّا 22 فَأَجَاءَهَا الْمَخَاضُ إِلَىٰ جِذْعِ النَّخْلَةِ قَالَتْ يَا لَيْتَنِي مِتُّ قَبْلَ هَٰذَا وَكُنْتُ نَسْيًا مَنْسِيًّا 23 فَنَادَاهَا مِنْ تَحْتِهَا أَلَّا تَحْزَنِي قَدْ جَعَلَ رَبُّكِ تَحْتَكِ سَرِيًّا 24 وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّا 25 فَكُلِي وَاشْرَبِي وَقَرِّي عَيْنًا فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَدًا فَقُولِي إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمَٰنِ صَوْمًا فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنْسِيًّا 26 فَأَتَتْ بِهِ قَوْمَهَا تَحْمِلُهُ قَالُوا يَا مَرْيَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَيْئًا فَرِيًّا 27 يَا أُخْتَ هَارُونَ مَا كَانَ أَبُوكِ امْرَأَ سَوْءٍ وَمَا كَانَتْ أُمُّكِ بَغِيًّا 28 فَأَشَارَتْ إِلَيْهِ قَالُوا كَيْفَ نُكَلِّمُ مَنْ كَانَ فِي الْمَهْدِ صَبِيًّا 29 قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا 30 وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنْتُ وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا 31 وَبَرًّا بِوَالِدَتِي وَلَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّارًا شَقِيًّا 32 وَالسَّلَامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا ... صدق الله العظيم
في النهايه اود ان اقول الحمد لله علي نعمة الاسلام واخلاقه العظيمة
اتمني لك الهدايه

آخر تعديل بواسطة mimo_mhs ، 14-06-2011 الساعة 03:06 PM
الرد مع إقتباس
قديم 14-06-2011
لؤلؤه كثيره الثمن لؤلؤه كثيره الثمن غير متصل
Silver User

تاريخ التّسجيل: May 2009
لؤلؤه كثيره الثمن is on a distinguished road

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة soka مشاهدة مشاركة
مش نهاية العالم يا ايزاك ان تحصل حاجة زي كدة عادي
زي ما فيه بنات مش كويسين فيه بنات كويسين و زي ما فيه شباب غدارين فيه شباب محترمين
المهم انك تكون حذر بعد كدة و ما تديش قلبك لحد بالساهل و الا هاتوصل لمرحلة انك بتتصرف اكنك من غير مشاعر ... ما تستغربش لأني تقريبا و صلت للمرحلة دي
بس أنا بقى بنت و ما ادراك ما معنى كلمة بنت في مجتمعنا الشرقي
1- ممنوع تحب ، و البنت اللي تحب تبقى عملت في نفسهاعمل شنيع لأنها مش ها تقدر تتقدم للي حبته
2-لازم حد يتقدملها و تقعد قعدات عرض و لو ما قعدتش القعدات دي يبقى فيه حد تاني
3-ممكن يجيلها عريس و يقعدوا مع بعض و بعدين ما يردش لمجرد ان تسريحة شعرها ما عجبتهوش ، تخيل كم الاهانة في الموضوع ده ، من كام يوم كنت قاعدة مع زمايل لي و بنتكلم على يوسف الصديق و بنتخيل اللي حصل لما جم التجار يشتروه و ازاي كانوا بيقلبوا فيه ، و حد من زمايلنا رمى تعليق على اللي بيحصل للبنات في الجلسات دي ، حاجة كدة شبه اللي التجار كانوا بيعملوه في يوسف
4-لو حبت تشتغل وسط مجموعة من الرجالة لازم تقول السمع و الطاعة لأن وجهة نظر الراجل الشرقي ان البنت بدون عقل و الكلام ده ينطبق على الخدمة
5-ما ينفعش تكون رئيسة على مجموعة فيها رجالة ، ازاي ست تتمريس على رجالة و ازاي راجل ياخد أوامر من ست
6-علشان أخلي زميلي ياخد برأيي لازم ادخله بالحيلة ما ينفعش اني اقوله أحنا ها نعمل كذا ، لأ لازم تقول كلامك كويس قوي بس ايه رأيك في كذا و لما يقول لأ ما ينفعش أعترض و الا أكون بتاعة مشاكل
بس يا سيدي ده قليل من كثير ، فاأشكر ربنا انك طلعت راجل
و ماعلش تعيش و ما تخدش غيرها

عبرتي عن كل اللي ممكن يتقال ..بس احب اضيف بقي ..ان البنت اللي بتعمل لنفسها جدار يبان انه صلب وغليظ في التعامل وده علشان تحافظ علي نفسها من الجرح والتعدي علي حقها كانسانه ..محدش بيقدر ولا يفهم ان جواها ارق بنوته في الدنيا .. وانا فخوره وسعيده ان الناس بتقول البنت دي راجل .. مش لاي سبب الا ان الناس لازم تفهم حدودها فين وتعرف ازاي تتعامل وتفكر 100 مره قبل ما تتعدي علي حقي كانسانه ليا عقل ومنطق وتفكير ..للاسف الثقافه الاسلاميه غلبت علي عقولنا ..ثقافه التحقير والاذلال والاستصغار لجنس حواء ..لكن المسيح قال ليس ذكر ولا انثي في المسيح ..يعني انا مفديه بدم الهي زي كل الناس ..حقيقي باحس بالاهانه قوي لما باشوف معامله اقل لحواء .ربنا يتمجد ..وترجع تاني مصر للمسيح ونرجع لفكرنا النقي الطاهر وتغلب ثقافه مسيحنا وفكر المحبه والمساواه.
لؤلؤه كثيره الثمن
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة