تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 24-07-2005
Ahmed83 Ahmed83 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Apr 2005
Ahmed83 is on a distinguished road
ممنوع على الجرحى المصريين: مستشفى شرم الشيخ للأجانب فقط

كتب ـ على القماش (المصريون) : بتاريخ 23 - 7 - 2005

كشفت مصادر صحية بجنوب سيناء أن وزارة الصحة رفضت إسعاف الجرحى المصريين في تفجيرات شرم الشيخ في مستشفى المدينة ، المجهزة بأحدث الأجهزة والإمكانيات الطبية ، حيث تم تخصيص المستشفى للجرحى من السياح الأجانب ، بينما تم نقل الجرحى المصريين إلى مستشفى الطور ، التي تبعد مائة كيلو متر عن شرم الشيخ ، وتعد إمكانياتها الطبية محدودة للغاية .
وأشارت المصادر إلى أن الدكتور محمد عوض تاج الدين وزير الصحة باستدعاء 43 طبيبا من كافة التخصصات وعلى رأسها الأوعية والمخ والأعصاب إلى مستشفى شرم الشيخ بينما لم يتم تزويد مستشفى الطور الذي نقل إليه الجرحى المصريين بأي أطباء إضافيين .
وكشفت المصادر عن وجود سلبيات عديدة في مستشفى الطور تعرض حياة المصريين للخطر منها عدم وجود أطباء في معظم التخصصات وعلى رأسها العظام ولا يوجد سوى أخصائي تخدير واحد تم التعاقد معه مؤخرا.
وكشفت المصادر أيضا عن تعطل الأشعة الخاصة بالعمود الفقري والحوض ولا توجد سوى أشعة الأطراف . ويرجع التباين بين إمكانيات مستشفى شرم الشيخ الذي يعالج به الأجانب ومستشفى الطور الذي نقل إليه المصريين إلى أن الأولى تتبع وزير الصحة مباشرة والثانية تتبع مديرية صحة جنوب سيناء والتي هي بعيدة تماما عن الرقابة الفعلية سواء من المحافظة أو الوزارة.
الرد مع إقتباس
قديم 24-07-2005
saweres
GUST

عيب عليك يا أحمد
انت عايز المستشفى اللي بيتعالج فيها رؤساء ووزراء وشخصيات عالمية يتعالج فيها مصريين؟؟
ده حتى المصريين ينجسوا المستشفى يا راجل
لازم يكون معاك جنسية تانية عشان تتعالج في مستشفى موجودة في شرم الشيخ
ومين قال ان شرم الشيخ مصرية أصلا؟؟
----
كفاية تريقة
مصر كلها ماشية بعقدة الخواجة بأن أي حد من بره أو سافر بره أحسن مليون مره من الناس اللي جوه
سواء خليجيين أو اجانب ، مع ان الاتنين أقل ذكاءا مننا
والكلام ده ماشي في الكل ، سواء في الطب أو في الكورة أو مش عارف ايه
حتى وانت جاي من بره ، تقعد ساعات طويلة مستني شنطك في المطار ، بس لو كنت اجنبي هيبعتوهالك على البيت
لو مصري وشايل علبتين بيره سكة ، واتقفشت هتروح في داهية ، لو اجنبي مسموح لك تسكر في الشارع زي ما انت عايز وتنام على الرصيف كمان
خبير أجنبي ييجي من على القهوة وياخد فلوس على قلبه قد كده بالدولار وما بيعملش حاجة
والمصري أحسن مليون مرة وبيفضل عاطل لأن الناس بتحب الاجنبي
بعد كل ده مستعجب ان مستشفى مجهز بأحدث الاجهزة يدخله الاجانب بس؟؟
دي من مشكلات البلاد السياحية ، الاجنبي دايما بيبقى أفضل من الوطني عشان العملة الصعبة
والمصري لما يسيب مصر اللي فيها الاجنبي أحسن من المصري
يروح أي بلد يلاقي هناك المواطن أحسن من الاجنبي وتستمر العقدة
الرد مع إقتباس
قديم 24-07-2005
غلاباوي
GUST

بالمناسبة الكلام دة خاطيء تماما ... انا كنت هناك النهاردة .. وشفت كل حاجة على الطبيعة ....... المستشفي دور كامل للمصرييبن والدور اللى فوقة باكامل للاجانب ...

الحكاية مش ناقصة اشاعات يا شباب ....
الرد مع إقتباس
قديم 24-07-2005
yaweeka yaweeka غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
yaweeka is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Ahmed83
المصريون هى واجهة عنكبوتية أخرى لاخوان الخراب والارهاب المسمون الاخوان المسلمون
تقاريرهم معظمها من نوعية ابو لمعة الأصلى
الرد مع إقتباس
قديم 25-07-2005
الصورة الرمزية لـ hema_c
hema_c hema_c غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Mar 2005
hema_c is on a distinguished road
ليه التمييز دة, دة برضو حرام.
قديم 25-07-2005
elmafdy elmafdy غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
elmafdy is on a distinguished road
اعد التفكير يا أحمد يا عزيزى

العزيز احمد
بعد التحيه و الترحيب بك فى المنتدى , أنا متأكد انك مصرى و انك تحب مصر و انك وطنى , و لكنى الوم عليك فى انك بدلا من ان ترى المشكله الاساسيه , وجهت نظرك نحو فرعيات كانت هى سبب الكارثه اصلا , و اتجهت الى موقع مشبوه متطرف يبث حقد و كراهيه نحو كل شئ , انا لم ارى هذا الموقع الا من رابط مماثل و اكتشفت ان القائمين عليه يحتاجون لعلاج نفسى مكثف للتخلص من كم السواد و الكراهيه التى بداخلهم , ان هذا الموقع و من هم على شاكلته مثل جريدة الاسبوع و ما يشابهها هم السبب فى مثل افراز فئات ارهابيه مثل قتلة شرم الشيخ و الغردقه و خان الخليلى و عبد المنعم رياض و العشرات غيرها ,و بدلا من ان يخجلوا من نتائج تحريضهم و السواد الذى بداخلهم , نجدهم يعودوا و بلا اى كسوف ليلوموا الحكومه على محاولاتها انقاذ ما يمكن انقاذه , هل يعرف اى من الاغبياء المتعصبين ضيقى الافق سواء القائمين بالعمليه او المحرضين لها مثل كتاب المصريون او الاسبوع او غيرهم , او حتى الموافقين على تلك العمليه و هذا الخراب ولو من داخلهم , هل يعلم كل هؤلاء مدى تأثير هذه الكارثه على مصر , هل يعلمون انهم بعد ان يتشدقوا بأقوال ضخمه يعودون لبيوتهم ليأكلوا خبز " شاحتينه من امريكا " و لحم " شاحتينه من فرنسا " و زيت " شاحتينه من بريطانيا " و حتى الحاجات اللى دافعين تمنها هيه جايه من فلوس هؤلاء السياح اللى باركنا قتلهم بشكل او بأخر , اتفضلوا بقى ايها المسلمين المتشددين اشحتوا و شحتونا معاكم , خلونا نموت من الجوع كلنا .

و كما قلت بدلا من ان يخجل محرروا المصريون من انفسهم و من جراء ما فعلوه ببث روح التعصب و الكراهيه , نجدهم يعودوا لانتقاد الدوله بأى شكل كان , لقد اجاب غلاباوى - واشكر له امانته - ان ذلك لم يحدث و ان المصريين فى نفس المستشفى مع الاجانب , كما ان الاخبار فى التليفزيون استعرضت ذلك بوضوح اثناء زيارة الرئيس للمرضى فقد كان يخرج من غرفة مصريين ليدخل لغرفة اجانب و هكذا , ثم انه حتى لو كان الامر كذلك انا لا ارى فيه كارثه , فمن الطبيعى ان تهتم جدا بالضيوف الاجانب للعديد من الاسباب السياسيه و الاقتصاديه و منظر مصر أمام العالم كله - يا عزيزى دول ضيوف جم بلدك و مش مجرد ضيوف دول ها يدفعوا تمن زيارتهم و انا و انت ها ناكل و نشرب من التمن ده , و فى الاخر اتقتلوا و اتبهدلوا عندك وهما فى ضيافتك , مش مفروض ان اهتمامنا بيهم يكون فوق العادى - , اما المصريين فأنا متأكد انهم يحظون برعايه صحيه و اهتمام - رغم ان مش ده العادى من الدوله تجاه رعاياها المصريين - الا انها المره بالتأكيد توليهم اهتمام خاص بحكم اهمية المشكله و حجمها امام العالم كله , و بعدين يا عزيزى بدل ما تلوم على الدوله ان كان اهتمامها بعلاجهم كافى و لا لا , لوم الاول على اللى فجرهم و موتهم و موت معاهم لقمة العيش لسبعين مليون ها يتأثروا كلهم بتلك الكارثه .

و اخيرا اقول للأخوه السود فى المصريون و من شابههم , اذا لم تستحى فأفعل ما شئت .

و الرب يبارك و يهدى الجميع

المفدى
الرد مع إقتباس
قديم 25-07-2005
اسير المسيح
GUST

العيب في العقيده

العزيز / احمد
مشكور على ما أظهرت من وطنيه لولا إنك وطنى وتحب مصر لما كنت رفضت تصرف الدوله تجاه المواطنين المصريين على الرغم من إنه يجب ان تكون هناك مساواه تامه بين أى إنسان مصاب فى مثل هذه الحوادث لآنه ليس بإختياره ان يصاب والمفروض على الدوله ان تعالج أى مصاب وتعوضه تعويض كامل على ما أصابه من اضرار مثلا لو قطعت ارجل احد المصابين واصبح عاجز عن العمل من الذى سوف يقوم بألانفاق عليه لكن فى مصر يرمو المصريين فى الزباله مش مهم والعيب فى الحكومه لإن العيب فى القانون والنظام . وبعدين انت زعلان ليه هو فيه قانون من الاصل او نظام يمشى الناس عليه .
حســــــــــــــــــــــــــــــــــام ابـــــــــــو الفتــــــــــــــــــــــــوح
[اخدد براءه فى عدة قضايا انت عايز قانون اكتر من كده ] ... مش كفايه ان اقضاء والقانون عقيم فى مصر وكمان إســـــــــــــــــــــأل سؤال اهم ( الشرايط المفضوحه إلتى تم ضبطها كانت فى حوزة رجال الشرطه ثم بدورها تم إرفاقها محرزه إلى النيابه ) مين إللى سربها إلى عامة الناس لكى يتفرجو على حسام ودينا مش الشرطه والنيابه برضو ومين إللى حكم مش القضاء برضو يعنى بصريــــــــــــــــــــــــــح العباره بلد لا بد من دخول إسرائيل عشان تعرفهم يعنى آيه الضمير ---- يعنى آيه الانسانيه ___ لازم الناس دى تتعلم دين جديد نظيف وفكر محترم لابد من عقيده لا يوجد فيها ما يوجد فى مصر .
[وبتقولو على اليهود كفره ياريت مصر تبقى ربع نظافة اسرائيل [/ نصل إلى النهايه وهو العيب والخلل فى العقيده والدين . لو كان فى دين لما كان هذا يحدث ولا نجد آرهاب فى كل الدنيا ( برج التجاره - مدرسة روسيا احداث شرم الشيخ ومن قبلها لندن وغيرها وغيرها وغيرها لا تحدث إلا من الأرهابيين الذين لهم هذه العقيده )
يعنى عايز تقولى إن الوزراء لا يتبعون هذه العقيده ....... الوزراء ايضا لهم نفس الفكر والعقيده الارهابيه (وحرض المؤمنيين على القتال ) وحلال قتل المسيحى الكافر وحلال ماله وعرضه واليهود على طول الطريق اعداء .....................
الرد مع إقتباس
قديم 25-07-2005
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة غلاباوي
بالمناسبة الكلام دة خاطيء تماما ... انا كنت هناك النهاردة .. وشفت كل حاجة على الطبيعة ....... المستشفي دور كامل للمصرييبن والدور اللى فوقة باكامل للاجانب ...

الحكاية مش ناقصة اشاعات يا شباب ....
إيه الحلاوة دى بس ياولد يا****!!!!!!!
إنت أكيد بتشتغل **** عفوا أقصد ضابط علاقات عامة فى أمن الدولة

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 25-07-2005
الصورة الرمزية لـ zoum
zoum zoum غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Oct 2004
zoum is on a distinguished road
يا استاذ احمد لا تحزن كثيرا فلا يوجد فرق كبير بين مستشفي شرم الشيخ والطور

فحسب مقاييس الجودة العالمية لم تحصل اي مستشفي في مصر علي اكثر من 50%

اللهم الا مستشفي دار الفؤاد التي حصلت فوق 50% فاعطوها فرصة اخري للوصول الي 80% حتي تحصل علي المنح العالمية للمستشفيات ذات الجودة

وتصارع 2 او 3 مستشفيات للوصول الي 50%

يعني مستشفي القصر العيني الاستثماري الفرنساوي هذا الصرح الضخم لم ولن يصل الي اي شيء من هذا في المستقبل القريب علي الاقل

وهواة المقارنة

من بين قائمة افضل 500 مستشفي في العالم

لا يوجد اي مستشفي في العالم العربي

لكن هناك 7 مستشفيات من اسرائيل!!

خلي الطابق مستور

المهم يقدروا يعملوا اسعافات اولية حتي يرجع هؤلاء السياح الي بلادهم

اما المصريون فلا حول ولا قوة الا بالله فده نصيبنا وقدرنا اننا اتولدنا في مصر في اشد عصورها اظلاما
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة