تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 02-01-2009
هشام المصري
GUST

مشاركة: حوار حول المنتدى......(مدموج)

شكرا جزيلا كلم من شارك

وشكرا كمان لكل من شتم

بس عموما شكرا لان مشاركاتكم كانت مهمة لفهم أيديولوجيةالكراهية الطائفية في مصر بين الأغلبية المسلمة والجالية القبطية

وان شاء الله هنحاول نديكم بعض الحقوق وربنا يسهل

بس ابقو فكرونا عشان بننسى الموضوع دا لان وقتنا كله ارهاب وقتل ومش فاضيين.
الرد مع إقتباس
قديم 07-01-2009
ahmad_AZ ahmad_AZ غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2009
ahmad_AZ is on a distinguished road
لماذا الحوار في الأديان ...موضوع بسيط يرجى التفهم

السلام عليكم ويعطيكو الف عافية على المنتدى الرائع ده

قبل كل شيئ لا يهم اذا كنت مسلم او مسيحي او اي دين من الأديان السماوية المقدسة....المهم اني اعبد الله واخلص له والحمد للرب انو ده شيئ مشترك بين كل الأديان ....لحد هنا اخنا منفهم على بعض....

انا مش بحاول غير وجهات نظر الناس او حتى الفت نظرهم لأي شيئ في دينهم حتى لو كان خطأ وان شاء الرب لا يوجد شيئ خطأ في الأديان المنزلة عن طريق الأنبياء الى الناس

انا عبارة عن شاب زي اكتر الشباب في الوقت ده متبع دين معين واهم حاجة اني مقتنع فيه كل الاقتناع ....انا بعرف انو في ديني مفروض عليا انو لازم صلي وصوم وحاجات تانيا هية مبادئ لازم اعمها حتى كون متبع لهذا الدين ومعتنقو اعتناق كامل ودا شي معروف

بس للأسف انا مش محيط بكل شيئ في ديني يعني القصد انو ما بعرف كل حاجة صغيرة وكبيرة يعني يكفيني اني اعمل الفروض يلي بيفرضها عليي ديني واجتنب المعاصي واعمل عمل صالح وجيد يقربني من الرب ودا هو الهدف من حياتي

بهذه الاثناء بتحيل انو يأتي شخص ليناقشني بديني وهوة وعلى غير دين من الديانات السماوية وهو طبعا رح يقول لي انو ده نقاش ودي..او عادي..او اي شيئ
يبرر له ان يناقشني ...ده يا شباب غلط لأنو هو شب متلي متله فرضا ومالو على حيطه بدينه زيي تمام ...ف رح يكون نقاشي انا وهو مبني على غلط من الأساس

ودا للأسف اللي بيحصل هنا في المنتدى بالضبط ....يعني فرضا انا مسلم ودخلت المنتدى ده وشفت موضوع من الموضيع يلي بتبرهن تناقض بالاسلام او القران
او الانجيل او التوراة او تاريخ الأنبياء وشوف المصادر يلي بحطوها الشباب الله يعطيهم العافية
وبعد ما اقرأ الموضوع ده انا طبعا رح انجرح رح يديئ نفسي ليه يعني يا شباب بتحاولو تطعنو بأي من هذه الديانات السماوية المقدسة او بكلام الله

او حتى بتقولو انو فيه اله الاسلام واله المسيح واله اليهود ده شيئ غلط

دا نحنا كنا متفقين انو الهنا اله واحد يا اخي بغض النظر عن الدين المتبع يا اخي ممكن يكون انسان مالهوش دين ولد بمكان نائي بجزيرة اهله مش مقتنعين بوجود دين او اتباع دين...مين لازم يعبد...طبعا الله ...

انا شفت معظم المواضيع بالمنتدى ده وشفت بما فيه الكفاية
دائما تجريح وطعن وسب وشتم للأديان السماوية والكتب السماوية طيب ازا كنت انت مقتنع انو الأديان يلي غيرك على غلط خلاص سيبو بحالو هو مقتنع

ما هية دي حرية الرأي كل واحد مقتنع بشيئ معين
بس حرية الرأي مش انك تسب وتشتم وتهين
حتى الحرية ليها حدود انت عندك رأي شخصي انت حر بس سيبو لنفسك واقتنع فيه انت لوحدك او حاول تقنع فيه اصحابك من نفس الديانة بس لا تورجيه لشخص من غير ديانة لأنه رح ينجرح رح ينهان وهو مش حاسس ودي افظع من الجريمة

انا ما كتبت الموضوع دا عشان غير شيئ بالعكس دانا بقوللك كل واحد ليه رأيو
بس انا ما بحب اسكت على الخطأ معليش اذا لازم ولا بد انو يسير في نقاش او حوار اديان فخلو مشايخ الاسلام وقساقسة المسيحيين وحاخامات اليهود بتحاورو بانفسهم هم يلي بيفهمو وانا على يقين انو حتا ولو تناقشو ما حد رح يقتنع برأي حد

ورح نرجع لنفس النتيجة كل واحد ليه رأيو والنقاش مافي منه فائدة

حتى ارباب الأديان دول مش بفكرو يتناقشو مع بعض طيب ليه
دول بيحترمو رأي بعضهم مع انو كل واحد بكون ماسك على التاني شغلة بدينو وبتمس دينو

بس دول زي ما قلت بيحترمو كل الأديان حتى لو هم بيقدرو يطعنو بالأديان بس دا شي مكروه بالنسبة لهم

بس لا تفهموني غلط انا مين بقصد ب (دول)

اتخي انو راح يصير نقاش ديني كبير بين كل الأديان

جاء بابا الفاتيكان المقدس.....وجاء سماحة مفتي الاسلام....وجاء حاخام اليهود الأكبر

يعني بزمتك بدينك دول رح يتناقشو بايه بقطع ايدي ورجلي وراسي وراهم ازا رح يتناقشو بأي حاجة

طيب انتهينا خرافات وافتراضات عندي كلمة اخيرة

(دول) ما بيتناقشو او ما بيقبلو يتناقشو مع بعضهم فكيف (احنا)

طبعا انت شوف والقرار ليك بدك تناقش فانت بتجني على نفسك وبتوجع راسك

بكل بساطة دا الموضوع هو الأول والأخير لي في هذا القسم من هذا المنتدى الرائع ....وانشاء الله بتشوفوني بمنتدى الرياضة .....ومنقول انشاء الله ما يكون فيه مس بالأديان هناك

شكرا لكل الأعضاء الذين قرئو وتفهمو

peace upon you

آخر تعديل بواسطة Servant5 ، 07-01-2009 الساعة 02:00 PM السبب: رجاء قراءة الموضوع من البداية بعد الدمج مع موضوع مماثل
الرد مع إقتباس
قديم 07-01-2009
المصطفى المصطفى غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2005
المصطفى is on a distinguished road

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة هشام المصري مشاهدة مشاركة
شكرا جزيلا كلم من شارك

وشكرا كمان لكل من شتم

بس عموما شكرا لان مشاركاتكم كانت مهمة لفهم أيديولوجيةالكراهية الطائفية في مصر بين الأغلبية المسلمة والجالية القبطية

وان شاء الله هنحاول نديكم بعض الحقوق وربنا يسهل

بس ابقو فكرونا عشان بننسى الموضوع دا لان وقتنا كله ارهاب وقتل ومش فاضيين.
ها ها
والله دمك خفيف وكلامك معقول.
فعلا مش كل المسلمين كل وقتهم قتل وإرهاب بالعكس بينهم آدميين جدا وقريبين للأقباط لأن أصلا جدودهم أقباط لكن إستسلموا لظروف ربنا سمح بيها.
وماتخدش بالك من اللى بيشتم أو اللى بيزعل لأن القلوب مليانة ياهشام... أنا كمان مابزعلش من اللى بيقول اللهم شتت شملهم وأجعل أموالهم ونسائهم غنيمة لنا...
أما الأخ العزيز أحمد عز فصدقنى لو ماتكلمناش فى الدين مش هانعرف نفرق بين بعض قبط ولا مسلمين, لكن منن المعروف أن تعصب طائفة ترغم الآخر على إتخاذ الجانب المضاد غصب عنه.
عموما أهلا بك وبهشام العزيز.
المصطفى.
الرد مع إقتباس
قديم 07-01-2009
sammy sammy غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
sammy is on a distinguished road
مشاركة: هو المنتدى دا يمثل الرأي القبطي العام ؟

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة هشام المصري مشاهدة مشاركة
سلام الله عليكم ورحمته وبركاته

هو الآراء ووجهات النظر الموجودة في هذا المنتدى تمثل -عموما- أراء وتوجهات معظم الأقباط المصريين؟

ولا دا يمثل وجهة نظر شريحة صغير منهم؟

ولا يمثل رأي بعض الأقباط بالخارج؟

انا طبعا عارف ان كل بني ادم ليه رأي مستقل .. بس بسأل عموما يعني

يعني المواطن القبطي العادي لما يفتح المنتدى هل هيكون مستغرب ومستهجن الكلام اللي هنا ؟ ولا دا رأيه كذلك تقريبا ؟
هشام ياعزيزى
كل واحد هنا له رأى ومابنحبش نمشى ورا رأى واحد زى القطيع أبدا.
هذا عن أعضاء المنتدى بخاصة.
وبعامة أغلب الأقباط لهم خصوصية وإستقلالية فى الرأى وأحيانا ناس بتحاول تمشى رأيها برضه لكن أقل من الأيديولجيات التانية -اللى بالى بالك- أقصد هنا وفى المسيحية عموما المجال لإختلاف الآراء لا يقارن بأيديولجيات أخرى.
وبالأصالة عن نفسى وعن علم عميق بالخط الفكرى للأقباط اقول لك إن كل واحد له رأى قد يختلف وقد يتفق مع رأى آخر.
وتقبل تحياتى وإعجابى بأسلوبك.
والسلام
قديم 08-01-2009
Registered User

اخي مصطفى ...بالعكس تماما النقاش بالدين هو قمة الخطأ ..وبعدين القلوب مش مليانة احنا منخليها مليانة اذا فضلنا منحكي بالموضيع دي

انا برأيي اختصرو الوقت ولا تحكو بالموضيع دي احكو بشيئ تاني مفيد

انا فعلا بستغرب من اللي بيعتبرو اليهود حلفاء يعني مش معقول بقا كل شيئ ببرهن انو اليهود دي الوقت قمة الارهاب والعنصرية

ومين بيعتربهم حلفاء كمان ...العرب

منقول ان شاء الله منفيق بقا
الرد مع إقتباس
قديم 08-01-2009
هشام المصري
GUST

اخواني sammy و المصطفى

شكرا لكلامكم الجميل وربنا يعمر القلوب بالخير والحب

ربنا وحده القادر على ده .. يا مسهل

أخي أحمد عز .. انا متفق معاك تماما في رأيك

البابا المسيحي والشيوخ المسلمين و كبار رجال الدين اليهود كلهم ساكتين مش بيتناقشوا ولا بيتحاوروا

لانهم فهموا ان مفيش حوار

وخدوها من قاصرها

وحان مصرين على العناد وتضييع وقتنا

وفي الاخر بردو هنكتشف انهم كان عندهم حق وكان مفروض اننا منضيعش وقتنا

كلنا .. من كل الاديان بنضيع وقتنا هنا

والله ربنا قالنا كلمة حكمة ((لكم دينكم ولي دين))

خلاص كل واحد عاجبه دينه براحته

لكن نقاش مش هيحصل

والديل ان كل مواضيع المنتدى بيكون بدايتها النقاش

وتنتهي بالشتم للاسف

وماحدش بيقتنع بكلام التاني

يعني احنا هنا فاكرين نفسنا فهمانين قوي اكتر من بابا الفاتيكان وشيخ الأزهر وكبار جال الدين اليهودي؟

يعني احنا اذكياء وهما مبتدئين؟

طيب لو وصلتو لنتيجة مفيدة وملموسة تفيد الاديان من خلال هذا المنتدى غير تعميق التعصب والكراهية ابقوا قولولي.
الرد مع إقتباس
قديم 08-01-2009
Registered User

ونعم الكلام ولله شكرا اخي هشام

اللي صاير هنا بالضبط انو الكل عم يحاول يفرض رأيو عالتاني او بالعربي

يكسر راسو ....ودا بئا مش حوار ..دا قمة الجهل

انا برأيي انو يسمو القسم ده كسر الرؤوس بكون افضل

lol
الرد مع إقتباس
قديم 08-01-2009
Bahnass Bahnass غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Jan 2005
Bahnass is on a distinguished road

المحبوب لقلب ربنا
إقتباس:
والله ربنا قالنا كلمة حكمة ((لكم دينكم ولي دين))
هل تعلم ما قبل وبعد هذه العبارة وما هو تفسيرها عند المسلمين؟

لقد قيلت عن الكفار وليس أهل الكتاب

ثم رجع رب القرآن فى كلامه وأوصى بقتلهم أينما كانوا ونسخ هذه "الكلمة الحكمة" اللى عاجباك

أما عن رجال الدين الذين تدعى امتناعهم عن الحوار فلهم من الكتب التى تدافع عن عقيدتهم ما يكفى لكن العيب فى أمة ما أنا بقارئ ........

بابا الفاتيكان قام بتعميد المنضمين للمسيحية بنفسه أمام عدسات المصورين بعد تحققه من دوافعهم ........... مصر أصبح فيها الكثيرين مممن قبلوا الإيمان بالمسيح واختبروا المعجزات ... لكن الشعب الذى كذب ما رأته العيون ورصدته وسجلته كاميرات المصورين من ظهورات عذراء الزيتون لن يقنعه المنطق

أما نحن فعايننا ونشهد وشهادتنا حق

(( محاكم العالم لا تستطيع ان تفصلنا عن محبة الرب و طاعته ))

(( ابنائك خلفك يا كنيستنا في طاعة الرب ))
الرد مع إقتباس
قديم 08-01-2009
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة bahnass مشاهدة مشاركة
المحبوب لقلب ربنا

هل تعلم ما قبل وبعد هذه العبارة وما هو تفسيرها عند المسلمين؟

لقد قيلت عن الكفار وليس أهل الكتاب

ثم رجع رب القرآن فى كلامه وأوصى بقتلهم أينما كانوا ونسخ هذه "الكلمة الحكمة" اللى عاجباك

أما عن رجال الدين الذين تدعى امتناعهم عن الحوار فلهم من الكتب التى تدافع عن عقيدتهم ما يكفى لكن العيب فى أمة ما أنا بقارئ ........

بابا الفاتيكان قام بتعميد المنضمين للمسيحية بنفسه أمام عدسات المصورين بعد تحققه من دوافعهم ........... مصر أصبح فيها الكثيرين مممن قبلوا الإيمان بالمسيح واختبروا المعجزات ... لكن الشعب الذى كذب ما رأته العيون ورصدته وسجلته كاميرات المصورين من ظهورات عذراء الزيتون لن يقنعه المنطق

أما نحن فعايننا ونشهد وشهادتنا حق

احنا اعرف منك ايه اللي قبلها وبعدها بس يا ريت تنتبه عالجملة دي ولا تخرج عن الموضوع دي معناها احنا من طريق وانتا من طريق بالعربي يعني

نحنا منصدق النبي المسيح ونحنا منصدق النبي محمد ومنصدق ك الأنبياء بس انتو مصرين على التكذيب مش احنا ....وشكرا لتفهمك
الرد مع إقتباس
قديم 08-01-2009
Bahnass Bahnass غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Jan 2005
Bahnass is on a distinguished road

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة ahmad_az مشاهدة مشاركة
احنا اعرف منك ايه اللي قبلها وبعدها بس يا ريت تنتبه عالجملة دي ولا تخرج عن الموضوع دي معناها احنا من طريق وانتا من طريق بالعربي يعني

نحنا منصدق النبي المسيح ونحنا منصدق النبي محمد ومنصدق ك الأنبياء بس انتو مصرين على التكذيب مش احنا ....وشكرا لتفهمك

المحبوب لقلب إلهنا الصالح

لو كنت أعرف منى بما قبلها وبعدها كنت عرفت إنها لم تقال لأهل الكتاب بل للكفار
وإن كنت تدرى أنها منسوخة وتحاول الكذب علينا فسامحنى نحن لا نقبل الكذب يعنى الكدب ما يمشيش عندنا بالبلدى

(( محاكم العالم لا تستطيع ان تفصلنا عن محبة الرب و طاعته ))

(( ابنائك خلفك يا كنيستنا في طاعة الرب ))
الرد مع إقتباس
قديم 08-01-2009
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة bahnass مشاهدة مشاركة

المحبوب لقلب إلهنا الصالح

لو كنت أعرف منى بما قبلها وبعدها كنت عرفت إنها لم تقال لأهل الكتاب بل للكفار
وإن كنت تدرى أنها منسوخة وتحاول الكذب علينا فسامحنى نحن لا نقبل الكذب يعنى الكدب ما يمشيش عندنا بالبلدى

اخي الكريم...

هذه الاية صحيح انها لم تقال لأهل الكتاب

لكن ارجو منك ان تفهم مغزى هذه الجملة بالضبط

انسا ان الأخ العزيز هشام قال هذه الاية تخيل انه قال لك: لك دينك ولي ديني

او بالعربي : انتا الك دينك وانا ليا ديني بعيدا عن القران الكريم واياته

هل في ذلك شيئ من الخطأ أرجو منك التفهم وشكرا
الرد مع إقتباس
قديم 09-01-2009
El-Basha El-Basha غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2006
El-Basha is on a distinguished road

إلي الأخوه العرب - أحمدعز وهشام - هوه لمؤاخذه...ضعف النظر...والحول... زاد عند خير أمه خرجت للناس ليه ...المنتدي مليان سياسه وعلوم وتكنولوجيا و فنون ... سايبين ده كله وجايين علي المنتدي العام وعايزين تقلبوه حوار ديني ...
إقتباس:
بهذه الاثناء بتحيل انو يأتي شخص ليناقشني بديني وهوة وعلى غير دين من الديانات السماوية وهو طبعا رح يقول لي انو ده نقاش ودي..او عادي..او اي شيئ يبرر له ان يناقشني ...ده يا شباب غلط لأنو هو شب متلي متله فرضا ومالو على حيطه بدينه زيي تمام ...ف رح يكون نقاشي انا وهو مبني على غلط من الأساس
....يا شباب الأمه العربيه لو العالم بيفكر بالطريقه بتاعتكم دي كان العالم فضل يقول أن الأرض مسطحه و ليست كرويه و كان العالم عمره ما أكتشف أمريكا و لا وصل القمر ... لكن حأستعمل منطقك البسيط "لكم دينكم ولي ديني" و حأعتبر مجازا ولأجل الحوار الهادف
1) أن الأيه لم تنسخ في القران
2)وأنك صادق في دعوتك لمنع التراشق بالأديان والأنبياء

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة ahmad_az

ليه يعني يا شباب بتحاولو تطعنو بأي من هذه الديانات السماوية المقدسة او بكلام الله
او حتى بتقولو انو فيه اله الاسلام واله المسيح واله اليهود ده شيئ غلط
دا نحنا كنا متفقين انو الهنا اله واحد يا اخي بغض النظر عن الدين المتبع يا اخي ممكن يكون انسان مالهوش دين ولد بمكان نائي بجزيرة اهله مش مقتنعين بوجود دين او اتباع دين...مين لازم يعبد...طبعا الله ...

يا أحمد أنت وهشام لو نيتكم صادقه.... قوموا بالتجربه دي بصدق و أكتبوا الكلمتين أللي حطينهم هنا في منتدي جريده المصرين الأخوانيه في صفحه الرائ أو الجزيره أو العربيه - وشوف الرد حيكون أيه ...ويارب تفرحونا وتبشرونا وتقولنا أنهم قبلوا بعدم التدخل في المسيحيه ... وأنهم جنحوا للسلم... أقل ما حيقوله لك أنك مسلم ضعيف ... و المسلم القوي خير من المسلم الضعيف ... ويجب أن تكون قوي حتي تجعل اليهود و المسيحين يدفعوا الجزيه عن يد وهم صاغرين .... هذه هي الشريعه الأسلاميه يا أخوتي في الأنسانيه

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة ahmad_az
دا نحنا كنا متفقين انو الهنا اله واحد يا اخي بغض النظر عن الدين المتبع يا اخي
أتحداكم لو تقدروا تكتبوا الكلمتين دول لشيوخوكم العلماء الفطاحل ... الحاصلين علي شهادات من الأزهر... كبار أئمه المسلمين و علماء الأزهر و شيوخ الأخوان... أمثال أبو أسلام و"مسيو" زغلول النجار وكتبهم القبيحه الوقحه التي تباع في كل مكان في تحدي سافل للمسيحين وعقيدتنا ....أو... لمحمد عماره أللي عمال يفسر الأنجيل علي مزاجه في جريده المصرين .... التجربه دي حتساعدك يا هشام تشوف أيديولوجية الكراهية الطائفية في مصر من الأغلبية المسلمة لأهل البلد الأقباط المسيحين ...

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة هشام المصري
لفهم أيديولوجيةالكراهية الطائفية في مصر بين الأغلبية المسلمة والجالية القبطية
وياريت تختار ألفاظك بأحترام ... الأقباط ليسوا جاليه من خارج مصر لأنهم أهل البلد ياريت تعرف الفرق بين كلمه... جاليه و أصحاب البلد... يعني ما تجرحش حد من "تحت الطرابيزه" وتعمل نفسك ضحيه...علشان ماحدش يجرحك وترجع تقول أنكم بتشتموني ...

ودمتم معافين من الحول

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18
لى النقمة ان اجازى يقول الرب
رفعنا قلوبنا ومظلمتنا اليك يارب

الأقباط يصرخون و المسلمون يعتدون و الشرطة يطبلون
الرد مع إقتباس
قديم 14-01-2009
الياروقي الياروقي غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Oct 2006
الياروقي is on a distinguished road
frag ما هو فائدة حوار الأديان ؟

سؤال يطرح نفسه بشدة عن فائدة حوار الأديان ومحاولة الكل لتسخيف معتقد الآخر
والنتيجة
لا المسلم سوف يرتد عن دينه
ولا المسيحي سوف يعتنق دين آخر
بل الحصيلة النهائية مزيد من الكراهية الناتج من سب الأديان
وذا وجد أحدكم فائدة خري لحوار الأديان فليخبرني بها ؟

آخر تعديل بواسطة Servant5 ، 14-01-2009 الساعة 09:02 PM السبب: رجاء قراءة الموضوع من البداية بعد الدمج مع موضوع مماثل
الرد مع إقتباس
قديم 14-01-2009
الصورة الرمزية لـ youssef1122
youssef1122 youssef1122 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
youssef1122 is on a distinguished road
مشاركة: ما هو فائدة حوار الأديان ؟

إقتباس:
وذا وجد أحدكم فائدة خري لحوار الأديان فليخبرني بها ؟

الفائدة يا عزيزى ان تتعرف على الاله الحقيقى

انت تعبد اله يضل ومتكبر اذن انت تعبد الشيطان
لان هذة هى صفات الشيطان يضل ومتكبر

كل ما نفعلة اننا نضع الادلة والبراهين امامك من كتبك
وعليك ان تستعمل عقلك وتفكر لتعرف الحقيقة

فهل فى هذا خطأ

الرد مع إقتباس
قديم 16-01-2009
العبد المسلم العبد المسلم غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2008
العبد المسلم is on a distinguished road
غرض المنتدى ( سبحان الله )

السلام عليكم ورحمة الله

وبعدما قرأت معظم مواضيعكم توصلت الى ترجمة ...... فوالله الذي لا اله الا هو ان غرضكم ليس حوار الاديان بحقيقة حوار يعتمد على احترام دين الغير ..... الخ

فغرضكم هو سب المسلمين وتشويه صورة الاسلام والمسلمين والدليل هو مواضيعكم وعناويها الغير محترمة ( محمد ابن زنا ) ....... الخ

ناقشوا بالعقل والمنطق وليس بسب دين الغير يا ***** اتقوا الله في انفسكم

لا تردون سوى بالشبهات وهي التي امرنا نبينا محمد صلى الله عليه وسلم باجتنابها

سبحان الله

هداكم الله عزوجل يا اخوان

فاعلموا ما تقولون

السلام عليكم ورحمة الله

آخر تعديل بواسطة Servant5 ، 16-01-2009 الساعة 06:44 PM السبب: رجاء قراءة الموضوع من البداية بعد الدمج مع موضوع مماثل
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة