تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 07-11-2007
hany12 hany12 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Apr 2007
hany12 is on a distinguished road
frag الحقيقه بانت خلاص وعرفت الحق الحمد الله

سلام الله عليكم جميعا اخوتى اعضاء اقباط المهجر

انتو فاكرينى؟؟؟

اسمى هانى 12 الاسم ده اغلبيتكم تعرفوه كويس لانى كنت بشتم فيكم كتير وشتمه سافله

وموش شتيمه تخصكم لا دى تخص الدين كمان وتطاولت على المسحوالعذراء الى انقذتنى من الموت !!!

كنت بقول عليكم انكم كفره ودينكم خرافه فى خرافه

لحد ماظهرتلى الحقيقه والحقيقه المره والجميله فى نفس الوقت

ياريت تصحو معايا وتركزو فى الكلام ده كويس وقب اى شىء اقسملكم بخالق السموات والارض وخالق الجنه والنار ان كلامى مافهوش كلمه كدب

من فتره قب شهر رمضان جتلى شويت كوابيس واحلام فظيعه فظيعه فظيعه فظيعه يعنى

كنت دايما فى الاخلام دى اكون شخص ميت ومقتول وجسمى متطقع تقاطيع كان منظرى كانى فرمانى عربيه جسمى متقطع حتت حتتت

الغريب فى الاحلام دى ان الى كان بيموتنى اوالى بيقتلنى للاسف (شيوخ)

كانت منارهم ترعب الجسم دقونهم كبيره جدا جدا عنيهم لونها احمر فى احمر وكل واحد شايل سيف وغالبا كان السيف ده هو الى بيموتنى

استمرت الايام دى اسبوعين فى الاسبوعين دول مادقتش طعم النوم ولا الراحه سبت شغلى اهلى معنتش بروحلهم فقدت الامل فى الدنيا حياتى كلها اتقلبت 180 درجه

معنتش بدخل اصلى وجه شهر رمضان مصمتش فيه يوم واحد كنت شخص متدين عادى يعنى مكنتش متعمق فى الدين كويس

لحد ماجتلى العذراء مريم الى هيا فى الصور الى بشوفها على النت دى ظهرتلى فى الاحلام دى كلها والغريب انها لما كانت بتظهرلى كان الموت والدم والشيوخ يختفو

كان شكلها جميل جد كان المكان الى انا فى ضلمه زى الكحل كانت هيا تكون فى مكان عالى وفى حمام ابيض لونه جميل جدا جدا كان يقف على اديها وهيا تملس عليه باديها وتلعب معاه كان شكلها بسم الله قمر منور ويمكن اكتر من القمر كمان

كانت كل ماتجيلى كل الاحلام والكوابيس دى تختفى واطمن واهدا واكون عادى استمر الحال ده معايا شهر بعد رمضان ومازلت برضو سايب شغلى واهلى مابرحلهمش ولا عنت طايق فيهم حد حتى امى !!!

بينى وبينكم اترعبت من الى بشوفه ده روحت لشيخ وحكتله قلى صلى واتوضء واتبخر واتشخلع وحجات مندى ومحصلش حاجه ليا لا الكوابيس راحت ولا حاجه

سألت تفسير الاحلام عن الشخص الى مات فى حلم وفى دمه وفيه تبوت وهو فيه قالولى ان الشخص ده هيموت ودى كانت المصيبه والقنبله الى اتفجرت فيا

كنت عامل زى المجنون لا اكل ولا شرب ولا طعم للدنيا خلاص هموت ؟؟

كنت بخاف انام علشان ممكن اموت وانا نايم الدنيا بقت سودهفى وشى خلاص هموت هموت

لحد ما جالى شاب ابن حلال مسيحى وقعد جنبى على القهوة وحس بانى هيكل عظمى وعنيا سوده من قلت النوم ودقنى كبيره زحالتى فظيعه

قعد معيا من غير مااعرفه ولا يعرفنى وقال نكتتين علشان يضحكنى ولا حاجه مضحكتش اتكلم معيا عصب عنى قالى تعالى نخرج ونقعد بره فى الهوا مع نفسينا

قلى احكيلك مالك ؟ انا زى اخوك اى نعمانا مسيحى وانتا مسلم بس كلنا بشر ولازم نساعد بعض

كان مفكر مشكلتى الفلوس ولا حاجه وكنت حاسس انه عايز يدينى فلوس

فظفتله وحكتلى على كل حاجه وارتحتله قلى بص على الرغم من ان مشكلتك دى محصلتش لحد قبل كدا ولاعمرى سمعت عنها بس هدلك على الى يريحك من ده كله
بس الموضوع يرجعلك هتوافق ولا لا ؟ قلتله ابوس ايدك دلنى ولو هروح الصين

قلى فى اب كاهن اسمه مكارى فى كنيسه فى رمسيس الراجل ده ايده كلها شفا روحله واحكيله على الى عندك وان شاء الله مفيش حاجه من الى عندك هتجيلك تانى

بينى وبينكم ادردتت ادخهل كنيسه ؟؟ طب ازاى داانا عمرى مادخلتها فى حياتى + بان انا مكنتش مقتنع ب المسيحيه

نفضتله ومرحتش ....الاوضاع ذادت وحالتى اتوسخت اكتر من الاول ملقتش حل غير انى اروح لراجل ده ومش هخصر حاجه

روحت يوم خميس قبلنى اب كاهن صغير فى السن زى العسل اسمه ابون صارمون

حكتله على عندى صلالى ودخلنى لا ابونا مكارى وحكتله برضو قلى متخفش مفيش حاجه وتعالى يوم الجمعه الساعه 6 بينى وبينكم حست بامان وكانى خفيت فعلا شويه

قلت يامانتا كريم يارب جه يوم الجمعه واول ماصحيت الساعه عشره الصبح كنتفى رمسيس قعدت على ابقهوه احد الساعه دقيقه بدقيه لحد ماتيجى سته

الساعه خمسه ونص روحت على الكنيسه لقيت امم على امم اول مره فى حياتى اشوف ناس كتيره كدا ومش مسيحيين بس لا دا فيه مسلمين كمان وكتير استغرب قلت اها ايه الى دخهل الناس دى هنا وكمان فى نسوان وحجبين ؟؟؟ قلت الى اكيد جابعهم هوالى جابنى وربنا اعلم بحال الناس

قعدت فى الكنيسه والناس بدات ترتل ترانيم جحمنيله كدا وفاجئه لقيت نفسى برتل معاهم حسيت ان جسمى بردان موت حسيت ان مستحمى دلوقتى اهه قعدت اعيط عياط عمره ماعيطته فى حياتى صوتى على فى الكنيسه وعايز اخرح بره باى طريقه موش قادر اقعد

خرجت بره لقيت نفسى دخلت تانى كنت عامل زى المجنون ادخل ولا اخرج دخلت ازاى لوحدى موش عارف سبحان الله كان حد شالنى ودخلنى وفعدنى فى وصت الناس من جديد
الرد مع إقتباس
قديم 07-11-2007
hany12 hany12 غير متصل
Registered User

ابونا مكارى ده بدأ يرد على جوابات ناس بعتاله وبعد كدا اتكلم شويه وبعد كدا قام رش ميه علينا شفت ناس يالهوى على المنظر ناس بتعيط وتزعق بسال واحد جنبى قالى دول عليهم شياطين مسلمين ومسيحين موش مسحيين بس منظرهم يرعب وهما خايففيين من ابونا مكارى منظر يرعب بجد والله ياجماعه

جه دوؤرى عليا واترش عليا مايه وفاجئه لقيت ببوس ايد ابونا مكارى ازاى معرفش على الرغم من ان كان فى امن كتير وكان بينمنع اى حد ييجى جنبه سبحان الله الليله دى عمرى ماهنساها

الناس مشت وكل خرج وانا قاعد لوحدى وموش عايز اخرج بره الكنيسه الناس مشيت

هيقفلو خلاص وانا برضو موش عايز امشى حسيت بامان فى الكنيسه حسيت انى مستحمى دلوقتى اهه جسمى كنت بردان قوى ياه يااااااااااااااه ياااااااااااااه ياااااااااااااااااااااااه

يوم عمره مشافتنه فى حياتى قعد جنبى واحد كان بيشرب سيجاره ولع منى سيجارة وحكتله على الى شفته جوه الكنيسه وعرف انى مسلم وقلى احكيلى حكايتك من الاول

حكتله وكان مستغرب قوى قالى يابنى انتا ربنا بيحبك الى انتا شفته ده احنا بنتمناه هو مسيحى على فكره

قلتله ازاى قلى العذرا تجيلك وحاسس كانك مستحمى بعد ماخرجت والعياط الى انتا عيطته وخروج ورجوعهعك تانى الشيطان هو الى خرجم من الكنيسهوربنا هو الى دخلك تانى

احمد ربنا انك دخلت تانى لانك لو منكتش دخلت مكنتش هتحس بحاجه من دى

قلى بص يابنى انا راجل بحب الصراحه ومبحبش اللف ولا الدوران

قلى كدا الحقيقه باينه قدامك كنت مسلم ومكنتش حاسس بامان ولما جيت الكنيسه رتحت واتغسلت ذنوبك شوف ايه الى يريحك واعمله واوعى تخاف من حد وسابنى ومشى !!

بينى وبينكم انا دماغى لفت من التفكير قلت بئا بعد ماجيت وخلاص كل الى عندك مشى وخلاص هتعمل ايه ؟؟؟

قلت بئا ربنا ينقذنى ويرجعنى للحياة تانى ويحبنى وانا مالحبهوش ؟؟؟

قلت انا هاعمل اختبار والى هييجى صح هو الى همشى ليه

رحت اتوضيت وصليت محستش باى ايمان عندى

خرجت من الجامع ولا كانى دخلته رحت الكنيسه وقعدت مع نفسى وكنت بكلم نفسى ومكنتش عارف بقول ايه حسيت بامان والله وقلبى انشرح لحاجه كدا انا معرفهاش نور وايمان ودفىء يااااااااااااه ماحلاك يارب وانا بين اديك

قلت كدا خلاص من انهارده انا موش هكون مسلم نهائى لازم ابئا مسيحى قلت طب ازاى ؟؟

ازا كان دينا بيقول لو حد سابه اقتلوه

واهلى هيموتونى وامن الدوله هتقبض عليا وهيعذبونى قلت موش مشكله ادام ربنا معايا موش هخاف من اى حد يعنى بالعقل اخاف من المخلوق ومخفش من الحالق ؟؟ الى هو ربنا ؟؟

قلت انا لازم اروح الكنيسه وابائ مسيحى واروح لا ابونا مكارى ده واشهد قدامه بانى من ساعت مكنتش عندك يوم الجمعه لحد دلوقتى انا مسيحى

افتكرت بئا من قرايتى للجرايد وعلى النت ان امن الدوله مراقبه كل الكنايس بما فيهم ابائنا الهكنه

قلت لو روحت هو موش هيمانع لان ده باختيارى ومحدش غصبنى على كدا + انى موش صغيرانا عندى عشرين سنه

قلت ممكن يقبضو على ابونا وياخدوه ويحبسوه واشيل انا ذنبه وهو ملوش ذنبه

المهم بئا

قلولى اعمل ايه؟؟؟

انا الحقيقه ظهرتلى شخصيا وعايز اقضى حياتى كلها فى عبادة ربنا

انا عملت ذوب لو عدتتوها هتلاقهوها عامله جبال على جبال

ونفسى اكفر على كل ده واكون بين ايد ربنا

لكن ايه العمل ؟؟

لو حد عرف من اهلى او اى حد مسلم انى عايز اكون مسيحى هيقتلى

قلولى اعمل ايه بس متقلوش سافر بره انا اولا موش هسيب البلد دى ولا ههرب منها
+ انى مرحتش الجيش اصلا ونفطتله يعنى موش هينفع اطلع جواز سفر من غير الجيش

وعايز ادخل الكنيسه واصلى وادخل اعترف واتناول زى اى مؤمن بالظبط قلولى اعمل ايه ربنا يخليكم ويحفظكم

انتو اكبر منى وتعرفو اكتر من افديونى ربنا يكرمكم

اخوكم
الرد مع إقتباس
قديم 07-11-2007
COPTIC KNIGHT COPTIC KNIGHT غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
COPTIC KNIGHT is on a distinguished road
سامحني لاننا بنشك في اي واحد يتعمد و لازم يمر باختبارات طويلة عشان نتاكد من صدق نواياه و انه مش جاي يتسلي و لا فاكر انها سكة للسفر للخارج و لا مدسوس من حد

من الاخر سكتك شوك و ارف و المفروض انك عارف كدة و من الاخر مش حتلاقي حد يساعدك غير ربنا لو نواياك بجد صادقة اللي اقدر اقوله ليك صلي و قول ايها الاله الحقيقي عرفني ذاتك

بس كان ليا سؤال علي الماشي

انت بتقول:

هيقفلو خلاص وانا برضو موش عايز امشى حسيت بامان فى الكنيسه حسيت انى مستحمى دلوقتى اهه جسمى كنت بردان قوى ياه يااااااااااااااه ياااااااااااااه ياااااااااااااااااااااااه

يوم عمره مشافتنه فى حياتى قعد جنبى واحد كان بيشرب سيجاره ولع منى سيجارة وحكتله على الى شفته جوه الكنيسه وعرف انى مسلم وقلى احكيلى حكايتك من الاول

هو انتم كنتم قاعدين في الكنيسة و بتشربوا سجاير
الرد مع إقتباس
قديم 07-11-2007
الصورة الرمزية لـ smile
smile smile غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Jun 2003
smile is on a distinguished road
إقتباس:
قلت لو روحت هو موش هيمانع لان ده باختيارى ومحدش غصبنى على كدا + انى موش صغيرانا عندى عشرين سنه
إقتباس:
قلولى اعمل ايه بس متقلوش سافر بره انا اولا موش هسيب البلد دى ولا ههرب منها
+ انى مرحتش الجيش اصلا ونفطتله يعنى موش هينفع اطلع جواز سفر من غير الجيش
نفضت للجيش وانت عندك 20 سنه
هو التجنيد فى مصر فى سن كام ??????????????????

حكمة اليوم
احنا ليش نستورد المعكرونه من الخارج ممكن نزرعها فى بلادنا العربيه
احد الحكام العرب

Mind Utter Devastation
الرد مع إقتباس
قديم 07-11-2007
hany12 hany12 غير متصل
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة COPTIC KNIGHT مشاهدة مشاركة
سامحني لاننا بنشك في اي واحد يتعمد و لازم يمر باختبارات طويلة عشان نتاكد من صدق نواياه و انه مش جاي يتسلي و لا فاكر انها سكة للسفر للخارج و لا مدسوس من حد

من الاخر سكتك شوك و ارف و المفروض انك عارف كدة و من الاخر مش حتلاقي حد يساعدك غير ربنا لو نواياك بجد صادقة اللي اقدر اقوله ليك صلي و قول ايها الاله الحقيقي عرفني ذاتك

بس كان ليا سؤال علي الماشي

انت بتقول:

هو انتم كنتم قاعدين في الكنيسة و بتشربوا سجاير
الاخ COPTIC KNIGHT سلام الله عليك

عارف ان مفيش حد هيساعدنى لان دى سكه بالنسبه عندنا فى مصر مقرفه شويه خاصه ان الاغلبيه مسلمه والحكومه مسلمه ووزاره الداخليه كمان مسلمه واننا كمسحيين ضعاف فى البلد اذا كان موش عارفين نبنى كنيسه الا بقرار جمهورى اكننا هندخل حرب الحكومه تبئا هتخلى الناس تبئا مسيحيه؟؟
الدين موش جوازه ولا مشروع تجارى علشات اتسلى بيه
انتا تعرف يعنى ايه ان مسلم يبائ مسيحى او العكس؟؟ دى كبيره ومفهاش لعب ولا تهريج ولا تخبيط
لانى بمجرد انى اكون ائمنت بدين غير دينى يبئا انا كدا سبت دينى وعلى فركه يبئا ده اسمه كفر عندنا فى الاسلام
يعنى انا كدا بنظرهم كافر
فامش معقول حد يكفر وهو بيتسلى ؟؟
بالنسبه لموضوع السجاير ايوه فعلا احنا ولعنا سجاير هنا بس موش جوه القداس لتفكر يعنى لا فى حته ورا ضلمه عندا طوب ومحدش بيعدى من هناك وبعدين عادى يعنى مالها السجاير ؟؟
انا قبل ما اكتب الموضوع قلتلكم لازن اكون صادق معاكم ومع نفسى ومن غير كدب
والحقيقه قلتها كلها وموش محتاج حد يقلى انا صادق او كادب لان ربنا لوحده هو الى يعلم هيا فين الحقيقه بالظبط
النقطه الاهم فى الموضع عايز اعيش حياتى كمسيحى ادخل اصلى بامان واتناول واعترف عايز اعرف كل حاجه عن المسيحيه عايز اعرف ايه الفرق بنها وبين الاسلام
عايز اعرف لما كنت مسلم كنت بصلى واصوم واحج واعمل كل ده لمين ؟؟؟
عايز بمعنى اصح اكون انسان جديد بس اعمل ايه هيا دى المشكله كلها فاهمنى ؟؟
الرد مع إقتباس
قديم 07-11-2007
hany12 hany12 غير متصل
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة smile مشاهدة مشاركة
نفضت للجيش وانت عندك 20 سنه
هو التجنيد فى مصر فى سن كام ??????????????????
فى سن عشرين وانا عندى عشرين بس معاد جيشى فات لان كان المفروض اعمل الورق فى شهر 3 الى فات واحنا فى شهر 11 يعنى كدا انا تخلفت عن الجيش ودى فيها سنه ذياده وحبس على ما اعتقد

فهمت ؟؟؟
الرد مع إقتباس
قديم 07-11-2007
elmafdy elmafdy غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
elmafdy is on a distinguished road
هانى

ربنا موجود و قادر يفرز و يميز اللى جوه القلوب . . . و قادر برضه انه يعين و يساعد و يقوى و يشدد . . . حتى لو كنت متخيل انهم ها يقتلوك . . . الانجيل بيقول . . . عند الأله الرب للموت مخارج .

اما بخصوص تعمل ايه فهناك 3 خطوات يمكن ان تبدأ بيهم مؤقتا :

1) اول و اهم خطوه انك تتكلم مع ربنا و تصلى كتير كتير كتير كتير . . . طول الوقت تصلى و تتكلم مع ربنا . . . أنت أكيد تعرف ان الصلاه عندنا مش كلام بيتردد و ركوع و سجود و شوية تمارين رياضيه . . . الصلاه عندنا انك تقعد مع ربنا و تتكلم معاه بكل اللى فى قلبك . . . و أنت أكيد جوه قلبك كلام كتير و حيره و قلق و خوف و تردد و تفكير فى بكره و فى اللى فات . . . الصلاه الحقيقيه اللى بأنصحك بيها انك ترمى كل ده قدام ربنا و تحكى معاه فيه . . . ما تتكسفش حتى انك تقول له انك مش مصدق لسه , و لو مصدق فأنت خايف و مش واثق انه يقدر يعديك من كل المصاعب اللى مستنياك . . . ربنا مش بيزعل من الصراحه فى الصلاه حتى لو بأمور سلبيه جوانا . . . و ما تتكسفش انك تطلب منه هوه انه يزود ايمانك . . . و يديك قدره و جرأه و شجاعه . . . و يديك معونه و تعضيد علشان تواجه ظروفك دى .
لو عرفت توصل لمرحلة انك طول الوقت فى حوار مستمر مع ربنا . . . طول الوقت . فى البيت و الشغل و الشارع و المواصلات و كل كل لحظه . . . لو عرفت توصل لكده , حياتك ها تتغير خالص . . . و مش ها تبقى وحيد او خايف من اى حاجه فى الكون و لا الحزن ها يقدر يوصل لقلبك تانى .

2) تانى خطوه انك محتاج تقرأ و تتعلم كتير عن المسيح و المسيحيه و عقيدتنا و ايماننا . . . المسيحيه رائعه فى معجزاتها و اخراج الشياطين و شفاء الامراض . . . لكنها اروع اكتر بكتير فى ايمانها و عقيدتها و حياتها . . . يعنى انت ممكن تسعد شويه لما تحصل معاك معجزه او يخرج منك شيطان او تشفى من مرض بمعجزه . . . لكن لما تعيش المسيحيه الحقيقه و تدخل فى العمق . . . ها يغمرك سلام دائم مستمر مختلف تماما . . . اقرأ عن شخص المسيح و اعماله . . . اقرأ الموعظه على الجبل مرات كتير . . . اقرأ عن معجزات المسيح و تصرفاته و محبته للخطاه . . . أقرأ عن الصليب و اللى حصل عن الصليب . . . اقرأ سير قديسين و شهداء . . . اقرأ الرسائل و اتعلم منها كل أسس الايمان المسيحى . . . و أكيد لما تقرأ ها يبقى عندك اسئله كتير عاوز تسألها . . . و احنا هنا كلنا تحت امرك و مستعدين للأجابه .

كمان حاول تقرأ عن قصص المسلمين اللى عرفوا المسيح و اتغيرت حياتهم . . . و دول قصصهم و سيرهم ماليه النت و ممكن برضه نديك روابط لمواقع كتيره فيها حالات زى كده . . . ها تشوف منهم ربنا عمل معاهم ايه . . . و ها تشوف ربنا ازاى افتقدهم . . . و ها تشوف اتعرضوا لضيقات و مشاكل قد ايه فى حياتهم . . . بس ها تشوف كمان ازاى ربنا كان معاهم فى كل خطوه و كل ضيقه اتعرضوا لها .

و ها تشوف كمان ناس تانيه كانت واخده الموضوع كدب و تهريج , أو واخداه خطوه فى سبيل اضطهاد المسيحيه او عمل فخ فى المسيحيين . . . بس ربنا لما قابلهم و افتقدهم غير حياتهم بالكامل و اخدهم لمناطق فى الحياه هما نفسهم ما اتخيلوش انهم يروحوها فى يوم من الايام .

3) تالت و اخر حاجه حاول انك تروح لأب كاهن زى ابونا مكارى او اى حد غيره . . . و تشركه معاك فى كل حاجه بتحصل لك . . . تحكى له اللى جواك . . . تطلب نصيحته او مساعدته فى اى حاجه تحتاجها . . . و هو أكيد ربنا ها يرشده للصح و ها يعمل معاك اللى ربنا يوجهه ليك .

و اخيرا ربنا موجود و عالم باللى فى القلوب و قادر انه يتمجد و يتصرف .

المفدى
الانفصال هو الحل
الرد مع إقتباس
قديم 07-11-2007
الصورة الرمزية لـ besoo
besoo besoo غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Aug 2006
besoo is on a distinguished road

الزميل هانى
بغض النظر عن صدق روايتك او كذبها
اذا اردت ان تتبع المسيح فعليك تحمل كل المضايقات مهما كلفك الامر حتى و لو كلفك حياتك ( لا قدر الله )

و كل الذى نستطيع تقديمه لك هو المشوره و اجابه كل ما يخطر ببالك عن الدين المسيح
هذا فقط ما نستطيع تقديمه لك

نصلى الى الله حتى ينير بصيرتك كما انارها لكثيرين قبلك

يستطيع الإنسان ترويض الوحوش المفترسة أما لسانه فلا يقدر أن يلجمه

أذكر لى كلامك الذى جعلتنى عليه اتكل . هذا الذى عزائى فى مذلتى , لأن قولك احيانى ( مز 118 )
الرد مع إقتباس
قديم 07-11-2007
الذهبيالفم الذهبيالفم غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2005
الذهبيالفم is on a distinguished road
نحن نصلي لأجلك حتي يتحنن الله عليك ويسندك . ويفتح قلبك وعقلك .
ونصيحتي لك امسك في المسيح يمسك فيك أكثر .
تقرب من المغناطيس يقرب منك .
الرد مع إقتباس
قديم 07-11-2007
hany12 hany12 غير متصل
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة elmafdy مشاهدة مشاركة
هانى

ربنا موجود و قادر يفرز و يميز اللى جوه القلوب . . . و قادر برضه انه يعين و يساعد و يقوى و يشدد . . . حتى لو كنت متخيل انهم ها يقتلوك . . . الانجيل بيقول . . . عند الأله الرب للموت مخارج .

اما بخصوص تعمل ايه فهناك 3 خطوات يمكن ان تبدأ بيهم مؤقتا :

1) اول و اهم خطوه انك تتكلم مع ربنا و تصلى كتير كتير كتير كتير . . . طول الوقت تصلى و تتكلم مع ربنا . . . أنت أكيد تعرف ان الصلاه عندنا مش كلام بيتردد و ركوع و سجود و شوية تمارين رياضيه . . . الصلاه عندنا انك تقعد مع ربنا و تتكلم معاه بكل اللى فى قلبك . . . و أنت أكيد جوه قلبك كلام كتير و حيره و قلق و خوف و تردد و تفكير فى بكره و فى اللى فات . . . الصلاه الحقيقيه اللى بأنصحك بيها انك ترمى كل ده قدام ربنا و تحكى معاه فيه . . . ما تتكسفش حتى انك تقول له انك مش مصدق لسه , و لو مصدق فأنت خايف و مش واثق انه يقدر يعديك من كل المصاعب اللى مستنياك . . . ربنا مش بيزعل من الصراحه فى الصلاه حتى لو بأمور سلبيه جوانا . . . و ما تتكسفش انك تطلب منه هوه انه يزود ايمانك . . . و يديك قدره و جرأه و شجاعه . . . و يديك معونه و تعضيد علشان تواجه ظروفك دى .
لو عرفت توصل لمرحلة انك طول الوقت فى حوار مستمر مع ربنا . . . طول الوقت . فى البيت و الشغل و الشارع و المواصلات و كل كل لحظه . . . لو عرفت توصل لكده , حياتك ها تتغير خالص . . . و مش ها تبقى وحيد او خايف من اى حاجه فى الكون و لا الحزن ها يقدر يوصل لقلبك تانى .

2) تانى خطوه انك محتاج تقرأ و تتعلم كتير عن المسيح و المسيحيه و عقيدتنا و ايماننا . . . المسيحيه رائعه فى معجزاتها و اخراج الشياطين و شفاء الامراض . . . لكنها اروع اكتر بكتير فى ايمانها و عقيدتها و حياتها . . . يعنى انت ممكن تسعد شويه لما تحصل معاك معجزه او يخرج منك شيطان او تشفى من مرض بمعجزه . . . لكن لما تعيش المسيحيه الحقيقه و تدخل فى العمق . . . ها يغمرك سلام دائم مستمر مختلف تماما . . . اقرأ عن شخص المسيح و اعماله . . . اقرأ الموعظه على الجبل مرات كتير . . . اقرأ عن معجزات المسيح و تصرفاته و محبته للخطاه . . . أقرأ عن الصليب و اللى حصل عن الصليب . . . اقرأ سير قديسين و شهداء . . . اقرأ الرسائل و اتعلم منها كل أسس الايمان المسيحى . . . و أكيد لما تقرأ ها يبقى عندك اسئله كتير عاوز تسألها . . . و احنا هنا كلنا تحت امرك و مستعدين للأجابه .

كمان حاول تقرأ عن قصص المسلمين اللى عرفوا المسيح و اتغيرت حياتهم . . . و دول قصصهم و سيرهم ماليه النت و ممكن برضه نديك روابط لمواقع كتيره فيها حالات زى كده . . . ها تشوف منهم ربنا عمل معاهم ايه . . . و ها تشوف ربنا ازاى افتقدهم . . . و ها تشوف اتعرضوا لضيقات و مشاكل قد ايه فى حياتهم . . . بس ها تشوف كمان ازاى ربنا كان معاهم فى كل خطوه و كل ضيقه اتعرضوا لها .

و ها تشوف كمان ناس تانيه كانت واخده الموضوع كدب و تهريج , أو واخداه خطوه فى سبيل اضطهاد المسيحيه او عمل فخ فى المسيحيين . . . بس ربنا لما قابلهم و افتقدهم غير حياتهم بالكامل و اخدهم لمناطق فى الحياه هما نفسهم ما اتخيلوش انهم يروحوها فى يوم من الايام .

3) تالت و اخر حاجه حاول انك تروح لأب كاهن زى ابونا مكارى او اى حد غيره . . . و تشركه معاك فى كل حاجه بتحصل لك . . . تحكى له اللى جواك . . . تطلب نصيحته او مساعدته فى اى حاجه تحتاجها . . . و هو أكيد ربنا ها يرشده للصح و ها يعمل معاك اللى ربنا يوجهه ليك .

و اخيرا ربنا موجود و عالم باللى فى القلوب و قادر انه يتمجد و يتصرف .

المفدى
المفدى ربنا يخليك والله ارتحت كتير لما قريت كلامك ده انا كنت مفكر ان الصلاه بس فى الكنيسه وعلى فكره اقسملك بالله انى بقعد مع نفسى واتكلم اى كلام فى كلام بوجهه لربنا وساعات اعيط واقول يارب لو انا على حق اظهرلى الحق ده انا عمرى ماصليت ولا حسيت باى امان فى صلاتى ولا حسيت براحه ولا اطمئنان عمرى ماحسيت باايمان حقيقى فى الاسلام + ان فى القران حجات كتير تخلى الواحد يشك فيه فعلا
يعنى عندك مثلا فيه ايه بتقول ومن يبتغ غيرالاسلام دينا فلن يقبل منه شهاده وهو من الخاسرين طب والمسيحيه والايهوديه ؟؟
موش القران ذكر التلت اديان دول ؟؟ ومعترف بيهم على المسيح وسيدنا يوسف؟؟
طب ازاى فى مسيحيه ويهوديه ولا زم الناس تبئا مسلمه ؟؟
حجات كتيره قوى متخربطه فى الاسلام زى مثلا من شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر
طيب انا لو هؤمن هؤومن لمين ؟؟ لنفسى ولو كفرت هكفر لمين لنفسى برضو صح ؟؟
تلاقى الاحاديث بتقول من بدل دينه فااقتلوه طب ازاى ؟؟؟
حجات كتيره جدا متناقضه وغير مقنعه
فى ناس على فكره بتبئا واخد موضوع انى اكون مسيحى على سبيل التهريج او الضحك وده ماينفعش فيه تهريج وضحك لان ده دين يعنى موش اى حاجه والسلامه
انا لما قصدت انى اسئل الاخوه الى هنا لانهم اكبر وخبرتهم فى الحياة كبيرة كننت متوقع انهم هيساعدونى بنصايح زيك او ماشابه
انا ياجماعه موش بقلكم ادونى سلفه ابنى بيها مستقبلى ولا بقلكم جوزنى وسكنونى
ولا بقلكم وظفونى ولا بقلكم عايز فلوس علشان ابئا مسيحى كل ده هجص فى هجص
الايمان عمره ماكان متعه وسعاده ولهو وتهريج وفقر وغناء
الايمان هو انك تحس انك مطمئن تحس انك مع ربنا تحبه ويحبك تقرب منه وتحس بامان برعايته وامانه
+ ان موش شرط انى اكون اسمى بطرس واكون مسيحى فى البطاقه
موش دى المشكله هل لو واحد مكتوب فى بطاقته انه مسيحى وهو موش قريب من ربنا طب فايدته ايه ؟؟
فايدتى ان اسمى مسيحى وموش مؤمن بيها
الموضع موش زى مانتو متخيلنه الموضوع غير كدا
الموضوع هو الحب الحب الى لازم احب ربنا وربنا يحبنى
علشان يغفرلى خطأيا الى عملتها فى دنيتى ويحمينى فى اخرتى
علشان يحفظنى فى الدنيا من شياطين الانس والجن

انا لما اقراء فى الانجيل هل هعرف ايه الى جواه ؟؟
لا طبعا محتاج اسال يعنى ايه دى ودى ليه ومين دول وهكذا زى التفسير
المشكله موش فى القرايه طب مانا هقراء وموش هفهم حاجه وده انا موش عايزه
عايز اقرا واحس بيه
طب مالقران بيتقرا ومبحسش بيه طب ايه فايدتها ؟؟
ياريت تفهمو قصدى علشان متخلوش دماغى تروح فى طريق غير الى انا ماشى فيه
واشكرك يامفدى على ردك الجميل ده
الرد مع إقتباس
قديم 07-11-2007
hany12 hany12 غير متصل
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة besoo مشاهدة مشاركة

الزميل هانى
بغض النظر عن صدق روايتك او كذبها
اذا اردت ان تتبع المسيح فعليك تحمل كل المضايقات مهما كلفك الامر حتى و لو كلفك حياتك ( لا قدر الله )

و كل الذى نستطيع تقديمه لك هو المشوره و اجابه كل ما يخطر ببالك عن الدين المسيح
هذا فقط ما نستطيع تقديمه لك

نصلى الى الله حتى ينير بصيرتك كما انارها لكثيرين قبلك

دا اكيد طبعا وحتى لو كلفنى حياتى ادام فى سبيل الحق
وبعدين فايدتها ايه انى اعيش كافر فى الدنيا واموت بكفرى على كدا
ولما اموت مقتول بس فى سبيل الحق
لانى لو مت على الحق هدخل الجنه ويبئا كدا كمان ربنا بيحبنى لانه موتنى على طريق الحق ودين الله الحقيقى
الرد مع إقتباس
قديم 07-11-2007
hany12 hany12 غير متصل
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة الذهبيالفم مشاهدة مشاركة
نحن نصلي لأجلك حتي يتحنن الله عليك ويسندك . ويفتح قلبك وعقلك .
ونصيحتي لك امسك في المسيح يمسك فيك أكثر .
تقرب من المغناطيس يقرب منك .
دا اكيد طبعا احب ربنا ربنا هيحبنى واقرب منه هيقرب منى

دا اكييد طبعا

وصلاواتكم ليا يا الذهبيالفم

اشكرك ياغالى

فاكر لما كنت بشتمكم ؟؟

كنتو بتحذفو ردى بس مكنتشو بتردو عليا ولا تعاقبونى

وسبحان الله لو دخلت انتا فى منتدى اسلامى وشتمت عن الاسلام هتلاقى نفسك فى موقوف وتشتم باقذر الالفاظ وتنطرض

هيا دى سماحه المسيح

من ضربك على خدك فاعرض له الاخر

موش السيف هو الى يتكلم !!!
الرد مع إقتباس
قديم 07-11-2007
الصورة الرمزية لـ abomeret
abomeret abomeret غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
abomeret is on a distinguished road
الأبن هانى
نعمة وسلام ومحبة المسيح معك
اولا لازم تشترى الأنجيل وتبدأ بقراءتة وبتمهل وإبدأ بالعهد الجديد...ممكن فى الأول ماتفهمش أوتسرح بخيالك لأن الشيطان عدو الخير هيحاول ان يبعد تفكيرك وفهمك ولكن أعد القراءة مرة ومرات حتى السطر الواحد..وحاول ان تدخل فى القراءة بتمعن وانا متأكد ان رب المجد هيساعدك.
إقتباس:
2) تانى خطوه انك محتاج تقرأ و تتعلم كتير عن المسيح و المسيحيه و عقيدتنا و ايماننا . . . المسيحيه رائعه فى معجزاتها و اخراج الشياطين و شفاء الامراض . . . لكنها اروع اكتر بكتير فى ايمانها و عقيدتها و حياتها
إقتباس:
لكن لما تعيش المسيحيه الحقيقه و تدخل فى العمق . . . ها يغمرك سلام دائم مستمر مختلف تماما . . . اقرأ عن شخص المسيح و اعماله . . . اقرأ الموعظه على الجبل مرات كتير . . . اقرأ عن معجزات المسيح و تصرفاته و محبته للخطاه . . . أقرأ عن الصليب و اللى حصل عن الصليب . . . اقرأ سير قديسين و شهداء . . . اقرأ الرسائل و اتعلم منها كل أسس الايمان المسيحى . . . و أكيد لما تقرأ ها يبقى عندك اسئله كتير عاوز تسألها . . . و احنا هنا كلنا تحت امرك و مستعدين للأجابه .
بالظبط كما قالك الحبيب المفدى..وبعدين كل أنجيل وكل سفر لة تفسير مثل كتب أبونا تادرس يعقوب ملطى وبة تفسير لكل كلمة وحرف بالكتاب المقدس.
وأخيرا ماتفتكرش ان الموضوع سهل هتلاقية مليان شوك ولكن كن واثقا بأن رب المجد سيعبر بك بسلام..ولازم اولا ان يلمس رب المجد قلبك..الطريق طويل .
وتأكد بأنة مفيش مسيحى سيجلس معاك(بجسدة) وسيرشدك ولكن أبطال الأيمان فى المنتدى سيساعدونك بكل محبة..
إقتباس:
ربنا يعوضك عزيزى المفدى.
الرد مع إقتباس
قديم 07-11-2007
الصورة الرمزية لـ makakola
makakola makakola غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Jan 2005
makakola is on a distinguished road
الأستاذ هاني
مع إحترامي لأراء كل الإخوة الأحباء
بعيدا عن البحث في صدق روايتك من عدمها، نحن لا نبحث في النوايا والقلوب، وإن كان في عرفنا أن كل مسلم كاذب حتى يثبت عكس ذلك، وذلك بسبب أن عقيدته تتيح له ذلك
فلا تعتقد أننا نفرح إذا قال أحد بأنه أمن بالمسيح، بل تحوم حوله الشكوك لسنوات طوال، ولا تصدق ما يشاع من أن الكنيسة تتلقف الأشخاص لتنصيرهم وغير ذلك من كلام الجرائد والمواقع الإسلامية، فكل هذا كلام هراء

إذا كنت صادقا فإعلم أنك ستقابل أياما من أسوأ أيام حياتك، إضطهاد من المسلمين، ونفور من المسيحيين، ولن يقدم أحد لك يد المساعدة

الشيئ الوحيد الذي يمكن أن نقدمه لك ويقدمه لك كل مسيحي هو إجابة أسئلتك عن المسيحية والإيمان، وأى مساعدة أخرى تريدها لن يقدمها لك أحد سوى من أمنت به
فإن كنت حقا أمنت بالمسيح فأطلب منه هو وهو فقط المساعدة
قديم 07-11-2007
آية اللطف آية اللطف غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Feb 2006
آية اللطف is on a distinguished road
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههه
سبحان الله منذ أن قرأت ردك هذا وأنا أتساءل هذا الهاني مسلم أم مسيحي ؟؟؟

البابا يعترف بتحريف الإنجيل

http://www.copts.net/forum/showthrea...323#post229323

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة hany12 مشاهدة مشاركة
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههه

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههههههههه

اخر نكته من المسلمين

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هه

يخربيتكو دا انتو دمكو خفيف خالص واحنا مانعرفش

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
وطبعا لم أنتظر طويلا فقد كشفت عن نفسك بسرعة عجيبة

والسلااااااااااام على دين الأحلاااااااااااااااااااااااااااام
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة