تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 18-05-2005
hanysamir
GUST

المخطط الإسلامى الخطير

لاحظت فى الاونة الاخيرة انتشار ظاهرة ارسال ايميلات للمسيحيين (وصلنى واحد منهم قريب) بتشكك فى العقيدة المسيحية و بتدى لينكات لمواقع العجز العلمى و طبعا الاسلوب الرخيص ده معروف مين وراه و قريته بالصدفة النهاردة هنا http://www.geocities.com/christianity_truth/caution.htm و اعتقد انه كلام احد الاخوة الاحباء هنا فى المنتدى.
وطبعا عشان مفيش قوانين حماية البريد الاكترونى من رسايل التطفل و الغتتاتة بتاعة مجاهدى الانترنت زى الدول المحترمة (امريكا و الاتحاد الاوروبى) اسمحوا لى اوجه نصيحة صغيرة لأستخدام الايميل:

اولا: استخدموا قايمة الbcc (blind carbon copy) لأنها مبتظهرش اسماء المرسل اليهم و خصوصا و ان كل واحد عنده لستة قد كدة من الاصحاب و الحبايب و بكدة تقلل عملية معرفة عناوين البريد و الbcc ممكن استخدامه فى الهوتميل و الياهو و اى بريد مجانى تانى.
ثانيا: تخصيص ايميل للجروبات و المنتديات بس و ميكونش مستخدم لأى غرض تانى بحيث لو حصل له حاجة يبقى عندك ايميل تانى سليم خاص مضمون.
ثالثا: و الحتة ده مهمة جدا لما تعملوا فروارد لرسالة شيلوا كل الايميلات اللى بتظهر فى الرسالة نفسها لأنها بتبقى طويلة جدا و بتضايق الواحد و ثانيا زى ما قلتلكم بتقلل احتمال التعرف على الايميلات.
بغض النظر برضة الكلام ده بيحميكم من الspam mail و خصوصا ان فيه cds لقوائم بريد عربية بتتباع عينى عينك فى مصر و سلملى على الخصوصية.
يا ريت تبعتوا الكلام ده للجروبات و لأصدقائكم.
سلام محبة.
الرد مع إقتباس
قديم 18-05-2005
hanysamir
GUST

وصلنى من احد الاخوة الاحباء ان الموضوع كمان وصل للبوسطة العادية بتاعة كبار الاقباط!!!! مش بقلكم مفيش فايدة طول ما التخلف الازلى ده شغال عمر مصر ماهتتقدم ابدا.

ربنا يهديهم و يبدد مشورتهم و يبعدهم عن طريقنا امين.
الرد مع إقتباس
قديم 18-05-2005
youssif samuel youssif samuel غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
youssif samuel is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة hanysamir
وصلنى من احد الاخوة الاحباء ان الموضوع كمان وصل للبوسطة العادية بتاعة كبار الاقباط!!!! مش بقلكم مفيش فايدة طول ما التخلف الازلى ده شغال عمر مصر ماهتتقدم ابدا.

ربنا يهديهم و يبدد مشورتهم و يبعدهم عن طريقنا امين.
مش كبار الأقباط بس, و بسطائهم كمان!
أنا شفت ظرف من المراسلات دى نفس شكل المراسلات بتاعة دار الكتاب و مكتوب عليها رسالة المحبة و فى الأخر بخط صغير على جنب العنوان -طبعا هيئة (خيرية) من بتوع السعودية) و المحتويات تلات كتب واحد عن الناس اللى كانت عايشة فى ضلال و اهتدت و قصص مؤثرة جدا لإسلام قساوسة و شمامسة بس للأسف نسيوا يحطوا قصة إسلام البابا, المهم و التانى عن الرسول و التالت مش فاكر كان ايه!
الرد مع إقتباس
قديم 18-05-2005
New_ManII New_ManII غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
New_ManII is on a distinguished road
و احب ان اضيف الي الخطوات السابقة, خطوة مهمة وهي عمل Report Spam or Junk Mail

لبريد الراسل و بهذة الطريقة تجعل احتمالية وصول و استمرار عملية ارسال تلك الرسائل المزعجة لك و للاخرين اكثر صعوبة. و من الممكن اغلاق البريد الالكتروني الذي ارسل مثل تلك الرسائل Spam

تحياتي
الرد مع إقتباس
قديم 19-05-2005
الصورة الرمزية لـ makakola
makakola makakola غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Jan 2005
makakola is on a distinguished road
http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=4739
قديم 19-05-2005
hanysamir
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة youssif samuel

مش كبار الأقباط بس, و بسطائهم كمان!
أنا شفت ظرف من المراسلات دى نفس شكل المراسلات بتاعة دار الكتاب و مكتوب عليها رسالة المحبة و فى الأخر بخط صغير على جنب العنوان -طبعا هيئة (خيرية) من بتوع السعودية) و المحتويات تلات كتب واحد عن الناس اللى كانت عايشة فى ضلال و اهتدت و قصص مؤثرة جدا لإسلام قساوسة و شمامسة بس للأسف نسيوا يحطوا قصة إسلام البابا, المهم و التانى عن الرسول و التالت مش فاكر كان ايه!
فعلا يا يوسف ان افتكرت الكلام ده قاله احد الكهنة فى وعظته من كام شهر وكام بينبه على اسلوب التقية ده ويحذر الناس منه و الموضوع ده كان فعلا شغال فى منطقة شبرا و المناطق اللى جنبيها عشان عدد المسيحيين اللى فيها كتير بس مش عارف لسة شغال و لا لأ. عموما الموضوع لا يرقى الى ان يكون ظاهرة عامة بس بيورى اسلوب التفكير الدنئ و الرخيص بتاع بعض الناس المريضة. ده اكبر دليل على افلاسهم و عجزهم عن اقناع الاخرين بعقيدتهم و يبقوا يخلوا بهلول الفشار ينفعهم (صفحته الاسبوعية فى الاهرام مدفوعة الاجر بالكامل من السعودية زى الاعلانات العادية) هههههههههههههه.

وخليهم يبعتوا احنا خسرانين ايه ادينا بنتسلى بالقصص الرومانسية المؤثرة دية ههههههههههههه.
الرد مع إقتباس
قديم 19-05-2005
mena_hot mena_hot غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: May 2003
mena_hot is on a distinguished road
إقتباس:
وخليهم يبعتوا احنا خسرانين ايه ادينا بنتسلى بالقصص الرومانسية المؤثرة دية ههههههههههههه.
فعلا انا بكون حا اعيط لما اقرا قصص الي بيقولها عن اللي بياسلموا ههههههههههه
بجد بحسهم بيقولي احنا اغبياء وبنصدق الكلام ده والمصيبة الكبري عاوزين نصدق الكلام ده احنا مش عارفين اني المسيحي بيفكر والمخ شغال عنده فعلا
** امة ضحكت من جهلها الامم **
الرد مع إقتباس
قديم 19-05-2005
hanysamir
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة mena_hot

فعلا انا بكون حا اعيط لما اقرا قصص الي بيقولها عن اللي بياسلموا ههههههههههه
بجد بحسهم بيقولي احنا اغبياء وبنصدق الكلام ده والمصيبة الكبري عاوزين نصدق الكلام ده احنا مش عارفين اني المسيحي بيفكر والمخ شغال عنده فعلا
** امة ضحكت من جهلها الامم **
يا مينا الناس كتر خيرهم عاوزينك تخش دين الحق عشان يبقالك نصيب معاهم فى الحور و ال***** المخلدون بدل ما عينك تطلع عليهم و هم شغالين اللى بالى بالك و انت يا عينى مش طايل حاجة. انا من ساعة لما اخينا اياه حط قصة فادى و انا عيني بقت عاملة زى السفنجة المبلولة من كتر العياط.
الرد مع إقتباس
قديم 19-05-2005
شبيب رامه
GUST

ماداموا لم يستخدموا العنف والفيروسات فأنا أعتقد إن دا حقهم الديموقراطي المكفول وكل وحد يعمل قد ما تسمح امكانياته بدون عنف وفيروسات والنت مجال ديموقراطي كبير
الرد مع إقتباس
قديم 19-05-2005
hanysamir
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة شبيب رامه
ماداموا لم يستخدموا العنف والفيروسات فأنا أعتقد إن دا حقهم الديموقراطي المكفول وكل وحد يعمل قد ما تسمح امكانياته بدون عنف وفيروسات والنت مجال ديموقراطي كبير
طيب يا خفيف يا ديموقراطى مين قالك أن انا عاوز استقبل رسايل سواء ايميل او بريد عادى منهم من اصله و ازاى يسرقوا الايميلات بتاعة الناس عن طريق الكذب و الخداع و التقية؟؟؟؟ انت مش عارف ان الموضوع ده جريمة فيدرالية فى امريكا, يعنى وقعته سودة اللى يعمل كدة و بيخش السجن كمان. قولى يا خفيف لو المسيحيين همة الاغلبية فى مصر كنت هترضى يتعمل معاك كدة ??? قلتلكم مليون مرة مفيش فايدة فيكم وفى تفكيركم

آخر تعديل بواسطة hanysamir ، 19-05-2005 الساعة 03:34 PM
الرد مع إقتباس
قديم 19-05-2005
شبيب رامه
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة hanysamir
طيب يا خفيف يا ديموقراطى مين قالك أن انا عاوز استقبل رسايل سواء ايميل او بريد عادى منهم من اصله و ازاى يسرقوا الايميلات بتاعة الناس عن طريق الكذب و الخداع و التقية؟؟؟؟
وهكذا ترى إن الأمرين مختلفان ياعزيزي
الرد مع إقتباس
قديم 19-05-2005
hanysamir
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة شبيب رامه
وهكذا ترى إن الأمرين مختلفان ياعزيزي
متلفش و تدور و تحاول تتذاكى عليا (خد بالك انا عضو فى MENSA هههههههه) الايميلات بتتسرق بالخداع ز الكذب و التقية و مكتوب الكلام ده فى مواقع اسلامية

و جاوب على السؤال لو المسيحيين همة الاغلبية فى مصر كنت هترضى يتعمل معاك كدة

آخر تعديل بواسطة hanysamir ، 19-05-2005 الساعة 08:10 PM
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة