تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم جعل جميع المنتديات مقروءة

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 09-03-2006
FAKHRY ABDELSAYED FAKHRY ABDELSAYED غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
FAKHRY ABDELSAYED is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة knowjesus_knowlove

أشكرك ياعزيزى فخرى على محبتك ولكن....
هل ممكن أن أعرف هل عبرت عن محبتك لى قبل أن يقوم حبيبنا أدمن1 بحذف نصف كلامى وبتره أم بعد الحذف؟؟؟؟

لأننى لو كنت مكان أى قارئ آخر لأتهمتك لامؤاخذة بالعبط لأنك تعلن عن محبتك لى على كلام مبتور لامعنى له...

I DECLARE MY LOVE TO YOU BECAUSE YOU ARE VERY DIRECT &CLEAR & DISCOVER THIS GUY GOOD HE IS LIKE ALL MOSLEM CLIAIM SOMETHING & DEEP IN HIMSELF MEANS SOMETHING ELSE . IN THE SAME TIME SOME SMALL WORDS IS ENOUGH TO KNOW WHAT YOU MEAN . FOR ME I`M IN THE FORUM MORE THAN 1 YEAR AND I KNOW EVERY ONE OF YOU GUYS . ANY WAY THANK YOU BECAUSE YOU CALLED ME STUPID & IDIOT BUT AGAIN I LOVE YOU
الرد مع إقتباس
قديم 09-03-2006
الصورة الرمزية لـ zaki
zaki zaki غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jun 2005
zaki is on a distinguished road

اهلا بيك يا مستر خالد
انا قبطى مصرى فرعونى
وبشكر ربنا كل الشكر انى مش مسلم
واسمى zaki السن 24.1 مش عايزك تهتم بالكسر قوى لان الاستوب وتش عطل امبارح
ولما روحت اصلحة عند فرانسيس بابازيان اللى فى ميدان الاوبرا معرفتش الاقى المحل لانهم كانوا مكسرين اليافطة القديمة بتاعتة.
قال اية علشان مكتوبة بلانجليزى مش بالعربى والقانون مش بيسمح بكدة مع ان اليافطة دى بقالها اكتر من 130 سنة
هههههههههههههههههههههههههه
كنت عايش فى الصعيد وبعدين اتنقلت فى الاسكندرية لكن بعد احداث الاسكندرية الاخيرة والكنائس اللى اتحرقت على ايد المسلمين هناك

الدنيا اسودت فى عنيا ومبقتش شايف حوليا
وجريت من الحارة على الشارع والخ الخ
اطلع من نقرة لضحديرة ومن فخ لفخ
والدنيا تشيلنى وتهبدنى طخ طوخ تيخ طخ
طخ طوخ تيخ طاخ

كمل انتا بقا

الاقباط
(ابناء مصر المحتلة)
الرد مع إقتباس
قديم 10-03-2006
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة FAKHRY ABDELSAYED
I DECLARE MY LOVE TO YOU BECAUSE YOU ARE VERY DIRECT &CLEAR & DISCOVER THIS GUY GOOD HE IS LIKE ALL MOSLEM CLIAIM SOMETHING & DEEP IN HIMSELF MEANS SOMETHING ELSE . IN THE SAME TIME SOME SMALL WORDS IS ENOUGH TO KNOW WHAT YOU MEAN . FOR ME I`M IN THE FORUM MORE THAN 1 YEAR AND I KNOW EVERY ONE OF YOU GUYS . ANY WAY THANK YOU BECAUSE YOU CALLED ME STUPID & IDIOT BUT AGAIN I LOVE YOU

عزيزى فخرى ... ماعاش اللى يقول عليك عبيط ... لو تقرأ كلامى كويس

إقتباس:
لأننى لو كنت مكان أى قارئ آخر لأتهمتك لامؤاخذة بالعبط لأنك تعلن عن محبتك لى على كلام مبتور لامعنى له...
ستجد أننى قلت لو وأكيد أنت تعرف أن لو باللغة العربية تعنى إمتناع الجواب لإمتناع الشرط.. يعنى لو حصل الأمر ده فبالتبعية سنحصل على النتيجة دى ...
يعنى الحكاية كلها إفتراضية وكان كل قصدى منها أن ألوم أخونا العزيز أدمن1 على بتر كلامى بحيث بدا الرد غير مفهوم...

فأنا وكما ذكرت للحبيب سمايل من قبل أننى أعلم أنك كتبت ردك قبل الحذف يعنى ردك لم يكن رد واحد عبيط ( ولايمكن لى أن أصفك بصفة مثل هذه على الإطلاق لاسمح الرب ) ... بل أخ عزيز أبادله حب بحب...

وأهلا بك معنا فى المنتدى وياريت تستعمل الكيبورد العربى إذا لم تكن تريد تحويل كومبيوترك لكتابة العربى
http://www.zeitun-eg.org/keyb.htm

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

آخر تعديل بواسطة knowjesus_knowlove ، 10-03-2006 الساعة 02:11 AM
الرد مع إقتباس
قديم 10-03-2006
2ana 7or 2ana 7or غير متصل
Registered User

2ana 7or is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة الأستاذ
قبل ما اتكلم او اقول اي حاجة عايز اقول بخصوص موضوع انا حر او مسز انا حر انا وضحت من البداية ان الاسم كان ملفت للنظر لما واحد يكون مسمي نفسة اسم وواحدة مثلا تكتب انها مدام الاسم دة وكان سؤالي عادي جدا ومع ذلك اعتذرت ان كان في الموضوع اي فضول زيادة والاخت - لو سمحت لي اناديها اخت - مدام انا حر ردت برضة على استفساري بكل هدوء ولياقة ولذلك فلا اجد اي مبرر لرد الاخ انا حر
====
أرجوا أنك لا تنزلق فى تلميحات غير مفيدة ... حتى تحافظ على أحترامك للأعضاء ... و بالتالى نبادلك نفس الأحترام ...
====

اما رد من يدعي بلبل فليس لي رد على اسلوبة الذي اقل ما يوصف بة هو السخف خصوصا ان الموضوع لا يعنية من قريب او بعيد الي جانب اسلوبة المستفز وبداية غير طيبة مع شخص مثلة رغم اننى ادرك ان في كل مكان يوجد الصالح والطالح كما ذكر احد الاخوان فهناك ايضا بجانب الامثلة الجيدة امثلة سيئة وعذرا

اما قولي بخصوص مسلم والحمد لله فلا اجد اي مشكلة بخصوصها ولم اقول اننى مسلم والحمد للة وانتم كفرة اعوذ بالله فالمسلم يحمد الله على الخير والشر وفي السراء والضراء وهذا لا يعنى ان اسلامي هو شر ولكن حمد الله شيء واجب ومفروض وبالتالي عندما اسألك هل انت مسيحي لن استغرب ان قلت انا مسيحي ونشكر ربنا او احمد الرب او اي عبارة مشابهه

ارجو الا تكون هذة بداية سوء الظن في الاسلوب او الطريقة فانا احترم كل من يبادلنى الاحترام بغض النظر عن اي شيء اخر

اما اسألة الاخ hanna3 فساجيبك عنها ولكن اسمح لي فقط ببعض الوقت لاننى اشاهد مداخلات المنتدي بطريقة عشوائية لتكوين رأي عام بخصوص افكاركم وشخصياتكم حتى يكون الحوار متكافء

وبالرغم من ذلك فقد لاحظت شيء غريب جدا اننا عرفتكم بنفسي في البداية ولم اجد التعريف المتبادل منكم هل الامر متعمد ام انكم لا تحبون ادلاء بمعلومات عنكم ام ماذا ؟
انا فقط اسأل لاننى توقعت التعريف ايضا بالمثل !

شكرا لكم جميعا
أسمحلى يا أستاذ خالد ... كما قلت لك نحن أقباط و مصريين و صعيدة حتى النخاع ... و موضوع بويز فرند ده مش مقبول خصوصا أننا أيضا نقدس العلاقات الزوجية ... و بالتالى خانك التعبير عن ملاحظاتك لأنك ماسست شيىء مقدس بالنسبة للمسيحية و هو الزواج و شبهته بشيىء لا زال غير مقبول لدى معظم الشعب القبطى ...

أما بالنسبة لرد أخى بلبل عليك أعرف أننا هنا أسرة واحدة يجمعنا كلنا هم واحد ...

أما قولك أنا مسلم و الحمد الله فسارد عليك بالمثل مثل بعض الأعضاء ما ردوا عليك ... الحمد الله إنى مش مسلم ... لأنى و الحمد الله أعيش فى النور و الحق و الحرية و ليس فى ظلام الحقد و الكراهية و العنف و القتل و الأرهاب ...
لذلك نحن نستعجب كيف المسلم يشعر بالحمد و هو مسلم يعيش فى محنة مع نفسه و أهله و بلده و مع أخيه فى وطنه و مع العالم كله ...
نستعجب أيضا أن تحمد الله على دين يدعوك الى لعن الناس و كراهيتهم و الحقد عليهم و قتلهم ...
نستعجب أن تحمد الله على دين يدعوك الى أن تدافع عنه و عن نبيه و عن إلاه ...
دين إلاه لا يستطيع الدفاع عن نفسه بالحوار و المنطق و الفكر ...
دين يدعوك الى الكذب عند اللوزم ...
دين يقنن الزنى و القتل ...
دين يدعوك الى التكبر و التفاخر و هى من صفات الشيطان ...
دين يصورك إنك إنسان بار فى عين نفسك و أن المسلمين خير أمة أخرجت للناس بغير حق ...
دين لا محبة و لا رجاء فيه ...
دين جنته ما إلا خمارة أو بيت دعارة رخيصة ...
الرد مع إقتباس
قديم 10-03-2006
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة admin1
المنتدى ليس مخصصا للأقباط فقط بل أيضا للمسلمين وغيرهم.

حدث فى الماضى اننا خسرنا أناس معتدلين وربما حولناهم بأنفسنا الى أعداء لنا نتيجة لحدتنا معهم وطريقة استقبالنا لهم ،
عزيزى أدمن1...
كل من خسرناهم كما تقول هم مسلمون بالإسم تحولوا إلى مسلمون حقيقيون إرهابيون بعد أن صدمتهم الحقيقة وقد كنت على وشك إيجاد بعض النماذج لك حتى قام الحاج أمين فى الوقت المناسب بكتابة موضوعه الذى أكد كلامى ...
http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=11744

أما ماتسميه بالمسلم المعتدل فهو مثل المعلم عنتر وحمادة والحاج الإصلاح ...
فهؤلاء ورغم كل ماقرأوه هنا فى المنتدى لم يتحولوا إلى إرهابييين وهؤلاء هم من يجب علينا أن نكرمهم ونحترمهم حتى ولو كانوا قلة ...

فالعدد ليس فى الليمون ولكن فى المضمون

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 10-03-2006
Sheref Sheref غير متصل
Registered User

Sheref is on a distinguished road
thu

إقتباس:
وأهلا بك معنا فى المنتدى وياريت تستعمل الكيبورد العربى إذا لم تكن تريد تحويل
إقتباس:
كومبيوترك لكتابة العربى
http://www.zeitun-eg.org/keyb.htm[/SIZE
][/CENTER][/QUOTE]
----------------------------------------------------------
Thank you K_K for this link

شكرا علي اللنك K_K دا انا باحاول 3 اسابيع اكتب عربي
الرد مع إقتباس
قديم 10-03-2006
MUMMY MUMMY غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
MUMMY is on a distinguished road
بص يا عم خالد هنا المنتدي كله اخوات ولو واحد قالك حاجة عن حد يبقي كأنة التانى بالظبط اما حكاية التعارف دي ولو اننا مش في باب اصدقاء المراسلة هنا لكن هريحك
انا قبطي حتى النخاع واسكندرانى وعمري زيك كدة تقريبا وشغال مصمم جرافيك عايز كمان عنوانى ولا تليفونى .؟
اما باقي الاعضاء بقي مش بيحبوا الشهرة زي حالاتى خصوصا مع الاغراب خصوصا اللى اسمهم خالد ههههههههههههههههههههه
ومحدش ضربك على ايدك في الاول انك تعرفنا بنفسك فسيب كل واحد براحتة وخليك سبور كدة وروحك مرحة والا عد على ايدك من دلوقت 3 ايام بالكتير يا تنطرد يا تمشي لوحدك
الا بقي لو كنت من عينة اخوانا البعدة
الرد مع إقتباس
قديم 11-03-2006
الأستاذ الأستاذ غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2006
الأستاذ is on a distinguished road
بصراحة شديدة جدا انا مش عارف اقول اية ولا اتكلم ازاي وفي في دماغي الف فكرة وفكرة اللى انا قريتة في المنتدي دة عمرة ما يكون نابع ابدا من بنى ادمين من لحم ودم بيحسوا وبيفهموا وبيتالموا زي باقي الناس دة جنون بجد جنون وابشوع دراجت الجنون كمان لما احنا يا مصريين او يا عرب او حتى من اي ملة او اي دين او اي جنس نتكلم بالاسلوب دة شتيمة وقذارة وكلام غلط واكاذيب وحقد اسود دفين وجد نفسة بدون رقابة ولا ظابط ولا رقيب وبدأ يطلع واللى مش قادر كلمة يقولها في الحقيقة بيقولها على النت؟
هي دي الحرية بالنسبة لكم ؟

حتى الناس اللى اتكلمت بقمة العقل القيها في مواضيع تانية بتتغير زي الحرباية وبتتكلم بنفس الاسلوب المزري ؟ بجد انا مصدوم ومش مصدق اللى اتقال دة ؟
على كدة الدانيمارك والنرويج واي دولة تانية ليها مليون حق تقول اللى هي عايزة طالما احنا بنقول كدة

هو دة بقي موقع ومنتدي اقباط المهجر اللى بينادي برفع الظلم والاضطهاد ؟
هو دة اللى زعيمة مايكل منير اللى بينادي بالحرية والمساوة والكرامة لكل المصريين بغض النظر عن الدين ؟

انا مزعمش انى اعرف كتير عن المسيحية اكتر من رتوش بسيطة عرفتها من زمايلي المسيحين في الشغل او جيرانى لكن عمري ما تصورت في يوم من الايام ان يكون اللى جواهم وبيخبوه ومش عاييزن يعلنوه قدامنا ؟ لكن عمري ما تخيلت الوضع يكون بالاسلوب دة لكن مع ذلك ولحد ما بكتب السطور دي مكنتش عارف اقول اية اشتم والعن الكل وامشي بنفس مبدأكم واخرج من المنتدي دة بعد ما اشتم والعن ؟ لكن السؤال الاهم اشتم مين والعن مين ؟
العن سيدة ربنا كرمها من فوق سبع سموات وسمي سورة في القرأن بأسمها ؟ السيدة العذراء مريم مستحيل طبعا ولا العن السيد المسيح احد انبياء الله واية الله في الارض وشخصية عظيمة وحكيمة مثلة ؟ مستحيل طبعا ولا العن النفس البشرية اللى الشيطان ملاها حقد وكراهية وغل اسود

يمكن كلامي دة ميوصلش للكل ويمكن يتحذف نصة على الاقل ان متحذفش كلة لكن عايز اسأل سؤال واحد بس ( اية فايدة المنتدي دة وانتوا فاتحينة لية ؟ ) عشان تشتموا في الاسلام والمسلمين ؟
لا انتوا اول ولا اخر ناس شتموا الاسلام والمسلمين واهانوهم لكن في النهاية كسبوا اية ؟
الاسلام يا سادة من اكتر من 1400 سنة موجود ومن يوم ظهورة لحد اليوم وكل الحاقدين علية بيعملوا المستحيل عشان يهدوه لكن مع ذلك كل دة زي ما تكون عايز تهد جدار فولاذ بعود كبريت انا عايز اي واحد من المنتدي هنا وزي ما بتقولوا شارب من كيعانة من الاسلام وتعبان من الاضطهاد والكلام دة كلة يقولي لما شتم وقل ادبة بالاسلوب الوضيع دة استفاد اية ؟
استريح نفسيا ؟ اعصابة هديت لما شتم الاسلام ؟ وبعدين اية اللى جرا ولا حاجة حتى عندكم حاجة قريتها في المنتدي في الانجيل بتقول الشتامون لا يرثون ملكوت الله يبقي انتم بتعصوا ربكم من غير هدف وهل انتوا كدة باللى بتعملوة دة بتتقربوا بية لربنا ؟ لو ان المنتدي كلة مراهقين او شباب لسة صغير في السن ممكن اقول انه كلام عيل قالة وخلاص لكن المصيبة ان واضح ان معظمكم ناس كبيرة وفاهمة وتعي الكلام كويس

وعشان احسم الكلام دة كلة النهاردة زرت واحد مسيحي صاحبي مدرس كيميا في بيتة وقعدنا نتكلم وفتحت الموضوع دة وحكيتلة على الكلام دة كلة قالي( هفهمك الوضع بكلمتين دول شوية ناس مريضة وفاكرين نفسهم بيخدموا الدين واللي قلبهم على المسيح وكل واحد قاعد برة مطمن ان مفيش حد هيقولة تلت التلاتة كام زي اي عيل صغير مش عارف يتكلم وهو في الشارع مع اصحابة اللى اقوي منه بس اول ما يطلع بيتة ويحس بالامان يخرج لهم في البلكونة ويفضل يشتم فيهم وانصحك سيبك منهم لان دي اخلاق العبيد معدومي الحيلة )

دة كان نص كلامة واقسم بالله لم ازيد علية حرف ولم انقص منة حرف
ياريت حد يدينى تفسير على اللى بيحصل دة ووعد منى مستعد اسمع للصبح واقتنع كمان لكن شتيمة وقلة ادب وكلام قذر زي اللى قريتة دة اعتقد ان الواحد لازم يراجع نفسة مليون مرة قبل ما يقول كلمة واحدة يتحاسب عليها يوم الحساب
الرد مع إقتباس
قديم 11-03-2006
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
الى الاستاذ خالد

إقتباس:
بصراحة شديدة جدا انا مش عارف اقول اية ولا اتكلم ازاي وفي في دماغي الف فكرة وفكرة اللى انا قريتة في المنتدي دة عمرة ما يكون نابع ابدا من بنى ادمين من لحم ودم بيحسوا وبيفهموا وبيتالموا زي باقي الناس

الاستاذ خالد..... مش فاهمه مالك مستنكر جدا مننا اوى كده ؟؟
هل قرات ما يكتب بجد ام مجرد مرور الكرام وبس ؟؟ سيد خالد انت لست مصرى ولكنك تعيش بالخارج اذن باختصار انت ايدك فى الماء البارد لم تضطهد ولم ترى الامرين فى بلدك اللى اتسرقت وانت النهارده بتتعامل فيها انك مواطن درجه عاشرة !!!

دة جنون بجد جنون وابشوع دراجت الجنون كمان لما احنا يا مصريين او يا عرب او حتى من اي ملة او اي دين او اي جنس نتكلم بالاسلوب دة شتيمة وقذارة وكلام غلط واكاذيب وحقد اسود دفين وجد نفسة بدون رقابة ولا ظابط ولا رقيب وبدأ يطلع واللى مش قادر كلمة يقولها في الحقيقة بيقولها على النت؟
هي دي الحرية بالنسبة لكم ؟

الاستاذ خالد....
هل الجنون ان نقول اننا مضطهدون ؟؟ هل جنون اننا نقول اننا نحرق ونسرق وتحل اعراضنا ؟؟ هل جنون ان نقول ان بناتنا تختطف لغرض الاسلمه ؟؟ هل جنون ان نقول ان كنائسنا تحرق تحت حراسه الامن ؟؟ هل جنون ان نقول ان الاسلام اباح القتل والارهاب (انظر سورة التوبه 5 و 29)
هل جنون ان نقول ان نكون شركاء فى الوطن بكامل كرامتنا ؟؟ هل جنون ان نقول ان دستورنا يجسد قمه التعصب والعنصريه؟؟ هل جنون ان نقول كفـــــــــــــــــــــــــــــايه ؟؟
هل اذا قلنا ما بداخل دينك قمه العنصريه ولارهاب نكون نقول كلام قذر ؟؟ خاصه اذا كان كله بدلائل من قرانك واحاديثكم ؟؟
عجبت لك فانت ايضا تفعل مثلهم وكان الاسلام هو القاسم المشترك الاعظم

حتى الناس اللى اتكلمت بقمة العقل القيها في مواضيع تانية بتتغير زي الحرباية وبتتكلم بنفس الاسلوب المزري ؟ بجد انا مصدوم ومش مصدق اللى اتقال دة ؟
على كدة الدانيمارك والنرويج واي دولة تانية ليها مليون حق تقول اللى هي عايزة طالما احنا بنقول كدة

هل متاكد اننا نحن الذين نتغير كالحربايه ؟؟ راجع قولك هنا اكثر من مرة ولو انت على حق قل مثل من تقصد وهات المواضيع التى تقصدها والا فانت مدلس وكاذب ومجرد مردد لادعائات لا داعى لها

هو دة بقي موقع ومنتدي اقباط المهجر اللى بينادي برفع الظلم والاضطهاد ؟
هو دة اللى زعيمة مايكل منير اللى بينادي بالحرية والمساوة والكرامة لكل المصريين بغض النظر عن الدين ؟

اه هو ده موقع الاقباط الذى ينادى برفع الظلم عن اقباط مصر رفع الظلم عن كنائسنا نطالب بحق المواطنه الكامل فى بلدنا التى سرقت مننا على يد **** يقال عنهم عرب الجزيرة العربيه

انا مزعمش انى اعرف كتير عن المسيحية اكتر من رتوش بسيطة عرفتها من زمايلي المسيحين في الشغل او جيرانى لكن عمري ما تصورت في يوم من الايام ان يكون اللى جواهم وبيخبوه ومش عاييزن يعلنوه قدامنا ؟ لكن عمري ما تخيلت الوضع يكون بالاسلوب دة لكن مع ذلك ولحد ما بكتب السطور دي مكنتش عارف اقول اية اشتم والعن الكل وامشي بنفس مبدأكم واخرج من المنتدي دة بعد ما اشتم والعن ؟

مدام متعرفش عن المسيحيه شيئ يبقى لا تتهور وتسب وتشتم والا قيل عنك مثل رسولك الذى كان يسب ويلعن ولا تنسى ان اياتكم المنسوخه اوصت المسلمين باقباط مصر ام لا تعرف هذا ؟؟؟؟

لكن السؤال الاهم اشتم مين والعن مين ؟
العن سيدة ربنا كرمها من فوق سبع سموات وسمي سورة في القرأن بأسمها ؟ السيدة العذراء مريم مستحيل طبعا ولا العن السيد المسيح احد انبياء الله واية الله في الارض وشخصية عظيمة وحكيمة مثلة ؟ مستحيل طبعا ولا العن النفس البشرية اللى الشيطان ملاها حقد وكراهية وغل اسود

ان لعنت العذرا مريم فانت تكفراوليست هى اشرف نساء الارض!! وان سببت المسيح فانت تسب ديان العالمين فانت تكفر ايضا فتمهل قبل اى ارتكاب حماقات يا خالد

يمكن كلامي دة ميوصلش للكل ويمكن يتحذف نصة على الاقل ان متحذفش كلة لكن عايز اسأل سؤال واحد بس ( اية فايدة المنتدي دة وانتوا فاتحينة لية ؟ ) عشان تشتموا في الاسلام والمسلمين ؟

محذفتناش اى شيئ اهو وخيبنا ظنك يا خالد

لا انتوا اول ولا اخر ناس شتموا الاسلام والمسلمين واهانوهم لكن في النهاية كسبوا اية ؟
الاسلام يا سادة من اكتر من 1400 سنة موجود ومن يوم ظهورة لحد اليوم وكل الحاقدين علية بيعملوا المستحيل عشان يهدوه لكن مع ذلك كل دة زي ما تكون عايز تهد جدار فولاذ بعود كبريت انا عايز اي واحد من المنتدي هنا وزي ما بتقولوا شارب من كيعانة من الاسلام وتعبان من الاضطهاد والكلام دة كلة يقولي لما شتم وقل ادبة بالاسلوب الوضيع دة استفاد اية ؟

هل تثق حقا ان اسلامك قوى للدرجه ؟؟
اذن قل لى لماذا دينك اهتز من مجرد عده رسومات كاريكاتيريه ؟؟
لماذا اسلامك ارتعب من ريشه فنان صور محمدك انه ارهابى ؟؟
الا تعلم كم قيل وسيقال عن المسيح لماذا لم نفعل مثلكم ؟؟
هل اذا قلنا ان رسولك قال وفعل و و و ووضعنا الدليل كما يفعل ابونا زكريا بطرس فلماذا تترتعبون وتصطك اسنانكم منه ؟؟
تريدون قتله وحرقه لماذا اذا...لماذا انتم خائفون ؟؟ لماذا تخشون الخوض فى احاديثكم المشينه من عينه رضاع الكبير ؟؟
لماذا يظهر الشيوخ يعتبون على استاذ الحديث انه اظهر احد الاحاديث التى (تضر) الاسلام ؟؟
يا خالد الدين القوى لا يهمه من يقول ومن يعيد فكله فى الهواء خوفكم ورعبكم اثبت ضعفكم وضعف دينكم وايمانكم وان اقل القليل قد يهده ويجعله انقاض ...

استريح نفسيا ؟ اعصابة هديت لما شتم الاسلام ؟ وبعدين اية اللى جرا ولا حاجة حتى عندكم حاجة قريتها في المنتدي في الانجيل بتقول الشتامون لا يرثون ملكوت الله يبقي انتم بتعصوا ربكم من غير هدف وهل انتوا كدة باللى بتعملوة دة بتتقربوا بية لربنا ؟ لو ان المنتدي كلة مراهقين او شباب لسة صغير في السن ممكن اقول انه كلام عيل قالة وخلاص لكن المصيبة ان واضح ان معظمكم ناس كبيرة وفاهمة وتعي الكلام كويس

يا خالد نحن لا نسب فقط نحن نقول ما لديكم
ناقل الكفر ليس بكافر يا خالد

وعشان احسم الكلام دة كلة النهاردة زرت واحد مسيحي صاحبي مدرس كيميا في بيتة وقعدنا نتكلم وفتحت الموضوع دة وحكيتلة على الكلام دة كلة قالي( هفهمك الوضع بكلمتين دول شوية ناس مريضة وفاكرين نفسهم بيخدموا الدين واللي قلبهم على المسيح وكل واحد قاعد برة مطمن ان مفيش حد هيقولة تلت التلاتة كام زي اي عيل صغير مش عارف يتكلم وهو في الشارع مع اصحابة اللى اقوي منه بس اول ما يطلع بيتة ويحس بالامان يخرج لهم في البلكونة ويفضل يشتم فيهم وانصحك سيبك منهم لان دي اخلاق العبيد معدومي الحيلة )

قصه حلوة تنفع قبل النوم بس غلطتك ان كلمه اخلاق العبيد دى مش غريبه على ودانى وعلى وداتن ناس كتير هنا !!!!
دة كان نص كلامة واقسم بالله لم ازيد علية حرف ولم انقص منة حرف
ياريت حد يدينى تفسير على اللى بيحصل دة ووعد منى مستعد اسمع للصبح واقتنع كمان لكن شتيمة وقلة ادب وكلام قذر زي اللى قريتة دة اعتقد ان الواحد لازم يراجع نفسة مليون مرة قبل ما يقول كلمة واحدة يتحاسب عليها يوم الحساب

اقرا يا خالد اكتر عن مشاكل الاقباط يمكن تفهم اى شيئ
الرد مع إقتباس
قديم 11-03-2006
CrocodileTearz CrocodileTearz غير متصل
Registered User

CrocodileTearz is on a distinguished road
الاستاذ خالد

اولا مرحبا بك

ثانيا ان كنت تقصد حوار الاديان فيجب على من يدخل عليه ان يكون مستعد لما سوف يقرأه هناك.

ان كنت لست مستعد فلا انصحك بالدخول عليه ابدا

ثانيا يوجد محاورين جادين فى هذا المنتدى و يوجد من ينفث عن غضبه, فلا تحكم على الجماعة بتصرفات افراد و لا تحكم على الافراد بتصرفات الجماعة, فكل واحد يكتب ما يشاء

و انا معك ان المشرفين يعطون حرية اكثر للمسيحيين لكن اعتقد ان الموضوع سيتغير بدأ من اليوم

لقد قرأت لاحد المشرفين انه بدأ من اليوم سوف يتم حذف اى مداخلة فى حوار الاديان ان كانت من غير دليل و برهان.

اريد ان اقول لك ان لا يوجد شىء يستحق ان تغضب نفسك عليه فانت على الانترنت و كل شىء موجود على الانترنت بدأ من تقديس الله الى لعنه (لا اتكلم عن هذا المنتدى لكن الانترنت عموما)

اخير اود ان اعلق على جملة واجدة فى مداخلتك و هى

إقتباس:
العن سيدة ربنا كرمها من فوق سبع سموات وسمي سورة في القرأن بأسمها ؟
توجد ايضا فى القرأن سورة اسمها الكافرون و اخرى المنافقون, و على منطقك هذا فان الله كرمهم من فوق سبع سموات و سمى سورة فى القرأن باسمهما.

فهل هذا صحيح

نصيحة من اخى صغير: عندما تقرأ على الانترنت حاول ان تاخذ ما يفيدك و الباقى لا تعيره انتباهك
الرد مع إقتباس
قديم 11-03-2006
الصورة الرمزية لـ amoni
amoni amoni غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Nov 2003
amoni is on a distinguished road
اسمى مريم السن )فلا تسال المرآة عن سنها(
مصرية مولودة فى العراق و هربت قبل حرب الخليج
عشت فى مصر كل حياتى و دخلت امن الدولة و انا 15 سنة لانى مانعت لبس الحجاب فى الثانوية و اتهنت كانسانة
فقرر ابى الهجرة و اخذنا معاة و دخلت كلية الهندسة قسم فضاء و طيران
على امل انى ادخل ناسا و لكن ربنا يسهل
فى كليتى هديت تنظيم اسلامى بيجروا الطلاب بالفلوس و المخدرات للجوامع
و بعدين احداث تفجيرات و الارهاب و لما يحصل تحقيق دا عيال من جنسية البلد هما الى عملوها
و عملت مظاهرة على موقف العالم الاسلامى من الدنمارك و اعتذار الدنمارك ببساطة لعدة اسباب
منها ان الخليج ناس اغنياء لسبب الارهاب و البترول ليهم اختيار اكلهم بينما افريقا كنيا و الصموال بيموتوا بالالاف كل يوم لعدم وجود اكل
اذن ففية فجوة للاكل الى اترما
انا لوالدنمارك كنت قلت بالانجليزى Fine وبعت ناس تلم كل منتجاتها و تبعتهم للشعب الثالث
معدل الشعب الامريكى بياكول 3 مرات لحمة فى اليوم اذن فالدنمارك مش محتاجة
و لكن الى حصل هو مش مشكلة دينية هو مشكلة اقتاصدية
الان مدن الخليج ها تجيب اللحمة بارخص ممن تتخيلوا
تكلم حتى اراك دى كلمة قليلة على الموقف الحالى
جملة مترجمة من استاذ فى الجامعة
قديم 11-03-2006
NEW_MAN NEW_MAN غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
NEW_MAN is on a distinguished road
إقتباس:
بصراحة شديدة جدا انا مش عارف اقول اية

انا مزعمش انى اعرف كتير عن المسيحية اكتر من رتوش بسيطة عرفتها من زمايلي المسيحين في الشغل او جيرانى لكن عمري ما تصورت في يوم من الايام ان يكون اللى جواهم وبيخبوه ومش عاييزن يعلنوه قدامنا ؟ لكن عمري ما تخيلت الوضع يكون بالاسلوب دة لكن مع ذلك ولحد ما بكتب السطور دي مكنتش عارف اقول اية اشتم والعن الكل وامشي بنفس مبدأكم واخرج من المنتدي دة بعد ما اشتم والعن ؟

اخي خالد

كيف تزعم انك تتكلم بصراحة شديدة جدا ....

ثم اراك تتكلم كما لو كان كل الذين في المنتدى اشتركوا في الامر الذي اغضبك واحزنك الى هذه الدرجة ...

يا اخ خالد ، ارجوك ان تمارس ( الصراحة الشديدة ) عملا لا قولا ...

اقرأ عدد المشاركين في المنتدى ، واكتب لي عدد الاشخاص الذين كتبوا كلاما اعتبرته مسيئا ؟؟؟
وقل لي ناتج حصيلة هذه الاعداد ما هي النسبة التي رأيتها من اعضاء المنتدى يكتبون ما لم يعجبك ؟؟؟

يا اخ خالد ، تقول انك استاذ وتقوم بتدريس الاجيال !!!!!

فهل تعلمهم ان تكون طريقة حكمهم على الامور بهذه الطريقة التي تشبهني بالباعة في سوق الخضار ؟؟؟

انت لا تعلم عن المسيحية الا القشور ، حاول يا اخي ان تعرف قليلا عن المسيحية من مصادرها الحقيقية ، انت استاذ ، والمفروض انك تعلم الاجيال كيف يستخلصون الحقائق العلمية !!!!

حاول ان تكون موضوعيا في كلامك واعط كل ذي حق حقه ... فلا تأخذ الجميع بجريرة الاقلية ؟؟؟

مع جزيل احترامي وتقديري لمشاعرك التي لم تهدأ حتى الآن
مع تقديري انك حتى الان تتكلم بالعاطفة ولم تتكلم بالاسلوب اللائق ( باستاذ يدرس الاجيال)
يا استاذ خالد ....

اخوك نيومان
( على الاقل في الانسانية )
الرد مع إقتباس
قديم 12-03-2006
الأستاذ الأستاذ غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2006
الأستاذ is on a distinguished road
Mrs 2ana 7or حضرتك بتتكلمي وكأن مفيش اي حاجة حصلت ولا بتحصل وبكل هدوء بتقولي مش فاهمة مالي مستنكر اوي لية كدة متهيأل يعنى قبل ما تتكلمي وتقول خطف واغتصاب وسرقة والكلام اللى بتقولية دة تشوفي انتى او غيرك بتقولوا اية على الاسلام ونبي الاسلام صلي الله علية وسلم ومتهيألي اوي عيب لما تكوني مصرية دة لو انتى مصرية من الاساس ويصدر منك كلام زي دة وترجعي تقولي بكل بساطة ناقل الكفر ليس بكافر
طول عمر المسلمين عايشين مع المسيحين في مصر زي السمنة على العسل وانا بنفسي بقولك ادينى مواطن مصري عادي جدا وبروح لصدقائي المسيحين وبنعيد على بعض في الاعياد وبنتفسح سوا ومنساش ابدا جيرانى المسيحين لما عزوني في والدتى الله يرحمها ومشوا معايا في الجنازة يواسونى ووقفوا برة قدام الجامع لحد صلاة الجنازة وجم معايا المقابر كمان ولما بيكون عندهم مناسبة سعيدة بروح معاهم الكنيسة واشاركهم الحلو والوحش ولا حد يوم قال انت مسلم ولا انت مسيحي ولا عمري سمعت كلمة قذرة عن الاسلام منهم ولا هما سمعوا كلمة وسخة منى عن المسيح ومش هتكلم كتير وهسالك سؤال وقبل ما اسالهولك احلفك بالله او بأقدس شيء عندك هل لديك صديقات مسلمات ؟
ولو كان ليكي صديقات مسلمات عمرك قلتى الكلام اللى بيتقال هنا دة عينى عينك لوحدة منهم ؟
عمرك سمعتى منهم كلمة واحدة مش محترمة عن العذراء او المسيح ؟
وبخصوص تعليقك على كلام صديقي المسيحي
=========
قصه حلوة تنفع قبل النوم بس غلطتك ان كلمه اخلاق العبيد دى مش غريبه على ودانى وعلى وداتن ناس كتير هنا !!!!
=========
مش فاهم اي موضوع اخلاق العبيد ولو تفضلتى مشكورة ووضحتيها يكون افضل

CrocodileTearz انت بتقول اللى يدخل حوار الاديان يكون مستعد لأي شيء يقراة وانت بنفسك بتقول حوار الاديان اسمة حــــــــــــوار وليس سب الاديان او شتم الاديان
انا ممكن اجيبلك دلائل ان كتابك المقدس محرف لكنى عمري ما اشتمك ولا اشتمك المسيح علية السلام ولا عمري اتكلم في حق رموز دينك ومع هذا لا اقبل بالمقابل انك تغلط في رموز دينى
الحوار يا اخ CrocodileTearz معناة انك تستمع للرأي المخالف كما تسمع للرأي المتفق معك بأسلوب محترم واسلوب ناس متحضرة وكبيرة مش اجري واشتم واقل ادبي واتكلم بالفاظ قذرة ونرجع نقول مظلومين ومضطهدين ومتبهدلين تأكد ان لو كل يوم واحد مسلم دخل وقرأ الكلام اللى هنا دة اضطهادكم هيزيد زيادة واللى هيدور بعد كدة على المحبة والسلام يبقي بيحلم لان النفخ في النار عمرة ما بيطفيها بالعكس بيولعها اكتر ومن ناحية تانية اعطينى سبب واحد او فايدة واحدة لما تخلي المسلم يدخل وبدل ما يفهم ويعرف منك ابعاد مشاكلك وهمومك يمكن يحاول يساعدك لو في ايدة بدل كدة بتخلية ينفر منك ويقرف حتى يتعامل معاك ولو كان لة صديق مسيحي هتبدأ علاقتة معاة تتغير لانة حس اد اية انتوا بتكرهوا الاسلام وبتحقدوا علية
اما موضوع سورة مريم فلا تنسي يا عزيزي الفرق بين اسم سورة على شكل تكريم او على شكل عقاب فهناك سورة يوسف وهناك سورة محمد وسورة يونس وهناك سور تسمي بأسم حوادث معينة كسورة النمل او الفيل اما تلميحك بوجود سورة تسمي الكافرون فلو قرأت سورة مريم على سبيل المثال ستجد ان الله سبحانة وتعالي ذكرها بالخير ووصفها بالطهر وانها من خير نساء العالمين ولو كان الاسلام كما تقولون لسب ولعن المسيح او العذراء او على اقل تقدير تجاهلهم تماما ولم يتحدث عنهم لا بخير ولا بشر لكنه ذكرهم وكرمهم في القران الكريم

NEW_MAN تحدثي بالعاطفة او بالشخصية او حتى بأي شكل كان يجعلنى اكاد اجن مما قرأت ورأيت بعينى من اساءات متعمدة للاسلام والمسلمين وضع نفسك يا عزيزي مكاني ولو للحظات وقل لي بربك ماذا ستقول او ستفعل ؟ الكلام لم يصلي حتى لمستوي الكلام الادمي المحترم ولن اقول اسلام ومسيحية بل على الاقل كوني احترمك كشخص وانت كما تقول تحترمنى وتقول اخي في الانسانية فلك ان تقول لي انك على خطأ او ان دينك مخطئ وما الي ذلك ولكن لا تتعدي الخطوط الحمراء سابا وشاتما وقاذفا كل القازورات في حقي وحق معتقداتي وديانتى لان الرد الوحيد على ذلك هو مبادلتك نفس الاسلوب ولكننا كمسلمين لا نستطيع مجارتكم نفس الاسلوب لاانى قلت من قبل لو قمت بالفعل لأصبحت على الفور خارج عن دينى باهانتى للسيدة مريم او المسيح

ارجو مستقبلا ان استمر الحديث بيننا لا اري اي من تلك الكلمات القذرة والعبارات المسيئة ان كنتم تودون ان يكون بيننا حوار فانا ويعلم الله اريد ان اعرف عن المشاكل الحقيقية للمسيحين في مصر وخصوصا تبعيات ما يحدث لموضوع كنيسة اسكندرية وما قبلة وما بعدة لان التصريحات الحكومية لا تسمن ولا تغنى من جوع اضافة على اننى لم اعد اثق بالحكومة اطلاقا اما ان كان هناك اصرار منكم على اتباع نفس الاسلوب معي من سب واهانة وتشوية لصورة معتقداتي فاعتقد اننى اخطأت المكان وأخطات في بحثي عن هذة الامور
الرد مع إقتباس
قديم 12-03-2006
ماجد منيب ماجد منيب غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2005
ماجد منيب is on a distinguished road
أخي العزيز الأستاذ،
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،
هذه المداخلة من مسلم عانى الأمرين مثلك من أجل اقناعهم أننا ليس أعداء، ولاأنكر انني في نفس الوقت استمتع بمداخلات طيبة من ناس محترمين وأكن لهم كل احترام وتقدير، وهذه المداخلة لن أشترك فيها بالذات، لإن هناك عضو يعرف نفسه، عاهدت نفسي ألا أتحدث معه، لتطاوله على حبيبنا المصطفى وعلى شخصي بدون أي سبب، ولكن أقدم أليك اقتراح لماذا لا يتم عقد مقارنة بين حقوق الأقلية المسيحية في مصر، وحقوق الأقلية المسلمة في هذا المنتدى، وفي النهاية أنصحك بالصبر، فاصبر صبراً جميلاً والله المستعان.
وجزاك الله خيراً
أخوك
ماجد منيب
الرد مع إقتباس
قديم 12-03-2006
2ana 7or 2ana 7or غير متصل
Registered User

2ana 7or is on a distinguished road
إقتباس:
Mrs 2ana 7or حضرتك بتتكلمي وكأن مفيش اي حاجة حصلت ولا بتحصل وبكل هدوء بتقولي مش فاهمة مالي مستنكر اوي لية كدة متهيأل يعنى قبل ما تتكلمي وتقول خطف واغتصاب وسرقة والكلام اللى بتقولية دة تشوفي انتى او غيرك بتقولوا اية على الاسلام ونبي الاسلام صلي الله علية وسلم ومتهيألي اوي عيب لما تكوني مصرية دة لو انتى مصرية من الاساس ويصدر منك كلام زي دة وترجعي تقولي بكل بساطة ناقل الكفر ليس بكافر
طول عمر المسلمين عايشين مع المسيحين في مصر زي السمنة على العسل وانا بنفسي بقولك ادينى مواطن مصري عادي جدا وبروح لصدقائي المسيحين وبنعيد على بعض في الاعياد وبنتفسح سوا ومنساش ابدا جيرانى المسيحين لما عزوني في والدتى الله يرحمها ومشوا معايا في الجنازة يواسونى ووقفوا برة قدام الجامع لحد صلاة الجنازة وجم معايا المقابر كمان ولما بيكون عندهم مناسبة سعيدة بروح معاهم الكنيسة واشاركهم الحلو والوحش ولا حد يوم قال انت مسلم ولا انت مسيحي ولا عمري سمعت كلمة قذرة عن الاسلام منهم ولا هما سمعوا كلمة وسخة منى عن المسيح ومش هتكلم كتير وهسالك سؤال وقبل ما اسالهولك احلفك بالله او بأقدس شيء عندك هل لديك صديقات مسلمات ؟
ولو كان ليكي صديقات مسلمات عمرك قلتى الكلام اللى بيتقال هنا دة عينى عينك لوحدة منهم ؟
عمرك سمعتى منهم كلمة واحدة مش محترمة عن العذراء او المسيح ؟
بعد أذن مدام أنا حر ... سوف أقوم بالأجابة عن تسؤلاتك يا خالد ...
أولا : و قبل كل شيىء هذا المنتدى فى الأصل سياسى ... و من حقنا أن ننتقض بكل حرية أى سياسات لا تتفق مع مصالحنا ...

ثانيا : كما قلت فى مداخلة سابقة فى موضوع آخر لقد فاض الكيل نحن منذ أكثر من 50 عام نتعرض الى كل أشكال التفرقة و العنصرية و الأضطهاد ... و منذ أكثر من 50 سنة نطالب بحقوقنا المشروعه مثل أى بشر فى الدنيا و وجهنا شكوانا من أول رئيس الجمهورية الى أصغر فراش فى الحكومات المصرية المتعاقبة دون أى إستجابة "ود من طين و ودن من عجين" بل الأعجب من ذلك أن تسمع إجابات من بعض الأخوان المسلمين يقولون أنتم ليسوا ليكوا أى حقوق و يكفى أننا نتركم تعيشوا فى وسطنا؟! ده كلام طبعا غير مقبول ؟! لأننا شعب أصيل و لسنا دخلاء ؟! بالأضافة الى عنصرة القوانين و تم تعديل الدستور بما يخل التوازن فى حقوق المواطنة ؟! و البقية تأتى مع تزايد التشدد الأسلامى الذى أصبح غير موضوعى ...

ثالثا : لقد أقحمتم الدين فى السياسة و كما قلت سابقا السياسة لابد أم تنتقض بما أن السياسة أصبحت دينا فلاتلومنا على هذا نقض ...

رابعا : عندما تريد أن تفرض على الدين الأسلامى بالقوة ... أو تتدعى أنك تعلم الحقيقة الكاملة و أن غير المسلمين ليسوا لهم أى حقوق ... و عليهم قبول الأسلام دون تفكير أو تمحيص أو مقارنة ... يا إلا سوف تقتلوا أو أقبلوا تعيشوا أذلاء ... و لا تطلب منى أن أنتقض هذا الدين و اقارنه بما لدى تبقى أنت إنسان غير موضوعى!؟

خامسا : الشعب القبطى يعتمد أعتماد كلى على الحكومة من حيث المطالبة بالحقوق و قد خذلته جميع الحكومات الفاسدة المتعاقبة على مر الزمان منذ أكثر من 50 سنة ... و فى نفس الوقت لا يوجد أى جهاز إعلامى حر يتحدث و يتبنى مشاكل شعب بأثره يبلغ تعداده أكثر من 15 مليون نسمة ... فهل من المعقول أن نقوم هنا أيضا بقطع لسانه و نمنعه من التعبير بحرية !!! فى مقابل مؤسسات و حكومات و فضائيات و أموال لا حصرة لها تصرف تدافع عن قضايا الأسلام و المسلمين فأين نحن من هذا ؟! لسنا سوى نقطة فى بحر ؟!

سادسا : لنا أصدقاء كثر مسلمين و نحن نحبهم و نحترمهم ... لكن عندما الأمور تصبح تهدد أمن أولادى و أهلى و شعب بأكمله ... و هؤلاء الأصدقاء و الأحباء المفترضين يشجعون ما يحدث من تطاول على الكنائس و الأفراد أو حتى يقفون سلبيون أمام كل تلك الأحداث ... فلا تطلب منى أن أكون أيضا سلبى لابد أن أدافع عن شعبى و أهلى ...

سابعا : لماذا لا تسمعون مطالب و كلام العقلاء و الحكماء منا اللذين أضناهم و أرهقهتهم المطالب الغير مستجابة ... و قد استنفذوا كل الطرق الودية ... و فى المقابل يهانون يوميا فى صفحات الجرائد حتى يومنا ؟!

آخر تعديل بواسطة 2ana 7or ، 12-03-2006 الساعة 07:24 AM
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

خيارات الموضوع
طريقة العرض

قوانين المشاركة