تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 22-12-2005
حماده
GUST

اولا : اسف للاشراف الواحد سعات بيشتم من غيظه اصل السياسه كده والاخوان
جنوني
وشكرا لك .............اشراف
واخويا سويرس حبيبي انا عارف الاكلام ده لكن احنا مش عايزين الا المسيحين دلواتي لانهم اكبر كتله دينه موجوده في مصر بعد الاسلامين ختيلي بالك
اما الشيعه فمبحبهمش واتمني انهم يروحوا يسافروا ايران احسن كلهم2000 شخص علي بعض مش 12 مليون زي المسيحين فاهمني ومايكل انا كنت اقصد بكلامي انه يهتم بفكره الاصلاحات مع حقوق الاقباط او المصرين بشكل عام زي فكرتك مبتقول
شكرا .......................... حماده
الرد مع إقتباس
قديم 22-12-2005
Saweres
GUST

يا سيدي الفاضل
الشيعة سواء بتحبهم أو لا ، فهم مصريون ، لهم حق عبادة ما يشاؤون ، ولهم حق المواطنة كالجميع ، وبصراحة هم أقلية مضطهدة أكثر من المسيحيين ، فنحن لنا كنائس ، أما الشيعة فليس لهم مساجد خاصة بهم على الاطلاق ، ولا يسمح لهم بأي تجمعات
لو كنت شيعي أو لك أصدقاء من الشيعة هتعرف
الرد مع إقتباس
قديم 22-12-2005
الصورة الرمزية لـ para`o
para`o para`o غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2004
para`o is on a distinguished road
يا جماعة على مهلكم على حمادة مش كده
حزب مصر الام ياحماده لسه تحت التأسيس يعنى مابقاش حزب رسمى علشان كده مفيش مساحة للتواصل مع الجماهير و هو غير حزب مصر الفتاه و حزب مصر الأم ليس له رئيس حتى الأن أمال انت شوفت مين يا حلو
الرد مع إقتباس
قديم 22-12-2005
Mena0064 Mena0064 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
Mena0064 is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Saweres
يا سيدي الفاضل
الشيعة سواء بتحبهم أو لا ، فهم مصريون ، لهم حق عبادة ما يشاؤون ، ولهم حق المواطنة كالجميع ، وبصراحة هم أقلية مضطهدة أكثر من المسيحيين ، فنحن لنا كنائس ، أما الشيعة فليس لهم مساجد خاصة بهم على الاطلاق ، ولا يسمح لهم بأي تجمعات
لو كنت شيعي أو لك أصدقاء من الشيعة هتعرف
برافو ساويرس، أنا عايز الإخوة المسلمين يقروا بعينيهم و يتعلموا مننا إن الإعتراف بضياع حقوق الأخر شجاعة و إننا لسنا هنا مسكنة و ها نحن ندافع عن حقوق مسلمين مش مسيحيين فقط.
الأخ حمادة، الشيعة عددهم قليل أينعم لكننا أصحاب مبدأ و حتى و لو كان واحد فقط شيعى فى مصر ما يزال يستحق كل حقوقة و الا هنبقى زى أصحاب الحجة الخيبانة إن الأقباط أقلية و حقوقهم مسألة ثانوية.
تعارفت على شخص من أصل مصرى يهودى و حكى لى الويلات اللى لاقتها عائلتة أيام عبد الناصر، قضية حقوق الأقبط هى عقدة بفكها نحل المشكلة لكل الأقليات، بس يا رب الأغلبيات يفهموا كدة.
الرد مع إقتباس
قديم 22-12-2005
حماده
GUST

هاي باااااااااااك
اولا: حبيبي ساويرس انت بتتكلم عن 200 شيعي انا بتكلم عن 12 مليوم مصري مسيحي وبقيت المصرين والي شايفنوا علي ايد الفساد والدكتاتوريه
وانا موافقك الراي بس متخدنيش علي الحامي انا مش عارف ليه متحاملين عليا وبتستنولي علي الكلمه
ثانيا : بارا انا بشكرك جدا علي زوقك وانك قولتلهم علي مهلهم عليا بجد فرحتيني
حتي لو كانت كلمه تريقه لكن انا شفت في قناه المحور في برنامج وكانت فيه مناظره مبين انصار حزب مصر الام وانا متابعه من زمان وعارف تفاصيل عنه واهدافه وبين ناس موؤيدين للعروبه
انا عن نفسي احب ان مصر تحتفظ بقوتها الناعمه مع العرب وفي نفس الوقت تحترم قيمتها واولادها وتقدرهم ويعود الشعب المصري ليتذكر دائما حضاراته الكثيره او حضاراته السبعه كما قال ميلاد حنا
مينا : الاخوان لو انت قلتلهم انكك بتحبهم هما برده هيكرهوك الا بيقولوا علينا كفار هيقولوا عليكوا ايه هما دماغهم حجر زي احجار العرب
وشكرا حماده .................... عاشق مايكل منير
الرد مع إقتباس
قديم 22-12-2005
Mike1 Mike1 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Nov 2003
Mike1 is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة حماده
هاي باااااااااااك
اولا: حبيبي ساويرس انت بتتكلم عن 200 شيعي انا بتكلم عن 12 مليوم مصري مسيحي وبقيت المصرين والي شايفنوا علي ايد الفساد والدكتاتوريه
وانا موافقك الراي بس متخدنيش علي الحامي انا مش عارف ليه متحاملين عليا وبتستنولي علي الكلمه
ثانيا : بارا انا بشكرك جدا علي زوقك وانك قولتلهم علي مهلهم عليا بجد فرحتيني
حتي لو كانت كلمه تريقه لكن انا شفت في قناه المحور في برنامج وكانت فيه مناظره مبين انصار حزب مصر الام وانا متابعه من زمان وعارف تفاصيل عنه واهدافه وبين ناس موؤيدين للعروبه
انا عن نفسي احب ان مصر تحتفظ بقوتها الناعمه مع العرب وفي نفس الوقت تحترم قيمتها واولادها وتقدرهم ويعود الشعب المصري ليتذكر دائما حضاراته الكثيره او حضاراته السبعه كما قال ميلاد حنا
مينا : الاخوان لو انت قلتلهم انكك بتحبهم هما برده هيكرهوك الا بيقولوا علينا كفار هيقولوا عليكوا ايه هما دماغهم حجر زي احجار العرب
وشكرا حماده .................... عاشق مايكل منير
يا حماده , انت شاب مصري وحبك لمصرنا الحبيبه يظهر في كلامك وافكارك.
عقليتك المتفتحه وشخصيتك الرزينه سوف تجعل الكل يحترمك ولن تجد احد يتريق عليك طالما ان الآحترام متبادل .

عتاب صغير لكلامك السابق عن الشيعيين , الديموقراطي الحقيقي المتحضر لا يشعر بحب او كره كتله من الناس عموما معتمدا علي انتمائهم , و انما الفرد , و الا اصبحت في طريقه تفكيرك مثل الشعراوي مثلا.

هل تعلم ان مسلمين مصر كانوا شيعه في حقبه من تاريخها والآن قله قليله؟ وألاقباط كانوا أغلبيه المصريين لقرون كثيره والان اقليه ؟؟
الرد مع إقتباس
قديم 23-12-2005
اسامة ارمانيوس قلت اسامة ارمانيوس قلت غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2005
اسامة ارمانيوس قلت is on a distinguished road
يا جماعة الاخ حمادة بيتكلم صح مش غلط احنا هنا فى مصر عايزين حزب قوى يستطيع المواجهة ضد باقى الاحزاب ويكون قوى فى استطاعتة الفوز باكبر مقاعد ممكنة فى جميع المجالس وهذا لن يتحقق الا اذا قام بانشاءة ورعايتة اقباط مصر فى امريكا لان هم الذين يستطعون تلبية احتياجات هذا الحزب والقوقوف امام التيارات الدينية اللى طلعتلنا فى المقدر جديد اليومين دول فانا من هنا اناشد المهندس مايكل منير والاستاذ ميلاد اسكندر وجميع اقباط مصر فى امريكا سرعة الانتهاء من اقامة هذا الحزب واتمامة بسرعة الوقوف بجانب جميع اخوانهم من اقباط ومسلمسن ونوبيين واشاء الحزب فورا وتمويلة ايضا ليكون هذا الحزب حزب قوى يقف امام من يحاول افساد مصر
الرد مع إقتباس
قديم 23-12-2005
غلاباوي
GUST

يا ساويرس سيبة ............ حمادة كان كاتب لنا عنوانة وتليفونة ومعلومات قيمة اوي ............... كنا نحب نتعرف ونتشرف بالاخ الليبراللللللللللللللي دة ......

دة من كتر ما هو ليبرالي بقي ليبرالي علي نفسة دلوقت ........

بس اللى عايز افهمة ........ انت فعلا بتحب مايكل منير زي ما بتقول .. ولا حصل عندك لبس وفاكرنا بنتكلم عن المطرب الشهير ( محمد منير ) والموضوع ركب معاك كدة ............
انا بسأل يعنى
الرد مع إقتباس
قديم 23-12-2005
حماده
GUST

بااااااااااااااااااااك
اشكر الجميع علي المرووووور علي الموضوع
اولا: انا مش بكرا كتله الشيعه بس هما مش كتله اساسا واخرهم يتعملهم مسجد شيعي علي ادهم لانهم اساسا محدش بيسمع عنهم وموضوعهم مختلف تماما عن موضوع المصرين من المسيحين
يا حبيبي ايران عايزه ثوره اسلاميه وهلال شيعي كبير في المنطقه يشمل ايران وسوريا وحزب اللله لبنان و الخليج كله المليء بالشيعه فالحكمه هتكلمها في الموضوع ده يبقي هتاخد بالقلم علي وشك ( اقصد الي هيتكلم سعتها ) لوووووووووووووووووووووووووول

اما موضوع المواطنه فده جزء بيطالب بيه ودلواتي الرئيس مبارك بيتكلم عنه في جرايد البلد كلها واثناء خطابه امام المجلس يعني بدا ياخد كلامنا لنفسه والافكار كلها هيخدها لازم سرعه التحرك وعمل حزب كبير ينضم له كل هذه الاحزاب الشبه ميته لدي عامه الشعب والله كارثه لما الانتخابات تبقي بين الحزب الوطني والجماعه المحظوره في شكل قطبين احوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووو
تبقي هتخرب لازم التحرك بسرعه 12 مليون قبطي معتدل وقول مثلا 40 مليون كحد ادني من المسلمين المعتدلين رقم يبدا الحزب يشتغل عليه حاجه مهمه
يقلبوا الايه خالص
ثانيا: اسامه ارمانيوس اشكر جدا فعلا ده قصدي بالظبط
الرد مع إقتباس
قديم 23-12-2005
حماده
GUST

غلاباوي
يا ****
علشان تبقي فاهم انا بفهم سياسه والحمد لله علي قدي وعارف وملم بكتير من المسائل لكن الي خلاني اجي هنا بحثا عن المهندس مايكل منير
انا جاي ليا هدف ورحت في الاول علي موقع الاقباط متحدووووووون
لكن لقيت مفيهوش منتدي

لكن لما جيت هنا ولقيتكوا عملينها حرب طائفيه حاولت في الاول اوفق المسائل بينكم لكن
لما عرفت ان مايكل بيحب يجي هنا بل هو موسس مهم وبيدخل هنا وجيبت مشاركاته وبشكر الي اداني معلومات انه موجود بينا طبعا

اعلنت سبب مجيء وبعدين وانت ****** ليبرالي ولا لموناته حتي
بص يا حبيبي انا لا ليبرالي ولا علماني اصل باين المصطلحين دلواتي زي ما الاخوانجيه بيقولوا عليهم كلام وكانها تهم وبقيت شتيمه انا انسان مسلم لكن ابن البلد دي وعايزلها الخير عارف هو ايه الخير يا بني ادم
+) الهلال والصليب يكونوا وحده وصلت يا استاذ
واسف اني فكرت اتعرف عليك

مايك 1: حبيبي الشعراوي كان مبيحبش الشيعه ولا في حد في الدنيا بيحبهم وعلي فكره هما بيكرهوا المسلمين السنه والمسيحين الاارثوزكس والدنيا كلها هما مش مهمين دلواتي زي المصرين المسيحين وعلي فكره انا بحب الشعراوي لانه كان انسان معتدل وياريت متخلطوش بين ابناء الازهر الشريف والاخوانجيه فاهمتني حبيبي
----
الأخ حمادة الرجاء احترام الأعضاء
هذا آخر تحذير لك ، فقد سبق وحذرتك كثيرا

آخر تعديل بواسطة Saweres ، 24-12-2005 الساعة 10:56 AM
الرد مع إقتباس
قديم 23-12-2005
Egyptian Shiite Egyptian Shiite غير متصل
Registered User

Egyptian Shiite is on a distinguished road
الي الاخ حمادة
أولا أنا شيعي مصري
ثانيا الشيعة ليسوا الفين شخص كما تظن
ثالثا الشيعة ليسوا ايران , وايران لا تمثل الا نفسها ولا اظن ان هناك شيعي واحد راضي علي سياسات ايران الحمقاء وان لم تكن تصدقني فاذهب لغرف الشيعة العراقيين علي البالتوك واسمع ماذا يقولون عن ايران
وشكرا
الرد مع إقتباس
قديم 23-12-2005
حماده
GUST

حبيبي
اوكي بس انت عايز تفهمني او توصلي رساله ان الشيعه بيكرهوا ايران قبلتهم المفضله طيب والتدخل اليراني السافر في الشئون العراقيه دي ايه
لما السيستاني وخامنئي يطلبولبوا من العراقين الشيعه عدم مقاومه الامريكان في بدايه الامر مش صفقه بين امريكا وايران من تحت التربيزه رغم اختلافهم بسبب خوف اسرائيل من موفاعل بوشهر النووي
عايز توقولي ان ايران متتدخلتش في الانتخابات الاخيره عايز تقولي ان الاخطبوط اليراني مبيتوغلش في كل المنطقه الان
قول كلام غيرده الكلام الي انت بتقوله ده : تقوله في القسم
الرد مع إقتباس
قديم 23-12-2005
حماده
GUST

عايز تقولي ان السنه والي هيتعمل فيهم في العراق من فراغ ولا ايه عايز تقولي عن تعاووون
الشيعه و الاكراد ضد السنه ده حاجه عاديه علي العموم انت كده بتدخلني في مواضيع تانيه محبش اتكلم فيها هنا
احنا هنا علشان نتكلم علي مصر وبعدين موقفي من الشيعه مكونتش راي نهائي فيه لان هنشوف الي هيحصل في الفتره القادمه وبناءا عليه هيكون الراي العام لكلالناس تكون علي ايران
واسف لو كنت قلت راي فيهم بشكل متعصب ارجوك متزعلش انت مصري واخويا في البلد دي
شكرا ليك
الرد مع إقتباس
قديم 23-12-2005
Registered User

واضح انك لا تفقه شيئا عن الشيعة ولا عن ايران , واتعجب من انك تدعي انك بوق اليبرالية وفي نفس الوقت تتبني نفس بوق نظرية المؤامرة ضد السنة , وهي نفسها الحجةالتي يتستر بها تنظيم القاعدة بزعامة المختل عقليا ابو مصعب الزرقاوي
يجب ان تعلم ان السنة في العراق هم اكثر من يعانون من ويلات الارهابيين في العراق , حيث ان النخب السياسية السنية حاليا كلها نفس نخب نظام البعث المقبور ما عدا بعض الشرفاء من السنة العراقيين الليبراليين مثل مثال الالوسي
لكن هل تعلم ان هيئة علماء المسلمين " وهي اكبر هيئة سنية " هي الوسيط الرئيسي لجميع عمليات دفع فدية من يتم اختطافهم في العراق .
بالنسبة لايران عليك ان تعلم تمام العلم ان الشيعة شيء وايران شيء اخر تماما
ايران لا تعرف الا مصالحها ومصالح النخبة الدكتاتورية الحاكمة فيها , هل تعلم ان ايران تدعم الارهاب الزرقاوي في العراق عن طريق سوريا لأنها لا تريد دولة شيعية في العراق حتي لا تأخذ نفوذها الديني
هل تعلم ان السيد السيستاني هو اكبر معارض لنظرية ولاية الفقيه التي يحكم بها علماء الدين في ايران
اذهب واقرأ عن الشيعة واعرف الف باء تاريخ ايران ثم تعالي وتكلم
الرد مع إقتباس
قديم 23-12-2005
Registered User

الرجاء من الاخ حمادة اغلاق باب المناقشة في مسألة ايران والعراق وخلافات الشيعة والسنة حيث ان الحكمة تقول " لكل مقام مقال " وهذا ليس مقام الكلام في هذا الامر
فقط اذا كنت تريد معرفة المزيد فلديك غرفة مجلس النواب العراقي في البالتوك ادخلها واستمع لهم وهذا لنفسك وليس لي
نحن مصريون والمنتدي هنا يركز علي هموم المصريين ولا داعي للاسترسال في مشاكل الاخرين وعلي رأي المثل " سابت ابنها يبكي وراحت ترضع ابن الجيران " [/color][/color]
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة