تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > منتدى الرد على اكاذيب الصحافة
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم جعل جميع المنتديات مقروءة

منتدى الرد على اكاذيب الصحافة فى الآونة الأخيرة تمادت الصحف المصرية والعربية فى الهجوم على المقدسات المسيحية دون إعطاء المسيحيين فرصة لللرد لذلك أفردنا هذا المكان لنشر الردود

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 09-01-2005
ameer ameer غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2005
ameer is on a distinguished road
رساله الى كل قبطى شريف

1 - اليس لكل قبطى اصدقاء من المسلمين
2 - اليس لكل قبطى جيران من المسلمين
3 - اليس لكل طالب وتلميذ قبطى زملاء فى نفس الفصل ونفس التخته من المسلمين
4 - اليس لكل موظف قبطى زملاء فى العمل مسلمين
5 - اليس لكل جندى قبطى زميل له مسلم يحرسون تراب هذا البلد
6 - اليس لكل تاجر قبطى بجواره تاجر مسلم
أسال كل قبطى شريف صغير أو كبير من البنود السابقة وكنتم فعلا حريصون ان تزداد قوة هذه الصداقة بينكم وبين زملائكم من المسلمين ادعوكم ان لا تنفخوا فى نار الفتنه والوقيعه بيننا مسلمين واقباط لاننا تربطنا بهم صداقات وتبادل تهانى واخوه اتمنى ان اجد اذان وقلوبا متفتحه 0
مصرنا الحبيبه مش نقصه علشان تأتيها الفرقه من الداخل بيكفيها ماتعانيه من الخارج فبالله عليكم لا تعطوا الفرصه لاعداء هذا البلد ان يفرحوا لانه فى الاول والاخر الخاسر الوحيد شعب هذا البلد
اتمنى ان اجد ردود من شباب واعى متفتح مستنير
الرد مع إقتباس
قديم 09-01-2005
الصورة الرمزية لـ fanous2102
fanous2102 fanous2102 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
fanous2102 is on a distinguished road
[ QUOTE] - اليس لكل قبطى اصدقاء من المسلمين[/QUOTE]
ايوه بس في اول فرصه يبيع صديقه المسيحي عشان دينه بيقول له انصر اخاك مظلوما او ظالما
إقتباس:
2 - اليس لكل قبطى جيران من المسلمين
ايوه بس في اول فرصه ممكن يسرقه او يغشه او حتي بيبقي نوع من المراقبه لاستحلال مال مايملك
إقتباس:
3 - اليس لكل طالب وتلميذ قبطى زملاء فى نفس الفصل ونفس التخته من المسلمين
ايوه بس غير مسموح للقبطي بالتفوق حتي لو هو اكفآ...و آسآل كيف تكون امتحانات الشفوي
في كليات الطب و الصيدله

إقتباس:
4 - اليس لكل موظف قبطى زملاء فى العمل مسلمين
ايوه بس غير مسموح للقبطي بالوصول الي المراكز القياديه من مبدآ لاولايه لغير المسلم علي مسلم
إقتباس:
5 - اليس لكل جندى قبطى زميل له مسلم يحرسون تراب هذا البلد
ايوه بس دايما النظر اليهم علي انهم خونه مع ان التاريخ يتبت ان لم يضبط جاسوس قبطي بينما كل الجواسيس الزي تم القبض عليهم مسلمين
إقتباس:
6 - اليس لكل تاجر قبطى بجواره تاجر مسلم
ايوه بس دايما عنه في تجارته و ازاي القبطي اغني و دانما بيستني الفرصه لنهب الممتلكات و لو انت لك المحاماه روح اقرا الدعياوي المرفوعه للقضاء وشوف ديما مزيله بالنصراني الذي يملك كذا و كذا وكانه عيب او حرام
قديم 09-01-2005
ameer ameer غير متصل
Registered User

استاذى الفاضل فانوس

أولا انت حسستينى انهم وحوش مستنين الفرصه كي يلتهمونا كأننا لم نصادقهم ونعاشرهم
ثانيا بالنسبه للنجاح والفشل مش نحن ولا هم الناجح هو الذى يفرض نفسه على المجتمع بدون النظر الى دياناته انا عمرى اربعون سنه عمرى ماشفت الفرقه بين المسيحى والمسلم الا فى هذا الجيل الحالى جيل الانترنت والنفع فى الفتن لمصلحه من لا ادرى 0
ثالثا : مافيش حد بينصر أحد على الاخر طالما الحق موجود لانه بداخله من يمنعه من فعل ذالك الا وهو الله 0
رابعا : استاذى الفاضل اتمنى ان تزيل النظارة السوداء من على عينيك لان الحياة بيننا وبينهم ليست بهذه النظرة التى شرحتها الحياه بيننا وبينهم جميله عندما احتاج الى صديقى المسلم بمجرد تليفون صغير بيترك كل شى لنجدتى سواء صيانه الحاسب الشخصى أو الوقوف معى فى ازماتى ولعلمك هو زميلى فى العمل لانى عن جد معنديش استعداد اخسره بسبب افراءات ليس لها صحه وانا وجدت لا تمثل 1 فى المليون
لا تزعل منى استاذ فانوس
الرد مع إقتباس
قديم 09-01-2005
الصورة الرمزية لـ fanous2102
fanous2102 fanous2102 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
fanous2102 is on a distinguished road
اظن انك مخدوع او انك مسلم تحاول خداعنا
قديم 09-01-2005
saweres
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة ameer
أولا انت حسستينى انهم وحوش مستنين الفرصه كي يلتهمونا كأننا لم نصادقهم ونعاشرهم
ثانيا بالنسبه للنجاح والفشل مش نحن ولا هم الناجح هو الذى يفرض نفسه على المجتمع بدون النظر الى دياناته انا عمرى اربعون سنه عمرى ماشفت الفرقه بين المسيحى والمسلم الا فى هذا الجيل الحالى جيل الانترنت والنفع فى الفتن لمصلحه من لا ادرى 0
ثالثا : مافيش حد بينصر أحد على الاخر طالما الحق موجود لانه بداخله من يمنعه من فعل ذالك الا وهو الله 0
رابعا : استاذى الفاضل اتمنى ان تزيل النظارة السوداء من على عينيك لان الحياة بيننا وبينهم ليست بهذه النظرة التى شرحتها الحياه بيننا وبينهم جميله عندما احتاج الى صديقى المسلم بمجرد تليفون صغير بيترك كل شى لنجدتى سواء صيانه الحاسب الشخصى أو الوقوف معى فى ازماتى ولعلمك هو زميلى فى العمل لانى عن جد معنديش استعداد اخسره بسبب افراءات ليس لها صحه وانا وجدت لا تمثل 1 فى المليون
لا تزعل منى استاذ فانوس
شوف يا أخ أمير
نحن كمسيحيين حاملين اسم المسيح رب المجد، نحب للكل ونعاملهم بسلا بدون تمييز ، ولم ندعو لكراهية أحد أو سلب حق إنسان
ولكن ... هل هذا يمنع بالمطالبة بحقوقنا ؟ بالمساواة؟ بالعدل ؟ بعدم التمييز ونصرة انسان على انسان بسبب دينه؟
ماذا تم في حكم المحكمة في قضية الكشح؟ أليس هذا تمييزا واضحا؟
لماذا يوقف الأمن بناء الكنائس ، مع إن صدر بخصوصها قرارا جمهوريا؟
لماذا توجد خانة الديانة في البطاقة؟ أليس للتمييز؟ هل توجد دولة متحضرة تقيم للدين وزنا في التعامل بين البشر ؟
هذا جزء يسير من كل ، كل ما نطالب به هو المساواة والعدل ، أهذا كثير علينا في رأيك؟
الرد مع إقتباس
قديم 09-01-2005
fadysalib fadysalib غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
fadysalib is on a distinguished road
اولا سلام ونعمة
ثانيا احب اقلك لو انت مسيحى انا معاك ان فية اقلية قليلة جدا جدا كويسين ولو اصدقاءك فعلا مش حيسمعوا لحد الا معاملتك معاهم وانا ليا صديق من هذة العينة وحتى لا ياتمن احد على اسراة الا انا وحتى دخول بيتة
ثالثا لو انت مسلم زى ما قال فانوس صديقنا فانا كمسيحى بحب البلد دى اتمنى يكون نص المسلمين اللى فى بلدنا زيك ويعملوا لكل موظف عام قبل التعيين بحث نفسى دينى
الرد مع إقتباس
قديم 10-01-2005
ameer ameer غير متصل
Registered User

الطوفان قادم لا محاله

اولا ياستاذ فانوس لا تفرق ان كنت مسيحى أو مسلم المهم المحبه والمؤده التى ارجوها من المسيحى للمسلم والعكس صحيح
ثانيا قداسه البابا شنوده صديق حميم لقيادات دينية مسلمه على رأسم شيخ الازهر سيد طنطاوى لو على كلامك هذا الذى قلته سابقا نطالب قداسه البابا شنوده مقاطعه هذه الصداقات معهم لانهم فيهم كل الذى كتبته فى الاعلى 0
ثالثا رد على استاذ فادى لماذا نحاول نكثر من هذه الاقليه التى تقدصدها لنجعلها اكثرية لو احنا عايزين
رابعا : احب اذكر جميع الاخوه سواء مسيحين أو مسلمين الطوفان الاخير تسونامى لم يفرق بين مسيحى ويهودى ومسلم لذلك ادعو كل الشباب المتفتح البعيد عن التعصب لمواجه الطوفان القادم لانه أتى لا محاله 0
الرد مع إقتباس
قديم 10-01-2005
Zagal Zagal غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Feb 2004
Zagal is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة ameer
انا عمرى اربعون سنه عمرى ماشفت الفرقه بين المسيحى والمسلم

انت كذااااب ....... او ...... لاتعيش فى مصر

ربما انت من اهل الكهف لذلك لاتشعر بالتعصب الاسلامى
ربما لديك المال الكافى لتعيش بعيدا عن اى احتكاك مع هؤلاء الغجر

ساحكى لك قصه بسيطه ربما ترى مدى تحضر هؤلاء ال****
" فى عيد الفطر كنت فى زياره للملاهى .. وكانت التذكره ممكن اركب بيهاعدد من الالعاب وكان الطابور طويل ويوجد بعد القضبان لفصل بين الطوابير وكان معى اولاد اختى وقرايبنا والاقى المحجبات يقفزن من اعلى الفواصل الحديديه ليسبقن اللى فى الطابور ومن حقهم الدور ... " المحجبات دول مش صغيرين فى السن دول بالغين ومخهم تخين " ودى كانت قصه الهمج ال**** الذين لايعرفون الحضاره او اى قيم اخلاقيه لدرجه انهم كانوا يزقون الاطفال علشان يسبقوا الناس ...

ده غير حكاوى العمل اللى كانت كلها على المكشوف لازلال المسيحيين وتحميلهم بعمل اكثر من طاقتهم ليتفرغوا هم للسرقه " عينى عينك بدون حياء " وتكلمهم يقولوا لك البلد كلها حراميه

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18"

( سيظل القران اعجاز لغوى فى نظر المسلمين الجهلاء فقط.
لان معظمهم لايستطيع الكتابه بدون اخطاء املائيه )

الرد مع إقتباس
قديم 10-01-2005
ameer ameer غير متصل
Registered User

كلنا فى سفينه واحده

استاذ زجل يجب ان تعرف اننا وهم فى سفينه واحده لا تنسى ولا تجعل تعصبك يشعل بركان الغضب
للاسف الشديد كنت اتمنى ان اجد شباب قبطى واعى لكن وجدت تعصب الله اعلم وين هيودينا
وعلى فكرة اخوتى انا من مصر مش من الخارج كما يدعون اعمل بها وأكل من خيرها وخايف عليها ايضا
نصيحه منى الى صاحب كل فكر متعصب لن تنفعنا امريكا ولا اقباط المهجر لانا عندما تبدأ النيران فى الاشتعال لن اجد من يساعدنى غير جارى سواء كان جار قبطى أو مسلم
شكرا لكل الاعضاء
الرد مع إقتباس
قديم 25-01-2005
edwardo edwardo غير متصل
Registered User

edwardo is on a distinguished road
flower رسالة الى كل قبطى شريف

الى الاخ عمر
من تعليم رب المجد يسوع المسيح المحبة
حب قريبك كنفسك وحتى الذين يسئون الينا وانا معاك فىاغلبية الكلام اللى كتبتة وجايز انت من الاشخاص ذات العقول المتفتحة او واحد فى المليون الذين يكنة للاقباط المحبة والتعامل وليس من زمن بعيد كنا لا نسمع التفرقة بين مسيحى ومسلم ولكنها بسبب عمل سياسى احمقلايهمة الا البقاء فى السلطة اشعل نار الفتنة التى نعيش فيها حتى الان ونتيجتها اضهاد الاقباط فى مصر على نطاق واسع وصدقنى حتى الجاهل فى دينة يقحم نفسة ويرد كالبغباء ولايفهم شىء بالمرة المشكلة يا سيدى الفاضل التوعية من جانب شيوخ الاسلام الم عتدلين
ليكون الخير للاهل مصر مسلم ومسيحى ولا نطلب الا المساوة فى حقوقنا المهضومة
مبارك شعبى مصر
الرد مع إقتباس
قديم 25-01-2005
gaoun gaoun غير متصل
Registered User

gaoun is on a distinguished road
+ + + coptic church in nazareth 1 + + +

يا اخ امير
احنا مش ضد كل مسلم نحن ننظر الى الانسان كأنسان , ولكن للاسف المسلمون الشرفاء او الا عدائيون هم قليلون , (يقولون السيئات تعم والحسنات تخص) فتصور كم من سيئات والجروح فعلها الاسلاميون المتطرفون , لدرجه ان الجيل الجديد ربيَ على ان يميز بين المسلم (وكانه صح) وبين القبطي او المسيحي (وكأنه كافر) .
اخي العزيز قبل ان تنظر القذ التي في اعيننا انظر الخشبه التي في عينك .
نحن على مر العصور وحتى اليوم حريصون على التأخي والحفاظ على وحده الوطن الواحد .
ولكن كل الافعال التي يقوم بها المتطرفون والتي تقوم بها الحكومه هي وبأختصار شديد " عنصريه ضد كل قبطي قبطي" وسياسه تطفيش من بلدنا ارض اجدادنا .
نسيتم كيف وقف الاقباط منذ دخول محمد مصر وحتى اليوم وكانت هناك العديد من الفرص لاقامه دوله قبطيه ولكن لم نفعلها , لماذا ؟ لاننا وبختصار لا نحب القتل وهدر الدم .
اخي ليس هنالك من اقوالك ولا شيئى من الصحه لاننا حريصون اكثر منك على الوحده , ولكنكم انتم من لا تريدون لنا السلم والامان والدليل اعمالكم التعسفيه التي قمتم وتقومون بها , من الهتك بحرياء الانسان كأنسان وحريات ممارسه الشعائر الدينيه .

لما ايكون في مساوه بين ابناء الوطن الواحد (سواء كانوا اقليه او اكثيره ) فقط حينها سترى اننا مش راح انجيب سيرتكم إلا بالخير .

ارجوا الحريه لكل انسان
اخوكم ابو القبطي - الناصره / اسرائيل
الرد مع إقتباس
قديم 25-01-2005
معتز
GUST

أمركم عجيب حقا- اين الاضطهاد الذي يتعرض له الاقباط على أرض مصر؟ هل نجيب ساويرس مثلا مضطهد؟ هل ثروت باسيلي مضطهد؟
وبالنسبه للتفوق- فالعام الماضي في الثانويه العامة كان موجود بين الاوائل سته من المسيحيين- هل تم اضطهاد احد منهم ليصعد مسلم بدلا منه و أخذ مكانه في ترتيب المتفوقين؟
وهل من يكون بين الاوائل في الجامعات المصرية من المسيحيين لا يتم تعيينه؟
بالتأكيد لا
إذن فلماذا هذا الاتهام منكم للمسلمين بأنهم يسلبون حقوقكم و انتم تعيشون معنا وكل شيء على مايرام؟

آخر تعديل بواسطة saweres ، 29-01-2005 الساعة 06:02 AM
الرد مع إقتباس
قديم 25-01-2005
Bahnass Bahnass غير متصل
Moderator

Bahnass is on a distinguished road
وبالنسبه للتفوق- فالعام الماضي في الثانويه العامة كان موجود بين الاوائل سته من المسيحيين-

المشكلة إن فى الجامعات يصاب المسيحيين بالغباء المفاجئ فى الامتحانات الشفوية وزمان كانت الاصابات أكثر فى السنة النهائية
المشكلة طبعاً بعيدة كل البعد عن الظلم
أنا شخصيا فى السنة النهائية كنت بطلت الثقدير (بمزاجى) ىلكن فى دفعتى اللى مابطلش بمزاجه نزل من امتياز كل السنوات لجيد فى السنة النهائية نقول إيه مستوى متذبذب
الرد مع إقتباس
قديم 25-01-2005
gaoun gaoun غير متصل
Registered User

gaoun is on a distinguished road
t16 +

يا حبيبي يا عنتر بيك
شكلك نمت اكثر من الازم وصحيت ونسيت تفرك عنيك وتغسل وجهك وتلبس النظارات , علشان اتشوف الحقيقه !
انا مولدش في مصر بس ابو سيدي ولد هناك , مش مهم بدي اجي معك على قد عقلك :
من الزاويه الي انا بشوف منها مصر , وين الحريه في الاعلام , كل اشوي يطلع على الشاشه حان الان وق صلات العصر حسب توقيت القاهره نرجوا مراعات فرق الساعات ......
فكرك احنا فش عنا صلاوات كمان , طبعاً يا روحي في :
سجل يا حبيبي نبذه عن ما انت تجهله :
1- صلاه باكر
2- صلاه الساعه الثالثه
3- صلاه الساعه السادسه
4- صلاه الساعه التاسعه
5- صلاه الغروب
6- صلاه منتصف الليل , والخ.......

----
ليش يا حبيبي وزال في مساواه ليش كمان احنا مننعمش بوجود على التلفزيون
طيب سيب كل هاي الشغلات , صلاه الجمعه اوهبلات الشعراوي قرفتوا عيشتنا فيها ابكل المحطات , بس قداس كامل يوم الاحد مفش .

-----
طيب سكتنا , ايام الاعياد
في رمضان ابتقرفوا عيشتنا على الشاشه , شهر التوبه والغفران !
كنوا فش حدى غيركوا بصوم ............
سجل عندك يا بني ما انت جاهله :
عنا يا سيدي العزيز هيك :
1- الصوم الكبير (صوم الفصح)
2- صوم الرسل
3- صوم العذراء
4- صوم الميلاد
5- صوم يونان , والخ....
-----
طب وين احنا على الشاشه لما بكون الصيام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

---------------
ماش يا سيدي , طب على الاقل في الاعياد :
مفش غير ساعه واحده لقداسه البابا بعد ما يشكر البهايم إلي حضره من الحكومه بعدها ينقطع البث ويحول إلى قناه بعرفش وين والى اخره من دواوين .

وعلى اعيادكوا ابنفتح التلفزيون ومنلقيش غير وجوه بتسد النفس واترندح " لبيك الله .... "

----------------

ماتوا ناس انهدمت كنايس الاقباط بجضوا من الوضع الحالى الخ من مشاكلنا القبطيه محداش بناقشها او يذيع عنها ........

وحيات إلي خلقك يا عنتر يا حبيبي وين المساواه إلي ابتحكي فيها ؟
هذا بس بالسلك الاعلامي اوباقي المؤسسات امنسمع عنها اكثير + منشوف
مثلاً برنامج ثقافي او فيلم الخ ... منشوف 1 يا 2 اقباط والباقي , محمد ومحمود وعلى واحمد , والمنتج ياسين , والمخرج مصطفى والخ .....

انا مش بمصر وعديتلك اكمن شغله غلط + لو كنت في مصر كان انا ابنفسي عديتلك اكثر ...
مثل لما كنت مره رحله , بالقوه منشوف كنائس واذا شفنا كنيسه جمبها اكيد جامع .
صدقني انو الحكومه عم تشتغل على مشروع انا سميته " جامع لكل مواطن "
ولك كيف متمشي في مكبرات صوت وجوامع , حي بيوت بدون مآذن مفتوحه جوامع .....

وبتحكيلي مساواه ....... اي طز على هيك مساواه اذا من هذا الشكل

تزعلش مني بس هذه حقائق على ارض الواقع

اخوك ابو القبطي - الناصره / اسرائيل
الرد مع إقتباس
قديم 25-01-2005
churchill2 churchill2 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2004
churchill2 is on a distinguished road
اول امبارح دخل شخص علي البالتوك اسمة علي ما اعتقد 2mr2010دخل وقال انة مسيحي وقال ان اللي بنعملة علي البالتوك دة غلط لأنة يتنافي معي محبتنا للأخرين وكمان نفخ في النار ووقيعة بين الأقباط والمسلمين 000الخ
امبارح دخل نفس الشخص النت وفؤجي الجميع بأنة يشغل ايات القران فمسكة الأخ nagib serourوقالة مش انت برضة دخلت النت امبارح وقلت انك مسيحي فقالة 2mrاصل انا اسلمت فطلب منة نجيب ان يذكر اسماء الأناجيل الأربعة بما انة كان مسيحي فلم يتمكن الأخ 2mr مما اظهر كذبة ونفاقة
ولا ننسي ايضا الملزق بقلاوة اللي دخل علينا بأسلوب مؤدب واول ما شلنا الماسك اللي كان عاملة ظهر وجهة القذر الذي لا يختلف عن وجة رسولة الأرهابي محمد
إقتباس:
فالعام الماضي في الثانويه العامة كان موجود بين الاوائل سته من المسيحيين
ياراجل طاب ماتجيب لنا كدة اللينك اللي فية الكلام دة
إقتباس:
المشكلة إن فى الجامعات يصاب المسيحيين بالغباء المفاجئ فى الامتحانات الشفوية وزمان كانت الاصابات أكثر فى السنة النهائية
المشكلة طبعاً بعيدة كل البعد عن الظلم
كذاب زي رسولك محمد بالظبط
لما الدكتور يسألك حافظ اية من سورة ياسين بدل مايسألك في CNSمثلا بتسمي دة اية؟
ولا مايسألكش في حاجة خالص ومايعجبهوش اسمك المسيحي فيروح مديلك درجة منيلة بتسمي دة اية؟
إقتباس:
هل ثروت باسيلي مضطهد؟
نجيب ساويرس مش مظطهد لانة ماشي مع جمال مبارك يعني ماحدش يقدر يكلمة
اما الدكتور ثروت باسيلي يعاني من اظطهاد نقابة الصيادلة التي يسيطر عليها المسلمين واجبرت النقابة الشركات التابعة لها علي عدم التعامل مع منتجات الدكتور ثروت وكانت تريد تدمير شركة امون نهائيا
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

خيارات الموضوع
طريقة العرض

قوانين المشاركة