تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 08-03-2006
2ana 7or 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
2ana 7or is on a distinguished road
قبله على جبين د. سالم احمد سالم

قبله على جبين د. سالم احمد سالم

بقلم : ريمون صبحي .
قبله على جبين أ.د. سالم احمد سالم رئيس قسم طب الأطفال بطب المنيا, الذي قدم استقالة مسببه لرئيس الجامعة احتجاجا على عدم تعيين الطالبة ميرا معيدة بقسم طب الأطفال لا لشيء سوى أنها قبطية , و اللوائح العرفية التي تحكم هؤلاء القلة المتطرفة و لكنها للأسف الأعلى صوتا, تمنع تعيين الأقباط في الأقسام الرئيسية بكليات الطب مثل النساء و الأطفال و الجراحة , و لكن في نفس الوقت تجيز لهم البعثات في بلاد الكفر و الشرك.

و لكن كل الوطنيين المصريين معك يا د.سالم حتى ترجع إلى مكانك الطبيعي كرئيس لقسم طب الأطفال و في يدك ميرا معيدة بالقسم , لتنتصر الوطنية المصرية و العدل على التطرف, فلا تحقق لهؤلاء المتطرفون مأربهم من أزاحتك من الكلية , حتى يسمموا البلد بأفكارهم السوداء , و منها ما قاله مرشد الأخوان الأسبق : لا يجوز بناء كنائس على مدن بناها المسلمون أو فتحها المسلمون عنوه (من أول الفسطاط حتى 6 أكتوبر) و لدرجة أن هؤلاء المتطرفون زملاء د. سالم في واقعه مماثله مع د.رأفت وفيق في عام 1994 بعثوا برسالة لفضيلة المفتى المستنير إن ذاك د.محمد سيد طنطاوي ,ليستفتوه في المشكلة الكبرى "هل يجوز تعيين الأقباط في الأقسام الرئيسية بكليات الطب (في كليات بناها مسلمين!) , فأفتاهم أن ذاك أن معيار الكفاءة هو الأساس , وليس الدين أو الجنس , و لكن ذلك الرأي الفقهي المستنير لم يعجب دعاة التطرف.

و هذا نداء لكل المصريين الوطنيين أن لا نترك هذا الرجل الشريف يقاوم التطرف و الفساد وحده, و البداية اميلات و فاكسات لرئيس جامعة المنيا و ووزير التعليم العالي حتى لا يقبلوا استقالة أ. د.سالم و يرجع إلى رئاسة قسم طب الأطفال مع د.ميرا, فيرجعوا معا لمكانهم الطبيعي بطب المنيا, و إذا فشلنا فلنخرج مسيحيين ومسلمين معا في مظاهرة أمام وزارة التعليم العالي من اجل الوحدة الوطنية و حقوق المواطنة و ضد التطرف.

و هذه القصص تحدث يوميا في مجتمعنا و جامعتنا و حصلت مع أبى شخصيا في كلية زراعة القاهرة و مع زميله لي بكلية علوم حلوان , و لكنى لا أريد أن أثقل على سيادتكم بأكثر من مشكله . و لكن هذه الممارسات هي نتاج مجموعة من الفتاوى مثل " لا تعيد على جارك القبطي في أعياده لأنك بذلك تشاركه كفره وإذا اضطررت فلا تعيد عليه في عيد القيامة" و " لا تسلم على مسيحي و لا تكون أنت المبتدىء بالسلام عليه و إذا ألقى عليك السلام فرده عليه بقولك (و عليكم). و أخرى " لا ولاية لغير مسلم على مسلم"

و أخيرا تحياتي و تحيات كل الوطنيين المصريين لجريدة الفجر برئاسة الأستاذ وائل الأبرا شي وللمذيعة اللامعة منى الشاذلي التي فجرت هذه القضية كمثال لمئات الحالات التي تحدث يوميا .

وهذا النداء لن أوجهه إلى الرئيس مبارك راعى الوحدة الوطنية و لكنى أوجهه لد.نظيف لكي يتصرف كما تصرف النحاس باشا عام 1928 , عندما أعلنت إدارة البلديات التابعة لوزارة الداخلية عن مسابقه لتعيين 17 موظف , بعد مدة قرأ النحاس باشا رسالة لأحد المتسابقين في بريد القراء يقول" مر شهر و لم تظهر النتيجة" فأستدعى النحاس باشا مدير البلديات و سأله عن سبب التأخير في إعلان النتيجة, فقال له "يا دولة النحاس باشا الذين نجحوا فيهم عيب" فقال له " يعنى إيه اللي نجحوا لم ينجحوا! يعنى إيه فيهم عيب!" فقال له مدير البلديات " أتضح أن ال17 عشر الأوائل منهم 12 قبطيا" فاستشاط النحاس باشا غضبا و كاد أن يفصله و أمره في الحال " أن يرسل الكشف و به ال17 عشر الأوائل ليوقع قرار تعينهم" و هذه القصة رواها فرج باشا عام , 1928 لتبقى مصر دائما عامرة برجالاتها الذين يحافظون على وحدتها الوطنية ضد الفتن و التطرف على مر التاريخ. و هي دي مصر.

و أليكم تليفونات و البريد الالكتروني لكل من:

الأستاذ الدكتور / هاني هلال - وزير التعليم العالي والبحث العلمي
تليفون :
202-34-58-367
202-34-58-368
فاكس :
202-34-67-142

complaint@mailer.eun.eg
scu@mailer.eun.eg

-----------------------

رئيس جامعة المنيا أ.د/ عبد المنعم عبد الحميد البسيونى
تليفون العمل : 024157617 / 0862334646

----------------------

نائب رئيس الجامعة لشئون الدراسات العليا والبحوث -أ.د/ محمد سعيد محمد على
تليفون العمل :- 0862348535

----------------------
عميد كلية الطب أ..د. محمد إبراهيم بسيوني
التليفون : 0862342576
فاكس : (086) 2342813
البريد الألكترونى :
nbassyouni@yahoo.com

-----------------------
مراسلات جامعة المنيا:

التليفون:
(2086)2342609
(2086)2372261
(2086)2348004
(2086)2362004

الفاكس:
(2086)26342601

minia@minia.edu.eg
webmaster@minia.edu.eg

-----------------------
بقلم : ريمون صبحي
Romono88@Hotmail.com
الرد مع إقتباس
قديم 08-03-2006
2ana 7or 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
2ana 7or is on a distinguished road
فالنرسل جميعا رسالة الى جميع الجهات المعنية للوقوف بجانب هذا الدكتور البطل الشجاع ...

تحية من القلب الى الأستاذ الدكتور/سالم احمد سالم رئيس قسم طب الأطفال بطب المنيا ... و الى كل الشرفاء المصريين و الوطنيين الأحرار اللذين يقوفون بكل حزم أمام قوة الظلام و التطرف المستشرى فى جسد هذا الوطن العليل ...

الشعوب الحرة التى تحارب العنصرية و التطرف و التفرقة بين أبناء الوطن الواحد لابد لها أن تتقدم و ترتقى و تكون لها الغلبة ما بين الأمم ... أما الشعوب التى تعشق العبودية و الظلم فلن تكسب الا الخزى و العار ما بين الشعوب ...

رجاء إذا كنتم تحبون فعلا هذا الوطن لا تقبلوا إستقالة الأستاذ الدكتور سالم احمد سالم و لا تجعلوا قوة الشر تتغلب عليكم و انصروا الحق حتى ينصركم الله ...
الرد مع إقتباس
قديم 13-10-2006
الاميره الاميره غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2006
الاميره is on a distinguished road
ياليت مصر كلها هذا الرجل

حقا إن الإسلام محتاج لأمثال هذا الرجل العظيم الذى يحترم إنسانيته لتغيير تلك الرؤيه التى سادت العالم كله عن هذا الدين .

** فما أجمل أن تكون مصر كلها سالم أحمد سالم هذا الرجل ذو القلب الكبير الذى جسد كل المعانى الإنسانيه فى تصرف قام به بكل محبه وإصرار على رفض العنصريه المجحفه التى لا تتفق وإنسانيته التى يحترمها .. هذا الرجل هو الدكتور / سالم أحمد سالم بجامعة المنيا الذى قام بتقديم إستقالته إحتجاجا على منع طبيبه قبطيه من التعيين فى وظيفة إستاذ مساعد بالرغم من أحقيتها لهذا المركز فوجد فى ذلك ظلم الإنسان لأخيه الإنسان وهذا ما لايتفق مع ضميره الحى والإنسانيه التى ينتمى اليها .
** بصراحه أنا لأول مره أقرأ مثل هذا الحدث فى مصر مما جعلنى أسترجع الأمل فى الإصلاح مره أخرى بعد أن كنت قد فقدته تماما ... فمثل هذا الرجل المحترم وهو دكتور فى جامعه عريقه لابد أن يكون قد غرس هذه المبادئ الجميله فى من يقوم بالتدريس لهم وأكيد أبناءه أيضا يتمتعون بهذه الأخلاقيات الساميه وهذا القلب النظيف مما يشجع على الأمل بوجود ولو بذره صغيره نظيفه فربما تنمو هذه البذره وتصبح شجره وارفه تطال فروعها عنان السماء " فالغير مستطاع عند الناس مستطاع عند الله " فإدعو معى لهذه البذره الصغيره بالنمو السريع ولهذا الرجل العادل بأن يصبح هو رئيس مصرنا الحبيبه حتى نستطيع أن نلحق بركب الحضاره التى تخلفنا عنه كثيرا وحتى لا تكون نهايتنا فى مزبلة التاريخ
الرد مع إقتباس
قديم 13-10-2006
moorad moorad غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jul 2006
moorad is on a distinguished road
على فكرة فى ناس من اخوانا المسلمين محترمين منهم مثلا الاستاز على السمان اللى انا شخصيا احترمه جدا والاستازة اقبال بركة لكن للاسف الناس دى مفيش منهم كتير وعلى فكرة الناس دى خير من يدافع عن الاسلام باحترامهم وادميتهم وثقافتهم موش المتخلفين امثال العوا وزغلول الحمار والجعفرى وغيرهم من المتخلفين
الرد مع إقتباس
قديم 14-10-2006
الصورة الرمزية لـ besoo
besoo besoo غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Aug 2006
besoo is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة moorad مشاهدة مشاركة
على فكرة فى ناس من اخوانا المسلمين محترمين منهم مثلا الاستاز على السمان اللى انا شخصيا احترمه جدا والاستازة اقبال بركة

متنساش كما الاستاذ حمدى قنديل
الى طردوة من التليفزيون المصرى المتخلف

يستطيع الإنسان ترويض الوحوش المفترسة أما لسانه فلا يقدر أن يلجمه

أذكر لى كلامك الذى جعلتنى عليه اتكل . هذا الذى عزائى فى مذلتى , لأن قولك احيانى ( مز 118 )
الرد مع إقتباس
قديم 14-10-2006
waheedezzat waheedezzat غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Apr 2006
waheedezzat is on a distinguished road
اول مرة احس ان ممكن يحصل حوار باحترام في الموقع ده
انا مسلم واكتر من مرة اقول ان بتركيزنا علي الحجات الوحشة اللي بينا هيكون سبب عداوة وبغض
لكن لو ركزنا علي الحجات الحلوة اللي بينا هنكون افضل
واهم الحجات دي ان احنا كلنا انسان بغض النظر عن دين او جنس
وثانيا كلنا مصريين بغض النظر بردو عن دين او جنس
شكرا لكل من يحترم نفسة ويحترم الاخرين
الرد مع إقتباس
قديم 14-10-2006
الصورة الرمزية لـ besoo
besoo besoo غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Aug 2006
besoo is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة waheedezzat مشاهدة مشاركة
انا مسلم واكتر من مرة اقول ان بتركيزنا علي الحجات الوحشة اللي بينا هيكون سبب عداوة وبغض
اولا : اهلا بيك فى المنتدى يا اخ وحيد
ثانيا : كل حوارات المنتدى محترمة و انت عارف المنتديات الى مش محترمة تلاقيها فين
ثالثا : احنا بنركز على السلبيات علشان نواجهها و نمحوها ( ولا انت عايزنا ندفن راسنا فى الرمل زى النعامة )
و اكيد طبعا بنركز على الايجابيات و ننميها
رابعا و دة اهم حاجة : احنا فى المنتدى مش بنفرق بين مسيحى و مسلم
احنا هنا كل هدفنا اظهار الحق عن طريق الحوار الهادف
و اهلا بيك مرة تانية فى المنتدى

يستطيع الإنسان ترويض الوحوش المفترسة أما لسانه فلا يقدر أن يلجمه

أذكر لى كلامك الذى جعلتنى عليه اتكل . هذا الذى عزائى فى مذلتى , لأن قولك احيانى ( مز 118 )

آخر تعديل بواسطة besoo ، 14-10-2006 الساعة 04:12 PM
الرد مع إقتباس
قديم 14-10-2006
الاميره الاميره غير متصل
Registered User

فين الحاجات الحلوه بس ياوحيد

إقتباس:
أنا متشكر جدا على إسلوبك الحلو يأخ وحيد وانا ما أقدرش أنكر إن فيه حاجات حلوه بس دى قليله جدا ونفسنا تزيد وتكتر هى المشكله لو إن كل واحد مسلم حاطط فى دماغه متاعب أخوه المسيحى كان أكيد هايكون فى إحساس بينا وبمشاكلنا أكتر من كده .
أنت بتقول نركز على الحاجات الحلوه طيب والحاجات الوحشه اللى تاعبانى جدا أعمل فيها إيه ... صدقنى يا وحيد إن مانتحمله نحن الأقباط فى مصر فاق طاقتنا بكثير ومعلش ماتزعلش منى ( اللى إيده فى الميه مش زى اللى إيده فى النار )
يعنى قولى إنت إزاى أتجاهل إن إبنى يعشق حاجه إسمها كرة قدم وعنده موهبه فيها فعلا بشهادة كثيرين ولكنه يستبعد عن هذا المجال بسبب عقيدته تخيل إنت ده يأثر على نفسيته أد إيه .
إزاى أتجاهل إنها لما جت بنتى تدخل الجامعه كان نفسها تدخل كلية الإعلام وكلنا قلنا لها لاء إيه لازمتها هو إنتى عمرك شوفتى مذيعه مسيحيه .
إزاى أتجاهل لما أكون أنا ملتزم فى شغلى وإيدى نظيفه والكل يشهد لى بذلك ثم أجد من هو أحدث منى فى التعيين وسمعته ليست فوق مستوى الشبهات والكل يعلم هذا ثم أجده يتدرج فى ترقياته فى مواعيدها حتى يصل الى مكانه لو إنه يوجد عدل فإنه لا يستحقها
وأظل أنا ( محلك سر )بالرغم من سمعتى الطيبه وكفاءتى فى العمل .
إزاى أتجاهل إن إبن أختى من صغره وهو هايموت علشان يدخل كلية الشرطه حتى كنا لما نسأله وهو صغير عايز تكون أيه لما تكبر يقول عايز أبقى ضابط ولما كبر فعلا وهو فى الثانويه الآن ومازال يريد تحقيق حلمه ولكننا كلنا نقف ضد هذه الرغبه ونقول له الكليه دى مش لينا إحنا
إزاى أتجاهل أن يبصق أحد على إبنتى وهى تسير فى الطريق لأنها تلبس سلسله بها صليب على صدرها ...أوصفلك إزاى شعورى لما لاقيتها داخله عليا بتبكى بحرقه بعد مارجعت من نص الطريق وما قدرتش تكمل مشوارها الى الجامعه .

** أتجاهل إيه وإلا إيه ياوحيد لازم الإخوه المسلمين يشعروا بنا و بآلامنا التى زادت وكثرت عن حد الإحتمال حتى نستطيع أن نتواصل سويا وأن نصل الى بر أمان نحيا عليه جميعا فى هدوء . عارف أنا إمتى هاأشعر إننا فعلا نبحر تجاه شاطئ الأمان هذا
لما أبدأ أقرأ أخبار كثيره مثل الخبر الخاص بالدكتور العظيم / سالم أحمد سالم فالإحتجاجات على هذه الأوضاع الخاطئه لا بد أن تأتى من إخواتنا المسلمين الشرفاء لأننا نحن الآقباط نحتج منذ أكثر من خمسين سنه ولا حياة لمن تنادى فربما نجد صدى لإحتجاجات الشرفاء أمثال ذلك الدكتور العظيم ... عندما تبدأ هذه الإحتجاجات فى التزايد فأعلم إننا بدأنا نضع أرجلنا على أول الطريق الصحيح نحو الحب ..
نحو النور .. نحو الحضاره ..نحو المدنيه والتقدم .. ونحو كل ما هو جميل لنا ولأبنائنا بإذن الله فالغير مستطاع عند الناس مستطاع عند الله
الرد مع إقتباس
قديم 15-10-2006
الذهبيالفم الذهبيالفم غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2005
الذهبيالفم is on a distinguished road
كيد شخصية محترمة يحكم ضميره قبل كل شئ ويخاف الله في طرقه

تحية طيبة له ، وسلام المسيح معه واتمني ان الله يقف بجانبه .
ومني كل احترام وتبجيل .
الرد مع إقتباس
قديم 15-10-2006
Registered User

ربنا يهدي الجميع الي ما فية خير هذا الوطن وخير كل مواطنية انا فعلا يا اخ جورج
معاك في الكلام اللي انت قلتة
لكن متنكرش ان النظام بتاعنا بردو زي مهو خانقك خانقني
ده يكفي يا اخي اني مثلا واديني مسلم اهو لو ربيت دقني واتدينت هتشد علي امن الدولة
ودي بتحصل كتير بغض النظر عن الهدف من تربية الدقن مش موضوعنا دلوقت
لكن انا بهدف اننا نحاول نوصل صورة لكل مواطن في البلد دي ان احنا اخوان في الوطن
واخوان في الجنسية واخوان في اللغة
لكن لا تؤاخذني لو واحد مسلم مثلا دخل الموقع ده وشاف بعض المواضيع وانا بقول بعض المواضيع اللي بتسئ للاسلام بشكل غير مقبول هيكون اية موقفة
انا عايزتحط نفسك قدام موقع بيشتم فييكم وفي دينكم بطريقة لا تمت لادب الحوار باي صفة هيكون رايك فية اية
هتقدر تتحاور مع شخص زي كدة
اعتقد لا
يبقي ارجوك تكون فهمت قصدي وبدل ما ندفن راسنا في الرمال زي منت بتقول ونتشدق بشعارات الوحدة الوطنية ولقاءات البابا وشيخ الازهر اللي منومة بطانية كبيرة علي النار اللي تحتها
نعمل حاجة مفيدة ونبدا حوار هادف يكون هدفة تعريف الكل مسلم وقبطي ان البلد لينا كلنا
والدين لله والوطن للجميع
بس من غير ما حد يجرح في حد
انا مش هدفي اخرجكم من دينكم وادعو لديني لاني غير مؤهل لكدة اساسا وانتو مستحيل تقبلوا يبقي اية لازمتها المواضيع المسيئة
انا اسف لو طولت عليك في الكلام بس انا فعلا لما بلاقي موضوع زي كدة يكون هدفة الضحك والاستهزاء بس بتضايق لسبب اني مش بعرف يا تري مواضيع زي كدة هتحل المشاكل ولا هتزودها اكتر
ياريت تكون فهمت قصدي وانا عن نفسي بدعوك تقبل صداقتي ونبقا اصدقاء من بلد واحد بغض النظر عن ديننا احنا الاتنين
ونبقي اهو اول السلم
ولا اية رايك
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
ولك تحياتي
الرد مع إقتباس
قديم 15-10-2006
Registered User

شكرا علي ردك الجميل صديقي جورج وكلامك فعلا مقنع
وفعلا في حجات كتير لازم تتغير وبردو انا معاك ان الخنقة زادت عن حدها اوي
بس انا ليا وجهة نظر بردو ان الانسان اللي هيشوف الكلام اللي بيستهزء بدينة او برموز هو بيقدسها مستحيل يفكر ياخد معاكم موقف بالعكس ده ممكن يتقلب عليكم
ويا سيدي عبر عن اللي مضايقك بكل حرية بس ياريت طبعا ان احنا نبعد عن سب الاديان والرموز المقدسة ايا كانت
لان دي صعبة شوية وانت عارف انا اقصد اي مواضيع هنا في الموقع مالهاش هم غير الشتيمة وبس
وشكرا علي قبول الصداقة وربنا يديم الصداقة والمعروف
اخوك في الوطن وحيد
الرد مع إقتباس
قديم 15-10-2006
الاميره الاميره غير متصل
Registered User

إقتباس:
شكرا علي ردك الجميل صديقي جورج وكلامك فعلا مقنع
وفعلا في حجات كتير لازم تتغير وبردو انا معاك ان الخنقة زادت عن حدها اوي
بس انا ليا وجهة نظر بردو ان الانسان اللي هيشوف الكلام اللي بيستهزء بدينة او برموز هو بيقدسها مستحيل يفكر ياخد معاكم موقف بالعكس ده ممكن يتقلب عليكم
ويا سيدي عبر عن اللي مضايقك بكل حرية بس ياريت طبعا ان احنا نبعد عن سب الاديان والرموز المقدسة ايا كانت
لان دي صعبة شوية وانت عارف انا اقصد اي مواضيع هنا في الموقع مالهاش هم غير الشتيمة وبس
وشكرا علي قبول الصداقة وربنا يديم الصداقة والمعروف
اخوك في الوطن وحيد
ماشى ياوحيد وأنا عن نفسى سأراعى هذا مستقبلا
الرد مع إقتباس
قديم 15-10-2006
الاميره الاميره غير متصل
Registered User

إقتباس:
ربنا يهدي الجميع الي ما فية خير هذا الوطن وخير كل مواطنية انا فعلا يا اخ جورج
معاك في الكلام اللي انت قلتة
لكن متنكرش ان النظام بتاعنا بردو زي مهو خانقك خانقني
ده يكفي يا اخي اني مثلا واديني مسلم اهو لو ربيت دقني واتدينت هتشد علي امن الدولة
ودي بتحصل كتير بغض النظر عن الهدف من تربية الدقن مش موضوعنا دلوقت
لكن انا بهدف اننا نحاول نوصل صورة لكل مواطن في البلد دي ان احنا اخوان في الوطن
واخوان في الجنسية واخوان في اللغة
لكن لا تؤاخذني لو واحد مسلم مثلا دخل الموقع ده وشاف بعض المواضيع وانا بقول بعض المواضيع اللي بتسئ للاسلام بشكل غير مقبول هيكون اية موقفة
انا عايزتحط نفسك قدام موقع بيشتم فييكم وفي دينكم بطريقة لا تمت لادب الحوار باي صفة هيكون رايك فية اية
هتقدر تتحاور مع شخص زي كدة
اعتقد لا
يبقي ارجوك تكون فهمت قصدي وبدل ما ندفن راسنا في الرمال زي منت بتقول ونتشدق بشعارات الوحدة الوطنية ولقاءات البابا وشيخ الازهر اللي منومة بطانية كبيرة علي النار اللي تحتها
نعمل حاجة مفيدة ونبدا حوار هادف يكون هدفة تعريف الكل مسلم وقبطي ان البلد لينا كلنا
والدين لله والوطن للجميع
بس من غير ما حد يجرح في حد
انا مش هدفي اخرجكم من دينكم وادعو لديني لاني غير مؤهل لكدة اساسا وانتو مستحيل تقبلوا يبقي اية لازمتها المواضيع المسيئة
انا اسف لو طولت عليك في الكلام بس انا فعلا لما بلاقي موضوع زي كدة يكون هدفة الضحك والاستهزاء بس بتضايق لسبب اني مش بعرف يا تري مواضيع زي كدة هتحل المشاكل ولا هتزودها اكتر
ياريت تكون فهمت قصدي وانا عن نفسي بدعوك تقبل صداقتي ونبقا اصدقاء من بلد واحد بغض النظر عن ديننا احنا الاتنين
ونبقي اهو اول السلم
ولا اية رايك
ولك تحياتي

أولا : واضح إن إنت إنسان مهذب ياأخ وحيد وأهلا بيك كصديق
ثانيا : كلامك كله جميل وكويس ومقنع كمان يعنى فعلا الهجوم سواء من هنا أو من هنا مش هايجيب نتيجه إيجابيه أبدا ومن ناحية إن أنا فهمت قصدك والا لاء طبعا أنا فاهم قصدك كويس ولكن أرجو المعذره لأننى أشعر داخل هذا المنتدى إن ده بيتى وأنا قاعد مع أهلى اللى همومنا واحده وبافضفض معاهم بكل همومى وبكل الضغوط التى تمارس على وباستمع أيضا لهمومهم ما أنت عارف مافيش مكان تانى غير هنا ... وسامحنى يعنى لو أتكلمت معاك بصراحه فى إننا بشر لنا طاقه محدده من الإحتمال و لسنا ملائكه حتى نستطيع أن نظل نتسامح ونتسامح ونغفر ونغفر ونطاطى ونطاطى فلا تطلب منى أن أجلد ولا أصرخ فهذا سيكون فوق إحتمالى أو أن أقول للجلاد برافووو... يعنى إنت زعلان خالص ومتضايق علشان مش بتقدر تربى دقنك براحنك وبتقول إن الدوله خانقاك فى هذا الموضوع شوف إنت حاجه صغننه أد إيه ضايقتك وخلتك حاسس إنك مخنوق علشان جزء من حريتك نقص وحق من حقوقك ضاع مع إنه حق صغير قوى بل و يمكن الإستغاء عنه بسهوله ... يعنى إحنا الأقباط على كده نبقى أبطال اللى حريتنا كلها مهدره وجزء كبير من حقوقنا ضائع ... عرفت بقه إحنا ليه أحيانا صوتنا بيعلو بالصراخ هذا الصراخ الذى تعتبرونه أنتم إهانه لكم وشتائم فيكم ولكنه فى حقيقه الأمر هو تعبير عن شدة الألم وهو أيضا صراخ الإستغاثه فأحيانا يشتم الضحيه جلاده من شدة الألم فإذا توقف عن الضرب فلن يكون هناك داعى للشتائم أبد ... من الطبيعى أو دعنا نقول إنه من المقبول أن يصرخ الضحيه ويشتم الجلاد لانه يوجد سبب وهو الألم ولكن أن يشتم الجلاد الضحيه لماذا أما يكفيه إنه هو الذى يضرب وإنه هو الذى يستطيع أن يوقف شتائم الضحيه وصراخها بأن يتوقف عن جلده .
فى النهايه ومع كل هذا فأنا معك تماما فى أن إسلوب الشتائم هذا ليس إسلو ب حضارى ولكن سأوضح وجهة نظرى مره أخرى بإختصار( إننا بشر لنا سقطاتنا ولنا أيضا طاقة للإحتمال أحيانا تنفذ منا رغما عنا فنندم على إننا أخطأنا وتعود فتنفذ ونعود فنندم وهكذا) إلى تسير الأمور فى مجراها الطبيعى وتطبق العداله والمساواه فى هذا الوطن وقتها فقط نستطيع أن نفتح قلوبنا لنستقبل محبتكم وتفتحون قلوبكم لتستقبلوا محبتنا وتسود المحبه الحقيقيه طالما سادت المساواه بيننا ... هذه المساواه التى يجب عليكم أيها المسلمون
المعتدلون أن تضموا صوتكم لصوتنا لنطالب بها معا حتى تتحقق لنا جميعا الحياه الهانئه وراحة البال وصدقونى لو إننا تذوقنا طعم المحبه الحقيقيه فسوف نندم على كل هذه السنين التى قضيناها فى هذا العذاب لأننا جميعا كبشر جبلنا وهذه المحبه بداخلنا ولكن الظروف المعيشيه هى التى تبدل أشياء كثيره .
ندعو أن يمن الله علينا جميعا بالمحبه وراحة البال وأن يمن على مصرنا بالإستقرار

الرد مع إقتباس
قديم 27-10-2006
ماهر عونى ماهر عونى غير متصل
Registered User

ماهر عونى is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة الاميره مشاهدة مشاركة
أنت بتقول نركز على الحاجات الحلوه طيب والحاجات الوحشه اللى تاعبانى جدا أعمل فيها إيه ... صدقنى يا وحيد إن مانتحمله نحن الأقباط فى مصر فاق طاقتنا بكثير ومعلش ماتزعلش منى ( اللى إيده فى الميه مش زى اللى إيده فى النار )
مرات قليله اللتى وجدت فيها حوار محترم كهذا واسمحوا لى بالمشاركه فيه والتعقيب.

صدقنى او صدقينى يا اخت اميره اننا جميعا ادينا فى النار , مسلميين ومسيحيين , وما تعانون منه هو نفس ما نعانى منه نحن المسلمون .

إقتباس:

يعنى قولى إنت إزاى أتجاهل إن إبنى يعشق حاجه إسمها كرة قدم وعنده موهبه فيها فعلا بشهادة كثيرين ولكنه يستبعد عن هذا المجال بسبب عقيدته تخيل إنت ده يأثر على نفسيته أد إيه .
ونحن المسلمون نستبعد عن هذا المجال بسبب عدم وجود ( الكوسه ) الواسطه , ولكن لا يمكن ان ننكر ان هناك بعض اللاعبين المسيحيين اللذين اخذوا فرصتهم امثال هانى رمزى وحسام غالى وسامح اليداروس وغيرهم , وبهذا يصبح البعد عن المجال بسبب عدم وجود كوسه وليس بسبب العقيده .

إقتباس:

إزاى أتجاهل إنها لما جت بنتى تدخل الجامعه كان نفسها تدخل كلية الإعلام وكلنا قلنا لها لاء إيه لازمتها هو إنتى عمرك شوفتى مذيعه مسيحيه .
إزاى أتجاهل لما أكون أنا ملتزم فى شغلى وإيدى نظيفه والكل يشهد لى بذلك ثم أجد من هو أحدث منى فى التعيين وسمعته ليست فوق مستوى الشبهات والكل يعلم هذا ثم أجده يتدرج فى ترقياته فى مواعيدها حتى يصل الى مكانه لو إنه يوجد عدل فإنه لا يستحقها
وأظل أنا ( محلك سر )بالرغم من سمعتى الطيبه وكفاءتى فى العمل .
تجاهل كما تجاهلت انا وغيرى , فما حدث لك حدث لى وحدث لغيرنا , ولكنه ايضا ليس بسبب العقيده , ولكن بسبب ان اللى اخدوا اماكننا لديهم القدره على ممارسه الفهلوه والنفاق والرقص للرؤساء , وايضا ليس بسبب العقيده .

إقتباس:

إزاى أتجاهل إن إبن أختى من صغره وهو هايموت علشان يدخل كلية الشرطه حتى كنا لما نسأله وهو صغير عايز تكون أيه لما تكبر يقول عايز أبقى ضابط ولما كبر فعلا وهو فى الثانويه الآن ومازال يريد تحقيق حلمه ولكننا كلنا نقف ضد هذه الرغبه ونقول له الكليه دى مش لينا إحنا
كليه الشرطه للجميع مسلمين واقباط , وانا ايضا لم يستطع اخى الالتحاق بكليه الشرطه , لان اللواء اللى كان واسطه مكنش فى موقع مرموق , ولكنى شخصيا اعرف عددا من الرتب الاقباط , سواء لواءات او ظباط صغار , ويكفى ان رئيس لجنه الدفاع والامن القومى بمجلس الشعب اللواء فتحى قزمان مسيحى , وانا اعرفه شخصيا واعرف ابناءه, وحرمه شقيقه جورج سعد الثرى المعروف.

إقتباس:

إزاى أتجاهل أن يبصق أحد على إبنتى وهى تسير فى الطريق لأنها تلبس سلسله بها صليب على صدرها ...أوصفلك إزاى شعورى لما لاقيتها داخله عليا بتبكى بحرقه بعد مارجعت من نص الطريق وما قدرتش تكمل مشوارها الى الجامعه .
دى فعلا حاجه تزعل وتغيظ , لكن نعمل ايه اذا كان بعض الناس متخلفين ومش عارفين دينهم , هذا الشخص كان يجب ان يعاقب على حدا , بان ابنتك كان لازم تقلع اللى فى رجلها وتناوله عشر جزم على دماغه جزاء فعلته .

إقتباس:

** أتجاهل إيه وإلا إيه ياوحيد لازم الإخوه المسلمين يشعروا بنا و بآلامنا التى زادت وكثرت عن حد الإحتمال حتى نستطيع أن نتواصل سويا وأن نصل الى بر أمان نحيا عليه جميعا فى هدوء . عارف أنا إمتى هاأشعر إننا فعلا نبحر تجاه شاطئ الأمان هذا
لما أبدأ أقرأ أخبار كثيره مثل الخبر الخاص بالدكتور العظيم / سالم أحمد سالم فالإحتجاجات على هذه الأوضاع الخاطئه لا بد أن تأتى من إخواتنا المسلمين الشرفاء لأننا نحن الآقباط نحتج منذ أكثر من خمسين سنه ولا حياة لمن تنادى فربما نجد صدى لإحتجاجات الشرفاء أمثال ذلك الدكتور العظيم ... عندما تبدأ هذه الإحتجاجات فى التزايد فأعلم إننا بدأنا نضع أرجلنا على أول الطريق الصحيح نحو الحب ..
نحو النور .. نحو الحضاره ..نحو المدنيه والتقدم .. ونحو كل ما هو جميل لنا ولأبنائنا بإذن الله فالغير مستطاع عند الناس مستطاع عند الله
واذا كنت انا وبرغم ما القاه هنا من شتيمه وبهدله وسب لدينى ورسولى ومعتقدى , ومع هذا لا افرق فى معاملتى لمرؤسينى من مسلمين واقباط , ويشهد الله انى اعطى كل ذى حق حقه , ولا اتعامل ابدا معهم من منطلق عقائدى , وهذا لسبب بسيط اننا اصدقاء فعلا , وصدقنى او صدقينى فمعظم المسلمين مثل سالم احمد سالم .

لكن مين قالك انه لا يحدث كثيرا مثل ما حدث من سالم هذا؟؟ يحدث كثيرا ولكن لان سالم استاذ جامعى فقد تم نشر الخبر فى الصحف , ولكن هل سيتم نشر خبر انى انا مثلا اعامل مررؤسينى من الاقباط بعداله وحياديه؟؟؟؟

عموما تحياتى الخالصه لك
الرد مع إقتباس
قديم 04-11-2006
الصورة الرمزية لـ sce37
sce37 sce37 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Aug 2003
sce37 is on a distinguished road
يا حالم - لقد سعي أعضاء القسم لدار الفتوى لتحليل تصرفهم العنصري بطريقة شرعية - و وافقهم عميد الكلية و عميد الجامعه - فكيف يسير أبناء مصر ؟

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة