تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 07-09-2005
churchill2 churchill2 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2004
churchill2 is on a distinguished road
اما ان ننتخب الفاسد او ننتخب رمز التغيير

الأقباط الأن امام خياران :
1-اما ان ينتخبوا الذي اذاقهم الذل طوال 24عاما .فقط حتي يرضوا بعض القيادات الدينية التي اتخذت قرار التأييد بعد ان وضعت السكينة فوق رؤوس اولادها من الشعب القبطي
والأن من سينتخب مبارك؟
1-الفاسدين الذين ترتبط مصالحهم بوجودة
2-الكثير من الجهلاء
الأختيار الثاني:
ايمن نور الذي وعد الشعب بالتغيير .والقضاء علي الفساد والفاسدين
ومن سينتخب ايمن نور؟
1-الفئة التي امنت انة بعد 1400سنة من الأحتلال الأسلامي حان الأوان ان نعمل عقولنا حتي نعرف كيف نصنع مستقبلنا
لاننا رجعنا الي الوراء عندما آمنا بعقول الأخرين

وانا اخترت ايمن نور
الرد مع إقتباس
قديم 07-09-2005
Zo2lot Zo2lot غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jul 2005
Zo2lot is on a distinguished road
هدى اعصابك يا عم...

الانتخابات 1000000000000000000 % لمبـــــــــارك.

بس كويس انك شاركت. لكن مبارك هو الكسبان و ده حتى رأى الهيئات العالميه مثل BBC, CNN
يعنى من الاخر.. انسى يا عمر
الرد مع إقتباس
قديم 07-09-2005
mena_hot mena_hot غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: May 2003
mena_hot is on a distinguished road
انا رايح انتخب دلوقتي انا وبعض اصدقائي وهنتخب ايمن نور برضه مش هنخسر حاجة بس اسمنا عملنا اللي علينا
الرد مع إقتباس
قديم 07-09-2005
Gold User

إقتباس:
هدى اعصابك يا عم...

الانتخابات 1000000000000000000 % لمبـــــــــارك
بالفعل النتيجة محسومة والفضل يرجغ للتزوير
لكن زي ماقال مينا اننا مش هنخسر حاجة وانها فرصة لنثبت اننا فاعلون علي الساحة
الرد مع إقتباس
قديم 07-09-2005
الصورة الرمزية لـ مار مينا
مار مينا مار مينا غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Nov 2004
مار مينا is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة churchill2
الأقباط الأن امام خياران :
1-اما ان ينتخبوا الذي اذاقهم الذل طوال 24عاما .فقط حتي يرضوا بعض القيادات الدينية التي اتخذت قرار التأييد بعد ان وضعت السكينة فوق رؤوس اولادها من الشعب القبطي
والأن من سينتخب مبارك؟
1-الفاسدين الذين ترتبط مصالحهم بوجودة
2-الكثير من الجهلاء
الأختيار الثاني:
ايمن نور الذي وعد الشعب بالتغيير .والقضاء علي الفساد والفاسدين
ومن سينتخب ايمن نور؟
1-الفئة التي امنت انة بعد 1400سنة من الأحتلال الأسلامي حان الأوان ان نعمل عقولنا حتي نعرف كيف نصنع مستقبلنا
لاننا رجعنا الي الوراء عندما آمنا بعقول الأخرين

وانا اخترت ايمن نور
حبيبي
انا عن نفسي انتخبت مبارك واظن انا مليش مصلحة شخصية بوجوده واظن كمان مفيش داعي لتوزيع اتهاماتك وشتائمك وخلاص

بتقول وعد الشعب بالتغير وبالقضاء عاي الفساد
يعني عاوزه يوعدهم بايه غير كدا ؟؟؟؟؟
يوعد حاجه وينفذ وعوده حاجه تانيه خالص

وعد الاقباط بتغيير الدستور لصالح الحريه الدينيه والمعروف ان المادة التانية هي اس البلاوي وعدم تغييرها تبقي مصر كما هي ان الاسلام دين الدوله الرسمي وان الشريعه هي المصدر الرئيس للتشريع
واوعي تكون واهم انه علشان خاطرك وخاطر الاقباط هيغير المادة دي لانه مش معقول يخلي المسلمين يهيجوا عليه علشان عيونك
وكمان هيخلي البلد بايظة لما يعترف بالاخوان المسلمين رسميا ولهم ان ينزلوا الشارع بكل حريه واجتماعاتهم تتم بكل حريه

فهمت
(sml21)
الرد مع إقتباس
قديم 07-09-2005
Mena0064 Mena0064 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
Mena0064 is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة مار مينا

حبيبي
انا عن نفسي انتخبت مبارك واظن انا مليش مصلحة شخصية بوجوده واظن كمان مفيش داعي لتوزيع اتهاماتك وشتائمك وخلاص

وعد الاقباط بتغيير الدستور لصالح الحريه الدينيه والمعروف ان المادة التانية هي اس البلاوي وعدم تغييرها تبقي مصر كما هي ان الاسلام دين الدوله الرسمي وان الشريعه هي المصدر الرئيس للتشريع
واوعي تكون واهم انه علشان خاطرك وخاطر الاقباط هيغير المادة دي لانه مش معقول يخلي المسلمين يهيجوا عليه علشان عيونك
وكمان هيخلي البلد بايظة لما يعترف بالاخوان المسلمين رسميا ولهم ان ينزلوا الشارع بكل حريه واجتماعاتهم تتم بكل حريه

فهمت
هل يستطيع أيمن نور أن يفى بوعودة؟ سؤال وجيه!...لكن على الأقل سؤال!
أما مبارك فإحنا متأكدين إنه لن يفى بشئ!
الإخوان قوة لا يمكن تجاهلها و أنا لا الوم أيمن نور على محاولة جذبها على الأقل بيكلمهم فى النور أما مبارك فبيبعنا ليهم فى الظلام الحالك و كأن شئ لم يكن.

يا أقباط حرام عليكم! 24 سنة ضرب بالجزمة و لحد دلوقت مش عارفين الجزمة فين؟
الرد مع إقتباس
قديم 07-09-2005
signal_II signal_II غير متصل
Registered User

signal_II is on a distinguished road
اول يوم انتخاب فى العمر يوم جميل جداا
رحت مع شوية اصحاب للتسلية وبعد سماع الاجراءات الجديدة بتاعت البطاقة الرقم القومى وبس
المهم رحت مدرسة بجانبى بعتونى على مكتب السجل المدنى رحت حلونى الف بورقة اكتب معايا 50 واحد زى حالتى وعملولنا لجنة فى اخر الدنيا
قلت ياواد مش مهم صورت 50 نسخة من الورقة دى ووزعتها ورحنا
دخلنا قالوا دى لجنة سيدات فقط ( هنا ابتدى نافوخى يقلب )

نحمد ربنا واحد اخونجى معاه حوالى قبيلة فوق ال 25 واحد صديق قعدوا قدام باب المدرسة وقالوا هما عميان ازاى بيعتونا اجبروا الراجل القاضى وكان تكنة قوووووووى على دخولنا
المهم بعد انتظامنا فى صفوف قالوا لازم تصور البطاقة طلعنا مشينا حوالى 3 كيلو للشارع ( مدرسة بمنطقة نائية ) لحد ماصورنا البطاقة
رجعنا ووقفنا فى طابور تانى وكل واحد يطلع حامل ازيال العار لية ؟
يبدى كل واحد كشف باول حرف من اسمة الكشف 50-60 صفحة فى الاسماء اللى بتبدى بحرف معين م مثلا أ . و هكذا يعنى والاسماء فية مش مترتبة ابجدى متلايهوش اطلع انت ساقط قيد فى الجدول الانتخابى

مشوا الاخوان ووقف حوالى 30 واحد قبطى انا و3 اصحاب ليا وكنيسة باعت اتوبيس شباب من مواليد 82 ومابعدها المهم قعدنا نزعق وفين حقوق الانسان ووووو
سمحولنا اخيرا بالتصويت
المهم ادونى الورقة فى الاخر تفتكروا اصوت لمين يعنى ؟

احمد الصباحى
بجد مش بهزار انا اتخنقت وعلى فكرة انا كنت رايح انتخب مبارك لولا العراقيل طقت فى دماغى الفكرة دى اعاقب النظام

لية بقى مانتخبتش نور لانى كنت فى باب الشعرية من اسبوع وسمعت بلالالالالالالالاووى عنة من مقيمين بالحى
لية طيب مااخترتش نعمان لان لقيتة بيشتم بالاهل فى مؤتمر وبيقول ( طلعوا ابن الكـــلب )
قلت لما هو على البر كدا امال لو بقى رئيس يعمل اية

النقطة الايجابية فى الموضوع ان كل ورقة من بتاعت ال50 اسم دى تلاقى فيها 30-35 اسم شباب مسيحى مقابل شوية ستات عواجيز على شيوخ مفيش مشاركة شباب مسلم فى الانتخابات
دا اولا الاكثر ايجابية نسبة البنات المسيحيات اللى راحوا انتخبت والسيدات المسيحيات بالليب فى اللجان االلى انا زرتها بجد حاجة تفرح تقولوا البلد قبطية
بجد الكوميديا السوداء فى 7*9 ومبروك يامبارك لانى الوحيد تقريبا فى لجنة 10 الاف اللى صوت ضدك
على فكرة اتضح فى المنطقة التى اسكهنا موزبيق العاصمة مدى ضالة الغد والوفد لدرجة شديدة لم اكن اتخيلها بنفسى
ولهذا صباااااااااااااااااااااااااااااااااحى اوة اوة وشر البلية من مغامرات سيجنال مايضحك

آخر تعديل بواسطة signal_II ، 07-09-2005 الساعة 07:21 PM
الرد مع إقتباس
قديم 07-09-2005
Shady Shady غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Aug 2003
Shady is on a distinguished road
lol

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة جريدة الأهرام العدد الصادر بتاريخ السبت 12-10-2005
تقدم السيد أحمد الصباحي برفع دعوي قضائية مشككا في نزاهة الأنتخابات مستندا في ذلك إلي عدد الأصوات التي حصل عليها.
فقد توقع حصولة علي 30 صوت وهم أصوات أعضاء حزبة المبجل. ولكنة فوجئ بزيادة مطردة في عدد الأصوات التي حصل عليها, زيادة تفوق أكثر التوقعات تفاؤلا.
وأعلنت المنظمات الأهلية تعجبها الشديد عن مصدر هذا "الصوت" الزائد
شوفت نتيجت تهورك يا سيجنال

ماتعملش كدة تاني
وكل أنتخابات و أنت طيب
الرد مع إقتباس
قديم 07-09-2005
غلاباوي
GUST

هههههههههههههههههههههههه والله العظيم يا سجينال انت زي العسل .. ( انت بالنعناع ولا المنتول )
عموما كله ريحته حلوة وبينعنش ... السيناريو اللى بتوقل علية دة اتكرر النهاردة الاف المرات ... بس محدش اتهور وعمل زيك وانتخب خيال المأته ابو طربوش دة ...

اما انا كان نفسي اصوت والم عليا الناس .. احم . اقصد اصوت في الانتخابات .. لكن للاسف مليش صلاحية التصويت ..

احتمال اكون ساقط قيد .. اصلي كلام في سركم معنديش بطاقة شخصية ولا رقم قومي ... انا بمشي بكارت مينا هوت .. اقصد كارت ميناتل
هههههههههههههههههههههههه
الرد مع إقتباس
قديم 07-09-2005
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

knowjesus_knowlove is on a distinguished road
إقتباس:
احتمال اكون ساقط قيد .. اصلي كلام في سركم معنديش بطاقة شخصية ولا رقم قومي

مش إنت لوحدك .. كل ال***** اللى زيك كده ...
أقراطهم وأساورهم هى بطاقاتهم الشخصية وأرقامهم القومية

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 08-09-2005
Gold User

إقتباس:
حبيبي

فهمت
ما مدي تأثير تصريح البابا بترشيح مبارك علي قرارك الشخصي بأنتخاب مبارك ؟
الرد مع إقتباس
قديم 08-09-2005
mena_hot mena_hot غير متصل
Registered User

mena_hot is on a distinguished road
evil

إقتباس:
انا بمشي بكارت مينا هوت
كارت مينا هوت لا يعمل داخل مصر يا غلاباوي
الرد مع إقتباس
قديم 08-09-2005
fredy_kroger fredy_kroger غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
fredy_kroger is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة مار مينا

والمعروف ان المادة التانية هي اس البلاوي

اخي الحبيب في الرب مارمينا........

اختلف معك اخي الحبيب في تلك النقطة.......

ليست المادة الثانية من الدستور المصري هي مشكلة الاقباط فتلك المادة يحلو لبعض الاقباط انتقادها......نعم هي وصمة عار ان توجد تلك المادة في اي دستور حديث و لكن ازالة تلك المادة من الدستور ان تحل مشاكل الاقباط....

و تنص المادة علي (الدين الاسلامي هو الدين الرئيسي و الشريعة الاسلامية هي مصدر التشريع)..

اولا اخي الحبيب : هل تطبق احكام الشريعة الاسلامية في مصر من جلد و رجم و قطع يد السارق و بقية الحدود ؟

الاجابة لا....لا تطبق تلك الاحكام حيث اقتصرت احكام الشريعة الاسلامية المطبقة علي بعض مواد قانون الاحوال الشخصية من نفقة و طلاق ...

و نشكر الرب يسوع لان تلك الاحكام لا تطبق علينا نظرا لوجود (قانون احوال شخصية خاص بالاقباط الارثوذكس )...

اذن فالمادة الثانية من الدستور ليست هي (الاولوية) التي من المفترض ان يسعي الاقباط الي ازالتها ....نعم لابد ان تزال من الدستور و لكن هناك العديد من النقاط الاهم التي لابد ان تكون لها الاولية مثل (اصلاح التعليم...اصلاح الاعلام......).

الرب يباركك.
الرد مع إقتباس
قديم 08-09-2005
saweres
GUST

اسمح لي أختلف معاك يا فريدي
لو عايز مجتمع سليم ومظبوط ، يبقى مفيش غير تعميم المساواة
وطالما اتكلمنا عن المساواة في الحقوق والواجبات ، يبقى نتكلم عن المادة الأولى كمان
المادة الأولى تنص على "جمهورية مصر العربية دولة نظامها اشتراكى ديمقراطى يقوم على تحالف قوى الشعب العاملة.
والشعب المصرى جزء من الأمة العربية يعمل على تحقيق وحدتها الشاملة. "
طيب آدي المادة الأولى تنص على أن مصر جزء من الأمة العربية المزعومة ، أليس هذا تفضيل جنس على جنس آخر ، وعنصرية وتفرقة بين الأجناس ، فالأقباط ليسوا عربا ولن يدعوا العروبة يوما ما
أما المادة الثانية فتنص على " الاسلام دين الدولة، واللغة العربية لغتها الرسمية، ومبادئ الشريعة الاسلامية المصدر الرئيسى للتشريع. "
طيب ، أي طائفة اسلامية؟؟ وأي مذهب من مذاهب تلك الطائفة الاسلامية؟؟
فالسنة لديهم أربع مذاهب
والشيعة لديهم مذاهب أيضا
وتلك المادة كانت بداية تعديل قانوني أراد السادات اضافته ألا وهو قانون حد الردة !!! لكن ربنا ستر
الشيعة مقهورين مثل الأقباط تحت التمييز الديني الواقع عليهم
والنوبيين مقهورين مثل الأقباط تحت التمييز العرقي الواقع عليهم
تلك المواد تم تعديلها في الاستفتاء المزور الذي تم في يوم 22 مايو 1980
ألم يحن الوقت بعد لعمل استفتاء آخر لدستور جديد يضمن حرية المواطن وكرامته بلا تفريق؟؟؟
اذا تم عمل دستور كهذا ، فعندها تضمن مشاركة الكل بلا خوف في اصلاح كل ما به خلل في مصر

آخر تعديل بواسطة saweres ، 08-09-2005 الساعة 11:14 PM
الرد مع إقتباس
قديم 09-09-2005
غلاباوي
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة fredy_kroger

اخي الحبيب في الرب مارمينا........

اختلف معك اخي الحبيب في تلك النقطة.......

ليست المادة الثانية من الدستور المصري هي مشكلة الاقباط فتلك المادة يحلو لبعض الاقباط انتقادها......نعم هي وصمة عار ان توجد تلك المادة في اي دستور حديث و لكن ازالة تلك المادة من الدستور ان تحل مشاكل الاقباط....

و تنص المادة علي (الدين الاسلامي هو الدين الرئيسي و الشريعة الاسلامية هي مصدر التشريع)..

اولا اخي الحبيب : هل تطبق احكام الشريعة الاسلامية في مصر من جلد و رجم و قطع يد السارق و بقية الحدود ؟

الاجابة لا....لا تطبق تلك الاحكام حيث اقتصرت احكام الشريعة الاسلامية المطبقة علي بعض مواد قانون الاحوال الشخصية من نفقة و طلاق ...

و نشكر الرب يسوع لان تلك الاحكام لا تطبق علينا نظرا لوجود (قانون احوال شخصية خاص بالاقباط الارثوذكس )...

اذن فالمادة الثانية من الدستور ليست هي (الاولوية) التي من المفترض ان يسعي الاقباط الي ازالتها ....نعم لابد ان تزال من الدستور و لكن هناك العديد من النقاط الاهم التي لابد ان تكون لها الاولية مثل (اصلاح التعليم...اصلاح الاعلام......).

الرب يباركك.

انت كدة يا فريدي جبت الخلاصة .. ودي تحتسب لك شوطة في الجون ...
فعلا .. المادة 2 اللى كلكم هنا للاسف عاملين عليها مواوويل وكلام كتير مالوش لازمة مش حاجة مهمة الواحد يتكلم عليعا .. وصدقوني سهل جدا من الصبح يشيلوا المادة التانية دي .. ولكن هل في شيء حقيقي هيتغير .........؟؟؟ اتحداك ان الشعب المصري فية 40 % حتى يعرفوا قوانيين البلد او الدستور .. او موضوع المادة 2 دة ... لان بالمادة دي او من غيرها الحياة ماشية وكلة محصل بعضه .. لكن لازم نهتم بنقط تانية اكثر اهمية واكثر تأثير وافادة للشعب عموما ..

اما العزيز ساويرس فاختلف معاك تماما .. لان النظرية بتقول القاعدة الاغلبية تربح في كل الاحوال ,.... يعنى الاكثر في مصر المسلمين والمذهب الحنفي هو الاكثر شيوعا نسة للامام ابو حنيفة النعمان بعكس السعودية وهو المذهب الحنبلي ..نسبة للامام احمد ابن حنبل

يبقي الاغلبية هي اللى بتمشي ودة هو السائد وبعدين لاحظ زي ما قال فريدي ان كويس اننا هنا مش بنطبق الحدود الاسلامية بالظبط بما ان مصر دولة دينها الرسمي هو الاسلام طبقا للمادة 2
والاكتفاء فقط ببعض القوانين في الاحوال الشخصية ..
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة