تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 03-06-2005
الصورة الرمزية لـ para`o
para`o para`o غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2004
para`o is on a distinguished road
ياربى على ال..................
أهو خدها عنصرية و أبيض و أسود
يابنى أفهم أرجوك
أنت تتهم الناس جزافا
أنت سألتنى سؤال أيه مصادرك حبيت أهزر معاك لكن شكلك أنك من قنا ولا حاجة
رحت رادد عليا بشئ من الأزدراء وهو ما لا أسمح لأحد به
فكان لازم أديك دش كلام كدة علشان متعملهاش تانى
وبرضة تاخد الموضوع عنصرية و أبيض و أسود وأحمر على فكرة أنا قمحى
وليا عشر سنين مكلتش العيش الأسمر بتاع مصر دة
لو كنت قارء جيد للتاريخ لا تسمى أن هذا أدعاء وأننى غير مسيحى وأننى مسلم يابنى صحيح انى انا من أسيوط و الأسايطة معروفين أنهم دماغهم ناشفة وبياخدوا المواضيع قفل بس خروجى الى اوروبا دردحنى شوية (بس مش قوى ) لازم متتهمش حد كدة و خلاص
أنت متنفعش محاور ولا سياسى
تعداد الأقباط كان 700 الف نسمة مع بداية القرن العشرين
وفقا لأحصاء نزيه من قوات الأحتلال الأنجليزى
و كان تعداد مصر 3.5 مليون نسمة
أى بنسبة 20%
و قبل حرب 73 بعدة سنوات كان تعداد مصر 30 مليون
و وفقا لأحصاء أجرته الكنيسة أيام الراحل البابا كيرلس
كان تعداد الأقباط 6 مليون نسمة
أى 20%
فهمت ولا نقول كمان

أرجوا أن تحسن من أسلوبك قليلا و تفتح مخك للمداعبات
و أنا عن نفسى مش زعلان منك لأنك قبطى و أنا باعتبر كل الأقباط ولادى رغم أنى مش كبير فى السن

ياريت أعرف أنت منين ؟ من قنا
ملحوظة : لو حاولت تستخدم أسلوب السيدة زينب أستخدملك أسلوب علوة ال***** بتوع أسيوط
فين أيامك يا أسيوووووووووط
الرد مع إقتباس
قديم 05-06-2005
2ana 7or 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
2ana 7or is on a distinguished road
سكوت الاقباط عن حقوقهم ؟!

الرباط التالى رأى احد المسلمين الشرفاء عن أن السبب الرئيسى لمشكلة الاقباط فى مصر هو سكوت الاقباط عن حقوقهم ؟! و من له عينان فاليرى ... و من له أذنين فاليسمع ...

بداية الاقباس
الاخ العزيز المفدي .. تحية طيبة وبعد ...
طبعا انا سعيد انى بلتقي بشخص هنا في المنتدي بيحاول يكون موضوعي ومهذب ومتحضر في الاسلوب .. لان زي ما انت عارف هو دة السبيل الوحيد لوجود حوار او تحاور بيننا .. وأؤكد للجميع ان الحوار رغم انه بينى وبينى المفدي الا انني ارحب بالنقاش الهادئ الهادف من جميع الاطراف ... واعتقد ان لكلانا ( انا والمفدي ) كامل الحق في تجاهل السباب او البذائات او اساليب المراوغة والسخرية المعهودة في بعض الأفات الموجودة بالمنتدي ... وذلك بتجاهلهم تماما كانهم لم يكتبوا شيئا ....
بخصوصي

1- انا غلاباوي ( لا اعتقد ان الاسم سيشكل اي عائق ولا احب الكذب او ادعاء اي اسم ) تعديت الان عقدي الثالث من العمر ( يعنى مش مجرد مراهق بيدخل يتكلم وخلاص بدافع العصبية ) .. واعمل بالقطاع العام ............................

2- مش هقولك انا مصري حتى النخاع او لو لم اكن مصريا لوددت ان اكون مصريا .. ومصر هي امي نيلها هو دمي ... الخ .. بس انا اتولدتفي مصر وعشت في مصر وللعلم زرت بلاد كتيرة جدا وبدون تحيز ملقتش زي الانسان المصري في كل شيء .. يمكن فقير يمكن في بعض الاحيان تعييس لكنه متفرد بأشياء كتييرة اوي عن اي حد في العالم
اما موضوع انا مصري واعتز بعروبتى والقومية العربية والحاجات دي كلها فصدقنى انا اللى بيربطنى بالعرب هو دينى ولغتى العربية ليس الا ... ما دون ذلك بصنفهم تحت مرتبة
( العرب جرب .. وشوية محدثين نعمة ) ليس الا ومش عايز اقولك موقفي العدائي دة لية لانه ظاهر للعيان وقمة السلبية العربية في حل مشاكلهم هي اللى خلت الكل يبص لهم النظرة دي ومايبقاش ليهم قيمة .... مش هطول عليك بس انا فعلا مصري ابا عن جد وبعتز بمصريتى جدا جدا .. وأرفض اي تقسيم عنصري غبي يحاول يشير ان مسلمين مصر مجرد غزاة قدموا من الجزيرة العربية ... لان زي ما جه من الجزيرة العربية جه تجار وشعوب من جميع انحاء العالم واستوطنوا بمصر .. والكلام دة مش كلامي لدرجة انهم وصفوا مصر بالبوتقة اللى بتنصهر فيها شعوب العالم ... ايجاز لكل الكلام دة انا مصري

3- ديانتى والحمد لله الاسلام .. وباكد في اول الحديث زي ما أكدت قبل كدة انى لا بدقن ولا زبيبة ولا جلابية قصيرة .. ولا بتاع قال الله ولا قال الرسول (صلي الله علية وسلم ) .. وبرضة مش مسلم من اياهم اللى مسلم بالبطاقة وبس ,, انا شخص عادي جدا بتكلم عادي جدا ولا بحاول أأسلم حد او اعمل تقية زي ما بتقولوا .. اللي عايز يسلم يسلم واللى مش عايز براحتة ... كل واحدة مسؤول عن نفسة ومصيرة كل شيء قدام الانسان واضح وحتى لو شيء غامض عندة عقلة يفكر بيه ويستدل بيه وقلبة يحس بيه ويعرف بيه ... يعنى لما اتكلم معاك مش هشتغل معاك كلام قص ولزق لان كلام مش كلامي مضمنش ببساطة انه يكون خالي من الاخطاء لاننا كلنا بشر ....انا بتكلم بلسانى لسان المواطن العادي اللى بيوزن الامور صح ...ومعندوش ادنى كراهيية لأي حد حوالية الا للي يأذيه او يظلمه ...

بالمناسبة انا متربي على التسامح بين الناس وان ربنا اللى بيحاسب الكل في الاخر مش مجرد مسلم يدخل الجنة او مسيحي يدخل النار او الكلام دة .. وعشان الامر يكون واضح متربي وجيران بيتنا الباب في الباب مسيحين واكتر من الاهل وبناكل سوا ونخرج سوا وبنشارك بعض في كل حاجة ولحد النهاردة ,,, ولحد ماا اموت هتفضل علاقتنا بيهم كويسة جدا على اساس احترام متبادل وتقدير ..

4- موقفي من الدين المسيحي ., انا عمري ما حسيت في لحظة ان دين المسيحية مش دين او انه شيء عبثي او انى احاول اشتمة او اعامل في نظاق عملي اي حد على الاساس دة .. وحتى لو كنت كدة فا دينى الاسلامي بيحضنى على احترام الاديان السماوية ومنها المسيحية يعنى بحترم المسيحية والسيد المسيح وبوقرة .,. اما كون التوقير دة بيختلف بينا على اساس انه رسول الله ... وانكم تقدسونة كأله او انكم لا تعترفون بما تسمونه عيسى .. فكل ذلك بالنسبة لي لا يمثل اي شيء ... انا بحترم الدين وبحترم سيدنا عيسى علية السلام مهما كان موقفكم من الاسلام .ومش هنكر ان فيه في مصر اضطهاد الى حد ما لكن سكوتكم دة اللى خلا الحكام يعتبروكم شيء مهمش . يعنى للاسف انتوا اللى جبتوه لنفسكم وغصب عنى يا عزيزي لكن المنطق بيقول ازاي اجري وادور لك على حقك اذا كنت انت نفسك مش بتطالب بيه ؟ .... وللاسف الاضطهاد دة حاليا مش ليكم بس لا دة للشعب المصري بالكامل لكن انتوا بتحسوا بيه اكتر لانه ظلم على ظلم .. اما موضوع الغزاة المسلمين والكلام الساذج دة كلة بالنسبة لية ميساويش تمن الحبر اللى اتكتب بيه ... حتى الفتوحات الاسلامية بعد فتح مصر استمرت الفتوحات لليبيا وشمال افريقيا حتى اسبنيا .. يعنى الجيش مقعدش وبللط في مصر انما استمر في فتوحاته.. ومش هنكر ان في ناس منة استقروا في مصر او في قبائل نزحت على مصر زي القبائل اللى استوطنت الشرقية مثلا .. ولحد النهاردة بتلاقي الشراقوه ليهم بعض العادات والتقاليد العربية القديمة ..مازالت حتى اليوم ...

معلش طولت عليك .. انما ما تنساش ان اسمي غلابااااوي ..
ههههههههههههههههههه

مع تحياتي لك
نهاية الاقتباس

ويل لشعب صامت ... ويل لشعب خاضع ... ويل لشعب مستسلم ... ويل لشعب خانع ... ويل لشعب متجاهل ... ويل لنا جميعا ان لم نتحرك و نطالب بحقوقنا السياسية ... لا تخافوا لانه شعب يولد من رحم الاضطهاد سيكون شعب قوى فى مواجهة التحديات.
الرد مع إقتباس
قديم 06-06-2005
الصورة الرمزية لـ para`o
para`o para`o غير متصل
Gold User

السكوت علامة الرضا
فينك يا أسمر مستنى منك رد
الرد مع إقتباس
قديم 06-06-2005
الصورة الرمزية لـ elasmar99
elasmar99 elasmar99 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jul 2003
elasmar99 is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة para`o

السكوت علامة الرضا
فينك يا أسمر مستنى منك رد
سكوت ايه وبتاع ايه بس يا إبني؟ انت تكرر نفس الكلام في كل مداخلة وانا لا اكرر الرد. سؤال سهل خالص من اين لك كل هذه الإحصائيات الدقيقة جوي جوي؟ هل لك إتصالات سرية مع ناس واصله في الكاتدرائية؟ هل تجرء الكاتدرائية عل نشر اي إحصائية لا تتفق مع اكاذيب الحكومة, هل نسيت ان النظام الجديد للرقم القومي و الكمبيوتر الإسلامي الجبار بتاع الراجل النظيف كذاب في خانة الديانة؟ كل ثالث مسيحي سجلوه مسلم وهو ما هو داري, انت نفسك ممكن تكون اسلمت على الورق وانت ولا انت حاسس.
الرد مع إقتباس
قديم 07-06-2005
Registered User

للمرة الأخرى ... الرباط التالى رأى احد المسلمين الشرفاء عن أن السبب الرئيسى لمشكلة الاقباط فى مصر هو سكوت الاقباط عن حقوقهم ؟! و من له عينان فاليرى ... و من له أذنين فاليسمع ...

http://www.copts.net/forum/showpost....5&postcount=31

بداية الاقتباس
شكرا للاخ مينا على اشتراكة في الموضوع معانا ... وهجاوب عليك يا مينا في كل نقطة ذكرتها ان شاء الله

1- بخصوص موضوع الـ 10 % دول انا متفق معاك بس النسبة لعتقد اثل بكتيير لانى عارف كويس لو ان نسبة المضهدين ليكم 10 % يبقي في واحد لكل واحد منكم بيضهدكم ... ودة طبعا شيء غير صحيح بالمرة ....... وعشان نكون واضحين في الامر اكتر لازم نعمل تقسيم بسيط كدة ..
(أ) اذي واضطهاد مباشر : ودة اللى ممكن يحصل من مسلمين متطرفين او زي ما بتقولوا اخوانجية بيحاولوا يحتكوا او يتحرشوا بيكم .. او ممكن من سلطة النظام لو طبعا هما شافوا ان في حاجة تستلزم كدة ... وساعتها طبعا عارفين كويس انهم بياخدوا عاطل مع باطل .. وعلى ما يثبت انك بريء بتكون اتبهدلت جامد في ظل نظام قانون الطواريء .. وفي الموضوع دة مش بييفرق مسلم ولا مسيحي ولا حتى هندوسي ... الكل بيتاخد والكل بيطحن ودة شيء معروف كويس ... لكن طبعا الانسان اللى حاسس بالظلم طول عمرة بيكون اللى بيحصل دة اكتر واكتر فبيحس بالظلم اكتر واكتر ويحس انه هو لواحدة اللى مضطهد ومتبهدل ومش بيقدر يشوف الطرف التانى كمان ...... ياتري نقدر نخمن كدة المسيحين اكتر في المعتقلات ولا الاخوانجية ؟؟!! مع ملاحظة ان الاجابة غير مرتبطة بالنسبة العددية فقط بقدر ارتباطها بالمضمون نفسة

(ب) أذي واضطهاد غير مباشر : ودة اللي بيحصل بطريقة غير مباشرة زي القوانيين الظالمة المجحفة لكم زي قانون العزبي او الخط الهاميوني ... والمناهج الدراسية ...... الخ
دة بتدي احساس بالظلم والاضطهاد والتهميش مع ان الاعتقاد الراسخ في الاذهان منذ الصغر انكم اصاحب البلد ومن دونكم هم العرب العراة الحفاة الغزاة القادمون من جزيرة المعيز .. ودة طبعا رغم انه مش اذي مباشر الا ان تأثيرة النفسي بيظهر دايما وبيطفو على السطح مع حدوث اي مشكلة وبيصعدها زي موضوع الكشح كدة . يعنى على سبيل المثال لو حادثة عربية بتحصل كل يوم في مصر وشيء عادي جدا ... بس لو الميت مسيحي والسائق مسلم .. بتقوم الدنيا وبدل ما نقول حادثة .. تتحول لكلمة قتل عمد او اغتيال .. ولو حادث ثأر في الصعيد يتحول برضة لابادة جماعية رغم ان الطرفين سببهم الرئيسي هو الثأر لكن احنا اللى بنحب نلون الكلام بلون الدين ... ممكن يكون اسلوب من اساليب جلد النفس او اثارة الرأي العام او الرأي العام العالمي او تقليب وزيادة المشاكل لاثارة القضية اكثر واكثر في رغبة ان يتم حلها اذا تم تصعيدها ...والحقيقة انا من وجهة نظري الشخصية اعتبر كل من يتهم النظام او الحكومة بأنها اسلامية او اخوانية بالغباء اللا متناهي والكل يعلم جيدا ان ما يحدث ليس ننابع من اسباب دينية بقدر ما انها قوانيين ترسيخية لاقدامة ودستور يعمل على تثبيثة اكثر .. فلا يعقل ابدا نسب الاسلام دائما لما يقترفة الحكام او الانظمة لسبب واحد فقط انهم يدينون بالاسلام شكليا بالطبع ليس الكل كما قلت من قبل متشابهين وكما ان هناك من يتحاور وهناك من يتشاجر .. وهناك ايضا من يقتل ...

فاذا تتبعنا هذا الكلام سنجد ان الامر اولا واخيرا هو نتاج نظام يجب تعديلة وقوانيين يجب تغييرها وتحديثها مع مرور الزمن لتتوافق مع الحياة وتكون في صالح المواطنيين اولا واخير
واذا تم تعديلها بما يتوافق مع متطلباتنا جميعا .. لا اعتقد ان مثل هذه المشاكل يمكنها ان تظهر مرة اخري ... اما موضوع اننا راضيين عما يحدث .. فلا اعتقد ان هناك من هو راضي بما يحدث ... هناك العديد من الاحداث تحدث وتبدو انها مباركة من الشعب والحقيقة تخاف ذلك تماما وانت تعرف ما اقصد جيدا . ولكن السلبية نابعة من احساسنا ايضا بالظلم في عدة نواحي في الحياة فمشغولين للاسف بمشاكلنا ايضا ... الا جانب نقطة هامة وغاية في الاهمية .. كيف نصدق ان لديكم مشاكل او اضطهاد طالما البابا لا يتكلم عن ذلك وكل كلامة ينصب في بوتقة النسيج الوطنى والشعب المصري والتسامح الوطنى.. ما رأيكم ؟
استحلفكم بكل غالي ونفيس وأستحلفكم بالله كيف يستطيع رجل الشارع العادي ان يحس بمشاكلكم اذا كان كبيركم وعظيمكم قداسة البابا لا يتكلم عن مشاكلكم نهائيا .. وفي المقابل امثال نبيل باباوي يؤكد ان كل شيء تمام ... هل يمكن بعد كل ذلك تصديق انك تعانون او مظلومون ؟؟ هل يكذبون البابا ويصدقونكم ؟؟ وكما قلت في موضوع من قبل وتم قفلة وحذفة .. لو ان البابا تكلم عنكم اكثر بدون اثارة للفتنة او عمل بلبلة .. يمكن ان تحل مشاكلكم بصورة بسيطة لان سيكون ذلك احراجا للنظام بأكملة .. تخيلوا معي لو كل مناسبة دينية لكم تنقل في التلفزيون كعيد الميلاد او القيامة وعلى الهواء يتبنى ولو قضية واحدة كل سنة كقوانيين العزبي او بناء الكنائس او المنهاج ... الخ .. سيكون الامر محسوما بعد ذلك وسيتم حله لانه سيكون اكبر من اخفاؤه وانا اعرف عن قداسة البابا انه رجل فصيح ويمتلك موهبة الاقناع والكلام السلس السهل الهادئ .
. ...
في هذه الحالة فقط سيتنبه الشعب بالكامل مسيحية قبل مسلمية للحقوق والمطالب التى تطالبون بها ما رأيكم ؟؟

تحياتي
نهاية الاقباس ... "قولنا كده ... قالوا أطلعوا من البلد...!!"

ويل لشعب صامت ... ويل لشعب خاضع ... ويل لشعب مستسلم ... ويل لشعب خانع ... ويل لشعب متجاهل ... ويل لنا جميعا ان لم نتحرك و نطالب بحقوقنا السياسية ... لا تخافوا لانه شعب يولد من رحم الاضطهاد سيكون شعب قوى فى مواجهة التحديات.

آخر تعديل بواسطة saweres ، 10-06-2005 الساعة 01:49 AM
الرد مع إقتباس
قديم 09-06-2005
الصورة الرمزية لـ para`o
para`o para`o غير متصل
Gold User

أهلا أسمر
تاااااااااااااااانى
السكوت علامة الرضا دى مش ليك دة تعليق على الموضوع اللى كتبه اناحر
مادام الأقباط ساكتين يبقى راضيين
ده هيكون تفسير أى انسان ممكن تكلمة فى مشكلة الأقباط

بالنسبة للأحصائيات نفسى تقرأ كلامى كويس
ولو سمحت تقرأ كل كلمة بكتبها مرتين علشان تفتكر أنا كتبت بالحرف الواحد أنه:
تعداد الأقباط كان 700 الف نسمة مع بداية القرن العشرينتعداد الأقباط كان 700 الف نسمة مع بداية القرن العشرين
وفقا لأحصاء نزيه من قوات الأحتلال الأنجليزى
و كان تعداد مصر 3.5 مليون نسمة
أى بنسبة 20%
و قبل حرب 73 بعدة سنوات كان تعداد مصر 30 مليون
و وفقا لأحصاء أجرته الكنيسة أيام الراحل البابا كيرلس
كان تعداد الأقباط 6 مليون نسمة
أى 20%
فهمت ولا نقول كمان

دة اللى كتبته فى رسالة سابقة
كمان عاجة زيادة كان فى تصريح قاله جيمى كارتر لما قابل البابا و أتزاع على العالم كله أن البابا هو الرئيس الدينى ل 7 مليون قبطى فى مصر دى أحصائية مين أمريكاااااااااااا
فى وقت كان تعداد مصر 35 مليون يعنى أحنا 20%
وجيهان السادات كتبت فى مذكراتها عن تطبيق الشريعة الأسلامية عام 1972 أنها تقلق أكثر من 6 ملايين مصرى مسيحى
فهمت يا عم اسمر ولا لسة هتقوللى انى أيه مصادرى وليا ناس فى البطريركية و..........
على فكرة الكاتدرائية أو بمعنى أخر العباسية لا تجرؤ على مخالفة أسيادنا و أسيادها وتيجان رأسنا
نفسى أعرف أنت منين يا أسمر
الرد مع إقتباس
قديم 10-06-2005
saweres
GUST

يا جماعة
عدد الأقباط الأرثوذكس اللي معروفين من الكنيسة يتعدى العشرة ملايين
والأقباط مش بس أرثوذكس
فيه أقباط بروتستانت وكاثوليك و شهود يهوه وسبتيين ، ودول مش أعداد قليلة ولابد من جمعهم برضه
ولو اتجمعوا هيدوا نسبة 20%
وبعدين يا para`o الكنيسة تعدت في تصريحاتها العدد الرسمي اللي وضعته الحكومة ، انا مش فاكر رقم الحكومة كان كام ، بس قريب من 6 مليون قبطي ، وده عدد هزيل بجانب الرقم الحقيقي ، ورقم الكنيسة يدل فقط على الأقباط الأرثوذكس اللي بيروحوا الكنيسة
المفروض نطلب من كل كنيسة ومن كل طائفة انها تعد رعاياها ( انا خايف احسن واحد يطلع يقول ربنا عاقب داود لما عد الشعب ومش هنعد )
ربنا معاكم
الرد مع إقتباس
قديم 10-06-2005
الصورة الرمزية لـ elasmar99
elasmar99 elasmar99 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jul 2003
elasmar99 is on a distinguished road
خلاص انا ها استسلم؟ معاكم حق احنا تعدادنا 20% تعداد تخميني إفتراضي بالطبع, على فكره انا نسيت اقدم نفسي, انا إسمي موريس ومعناها بالعربي الاسمر من مواليد كفر طاحونة بالشرقية محافظة الملوخية منوفية تعلمت ودرست في المانيا الان على المعاش واتمتع بشبابي صيفا في هامبورغ وشتاءا في اديس ابابا و اقسم بااثيوبيا. رقم تليفوني ++++++++
الرد مع إقتباس
قديم 21-11-2005
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
t16

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة 2ana 7or
الأخوان قادمون و الأقباط نائمون

كما هو متوقع أظهرت الايام توقعتنا بتحول الدولة المصرية من دولة دكتاتورية عسكرية متأسلمة الى دولة دكاتورية دينية اسلامية ... كما كتبنا فى المقالاتنا السابقة فى العام السابق و هما كالتالى:
• الشعب القبطى تحت الاقدام
http://forum.meca-love4all.com/index.php?showtopic=462
• الحرية
http://forum.meca-love4all.com/index.php?showtopic=323
• قبطى حر
http://forum.meca-love4all.com/index.php?showtopic=44

تحركت جماعة الاخوان المسلمين مؤخرا بعد قيام الرئيس حسنى مبارك بطلب تعديل الدستور ليسمح بترشيح اكثر من مرشح لرئاسة الدولة ... و قامت الحركة بتحريك الشارع الاسلامى و استعراض للقوة لاثبات الوجود بخاص بعد هزيمة الحركة فى انتخابات نقابة المحامين ... حيث سارعت الى تدارك الوضع و قامت بأعادة ترتيب أوراقها و اولوياتها ... حيث تسعى حاليا الى أنتزاع الاعتراف بها كحزب اسلامى ومن ثم الى أنتزاع الحكم و الرئاسة و مصر ... كل ذلك يحدث و الاقباط نائمون فى العسل.

فعلا كما توقعت ... و أتخيل شكل الحياة فى مصر بعد اختطاف الاخوان للحكم فى مصر ... حيث سيحكمون البلاد بالحديد و النار و الحرس الثورى الدينى و يوشحون البلاد بلسواد كما هو حال حكم الملالى فى أيران ... سوف تعلق المشانق لكل من يخالفهم الرأى و طبعا أولهم الاقباط لأنهم لا يدينون بالدين الحق حسب معتقدهم المريض ... و سوف تقطع الأيدى و طبعا أولهم الاقباط كما قطعت السنتهم ... سوف تلفق لهم التهم لمزيد من الارهاب و لضمان السيطرة عليهم ... و سيدفع القبطى الجزية لمحصلى الجزية من المسلمين حتى ان كان جامع قمامة و القبطى ذليل له لا يستطيع الاعتراض ... و سوف يتدخلون فى ابسط الامور الحياتية ... ماذا تلبس ... ماذا تأكل ... ماذا تشرب ... و تختنق الحريات العامة.

كل ذلك يحدث و الاقباط نائمون ... خائفون ... مرتعدون ... لا حقوق لهم ... و قيادتهم من رجال الدين لا يزالون صامتون ... يترقبون الاحداث من حولهم و كأنهم مخدرين ... مشلولين ... لا حيلة لهم ... كانهم ليسوا من هذا الوطن العزيز على كل قبطى.

افرح ياالاقباط ... ....... و ا شكر رئيس الدولة الذى سمح لنا ان نعيش معه فى وطننا ... و انت ايها الشعب الذليل صفق و زغرط لرئيس دولتك المسلم الذى سمح لك بالحياة فى وطنك ... افرح يا الاقباط ... هلل للحكومة و أشكر كل اعضائها المتأسلمين بما فيهم الفراشين و السعاة على انهم سمحوا لنا أن نأكل و نشرب و نشاركهم الحياة .... و انت ايها الشعب الذليل صفق و زغرط لكل اعضاء الحكومة المتأسلمة التى تسمح لك أن تأكل و تشرب و تقضى حاجتك.

ويل لشعب صامت ... ويل لشعب خاضع ... ويل لشعب مستسلم ... ويل لشعب خانع ... ويل لشعب متجاهل ... ويل لنا جميعا ان لم نتحرك و نطالب بحقوقنا السياسية و الاعتراف بنا من الجميع بخصوصيتنا و احترام تلك الخصوصية ... ويل لنا أن لم نطالب فى المشاركة فى الحكم الان و بدون تأخير قبل فوات الاوان و يضيع كل شيىء بما فيه القليل المتبقى لنا ... ويل لنا أن لم نشارك مشاركة فعلية فى الحكم وحقيقية تعبر عن طموحات شعبنا القبطى ... كفانا صمت .... و أذا كانت حكمة الشعب القبطى بصمته قد أفقدتنا الكثير من الحقوق مقابل التضحية بكرامة هذا الشعب ..... فيجب على كل قبطى ان يصرخ و يعلى صوته بصراخ .... يقول له يا الشعب القبطى اين حقوقى ؟ أين كرامتى ؟ ماذا فعلت بنا ؟

على كل قبطى يسئل نفسه هل حياته عزيزة عليه و مستعد ان يضحى بكرامته لمجرد استمراره فى حياة حتى ان كان ذليل ... مبتور الارادة ... لا يوجد من يمثله او يعبر عنه ... لان ببساطة الشعب القبطى شعب **** و يحب الحياة حتى ان كان مذلول عن الموت بكرامة ... هذا هو موقف و حكمة الشعب القبطى.

رسالة هامة الى كل قبطى حر و كل قبطى خائف و كل قبطى لا مبالى ... رياح التغير قادم لا محال و هنيئا الى كل من يلحق بركب قطار التغير قبل فوات الاوان ... و اذا لم نتحرك الان لآخذ الحقوق فلن تاتى الفرصة مرة اخرى ... لأن العالم لن يلتفت ألينا بعد ذلك ... ثانيا و ثالثا و رابعا " نكون أو لا نكون " هذه هى القضية الكبرى لكل قبطى عليه التحرك و نفض غبار الجبن و السلبية و عدم المبالة و كأننا نعيش فى كوكب آخر ... على كل القبطى التحرك و المطالبة بحقوقه السياسية المهدورة بكل الوسائل الممكن السلمية و غيرها ... مثل بقية شعوب المنطقة واولهم الشعب الفلسطيين اللذى يجهاد من اجل حريته ... و الشعب البنانى الذى يجاهد من اجل حقوقه السياسية ... ... حتى شعوب دول الخليجية بدأت المطالبة بالتغيير لمزيد من الحريات و الحقوق ... و مثل الشعب العراقى الذى حقق العديد من الانتصارات حيث تم انتخاب رئيس كردى للعراق حيث أن الشعب الكردى فى العراق يمثل حوالى 15% من الشعب العراقى تقريبا نفس نسبة الاقباط حيث نمثل ما بين 15% الى 20% من السكان بمصر .... متى نتحرك لناخد وضعنا فى المشاركه فى حكم مصر؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!

مرة اخرى اقول ويل لشعب صامت ... ويل لشعب خاضع ... ويل لشعب مستسلم ... ويل لشعب خانع ... ويل لشعب متجاهل ... ويل لنا جميعا ان لم نتحرك و نطالب بحقوقنا السياسية ... لا تخافوا لانه شعب يولد من رحم الاضطهاد سيكون شعب قوى فى مواجهة التحديات.

لفت الايام ودارت وكلامك طلع صح يا انا حر وبدون تحيز نهائى بس ده هو الفرق بين اللى بيكت وبس وبين اللى بيكتب وعنده رؤيا لاشياء واحداث مستقبليه ومحاوله قرائه احداث الحاضر للانتفاع بيها فى المستقبل
الرد مع إقتباس
قديم 23-11-2005
Registered User

الأن و بعد النجاح الملفت للأخوان المسلمين فى الأنتخابات و أقترابهم من السيطرة على الحكم ماذا نحن الأقباط فاعلون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ملحوظة : أرجوا الرد مع الأخذ فى الأعتبار الأخوان المسلمين يداهم ملطخة بدماء المصريين الأبرياء و الشرفاء ... و الشعب القبطى الوطنى لا يزال مسالم و مهمش و مبتور الحقوق !!!!!!!!!!!!!
الرد مع إقتباس
قديم 24-11-2005
غلاباوي
GUST

من وجهة نظري الشخصية .. واكرر الشخصية .. عشان مسمعش تعليقات بايخة .. اري ان نعطي المرشحين الفرصة للبدء بالعمل فورا وتحقيق برامجهم الانتخابية , ولا مانع في ان نتعاون معهم ان كان ذلك سيصب في مصلحتنا والصالح العام للوطن ككل ... واذا فشلوا في هذا الموضوع فسيكونون فشلوا امام مرشحيهم المسلمين قبل الاقباط ولا اتوقع ان ينتخبهم شخص واحد في المستقبل ........
الرد مع إقتباس
قديم 24-11-2005
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة غلاباوي
من وجهة نظري الشخصية .. واكرر الشخصية .. عشان مسمعش تعليقات بايخة .. اري ان نعطي المرشحين الفرصة للبدء بالعمل فورا وتحقيق برامجهم الانتخابية , ولا مانع في ان نتعاون معهم ان كان ذلك سيصب في مصلحتنا والصالح العام للوطن ككل ... واذا فشلوا في هذا الموضوع فسيكونون فشلوا امام مرشحيهم المسلمين قبل الاقباط ولا اتوقع ان ينتخبهم شخص واحد في المستقبل ........

المرشح الاخوانى حينجح قدام الناس مهما عمل ومهما قال كفايه انهم انتخبوه على اساس الاسلام هو الحبل ((الحل)) يعنى مش مهم يعمل ايه فهمت يا غلباوى ده هو المستوى الثقافى للى نجحوا الاخوانجيه

من الاخر البلد ضاعت واللى كان كان وخينا نقعد نبكى على خيبتنا وعقبال ما عصام العريان يبقى رئيس الجمهوريه يمكن وقتها الاقباط والمسلمين المعتدلين يفوقوا بس المهم منفقش على تطبيق الشريعه وحد السيف
الرد مع إقتباس
قديم 24-11-2005
غلاباوي
GUST

طب والمسيحين اللى انتخبوا مرشحين اخوانجية ؟..................... لية بقي ؟؟؟

ارجو الرد يا مدام بطريقة مباشرة
الرد مع إقتباس
قديم 24-11-2005
الصورة الرمزية لـ fanous2102
fanous2102 fanous2102 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
fanous2102 is on a distinguished road
يااستاذ غباوي او حضره الصول
هو فيه حرامي الا وبيصلي ع النبي
في نصاب الا و عامل دقن
فيه بلطجي الا و قاعد في زوايا الجوامع
فيه سياسي قذر،،، اقذر من اصحاب الكذب في ثلاث
قديم 25-11-2005
غلاباوي
GUST

والمسيحين يا سيد فانوس ..... ام انك فقط تري عيوب غيرك بدون رؤية عيوبك ..
تتكلم يا عزيزي وكأن كل الافات والنقائص قد تجسدت في المسلم فقط وخلا منها اي مسيحي
عيب كدة
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة