تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 03-09-2003
muslim_man muslim_man غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2003
muslim_man is on a distinguished road
flower الي احباب المسيح

بسم الله الرحمان الرحيم
الي كل احباب السيد المسيح رسول الله
انا عاوز اقول حاجة و يا ريت كل الموجودين هنا يقروها
ربنا قال عن الدين المسيحي انه دين عقل و حكمه و سماحه ............و ايضا دين قوة لا استسلام
انا مسلم.........و متمسك بديني بقوة و الحمد لله.........و لاني اعرف ديني كويس....فانا بعامل الاخوة المسيحيين بكل سماحة و احترام....زي ما الاسلام امرني
زي ما قلت في الاول ان الدين المسيحي دين سماحة وادب....لا دين عنصرية و تعصب
ممكن اعرف ليه الكلام اللي اقل وصف ليه انه كلام ناس كفار...............ممكن اعرف ليه الكلام ده بيتقال عن الاسلام....؟؟؟؟
بحكم ما انا اتعاملت مع المسيحيين هنا في بلدي مصر و بحكم ما انا قريت عن الدين المسيحي....لقيته ان دين بيدعو للمحبه و السلام بين كل الناس من مختلف الاديان.....
يعني انتم ما دام مسيحيين حقيقيين لازم تلتزمو بكده..........باوامر المسيحية الطاهرة......
و ما اعتقدش ان السيد المسيح طلب منكم تشتمو اصحاب الاديان التانية.....
ما اعتقدش السيد المسيح امركم انكم تشتمو في رسول من عند الله > محمد <...و تقولو عليه و علي اهل بيته اوسخ كلام....
ما اعتقدش ان السيد المسيح امركم انكم تنشئو موقع نجس مليان بالكدب و حكايات ناس في غرزة عن دين تاني...زي موقع :
www.islamyat.com
يا جماعة يا احباب المسيح....اللي بيعاملكم وحش من الشرطة والجيش و رجال السياسة في مصر اصلا مش مسلمين.....ازا كان هما بيقتلو و بيشردو المسلمين و كل من ليه راي ضدهم....طيب تتوقعو منهم ايه بالنسبة ليكم
دول ناس بيقتلو اولاد دينهم بدون سبب....يبقي تتوقعو منهم ايه غير السفالة و قلة الادب......؟؟؟؟؟
بلاش تخلطو بين افعال ناس مش مسلمين و بين الدين الاسلامي..........
و بلاش الشتيمة و الكلام بتاع الناس الكفار...زي الكلام بتاع الموقع بتاعكم.......امال يبقي ايه الفرق بين المسيحي الطاهر و الشيوعي النجس ما دام الاتنين بيقولو نفس الكلام الوسخ زي اللي في الموقع..........؟؟؟؟
يا رب حد يرد عليا منكم و يا رب كلكم تقروها.............عشان تعرفو ان المسلميين الحقيقيين معاكم.....لكن مش مع الكلام النجس
و السلام يا اهل دين السلام
الرد مع إقتباس
قديم 03-09-2003
star
GUST

شكرا لك يا مسلمان على موضوعك

و انا اتفق معك على عدم استخدام الشتائم لاى من الطرفين

المسيحيه فعلا تعلمنا (لا تأمرنا بل تعلمنا) ان نحب جميع البشر بغض النظر عن معتقداتهم او اصولهم و لكن هذا لا يتعارض مع عدم ايمان المسيحيه بالاسلام

فهناك فرق بين الاسلام و المسلم

و لك اطيب التحيات
الرد مع إقتباس
قديم 03-09-2003
zzaghlul zzaghlul غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
zzaghlul is on a distinguished road
يا حبيبي الكلام اللي بيتقال علي الاسلام كله كلام حقيقي ومن كتبكم وبعدين احنا لا نعترف بمحمد نبيا

ابناء دينك بيعاملونا علي اننا كفرة وما كفاهمش ان كتير منا سابلهم البلد وهجوا منها لأ جايين ورانا في بلاد غربتنا وعايزين يخربوها زي كل بلد حلوا فيها زي الجراد او السرطان انتم سيبونا في حالنا وبس
قديم 03-09-2003
COPTIC KNIGHT COPTIC KNIGHT غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
COPTIC KNIGHT is on a distinguished road
السيد المحترم جدا مسلم مان أحترم فيك ما قلت .. لكن هل لي بسؤال عن الموقع اللي ذكرته:
ما معي هذا الكلام :http://www.islameyat.com/pal/aldalil/aldalil.htm

في نهاية كل موقف أو قل فضيحة في هذه المواقع تجد رابط يوصلك لنفس القصة مع الشرح من مواقع المفروض أنها أسلامية زي:
http://hadith.al-islam.com/Display/D...Doc=4&Rec=5179

http://hadith.al-islam.com/Display/D...Doc=4&Rec=2861

http://hadith.al-islam.com/Display/D...?Doc=0&Rec=643

يعني كله من عندكم .. من فضلك شوف الروابط و قلنا ما معني هذا الكلام اللي في الأساس من عندكم...
الرد مع إقتباس
قديم 03-09-2003
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

knowjesus_knowlove is on a distinguished road
ياأخى فى الإنسانية ...
هذا الرابط يشرح لك بعض الأمور التى قد تكون خافية عليك

http://www.copts.net/forum/showthrea...&threadid=1238

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 03-09-2003
muslim_man muslim_man غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2003
muslim_man is on a distinguished road
flower الي احباب المسيح - مرة اخري

السلام علي اهل دين السلام

اولا انا متشكر جدا جدا لكل اللي رد علي رسالتي و حقيقي انا سعيد ان المحبة بدات تنشاء بينا

و بالنسبة للاخ زغلول.....يا سيدي انا مش هزعل منك بسبب الرد الجارح اللي انت رديت بيه....بس يا سيدي انا نفسي ان الحوار يكون بهدوء و عقلانية....انا مقدر ردك عليا و عارف ان البوليس و الجيش في مصر من الحرامية و النهابيين هما سبب الضيق اللي انتو فيه...زي ما احنا كمان فيه منهم.....
انا مش ممكن اقول كلام جارح لاي حد فيكم عشان انا ديني و رسولي >ص< منعني من كده
يا جماعه و الله و الله احنا كلنا مسلمين و مسيحيين في مصر اصحاب بلوه واحدة و اصحاب قضية واحدة.....لازم نخلص من اللي سارقين احلامنا و حريتنا من اكتر من خمسين سنة........
عشان كده انا نفسي كلنا نتحد و نبقي مسلميين و مسيحيين لنا نفس المطالب....و الاتحاد ده مش ممكن يتم الا لو بدانا بالمحبة و السلام....زي ما امرنا الاسلام و زي ما علمتنا المسيحية.......
يا رب رسالتي تلاقي اهتمام عندكم كلكم عشان نضم صوتنا لصوت بعض
و السلام ليكم يا اهل دين السلام
الرد مع إقتباس
قديم 03-09-2003
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

knowjesus_knowlove is on a distinguished road
يا أخ مسلم مان،
لو سمحت إضغط على...إرسل ردا ... فى الموضوع السابق وإنقل مشاركتك من هنا إلى هناك بدلا من فتح موضوع جديد

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 04-09-2003
hanna3 hanna3 غير متصل
Registered User

hanna3 is on a distinguished road

الاخ العزيز مسلم مان
ان بلا شك اؤيدك في ما تقولة وارجو ان تقول لي اين السب الذي تقول علية
انا معك ان السب ليس من الايمان في شئ فليس من الادب مثلا ان يصف احد النصاري واليهود انهم احفاد ال ق ر دة والخنا ز ي ر اسف للتفريق الحروف لان الادن هنا لا يسمح با الفاظ خارجة
واتمني ان تلقي محا ضرتك القيمة في اي منتدي اسلامي
اما هنا فلا يوجد اي حديث ليس لة مصدر والا فما معني كلامك
مرة اخري مرحبا بك في منتدي اخوة لك في الانسانية ولعلك لا تخالفني ان قلت ان التطاول مرفوض من الجميع بلا استثناء ام لك راي اخر
هنا تم ايقاف عضو مسيحي لانة سب مسلم وهنا لك الحرية ان تتكلم كما شئت
هل نري نفس الحرية في اي منتدي اسلامي ؟؟
اذا لم يكن فانت تخاطب الطرف الخطاء
سلام

1
[1[/Size]
الرد مع إقتباس
قديم 04-09-2003
adel adel غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jun 2003
adel is on a distinguished road
أخى

تعرف أنى أرى فيك عقلانية و موضوعية جديرة بالإحترام أرجوا أن تستخدمهما لمواجهة نفسك و أفكارك بلا تردد أو خداع للنفس
الرد مع إقتباس
قديم 04-09-2003
zzaghlul zzaghlul غير متصل
Gold User

zzaghlul is on a distinguished road
كلام جميل ومتفق معاك

روح اوعظ اخوانك المسلمين واقنعهم بيه احنا ماعندناش مشكلة حاول تقنع بيه اللي عايزين يدفعونا اتاوات اقصد الجزية واعرف يا أخي انه طالما يوجد فئة في اي مجتمع تقبل بل تدعوا لظلم فئة اخري تحت اي مسمي فأنها لن تري الا الظلم واقع عليها ايضا احنا عايشين في مجتمع كله بيظلم كله من المنزل الي المصالح الحكومية الي الحكومة الي كل الفئات وبعدين نشتكي ونعيط من الظلم

اسمع يا عزيزي القاعدة الذهبية المسيحية لمعاملة الناس في اي مجتمع لبعضهم البعض

افعلوا بالناس كما تحب ان يفعلوا بكم

قارن هذا بالقاعدة الشيطانية بالقران
افعلوا بالناس كما يفعلون بكم

هذه القاعدة الشيطانية هي السائدة في كل المجتمعات الاسلامية وهي سبب كل بلاوي العالم كله
عايزك تفكر لحظة واحدة لو المسيحيين في مصر مثلا عملوا بهذا الكلام كان الحال بقي شكله ايه دلوقت؟ والا انت مش شايف ان ال**** الارهابيين بيهاجمونا وهم واثقين ان احنا مش حانرد الاساءة بمثلها وده يثبت انهم **** واوغاد وجبناء عموما لكل شيئ حدود والا انت مطمئن اوي انهم مش حايردوا ممكن يردوا وساعتها مش حاينفع الندم

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة