تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم جعل جميع المنتديات مقروءة

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 09-02-2007
truth way truth way غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2007
truth way is on a distinguished road
shock هااااااام للمسيحيين جدا

السلام علي من اتبع الهدي.
كيف حال زملاءنا المسيحيين واخواني المسلمين اسال الله ان يهدينا جميعا الي مايحبه ويرضاه لنا.
انا اردت ان اكتب هذا الموضوع المهم جدا بالنسبه لنا كمسلمين حيث نجد من احبائنا الميحيين شتم وسب مقدساتنا ورسولنا الكريم في بعض الاحيان مما يغضبنا نحن المسلمين .
انا كتبت هذا الموضوع اردت ان ابين فيه للمسيحيين ان يتركوا هذه الافاظ مهما اغضبناكم من مواضيعنا فسبكم هذا سوف يتسبب في ذهابنا من هذا المنتدي ولذلك امتثالا لاوامر الله عز وجل حيث يقول في كتابه الكريم((وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذًا مِثْلُهُمْ إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا(140))) –صدق الله العظيم .
فهذه ايه صريحه جدا طبعا حتقولوا ان القران مش كلمه الله فجوابي هو هذا هو اعتقادنا والاعتقاد شئ قد جعله الله باختيار الشخص فلا تلومونا علي ذلك.
فارجوكم لكي يدوم الحوار ولكي يدوم النقاش الهادف لا تسبوا ابدا واعملوا بمقتضي : لوقا 6 : 35 – 38

35 بَلْ أَحِبُّوا أَعْدَاءَكُمْ وَأَحْسِنُوا وَأَقْرِضُوا وَأَنْتُمْ لاَ تَرْجُونَ شَيْئاً فَيَكُونَ أَجْرُكُمْ عَظِيماً وَتَكُونُوا بَنِي الْعَلِيِّ فَإِنَّهُ مُنْعِمٌ عَلَى غَيْرِ الشَّاكِرِينَ وَالأَشْرَارِ. 36 فَكُونُوا رُحَمَاءَ كَمَا أَنَّ أَبَاكُمْ أَيْضاً رَحِيمٌ. 37 وَلاَ تَدِينُوا فَلاَ تُدَانُوا. لاَ تَقْضُوا عَلَى أَحَدٍ فَلاَ يُقْضَى عَلَيْكُمْ. اِغْفِرُوا يُغْفَرْ لَكُمْ. 38 أَعْطُوا تُعْطَوْا كَيْلاً جَيِّداً مُلَبَّداً مَهْزُوزاً فَائِضاً يُعْطُونَ فِي أَحْضَانِكُمْ. لأَنَّهُ بِنَفْسِ الْكَيْلِ الَّذِي بِهِ تَكِيلُونَ يُكَالُ لَكُمْ».
لوقا 6 : 35 – 38

والسلام علي من اتبع الهدي

آخر تعديل بواسطة Servant5 ، 04-03-2008 الساعة 08:00 PM السبب: رجاء قراءة الموضوع من البداية بعد الدمج مع موضوع مماثل
الرد مع إقتباس
قديم 09-02-2007
reyad reyad غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jul 2005
reyad is on a distinguished road
هل تريد ان تسبونا وتشتمونا ونسكت ؟

ثم الم يكن رسولك نفسه يسب ويشتم اذا لم يعجبة امر وعجبي
الرد مع إقتباس
قديم 09-02-2007
gost gost غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
gost is on a distinguished road
اخوتى الاحباء احب ان اعرفكم فى مثل عندنا بيقول الفاجر ست جيرانها وهى ديه طبعهم لازم يكونوا متفوقون فى كل ماهو قبيح معتش يا مسلمين وخدوا المثل الثانى يجبها لك ولدك يا ***ك وانتو جيبينوا لنفسكم مع عدم الاعتذار للمسلمين \ الصعيدى \
الرد مع إقتباس
قديم 09-02-2007
الصورة الرمزية لـ besoo
besoo besoo غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Aug 2006
besoo is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة gost مشاهدة مشاركة
اخوتى الاحباء احب ان اعرفكم فى مثل عندنا بيقول الفاجر ست جيرانها وهى ديه طبعهم لازم يكونوا متفوقون فى كل ماهو قبيح معتش يا مسلمين وخدوا المثل الثانى يجبها لك ولدك يا ***ك وانتو جيبينوا لنفسكم مع عدم الاعتذار للمسلمين \ الصعيدى \

المثل غلط يا gost
المثل بيقول الرعنه ست جيرانها
عارف يعنى ايه الرعنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يعنى الى مبتعرفش تعمل حاجه و بتتكلم على الفاضى و المليان

الصعيدى 2 ههههههههههههه

يستطيع الإنسان ترويض الوحوش المفترسة أما لسانه فلا يقدر أن يلجمه

أذكر لى كلامك الذى جعلتنى عليه اتكل . هذا الذى عزائى فى مذلتى , لأن قولك احيانى ( مز 118 )

آخر تعديل بواسطة besoo ، 09-02-2007 الساعة 07:25 PM
الرد مع إقتباس
قديم 28-02-2007
alaalolo alaalolo غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Feb 2005
alaalolo is on a distinguished road
الفاضلة بنت الإسكندرية اكيد كل متبع لدين بيجادل حتي ولو كان غلط يعني انتي طلعتي لقيتي افراد عائلتك مسيحيين وبالتالي انتي زييهم واحنا كمان طلعنا لقينا اهلنا مسلمين واحنا بالتالي زييهم طيب وكل واحد مؤمن بعقيدته لاخر قطرة في دمه ومش ممكن حد يغير غير مثال من عندكم لما واحد زهق من مراته يقوم يغير علشان يسبها وده هروب وبعدين لما انتم شايفين كل هذه العبر بدون اي فهم للاحاديث فمن راي بلاش الافتاء يعني انا عندي وامتلك مالا تملكوه انتم المسيحيين وبلاش ( النصاري ) علشان محدش يزعل مع اني المفروض يعني انتم تفتخروا بيها لحبكم لدينكم من الكتب مثل الإنجيل وقرأته عددة مرات وبرضه ملقيتشي حاجة تخليني اتنصر طيب اقرئي كتاب الله وبرضه عارف هتقولي ملقتشي فيه حاجة تخليني اسلم قال رسول الله صلي الله عليه وسلم ما اختصر علي الكلام وهو ( لكم دينكم ولي ديني ) وانا اؤيد راي ميزو وطبعا مش علشان هو مسلم لا علشان قال حقيقة جامدة قوي تعالي شوفي كلامكم مع المسلمين ازاي والحنية والنعومة ويعلم ربنا وبالامانة وصدقني وبعدين تيجوا من وراهم شتيمة وووووووو طيب من راي تعالوا نخليها حرب ونقتل في بعض علشان نريح الكل اذا كان يسوع عندكم ( عيسي عندنا ) قال من كان منكم بلا خطيئة فليرمه بحجر ) عاوزة تقنعيني انكم مفيش حد بيغلط ولا ماشي عوج صدقيني كل دين وفيه اللي مكفيه واخيرا عاوز تردي يا برنسيسة هاتي كتاب اسلامي او اي شيخ او اي واحد عادي وبيشتم في المسيح او مريم طبعا هتقولي هما كذا وكذا كان ممكن نرمي مريم مع يوسف النجار بابشع الكلام ولكن هي مفضلة عندنا ونحن نحترم المسيح وامه وبعدين فيه ناس مسيحيين فعلا وشك وشك والدليل علي هذا لو عندك شجاعة ادبية قول لاعضاء المنتدي ازاي بتجملي المسلمين وازاي بتهنئيهم علي عيدهم وازي بتجلسي معاهم وكمان بتخرجي معاهم يعني صحيح لو انتي كرهاهم يبقي عليكي ان ترحلي إلي اي دير حتي لا تتعاملي معهم وارجو من المشرفين علي هذا الموقع عدم حذف هذه الرسالة كسابق عهدها لان كل ما بيتم حذف اي موضوع بحس فعلا ان هناك ايدي بتحب تخفي بعض الحقائق حتي تضللكم وهدانا الله نحن واياكم إلي عبادته بدون اي اساة وبدون اي كلام يعجب ويطفي نار الحاقدين وسلام

آخر تعديل بواسطة Servant5 ، 09-08-2007 الساعة 02:07 PM السبب: larger font
الرد مع إقتباس
قديم 28-02-2007
الصورة الرمزية لـ موسي الأسود
موسي الأسود موسي الأسود غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2006
موسي الأسود is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة alaalolo مشاهدة مشاركة
الفاضلة بنت الإسكندرية اكيد كل متبع لدين بيجادل حتي ولو كان غلط يعني انتي طلعتي لقيتي افراد عائلتك مسيحيين وبالتالي انتي زييهم واحنا كمان طلعنا لقينا اهلنا مسلمين واحنا بالتالي زييهم طيب وكل واحد مؤمن بعقيدته لاخر قطرة في دمه ومش ممكن حد يغير غير مثال من عندكم لما واحد زهق من مراته يقوم يغير علشان يسبها وده هروب وبعدين لما انتم شايفين كل هذه العبر بدون اي فهم للاحاديث فمن راي بلاش الافتاء يعني انا عندي وامتلك مالا تملكوه انتم المسيحيين وبلاش ( النصاري ) علشان محدش يزعل مع اني المفروض يعني انتم تفتخروا بيها لحبكم لدينكم من الكتب مثل الإنجيل وقرأته عددة مرات وبرضه ملقيتشي حاجة تخليني اتنصر طيب اقرئي كتاب الله وبرضه عارف هتقولي ملقتشي فيه حاجة تخليني اسلم قال رسول الله صلي الله عليه وسلم ما اختصر علي الكلام وهو ( لكم دينكم ولي ديني ) وانا اؤيد راي ميزو وطبعا مش علشان هو مسلم لا علشان قال حقيقة جامدة قوي تعالي شوفي كلامكم مع المسلمين ازاي والحنية والنعومة ويعلم ربنا وبالامانة وصدقني وبعدين تيجوا من وراهم شتيمة وووووووو طيب من راي تعالوا نخليها حرب ونقتل في بعض علشان نريح الكل اذا كان يسوع عندكم ( عيسي عندنا ) قال من كان منكم بلا خطيئة فليرمه بحجر ) عاوزة تقنعيني انكم مفيش حد بيغلط ولا ماشي عوج صدقيني كل دين وفيه اللي مكفيه واخيرا عاوز تردي يا برنسيسة هاتي كتاب اسلامي او اي شيخ او اي واحد عادي وبيشتم في المسيح او مريم طبعا هتقولي هما كذا وكذا كان ممكن نرمي مريم مع يوسف النجار بابشع الكلام ولكن هي مفضلة عندنا ونحن نحترم المسيح وامه وبعدين فيه ناس مسيحيين فعلا وشك وشك والدليل علي هذا لو عندك شجاعة ادبية قول لاعضاء المنتدي ازاي بتجملي المسلمين وازاي بتهنئيهم علي عيدهم وازي بتجلسي معاهم وكمان بتخرجي معاهم يعني صحيح لو انتي كرهاهم يبقي عليكي ان ترحلي إلي اي دير حتي لا تتعاملي معهم وارجو من المشرفين علي هذا الموقع عدم حذف هذه الرسالة كسابق عهدها لان كل ما بيتم حذف اي موضوع بحس فعلا ان هناك ايدي بتحب تخفي بعض الحقائق حتي تضللكم وهدانا الله نحن واياكم إلي عبادته بدون اي اساة وبدون اي كلام يعجب ويطفي نار الحاقدين وسلام
الزميل هذه مشكلتك ان مخك متحجر لانك تقرأ وما أنت بفاهم ... عكسنا تماما فعندما قرأنا قرأنك وأحاديث محمد استخرجنا منها كم هائل يستحيل علي عاقل ان يصدقه او يؤمن به .
فايات القران مثلا في سورة النمل و تفسيراتها الغريبة من مفسري القران الكبار كالقرطبي و ابن كثير و ....... تجعلك تضحك من هذا الفكر الرجعي لأساطير الف ليلة وليلة .
كما ان احاديث محمد ايها الزميل منها المضحك .. ومنها الذي تشمئز منه النفس عند قرائتها .
وعندما ندرج هذه الاحاديث تدعون اننا نسبكم . في حين ان محمد تكلم بكل مجاهرة بكلمات غاية في القباحة لا تصدر من انسان متشرد فما بالك بنبي يتلو كلمات المفروض انها من اللوح المحفوظ .

كما أن تهنئتنا لكم بالاعياد و المناسبات لهو من داخلنا ليس لأننا نكرهكم بل لأننا نحبكم وخائفون علي مصيركم الابدي .
من اتباع انسان شهواني كاذب لم تسلم امرأة بدوية من نكاحه حتي خالته وهبت نفسها اليه و قام بالواجب معها .

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18
لى النقمة ان اجازى يقول الرب
رفعنا قلوبنا ومظلمتنا اليك يارب
الأقباط يصرخون و المسلمون يعتدون و الشرطة يطبلون
إن الفكر الخاطئ يضعف بمجرد كشفه
الرد مع إقتباس
قديم 01-03-2007
برنسيسة الاسكندرية برنسيسة الاسكندرية غير متصل
Silver User

تاريخ التّسجيل: Apr 2006
برنسيسة الاسكندرية is on a distinguished road
press سلام ونعمة

إقتباس:

بسم الاب البادى والابن الفادى والروح القدس علية قوتى واعتمادى
فعلا كلامك فية نوع من الصحة انا طلعة لقيت اهلى مسحيين وبفتخر بكدا يعنى لما حد بيسئلنى انتى دينك اية بقول الحمداللة مسيحية وبفتخر بكدا اما عن عقيدتك بالفعل حاولت مليون المرات ان اجد شيئ يقنع فيها وتناقشت مع افراد كثيريين وكان رد اى شاب فى النقاش او اغلبهم عشان مكدبش خلينا نتكلم بعيد عن الدين ولما سئلت السبب قالى اصلى انا بصلى فرد بفردة بس بصراحة مدرستش دين ومش حافظ قران عشان اجاوب
اما عن البنات وكلامى معهم كان الرد صريح جدا وهو انا مسلمة ومقتنعة بمحمد ولما قلت اقنعينى يمكن يكون كلامك صح قالتلى كفاية انة رسول من اللة وسئلتها بما ارسلة اللة قالت بالقران ازاى تقلو كدا وازاى كذا حوار تليفزيونى يقولك المفروض الوحى ينزل على مصطفى ولا محمود وكلام فعلا يضحك فى حاجة فى الدنيا اسمها القران او الوحى كان نازل على فلان راح اخدة التانى قبل منة عشان كدة محمد بقى هو اللى رسول بلاقى كلام غريب اوى بتقال وكلامكم انتم الشباب او البنات اغرب بتزعقو وتشتمو بدون اى نقاش فى حقيقة تنطق من اللسنة كبار الدين الاسلامى ومش عاوزة ادخلك فى حوار الكتاب المصنف جنسيا واخذ موافقة الازهر الشريف عشان مش موضوعنا بس اللى موضوعنا انك تفكر وانى واثقة انك متنقشتش مع حد فى انجيل ولا قريت بس ممكن اسئلك سؤال ازاى مفكرتش تسئل ازاى كلام ربنا وازاى تقلو صورة البقرة وصورة نملة والخ ......اسماء حيونات فى حاجة اسمها كلام ينطق كما تقلون من لسان الرب عن اسماء حيوانت ازاىىىىىىىىى اما عن انجيلنا فهو يحكى حقيقة حدثت بالفعل من اول بدء الكون واللى انتم تقتنعون بيها بس عشان هو كتبنا وانجيلنا لا تعترفون باقنعكم بة كلامى مش من كتب بس مبسط عشان تفهمة واتمنى تفهمة اما عن ميزو دة لو بصيت فى مشاركتة هتلقيها كلها شتيمة وكلام كتير صعب يتقال وحتى موضوعة هذا ليس لة معنى قولى انت لما حاجة تغير مفهومك للغلط اكيد بتنسحب منها لية هو فى المكان دة اتمنى تكون فهمت

آخر تعديل بواسطة Servant5 ، 09-08-2007 الساعة 02:11 PM
الرد مع إقتباس
قديم 01-03-2007
honeyweill honeyweill غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
honeyweill is on a distinguished road
إقتباس:

ايه كل واحد ماشي ورا اهله دي دول الجماوييس الي مغمين عنيهم بس يا حبيبي

طيب منا طلعت لقيت اهلي مسلمين ومع ذلك اخترت المسيح

بس عندي ملاحظه مكنتش اعرف ان برنسيسه اسكندريه عندها ضوافر وبتخربش
لا وبتقول كلام خطير
واو
برافوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
شكلك اتعديتي مننا ولا ايه هههههههههههه الرب يبارك حياتك
بس بليز ياريت تلوين وتكبير الخط
الرد مع إقتباس
قديم 02-03-2007
برنسيسة الاسكندرية برنسيسة الاسكندرية غير متصل
Silver User

تاريخ التّسجيل: Apr 2006
برنسيسة الاسكندرية is on a distinguished road
press

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة honey مشاهدة مشاركة

ايه كل واحد ماشي ورا اهله دي دول الجماوييس الي مغمين عنيهم بس يا حبيبي

طيب منا طلعت لقيت اهلي مسلمين ومع ذلك اخترت المسيح

بسم الاب البادى والابن الفادى والروح القدس علية قوتى واعتمادى
دة شيئ مع احترامى ليك يشرف اى انسان فى الكون انة يكون مسيحى عن اقتناع وفهم ودراسة انجيل
بس عندي ملاحظه مكنتش اعرف ان برنسيسه اسكندريه عندها ضوافر وبتخربش
لا وبتقول كلام خطير
واو
برافوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو مرسية يا جميل على زؤك وكلامك بس معلومة نسيت اقولك انى مش قطة عشان اخربش ولا بحب اربى ظوافرعشان الاذية وحشة والكلام احسن وفى كلام يعور ميخربش
شكلك اتعديتي مننا ولا ايه هههههههههههه الرب يبارك حياتك انا يشرفنى انى اتعدى من كل واحد مسيحى يعرف حاجة انا معرفهاش اكيد يشرفنى انى اتعدى واعرفها يعنى الحمد اللة انى اتعديت وعرفت ارودومرسية ليك برضو ياقمر
بس بليز ياريت تلوين وتكبير الخط
اسفة مش هقدر الون الخط او اكبرة لانى عندى مشكلة فى الوندوز مرسية لى حسن استماعك

كل سنة وانت طيب وكل المنتدى بخير بمناسبة عيد البابا كيرلس
الرد مع إقتباس
قديم 09-08-2007
الصورة الرمزية لـ boraee
boraee boraee غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
boraee is on a distinguished road
اولاد ***** سيظلون على طباعهم ودينهم *****هو محول الشر ...الي كل اتباع الدين المحمدي .....اليس هذا ضعف وانحدار يا خير امة .......
يا خير امة عانت من غباؤها الامم

تعالى يارب بروحك المس اراضينا ....مصر عطشانة لروحك ياالهنا اروينا

آخر تعديل بواسطة Host ، 09-08-2007 الساعة 11:14 AM
الرد مع إقتباس
قديم 09-08-2007
hany12 hany12 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Apr 2007
hany12 is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة boraee مشاهدة مشاركة
اولاد الكلا ب سيظلون على طباعهم ودينهم القذر هو محول الشر ...الي كل اتباع الدين المحمدي .....اليس هذا ضعف وانحدار يا خير امة .......
يا خير امة عانت من غباؤها الامم
يعنى احنا ولاد **** وانتو ولاد قطط ؟؟؟

موش كلنا من خلق الله ؟؟؟

موش كلنا خلقنا من طين واحد ؟؟؟

موش كلنا نزلنا من رحم نساء ؟؟

ولا المسيحيين نزلو من قدام واحنا من ورا ؟؟؟

متبقاش عبيط فى كلامك واعرف انتا بتقول ايه

يوم مابيقبضو على حد ما الاخوان مابنشتمهمش ولا بنسبهم بالعكس بندعيلهم ان ربنا يهديهم

لكن انتو على طول لوك لوك لوك لوك

ارحم نفسك الضغط شغال فى البد زى الاعتصامات

وابئا خلو بتوع حموم الانسان ينفعوكو

يبتوع الحموم

ئل حموم ئل

داا نتو ريحتكو ملتنه
الرد مع إقتباس
قديم 09-08-2007
الصورة الرمزية لـ الحمامة الحسنة
الحمامة الحسنة الحمامة الحسنة غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2007
الحمامة الحسنة is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة hany12 مشاهدة مشاركة

إقتباس:
يعنى احنا ولاد **** وانتو ولاد قطط ؟؟؟
ماتوصفش انفسكم بالكل ب لأنه حيوان وفى وأنتم خائنين وغادرين

إقتباس:
موش كلنا من خلق الله ؟؟؟
موش كلنا خلقنا من طين واحد ؟؟؟

أنتم من طينة تانية تتبع ملة الشيطان ولستم من خلق الله مثل باقى المخلوقات

إقتباس:
موش كلنا نزلنا من رحم نساء ؟؟

ولا المسيحيين نزلو من قدام واحنا من ورا ؟؟؟
أنتم لم تولدوا من نساء ،انتم ولدتم من امهات المؤمنين أمثال امك عيوشة صاحبة احلى أحاديث مش شريفة.

إقتباس:
متبقاش عبيط فى كلامك واعرف انتا بتقول ايه
العبط هو اللى فقهائكم وشيوخكم أم دقون بيتحفونا به كل يوم من فتاوى سوداء ودنسة.

إقتباس:
يوم مابيقبضو على حد ما الاخوان مابنشتمهمش ولا بنسبهم بالعكس بندعيلهم ان ربنا يهديهم
الأخوان عملكم الأسود وسيظلوا شوكة فى قفاكم طول العمر وإذا كنتم بتدعيلهم لأنهم من طينتكم ومثلكم تماما.

إقتباس:
لكن انتو على طول لوك لوك لوك لوك

ارحم نفسك الضغط شغال فى البد زى الاعتصامات
أظن أنكم تقولون العين بالعين والسن بالسن والبادى اظلم.

إقتباس:
وابئا خلو بتوع حموم الانسان ينفعوكو
متغاظين ليه من منظمة حقوق الإنسان ..؟ علشان بتفضح افعالكم ودينكم المزيف وهمجيتكم وبربريتكم .

إقتباس:
داا نتو ريحتكو ملتنه
ياريت أولا تشم ريحة بول رسولك وبرازه المتخمر اللى كانت مرضعته أم أيمن بتتبارك به كل صباح، وبول بعير رسولك اللى فرض عليكم شربه.. لماذا لاتشرب بول البعير..؟ أليست هذه الفتوى سنة عن رسولك أشرف خلق الله..؟

الرد مع إقتباس
قديم 09-08-2007
الصورة الرمزية لـ youssef1122
youssef1122 youssef1122 غير متصل
Registered User

youssef1122 is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة hany12 مشاهدة مشاركة
يعنى احنا ولاد كلا ب ؟؟؟

انت لسة عارف دلوقتى اسمح لى انت غبى قوى

الرد مع إقتباس
قديم 09-08-2007
hany12 hany12 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Apr 2007
hany12 is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة الحمامة الحسنة مشاهدة مشاركة
ياريت أولا تشم ريحة بول رسولك وبرازه المتخمر اللى كانت مرضعته أم أيمن بتتبارك به كل صباح، وبول بعير رسولك اللى فرض عليكم شربه.. لماذا لاتشرب بول البعير..؟ أليست هذه الفتوى سنة عن رسولك أشرف خلق الله..؟

بيعيدا عن فتاوى الفقهاء الجهله امثال على جمعه وشيخ الاهر

وبعيدا عن كونى مسلم متعصب انا لست متعصب ولست متدين من الاساس

ولكن كل مايجلنى هو مايحدث منكم انتم

لماذا ؟؟؟

لماذا كل هذا الحقد على الاسلام ؟؟؟

اليس يوجد اديان اخرى ؟؟؟ للتهجم عليها ؟؟؟

اليس يوجد هجوم على اديان تعبد الحيوانات والنار والشمس والاصنام ؟؟؟

ام ان الاسلام هو الدين الوحيد الذى لايناسب طبيعتكم ؟؟؟؟

لا اريد ان اجرح احد منكم ولا اريد بان اخرج من هنا ذات يوم واحد يقول اننى كنت حيوان

ولكن لم تاتى منى انا ولكن اتت منكم

ليا اصدقاء كثيرون اقباط وليس اصدقاء فقط وانما "ابأء" وهم فى اعرق الكنائس

ودائما اشكو لهم من اغبياء مثلكم

وكانت اجابتهم ان امثالكم هم "المتطرفين فى المسيحيه" امثال الجماعات الاسلاميه

ارحمو انفكسم ودعو الاسلام لوحده

واصلحو اموركم انتم بانفسكم

عندما تتهمو على رسولنا وديننا لن يرفع عنكم الاضهاد من الدوله

لن يرفع من مكانه اى قبطى فى المجتمع لن ترى رئيس حكومه فى المجتمع

لن ترى لواء حربيه او داخليه من الان يخدمون وطنهم

لن يرفع عنكم الظلم من ايدى المتطرفين الاسلاميين

اصلحو ماكلغم تفرغو للعمل السياسى حتى تثبتو لا انفسكم انكم مصريين

واجهو الظلم من الحكومه من اجل وطنكم

مثل الاخوان احالو الى المحاكم العسكريه ظلم واموالهم ذهبت الى افاعى وزاره الداخليه

ولم يقمو بالخروج من البلد والذهاب الى امريكا والى شوطىء سويسرا او كندا

بل العكس واجهو الظلم من خلال "القانون والقضاء" اين نعم كلمه قانون وقضاء دى اونطه فى مصر بس اههم اثبتو انهم رجال رجال بمعنى الكلمه

وانتم ؟؟؟؟

تغادرو بلادكم تتركو بلدكم التى ولدتم بها وتذهبو الى الناس التى كانت ذات يوم تحرق مساجدنا وكنائسكم وتشكو لهم حيله ضعفكم ؟؟ يالا العار من امثالكم

هل البابا شنوده حينما يغضب من اى شىء يحدث الى ابناء شعبه يذهب الى عادل ابادير ؟؟

يذهب الى البيت الابيض ليقيم فى القصر الفاخر لجورج بوش؟؟؟

لا والله مارئينا منه هذا وانما يذهب الى دير سانت كاترين او دير وادى النطرون

يشكو حيله امره الى ربه هناك

لما يذهب الى لجان حموم الانسان

ولم يقم ذات يوم بتقبيل عدو كان ذات يوم يضهده

افيقو ايها الجبناء

هذه بلدكم

وهيا احق لكم من اى شىء اخر

قوم فى ماظاهرات مثل ماكنا نراكم فى السبعينات

احتجو اما البرلمان

ارفعو شكاكم الى الله اولا ثم الص الكبير رئيس هذا البلد

لن اتحدث فى الشان السياسى لان اعلم انكم لاتعلمو مالفرق بين مجلس الشعب ومجلس ام حسين الى على ناصيه الشارع الجاى

ساتركمم تلهثو مثل ال**** الضاله

وستصبحو فى هذا العالم مجرد "قله" منحرفه لم تصون بلدها معتقادتها الدينيه

لعنه يسوع عليكم وعلى امثالكم

اهذه هيا تعاليم المسيح ؟؟؟

اهذه هيا تعاليم المسيح الى يشتق التسامح من اسمه ؟؟؟

اهذا هو ما تعلمتم منه من الكتاب المقدس؟؟؟

افيقو ايها الجهلاء

افيقووووووووووووووووووووووووووووووو
الرد مع إقتباس
قديم 09-08-2007
الصورة الرمزية لـ youssef1122
youssef1122 youssef1122 غير متصل
Registered User

youssef1122 is on a distinguished road
إقتباس:
hany12
بيعيدا عن فتاوى الفقهاء الجهله امثال على جمعه وشيخ الاهر

الاخ من الخرفان المسلمين قصدى الاخوان المسلمين
ان بتسمع كلام مين لما شيخ الازهر والمفتى جهله
انت بتسمع للمرشد صاحب قصيدة ( طز )

الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

خيارات الموضوع
طريقة العرض

قوانين المشاركة