تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 16-05-2006
emadsaid emadsaid غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Apr 2006
emadsaid is on a distinguished road
يا أخوة يا مسلمين أهدوا شوية ولا تقوموا بالإعلان السيىء لدينكم بسب الآخرين وتوخوا الموضوعية فى الرد.....هذا ليس منتدى للشتائم بل للحوارات
الرد مع إقتباس
قديم 16-05-2006
menamagdy1 menamagdy1 غير متصل
Registered User

menamagdy1 is on a distinguished road
يا جماعة عيب عليكو الراجل قال اللى شافو هو غلط فى اية يعنى باين علية لسة ما حجش ولا يعرف ان الكعبة فيها سقف متحرك وكمان فيها فوانيس للنور علشان لما الدنيا تشتى ميغرقوش (فاكرين نفسهم فى مصيف)هههههههه ممكن يكونو كانو مشغلين السقف ومنورين النور علشان كدة طلع بالشكل دة وممكن كمان يكون دى حيلة هما عاملنها لان ذى ما الاخ قال الوطن العربى ما جبش سيرة بالموضوع دة وطبعا احنا عارفين لو فية حاجة ذى كدة العرب ما هيصدقو وهتبقى حكاية (على فكرة دى عادة العرب بيقعدو يحكو من غير سبب وفى اى حاجة معرفش لية) وعلى فكرة انا عندى برنامج بيجيب العالم بنفس الصورة دى واكيد طبعا الاستاذ خبير فوتو شوب واخد الصورة ظبتها ونزلها على الانترنت البرنامج اسمة google earth بس ميشتغلش الا على الاكس بى بس
وكمان مرة ويمكن تكون المليون فكروووووووووووووووووووووووو بتكتبو اية مش تكتبو وخلاص

آخر تعديل بواسطة menamagdy1 ، 16-05-2006 الساعة 04:20 PM
الرد مع إقتباس
قديم 17-05-2006
Registered User

يا اخ سلامات وانت شكلك مش باين علية سلام خالص بس مجبر ادافع عن نفسى والا اطلع غلطان اولا انا لم ارى الموضوع فى صفحة خاصة ثانيا اذا حاولت ان تتعادى على البيت الذى انا تربيت بة بالفاظ قبيحة تشبة اخلاقك فلن اسكت على هذا وسيكون الرد من قبل المسؤولون عن الموقع ....................
وانت بدلا من ان ترد على ما كتبتة لك برد مقنع ترد برد كلة قلة ادب وحماقة يا اخى خلى عندك شوية مخ انت هتعمل زيهم انت كمان هتورينا فضيلتك ........... هو دة ردى واعتقد انة هو المناسب للشخص المناسب
اقدم اعتذارى للمشؤولون عن الموقع اذا اخطات فى شىء واطلب من اللة الهنا ومخلصنا ان يغفر لى ولنا جميعا
الرد مع إقتباس
قديم 17-05-2006
salamat
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة menamagdy1
يا اخ سلامات وانت شكلك مش باين علية سلام خالص بس مجبر ادافع عن نفسى والا اطلع غلطان اولا انا لم ارى الموضوع فى صفحة خاصة ثانيا اذا حاولت ان تتعادى على البيت الذى انا تربيت بة بالفاظ قبيحة تشبة اخلاقك فلن اسكت على هذا وسيكون الرد من قبل المسؤولون عن الموقع ....................
وانت بدلا من ان ترد على ما كتبتة لك برد مقنع ترد برد كلة قلة ادب وحماقة يا اخى خلى عندك شوية مخ انت هتعمل زيهم انت كمان هتورينا فضيلتك ........... هو دة ردى واعتقد انة هو المناسب للشخص المناسب
اقدم اعتذارى للمشؤولون عن الموقع اذا اخطات فى شىء واطلب من اللة الهنا ومخلصنا ان يغفر لى ولنا جميعا
ياعزيزي مينا مجدى
فعلا كان مش لازم تدافع عن نفسك ابدا لسبب بسيط انى لم اوجة لك اى كلمة من قريب او بعيد

وبعدين انا قلت اية علشان تظهر لى وللجميع ما تربيت علية فانا مالى

واى موضوع انا رديت عليك فية بقلة ادب مع انى حتى لة سبيت او شتميت احد بتكون شتيمة متغطية لا يفهمها إلا الذكى علشان لا اجرح اى واحدة او سيدة تدخل وممكن تقراء الموضوع
ولا اعمل مثل اغلبكم

وبعدين فضيلة اية يا عم انتوا افضالكم علينا كلنا وكفاية احنا عايشين فى ارضكم

وكمان اقدم الشكر والاعتذار للمشؤولون عن الموقع وتأكد انهم يفعلون كل شئ سواء معى حق او لا
فهم لا يتوصون
الرد مع إقتباس
قديم 17-05-2006
rafiik_alex rafiik_alex غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2005
rafiik_alex is on a distinguished road
خالينا نروح للحقيقة أحسن
معجزات ظهور النور المقدس من القبر المقدس في كنيسة القدس كل سنة ( لأسف مش عندي )
معجزات أبونا مكارى يونان كل يوم جمعة للمسلمين قبل المسيحيين
( http://www.servant13.net/cd5.htm )

معجزات البابا كيرلس ( http://ca.geocities.com/tamgeed/B-POPKIRLOS-3.htm )
الرد مع إقتباس
قديم 18-05-2006
Registered User

يا عم سلامات حقك عليا لو كنت غلط فيك بس الموقع دة علشان نظهر فية راينا عن طريق الردود وانا كنت بظهر راىى بس مش اكتر و مرة كمان انا اسف لو كان طلع منى حاجة تزعلك علشان انا مش بحب حد زعلان منى حتى لو مش بحبة
الرد مع إقتباس
قديم 18-05-2006
msrawy
GUST

يا جماعة ارجو مساعدتى فى معرفة الحقيقة الاقناع اريد الاجابة على تساؤلاتى المطروحة لماذا الاقباط اقلية فى مصر و الباقى مين ان لم يكونوا كانوا مسيحين و اسلموا و هل معنى كلامكم هنا ان رسولنا ليس برسول اساسا او مخترع الموضوع دة
اتمنى من اصحاب هذا المنتدى ان يقنعنى بالعقل و المنطق بأنكم افضل من الاسلام
فساعدونى على معرفة اجابة على تساؤلات حيرتنى كثيرا
السؤال الاول :
ما هو الهدف من الاسائة للاسلام و للرسول بهذا الموقع هل الرسول اذاكم الى هذا الحد دون ان نعرف نحن المسلمين بذلك
ام هى محاولة اثارة المسلمين عليكم و دفعهم الى كرهيتكم و معادتكم
ام ان الدين المسيحى يبيح الاسائة للرسل و يشجعها
السؤال الثانى:
هل تعتقدون ان الاسائة لنا و لرسولنا هى تعبير حقيقى عن رسول نادى بعبادة الله الواحد خالق هذا الكون و نادى بالايمان بالرسل السابقين بما فيهم عيسى و قد صدقة ملاين البشر فى كل انحاء العالم
فالى الان انا فعلا لا اعرف كيف ينظر الاقباط لرسولنا و ماذا يعتبرونه بالظبط هل مثلا بتعتبروا مدعى الرسالة ام شخص مختل و كل الملاين اللى صدقته فى شتى بقاع الارض هؤلاء كلهم مضحوك عليهم و انتم الوحدين اللى عارفين الحقيقة
و كل الفتوحات الاسلامية التى حكمت الارض فى عهد الخلافاء و نشرت الاسلام من الشرق الى الغرب كانت كلها اوهام ام شىء اخر غير ذلك لا نعلمه نحن
و سؤالى الثالث
اذا كان رسولنا باطل و ديننا باطل بهذا الشكل الذى يدفعكم الى كل هذه الاسائة فكيف فتح المسلمين مصر و هزموا الروم اكبر قوة فى هذا الوقت و كيف اصبح الان اقباط مصر 10% فقط من سكانها الحالين و الباقى مسلمين هل هذا يدل على صدقكم و هل ال 90% المسلمين الباقين دول دخلاء على مصر و لم يكونوا اصلهم اقباط و اسلموا ام ماذا
ارجوا الافادة فى اسألتى المحيرة و الرد بأقناع عليا فقد اغير رأى و اصبح قبطى مثلكم اذا كنتم على حق
معلش انا اسف اسئالتى كثيرة بس اكيد ها تكسبوا ثواب فيا لو عرفتونى الحقيقة و اخذتوا بايدى للحق و الصواب
احب اعرف هل يسوع هو سيدنا عيسى ام تقصدون شخص اخر
اسمه يسوع
و هل هو فعلا ابن الله و كيف حدث ذلك و اذا كان ابن الله فكيف ترك الله ابنه يصلب و يعزب بهذا الشكل المروع و لم يستطيع حمايته و هو القادر على هذا الكون
فعندنا فى الاسلام رسولنا ليس ابن الله بل كلنا بشر خلقنا الله بما فيهم رسولنا و عند اتفاق اهل قريش عبدة الاصنام على قتله حماه الله من بطشهم و عماهم عنه رغم وقوفهم بسيوفهم اما داره حتى وصل الى المدينه دون ان يستطيعوا المساس به فكيف نجاه الله و هو لم يكن ابن الله مثل نبيكم اذا فكيف يترك الله ابنه يسوع يصلب اليس هذا بغريب ام هناك شىء لا نعرفه نحن ارجوا منكم سعة الصدر و الشرح لى و سأعترف بجميلكم فى كل المنتدى

استسمحكم ازود سؤال بسيط حيرنى ايضا فعندنا فى الاسلام خمس صلوات لعبادة الله و وضؤ و طهارة و عدم شرب خمر و صيام و حث على عدم التبرج للنساء بالحجاب و عندنا اذا كرهة او استحالت العيشة بين زوجين يحلل لهم الطلاق حتى لا يلجاء الزوج الى الزنى من وراء زوجته مع اخرى فهل هذه الاشياء عندكم ايضا و هل الصلاه عندكم بتحتاج وضؤ و طهارة اذا تعرضتم للنجاسة مثلا وارجوا الافادة فى اسألتى المحيرة و الرد بأقناع عليا فقد اغير رأى و اصبح قبطى مثلكم اذا كنتم على حق

آخر تعديل بواسطة Servant5 ، 07-04-2008 الساعة 11:30 PM
الرد مع إقتباس
قديم 19-05-2006
الصورة الرمزية لـ makakola
makakola makakola غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Jan 2005
makakola is on a distinguished road
الأخ الحبيب مصراوى

1- رجاء الإشارة لما تراه إسائة والإبلاغ عن أى مشاركة تراها مسيئة بمشلركة مخالفه وذلك بالضغط على الأيقونه الصغيره الموجوده بجوار رقم كل مشاركه

2- لديك أسئلة دينية، فلم لا تتوجه بها لمنتدى حوار الأديان

3- المنتدى ليس منتدى تبشيرى، أى لا يهمنا أن معتنقك أو معتقدك، ولا يهمنا تغييره أو تبديله، ما يهمنا هو مناقشة الأفكار التى تؤثر حاليا على سياسة وطننا ودستور وطننا وحياتنا الإجتماعية بمصر
قديم 19-05-2006
msrawy
GUST

يا جماعة بجد ماينفعش كدة بقولك عايز ابقى قبطى تقولى روح مكان تانى هو دة مش موقع اقباط و لا اية ثم ان المشاركة هنا بتتكلم عن موضوع الإسلام هو دين الحق .... ولكن عميت القلوب ... والعقول و الفروض انتم بتردوا على هذا الكلام بالاقناع اليس كذلك و انا قلت اشياء فى صميم الاسلام بالنسبة لنا تخص هذا الموضوع ايضا و ليس الاسائة فقط التى نتعرض لها فلماذا لا تجاوبونى عليها و هل معنى هجومكم على كاتب هذه المشاركة من اولها الى الان هذا يعنى انكم الافضل فوضحوا لى كيف انتم الافضل و ردوا على اسئلتى المحيرة مش مشكلة انا ممكن انتظر لما حد قبطى مقنع يرد عليا و يأخد بأيدى الى طريق الصواب

آخر تعديل بواسطة Servant5 ، 07-04-2008 الساعة 11:31 PM
الرد مع إقتباس
قديم 29-05-2006
آية اللطف آية اللطف غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Feb 2006
آية اللطف is on a distinguished road
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى جميع الأنبياء والمرسلين

عندما سمعت بأن صورة الحرمين المضيئة مزورة استغربت كثيرا ولم أستطع أن أفهم ما الدافع لكي يلفق المسلمون شيئا كهذا
فالإسلام واضح سهل بيّن لا يحتاج لتلفيقات لإثباته كما في المسيحية العسيرة على الفهم التي بالفعل تحتاج لمثل الظهورات وما إلى ذلك لترغيب الناس بها
ولكن الذي زاد من عجبي أنني وجدت هذه الصورة هي الصورة المعتمدة لجوجل إيرث لمكة المكرمة والمدينة المنورة زادهما الله شرفا وعزة
فهل يمكن أن تعتمد جوجل إيرث صورا غير حقيقية أرجو أن أجد جوابا !!!!!!!!!

اللهم أرنا الحق حقا زارزقنا اتباعه وأرنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه
الرد مع إقتباس
قديم 29-05-2006
Zagal Zagal غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Feb 2004
Zagal is on a distinguished road
t16

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة آية اللطف
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى جميع الأنبياء والمرسلين

عندما سمعت بأن صورة الحرمين المضيئة مزورة استغربت كثيرا ولم أستطع أن أفهم ما الدافع لكي يلفق المسلمون شيئا كهذا
فالإسلام واضح سهل بيّن لا يحتاج لتلفيقات لإثباته كما في المسيحية العسيرة على الفهم التي بالفعل تحتاج لمثل الظهورات وما إلى ذلك لترغيب الناس بها
ولكن الذي زاد من عجبي أنني وجدت هذه الصورة هي الصورة المعتمدة لجوجل إيرث لمكة المكرمة والمدينة المنورة زادهما الله شرفا وعزة
فهل يمكن أن تعتمد جوجل إيرث صورا غير حقيقية أرجو أن أجد جوابا !!!!!!!!!

اللهم أرنا الحق حقا زارزقنا اتباعه وأرنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه
معلش ياست ايه اللطف

لما انا باعمل اعلان فى مكان ما ... جريده او ويب سايت او .... وادفع فلوس وانزل صوره ... هل تتحرى الصحيفه عن صحه الاعلان ؟؟

حاولوا ياجماعه تفكروا بالعقل مش تلغوا العقل وتعبروا بالعاطفه فقط ..

هل شاهدتيها بالعين على الطبيعه بدون تاثيرات ضوئيه ؟؟؟
فيه حاجه عايزك تفهميها جيدا ... الموضوع بتاع الحج ده مدفوع من قبل الاستثمار .. ومن مصلحتهم التشجيع على هذا ولهم ان يفعلوا اى شئ لتواصل الناس على الحج ..

وهل هناك تحدث معجزات شفاء مثلا او شياطين تخرج من ناس او مثل هذا القبيل ؟؟؟

ماهى الاستفاده من النور .؟؟ هل محمد هو الله ؟؟

لاسف الاسلام يشرك محمد فى عبادته لله بل ويحبون محمد اكثر من الله ... عجبا

المفروض يا ايه اللطف ... الانسان المؤمن يبحث عن الله ويحبه من كل القلب ولايشرك به اى مخلق اخر ..

" 22: 37 فقال له يسوع تحب الرب الهك من كل قلبك و من كل نفسك و من كل فكرك

22: 38 هذه هي الوصية الاولى و العظمى "

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18"

( سيظل القران اعجاز لغوى فى نظر المسلمين الجهلاء فقط.
لان معظمهم لايستطيع الكتابه بدون اخطاء املائيه )

آخر تعديل بواسطة Servant5 ، 08-04-2008 الساعة 12:01 AM
الرد مع إقتباس
قديم 30-05-2006
الصورة الرمزية لـ ابن مصري
ابن مصري ابن مصري غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2006
ابن مصري is on a distinguished road
الإسلام هو دين الحق ؟؟!!!

اخوانى الاقباط/
يبدو اننا لازم من النهاردة نبداً فى التوجه لمشيخة الازهر الشريف لاشهار اسلامنا، فها هو الاسلام و الهه و رسوله يسجلون معجزة اخرى من المعجزات المصنفة تحت بند "بدون دم بدون سيف"
و لكن الم يعرف الاخوة المحمديون ان تامر امين المذيع قد قام بالاعتذار للشعب المصرى على عرضه للصورة الملفقة ؟؟ ده غير ان عقلائكم من المسلمين قاموا بتكذيب الصور الملفقة و انتهى الموضوع منذ فترة كبيرة بعد وصم التلفزيون المصرى وجريدة الاهرام باكبر بقعة سوداء فى تاريخهم الاسود من اساسه

و لكن مازال هناك معجزات كثيرة فى الاسلام، فهل يذكر احد الامير السعودى اللى دفع دم قلبه علشان يكون رائد فضاء، و فجأة ظهر علينا قائلاً انه ذهب للقمر و سمع صوت الاذان هناك ؟؟ و لكن وكالة ناسا الزنديقة الفاسده فضحته و قالت انه لم يتعدى اساساً مرحلة التدريبات و عمره لا شاف قمر ولا فضاء، و لكن الاخوة مازالوا يتشدقون بمثل هذه المعجزة .

طيب نتكلم عن اكبر معجزات الاسلام، و هى طبعاً القران، ازاى راجل امَى بأتى بمثل هذا الشعر و الكلمات، و لكن ... من المعروف انه كان هناك المئات من الشعراء الجاهليين الاميين الذين تفننوا فى الشعر بكل انواعه و كتبوا من الدواوين ما هو اكبر من القران و كان يعلق على جدران الكعبة التى كانت معروفة من قبل مولد محمد و التى كانت تخص اله القمر و كان العرب يمارسون هناك نفس شعائر الحج الحاليه (راجع كتب اللغة العربية بمصر للمراحل الابتدائية و الاعدادية!!!) ايضاُ الم تسمع عن بحيرة الراهب ؟؟ (معلش الموضوع ده طويل اوى و يستحسن تتابع حلقات ابونا زكريا على قناه الحياة و انت هتفهم القصة دى)

طيب لسه المعجزات ما خلصتش، طبعاً عارفين معجزة الاسراء و المعراج، ده اول تسجيل تاريخى لرجل ينام مش متغطى كويس بعد ما الاكل كبس عليه و التعب من التفخيد

طيب ما ننساش ان المعجزة الكارثية الكبرى ان هناك العديد من كبار الفقهاء (و خاصة فى السعودية ) ما زالوا يعتقدون ان الارض (قصدهم الكرة الارضيه) مــنــبــســطـة، يعنى مش كورة ولا حاجة بالبلدى كده، و طبعاً لو حاولت تقنعهم بغير كده هيردوا عليك: هو انت تقهم احسن من القران (راجع الكاتب المحترم: سيد القمنى و عبد الفتاح عساكر)

مش ممكن طبعا انسى معجزة ان والد محمد و غيره كثيرون كان اسمهم عبدالله، و الاسماء دى كانت موجودة من قبل ظهور محمد بكتير، مين يعرف ليه ؟؟ مين فيكم شاطر و يجاوبنى ؟؟؟ حد يرفع ايده ؟؟ طيب الموضوع ده انا هأرد عليه بالتفصيل فى خلال اليومين اللى جايين دول، علشان بس تعرفوا مين هو "الله" اللى كان محمد بيدعوا ليه، تابعونى...

طبعاً ده غير الاكتشافات العظيمة بتاعت الدكتور الاستاذ الجهبذ العبقرى برقوق النجار - قصدى زغلول النجار- اللى كل شوية يطلع علينا بان مجموعة من العلماء بجامعة امريكية اكتشفوا صحة حديث الذبابة و فوائد بول الابل و غيره من الاحاديث، و طبعاُ لو وقفت على راسك عمرك ما هتعرف اسم الجامعة الامريكانى و لا مين هما العلماء دول، بس هاتك يا تهليل و تكبيرات و ضرب نار فى الهوا، يالا اهو كله بياكل عيش.

كفاية و لا اكمل ؟؟؟

كفاية... بس تعالولى يا حبايبى يا حلوين يا اللى بتتكلموا عن ظهورات امنا العذراء، طبعاً اكيد ما سمعتوش عن عامل بروجيكتور قبل كده بيشفى امراض بتوصل لدرجة اورام سرطانية مزمنة و موثقة طبياً من اطباء مسلمين، ده غير المعجزات اللى حصلت لالاف المسلمين، ده غير انك لو تعرف ابسط تقنيات عروض البروجيكتور هتعرف انه مش ممكن ابداً ابداً ان البروجيكتور يعرض صور فى الهوا من غير شاشات عرض، طبعاً ان ظهور امنا العذراء كان امام الالاف المؤلفة من البشر مسيحيين و مسلمينن فى اماكن مفتوحة و ليست حكراً على المسيحيين، و كان ممكن اى حد متشكك فى الموضوع يعلن تشككه فى وقتها، ده غير ان العذراء لم تحدد ظهورها فى مصر بس لكن فى دول اخرى كثيرة منها دول ملحدة (مثل يوغوسلافيا).

المهم اخيراً نرجع للاخ مصراوى المستعبط، انا هأرد عليك باختصار شديد بس خليك مركز معايا، انت بتقول ان عندكم الاتى :
1- خمس صلوات: مقتبسة من الصلوات السبع فى المسيحية، و حتى الاقتباس فى المواعيد
2- وضوء: الوضوء بالرمل و زلطة ( التيمم ) بتضحك على مين ؟؟ على نفسك و لا ربنا ؟؟
3- الطهارة ؟؟!! قبل التفخيذ ام بعده ؟ و ما هى المطهرات التى تستخدمها سيادتك لتطهير نفسك بعد ان تسمع فى دروسك الاسلامية قصة مثل قصص ابن كثير عن خالد بن الوليد الذى قام بنحر رقبة اكثر من 70 الف عراقى على ضفة نهر الفرات حتى لا يحنث بقسمه (بحلفانه) الذى اقسمه بان يجعل النهر بلون الدم اذا ما لم يقوم العراقيين بتسليم البلد للغزاة، طبعاً ده مثال واحد و ليس الحصر/ و من ثم عليك بكلوركس للتطهير.
4- الطلاق و عدَة و حاجات من دى: انا اسف اوى، دى ما اقدرش ارد عليك فيها، علشان مسيحنا او اى من تلاميذه عمره ما فكر يطلق واحدة من جوزها علشان كان طمعان فيها زى ناس تانية (انت اكيد عارفه) ، الجواز يا سيدى عندنا سر مقدس ليه ابعاد كبييرة صعب اوى واحد بيفكر بعقلية "عقد النكاح" -ولا مؤاخذة- انه بفهمها.
عزيزى مصراوى، حقيقى عايز تكون قبطى ؟؟ ابدأ بتنضيف الدماغ ثم القلب و تابع عمك ابونا زكريا و انت هتعرف كل اللى نفسك فيه، على الاقل هتعرف ايه فى مدن بحالها بتتحول للمسيحية بالكلمة بس و من غير سيف و لا فتوحات و غزوات.

اما بالنسبة للاخت الطاف ولا اسمها ايه مش عارف، وجود صورة على موقع جوجل ده عن طريق فتح البوم مجانى و عرض فيه ما تشائين من الصور مجاناً و بدون اى رقابة او مسئولية على الموقع.

و اخيراً انا لا اكن اى عداء للمسلمين، ولا احب ابداً مسألة التناقش فى العقائد، و لكن احب ازكركم انك انتم من اوصلتم الامور لهذه الدرجة بعد ما اشبعتونا ذل و هوان على مدى مئات السنين، كفاية سماع السباب العلنى لنا فى ميكروفونات المساجد و الزوايا و حتى التلفزيون المصرى الممول من ضرائبنا.
الرد مع إقتباس
قديم 30-05-2006
Registered User

السلام وانعمة
يا اية اللطف
انت فاكرة ان جووجل ايرث دة اية
دة موقع زية زى باقى المواقع ويكون فى علمك الموقع دة بيجيب اى صور
مش كل الصور اللى بيجبها حقيقية والدليل انة يجيب صور خارجة كتير متركبة على ما اسمع واللى يخلية يجيب صور خارجة يخلية يخترع صور دينية
وكمان انت بتحسسنا ان ديننا صعب قوى لا ديننا مش صعب دة سهل جدا بس للى بيفهم (مش زيكو دين لا عدل فية ) انتم دينكم يفهمة اى حد لانة عارفة مش محتاج يفهمة ومش هيفيدة بحاجة لكن ديننا المسيحى احنا مش فاهمينة لانة فية حاجات كتير مهمة وبنحب نفهمها علشان كدة يتهيالك انة صعب لكن لو ركزت هتفهمة كويس اوى
وبالنسبة لموضوع الظهورات اللى انت بتقول انها بتوضح ديننا فهى فعلا كذالك وهذا يدل على ان ديننا هو دين الحق وليس دينكم
واود انا اسالك سؤال هل ظهر رسولكم فى الحقيقة ولو مرة واحدة؟
اذا استطعت ان تجاوب على هذا السؤال فاجب وانا فى انتظارك . ولا اريد الاجابة ان بعض الناس راوة فى رؤية ( فى الحلم ) فهذا لا يوجد لة دليل وبالطبع فهو كاذب .
تقبلو كامل تحياتى....................
ارجو الرد

آخر تعديل بواسطة Servant5 ، 08-04-2008 الساعة 12:05 AM
الرد مع إقتباس
قديم 30-05-2006
الصورة الرمزية لـ ابن مصري
ابن مصري ابن مصري غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2006
ابن مصري is on a distinguished road
الدين الصعب و الدين الـ... سهل

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة menamagdy1
السلام وانعمة
يا اية اللطف
انت فاكرة ان جووجل ايرث دة اية
دة موقع زية زى باقى المواقع ويكون فى علمك الموقع دة بيجيب اى صور
مش كل الصور اللى بيجبها حقيقية والدليل انة يجيب صور خارجة كتير متركبة على ما اسمع واللى يخلية يجيب صور خارجة يخلية يخترع صور دينية
وكمان انت بتحسسنا ان ديننا صعب قوى لا ديننا مش صعب دة سهل جدا بس للى بيفهم (مش زيكو دين لا عدل فية ) انتم دينكم يفهمة اى حد لانة عارفة مش محتاج يفهمة ومش هيفيدة بحاجة لكن ديننا المسيحى احنا مش فاهمينة لانة فية حاجات كتير مهمة وبنحب نفهمها علشان كدة يتهيالك انة صعب لكن لو ركزت هتفهمة كويس اوى
وبالنسبة لموضوع الظهورات اللى انت بتقول انها بتوضح ديننا فهى فعلا كذالك وهذا يدل على ان ديننا هو دين الحق وليس دينكم
واود انا اسالك سؤال هل ظهر رسولكم فى الحقيقة ولو مرة واحدة؟
اذا استطعت ان تجاوب على هذا السؤال فاجب وانا فى انتظارك . ولا اريد الاجابة ان بعض الناس راوة فى رؤية ( فى الحلم ) فهذا لا يوجد لة دليل وبالطبع فهو كاذب .
تقبلو كامل تحياتى....................
ارجو الرد
من اجمل نظريات اخوتنا المسلمين ان الدين الاسلامى دين سهل فهمه اما الدين المسيحى هو دين "معقد و مكلكع"، الرد هيكون فى كلمتين من غير تطويل ولا كلام كتير، فى واحد ممكن يدخل معهد فنى تجارى او معهد تعاون علشان بيدرسوا فيه مواد سهلة الفهم، وفيه واحد تانى مخه كبير بيحب المعرفة بيدخل كليه الطب او الهندسة و يكون صاحب علم اعلى و ارقى.
يعنى سهولة مواد معهد فنى تجارى مش سبب يجعله اعلى من الكليات الارقى (بالرغم ان عدد طلابه يفوق عدد طلاب كليات القمة مجمعة)

السؤال يا اخوتى: ايهما تفضل: دين يتطلب منك إعمال عقلك و فتح قلبك كمرحلة اولى لإقامة علاقة مباشرة مع خالقنا (و هو امر طبعاً هيكون معقد و به بعض الصعوبات) ام دين يمليك كل صغيرة و كبيرة و كبفية المأكل و المشرب و قضاء الحاجة و ممارسة الجنس...الخ
اذا كانت هذه هى السهولة فى نظركم، فأنا اسف انا لا احب ان اكون انسان الى متجردا من شخصيتى التى منحنى الله اياها.....

آخر تعديل بواسطة Servant5 ، 08-04-2008 الساعة 12:05 AM
الرد مع إقتباس
قديم 30-05-2006
msrawy
GUST

طلبت شخص عاقل منكم يرد على اسئلتى المحيرة بأقناع لعلى اقتنع بما تقولوا و جاء الرد من الشخص الذى يدعى emadsami
و واضح انه اظهر الوجه الحقيقى للمسيحية و لأخلاقكم الحميدة وواضح انه تهرب من الرد على اسئلتى بطريقة خدوهم بالصوت ابل ما يغلبوكم و اقول له ان كلامة المتخبط الذى يدل على عدم فهم لا فى الاسلام و لا حتى فى المسيحية جعلنى اتمسك بدينى اكثر فمعظم المسيحين عندما نناقشهم و لا يجدوا رد علينا يقولون مثل هذا الكلام السزج عن الصلاة و الوضؤ و الطهارة و اشياء نحن لا نفعلها و بل وجدت ان هناك من يزيد و يقول اننا بنشرب بول البعير قبل الصلاة و كل هذه الاشياء نحن المسلمين لم نسمع عنها الا منكم و تدل على جهل واضح و سطحية بمعلوماتكم عن الاسلام و نحن نعلم لماذا ترددون هذه الخرافات عنا و انتم اختلقتم هذه القصص لتضحكوا بها على انفسكم انتم فقط فى هذه المواقع لتوهموا نفسكم انه مافيش احسن من الصليب بسبب هذه الخرفات التى ترددوها عنا و بما انك تجرأت على الاجابات السزجة هذة لماذا لم تكمل باقى الرد على اسئلتى لماذا ترك الله ابنه يصلب و لم ينقذه انا منتظر تأليفك لقصص مثل اللى الفتها و ترد بها على هذا السؤال و لن نذهب بعيدا انتم فى مصر الان 10% فقط و الباقى مسلمين فهل انتشار الاسلام هذا فى بلدنا دليل على صواب عقيدتكم فكونوا منطقين و هل ال90% الباقين دخلاء او محتلين مصر كما تشيعوا ذلك ان لم يكونوا مسيحين اساسا و دخلوا الاسلام و يا شاطر فوق لنفسك و ارحمها من نار جهنم اللى مستنيك الم تسمع ان فى العالم الان مليار مسلم و لو الاسلام فيه الكلام الفراغ اللى انت اومثالك بيغنوا بيه على روحهم ماكنش الاسلام انتشر بهذا الشكل و فى النهاية خلاصة كلامى ان الدين عند الله الاسلام و كل ما تنسبوه له فى مواقعكم كلها اشياء للاسائة له و ليس لها اساس من الصحة و تنم عن تخبطكم وعدم فهم صحيح للاسلام و الهدف معروف طبعا كما قلت فإن الله سبحانه وتعالى اختار لنا الإسلام ديناً كما قال تعالى: { إن الدين عند الله الإسلام } [آل عمران: 19]، ولن يقبل الله تعالى من أحد ديناً سواه كما قال تعالى: { ومن يبتغ غير الإسلام ديناً فلن يقبل منه وهو في الآخرة من الخاسرين } [آل عمران: 85 ]، وقال النبي –صلى الله عليه وسلم-: « والذي نفسي بيده لا يسمع بي يهودي ولا نصراني ثم يموت ولم يؤمن بالذي أرسلت به إلا كان من أصحاب النار » رواه مسلم (153)، وجميع الأديان الموجودة في هذا العصر –سوى دين الإسلام- أديان باطلة لا تقرب إلى الله تعالى؛ بل إنها لا تزيد العبد إلا بعداً منه سبحانه وتعالى بحسب ما فيها من ضلال. يا شاطر ما اسهل الشتأم بالنسبة لكم و لكن ما اصعب الرد بأقناع علينا

آخر تعديل بواسطة Servant5 ، 08-04-2008 الساعة 12:06 AM
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة