تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 02-09-2005
afanous afanous غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2004
afanous is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة saweres
نفس الشيء
العنوان مخالف للبيان
الكنيسة القبطية بمجملها غلط ، اذا كان الموقعين هم بعض المطارنة والأساقفة ، طيب ازاي يبقى كل الكنيسة؟؟
برافو يا ساويرس، اديك قلتها: غلط ان يتقال ان الكنيسة القبطية كلها بترشح حسني لان ببساطة الكنيسة القبطية تتكون مني ومنك ومن بقية الاقباط.
انما قداسة البابا قال ان الكنيسة القبطية تقف خلف مبارك وتدعوه للترشيح مرة خامسة. والادهى من كده بقى ان قداسة البابا قال ان الاقباط كلهم بيرشحوا مبارك وواقفين وراه. والكلام ده موجود على الموقع الرسمي لقداسة البابا.
يبقى صح ولا غلط؟ فهمت احنا بنعترض على ايه؟ ايه بقى لازمة المقاوحة؟

يا خواجه، ما تزعلش مننا، احنا بنحب الكنيسة الكاثوليكية اوي وبنكن لكرسيها الرسولي كل الاحترام :)

سلام المسيح معاكم واذكروني في صلواتكم
الرد مع إقتباس
قديم 02-09-2005
الخواجه الخواجه غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: May 2005
الخواجه is on a distinguished road
اخواني الاحباء فريدي و اندرو متشكر علي مداخلتكم وحسن سعيكم و اسلوبكم المحترم والرزين سلام المسيح ونعمته معكم لتنموا نعمته فيكم و رب المجد يهدي الجميع لما فيه صالح كنائسنا وشعبنا و قضيتنا و لنصلي لاجل وحدة الكنيسه و رب المجد يبعد اي انشقاقات بيننا--و للاخ ساويرس سلام المسيح معك ليعطيك --سلام و محبه مع الله ومع النفس و مع الاخريين--رب المجد -ينمي فيك الحب والغيره الجميله المترائفه وليس المدمره-- سلام المسيح
الرد مع إقتباس
قديم 03-09-2005
saweres
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة afanous
برافو يا ساويرس، اديك قلتها: غلط ان يتقال ان الكنيسة القبطية كلها بترشح حسني لان ببساطة الكنيسة القبطية تتكون مني ومنك ومن بقية الاقباط.
انما قداسة البابا قال ان الكنيسة القبطية تقف خلف مبارك وتدعوه للترشيح مرة خامسة. والادهى من كده بقى ان قداسة البابا قال ان الاقباط كلهم بيرشحوا مبارك وواقفين وراه. والكلام ده موجود على الموقع الرسمي لقداسة البابا.
يبقى صح ولا غلط؟ فهمت احنا بنعترض على ايه؟ ايه بقى لازمة المقاوحة؟

يا خواجه، ما تزعلش مننا، احنا بنحب الكنيسة الكاثوليكية اوي وبنكن لكرسيها الرسولي كل الاحترام :)

سلام المسيح معاكم واذكروني في صلواتكم
يا أندرو ، أنا من الصبح ومنذ زمن طويييييييييييييييييل بقول ، ان المسؤولين عن البيان هم الموقعون أدناه فقط ، ومذكورين بصفتهم ، أما الشعب والكهنة فهم خارج البيان
لأن البيان لم يذكر الاكليروس كله ، بل ذكر بطريرك ومطارنة وأساقفة الكنيسة القبطية الارثوذكسية وهم الموقعون أدناه ، ولم يذكر الشعب أيضا ، ليكون بحريته السياسية
يعني الموضوع خلصان ، انا وانت متفقين ان البيان يخص الموقعين أدناه فقط
المسيح معاك ويحفظك
الرد مع إقتباس
قديم 03-09-2005
saweres
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة fredy_kroger

ثالثا : و الكلام موجه للاخ ساويرس ... اعتقد ان التهديد دائما باستخدام سلطاتك كادمن في طرد الاعضاء و حذف مشاركتهم ليست هي الطريقة الجيدة للخادم المسيحي الذي يحمل الانجيل انظر ما الذي فعلتة في الاخ (الخواجة).... يريد ان يترك المنتدي لما يسمية (التعصب الزائد).

الرب يبارك حياتكم جميعا.
حاضر ولا يهمك ، أنا آسف
ربنا معاك
الرد مع إقتباس
قديم 03-09-2005
fredy_kroger fredy_kroger غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
fredy_kroger is on a distinguished road
إقتباس:
يا أندرو ، أنا من الصبح ومنذ زمن طويييييييييييييييييل بقول ، ان المسؤولين عن البيان هم الموقعون أدناه فقط ، ومذكورين بصفتهم ، أما الشعب والكهنة فهم خارج البيان
لأن البيان لم يذكر الاكليروس كله ، بل ذكر بطريرك ومطارنة وأساقفة الكنيسة القبطية الارثوذكسية وهم الموقعون أدناه ، ولم يذكر الشعب أيضا ، ليكون بحريته السياسية
يعني الموضوع خلصان ، انا وانت متفقين ان البيان يخص الموقعين أدناه فقط
المسيح معاك ويحفظك
الرب يباركك اخي الحبيب في الرب ساويرس..اليك ردي ...

جاء في البرقية المرسلة من قداسة البابا شنودة للرئيس مبارك من الولايات المتحدة بتاريخ 29 يوليو 2005 الاتي:

(السيد الرئيس محمد حسني مبارك .سعدنا جدا بخبر ترشيحكم للرئاسة لمدة تالية . كلنا معك . نؤيدك بكل قلوبنا و سوف نهنئك بمشيئة الله . توقيع : البابا شنوده الثالث ).

تلك البرقية تؤكد تماما ان موقف الكنيسة من ترشيح مبارك هو (نيابة عن كل الاقباط) بدليل كلمات مثل (كلنا معك) و لقد وقع قداسة البابا شنوده الثالث بصفتة بطريرك الاقباط الارثوذكس و لم يوقع بصفته الشخصية حيث لم يكتب (المواطن نظير جيد) مما يؤكد ان الفرض السابق من ان الكنيسة تؤيد حسني مبارك و ليس (قداسة البابا و بعض الاساقفة بصفتهم الشخصية يؤيدون مبارك).......

كما اعلن قداسة البابا شنوده في موقع البطريركية علي الانترنت ( و العهدة علي الراوي الاخ اندروا علي ما اعتقد). تأييد (جميع) الاقباط للرئيس حسني مبارك..

الرب يبارك حياتكم ......
الرد مع إقتباس
قديم 03-09-2005
saweres
GUST

إقتباس:

الرب يباركك اخي الحبيب في الرب ساويرس..اليك ردي ...

جاء في البرقية المرسلة من قداسة البابا شنودة للرئيس مبارك من الولايات المتحدة بتاريخ 29 يوليو 2005 الاتي (السيد الرئيس محمد حسني مبارك .سعدنا جدا بخبر ترشيحكم للرئاسة لمدة تالية . كلنا معك . نؤيدك بكل قلوبنا و سوف نهنئك بمشيئة الله . توقيع : البابا شنوده الثالث ). تلك البرقية تؤكد تماما ان موقف الكنيسة من ترشيح مبارك هو (نيابة عن كل الاقباط) بدليل كلمات مثل – كلنا معك – و لقد وقع قداسة البابا شنوده الثالث بصفتة بطريرك الاقباط الارثوذكس و لم يوقع بصفته الشخصية حيث لم يكتب –المواطن نظير جيد- مما يؤكد ان الفرض السابق من ان الكنيسة تؤيد حسني مبارك و ليس (قداسة البابا و بعض الاساقفة بصفتهم الشخصية يؤيدون مبارك)...
كلنا معك ممكن تمثل الموقعين على البيان فقط ، مش لازم انه يقصد الأقباط كلهم
يعني انت ممكن تشوفها من منظور وأنا أراها من منظور تاني خالص
بالنسبة لنظير جيد ، نظير جيد اختفى من الوجود وقت ما بقى فيه أبونا أنطونيوس الراهب ، تمت صلاة الجناز على نظير جيد ، واصبح انسانا آخر ، فهو الآن عندما يكتب أو يتحدث ، فهو بصفته وعمله لا أكثر ولا أقبل ، واسمه حاليا هو ، بطريرك الأقباط الأرثوذكس البابا شنودة الثالث
إقتباس:

كما اعلن قداسة البابا شنوده في موقع البطريركية علي الانترنت ( و العهدة علي الراوي الاخ اندروا علي ما اعتقد). تأييد (جميع) الاقباط للرئيس حسني مبارك..
العهدة بتاعة الراوي كانت بتقول ان " الكنيسة القبطية تأيد " أظن ان دي غلطة وما أظنش اننا نقدر نلوم قداسة البابا عليها ، ما أظنش انه بيتسلى بالليل بأنه يصمم صفحات الموقع
ربنا معاك ويباركك
الرد مع إقتباس
قديم 03-09-2005
fredy_kroger fredy_kroger غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
fredy_kroger is on a distinguished road
إقتباس:

كلنا معك ممكن تمثل الموقعين على البيان فقط ، مش لازم انه يقصد الأقباط كلهم
يعني انت ممكن تشوفها من منظور وأنا أراها من منظور تاني خالص
بالنسبة لنظير جيد ، نظير جيد اختفى من الوجود وقت ما بقى فيه أبونا أنطونيوس الراهب ، تمت صلاة الجناز على نظير جيد ، واصبح انسانا آخر ، فهو الآن عندما يكتب أو يتحدث ، فهو بصفته وعمله لا أكثر ولا أقبل ، واسمه حاليا هو ، بطريرك الأقباط الأرثوذكس البابا شنودة الثالث

ربنا معاك ويباركك
اخي الحبيب في الرب ...

اولا :كلمة (كلنا معك) وردت في البرقية ايضا . فمثلا حين تجد مستند مكتوب علية(كلنا معك يا مبارك) و في الاسفل توقيع ( رئيس اتحاد عمال مصر ) فقواعد اللغة العربية تقول ان الضمير هنا يعود علي (عمال مصر ).

كذلك (كلنا معك) بتوقيع بطريرك الاقباط الارثوذكس تدل علي ان الضمير هنا يعود علي (كل الاقباط الارثوذكس).

ثانيا : موضوع (يعني انت ممكن تشوفها من منظور وأنا أراها من منظور تاني خالص ) فاعتقد ان الرب يسوع المسيح قال (ليكن كلامكم نعم نعم..لا لا ) بمعني ان يكون كلامنا واضح و محدد و صريح لتفادي اي سوء للفهم.

اخي الحبيب. انت تعرف(و قداسة البابا شنوده الثالث يعرف ) ان هناك طبقات غير متعلمة من الاقباط ( و هذا لا ينقص من احترامنا و تقديرنا لهم في شي ) هذة الطبقات لن تحلل و تستنبط و تقارن مثل ما نفعل... بل انها تتخذ مواقف بسيطة و مسطحة ( و تذكر القديس العظيم الانبا سمعان الدباغ حين خلع عينه بالمغراز لمجرد انة سمع اية: ان كانت عينك تعسرك فاقلعها). هذة الطبقات لن تحلل و تناقش بل انهم سوف يتركون اعمالهم يوم الانتخاب ليذهبوا لتلبية نداء قداسة البابا( كما ترسخ في فهم الكثيرين ) للتصويت لمبارك.

و السوال الان قداسة البابا المعظم الانبا شنوده الثالث يعرف بوجود مثل تلك الطبقات من الاقباط لماذا لم يجعل كلامة في البيان ( نعم نعم ....لا لا ) حتي لا يقع الناس في الحيرة و الاختلاف ؟؟؟

الرب يبارك حياتكم.
الرد مع إقتباس
قديم 04-09-2005
yaweeka yaweeka غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
yaweeka is on a distinguished road
وكان عدد من كوادر الحركات الوطنية قد قرروا جمع توقيعات بغرض احراج البابا وشيخ الازهر محمد سيد طنطاوي والذي ينافس البابا في اظهار الولاء.
وتهدف الحملة التي انطلقت قبل يومين لجمع مليون توقيع من مسلمي مصر ومسيحييها بغرض احراج اكبر شخصيتين دينيتين ويقوم عدد من شباب الحملة المصرية من اجل التغيير وفتيات الشارع لنا بالاضافة لعدد من الصحافيين لجمع توقيعات ضد طنطاوي وشنودة

http://www.alquds.co.uk/index.asp?fn...%20احراجهماfff

لا تعليق
الرد مع إقتباس
قديم 04-09-2005
غلاباوي
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة yaweeka
وكان عدد من كوادر الحركات الوطنية قد قرروا جمع توقيعات بغرض احراج البابا وشيخ الازهر محمد سيد طنطاوي والذي ينافس البابا في اظهار الولاء.
وتهدف الحملة التي انطلقت قبل يومين لجمع مليون توقيع من مسلمي مصر ومسيحييها بغرض احراج اكبر شخصيتين دينيتين ويقوم عدد من شباب الحملة المصرية من اجل التغيير وفتيات الشارع لنا بالاضافة لعدد من الصحافيين لجمع توقيعات ضد طنطاوي وشنودة

http://www.alquds.co.uk/index.asp?fn...%20احراجهماfff

لا تعليق
وماتردش مش عايز تعلق لية يا ويكا .... ياتري بترفض موضوع التوقيع دة ولا بتأيدة ....
انا شخصيا بأيدة .. عشان مش عايز نفاق من اجل المنصب اكتر من كدة ... وكويس انهم عملوها لشيخ الازهر والبابا سوا عشان منفتحش باب للقيل والقال ....
رأيك انت اية بقي ؟
الرد مع إقتباس
قديم 05-09-2005
الخواجه الخواجه غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: May 2005
الخواجه is on a distinguished road
الاخوه الاحباء كل اللي بيحصل ده صحي 100% بدايه موءلمه وصعبه لكن بجد بداء التغيير بدا ينكسر حاجز الخوف في مصر صراعات وتحالفات و من هنا بداء يفيق المصريون كلهم عاوزين دور كلهم عاوزين يظهروا في الصورة -- تجربه سوف تكون شاقه والجميع خاسرون لكن في الاخر مصر الكسبانه- محدش مطمن و ده طبيعي -- لكن هايجي اليوم الديموكراطية تاءخد مكانها الطبيعي بس ربنا يبعد اخوان الخراب -- وابقوا افتكروا كلمة اخوكم الخواجه
الرد مع إقتباس
قديم 05-09-2005
yaweeka yaweeka غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
yaweeka is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة غلاباوي
وماتردش مش عايز تعلق لية يا ويكا .... ياتري بترفض موضوع التوقيع دة ولا بتأيدة ....
انا شخصيا بأيدة .. عشان مش عايز نفاق من اجل المنصب اكتر من كدة ... وكويس انهم عملوها لشيخ الازهر والبابا سوا عشان منفتحش باب للقيل والقال ....
رأيك انت اية بقي ؟
خلينا أقول لك على حاجة انت اكيد عارفها يا غلباوى
انا وانت ممكن نلعن سنسفيل الاوضاع فى مصر مثلا ، لكن لما ييجى واحد غريب يتريق على مصر نقول ، بس اقف عندك ، دى مصر احلى بلد فى الدنيا ونيلها هو دمى وشمسها فى سمارى وشكلها فى ملامحى ... مصر مصر تحيا مصر

نفس الشئ بالنسبة للقبطى ، ممكن نعترض على شئ معين مثلا من البابا او الاساقفة ، لكن ييجى حد يحاول يمس شعرة منهم او يحاول يتهجم عليهم مثلا ها تلاقينا ناطين فى كرشه على طول

وعشان اديك مثل عملى
اذهب الى هذه الصفحة
وشوف الموضوع بيتكلم عن ايه
وشوف رد فعل المشاركة 28 على رقم 27

http://copts.net/forum/showthread.ph...3&page=2&pp=15

هى دى طبيعتنا كمصريين

آخر تعديل بواسطة yaweeka ، 05-09-2005 الساعة 04:54 PM
الرد مع إقتباس
قديم 05-09-2005
غلاباوي
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة yaweeka
خلينا أقول لك على حاجة انت اكيد عارفها يا غلباوى
انا وانت ممكن نلعن سنسفيل الاوضاع فى مصر مثلا ، لكن لما ييجى واحد غريب يتريق على مصر نقول ، بس اقف عندك ، دى مصر احلى بلد فى الدنيا ونيلها هو دمى وشمسها فى سمارى وشكلها فى ملامحى ... مصر مصر تحيا مصر

نفس الشئ بالنسبة للقبطى ، ممكن نعترض على شئ معين مثلا من البابا او الاساقفة ، لكن ييجى حد يحاول يمس شعرة منهم او يحاول يتهجم عليهم مثلا ها تلاقينا ناطين فى كرشه على طول

وعشان اديك مثل عملى
اذهب الى هذه الصفحة
وشوف الموضوع بيتكلم عن ايه
وشوف رد فعل المشاركة 28 على رقم 27

http://copts.net/forum/showthread.ph...3&page=2&pp=15

هى دى طبيعتنا كمصريين

مفيش ليا للاسف سلطات ادخل الصفحة دي يا ويكا لكن طبعا انا متفهم وجهة نظرك .... ونظرية انا واخويا على ابن عمي وانا وابن عمي عالغريب صحيحة وبتطبق دايما في اي مكان وزمان ... واحيانا بيسموها العصبية القبلية
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة