تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم جعل جميع المنتديات مقروءة

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 29-01-2005
sobhy fouad sobhy fouad غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2005
sobhy fouad is on a distinguished road
اجتــــــــماع بـين زعمـاء مصــر الثلاثـة

نــــاصر والسادات ومبــارك
حـول مستقـبل مصــــر
بقلم: صبحى فؤاد

منذ رحيل الرئيس السادات عنا فى عام 1981 وانتقاله السماوات وانضمامه الى بلايين البشر الذين ينتظرون دورهم فى محاكمه عادله عما ارتكبوه من حسنات أو اخطاء على الارض ... منذ هذا التاريخ وهو على اتصال دائم ومستمر بالزعيم جمال عبد الناصر الذى لايزال فى انتظار دوره ايضا" منذ عام 1970 ... ولا يمر يوما" إلا ويلتقيان ويتبادلان الحديث عن ذكريات الماضى وسنوات حكمها لمصر منذ عام 1952 وحتى عام 1981 ... وكلما جاء ضيفا" جديدا" من كبار المسئولون او المواطنين العاديين المصريين .. يسرع كلا من السادات وناصر بالسؤال والاستفسار عن احوال مصر وشعبها الطيب .. فلا يسمع احدهما ما يسر عن ظروف المعيشة والحياة الصعبة والغلاء الفاحش والتسيب والفساد وتدهور التعليم والصناعات الوطنية وانتشار الرشوة .. مرات قليلة جدا تكاد تعد على اصابع اليد الواحدة تلك التى زف اليها بعض النزلاء الجدد اخبارا سارة من وطنهم الام مثل بناء كوبرى او طريق أو مصنع او جامع أو مكتبة أو متحف أو مدرسة او مستشفى ...
وكان رد فعل الرئيسان السابقان جمال عبد الناصر والسادات إزاء ما ينقل اليهما من اخبار عن مصر حذرا" للغاية ومحافظا" جدا" حتى لا تفهم اى كلمات يصرحان بها على انه تدخل خطير فى شئون مصر الداخلية .. وتدخل فى صميم عمل الرئيس الحالى حسنى مبارك وطريقه إدارته للبلد ...
ولكن حدث أن رحل الى السماء احد كبار القوم المقربين من المؤسسه الحاكمه والتقى بالصدفه بجمال عبد الناصر ... وكما هى عاده الرئيس السابق ناصر أخد يسأل عن الرئيس مبارك واسرته ويسأل عن جميع كبار رجال الدوله والمسئولين والوزراء وغيرهم وفيما يبدو ان الاجابه لم تكن مرضية على الاطلاق .. وربما كانت بمثابه صدمه له بدليل ان الرئيس جمال عبد الناصر خرج عن طوعه وهدوءه وراح يضرب كفا على كف ويقول بصوت مسموع : مش معقول .. مش ممكن .. أنا مش مصدق اللى سمعته .. مش ممكن ابدا" .. مش ممكن .. مستحيل ..
ثم راح يبحث عن السادات فى كل مكان حتى وجده ونقل اليه ما سمعه بالتمام والكمال .. وإذا بالسادات يقول:
مش ممكن يا جمال يكون الكلام ده صحيح .. انا عارف مبارك كويس .. مبارك مش ممكن يعمل كده ...
تفتكر يا انور .. هكذا سأل الرئيس جمال السادات الذى رد بدوره قائلا" : استريح يا جمال وحط فى بطنك بطيخه صيفى .. ها احاول اقنع كبير الملائكه عشان يدينا تصريح خاص .. تنزل تقابل مبارك شخصيا" ونعرف منه هو الاجابة: ربما الشخص اللى بلغك هذا الكلام يكون عميل للموساد أو المخابرات الامريكية .. وربما يكون واحدا من مروجى الاشاعات وانت عارف يعيش اكثر منهم فى مصر ..
رد جمال قائلا": مش ها استريح إلا لما اقابل مبارك واعرف منه الاجابة .. حاول تلاقى طريقه ننزل على مصر فى اسرع وقت ممكن ...
رد السادات : ها احاول يا جمال ... اهدأ ارجوك .. هاتفضل طول عمرك قلقان .. مش كفاية السكر والضغط اللى حولك ... حتى هنا كمان تفضل تأكل فى نفسك وتموت فى روحك يا جمال ... سيب الموضوع ده معايا .. وبأذن الله هانزل بعد كام يوم نقابل مبارك ونتكلم معاه بصراحه ومن غير زعل لأن مصر زى ما هى تهمه تهمنا أحنا كمان .. مش كده والا ايه ؟
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _
نجح الرئيس السادات فى اقناع رئيس الملائكه بالسماح له هو والرئيس جمال عبد الناصر بالتوجه الى مصر والالتقاء بالرئيس حسنى مبارك ومواجهته بما تناهى الى مسامعهم .. وفور حصول السادات على الاذن سارع بإبلاغ جمال عبد الناصر وطلب منه تجهيز نفسه للسفر على وجه السرعه للقاء مبارك ..
تمنى رئيس الملائكه للرئيسان ناصر والسادات التوفيق فى مهمتهم ولقاءهما مع الرئيس المصرى .. ثم قام بتكليف اربعة ملائكه لاصطحابهما الى الارض لحراستهما وضمان عدم المساس بسلامتهما .. وعودتهما قبل انتهاء المهله المعطاه لهما الى السماء مرة اخرى...
هبط الرئيسان ناصر والسادات ومعهما الحرس الملائكى .. وظل الملائكة فى شكلهم الروحانى المعروف اما السادات وناصر فعادا مرة ثانيه الى طبيعتهما الجسدية الارضية التى كانا الاثنان عليها قبل رحيلهما الى العالم الآخر ..
اقترب السادات وناصر من بوابه المقر الرسمى للرئيس مبارك بحى مصر الجديدة وعندما حاولا الدخول استوقفهما حارسا" يحمل بندقية آلية من احدث طراز ثم نظر فى غضب شديد تجاه السادات وسأله قائلا" : رايح فين يا افندى انت وهو ...؟؟
رد السادات قائلا" : نقابل الرئيس بتاعك ..
- تقصد مين ..!!
- اقصد الرئيس مبارك ...
- الرئيس مبارك حته واحده حضرتك تبقى مين عشان تيجى تقابل الرئيس شخصيا" ..!!
- انا رئيسك السابق محمد انور السادات .. واللى معايا كان ايضا" رئيسك جمال عبد الناصر ..
- انت باين عليك مجنون .. السادات مات من 24 سنه .. وعبد الناصر مات من 35 سنه...
لم يتمالك الرئيس عبد الناصر نفسه فصرخ فى وجه الحارس قائلا: اخرس يا *** .. احنا لسه عايشين فى قلوب الناس .. عايشين فى وجدانهم وضمائرهم .. إزاى تقول ان احنا متنا .. ده أحنا لولانا مكنتش بقيت انت بنى آدم ... لولانا بكان امثالك اصبحوا عبيدا عند الانجليز واليهود .. أجرى يا *** بلغ الريس ان احنا عاوزين نقابله فورا"...
رفع الحارس بندقيته فى وجه عبد الناصر ونظر اليه فى غضب وقال بنبرة حاده: بص .. انت وهو .. لو ممشتوش من قدامى دلوقتى .. ورحمه امى هاافرغ الرصاص بتاع البندقية ده فيكم انتم الاتنين ... على فكره انا لا يهمنى انتم كنتم فين .. ولكن اللى يهمنى انتم دلوقتى فين .. انتم مجرد رؤوساء سابقين ... مجرد اموات .. امشى انت وهو من قدامى قبل ما اخلص عليكم واقول ان انتم تبع بن لادن او الزرقاوى ...
تراجع الرئيس جمال عبد الناصر الى الوراء ومعه السادات خشية أن يطلق الرصاص عليهما .. وقال موجها" كلامه للحارس : بس لما اشوف مبارك .. ها اخليه يوديك فى ستين داهية ..
ولكن السادات قاطعه قائلا":
الحارس معملش حاجه غلط يا جمال .. على العكس .. المفروض نخلى مبارك يصرف له مكافأة علشان بيؤدى واجبه وعمله على اكمل وجه .. ومعندوش تمييز بين الوزير والغفير .. ثم اتجه السادات ناحية الحارس وقال له: انا هاكلم الرئيس واوصيه عليك علشان يزود مرتبك ويديك شقه جديده ويشغلك ولادك فى الحكومة ... وكمان ها اخليه يسفرك علشان تحج انت ومراتك ...
وإذا بالحارس يقول: بس يا بيه انا عندى ثلاثه زوجات ..!!
sobh@iprimus.com.au
الرد مع إقتباس
قديم 29-01-2005
Registered User

فرد السادات : هاخليه يسفرك انت وزوجاتك الثلاثه ويديك ثلاث شقق بدل واحده .. مبسوط ..؟؟
انفرجت اسارير الحارس من الفرح والسعاده وراح يدعو للسادات بطول العمر ونصره على اعدائه .. و .. و ..الخ.
وبعد الكلمات والوعود المعسوله اللى وعد بها السادات الحارس سمح لهما بالدخول من البوابة الرئيسية واتجها مباشرة الى حجره مكتب الرئيس حسنى مبارك بمساعده خاصه من الملائكه توفيرا" لاضاعه الوقت مع الحارس والسكرتارية .. والانتظار لوقت طويل قد يمتد ساعات عديده .. وربما ايام...فوجىء الرئيس مبارك بمن يفتح عليه الباب فقام من على مقعده غاضبا" كى ينهر ويوبخ هذا الشخص الذى تجرأ على اقتحام حجرة مكتبه بدون اذن مسبق .. ولكنه وجد امامه كلا من الرئيس جمال عبد الناصر والسادات فسرعان ما تبددت علامات الغضب من على وجهه وارتسمت بدلا" منها علامات الدهشه والاستغراب والحيره .. وقبل ان يتفوه مبارك بكلمه بادره السادات قائلا: ازيك يا محمد .. وحشتنا .. قلنا نيجى نزورك انا وجمال .. وندردش وياك شوية .. إذا لم يكن عندك مانع .. رد مبارك قائلا: ابدا" .. ابدا" .. اهلا وسهلا" بيكم يا فندم.
حى جمال عبد الناصر الرئيس مبارك ثم قال له : مفاجأة مش كده والا ايه يا محمد ...؟؟
- بكل تأكيد يا فندم ..
نظر السادات الى مبارك وقال : بص يا محمد .. خلينا ندخل فى المخوضوع دوغرى .. احنا معندناش وقت نضيعه فى المقدمات .. فاكر يا محمد لما انا اخترتك عشان تبقى النائب بتاعى .. تفتكر انا اخترتك ليه ؟؟
نظر مبارك إلى السادات .. ولم يشأ ان يجيب على السؤال فقال السادات ها اقولك ليه .. عشان زى ما ساعدتنى فى تحقيق نصر اكتوبر وهزيمة اليهود .. كنت عايزك تساعدنى كمان اهزم الفقر والجهل والتخلف فى مصر ... كنت عايزك تحقق معايا الرخاء والعيشة الكريمة لكل مصرى ومصرية .. وكان عندى امل كبير انك من بعدى .. تحقق كل ما عجزت عن تحقيقه للشعب .. تدخل فى الحديث الرئيس جمال عبد الناصر وسأل مبارك .. وتعرف كمان ليه انا اخترتك من وسط الوف الضباط عشان تدير الكلية الجوية فى عام 1967 .. وعينتك ليه رئيس لاركان القوات الجوية سنه 1969 .. ؟؟ هاقول لك ليه .. عشان إخلاصك لعملك وتفانيك فيه .. وعدم تحيزك أو مجاملتك لحد على حساب المصلحه العامه .. من اول مره قابلتك حسيت انك هاتلعب دور تاريخى كبير ... رأيت فيك احلامى وطموحاتى وتطلعاتى .. شفت انك ممكن تحقق الكثير لبلدك .. واهلك ولأمتك العربية من المحيط إلى الخليج .. ولكن على ما يبدو ان اختيارى لم يكن فى محله .. بعد اللى سمعته عنك .. وعن اللى ناوى تعمله .. ورد الرئيس مبارك قائلا : ليه بس يا افندم .. ايه بس اللى انا قصرت فيه .. ارض سيناء واخذتها من اليهود .. من يوم ما مسكت الحكم .. وانا نهار وليل شغال .. عمال ابنى مدن جديده .. عمال اعمر الصحارى .. وابنى الطرق والكبارى ومترو الانفاق وخطوط جديده للسكه الحديد .. وشبكات الميه والمجارى والتليفونات وغيره .. وغيره..
وقاطعه جمال عبد الناصر قائلا": عملت ايه يا مبارك لملايين الشباب العاطل .. عملت ايه للناس الغلابه اللى معدوش يلاقوا حتى رغيف العيش الحاف .. عملت ايه لعمال المصانع اللى بعد ما عبنا فى بناها بعد الثورة .. رحت بعتها برخص التراب وشردت عمالها .. عملت ايه للحراميه والمرتشين واللى عمالين يمصوا فى دم الشعب..
تدخل السادات فى الحديث مقاطعا ناصر :
يا جمال احنا مش جايين هنا عشان الكلام ده .. احنا جايين عشان نسأل محمد ونتأكد من صحه الكلام اللى سمعناه .. هل صحيح زى ما سمعنا انه هايورث الحكم لابنه جمال .. وإذا كان الكلام ده مجرد اشاعات ليه لحد دلوقتى ما عينش نائب له .. مستنى ايه اكثر من 24 سنه ...
نظر مبارك الى السادات فى ضيق وقال: وايه المشكله لو تركت الحكم لابنى .. ما انت كنت هاتغير الدستور عشان تبقى رئيس مدى الحياة .. ولولا ما حدث يوم 6 اكتوبر لفضلت قاعد على انفاس الشعب لحد الآن .. وايه الغلط لو انا سبت الحكم لابنى .. حافظ الاسد عملها قبلى وترك حكم سوريا لابنه .. القذافى عمال يجهز ابنه عشان يأخذ الحكم .. ملك المغرب مات وترك العرش لأبنه .. بوش الابن قعد يحاول لحد ما خلى ابنه رئيس لامريكا .. وغيرهم .. وغيرهم .. انا مش عارف انتم والناس كمان كل ما يسمعوا سيره ابنى يجن جنونهم ويقولوا مستحيل .. مستحيل يمسك الحكم بعدى .. طب ليه .. ايه الفرق بينه وبين ابن بوش ولا ملك المغرب أو الاردن او ابن حافظ الاسد ..؟؟
يعنى احسن اسيبها لأبنى جمال والا اسيبها للمتطرفين والمتعصبين والارهابيين عشان يخربوها..
رد عبد الناصر فى غضب قائلا": يعنى عاوز تحولها إلى ملكية مره ثانيه .. طب احنا كنا قمنا بالثوره ليه .. وطردنا الملك فاروق ليه ..؟؟
ثم استمر يقول فى تهكم: يا سيدى لو عاوز تخليها ملكيه .. أولادى اولى .. او اولاد انور .. مش كده والا ايه يا انور ..؟؟
نظر السادات الى الرئيس مبارك وقال له: يا محمد مصر غير سوريا وليبيا .. لو خليت ابنك يمسك الحكم بعدك هاتقوم ثورة .. البلد هاتولع .. باين عليك مش حاسس بالقرف اللى الناس حاسه به .. الناس تعبانه .. عاوزين حد يحس بيهم .. ابنك يا مبارك ما عش وسط الغلابه والفقراء علشان يعرف بيعانوا اد ايه .. ابنك عاش فى مصر الجديدة واوربا .. ازاى هايحكم شعب معظمهم فقراء وأميين ... وعمره ما قرب منهم ولا اختلط بيهم .؟؟
ثم قال عبد الناصر موجها" كلامه للرئيس مبارك: وبعدين لما انت خايف على البلد ان الاخوان المسلمين والمتطرفين والارهابيين يخدوها مين خلاك تطلعهم من السجون .. وتدخلهم البرلمان .. مين اللى خلاك تسيبهم يتغلغلوا فى البلد ويسيطروا عليها .. مين اللى نصحك تخلى وزيرك العادلى يهادن المتطرفين ويعقد معهم الصفقات والاتفاقات .. ومين قال لك انهم مش ها يغدروا بك ويعلموا وياك اللى عملوه مع انور .. ومين قال لك ان البلد هاتبقى فى امان وسلام لو ابنك مسكها ..؟؟
ويبدو ان الرئيس مبارك اقتنع بما قاله الرئيس جمال عبد الناصر بدليل انه لزم الصمت تماما" .. ولكن السادات قطع هذا الصمت وقال: لو انا مكانك .. كنت قدمت استقالتى ورحت عشت بقية عمرى وايامى فى امريكا او استراليا او حتى سويسرا .. وتركت الشعب يختار اللى عايزه .. اوعى تفرض ابنك على الشعب يا محمد .. سيبهم يختاروا بكامل إرادتهم اللى عايزين يختاروه .. الدنيا اتغيرت يا محمد .. خدها نصيحة لو معملتش كده وتركت الشعب يختار .. هاتلاقى التغير اتفرض عليك من الخارج .. والبلد ساعتها هاتروح فى ستين داهيه .. مش كده واللا ايه يا جمال ؟؟
فرد الرئيس جمال عبد الناصر قائلا: كلامك عين العقل يا انور .. المهم ان مبارك يكون اقتنع ويعمل به .. احنا خايفين على البلد وخايفين عليك يا مبارك .. لازم تتحرك وتحقق للشعب مطالبهم .. لازم تشوف الناس عايزين ايه .. معدش فيه وقت للانتظار اكثر من كده .. البلد على وشك الانفجار يا مبارك ..
ثم ما لبث ان ساد المكان صمتا" رهيبا" .. وبعد قليل قال الرئيس مبارك لناصر والسادات : ادونى شوية وقت افكر فى الكلام اللى قلتوه .. انا ما بحبش اتسرع فى اى قرار اتخذه .. وبعدين الناس صبرت على 24 سنه .. ما اعتقدش انهم مش هايقدروا يصبرو تلاته او اربعه سنين كمان .. نكون خلصنا من مشكلة العراق وفلسطين وجنوب وشرق السودان وافغانستان .. ونكون خلصنا على بن لادن والزرقاوى والاخوان المسلمين .. ويكون حد تانى مسك الحكم فى امريكا غير جورج بوش .. وواحد تانى غير تونى بلير بتاع بريطانيا .......
توقف الرئيس مبارك عن الكلام عندما وجد جمال عبد الناصر يقترب من مكتبه ويخبط عليه بقوه بقبضه يده اليمنى .. ويقول بصوت ممزوجا" بالغضب والحزن : مفيش فايدة .. مفيش فايدة يا انور .. مش عاوز يسمع نصائحنا ومصمم يعمل اللى فى دماغه .. والعجيب انهم كانوا بيقولوا على صعيدى ودماغى ناشفه ..!!
امسك جمال عبد الناصر بيد السادات وسحبه خارجا" من حجره مكتب الرئيس مبارك واثناء خروجهما وسيرهما فى اتجاه البوابه الرئيسية لمحهما الحارس الذى كان *** من السادات التوسط لدى الرئيس مبارك لتوظيف اولاده وزيادة مرتبه واعطاءه ثلاث شقق له لزوجاته الثلاثه .. فهرع فى اتجاه السادات وقال له: عملت ايه يا بيه .. كلمت لنا الريس .. نظر اليه السادات بعطف شديد ورد قائلا : للأسف .. مكنش فيه فرصة لأن الريس كان مشغول جدا" .. بس اوعدك لما يجى لنا فوق هانكلمهولك ونوصيه عليك عشان يحقق لك كل طلباتك ورغباتك انت واولادك وزوجاتك ...

صبحى فؤاد
sobh@iprimus.com.au
الرد مع إقتباس
قديم 29-01-2005
الصورة الرمزية لـ elasmar99
elasmar99 elasmar99 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jul 2003
elasmar99 is on a distinguished road
انت محشش ولا إيه؟

انت عايز الشعب في مصر يختار بنفسه الحاكم بامره (امر الله طبعا ) بعد المبارك؟ انت حضرتك مجنون؟ الشعب في مصر بالع افيون اسلامي لحس نفوخه ونفوخ ولاد ولاده, ومن يومها وهم فاكرين ان مصر ورث لنبي الإسلام و بما ان إخوان الخراب هم الورثة الشرعيبن لمحمد واله الإسلام فسوف يذهب المدمنون كالموتى الاحياء لصناديق الإقتراع وتبقى المصيبه 100% إخوان. ياعم روء و فوء انت محشش ولا إيه؟ انت نسيت ان البنجو في الازهر ارخص من القات في اليمن وارخص كمان من الحشيش في بعلبك ؟
الرد مع إقتباس
قديم 29-01-2005
Registered User

ياعزيزى المصرى

ياعزيزى المصرى
يجب ان نتحلى باداب الحوار والدبلوماسية فى طريقة مناقشاتنا لاى قضية عامة تخص وطنا الام مصر...ان السباب والشتائم لن تكسبك تعضيد الاخرين وتعاطفهم مع قضيتك العادلة ..اذا كنت مصرى حقيقى فيجب عليك ان تدرك ان الكلمة الطيبة تحرك الجبال وتصنع والمعجزات ..اما الشتائم فهى مضيعة للوقت والجهد ولن تجد اذان صاغية لها ..
الرد مع إقتباس
قديم 29-01-2005
Gold User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة sobhy fouad
ياعزيزى المصرى
يجب ان نتحلى باداب الحوار والدبلوماسية فى طريقة مناقشاتنا لاى قضية عامة تخص وطنا الام مصر...ان السباب والشتائم لن تكسبك تعضيد الاخرين وتعاطفهم مع قضيتك العادلة ..اذا كنت مصرى حقيقى فيجب عليك ان تدرك ان الكلمة الطيبة تحرك الجبال وتصنع والمعجزات ..اما الشتائم فهى مضيعة للوقت والجهد ولن تجد اذان صاغية لها ..
انا اسف وعشان اثبت لك إني جاد ولا امزح دعنا نقارن الاغلبية من شعب مصر اليوم وشعب الجزائر سنة 1988 عندما انتخب الشعب الجزائري وقتها الإسلاميين اعتقادا منهم ان الحل هو الإسلام. إذا كنا نريد اليموقراطية حقا وجب علينا توعية الشعب اولا. سيدي المحترم نحن لم ننسي كيف وصل هتلر و الحزب النازي للحكم في المانيا لقد إستولى الحزب النازي على الحكم بعد ان انتخبه الشعب الالماني في إنتخابات ديمقراطية حره. والغيت بعدها الديمقراطية. الشعب المسلم في مصر, البمن و الاردن ياكل ويشرب ويستنشق قران كريم واحاديث نبوية وفتاوي ازهرية من يوم ولادته حتى وفاته وسيطرة إخوان الإرهاب في مصر على الحياة الإجتماعية والنقابات المهنية والشركات و المؤسسات الحكومبة سيطرة كاملة لم يعد احدا في مصر قادر على البيع اوالشراء بدون موافقة الإخوان والامراء ياسيدي
الرد مع إقتباس
قديم 29-01-2005
3nter
GUST

يا مصرى افندى
ارجو انت تعلم ان هناك فرق كبير بين الاخوان المسلمين
(حسن البنا والهضيبى وسيد قطب)
والجماعات الاسلاميه(عمر عبد الرحمن وعبود الزمر وعمر عبد الكافى)

الاخوان المسلمين لم يكفروا احداً ولكن الجماعات الاسلاميه
فهم يكفرون حتى انفسهم لو اختلفوا على لون البرتقاله

يا ريت ان تحكم مصر بالاخوان
انا عارف ان هذ منطيق غريب عليك وسوف
تتهمنى بالغباء والتعصب (هذه حريتك الشخصيه وليس لى الحق فى تجريدك منها)
لكن لن تقبل انت بحكم الاخوان ليس لأشخاصهم
ولكن لعدائك الزائد ل الاسلام وتعصبك الشديد للمسيحيه

حاول يا اخى ان تكون واقعى وتبعد عن الاوهام

الرد مع إقتباس
قديم 29-01-2005
Gold User

انا لست مصري انا سوداني وعشت في مصر فترة غير قصيرة هربا من حكم الإخوان الترابي والبشير والخ الخ من اصحاب العمم إياهم وقد تعرفت في مصر ببذور إخوان الإرهاب و اتباع الحاكم بامر الله. إخوان الإرهاب قسمان قسم سياسي (حسن البنا والهضيبى وسيد قطب) وقسم عسكري (عمر عبد الرحمن وعبود الزمر وعمر عبد الكافى) وقد كان هذا نفس إسلوب النازية في المانيا. العرب غير قادرين علي الإبتكار ولكنهم قادرين فقط على التقلبد ولذلك لاتخلو مكتبة إسلامي من ترجمة كتاب كفاحي لهتلر
الرد مع إقتباس
قديم 30-01-2005
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road
إخوان الإرهاب

http://www.copts.net/forum/showthrea...C7%E1%C8%E4%C7

http://copts.net/forum/showthread.php?s=&threadid=2468

http://copts.net/forum/showthread.ph...6&pagenumber=3

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 30-01-2005
Registered User

المطالبة بالتغير ليس باطلا سيادة الرئيس

المطالبة بالتغير ليس باطلا سيادة الرئيس

صرح سيادة الرئيس مبارك يوم امس السبت بان المطالبة بالتغير فى الوقت الحالى يعد امرا باطلا ..
ومع احترامى وتقديرى لراى سيادتة فاننى مثل ملاين اخريين داخل مصر وخارجها ارى ان التغير هو سنة الحياة ولابد منة ..وان تخلية عن الحكم لشخص اخر بعد تولية حكم مصر لسنوات اقتربت من الربع قرن من الزمان لايعد باى حال من الاحوال امرا باطلا او مطلبا غير معقول ..
ان الرئيس مبارك كان يجب علية رفض طلب التجديد لة لسنوات ستة اخرى لاسباب عديدة منها تقدمة فى السن حيث انة يبلغ الان من العمر 77 سنة ومن حقة الراحة والتمتع بسنوات عمرة الباقية..
علاوة على ان سيادتة اذا ابتعد عن مشاغل الحكم فانة سوف يصبح لدية الوقت الكافى لاطلاعنا على اسرار السنوات الثلاثين الماضية التى عمل خلاها نائبا ثم رئيسا لمصر ..
ليت سبادة الرئيس مبارك ياخذ عظة من الزعيم الافريقى ويلسن مانديلا الذى ترك مقعد الحكم لزعيم اخر بعد سنوات قليلة فعبدة شعبة وقدسة العالم وصار من اعظم الزعماء التاريخين.
الرد مع إقتباس
قديم 30-01-2005
Gold User

إخوان الفساد امثالك

يا سيد صبحي فؤاد ؛اعتقد ان الغرفة هنا غرفة مناقشة وليست حائط تلصق عليه اعلانات الجماعة عميلة الإسرة المالكة في السعودية وبائعة الشرف لكل من يدفع الثمن. نحن هنا ابناء مصر العظيمة ندافع عنها وعن حريتها ضد شر إخوان الفساد امثالك.
الرد مع إقتباس
قديم 30-01-2005
Registered User

يا عزيزى الاسمر

يا عزيزى الاسمر
اخوان الفساد امثالك..؟؟
اذا كنت يا اسمر يا ابن السودان او ابن مصر ترى ان النظام الموجود فى مصر فاسدا وعميلا للسعوديين فلماذا اذن لاتطالب بتغيرة ؟؟ ام انك اكتفيت بكتابة الشتائم والسباب متصورا انها سوف تحقق لك كل احلامك وطموحاتك فى رؤية مستقبل افضل لاقباط مصر !!
الرد مع إقتباس
قديم 30-01-2005
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road
إيه الحكاية...فيه لخبطة هنا .... الأسمر يقصد يكلم عنتر يا أخ صبحى.... المعلم عنتر هو اللى بيدافع عن الإخوان المسلمين... خطأ مطبعى ... معلش

الأخ صبحى مسيحى يا أسمر ...الأخ أسمر مسيحى يا صبحى

المعلم عنتر بيرقص على السلم ومحدش عارف هو مسلم ولابيشاور عقله

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 31-01-2005
Gold User

انا في إنتظار الرد

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة sobhy fouad
يا عزيزى الاسمر
اخوان الفساد امثالك..؟؟
اذا كنت يا اسمر يا ابن السودان او ابن مصر ترى ان النظام الموجود فى مصر فاسدا وعميلا للسعوديين فلماذا اذن لاتطالب بتغيرة ؟؟ ام انك اكتفيت بكتابة الشتائم والسباب متصورا انها سوف تحقق لك كل احلامك وطموحاتك فى رؤية مستقبل افضل لاقباط مصر !!
انت تريد التغير وليس لديك البديل. انا متفق معك ان الحكومة في مصر حكومة نصابين مرتشيين ولا ضمير لهم. ولكن هل لديك افضل منهم؟ هل تستطيع ان تجد في هذا الشعب واحد فقط عنده ضمير ويحب مصر وفي نفس الوقت قادر على الحكم؟ انا في إنتظار الرد
الرد مع إقتباس
قديم 31-01-2005
Gold User

اخوان الخراب

اما عن الاخ عنتر هذا فلا نقاش معه, لانه يعتقد ان اخوان الخراب هم الحاكم بامر الله وهذا دليل على ان النقاش معه لا يجدي احدا
الرد مع إقتباس
قديم 31-01-2005
Registered User

مصر مليئة باصحاب الضمائر التى تخاف اللة والايادى النظيفة..

يا عزيزى الاسمر

مصر مليئة باصحاب الضمائر التى تخاف اللة والايادى النظيفة..
ولكن لماذ لا نراهم يتصدرون المسيرة ويتركون زمام الامور للفاسدين والمرتشين ؟؟
لاننا بصراحة شعب سلبى ..مسالم لدرجة العبط والخيبة . هذا الامر لم يحدث اليوم او الامس وانما منذ الوف السنين .. ولذلك كانت مصر (ملطشة) لكل من هب ودب من عرب واسيويين واوروبين وافارقة وغيرهم...
ان سلبية المصريين الاكثر من الازم هى التى جعلت الغرباء والمرتشين والمنافقين والفاسدين يتولون زمام الامور ويديرونها كما لو كانت عزب او ملكية خاصة لهم ..
اعود الى سؤالك عن كيفية حدوث تغير الاوضاع فى مصر..اى تغير نظام الحكم .. دعنى اقول لك بصراحة من الناحية العملية صعب فى وجود قانون الطواى ودستور يعطى سلطات بلا حدود الى الحاكم ويجعل منة الها ..صعب فى وجود كبت تام للحريات وغياب مفهوم حقوق الانسان المصرى .
الحل هو ان نضم اصواتنا الى اخوتنا فى مصر ونستمر فى مناشدتنا للرئيس مبارك بادخال تغيرات جذرية على النظام السياسى وبصفة خاصة الدستور المصرى الذى يحض ويحرض على الكراهية والتعصب والتخلف .
وصدقنى ياعزيزى الاسمر لو تم تغير الدستور المصرى والغاء قوانيين الطوارى واعطيت للمواطنيين المصريين حرية التعبير عن ارائهم وافكارهم .. لو حدث هذا لوجدت الشرفاء خرجوا من مخابئهم وتصدوا بكل طاقتهم لخدمة وطنهم

ولكن لماذ لا نراهم يتصدرون المسيرة ويتركون زمام الامور للفاسدين والمرتشين ؟؟
لاننا بصراحة شعب سلبى ..مسالم لدرجة العبط والخيبة . هذا الامر لم يحدث اليوم او الامس وانما منذ الوف السنين .. ولذلك كانت مصر (ملطشة) لكل من هب ودب من عرب واسيويين واوروبين وافارقة وغيرهم...
ان سلبية المصريين الاكثر من الازم هى التى جعلت الغرباء والمرتشين والمنافقين والفاسدين يتولون زمام الامور ويديرونها كما لو كانت عزب او ملكية خاصة لهم ..
اعود الى سؤالك عن كيفية حدوث تغير الاوضاع فى مصر..اى تغير نظام الحكم .. دعنى اقول لك بصراحة من الناحية العملية صعب فى وجود قانون الطواى ودستور يعطى سلطات بلا حدود الى الحاكم ويجعل منة الها ..صعب فى وجود كبت تام للحريات وغياب مفهوم حقوق الانسان المصرى .
الحل هو ان نضم اصواتنا الى اخوتنا فى مصر ونستمر فى مناشدتنا للرئيس مبارك بادخال تغيرات جذرية على النظام السياسى وبصفة خاصة الدستور المصرى الذى يحض ويحرض على الكراهية والتعصب والتخلف .
وصدقنى ياعزيزى الاسمر لو تم تغير الدستور المصرى والغاء قوانيين الطوارى واعطيت للمواطنيين المصريين حرية التعبير عن ارائهم وافكارهم .. لو حدث هذا لوجدت الشرفاء خرجوا من مخابئهم وتصدوا بكل طاقتهم لخدمة وطنهم
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

خيارات الموضوع
طريقة العرض

قوانين المشاركة