تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 28-09-2005
signal_II signal_II غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: May 2003
signal_II is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة shero4jesus

بس فعلا معاك حق انها بتحصل في المناطق الفقيرة واسكندرية معظمها مناطق فقيرة
عزيزى شيرو
اسكندرية ربما اغلب مناطق المسيحيين فيها متوسطة الحال
لكن اللى اعرفة من ايام ماكنت فى الكلية ان اداب انجليزى دى ممنوع الاقتراب او التصوير
يعنى للناس العالية اوى حتى اللغة بتاخد ايامى من 48 يعنى عايزة تعليم مش متوافر عند الفقراء

دى حاجة تانى حاجة فى الموضوع اساسا حكاية اسلمة كام واحد فى القسم السنة اللى فاتت صعبة على الاقل كنت سمعت من حد من المعارف بالاسكندرية
لان الخبر فى الاسكندرية بينشر كالنار فى الهشيم وخصوصا بين الاقباط ( متنسوش ان الاسكندرية مدينة برضة صغيرة افخم ترفية فيها مول )
وبالمناسبة قسم انجليزى فى اداب بياخد بكتيرة 80 طالب وغالبيتهم بنات اخر مرة كنت فى الكلية وفى القسم دا من 4 سنين كان دفعة 77 بنت وولدين والدفعة 3/4 مسيحين

حاجة كمان د. ليلى مرسى دكتورة علوم سياسية بكلية التجارة على مااظن ؟
ولا دا تشابة؟

على فكرة تحليل مكة كولا وساويرس مينفعش فى جامعة الاسكندرية .. عدد الطلبة المسيحين قليل وكلهم بيكونوا مع بعض حتى من الكليات المختلفة .. دا غير شوارع القبط المعروفة بالاسم للكل
الرد مع إقتباس
قديم 29-09-2005
saweres
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة knowjesus_knowlove

كلامك كبير و قد يدينك يا أبونا...
هل معنى كده إن والدك ووالدتك ( ربنا ينيح أرواحهم ) معرفوش يربوك ويربطوك بالكنيسة علشان كده تركت مسيحك وأسلمت؟؟؟
أعطوني حرية الاختيار في سن انا المفروض مكنش حر الاختيار فيه
وانا أخترت - للأسف - اني أبعد
الرد مع إقتباس
قديم 29-09-2005
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
اول مداخله ليا فى الموضع ده فى ردى على مكاكولا قلت ايات الانجيل الخاصه بالحشمه معروفه ومالوش داعى القص واللزق لكن الكلام كان عن وجه النظر القاصرة عن مفهوم الحشمه هل هى لبس وبس ولا لا؟؟؟
الحشمه فى اللبس وغطاء الراس والصوت الهادئ؟؟ ام الحشمه فى الفلب اولا ؟؟؟
اظن كتير من اللى بيتكلموا عن اللبس بس مشافوش بنات من مصر الجديده مثلا او مدينه نصر او المعادى ... بنات كلهم شياكه واناقه ولبس اخر موضه بس وبامانه كتير منهم ينقال عنهم بنت بميت راجل مش حنكر ان منهم السيئ لان صوابعك مش زى بعضها لكن لا اللبس ولا الاختلاط ولا اى شيئ بيمنعهم من الخدمه وانهم يكونوا مثل رائع لاى بنت ويوم ما بينجوزا بيكون احسن شباب قصدى ان اللبس والشياكه لا تتعارض مع القلب النظيف واللسان الطيب و الاخلاق العاليه
الحشمه لازم تبدا من القلب والعقل ويكملها اللبس وليس العكس يعنى نبدا السلم من اوله مش اخرة منروحش نكلفت البنت ونقول حشمه سايبين مخها زفت وقلبها بيشتهى كل رزيله حشمه اللبس من نظرى مكمله وليست الاساس يا فرحه ماتمت نلاقى بنت بتلبس مجرجر واى شاب يقولها بحبك تصدقه وتغلط معاه ...وبكرر بلاش النظرة الاسلاميه للمراه وقبل ماتلوموا البنت لوموا روحكم الاول لان الخطا خطا الاثنين وقبل مالوم الشاب المسلم الوم كل شاب مسيحى بيبص للبنت على انها لبس وبس او كل شاب بيبص ليها بنظرة سيئه ويقول ان المراه فى حد ذاتها من اول راسها لرجلها مصدر للشهوة وبس
يا عالم المثل بيقول انا واخويا على ابن عمى وانا وابن عمى على الغريب لو انتم بتعملوا كده فى بناتنا نستنى ايه من المسلم بس
الرد مع إقتباس
قديم 29-09-2005
saweres
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة shero4jesus

حبيبي ساويرس
اولا هات دليل انها حصلت في شبرا

بس فعلا معاك حق انها بتحصل في المناطق الفقيرة واسكندرية معظمها مناطق فقيرة

علشان كدة يمكن البنت بتكون علاقتها مع الله ضعيفة جدا فبسهولة تترك المسيحية
حبيبي شيرو
الموضوع مش محتاج دليل صدقني
والكلام أعرفه من معارف
والموضوع مش خطف
واحدة بتسيب البيت وتهرب مع عشيقها المسلم
وسواء في الاسكندرية أو في القاهرة أو في المحافظات ، الموضوع كله يتوقف على نسبة الاختلاط
والاختلاط في شبرا ما شاء الله على ودنه
الرد مع إقتباس
قديم 29-09-2005
saweres
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mrs 2ana 7or
اول مداخله ليا فى الموضع ده فى ردى على مكاكولا قلت ايات الانجيل الخاصه بالحشمه معروفه ومالوش داعى القص واللزق لكن الكلام كان عن وجه النظر القاصرة عن مفهوم الحشمه هل هى لبس وبس ولا لا؟؟؟
اظن كتير من اللى بيتكلموا عن اللبس بس مشافوش بنات من مصر الجديده مثلا او مدينه نصر او المعادى ... بنات كلهم شياكه واناقه ولبس اخر موضه بس وبامانه كتير منهم ينقال عنهم بنت بميت راجل مش حنكر ان منهم السيئ لان صوابعك مش زى بعضها لكن لا اللبس ولا الاختلاط ولا اى شيئ بيمنعهم من الخدمه وانهم يكونوا مثل رائع لاى بنت ويوم ما بينجوزا بيكون احسن شباب قصدى ان اللبس والشياكه لا تتعارض مع القلب النظيف واللسان الطيب و الاخلاق العاليه
الحشمه لازم تبدا من القلب والعقل ويكملها اللبس وليس العكس يعنى نبدا السلم من اوله مش اخرة منروحش نكلفت البنت ونقول حشمه سايبين مخها زفت وقلبها بيشتهى كل رزيله حشمه اللبس من نظرى مكمله وليست الاساس يا فرحه ماتمت نلاقى بنت بتلبس مجرجر واى شاب يقولها بحبك تصدقه وتغلط معاه ...وبكرر بلاش النظرة الاسلاميه للمراه وقبل ماتلوموا البنت لوموا روحكم الاول لان الخطا خطا الاثنين وقبل مالوم الشاب المسلم الوم كل شاب مسيحى بيبص للبنت على انها لبس وبس او كل شاب بيبص ليها بنظرة سيئه ويقول ان المراه فى حد ذاتها من اول راسها لرجلها مصدر للشهوة وبس
يا عالم المثل بيقول انا واخويا على ابن عمى وانا وابن عمى على الغريب لو انتم بتعملوا كده فى بناتنا نستنى ايه من المسلم بس
يا مدام جزاكي الله خيرا
الحشمة في القلب تبدأ في الولد والبنت ، مش البنت بس ، من التربية
والملبس زي ما أنا قلت ، مجرد انعكاس لما داخل القلب
ما هو الواحد بيتحشم عشان مسيحي ، مش بيبقى مسيحي عشان يتحشم
يعني الموضوع بيبدأ بمخافة الله ، وايمان انسان القلب الخفي
شوفي يا مدام
كلامنا هنا عن لبس البنات مثلا
لأنه فعلا فعلا فاق الحد ، ده بنات الأقباط في أمريكا وأوروبا وأستراليا بيلبسوا أكثر حشمة من أقباط مصر
لأن أهاليهم مقدرين خطر المجتمع فحطين عينيهم في وسط راسهم ولازقين بناتهم في الكنيسة
نيجي لأقباط مصر نايمين في العسل
ومعتبرين ان المسلمين مفيش خطر في الاختلاط معاهم
ودي أكبر غلطة ممكن انسان يقع فيها
فاحنا بننصح وننصح وننصح
خلوا بالكم من بناتكم يا أقباط
امسكوا عليهم ، علموهم كويس في الصغر عشان ما نوصلش للحالة بتاعة اصل الموضوع
ويا ريت بقى ، تبعدوهم عن مسلسلات التلفزيون الخربانة وتخلوهم يتشغلوا في حاجة مفيدة
----
ملحوظة خاصة بيكي يا مدام
الشياكة لا تتعارض أبدا مع الحشمة
بس مش لازم نقلل كمية القماش المستخدمة
الرد مع إقتباس
قديم 29-09-2005
2ana 7or 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
2ana 7or is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mrs 2ana 7or
على كل شاب مسيحى أن ينتبه الى نظرته الى المراءة الانها قد ترسله الى جهنم .. و أكيد المرأة التى تلبس بطريقة غير محتشمة بغرض الفتنة لن تنجوا أيضا ..
دعونا جميعا ننقى قلوبنا و أفكارنا و نظراتنا و أن نحافظ على بعضنا البعض بكل محبة..

27"وسمِعتُمْ أنَّـهُ قيلَ: لا تَزنِ. 28أمَّ? أنا فأقولُ لكُم: مَنْ نظَرَ إلى اَمرأةٍ لِيَشتَهيَها، زَنى بِها في قلبِهِ. 29فإذا جَعَلَتْكَ عَينُك اليُمنَى تَخْطَأ، فاَقلَعْها وألْقِها عَنكَ، لأنَّهُ خَيرٌ لكَ أنْ تَفقِدَ عُضوًا مِنْ أعضائِكَ ولا يُلقَى جَسدُكَ كُلٌّهُ في جَهَنَّمَ. 30وإذا جَعَلَتْكَ يدُكَ اليُمنَى تَخطأُ، فاَقطَعْها وألْقِها عنكَ، لأنَّهُ خَيرٌ لكَ أنْ تَفقِدَ عُضوًا مِنْ أعضائِكَ ولا يذهَبُ جسَدُكَ كُلٌّه إلى جَهَنَّمَ.
الرد مع إقتباس
قديم 29-09-2005
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

knowjesus_knowlove is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة saweres
أعطوني حرية الاختيار في سن انا المفروض مكنش حر الاختيار فيه
وانا أخترت - للأسف - اني أبعد
إنت كده بتدينهم أكثر وخاصة والدتك ربنا يرحمها...لأنها هى

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة saweres
مين اللي بيقول جحد الشيطان في المعمودية؟ مين اللي بيتعهد بتربية الابن والابنة في خوف الله؟ مش الأم؟؟
هي الصلاوات والتعهدات دي أي كلام بنقوله وقت المعمودية ونروح للبيت ننسى كل حاجة؟

انما طالما ان الأب والأم سايبين ومش داريانين يبقى الكنيسة هتعمل ايه؟؟
...
بحسب كلامك يا أبونا

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 29-09-2005
saweres
GUST

ولأجل صلاتها وتقواها المسيح ما سابنيش ورجعت تاني بنعمته
ولا عملت محاضر
ولا بلغت كاهن ولا أسقف
ولا راحت تعيط للكنيسة
هي بس اتكلت على ضابط الكل ووثقت فيه
وهو اللي رجعني
الرد مع إقتباس
قديم 29-09-2005
saweres
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة 2ana 7or
على كل شاب مسيحى أن ينتبه الى نظرته الى المراءة الانها قد ترسله الى جهنم .. و أكيد المرأة التى تلبس بطريقة غير محتشمة بغرض الفتنة لن تنجوا أيضا ..
دعونا جميعا ننقى قلوبنا و أفكارنا و نظراتنا و أن نحافظ على بعضنا البعض بكل محبة..

27"وسمِعتُمْ أنَّـهُ قيلَ: لا تَزنِ. 28أمَّ? أنا فأقولُ لكُم: مَنْ نظَرَ إلى اَمرأةٍ لِيَشتَهيَها، زَنى بِها في قلبِهِ. 29فإذا جَعَلَتْكَ عَينُك اليُمنَى تَخْطَأ، فاَقلَعْها وألْقِها عَنكَ، لأنَّهُ خَيرٌ لكَ أنْ تَفقِدَ عُضوًا مِنْ أعضائِكَ ولا يُلقَى جَسدُكَ كُلٌّهُ في جَهَنَّمَ. 30وإذا جَعَلَتْكَ يدُكَ اليُمنَى تَخطأُ، فاَقطَعْها وألْقِها عنكَ، لأنَّهُ خَيرٌ لكَ أنْ تَفقِدَ عُضوًا مِنْ أعضائِكَ ولا يذهَبُ جسَدُكَ كُلٌّه إلى جَهَنَّمَ.
ايه العظمة دي كلها يا أنا حر
جبت الخلاصة
وأضيف حاجة صغيرة كمان
انجيل لوقا 17
1- و قال لتلاميذه لا يمكن الا ان تاتي العثرات و لكن ويل للذي تاتي بواسطته.
2- خير له لو طوق عنقه بحجر رحى و طرح في البحر من ان يعثر احد هؤلاء الصغار.
وأيضا حكمة يشوع بن سيراخ الاصحاح الثاني والاربعون
11- واظب على مراقبة البنت القليلة الحياء لئلا تجعلك شماتة لاعدائك و حديثا في المدينة و مذمة لدى الشعب فتخزيك في الملا الكثير.
الرد مع إقتباس
قديم 29-09-2005
mervat mervat غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
mervat is on a distinguished road
ويستمر مسلسل خطف بناتنا

إلى كل من شارك في هذا الموضوع الشائك أقول لكم أنا كنت أمينة خادمات من شبرا وكان عندي خادمة غاية في الحشمة وغاية في الإلتزام وصلاتها كانت تثير دموعنا من روعتها وعلاقتها كانت واضحة جداً أنها متدينة لكن ... بعد ماتركت الخدمة بوقت عرفت أنها اسلمت وسافرت السعودية ؟؟؟
الموضوع متشعب جداً وله أسباب كتيرة ممكن أذكر بعضها:
1- الأحتياج العاطفي 2- الأحتياج المادي 3- إضطهاد وضغوط (كتابة شيكات وغيره)
4- الشك في المعتقدات الدينية

وأعتقد أن دورنا كلنا أننا نؤكد على أولادنا أن المسيح يشبع كل احتياجاتنا ولازم نقوي ولادنا ونثبتهم لأنهم بيشعروا أنهم أقلية ضعيفة والأكترية قوية.
ربنا يحمي الجميع ويحافظ على أولاده
الرد مع إقتباس
قديم 29-09-2005
مشمش
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة mervat
إلى كل من شارك في هذا الموضوع الشائك أقول لكم أنا كنت أمينة خادمات من شبرا وكان عندي خادمة غاية في الحشمة وغاية في الإلتزام وصلاتها كانت تثير دموعنا من روعتها وعلاقتها كانت واضحة جداً أنها متدينة لكن ... بعد ماتركت الخدمة بوقت عرفت أنها اسلمت وسافرت السعودية ؟؟؟
الموضوع متشعب جداً وله أسباب كتيرة ممكن أذكر بعضها:
1- الأحتياج العاطفي 2- الأحتياج المادي 3- إضطهاد وضغوط (كتابة شيكات وغيره)
4- الشك في المعتقدات الدينية

وأعتقد أن دورنا كلنا أننا نؤكد على أولادنا أن المسيح يشبع كل احتياجاتنا ولازم نقوي ولادنا ونثبتهم لأنهم بيشعروا أنهم أقلية ضعيفة والأكترية قوية.
ربنا يحمي الجميع ويحافظ على أولاده
السبب ان الخدمة اصبحت فاترة و لا يوجد سوى حل واحد و هو ان تصبح الخدمة نارية و نحيا بروحيات الصوم الكبير العميقة طول السنة و لا ينطبق هذا الكلام على الخدام بس بل على كل مسيحى من كبيرهم الى صغيرهم لان الكتاب يقول "اذا نسعى كسفراء عن المسيح"(2كو 5 : 20)

غير كدة حالنا مش هيتصلح و نخلى الكلا ب المسعورة تخطف الرعية.

آخر تعديل بواسطة مشمش ، 29-09-2005 الساعة 05:26 AM
الرد مع إقتباس
قديم 29-09-2005
الصورة الرمزية لـ fanous2102
fanous2102 fanous2102 غير متصل
Gold User

fanous2102 is on a distinguished road
شوف ياساويرس
انا معاك الاب و الام هم الاساس
لكن الكنيسه بتشارك بنسبه لاتقل عن 50%
عن ابتعاد الشباب سواء كانت شباب او شابات
لما ارجع من الشغل هاحكيلكم حكايه حقيقيه
حصلت لاحد الشباب
قديم 29-09-2005
saweres
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة fanous2102
شوف ياساويرس
انا معاك الاب و الام هم الاساس
لكن الكنيسه بتشارك بنسبه لاتقل عن 50%
عن ابتعاد الشباب سواء كانت شباب او شابات
لما ارجع من الشغل هاحكيلكم حكايه حقيقيه
حصلت لاحد الشباب
ممكن بعض التصرفات الخاطئة لبعض الكهنة والخدام والشعب بتساهم في ابعاد الناس
ودول اسمهم " عثرة " بس مش لدرجة 50% دي مبالغة
وترجع بالسلامة يا عم فانوس
ربنا معاك
الرد مع إقتباس
قديم 29-09-2005
princepino princepino غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Feb 2005
princepino is on a distinguished road
في حالة تغيب أو اختفاء بناتنا يجب على الأسر اتخاذ الإجراءات التالية:
- تقييد محضر اختفاء لاسترجاع الفتاه والمتابعة مع الشرطة عن كثب عن تطور البحث عن الفتاة.
في حالة عدم تجاوب الشرطة أو في حالة رفضها تحرير محضر يطلب تزويد الأتي:

1. قسم الشرطة الذي تم الذهاب إلية مع تقديم العنوان
2. الميعاد والتاريخ
3. أسم الظابط المسئول
4. الحوار الذي تم بين المسئولين بمركز الشرطة وبين صاحب الحق
5. في حالة وجود أي تعدى أو حبس لأهل المتغيبة وماذا تم بالتحديد

يرجى أيضاً في حالات الاختطاف أن يتم إبلاغ المنظمات الغير حكومية في مصر التي تعمل في مجال حقوق الأنسان ونخص بالذكر:

مركز الكلمة - السيد/ ممدوح نخلة
108 شارع مصر حلوان،
دار السلام،
القاهرة
(رقم هاتف 5245689/02)
( نقال 5382995/010)

منظمة الأتحاد مصري لحقوق الإنسان - السيد/ نجيب جبرائيل
115 شارع شبرا
الدور الثاني
القاهرة
(رقم هاتف 2030009/02)
( نقال 6095627/010)

عادة في هذه الحالات تهتم منظمة الأمم المتحدة لحقوق الإنسان باستلام بيانات كاملة عن الإجراءات القانونية التي تم اتخاذها لتقيد حالات الاختفاء مع الحكومة والإجراءات التي اتخذتها الحكومة لمعالجة تلك الحالات. لذا يرجى أيضاً تزويدنا بعنوان العائلة و رقم الهاتف في حالة الرغبة في عمل تحريات من طرف لجنة حقوق الإنسان.

الأقباط متحدون
info@copts-united.com
http://www.copts-united.com/Coptic_C...v_1_160705.htm
الرد مع إقتباس
قديم 29-09-2005
princepino princepino غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Feb 2005
princepino is on a distinguished road
في حالة تغيب أو اختفاء بناتنا يجب على الأسر اتخاذ الإجراءات التالية:
- تقييد محضر اختفاء لاسترجاع الفتاه والمتابعة مع الشرطة عن كثب عن تطور البحث عن الفتاة.
في حالة عدم تجاوب الشرطة أو في حالة رفضها تحرير محضر يطلب تزويد الأتي:

1. قسم الشرطة الذي تم الذهاب إلية مع تقديم العنوان
2. الميعاد والتاريخ
3. أسم الظابط المسئول
4. الحوار الذي تم بين المسئولين بمركز الشرطة وبين صاحب الحق
5. في حالة وجود أي تعدى أو حبس لأهل المتغيبة وماذا تم بالتحديد

يرجى أيضاً في حالات الاختطاف أن يتم إبلاغ المنظمات الغير حكومية في مصر التي تعمل في مجال حقوق الأنسان ونخص بالذكر:

مركز الكلمة - السيد/ ممدوح نخلة
108 شارع مصر حلوان،
دار السلام،
القاهرة
(رقم هاتف 5245689/02)
( نقال 5382995/010)

منظمة الأتحاد مصري لحقوق الإنسان - السيد/ نجيب جبرائيل
115 شارع شبرا
الدور الثاني
القاهرة
(رقم هاتف 2030009/02)
( نقال 6095627/010)

عادة في هذه الحالات تهتم منظمة الأمم المتحدة لحقوق الإنسان باستلام بيانات كاملة عن الإجراءات القانونية التي تم اتخاذها لتقيد حالات الاختفاء مع الحكومة والإجراءات التي اتخذتها الحكومة لمعالجة تلك الحالات. لذا يرجى أيضاً تزويدنا بعنوان العائلة و رقم الهاتف في حالة الرغبة في عمل تحريات من طرف لجنة حقوق الإنسان.
الأقباط متحدون
info@copts-united.com
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة