تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 09-09-2005
الصورة الرمزية لـ Safnat_Fa3nash007
Safnat_Fa3nash007 Safnat_Fa3nash007 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2005
Safnat_Fa3nash007 is on a distinguished road
+++

علقت مرتين وتمحموا بفعل الكبسيات الي نزله علي زي المطر ههه
على العموم

انت يا غلباوي فكرتني براجل مصري جي عندنا وتمشكل مع جارو وراح مزعق فيه وقايلوا :
انا قاعد هنا بفلوسي
محدش بيأكلني ملوخيه بالارانب
ولا كوشري
ههههههههه

حتى اليوم منفتكر الي قالوا ومنضحك
هههههههههههههه
بالمناسبه اسمه ابو توته متكونش انت كمان برضوا ابو توته هههههه

لا تخف من الباطل ... ان ينتشر او ينتصر .... إن الباطل لا بد أن يهزم امام صمود الحق مهما طال به الزمن .... وكل جليات له داهود ينتظره وينتصر عليه
"بإسم رب القوات"
(قداسة البابا شينوده الثالث )

الرد مع إقتباس
قديم 09-09-2005
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
flower

وابتدا المشوار يا غلباوى واتمنى انه بس ينتهى على خير لمصلحتك انت صدقنى وقبل اى شيئ انا مش هنا علشان اضايق حد ولا العكس اكيد انا هنا ببساطه لان ليا رأى فى البعض سواء اشخاص او اراء والهدف مش انى اتعنتر زي بعضهم ( يا غلباوى ) وادى رأيى عمال على بطال واستظرف زى بعضهم برده ( يا غلباوى) واسخف بالكلام والتلميح وارجع اتهم الغير انه مبيفهمش فى الهزار!!! ونبدا الرد

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة غلاباوي
بداية احيي الشباب المغوار اللى بمجرد ما مدام ان حر اتكلمت بدأو عبارات التشجيع والتأييد والهتافات التى لا نراها الا في ملاعب كرة القدم ... واضح يا عزيزتي انه سيكون لك قاعدة عريضة من المشجعين في المستقبل ... وهذا ليس بالجديد ..

قول امين

نيجي بقي للمهم واحب اقولك ان كلامك ممتاز جدا وان في بعض الحقائق الصحيحة .. ولكن للاسف حقائق في مستنقع مليء بالمغالطات ... وانا مش بيجيب حاجة من عندي .. لكن انتى اتبعتى اسلوب قديم جدا لمدرسة عفا عليها الزمن في الحوار والمجادلة ...

احب اتعرف انت تبع انه مدرسه فى الحوار او لاكون اكثر دقه تبع انهو كتاب ( مفرد كتاتيب)ببساطة عشان بس نستفيد من اسلوبك المهذب والموضوعى فى التريقه واستخفاف الدم
في تقسيمة لذيذة جدا للي بيتحاوروا
1- ياما يتقال الشخص مجرد راديو بينقل الكلام وبيقص ويلزق من المواقع ولو زنقتى في سؤال مش هيعرف يجاوب .. يعنى من الاخر مش اكتر من راديو

(زى شبيب رامه خبير القص واللزق)

2- ياما يقال الشخص دة .. وهابي ومحمدي وارهابي وكلامة كل قتل وسفك دماء والكلام مع الناس دول مينفعش ولو حاولت تفهمهم مش هيفهموا ومهما تعلم في المتبلم يصبح ناسي ... الخ

والمثل ده ينطبق على مين بقى ؟؟؟؟ احب اتنور يعنى

3- يانا يقال الشخص دة مش عارف هو بيقول اية وبيناقض نفسة وتايه وكلامة مش مرتب ومش قادر يوصل للسلام مع نفسة ولا مع الاخرين وافكارة كلها متناقضة ... ( تقريبا دي حالتى المزعومة )

بالظبط

4- ........ مش فاكر دلوقت
5- ..... برضة مش فاكر ... هههههههههههههه

المفروض يعنى نضحك ؟؟؟ معلش اصلى محتاجه كتالوج علشان افهم هزارك

ببساطة انتي بتحاولي تهاجمينى وانتى بنفسك اللى متناقضة ... لاني انا عمري ما قلت انى فاكر نفسي مهم ولا اديتك لنفسي اكتر من حقي .... بالعكس .. ودة تسألي فية الكل ..

لا حصل والدليل على سبيل المثال لما تخيلت لما قلت انك استفزتنى انى ادخل المنتدى باسم خاص ليا وارد عليك انه بسبب انك حد مهم مثلا مع انى وضحت سابقا معنى كلامى

اما تواجدي بأمريكا .. فانا فضلت الاجازة تكون بعيدة جدا وفي امريكا تحديدا لاسباب شخصية .. لكن وجودي هناك كان للاستمتاع بالاجازة ليس الا .., ومش معنى انى مش موافق على سياسات امريكا انى ما ارحش هنا او اتفسح طالما عايز اروح هناك ومفيش اي معوقات لكدة ........

برده مردتش عليا وعمال تلف وتدور تروح تستجم ليه فى بلد مواركش غير شتيمتها كل الوقت ادينى رد مقنع ارجوك

عموما حاولي تركزي اكتر يا مدام وتفرقي بين كلامي الجد وكلام ذو السخرية اللاذعة والاسلوب التهكمي الناقد لبعض الحوارات والمداخلات التى تحدث

المشكله انى مركزه كويس ومن زماااااان بقرا تعليقاتك بس مكانش بيكون متاح ارد بنفسى اما عن الكلام الجد فاكيد باخده بعين الاعتبار والدليل انى قلت انك ساعات بيكون ليك اراء كويسه ومانكرنش ده اما الهزار فاظن ان الهزار مكانه مش المنتدى ولا الهدف منه وحتى لو حبيت تهرج ونسنخف دمك متاح فى قسم الفنون مثلا لانه ممكن يتحمل تهريج حضرتك ونعتبرها نوع من الفن الخاص بيك انت او بلاش هرج وهزر واتهكم بس فى حدود الذوق والادب علشان متخليش حد يبقى مضطر يكلمك برده باسلوب بايخ مثلا ويرجع يقول انا كنت بهرج زيه

وربنا يبارك في حياتك انتى وجوزك

طالعه من تحت ضرسك بس شكرا يا سيدى.
.
.
بالمناسبة ... انا كلامي محترم جدا مع الكل .. ومليش في كلام القهاوي وموضوع ليكي راجل يترد علية كان مجرد مزاح مش اكتر ... اسف جدا لو كنتى من النوع اللى مش بيفهم المزاح ..

حبقى اعملك لك فايل واحط فيه كل اساليب التهريج المحترم بتاعك ونسيب الناس نحكم هنا ايه رايك ؟؟؟؟

الرد مع إقتباس
قديم 09-09-2005
الصورة الرمزية لـ fanous2102
fanous2102 fanous2102 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
fanous2102 is on a distinguished road
سؤال ع السريع لغلباوي
ليه مااستمتعش بآجازته
كآجازه اسلاميه
في تورا بورا مع حبايبه
بن لادن و الظواهري
قديم 09-09-2005
3nter
GUST

إقتباس:
بداية احيي الشباب المغوار اللى بمجرد ما مدام ان حر اتكلمت بدأو عبارات التشجيع والتأييد والهتافات التى لا نراها الا في ملاعب كرة القدم ... واضح يا عزيزتي انه سيكون لك قاعدة عريضة من المشجعين في المستقبل ... وهذا ليس بالجديد ..

نيجي بقي للمهم واحب اقولك ان كلامك ممتاز جدا وان في بعض الحقائق الصحيحة .. ولكن للاسف حقائق في مستنقع مليء بالمغالطات ... وانا مش بيجيب حاجة من عندي .. لكن انتى اتبعتى اسلوب قديم جدا لمدرسة عفا عليها الزمن في الحوار والمجادلة ...
ببساطة عشان اوضح لك الامر ... في تقسيمة لذيذة جدا للي بيتحاوروا
1- ياما يتقال الشخص مجرد راديو بينقل الكلام وبيقص ويلزق من المواقع ولو زنقتى في سؤال مش هيعرف يجاوب .. يعنى من الاخر مش اكتر من راديو

2- ياما يقال الشخص دة .. وهابي ومحمدي وارهابي وكلامة كل قتل وسفك دماء والكلام مع الناس دول مينفعش ولو حاولت تفهمهم مش هيفهموا ومهما تعلم في المتبلم يصبح ناسي ... الخ
3- يانا يقال الشخص دة مش عارف هو بيقول اية وبيناقض نفسة وتايه وكلامة مش مرتب ومش قادر يوصل للسلام مع نفسة ولا مع الاخرين وافكارة كلها متناقضة ... ( تقريبا دي حالتى المزعومة )
4- ........ مش فاكر دلوقت
5- ..... برضة مش فاكر ... هههههههههههههه

ببساطة انتي بتحاولي تهاجمينى وانتى بنفسك اللى متناقضة ... لاني انا عمري ما قلت انى فاكر نفسي مهم ولا اديتك لنفسي اكتر من حقي .... بالعكس .. ودة تسألي فية الكل .. عمري ما عملت كدة .. وافاجأ يوميا بالكلام دة ... والاقي واحدة زي سعادتك تقول بالفم المليان .. انت واحد من اللى استفزوني ادخل المنتدي دة ... واسيبلك انتى التعليق بقي .... اما تواجدي بأمريكا .. فانا فضلت الاجازة تكون بعيدة جدا وفي امريكا تحديدا لاسباب شخصية .. لكن وجودي هناك كان للاستمتاع بالاجازة ليس الا .., ومش معنى انى مش موافق على سياسات امريكا انى ما ارحش هنا او اتفسح طالما عايز اروح هناك ومفيش اي معوقات لكدة ........
عموما حاولي تركزي اكتر يا مدام وتفرقي بين كلامي الجد وكلام ذو السخرية اللاذعة والاسلوب التهكمي الناقد لبعض الحوارات والمداخلات التى تحدث ...........ز وربنا يبارك في حياتك انتى وجوزك
.
.
.
بالمناسبة ... انا كلامي محترم جدا مع الكل .. ومليش في كلام القهاوي وموضوع ليكي راجل يترد علية كان مجرد مزاح مش اكتر ... اسف جدا لو كنتى من النوع اللى مش بيفهم المزاح ..
تحياتي

IF USA IS BAD COUNTERYWHY YOU GO THERE?
GO TO AFGHANISTAN OR IRAN
الرد مع إقتباس
قديم 09-09-2005
the way the way غير متصل
Silver User

تاريخ التّسجيل: Jul 2004
the way is on a distinguished road
what about tusonamy is it also a punichment form allah
by the way 90% of whom who died in tusnamy are muslims that means more than 250000 muslim.
الرد مع إقتباس
قديم 10-09-2005
copts copts غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2005
copts is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mrs 2ana 7or
الحقيقه يا غلباوى يا غلباوى بالمناسبه مش برده ماما امريكا دى اللى انا سمعت انك صيفت فيها انت والفاميليا؟؟؟
طب مش تبقى جدع كده ومتجيبش سيرتها بالبطال وتبقى زى القطط تاكل وتنكر والا يا ابنى روح صيف فى المدينه المنورة او تورا بورا احسن ولا ايه
طيب ما تقولو لنفسكم وبلاش كده وتبقوا جدعان وبلاش تجيبو سيرة مصر اللي انتم عايشين علي ارضها والمصريين اللي مضايفينكم بالسوء وتروحو تترمم في احضان امريكا ({وَتِلْكَ الأيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ وَيَتَّخِذَ مِنكُمْ شُهَدَاء وَاللّهُ لاَ يُحِبُّ الظَّالِمِينَ} )(140) سورة آل عمران
ومعني الكلام وخلاصته ان لا امريكا هاتنفعكم ولا هتعمل لكم حاجه لا اقباط مصر مجرد ورقة لعب في ايد امريكا بتغط بيها وقت ما تحب وترميها وقت ما تحب ..... فحاولوا ما تخسروش المصريين اكتر من كده

اقتباس
"بص يابنى بئى ماما امريكا وبابا بوش دول ارحم الف مرة من ماما القرضاوى وبابا اسامه بن لادن على الاقل بوش مستحمى وبيغسل وشه مش زى البهايم اللى مش وراهم غير اللعب فى صوابعهم طول اليوم "

وبعدين بلاش الاقباط يتكلموا في حكاية الريحه الوحشه دي وخلي الطابق مستور... وسلامي للجميع .... وسلملي علي البهايم
الرد مع إقتباس
قديم 10-09-2005
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة copts
طيب ما تقولو لنفسكم وبلاش كده وتبقوا جدعان وبلاش تجيبو سيرة مصر اللي انتم عايشين علي ارضها والمصريين اللي مضايفينكم بالسوء وتروحو تترمم في احضان امريكا ({وَتِلْكَ الأيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ وَيَتَّخِذَ مِنكُمْ شُهَدَاء وَاللّهُ لاَ يُحِبُّ الظَّالِمِينَ} )(140) سورة آل عمران
ومعني الكلام وخلاصته ان لا امريكا هاتنفعكم ولا هتعمل لكم حاجه لا اقباط مصر مجرد ورقة لعب في ايد امريكا بتغط بيها وقت ما تحب وترميها وقت ما تحب ..... فحاولوا ما تخسروش المصريين اكتر من كده

اقتباس
"بص يابنى بئى ماما امريكا وبابا بوش دول ارحم الف مرة من ماما القرضاوى وبابا اسامه بن لادن على الاقل بوش مستحمى وبيغسل وشه مش زى البهايم اللى مش وراهم غير اللعب فى صوابعهم طول اليوم "

وبعدين بلاش الاقباط يتكلموا في حكاية الريحه الوحشه دي وخلي الطابق مستور... وسلامي للجميع .... وسلملي علي البهايم
هل أنت مصرى !؟؟ ... أكيد أنت مش مصرى لأنك لو مصرى تبقى مصيبة ... و تبقى مشكلة بلد بكاملها ... لأن تاريخ مصر بدون الأقباط يكون ناقص لأنهم الأمتداد الطبيعى للحضارة المصرية القديمة "الفرعونية العظيمة" و يبقى هو ده سبب تخلف البلد ... لأنه من ينكر أصله ليس له حاضر و لا مستقبل ...
مش عارف أن الأقباط هم أصل مصر!؟؟
و اذا كا ن البعض من أقباط مصر الشرفاء بينتقضوا مسلمين مصر و ذلك لأنهم ليسوا يتكلموا لمصلحة مصر بل يتكلموا لمصلحة السعودية ... و الدول الأسلامية كلها و تروح مصر فى داهية مش مهم!؟؟
و لنفس المبدأ أذا تطاول أحد على أى بلد لأن أغلبية سكانها من المسيحين و مناصرة أخرى لأن أغلبية سكانها مسلمين بصرف النظر عن المصلحة العليا لمصرنا الحبيبة ... فبالتالى يا أخ أنت بنفس المبداء نقوم بالرد عليكم ... و على الاقل نحن ندافع عن دول متقدمة مش متخلفة زي بلاد المسلمين كلها ... و هذا يعطينا مبرر قوى للدفاع عن ثقافة تلك الدول على الأقل ... و بعد أن قام المسلمين فى بلادنا بتهميش الأقباط و بيعهم من أجل البترودورلا الذى يحكم العالم اليوم و لحساب الدول الأسلامية المتخلفة و أولهم السعودية الوهابية.
و من الواضح أن مسلمين العالم أفلسوا تماما و ليس لديهم سوى السب و اللعن و سفك الدماء و التهكم على غيرهم و نشر ثقافة الكراهية و الأرهاب فى العالم كله.
العين بالعين و السن بالسن و البادى أظلم مش كدة و لاايه!
و من ناحية أخرى ما الله لله و ما لقيصر لقيصر.

و على رأى البابا شنودة " مصر ليس وطن نعيش فيه .. بل وطن يعيش فينا".

آخر تعديل بواسطة Mrs 2ana 7or ، 10-09-2005 الساعة 05:14 PM
الرد مع إقتباس
قديم 10-09-2005
غلاباوي
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة 2ana 7or
أنتم كلكم يا مسلمين تتمنوا دمار أمريكا من كل قلبكم ..........

بالعكس .. مين اللى قالك بنكره امريكا ... يا عزيزي الموقف مش كراهية شخص او دولة بعينها ... الموضوع كراهية اسلوب تعامل والكيل بمكيالين وسياسة خارجية اقل ما يقال عنها انها سياسة وقحة ....

انا شخصيا لا اتمنى دمار امريكا ولا سأحرم من وجبة كنتاكي ( كرسبي ستريبس) اللذيذة التى احبها

تحياتي
الرد مع إقتباس
قديم 10-09-2005
fredy_kroger fredy_kroger غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
fredy_kroger is on a distinguished road
إقتباس:

... الموضوع كراهية اسلوب تعامل والكيل بمكيالين وسياسة خارجية اقل ما يقال عنها انها سياسة وقحة ....
اخي الحبيب في الرب غلباوي .........

كلام حضرتك كله تناقضات مثل قرأنك و مثل احاديث رسولك........

اين هي سياسة الكيل بمكيالين اخي الحبيب ؟ الن تتوقف عن تصديق تلك الاكاذيب التي يحشوا بها مخك في جامع (الشيخ بعجر).....

اولا : بالنسبة للقضية الفلسطينية : تنسي اخي الحبيب و ينسي (الشيخ بعجر) ان لولا دور الولايات المتحدة لما حدث سلام بين مصر و اسرائيل الامر الذي مهد لاتفاقيات السلام مع سوريا و لبنان و تنسي ايضا انه لولا الدور الامريكي لما قامت الدولة الفلسطينية في اتفاقيات السلام الموقعة في مدريد و اتفاقية واي رفر.....
اذا كانت الولايات المتحدة تريد الدمار و الهلاك للدول العربية كما يدعي (الشيخ بعجر. و هو كناية عن الارهابين من رجال الدين) لما كانت توسطت في اتفاقيات السلام العربية الاسرائيلية و ما كانت اعطت معونات للسلطة الفلسطينية كفيلة ببناء عشر دول و ليس دولة واحدة ..

ثانيا : بالنسبة لقضية السلاح النووي الاسرائيلي : يا اخي الحبيب اعلم ان السلاح النووي الاسرائيلي هو (صمام الامان في المنطقة) و سوف يتضح هذا من تفسيري للامور..

اسرائيل دولة وضعها قانوني تماما لانها نشأت بناء علي قرار التقسيم الصادر عن الامم المتحدة. دولة تحاط باثنين و عشرين دولة عربية يختلفون عنها في الدين و الحضارة و الاصل و التاريخ .جميع نلك الدول الاثنين و العشرين يتمنون ان يهجموا اليوم علي اسرائيل ليأكلو فيها الاخضر و اليابس مما سوف يمثل قلاقل في اهم معابر التجارة في العالم .

و حتي تمنع الولايات المتحدة تلك (الفتوحات الاسلامية) ضد اسرائيل لابد ان يكون هناك توازن قوي بين جميع الدول العربية (ككتلة واحدة)....و اسرائيل و يتحقق هذا التوازن من خلال امتلاك اسرائيل لسلاح نووي....

(و رغم ذلك فاننا ندين التعامل الوحشي من السلطات الاسرائيلية للمواطنين الفلسطنين الابرياء)

اما بالنسبة لادعأءت (الشيخ بعجر) بأن امريكا لا تريد دولة اسلامية ان تمتلك السلاح النووي فنرد علية و نقول ان الولايات المتحدة تريد ان لا يكون السلاح النووي تحت سيطرة حكومات فاشية مثل العراق او ايران و لا علاقة للاسلام بذلك....بدليل ان احد الدول الاسلامية و هي باكستنان تمتلك سلاح نووي لم تعترض علية الولايات المتحدة.....

ثالثا : بالنسبة للقضية العراقية : يا اخي الحبيب تأمل معي تلك المعادلة لتعرف موطن المرض في العقل الاسلامي .......

*حاكم ظالم :
يرتكب جرائم حرب
يقوم بعمليات تطهير عرقي
يهدد جيرانة
لا يلتزم بقرارات الامم المتحدة

حينما يكون اسم هذا الحاكم(سلوبودان ميلوسوفتش) و تقوم الولايات المتحدة بعملية عسكرية لاسقاط حكمة يرقص العرب في الشوارع و يهتفوا بالعدالة الامريكية.

و حينما يكون اسم هذا الحاكم (صدام حسين ) تقوم الولايات المتحدة بعملية عسكرية لاسقاط حكمة يخرج العرب في مضاهرات حاشدة معارضين الحرب.

سبحان الله ....ما الفرق بين الحالتين ؟ فقط الدين لان هذا مسيحي (بالرغم من ان المسيحية بريئة من افعالة ) و هذا مسلم (و الاسلام غير برئ من افعالة)......

هذة هي العقلية الاسلامية القذرة ......و محاولة تقسيم العالم الي (فسطاط الاسلام) و (فسطاط الكفر) كما قال شيخ الارهابين اسامة بن لادن....( و تاني يوم رد علية الرئيس جورج بوش و قال : اما ان تكون معنا او علينا في الحرب ضد الارهاب )

هل تري ؟ المسلمين هو اللذين ينشرون ثقافة الكراهية و صراع الحضارات ... و هذا مستمد من العقيدة الاسلامية...... اقرأ في احاديثك و انت تعرف .....دائما تقول الاحاديث الاسلامية (المسلم للمسلم كالبنيان .....)....... (المسلم لاخية المسلم......) دائما يحصر الاسلام كل شي للمسلم و ليس لاصحاب الديانات الاخري ... و هذا هو سبب صراع الحضارت...الاسلام لا يقبل بوجود ثقافة اخري مخالفة لة .........

الرب يباركك ...
الرد مع إقتباس
قديم 11-09-2005
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

knowjesus_knowlove is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة fredy_kroger

(و رغم ذلك فاننا ندين التعامل الوحشي من السلطات الاسرائيلية للمواطنين الفلسطنين الابرياء)
...

عزيزى فريدى ..
كلامك كله فى الصميم ولكننى لم أستطع إبتلاع هذه الجملة...
لو كانت السلطات الاسرائيلية تعامل المواطنين الفلسطينين بوحشية لكانت قد أفنتهم عن آخرهم منذ زمن بعيد ... ولأن الإسرائيليون يعاملونهم بحنية فقد إعتقد هؤلاء المغفلون المسلمون أن اليهود ضعفاء لذلك يرسلون أطفالهم لإلقاء الحجارة معتقدين أنها بطولة فى سبيل الوطن بينما هى قمة السفالة أن تحرض الأطفال الأبرياء على تعريض أنفسهم للخطر ...
إسرائيل تضرب مراكز تخريج الإرهاب والإرهابيين فقط .. ولو كف الإرهاب الإسلامى لتوقفت إسرائيل عن ملاحقتهم ولكن هذا لن يحدث لأن الإسلام وتعاليم شيطانه هى السبب فى كل مايحدث ....

كل مايفعله الجيش الإسرائيلى هو رد فعل للإرهاب الإسلامى والإستفزاز العربى
لو كانت إسرائيل دولة بوليسية أو ديكتاتورية لمسحت العالم العربى والإسلامى من الوجود
رئيسة الوزراء الراحلة جولدا مائير قالت
سيعم السلام بيننا وبين العرب إذا أحبوا أبناءهم أكثر مما يكرهوننا نحن اليهود

"We will have peace when they love their children more than they
hate us" ...

Golda Meir
جولدا مائير

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

آخر تعديل بواسطة knowjesus_knowlove ، 11-09-2005 الساعة 12:35 AM
الرد مع إقتباس
قديم 11-09-2005
fredy_kroger fredy_kroger غير متصل
Registered User

fredy_kroger is on a distinguished road

اخي الحبيب في الرب k k :

اخي الحبيب .ما قصدنة من تلك الجملة (الفلسطينيون الابرياء) اقصد بة المسيحين من اهل فلسطين الذين تركوا اوطانهم من مئات السنين ليعيشوا بجوار قبر المخلص الرب يسوع المسيح . هولاء هم الابرياء في هذا الصراع . و الاله العسكرية الاسرائيلية حيت تحاصر مخيم او قرية لا تفرق بين مسيحي و مسلم .

الرب يباركك.
الرد مع إقتباس
قديم 11-09-2005
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

knowjesus_knowlove is on a distinguished road
المسيحيون من أهل فلسطين هم ضحايا الإرهابيين المسلمين الشياطين الذين يريدون ضرب عصفورين بحجر واحد .. للتخلص من اليهود والمسيحيين معا ...
فهم يطلقون صواريخهم تجاه إسرائيل من بيوت المسيحيين وعندما تنتقم إسرائيل فهى تدمر المكان الذى إنطلقت منه الصواريخ ...
فمن نلوم فى هذه الحالة؟؟؟؟
المسلم الذى أطلق الصاروخ أم الإسرائيلى الذى يرد على الهجوم؟؟؟؟

مايحدث للمسيحيين فى هذه الحالة يدخل تحت نطاق الآية :
فى العالم سيكون لكم ضيق ولكن ثقوا ... هأنذا قد غلبت العالم

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

آخر تعديل بواسطة knowjesus_knowlove ، 11-09-2005 الساعة 01:14 AM
الرد مع إقتباس
قديم 11-09-2005
Registered User

إقتباس:

بالعكس .. مين اللى قالك بنكره امريكا ... يا عزيزي الموقف مش كراهية شخص او دولة بعينها ... الموضوع كراهية اسلوب تعامل والكيل بمكيالين وسياسة خارجية اقل ما يقال عنها انها سياسة وقحة ....

انا شخصيا لا اتمنى دمار امريكا ولا سأحرم من وجبة كنتاكي ( كرسبي ستريبس) اللذيذة التى احبها

تحياتي
ازيك يا غلباوى ....
لو سمحت ممكن تدينا توضيح على سبيل المثال على معنى الكيل بمكيالين من وجهه نظرك علشان بس مفهمكش غلط وارد عليك وترجع تقولى مش بتفهمى ممكن !!!!؟؟؟؟
الرد مع إقتباس
قديم 11-09-2005
BIANCO BIANCO غير متصل
Gold User

BIANCO is on a distinguished road
رجوعا لموضوعنا:
هذه مقالة متعلقة بالموضوع الاصلى
http://www.rezgar.com/debat/show.art.asp?t=2&aid=45319
الرد مع إقتباس
قديم 12-09-2005
غلاباوي
GUST

انا مش هتكلم كتير لان سياسة الكيل بمكيالين شيء طبيعي جدا في السياسة الامريكية اضربلك كام مثلا ..
نقول في حقوق الانسان مثلا ,, منين بتنادي بحقوق الانسان ولجان حقوق الانسان في الدول النامية والكلام الكبير دة .. ومن الناحية التانية فضاحيها في سجن ابو غريب وجوانتامنوا واعتقد ان الصور ابلغ من اي كلام وترجعي تغمضي عينك وترفضي مبدأ الكيل بمكايلين ؟؟

امريكا اللى غزت العراق كلها بدعوي تحريرة من النظام الديكتاتوري والبحث عن اي اسلحة كيميائة من الناحية التانية بتغض البصر عن ترسانة ذرية وكيماوية وجرثومية كاملة لها ..

ولا اقول قرارات مجلس الامن اللى كل ما يكون في قرار ضد مصالح اسرائيا امريكا ترفع الفيتو فورا وفي نفس الوقت بدون انتظار هاجمت العراق بدون التفات الي موقف المجتمع الدولي الرافض تماما للفكرة العسكرية ...

اقول اية ولا اية .. متهيألي الكلام في الموضوع دة كدة كفاية اوي ولو محتاجة توضيع اجيبلك لنكات زي الرز بس انتى تقري واللي اهم من القراية انك تفهمي كويس

تحياتي
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة