تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 15-03-2006
2ana 7or 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
2ana 7or is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة ماجد منيب
صديقي اللدود السيد/أنا حر
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،،
صدقني من أكثر الناس اللي باستمتع بالمناقشة معاهم انت رغم هجومك عليه أحياناً وباحس انك طيب القلب لإن العصبي دائماً معروف ان عصبيته بتدل على طيبته، أما الهادئ السهتان اللي زيي ده اللي تخاف منه(على فكرة مش عارف انت بتحب الهزار ولا لأ)، وعلى فكرة أنا متخيلك دائماًُ انك صوتك تخين وعالي ، لان في مداخلاتك باحس انك بتزعقلي عند قراءتها.
عزيزى ماجد يسعدنى أنك تستمتع بالحوار معى و أيضا ما عاش الى يزعلك و بعدين أنا مش زى ما أنت متخلينى أبدا أنا إنسان غلبان ... لكن أكره الظلم بكل أشكاله و اعتقد أن الحق و الحرية و المساوة نور يضيىء حياتنا كلنا إذا لم نتمسك بهذه القيم سوف نعيش فى ظلام العنصرية و الحقد و الأرهاب بصرف النظر عن الأديان ... و إذا رأيت أن أحد الأديان تتعارض مع هذه القيم تحت أى مسمى سوف أنتقدها حتى لو كانت المسيحية نفسها ... "الحق ... الحرية ... المساوة"
لأننا لابد أن نعبد الله بالروح و بالحق و بما يملى عليه ضميرى و ليس بحرفية الكتب ...
و على هذا الأساس قاطعت حوارى معك سابقا لسباب عدم أعترافك بالأضطهاد فى موضوع العديسات لأنك قد تكون تتبع المثل الى بيقول أنا و أبن عمى على الغريب و أنا أخويا على أبن العمى ... و أنصر أخاك ظالم و مظلوما ... و لا يهمك الحق و العدل و المهم لديك نصرة كل ما هو إسلامى حتى إذا كان خطاء و غير مبرر و مجحف و ظالم تحت مبررات و الأسباب كثيرة لا أول لها و لا آخر بهدف ضياع الحق من أصحابه ...

إقتباس:
وأحب أن أوضح عدة نقاط في مداخلتك:
اولاً أنا لم أقر بقتل فرج فودة، ولكن بكل صدق حين مات كان شعوري انه في ستين داهية،مثلما علقت مدام أنا حر على موت أحد المسيحيين وقالت كان طرطور.
عيبك أنك لا تعلق على كل شيىء !!! أنا واجهة لك سؤال بخصوص فودة و بباوى و حضرتك أخذت نصف المداخلة و علقت عليها ... ما علينا مش مهم أنت حر تعلق على ما تريد و لا تعلق على ما لا تريد ...
لكن دعنى الفت نظر حضرتك الى شيىء مهم ... عندما أنتقد فرج فودة ممارسات إسلامية فى نظرى و فى نظر ملايين من البشر أنها بغيضة فهو إنسان حر فى رأيه لأن ما يقوله لن يؤثر على ملايين من البشر بصورة سلبية بل العكس صحيح ... فهو يلفت نظركم كمسلمين إنكم لا تملكون الحقيقة الكاملة و عليكم أن تبحثو على قيم و مبادىء أخرى جميلة غير موجودة فى القرآن و السنة النبوية ... و أنتم فى موقف قوة لا أعتقد الأسلام فى مصر و المسلمين سوف يتأثر كثيرا بما قال إذا كان فعلا الأسلام قويا فى نفوس الناس ؟! إلا إذا كان الأسلام ضعيفا فطبيعى سوف يهتز من مجرد رأى حر يقال ...
إما بالنسبة لبباوى فالموقف يختلف تماما لأننا كشعب قبطى ليس لدينا حقوق و نعامل معاملة سيئه من قبل النظام و المسلمين فى كل الميادين على المستوى الرسمى و أصبح حاليا على المستوى الشعبى أيضا و هناك أجماع عام من الشعب القبطى كله على ذلك ... عندما يأتى الأستاذ بباوى يقول لا مش صحيح الأقباط وخدين حقهم و هما الى بيفتروا على المسلمين ... قلب الحقائق و طبعا هو محسوب علينا فلو أشتكينا حيقولوا طب ما أهو شاهد من أهلكم ... و تضيع الحقوق من أصحابها و هذا مقصود من الحكومات المصرية الفاسدة التى ليس لها أى شريعية حقيقية فى الشارع المصرى ...

إقتباس:
ثانياً : ناقشت بعض الأشياء التي تغضب المسيحيين، ولازم حيكون فيه حاجات بتغضبكم، ولازم حيكون فيه حاجات منكم بتغضبنا، ولكن ماأوصي به دائماً البحث عن نقاط الاتفاق وترسيخها في العلاقة بيننا، ثم التطرق إل نقاط الخلاف.
أولا و قبل كل شيىء لازم تعترف إنه هناك تفرقة ... و أننا لنا حقوق متساويا مثل ما ذكر لك الأخ شريف سابقا .. . هل تعترف بأن المسيحين لهم نفس حقوق المسلم ؟؟؟ فإذا كانت اللإجابة لا فلا داعى للأستمرار فى أى مناقشة ... لأنى قاطعت عهد على نفسى و على أولادى من بعدى إنى لن أهداء و لن أعيش فى ظل عدم مساوة و قوانين عنصرية ... الموت و الأستشهاد أفضل بكثير من الحياة تحت رحمة أى إنسان مهما كان ... ما يحكمنى هى القاونين العادلة التى تعترف بالمساوة دون أدنى أنتقاص ...
إقتباس:
ثالثاً : السايت اياه ليست حرية تعبير، بل حرية وقاحة وسفالة وبذاءة وانحطاط، وتخيل العكس لو انا وضعت مناقشة لنصوص من الانجيل مدعمة بمثل هذه الكاركترات هل حتعتبرها حرية رأي، يمكن ذكرت لك من قبل فيلم سكس ايطالي صور المسيح بصورة معينة، لو مصر علمانية وصورت هذا الفيلم تحت دعوى الحرية، هل ضميرك كمسيحي شرقي صعيدي أصيل حيقبل هذا، لو قبله ضمير المسلمين لن يقبله، حتى لو الدولة علمانية، لن نقبل اهانة الأنبياء تحت مسمى الحرية. فالكاريكتير هذا غير قابل للنقاش والحوار وإلا فعلاً حنكون تنصلنا من كل شئ.
أنت حر فى أن تعبر عن غضبك لكن ليس من حقكك أن تدعو الى قتل أى شخص بسبب رأئيه و فكره و معتقداته ... أنت حر أن تغضب و تثور لكن ليس من حقكك أن تحرق و تخرب ... لأن هذا أسلوب الغوغاء و الهمجية ... و أنتم المسلمين تعتبروا الغوغائية و الهمجية دفاع عن الأسلام و جهاد !!!
و أعتقد مصر لديها فعلا الحرية و هى علمانية فقط فيما لا يخص الأسلام ... يعنى فيلم بحب السيما مرفوض من أغلب الأقباط لأنه فيلم يشوه صورة الأقباط الحقيقية باللإضافة الى الأخطاء التقنية و اللإخراجية فى الفليم ... أعتبرتوه من أهم الأفلام فى تاريخ المصرية "استفزاز" ماذا فعلنا هل قمنا بحرق السينمات ؟؟؟ هل قمنا بتهديد المنتج بالقتل ؟؟؟ هل قمنا بقتل المؤلف و المخرج ؟؟؟ لم نفعل ذلك لأنه أسلوب الهمج و الغوغاء ... لكننا شجبنا و عبرنا عن رأينا و قاطعنا الفليم ...

آخر تعديل بواسطة 2ana 7or ، 15-03-2006 الساعة 09:43 AM
الرد مع إقتباس
قديم 15-03-2006
Registered User

إقتباس:
للمرة المليون نحن في حالة سلم وسنكون في حالة سلم إن شاء الله، وأكبر دليل على ذلك انك بتلاقي عمارة فيها عشرين شقة، وشقة واحدة منهم سكانها مسيحيين مش خايفين من جيرانهم المسلمين لينقضوا عليهم،وأتذكر في شبابي أن شاباً(المفروض أنه مسلم للأسف) خبط على شقة مسيحيين وهو سكران، وهددهم، وياويله وياسواد ليله من اللي شافه من سكان العمارة المسلمين كلهم، من ضرب وقفيان وشلاليت وكل شئ تتخيله، السلام دائم بيينا ان شاء الله.
و هل نحن ندعو الى قتال المسلمين لا سمح الله ... بناتنا تتخطف نصرخ بلاش خطف ... تحرق كنائسنا نصرخ أيضا بلاش كدة عيب ... نقتل نصرخ عايزين حقوقنا عايزين العدل ... تحكم المحكمة على المظلوم و تترك الظالم نقول لنا رب أسمه الكريم هو الحكم العدل و هو الذى سوف ينتقم لنا ...
أين و متى و من قال نقاتل المسلمين ؟! و لا زم نقاوم الشر بالشر ؟! نحن لا نفعل سوى الصراخ و ندعوا الله الى الدفاع عنا و نحن صامتون !!!
أى حرب و أى بطيخ الى أنت جاى تقول عليه ... معلش أسمحلى أنت عايز جنازة و تشبع فيها لطم لأنك فى مركز قوة ... معلش لكن كلامك و تلوحيك كل شويا على أننا فى حرب دى غير واردة تماما ... نحن نمارس حريتنا بكل الوسائل و الطرق السلمية لأسترداد حقوقنا فى المواطنة الكاملة و من أجل وقف الأضطهادات و الممارسات العنصرية و الوقوف ضد كل الفتاوى الغير شريفة لإستحلال مالنا و عرضنا و شرفنا و ممتلكاتنا و مقدساتنا ...

إقتباس:
تقول اننا سعينا لطردكم عدة مرات:
هل شهدتم حرب ابادة مثل التي شهدها المسلمين في الصرب؟؟؟
المقابر الجماعية لمسلمي الصرب هل فيه مثلها في مصر للمسيحيين؟؟؟
نعم التاريخ يقول ذلك ... و عندما تقول لى أسلم تسلم أو حطلع عينك !!! أو تدفعون الجزية و أنتم صاغرون أى أذلاء !!! من يقبل ذلك فمن لديه كرامة و عنده أمكانية ترك البلد سوف يترك البلد فورا بدون تردد و هذا ما حدث لأكثر من مليون قبطى ...
طردنا بطريقة غير مباشرة ...
و هو ما نحن فيه الأن و نحذر بشدة على الجميع أن ينتبه لأننا على أبواب حرب عرقية و تطهير عرقى حقيقى و هذه هى البداية ... هل ننتظر حتى يحدث فعلا لكى نستشهد بها ... اليس لدينا عقل يحلل و يستنتج منه ما يحدث و سوف يحدث ... نعم نحن على أبواب حرب تطهير عرقى كما حدث و يحدث فى السودان !!! من له أذنان فليسمع و من له عينان فليرى ... ربنا يرحم إن لم تكن تسمع و لم ترى !!!

إقتباس:
أريدك أن تقارن الحوادث التي تحدث بين المسلمين والمسيحيين ،وتقارنها بالحوادث الأخرى التي تحدث بين طائفتين، لعلي أتذكر في مباراة بين الأهلي والزمالك في الستينات (لما ابراهيم الكبير اللاعب السوداني جاب جول في نفسه) كان الضحايا أكبر بين الأهلي والزمالك، وعلق نجيب المستكاوي المعلق الرياضي بتقديم تعليقه للمباراة بدلاً من كتابة اسمه (الأهرام- مراسل الأهرام الحربي).اذن الصراع موجود بدون أديان ولكن المهم حدوده ايه.
بالظبط هذا هو مربط الفرص ... حدودها إيه ... حدود الأضطهاد الدينى وصلت الى كل بيت قبطى فيكى يا مصر ... لا تنخدع بالمجاملات لأننا الأقباط لا نحب أن نجرح شعور أحد و خاص إذا كان جار أو صديق مسلم لا نحب أن نهاجمه و نقول له أنتم المسلمين تضطهدونا ... لأننا فى قرارت أنفسنا نقول هذا الشخص جارى و صديقى و حبيبى ليه أحرجه هو ماله هو بيتعامل معايا كويس هو ذنبه إيه صدقنى هذا ما يحدث فعلا ... و فى المقابل عندما أقابل شخص مسلم غريب لا يعرفنى أجد ما لا يسر منه عندما يعلم أنى مسيحيى !!! شيىء غريب و غير مبرر و نفوس تعبانه !!!
إقتباس:
وبالنسبة لطردكم من مصر أؤكد لك إن أهلي لم يربوني على ذلك وأنا من أسرة مسلمة ملتزمة، وكذلك أساتذتي.
أعتقد موقف المسلمين المثقفين بطبيعة الحال سيكون أفضل بكثير من المسلمين البسطاء ... لكن المشكلة الكبرى فى البسطاء و محدودى التفكير المستغلين من قبل المتعصبين و الأرهابيين الذى بعضهم أيضا من المثقفين مع الأسف الشديد و الذين يدسون سمومهم فى شرايين المجتمع عن طريق الإعلام و المؤسسات الدينية المختلفة !!!
أعتب عليكم أنت المثقفين عندما تتركون التعصب و التطرف يستشرى فيكم و أنتم تستسلمون له و تتعاملون بسلبية تجاه الأنتهاكات التى تحدث بأسم الأسلام ... ألا تستشعرون أن هذا ضد الأسلام نفسه !!! موقفكم السلبى و عدم الوقوف بجانب الحق بتجرد يسيىء لكم و الى مصداقيتكم و مصداقية الأسلام نفسه !!!
إقتباس:
الأخ الفاضل أنا حر، بالأمس شاهدت فيلم ام العروسة، وهذا الفيلم اللي يعرف في السينما، حيعرف انه خرج من تصفية الأوسكار الأخيرة(آخر 60 فيلم) يعني كان ممكن ينافس على الأوسكار، وتذكرت وأنا صغير أشاهده أول مرة، وكان فية موقف شهامة من مسيحي تجاه مسلم، ولكن الموقف في اوله بدا وكأنه نذالة، وانزعجنا جداً ساعتها( الكلام ده من 40 سنة أو أكثر) وقلنا ده كده المسيحيين حيزعلوا،إلى أن عرفنا أن الموقف موقف شهامة، ولقيت والدي الله يرحمه عينيه دمعت، وقال والله طلع جدع مرقص افندي(عندما قام بتغطية عهدة زميله من جيبه الخاص)ن هل تعلم ان نفس الموقف حدث منا تجاه جارنا المسيحي، وتخلى عنه أشقائه وإحنا اللي ساندناه، ويكفي إني كنت عندهم باذاكر مع جاري، وسمعت بنته بتقول أن ماليش عم غير عم مصطفى(اسم والدي).واجبنا ان نحافظ على هذا التراث الأصيل، والا نبحث عن سواه.
أخوك( القط مايحبش الا خناقه)
ماجد منيب
أخى العزيز ماجد تأكد أنه حتى هذه الحظة لى أصدقاء مسلمين كثيرين ليس كما فى السابق طبعا من ناحية العدد يمكن لكبر السن و المشغوليات ... لكن لا زالت أحتفظ بالكثير من الصداقات و لا زالت أيضا أكتسب العديد من الصداقات و أنت واحد منهم ...
أما بالنسبة للمساعادات فقد علمنا السيد المسيح له كل المجد أن نفعل الخير دون مجاهرة أو أعلان " لا ترى شمالك ما تفعله يمينك التى تعطى و تساعد " و ايضا علمنا " من سئلك أعطيه و من سخرك ميل أمشى معه ميليل بصرف النظر عن هوية الشخص الذى تتعامل معه" و بما أن لا أحد يعرف شخصيتى سوف أحكى دون أى تأنيب ضمير ما حدث مع جارى المسلم العام الماضى ... حيث لجأ لى جارى و صديقى المسلم و هو مطلق و لديه طفلة صغيرة أراد أن يسجلها فى مدرسة خاصة و هو مع الأسف تم أنهاء عمله فى المصنع الذى كان يعمل به و كان فى ذلك الوقت يبحث عن عمل و طليقته تحتفظ بالطفلة لكن المصاريف الأساسية للطفلة لابد أن تكون على الوالد ... حيث لجاء لى و قال المدرسة تطلب مبلغ "س" من المال و هى مدرسة خاصة و لا أريد أن أظهر بموقف الضعيف العاجز أمام طليقتى و لا يوجد معى المبلغ المطلوب للمدرسة ... دون تردد أعطيته المبلغ بالكامل لكى يسجل بنته فى المدرسة و أنا و هو نعلم تماما أنه لن يرد لى هذا المبلغ ... لكن العشرة لا تهون إلا على أبن الحرام ...

آخر تعديل بواسطة 2ana 7or ، 15-03-2006 الساعة 09:51 AM
الرد مع إقتباس
قديم 16-03-2006
الأستاذ الأستاذ غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2006
الأستاذ is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mrs 2ana 7or
عزيزى الاستاذ

ده موضوع عن الكشح لو حضرتك عندك وقت خش اقراه يمكن تستفيد شيئ

http://www.copts.net/FORUM/showthread.php?t=10848
شكرا يا على اللنك وانا قريتة كلة لكن متنكريش انة مكتوب بواسطة مسيحين اقصد بذلك ان التحيز اكيد واضح وان لم يقلل من بشاعة تلك الاحداث ولكنها لم تذكر عن قتيل واحد مسلم او حتى جريح ام ان مجزرة الكشح تمت ولم يحدث اي اصابة بين المسلمين؟
الرد مع إقتباس
قديم 16-03-2006
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة الأستاذ
شكرا يا على اللنك وانا قريتة كلة لكن متنكريش انة مكتوب بواسطة مسيحين اقصد بذلك ان التحيز اكيد واضح وان لم يقلل من بشاعة تلك الاحداث ولكنها لم تذكر عن قتيل واحد مسلم او حتى جريح ام ان مجزرة الكشح تمت ولم يحدث اي اصابة بين المسلمين؟

يا حاج خالد...
إنت كررت مليون مرة قبل كده إنك لم تسمع لم تسمع لم تسمع لم تسمع ...
ودلوقت لما سمعت وشفت بعينك فمازلت تشكك تشكك تشكك ...
تفتكر العيب على مين هنا ؟؟؟؟
نصيحة أخوية لك حتى تمنع هذا الشك هى أن تذهب لتقبييل الحجر الأسود 42 مرة مثل الحاج منيب فربما تصبح مثله متبعا الحديث النبوى

لا أسمع ..لا أرى ...لا أتكلم ... بل أجادل فقط

وبذلك تريح نفسك وتريحنا

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 18-03-2006
ماجد منيب ماجد منيب غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2005
ماجد منيب is on a distinguished road
عزيزي السيد/انا حر
سعدت كثيراً لمداخلتك الأخيرة، وأكثر ما اسعدني فيها هو:
1-وصفك لي بالصديق، وهذا شئ يشرفني.
2- وكلمة ماعاش اللي يزعلك.وانا باقولك ماعاش اللي يزعلك انت كمان.
سأبدأ بالرد، اول شئ أذكرك باعتراضي على ماحدث في العديسات ولم أؤيده، ولكن عارضت فقط مبدأ تعميم إن ده الجو السائد فيي مصر، ويمكن أنا لسة قايلها للمفدي،أنا لاأضطهد المسيحيينن فباشوف الناس بعينيه أنا.
وبالنسبة لكوني أحياناً لاأعلق على كل شئ فده بهدف تقليل الصدام، فبيننا نقاط اختلاف ونقاط اتفاق، وعلينا أن نرسخ نقاط الاتفاق أولاً. ثم هذا يحدث بالنسبة لك احياناً فقد ارى شيئاً على انه هاماً وبالنسبة لك لايمثل نفس الأهمية والعكس صحيح.
وعندما علقت على فرج فودة ولم اعلق على بباوي، كان بسبب ان سؤالك لي عن بباوي مبني على أساس اني اؤيد قتل فرج فودة وهذا غير صحيح، ولكن كان شعوري ساعة مامات انه .... وراح. فلذلك أصبح سؤالك لي عن بباوي غير ذي معنى ولكنني أراه نموذج يجب ألا يحتذى به للنفاق
حين ذكرت اننا ليس في حالة قتال كان هذا تعليقاً على آيات القنال في القرآن، وانها لاتنطبق علينا لأننا في حالة سلم، وان شاء الله سنبقى في حالة سلم. وقد ذكرت موقفاً كريماً منك تجاه مسلم، وهذا مألوف ومعتاد منكم أولاً ومنا ثانياً، والقصص كثيرة جداً وستتكرر ان شاء الله.
أخي انا حر، سنظل دائماً تجمعنا حوارات ومداخلات قيمة وطيبة ان شاء الله ، وارجو ألا تحرمني منها، واعذرني لتأخر في الرد هذه المرة لإني كنت مشغول. وللحديث بقية.
مع أطيب تمنياتي لك ولأفراد اسرتك بالتوفيق.
اخوك
ماجد

آخر تعديل بواسطة Servant5 ، 01-09-2007 الساعة 06:46 PM السبب: larger font
الرد مع إقتباس
قديم 18-03-2006
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة الأستاذ
يا أستاذ الخالد المحترم الأبشع من القتل كان هو حكم المحكمة الذى كرست الأعتداء على الأبرياء و تخفيف الحكم على الظالم إذا كان المظلوم مسيحيا؟! هذه هى البشاعة الحقيقية و إجرام أبشع من الجريمة ذاتها21 شخص قتلوا و مثل بجثثهم و يحكم على شخصين فقط 3 سنوات سجن و الحكم على واحد مسيحى معهم فوق البيعة !!! كأن المسيحين هما الى قتلوا نفسهم !!!
شيىء مقزز و مقرف من القضاء المصرى الذى أصبح ايضا عنصريا !!! ربنا يرحمنا ...
الرد مع إقتباس
قديم 19-03-2006
الأستاذ الأستاذ غير متصل
Registered User

evil

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة 2ana 7or
يا أستاذ الخالد المحترم الأبشع من القتل كان هو حكم المحكمة الذى كرست الأعتداء على الأبرياء و تخفيف الحكم على الظالم إذا كان المظلوم مسيحيا؟! هذه هى البشاعة الحقيقية و إجرام أبشع من الجريمة ذاتها21 شخص قتلوا و مثل بجثثهم و يحكم على شخصين فقط 3 سنوات سجن و الحكم على واحد مسيحى معهم فوق البيعة !!! كأن المسيحين هما الى قتلوا نفسهم !!!
شيىء مقزز و مقرف من القضاء المصرى الذى أصبح ايضا عنصريا !!! ربنا يرحمنا ...
الاخت مسز انا حر القضاء المصري للأسف واقول للاسف شابة الكثير والكثير من عدم الحياد ولا الموضوعية وهو الامر الذي انعكس بالكامل على المجتمع بأكملة واقرب مثال لهذا ما حدث في الانتخابات الاخيرة من تزوير ورشوة وفساد فحديثك عن نظام قضائي يشوبة الكثير من الفساد ليس بالطبع شماعة تعلق عليها تلك الاحداث ولكن انا وانتى في هذا الموضوع للاسف لسنا الا متفرجين انتى تسمعين مسيحي الكشح وتصديقهم فورا بدون اي تردد وانا اسمع مسلمي الكشح واصدقهم ايضا بلا ادنى تردد وفي ذلك خطأ كبير لان كلا منا ينحاز الي شيعتة او طائفتة ويغض النظر عن كونة شخص موضوعي يتسم بالحياد وعدم المحاباة وسؤال اخير اقولة لك هل لو سمعتى من بعض المسيحين هناك ان من بدأ المشكلة وبدأ الفتنة مسيحين هل كنتى ستعلنين ذلك بكل قوة ام انك ستغضين البصر عن مثل هذة الجزئيات التى قد تعصف بالقضية بأكملها ؟
انا لا ادافع عن القتلة ولا السفاحين ولا عن من مثلوا بجثث مسيحين او مسلمين من اشقاء الوطن فالفتنة نائمة لعن الله من ايقظها ولكن يجب ان نقف على ما حدث بالظبط بدون الانحياز لأي طائفة لمجرد انتمائنا لنفس الفريق
شكرا
الرد مع إقتباس
قديم 25-08-2007
Gold User

للرفع والربط مع آخر خزعبلات الغـــــــلام الغلباوى المتأستذ

$$$$ كـــشف حســــــــــــــــــــــــــاب $$$$
http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=23695

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 25-08-2007
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
نهاره اسود مالوش ملامح بقى الاستاذ هو بتاع موضوع انتى وانا حر بوى فريند

وانا اقوووووووول

عموما اشكر ك ك لتذكيرنا بالموضوع اللى كمان فكرنا بايام كانت حلوة ولما الكل كان ايد واحده بتدافع كاخوة عن بعض

واسمحلى انق على ذاكرتك الجهنمية فى نبش مواضيع قديمة :))

على كل حال الاستاذ الغلباوى كشف الحساب لو لازم يتعمل لازم يتعمل ليك انت قبل اى شخص ...
الرد مع إقتباس
قديم 25-08-2007
الأستاذ الأستاذ غير متصل
Registered User

هل الصفاقة وقلة الادب اصبحت هي الصفة السائدة للحديث سواء كان من رجل او امرأة ؟
يبدو اننى كنت مخطيء عندما اعتبرت ان هناك فرصة للنقاش الجاد فقط

حقا . اخلاق عبيد
الرد مع إقتباس
قديم 25-08-2007
AleXawy AleXawy غير متصل
Banned

تاريخ التّسجيل: Jun 2006
AleXawy is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة الأستاذ مشاهدة مشاركة

حقا . اخلاق عبيد
لأ وانت الصادق " حقاً انها أخلاق محمدية واطـــــــــية !!! "

آخر تعديل بواسطة AleXawy ، 25-08-2007 الساعة 06:45 PM
الرد مع إقتباس
قديم 26-08-2007
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
إقتباس:

حقا . اخلاق عبيد
كدا كدا خليتوا الاستاذ عبد المولى يشتم روحو ويشتم مدامته كمان ويصف نفسه ويصفها بقله الادب والصفاقة ؟؟ معلش ربنا يهدى سرهم ...

خلاص خلاص ك ك مكانش قاصده يفضحك اوى كدا يعنى هو بس بيفهم الناس اصلك وفصلك ده لو عندك منهم يعنى ...

وخليك محترم بقى عشان تلاقى اللى يحترمك ده لو عرفت يعنى ...
اما عن اخلاق العبيد فبلاش تردد كلام خايب زيك وتخلى كلامك يجيبلك التهزئ

وانت يا "الكساوى" مش كل شوية تفكره بالموضوع ده خلى خيبتهم مدارية بلاش فضايح يا اخى
الرد مع إقتباس
قديم 26-08-2007
Gold User

إقتباس:

حقا . اخلاق عبيد
ياغــــــــلام ...

العبيد هم من يتبعون سيدهم الذى قال: " وَامْرَأَةً مُّؤْمِنَةً إِن وَهَبَتْ نَفْسَهَا لِلنَّبِيِّ إِنْ أَرَادَ النَّبِيُّ أَن يَسْتَنكِحَهَا خَالِصَةً لَّكَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ" (الأحزاب 50)

لذلك فعبد مثلك لايجرؤ أن يقول لا لرسول اللات إن أراد أن ينكح إمرأتك بل والأدهى أنك لن تستطيع أن تقول له لا إن أراد أن ينكحك أنت أيضا...
فقد كان لايترك كائنا حيا أو ميتا إلا ونكحه ....

فباللات عليك ياغــــــلام ....
من هم العبيد ومن هو الصفيق وقليل الأدب هنا؟؟؟؟؟

حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 01-09-2007
Gold User

موضوع جديد كتبه الغـــــلام الصفيق قليل الأدب يجعلنا نتساءل أين ذهبت عقلانية الغـــــلام الغلباوى المتأستذ ضابط أمن الدولة الذى طالما صدع رؤوسنا بالعقل والمنطق
وهو يردد ويكتب وينقل لنا مايكتبه الإرهابيين المسلمين ...
ليؤكد لنا العلاقة الوثيقة بين ضباط أمن الدولة وعتاة الإرهابيين المسلمين ....
فشكرا له على هذا الدليل الأكيد....

http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=23823

حمؤة بن أمونة

آخر تعديل بواسطة knowjesus_knowlove ، 01-09-2007 الساعة 11:29 PM
الرد مع إقتباس
قديم 23-02-2009
muhamed muhamed غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Feb 2007
muhamed is on a distinguished road
مشاركة: موضوع كبداية للتعارف

إقتباس:
بصراحة شديدة جدا انا مش عارف اقول اية ولا اتكلم ازاي وفي في دماغي الف فكرة وفكرة اللى انا قريتة في المنتدي دة عمرة ما يكون نابع ابدا من بنى ادمين من لحم ودم بيحسوا وبيفهموا وبيتالموا زي باقي الناس دة جنون بجد جنون وابشوع دراجت الجنون كمان لما احنا يا مصريين او يا عرب او حتى من اي ملة او اي دين او اي جنس نتكلم بالاسلوب دة شتيمة وقذارة وكلام غلط واكاذيب وحقد اسود دفين وجد نفسة بدون رقابة ولا ظابط ولا رقيب وبدأ يطلع واللى مش قادر كلمة يقولها في الحقيقة بيقولها على النت؟
هي دي الحرية بالنسبة لكم ؟

حتى الناس اللى اتكلمت بقمة العقل القيها في مواضيع تانية بتتغير زي الحرباية وبتتكلم بنفس الاسلوب المزري ؟ بجد انا مصدوم ومش مصدق اللى اتقال دة ؟
على كدة الدانيمارك والنرويج واي دولة تانية ليها مليون حق تقول اللى هي عايزة طالما احنا بنقول كدة

هو دة بقي موقع ومنتدي اقباط المهجر اللى بينادي برفع الظلم والاضطهاد ؟
هو دة اللى زعيمة مايكل منير اللى بينادي بالحرية والمساوة والكرامة لكل المصريين بغض النظر عن الدين ؟

انا مزعمش انى اعرف كتير عن المسيحية اكتر من رتوش بسيطة عرفتها من زمايلي المسيحين في الشغل او جيرانى لكن عمري ما تصورت في يوم من الايام ان يكون اللى جواهم وبيخبوه ومش عاييزن يعلنوه قدامنا ؟ لكن عمري ما تخيلت الوضع يكون بالاسلوب دة لكن مع ذلك ولحد ما بكتب السطور دي مكنتش عارف اقول اية اشتم والعن الكل وامشي بنفس مبدأكم واخرج من المنتدي دة بعد ما اشتم والعن ؟ لكن السؤال الاهم اشتم مين والعن مين ؟
العن سيدة ربنا كرمها من فوق سبع سموات وسمي سورة في القرأن بأسمها ؟ السيدة العذراء مريم مستحيل طبعا ولا العن السيد المسيح احد انبياء الله واية الله في الارض وشخصية عظيمة وحكيمة مثلة ؟ مستحيل طبعا ولا العن النفس البشرية اللى الشيطان ملاها حقد وكراهية وغل اسود

يمكن كلامي دة ميوصلش للكل ويمكن يتحذف نصة على الاقل ان متحذفش كلة لكن عايز اسأل سؤال واحد بس ( اية فايدة المنتدي دة وانتوا فاتحينة لية ؟ ) عشان تشتموا في الاسلام والمسلمين ؟
لا انتوا اول ولا اخر ناس شتموا الاسلام والمسلمين واهانوهم لكن في النهاية كسبوا اية ؟
الاسلام يا سادة من اكتر من 1400 سنة موجود ومن يوم ظهورة لحد اليوم وكل الحاقدين علية بيعملوا المستحيل عشان يهدوه لكن مع ذلك كل دة زي ما تكون عايز تهد جدار فولاذ بعود كبريت انا عايز اي واحد من المنتدي هنا وزي ما بتقولوا شارب من كيعانة من الاسلام وتعبان من الاضطهاد والكلام دة كلة يقولي لما شتم وقل ادبة بالاسلوب الوضيع دة استفاد اية ؟
استريح نفسيا ؟ اعصابة هديت لما شتم الاسلام ؟ وبعدين اية اللى جرا ولا حاجة حتى عندكم حاجة قريتها في المنتدي في الانجيل بتقول الشتامون لا يرثون ملكوت الله يبقي انتم بتعصوا ربكم من غير هدف وهل انتوا كدة باللى بتعملوة دة بتتقربوا بية لربنا ؟ لو ان المنتدي كلة مراهقين او شباب لسة صغير في السن ممكن اقول انه كلام عيل قالة وخلاص لكن المصيبة ان واضح ان معظمكم ناس كبيرة وفاهمة وتعي الكلام كويس

وعشان احسم الكلام دة كلة النهاردة زرت واحد مسيحي صاحبي مدرس كيميا في بيتة وقعدنا نتكلم وفتحت الموضوع دة وحكيتلة على الكلام دة كلة قالي( هفهمك الوضع بكلمتين دول شوية ناس مريضة وفاكرين نفسهم بيخدموا الدين واللي قلبهم على المسيح وكل واحد قاعد برة مطمن ان مفيش حد هيقولة تلت التلاتة كام زي اي عيل صغير مش عارف يتكلم وهو في الشارع مع اصحابة اللى اقوي منه بس اول ما يطلع بيتة ويحس بالامان يخرج لهم في البلكونة ويفضل يشتم فيهم وانصحك سيبك منهم لان دي اخلاق العبيد معدومي الحيلة )

دة كان نص كلامة واقسم بالله لم ازيد علية حرف ولم انقص منة حرف
ياريت حد يدينى تفسير على اللى بيحصل دة ووعد منى مستعد اسمع للصبح واقتنع كمان لكن شتيمة وقلة ادب وكلام قذر زي اللى قريتة دة اعتقد ان الواحد لازم يراجع نفسة مليون مرة قبل ما يقول كلمة واحدة يتحاسب عليها يوم الحساب

هل تعلم اخي خالد ...., اشعر حقا بما في نفسك من مراره من ما واجهته الي الان من معظم الاخوه المشاركين بالموضوع لكن اخي و بحياد تام المشكله ليست في دين بعينه سواء كان الاسلام او المسيحيه ( رغم عدم احترامي الشديد لهم ) و ليس في المسيحيين في مصر او لبنان او روسيا او المانيا او امريكا ., كلهم او معظمهم او حتي نصفهم و كذلك الحال مع المسلمين و اليهود و الجميع غيرهم

فمن يريد تحكيم عقله سيفعل ذلك لكن الكثير من الناس تفضل الطرق السهله و سياسه القطيع

المشكله ان لغه التطرف تغلب لغه العقل و يبدو ان المتطرفين اغلبيه في المنتديات الدينيه بحكم ان اهتمامهم بالدين يحكمهم اكثر من الاناس الاخرين و بالتالي يبحثون عنه في كل مكان بما فيه الانترنت و تحديدا المنتديات الدينيه

للعلم قمت بتجربه مشابهه مع منتدي اسلامي تقمصت فيه شخصيه مسيحي معتدل له خبره بالاسلام و حاولت التعرف على بعض الاخوه به و كانت النتيجه نفس الاستقبال ( الودي ) الذي لقيته انا و لقيته انت هنا

فقط نصيحه لك اخي .., لا تقع بفخ الكراهيه ., و لا تأخذ هؤلاء كمثال

تحياتي
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة