تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم جعل جميع المنتديات مقروءة

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 08-03-2006
الأستاذ الأستاذ غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2006
الأستاذ is on a distinguished road
موضوع كبداية للتعارف

بسم الله الرحمن الرحيم
تحية طيبة للجميع وبعد

انا عضو جديد هنا في المنتدي واتمنى ان شاء الله ان اجد الحوار الجاد في جنبات هذا المنتدي
وبداية احب ان اعرفكم بنفسي انا اسمي خالد وابلغ من العمر 29 عام مسلم والحمد لله واعمل في معلم في احدي المدارس الحكومية بالدقهلية واسكن في المنصورة ولي بالطبع الكثير والكثر من الاصداقاء المسيحين الذين اكن لهم كل الاحترام والتقدير سواء في محيط عملي او محيط اصدقائي او جيرانى اما دخولي هذا الموقع فكان نتيجة لمحاولة التعرف بشكل اخر على اقباط المهجر بشكل عام واسلوب حياتهم الاجتماعي خارج مصر وكان ذلك بالطبع بعد ان رأيت احدي حلقات الفضائيات وكانت تستضيف شخص يدعي مايكل منير ولم اكن قد سمعت عنه من قبل ولما حاولت معرفة المزيد عنة هدانى البحث على الانترنت للموقع والمنتدي عموما لذلك قررت التسجيل لا للمناقشة في الدين او المناظرات او الحوارات ولكن للتفاعل والتحدث مع شركاء واخوة الوطن حتى وان كانوا خارج الوطن لسبب او لاخر

عموما اتمنى ان اكون ضيفا مرحب بة هنا بينكم والا يكون المنتدي قاصر على المسيحين فقط
واعمالا بالقول الذي يقول ( تحدث لأراك )
ساحاول خلال الايام القادمة قراءة بعض المداخلات السابقة لأعرف جيدا بعض الاراء العامة والتوجهات السائدة عموما بالمنتدي
شكرا
الرد مع إقتباس
قديم 08-03-2006
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
اهلا بيك يا الاستاذ (خالد)

ونتمنى ان المنتدى تلاقلى فيه الحوار البناء اللى يكون مفيد للجميع
الرد مع إقتباس
قديم 08-03-2006
2ana 7or 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
2ana 7or is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة الأستاذ
بسم الله الرحمن الرحيم
تحية طيبة للجميع وبعد

انا عضو جديد هنا في المنتدي واتمنى ان شاء الله ان اجد الحوار الجاد في جنبات هذا المنتدي
وبداية احب ان اعرفكم بنفسي انا اسمي خالد وابلغ من العمر 29 عام مسلم والحمد لله واعمل في معلم في احدي المدارس الحكومية بالدقهلية واسكن في المنصورة ولي بالطبع الكثير والكثر من الاصداقاء المسيحين الذين اكن لهم كل الاحترام والتقدير سواء في محيط عملي او محيط اصدقائي او جيرانى اما دخولي هذا الموقع فكان نتيجة لمحاولة التعرف بشكل اخر على اقباط المهجر بشكل عام واسلوب حياتهم الاجتماعي خارج مصر وكان ذلك بالطبع بعد ان رأيت احدي حلقات الفضائيات وكانت تستضيف شخص يدعي مايكل منير ولم اكن قد سمعت عنه من قبل ولما حاولت معرفة المزيد عنة هدانى البحث على الانترنت للموقع والمنتدي عموما لذلك قررت التسجيل لا للمناقشة في الدين او المناظرات او الحوارات ولكن للتفاعل والتحدث مع شركاء واخوة الوطن حتى وان كانوا خارج الوطن لسبب او لاخر

عموما اتمنى ان اكون ضيفا مرحب بة هنا بينكم والا يكون المنتدي قاصر على المسيحين فقط
ساحاول خلال الايام القادمة قراءة بعض المداخلات السابقة لأعرف جيدا بعض الاراء العامة والتوجهات السائدة عموما بالمنتدي
شكرا
أهلا و سهلا بك وسط أخوة لك فى الوطن الواحد الذى نعيش فيه و يعيش فى داخل كل قبطى على أرض مصر الحبيبة و خارجها فى بلاد المهجر ...
الرد مع إقتباس
قديم 08-03-2006
yaweeka yaweeka غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
yaweeka is on a distinguished road
إقتباس:
تحدث لأراك
مرحبا بك يا عزيزى
انا ياويكا ، شاب مصرى مهاجر لأمريكا منذ فترة كبيرة (شوية نونو )

أول مرة رجعت مصر بعد طيلة غياب ، وأول مانزلت من الطيارة نزلت دمعة من عينى عند رؤية تراب مصر (الكتير جدا أوى خالص)
بصفتى واحد ممن يسمون أقباط المهجر (المفترى عليهم) اعرفك انهم وطنيون جدا ويحبون الخير لبلادهم ولا يكنون اى حقد او شر ضد بلدهم بل بالعكس ، هم يريدونها فى مصاف الأمم المتقدمة ويريدون تحويل بلدهم الى افضل بلد فى الدنيا (ويمدون يد المساعدة بس للى عايز يسمع منهم ويستفيد من خبراتهم)
الكثير منهم خرج من مصر مهموما بقضايا شخصية وعامة ومنهم من مر بأحداث تركت مرارة فى نفسه لذا فهم حساسون جدا لما يقع من ظلم على أى قبطى فى مصر لأنهم يتذكرون آلامهم الشخصية حينما يرون ما يحدث ، وبالطبع لا يمكنهم السكوت لأنهم تعلموا فى البلاد التى هاجروا اليها ان التفرقة شئ مخزى ينبغى ان يقف ضده الجميع وان فى الاختلاف والتنوع قوة ما بعدها قوة

ايه رأيك فى الكلام ده لغاية دلوقت؟

آخر تعديل بواسطة yaweeka ، 08-03-2006 الساعة 10:17 AM
الرد مع إقتباس
قديم 08-03-2006
الصورة الرمزية لـ smile
smile smile غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Jun 2003
smile is on a distinguished road
عزيزى الاساذ
اهلا بيك فى المنتدى
انا سمايل من اقباط المهجر واصلا من اقباط مصر المغضوب عليهم
مصرى من اصول مصرية اصيلة
وبرحب بيك تانى

حكمة اليوم
احنا ليش نستورد المعكرونه من الخارج ممكن نزرعها فى بلادنا العربيه
احد الحكام العرب

Mind Utter Devastation
الرد مع إقتباس
قديم 08-03-2006
baby baby غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Nov 2005
baby is on a distinguished road
اهلا يا استاذ خالد اتمنى تكون اخ دائم معانا
ونقدر نفيدك و تفهم ائلى انت عايزة
الرد مع إقتباس
قديم 08-03-2006
nabilms nabilms غير متصل
Registered User

nabilms is on a distinguished road
إقتباس:
بسم الله الرحمن الرحيم
تحية طيبة للجميع وبعد

شكرا

اولا:
اهلا بيك يا استاذ خالد فى المنتدى

ثانيا:
من مدى معاشرتك لاصدقائك وجيرانك المسيحيين ما هو شعورك نحوهم؟

ثالثا:
من واقع مشاهدتك لاحدى الفضائيات ومايكل منير ماذا تعرف عنه او عن أقباط المهجر حتى الان لنتمكن من افادتك مستقبلا

رابعا:
انت كضيف جديد نرحب بك جميعا ونحن نلتزم بالحوار الجاد البناء فى حدود الادب ونتمنى ان تستفيد معنا.

وربنا يستر وماتكونش غلاباوى

.
الرد مع إقتباس
قديم 08-03-2006
FAKHRY ABDELSAYED FAKHRY ABDELSAYED غير متصل
Registered User

FAKHRY ABDELSAYED is on a distinguished road
wrong start

khalid, tell me why you said i`m mosle((thank god)*******.don`t you think it is wrong start in coptic forum & it is kind of
feeling superior & bad attitude
i use to hear this statment from all moslem and i`ll be gratefull if you tell me now why you guys say that always
i`m not blaming you i know it IS THE CULTURE WE ARE COMING FROM ,BUT DON`T YOU AGREE WITH ME IT IS GOOD TIME NOW TO CHANGE THIS TRADITION AND THINK CAREFULLY BEFORE WE SAY ANYTHING IT MIGHT HURT SOMEBODY.LET US GET TOGETHER AS A HUMAN BEING AS EGYPTIAN AND CHANGE ALL & EVERY BAD WAY OF THINKINIG, LET US TEACHE OUR PEOPLE HOW THEY CAN DEAL TOGETHER AS
EGYPTIAN NOT COPTIC NOT MOSLEM.
الرد مع إقتباس
قديم 08-03-2006
الأستاذ الأستاذ غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2006
الأستاذ is on a distinguished road
Mrs 2ana 7or و 2ana 7or !
شكرا على ترحيبكم بي وان كان الاسم في حد ذاتة غريب هل انتم زوج وزوجة ام صداقة قوية من نوع البوي فريند واسف للتدخل فيما لا يعنينى ولكنة فقط الفضول من الاسم

yaweka كلامك كويس جدا وانا شايف ان شيء طبيعي ان الانسان المظلوم دايما بيحس بالظلم اسرع من اي حد تانى لانة بيواجهه هو نفسة وطبعا ومفيش مصري بجد الا ما يكون بيحب مصر حتى لو مش فيها اكيد بيحن لبلدة ووطنة ودة شيء مش غريب على المصريين طبعا

smile مصري وقبطي من المغضوب عليهم ؟ لية كفالله الشر المفروض اسمك سمايل مش الزرقاوي

baby شكرا على ترحيبك بيا وان شاء الله يكون وجودي معاكم يعود بالمنفعة علينا كلنا ويارب ميكونش مغضوب عليك انت كمان زي smile

nabilms شوف انا بتعامل مع الكل عادي جدا زي اغلب المصريين وعلى حد علمي المعاملة الطيبة والاسلوب المحترم هو الشيء اللى يخليك تتعامل مع اي حد وعلى سبيل المثال ايام زمان كان في يهود في مصر يعنى يهود ومسلمين ومسيحين والكل كان عايش اكيد طبعا كان بيحصل مشاكل ودي سنة الحياة لان الشيطان مش واقف يتفرج وبس لكن انا بحب اعامل الناس زي ما بحب يعاملوني ودة اساس المعاملة الصح لو انت محترم بتجبر الكل على احترامك

اما عن مايكل منير معرفش كتير عنة لكن احب طبعا اعرف بما انة شخص بيمثل قطاع عريض من ابناء الوطن في الخارج وبغض النظر عن كلامة الا انى حسيت بمصداقية في اسلوبة ويمكن دة اللى شجعنى ابحث عنة واعرف شوية عن الجانب دة

ياريت تكون فهمت كلامي وانا لا بحب الرغي ولا الغلبة متخفش ومش بحب افتى في حاجة معرفهاش

FAKHRY ABDELSAYED معلش ياريت تعيد كلامك بالعربي لانى في الانجليزي على ادي شوية بس اللى فهمتة انك بتسال انا قولت لية مسلم والحمد لله اعتقد ان كلمة الحمد للة مش وحشة يعنى او انا اللى فهمت سؤالك غلط ياريت توضح كلامك وشكرا
الرد مع إقتباس
قديم 08-03-2006
Registered User

إقتباس:
Mrs 2ana 7or و 2ana 7or !
شكرا على ترحيبكم بي وان كان الاسم في حد ذاتة غريب هل انتم زوج وزوجة ام صداقة قوية من نوع البوي فريند واسف للتدخل فيما لا يعنينى ولكنة فقط الفضول من الاسم

yaweka كلامك كويس جدا وانا شايف ان شيء طبيعي ان الانسان المظلوم دايما بيحس بالظلم اسرع من اي حد تانى لانة بيواجهه هو نفسة وطبعا ومفيش مصري بجد الا ما يكون بيحب مصر حتى لو مش فيها اكيد بيحن لبلدة ووطنة ودة شيء مش غريب على المصريين طبعا

smile مصري وقبطي من المغضوب عليهم ؟ لية كفالله الشر المفروض اسمك سمايل مش الزرقاوي

baby شكرا على ترحيبك بيا وان شاء الله يكون وجودي معاكم يعود بالمنفعة علينا كلنا ويارب ميكونش مغضوب عليك انت كمان زي smile

nabilms شوف انا بتعامل مع الكل عادي جدا زي اغلب المصريين وعلى حد علمي المعاملة الطيبة والاسلوب المحترم هو الشيء اللى يخليك تتعامل مع اي حد وعلى سبيل المثال ايام زمان كان في يهود في مصر يعنى يهود ومسلمين ومسيحين والكل كان عايش اكيد طبعا كان بيحصل مشاكل ودي سنة الحياة لان الشيطان مش واقف يتفرج وبس لكن انا بحب اعامل الناس زي ما بحب يعاملوني ودة اساس المعاملة الصح لو انت محترم بتجبر الكل على احترامك

اما عن مايكل منير معرفش كتير عنة لكن احب طبعا اعرف بما انة شخص بيمثل قطاع عريض من ابناء الوطن في الخارج وبغض النظر عن كلامة الا انى حسيت بمصداقية في اسلوبة ويمكن دة اللى شجعنى ابحث عنة واعرف شوية عن الجانب دة

ياريت تكون فهمت كلامي وانا لا بحب الرغي ولا الغلبة متخفش ومش بحب افتى في حاجة معرفهاش

FAKHRY ABDELSAYED معلش ياريت تعيد كلامك بالعربي لانى في الانجليزي على ادي شوية بس اللى فهمتة انك بتسال انا قولت لية مسلم والحمد لله اعتقد ان كلمة الحمد للة مش وحشة يعنى او انا اللى فهمت سؤالك غلط ياريت توضح كلامك وشكرا
I`M SORRY I DON`T HAVE ARABIC KEYBOARD
الرد مع إقتباس
قديم 08-03-2006
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
[QUOTE]
إقتباس:
[B]Mrs 2ana 7or و 2ana 7or !
لا يا استاذ خالد احنا زوج وزوجه وقريبا سينضم الانجال انشالله

وخلى بالك فى مثل بيقول الفضول قتل القطه

الرد مع إقتباس
قديم 08-03-2006
nabilms nabilms غير متصل
Registered User

nabilms is on a distinguished road
إقتباس:

هل يا ترى بعد الشر يعنى بعد 100 سنة ممكن احفادك يقولوا كان فيه زمان مسيحيين فى مصر خصوصا بعد الاعتداءات المستمرة على الاقباط وقتلهم هل سمعت عن هذه الحوادث فى مصر وما هو شعورك ورد فعلك تجاهها؟

إقتباس:
انا لا اقصد المعنى اللى انت فهمته انا اقصد حاجة تانية باقى الاعضاء الافاضل اكيد فهموها وعذرا سامحنى

.
الرد مع إقتباس
قديم 08-03-2006
الصورة الرمزية لـ smile
smile smile غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Jun 2003
smile is on a distinguished road
إقتباس:
لان الشيطان مش واقف يتفرج وبس لكن انا بحب اعامل الناس زي ما بحب يعاملوني ودة اساس المعاملة الصح لو انت محترم بتجبر الكل على احترامك
الشيطان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الاسلوب دى مش غريب عليا
يا عم ابليس شغال كويس
وفى نفرات من الاباليس كويسين ومومنين

حكمة اليوم
احنا ليش نستورد المعكرونه من الخارج ممكن نزرعها فى بلادنا العربيه
احد الحكام العرب

Mind Utter Devastation
الرد مع إقتباس
قديم 08-03-2006
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road
شوف ياحاج خالد...

أنا دايما أحب آجى فى الآخر وأجيب الخلاصة....

المنتدى هنا سياسى وليس دينى ومن أهم أهداف السياسيين فضح السياسيين الآخرين لعزلهم عن الناس ...

وأهلا بك على أى حال تختار....

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

آخر تعديل بواسطة admin1 ، 08-03-2006 الساعة 04:53 PM
الرد مع إقتباس
قديم 08-03-2006
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة knowjesus_knowlove
شوف ياحاج خالد...

أنا دايما أحب آجى فى الآخر وأجيب الخلاصة....

المنتدى هنا سياسى وليس دينى ومن أهم أهداف السياسيين فضح السياسيين الآخرين لعزلهم عن الناس ...

وأهلا بك على أى حال تختار....
MY BROTHER KNOW JESUS KNOW LOVE I LOVE YOU SO MUCH

آخر تعديل بواسطة admin1 ، 08-03-2006 الساعة 04:54 PM
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

خيارات الموضوع
طريقة العرض

قوانين المشاركة