تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 09-03-2006
admin1
GUST

إقتباس:
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة knowjesus_knowlove
أما أخى العزيز أدمن1 فكثيرا ماحذف بعضا من ردودى من قبل ربما لعدم فهم مقصدى وقت الحذف ولكنه دائما مايقتنع بما أكتبه بعد شرح وجهة نظرى....
فالجزء الذى تم حذفه هو تقريبا وعلى ما أذكر (لأننى لم أحفظ هذا الرد كما إعتدت بكل أسف)

وبالطبع أنا أفهم أن سبب الحذف أن الأستاذ خالد هو عضو جديد وقد دخل المنتدى بكل أدب ولذلك يجب أن نستقبله بالترحيب فقط دون الدخول فى أمور دينية ...
وأنا بالطبع أوافق على ذلك وقد رحبت بالكثير من المسلمين من قبل بكل ود ومحبة طالما كانت بداياتهم مشجعة وبعيدة عن الفذلكة الإسلامية المعتادة...

ولكن الأستاذ خالد ورغم أدبه و أخلاقه الواضحة إلا أنه أخطأ بدون وعى منه وكعادة كل المسلمين عندما ذكر أنه مسلم والحمد لله والتى أفهم منها على الفور أننى كافر أو ****** أو يهودى أو وثنى والعياذ بالله ... ولذلك وجدت أنه لابد أن أفوقه أولا بما كتبت وحتى ينتبه لما سيأتى .. وأعتقد ياعزيزى أدمن1 أنك ذكرت من قبل أنه لن يتم السماح بهذه المصطلحات الإسلامية من نوعية تسميتنا بال***** والدعوات من عينة جزاكم اللات وكتبها فى ميزان حسناتكم الديجيتال

أما أخى العزيز أدمن1 فكثيرا ماحذف بعضا من ردودى من قبل ربما لعدم فهم مقصدى وقت الحذف ولكنه دائما مايقتنع بما أكتبه بعد شرح وجهة نظرى....
فالجزء الذى تم حذفه هو تقريبا وعلى ما أذكر (لأننى لم أحفظ هذا الرد كما إعتدت بكل أسف)

إقتباس:
وبما أن محمد بن آمنة كان سياسيا بدليل أن الإسلام دين ودولة وعلى هذا الأساس أقام الدولة الإسلامية .. لذلك فمن حقنا كسياسيين أن نكشف حقيقته المؤكدة بالدلائل والبراهين على أنه كان قاتلا سفاحا مغتصبا سارقا قاطع طرقا زانيا بل وإبن زانية أيضا ..

فربما يعجبك منتدانا على هذا الحال ياحاج خالد وربما لايعجبك

وأهلا بك على أى حال تختار....
وبالطبع أنا أفهم أن سبب الحذف أن الأستاذ خالد هو عضو جديد وقد دخل المنتدى بكل أدب ولذلك يجب أن نستقبله بالترحيب فقط دون الدخول فى أمور دينية ...
وأنا بالطبع أوافق على ذلك وقد رحبت بالكثير من المسلمين من قبل بكل ود ومحبة طالما كانت بداياتهم مشجعة وبعيدة عن الفذلكة الإسلامية المعتادة...

ولكن الأستاذ خالد ورغم أدبه و أخلاقه الواضحة إلا أنه أخطأ بدون وعى منه وكعادة كل المسلمين عندما ذكر أنه مسلم والحمد لله والتى أفهم منها على الفور أننى كافر أو ****** أو يهودى أو وثنى والعياذ بالله ... ولذلك وجدت أنه لابد أن أفوقه أولا بما كتبت وحتى ينتبه لما سيأتى .. وأعتقد ياعزيزى أدمن1 أنك ذكرت من قبل أنه لن يتم السماح بهذه المصطلحات الإسلامية من نوعية تسميتنا بال***** والدعوات من عينة جزاكم اللات وكتبها فى ميزان حسناتكم الديجيتال

المنتدى ليس مخصصا للأقباط فقط بل أيضا للمسلمين وغيرهم.

حدث فى الماضى اننا خسرنا أناس معتدلين وربما حولناهم بأنفسنا الى أعداء لنا نتيجة لحدتنا معهم وطريقة استقبالنا لهم ، كونه يقول انه مسلم والحمد لله ليس فيه انتقاص منا ، هذا شأنه وهذه عقيدته التى يفخر بها ، كمن يقول منا مثلا انه قبطى يفخر بقبطيته ، لا اعتقد انه يعنى الاساءة للآخرين بقدر فخره بكينونته
يقول سليمان الحكيم: "الجواب الليّن يصرف الغضب والكلام الموجع يهيج السخط " سفر الأمثال 1:15 ،

حتى لو كان العضو المسلم قد قصد اهانة كان يمكننا ان نكسبه صديقا لنا بتوضيح وجهة نظرنا بدلا من ان ننفره منا بالحديث عن رسوله...الخ
الرد مع إقتباس
قديم 09-03-2006
NEW_MAN NEW_MAN غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
NEW_MAN is on a distinguished road
خالد
مرحبا بك اخا عزيزا ومحبوبا

في نتظار اولى مشاركاتك معنا

الله ينير بصائرنا حميعا
الرد مع إقتباس
قديم 09-03-2006
iwcab iwcab غير متصل
Registered User

iwcab is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة الأستاذ
[ايام زمان كان في يهود في مصر يعنى يهود ومسلمين ومسيحين والكل كان عايش [/B]

الكلام ده ايام الإنجليز

لكن بعد ثورة الضباط المسلمين طفشّوا الأجانب واليهود وأغنياء الأقباط وجزء من الشعب

وحالياً كله عاوز يطفش
الرد مع إقتباس
قديم 09-03-2006
faraway5050 faraway5050 غير متصل
Silver User

تاريخ التّسجيل: Jun 2003
faraway5050 is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة admin1
المنتدى ليس مخصصا للأقباط فقط بل أيضا للمسلمين وغيرهم.

حدث فى الماضى اننا خسرنا أناس معتدلين وربما حولناهم بأنفسنا الى أعداء لنا نتيجة لحدتنا معهم وطريقة استقبالنا لهم ، كونه يقول انه مسلم والحمد لله ليس فيه انتقاص منا ، هذا شأنه وهذه عقيدته التى يفخر بها ، كمن يقول منا مثلا انه قبطى يفخر بقبطيته ، لا اعتقد انه يعنى الاساءة للآخرين بقدر فخره بكينونته
يقول سليمان الحكيم: "الجواب الليّن يصرف الغضب والكلام الموجع يهيج السخط " سفر الأمثال 1:15 ،

حتى لو كان العضو المسلم قد قصد اهانة كان يمكننا ان نكسبه صديقا لنا بتوضيح وجهة نظرنا بدلا من ان ننفره منا بالحديث عن رسوله...الخ

الحقيقه ادمن عنده حق وكلامه صحيح 100% وفعلا ربنا يباركه وياريت من الان نكسب اصدقاء جدد

آخر تعديل بواسطة Servant5 ، 25-08-2007 الساعة 10:13 AM السبب: تصحيح أكواد
الرد مع إقتباس
قديم 09-03-2006
sammy sammy غير متصل
Gold User

sammy is on a distinguished road
كلام الأدمن كلام معقول ولذلك سأبدأ بالتعريف بنفسى يااستاذ خالد
أنا والحمد والشكر الجزيل لله لست مسلما...

وسنى 35 سنة أقل قليلا أو أكثر قليلا..
وأعمل قومسيونجى فى نيويورك شارع وول ستريت ناصية برودواى. (بصراحة مش عارف يعنى ايه قومسيونجى لكن متهيألى هى دى شغلتى) فمتأخذنيش.
أية خدمة أخرى؟؟؟

طبعا مسحت جزء من مشاركة اوريجانوس لأنها احتوت على سب وشتم. والغريب أن واحد يسأل ليه؟ كأنه مش عارف إنه شتم وسب شخص ما...
أنا إبتدأت اتضايق من شرح كل حذف وكل تصرف... اللى شايف انى لا أصلح لتولى الإشراف يفتح موضوع وياخد فيه الأصوات على منعى من الأشراف ولحد ما يتم منعى من الإشراف سأمسح ما أظن أنه غير مناسب من مشاركات وبدون ابداء الأسباب, إن كانت لكم ثقة فى صواب أحكامى أنا سأظل مشرف وإن شككتم فبلا منها شغلانة...
طبعا سأمسح أية تحية توجه ل ك.ك. ولفانوس الأصلى, وياويكا وحنا ...
لكن عندى سؤال محيرنى هل نيومان الذى معنا هو هو نيومان بتاع زمان؟؟؟ أرجو من يعرف الإجابة أن يرشدنى لأنى شوية متلخبط...
وسلام ومحبة...
قديم 09-03-2006
الصورة الرمزية لـ bolbol
bolbol bolbol غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2004
bolbol is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة sammy
أنا والحمد والشكر الجزيل لله لست مسلما...

وسنى 35 سنة أقل قليلا أو أكثر قليلا..
..

مش كانوا 60 سنة من يومين..........
الرد مع إقتباس
قديم 09-03-2006
sammy sammy غير متصل
Gold User

sammy is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة bolbol
مش كانوا 60 سنة من يومين
فرق عملة يابلبل إنت مش متابع داو جونز وناسداك ولا إيه؟
كمان كانوا ستين هجرى لكن ميلادى طلعوا 35 وشوية....
قديم 09-03-2006
NEW_MAN NEW_MAN غير متصل
Registered User

إقتباس:

لكن عندى سؤال محيرنى هل نيومان الذى معنا هو هو نيومان بتاع زمان؟؟؟ أرجو من يعرف الإجابة أن يرشدنى لأنى شوية متلخبط...
وسلام ومحبة...
There is only Two NewMan

NEW_MAN

Which is myself

and

New_ManII

so this is the story
and that's my history

and This is for you Sammy
الرد مع إقتباس
قديم 09-03-2006
الصورة الرمزية لـ bolbol
bolbol bolbol غير متصل
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة NEW_MAN
There is only Two NewMan

NEW_MAN

Which is myself

and

New_ManII

so this is the story
and that's my history

and This is for you Sammy

زي محمد و محمدين كده

بس نيو مان مكنش ينفع نيومانين

فعمله نيو مان II

آخر تعديل بواسطة bolbol ، 09-03-2006 الساعة 05:00 PM
الرد مع إقتباس
قديم 09-03-2006
الصورة الرمزية لـ bolbol
bolbol bolbol غير متصل
Registered User

إقتباس:
فرق عملة يابلبل إنت مش متابع داو جونز وناسداك ولا إيه؟
كمان كانوا ستين هجرى لكن ميلادى طلعوا 35 وشوية....

ههههه مش عارف حاسس ليه أنهم أد ال 35 دول
الرد مع إقتباس
قديم 09-03-2006
Mena0064 Mena0064 غير متصل
Registered User

Mena0064 is on a distinguished road
أهلا بيك يا خالد، كل عضو هنا لية إسلوب و ميول، أنا شخصيا دمى تقيل و ميولى سياسية.

أنا إسكندرانى 27 سنة لا يفوت يوم إلا و أتمنى أن تتحقق المساواة و يسود حكم القانون فى مصر و أرجع أعيش فيها تانى. معظم الأعضاء هنا لا يفضلوا التصريح بتفاصيلهم الشخصية، فماتزعلش.
الرد مع إقتباس
قديم 09-03-2006
الصورة الرمزية لـ fanous2102
fanous2102 fanous2102 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
fanous2102 is on a distinguished road
انا قبطي مسيحي مصري حتي النخاع
عايش في موزمبيق و اسمي فانوس من الارض القبطيه المصريه المحتله
و حكايه موزمبيق دي لاسباب امنيه بنت عدليه
قديم 09-03-2006
honeyweill honeyweill غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
honeyweill is on a distinguished road
thu

هاي خالد اهلا بيك مصري في وسطنا
انا كمان اسمي احمد وعايش في المنصوره لما هتاكد انك مسلم معتدل اكيد ان شاء الله هتعرف عليك واكيد هتحبي لاني ديما ناجح في علاقتي مع الناس والحمد لرب المجد
وطبعا مش عايز اقولك انك لازم تحافظ علي هدوءك من اي عضو يحاول ان يستفذك بشتائم او خلافه او حتي يسب الدين الاسلامي لاستفزازك ازا كنت عايز المنتدي والاعضاء وتعمل صدقات ولان في هنا ناس جميله وانت شفت بنفسك اهه تاكد انك لازم تستحمل علشانهم
...........................
انت جيت هنا علشان مايكل : انا كمان جيت هنا لنفس السبب وكذا سبب تاني متتخيلش الانسان ده اد ايه ملاك صدقني انا متابعه من زمان وبطارده في تحركاته ( مطارده الفراشات للورد طبعا) فتاكد انك جيت هنا بسبب رئيس المنظمه واعلي الاشخاص نجوميه وغدا سيكون اقوي وده بدعوات محبيه وانا اولهم
(ببحبك يا مايكي)
.........................
انا مع كلام ادمن وقلته كتير اننا لازم نكون مع بعض مسلم ومسيحي ولازم المنتدي يهتم بالمسلمين المعتدلين لانهم هم الشوكه في ظهر المتعصبين اعداء مصر واولهم الاخوان الغربان ومن تبعهم او قلدهم عن جهل او تخلف وضربت امثله كتير وانا بدافع عن القضيه او بهاجم الاخوان خاصه لانهم جزء من القضيه وما يحدث لنا مع اي حد لما بيسالني انت مسلم او مسيحي وبيعرف اني مسلم بيخرس خالص لانه لو عرف اني مسيحي او خلافه هيقولي منتا متحبقش الاخوان لانك مسيحي
فتاكدوا جميعا ان المعتدلين من المسلمين الي هما المثقفين واهل العلم والفئات البسيطه هما الحل والشوكه في ظهر الارهابين ومهاجمه ووقف زحف الاخوان الغاشم علي مصرنا الغاليه
الرد مع إقتباس
قديم 09-03-2006
NEW_MAN NEW_MAN غير متصل
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة prin
هاي خالد اهلا بيك مصري في وسطنا
انا كمان اسمي احمد وعايش في المنصوره لما هتاكد انك مسلم معتدل اكيد ان شاء الله هتعرف عليك واكيد هتحبي لاني ديما ناجح في علاقتي مع الناس والحمد لرب المجد
وطبعا مش عايز اقولك انك لازم تحافظ علي هدوءك من اي عضو يحاول ان يستفذك بشتائم او خلافه او حتي يسب الدين الاسلامي لاستفزازك ازا كنت عايز المنتدي والاعضاء وتعمل صدقات ولان في هنا ناس جميله وانت شفت بنفسك اهه تاكد انك لازم تستحمل علشانهم
...........................
انت جيت هنا علشان مايكل : انا كمان جيت هنا لنفس السبب وكذا سبب تاني متتخيلش الانسان ده اد ايه ملاك صدقني انا متابعه من زمان وبطارده في تحركاته ( مطارده الفراشات للورد طبعا) فتاكد انك جيت هنا بسبب رئيس المنظمه واعلي الاشخاص نجوميه وغدا سيكون اقوي وده بدعوات محبيه وانا اولهم
(ببحبك يا مايكي)
.........................
انا مع كلام ادمن وقلته كتير اننا لازم نكون مع بعض مسلم ومسيحي ولازم المنتدي يهتم بالمسلمين المعتدلين لانهم هم الشوكه في ظهر المتعصبين اعداء مصر واولهم الاخوان الغربان ومن تبعهم او قلدهم عن جهل او تخلف وضربت امثله كتير وانا بدافع عن القضيه او بهاجم الاخوان خاصه لانهم جزء من القضيه وما يحدث لنا مع اي حد لما بيسالني انت مسلم او مسيحي وبيعرف اني مسلم بيخرس خالص لانه لو عرف اني مسيحي او خلافه هيقولي منتا متحبقش الاخوان لانك مسيحي
فتاكدوا جميعا ان المعتدلين من المسلمين الي هما المثقفين واهل العلم والفئات البسيطه هما الحل والشوكه في ظهر الارهابين ومهاجمه ووقف زحف الاخوان الغاشم علي مصرنا الغاليه

الجدع ده ياما مخابرات يا اما >>>>>
الرد مع إقتباس
قديم 09-03-2006
honeyweill honeyweill غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
honeyweill is on a distinguished road
هههههههههههههههههههههههههههه
حلوه
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة