تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 02-06-2005
elmafdy elmafdy غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
elmafdy is on a distinguished road
رجاء هام

رجاء هام

الى جميع الاخوه الشتامين , يرجى الحفاظ على هذا المنتدى راقيا خاليا من أى شتائم , و من يريد ان يشتم فلينتقل الى اى منتدى أخر .

و شكرا

المفدى
الرد مع إقتباس
قديم 02-06-2005
hanysamir
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة elmafdy
رجاء هام

الى جميع الاخوه الشتامين , يرجى الحفاظ على هذا المنتدى راقيا خاليا من أى شتائم , و من يريد ان يشتم فلينتقل الى اى منتدى أخر .

و شكرا

المفدى
الاخ الفاضل المفدى

ازى كنت ترى انى وجهت شتيمة لأحد فأرجو ان تبلغ المشرفين فورا ليقوموا بحذف كلامى لأنك صاحب الموضوع و ده من حقك.

تحياتى
الرد مع إقتباس
قديم 02-06-2005
Mena0064 Mena0064 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
Mena0064 is on a distinguished road
الأخ هانى سمير، واضح إنك زعلان من المنتديات الإسلامية من النوع إياه، كلنا عارفين بوجودها و رائحتها العفنة فى وضوح الشمس. السؤال هنا هو هل ترضى يبقى منتدى الأقباط زيها؟
الأخ المفدى، أتفق معاك، أنا يمكن بس علشان ميولى سياسية دايما أحول الموضوع لسياسة بس أنت معاك حق أى موضوع ممكن النقاش فية طالــــــــــما إن المتحاورين عندهم القدرة على النقاش بإسلوب مقبول و تقبل الإختلاف.
الأخ غلباوى، على قد ما أنا متفق معاك فى نقط كتير على قد ما أنا مستغرب من إنك مش واخد بالك من تجاوزات المسلمين فى مصر ضد الأقباط. أنا لية عندك طلب، حط نفسك مكان المسيحيين لمدة شهر واحد و كل ما تمشى فى الشارع أو تفتح التليفزبون عد كدة كام حاجة ممكن تضايق الإنسان المسيحى و كام حاجة تبسطة. لاحظ كدة التعليقات على اللى لابسين صليب أو الكلام اللى بنسمعة فى خطب الجمعة أو الشرايط إياها، مش ممكن تقدر كم الشد العصبى و الكبت اللى بتسببة الحاجات دى.
الرد مع إقتباس
قديم 02-06-2005
hanysamir
GUST

[QUOTE=Mena0064]الأخ هانى سمير، واضح إنك زعلان من المنتديات الإسلامية من النوع إياه، كلنا عارفين بوجودها و رائحتها العفنة فى وضوح الشمس. السؤال هنا هو هل ترضى يبقى منتدى الأقباط زيها؟
QUOTE]

طبعا لأ و مليون لأ يا مينا لأن اسلوبنا لازم يكون مختلف عن اسلوبهم تماما و ياما ناس كتير اتكلمت فى الموضوع ده و لو عاوزين نقول الحق اللى بيعمل الكلام ده ميزيدوش على عدد اصابع الايد و الباقى كلهم ناس فى منتهى الاحترام لكن الاخ اياه عمال يعمم و رديت عليه من قبل فى النقطة دية لكن طبعا سكت و مردش و الشئ المستفز انه عاوز يربط الكلام اللى بيتقال فى منتدى على النت زيه زى اى منتدى تانى بحقوق المسيحيين فى مصر و ده كلام فى منتهى الغرابة و الاستفزاز.

آخر تعديل بواسطة hanysamir ، 02-06-2005 الساعة 10:05 PM
الرد مع إقتباس
قديم 03-06-2005
غلاباوي
GUST

وانا على اتم استعداد يا مفتى للحوار الناضج المهذب ...

ولكن ارجو تجاهل اي اسلوب ساخر او شتائم او اي نوع من ازدراء الاديان الذي يحدث وبكثرة من اعضاء معرفون بالاسم وانت تعرف ذلك
الرد مع إقتباس
قديم 04-06-2005
elmafdy elmafdy غير متصل
Moderator

الى المحبوب هانى

اخى الحبيب هانى
لم أكن اقصدك مطلقا حينما تحدثت عن الاخوه الشتامين , و اسف اذا كنت فهمت ذلك , كل ما فى الامر اننى خشيت ان تبدأ الشتائم و التهم من الطرفين و يفقد المنتدى قيمته و الهدف منه , و اعتقد انك تتفق معى فى الرأى , و بالطبع يشرفنى و يشرف المنتدى ان تشارك فيه بأرائك و اضافاتك التى طالما اعجبت بها يا عزيزى .

و الرب يبارك و يهدى الجميع

المفدى
الرد مع إقتباس
قديم 04-06-2005
elmafdy elmafdy غير متصل
Moderator

فلنبدأ يا عزيزى غلاباوى

العزيز جدا غلاباوى
أولا تحيه طيبه لك و لنبدأ حوارنا الراقى الذى أثق انه سيقرب بيننا كأصدقاء , و أسمح لى أن ارتب حوارى فى بعض نقاط سيكون عليك يا عزيزى ان تجينى عليها بنفس الترتيب :

1- فنتعرف فى حدود المسموح : انا المفدى - مهندس - من القاهره - عمرى حوالى 35 سنه , أحب مصر بكل ما فيها و رغم كل ما فيها.

2- الديانه : أنا مسيحى أزعم أننى متدين فاهم لروح الديانه المسيحيه و التى تنص على محبة الجميع حتى من يكنون لى الكراهيه و الشر , لا اهدف لأى مناصب أو مراكز او ثروه على الارض , كفايه بس اربى العيال

3- اسمح لى كمسيحى ان أوضح لك موقفنا كطرف من طرفى الامه تجاه الطرف الاخر حتى و ان كان سلبى , فنحن كمسيحيين فى مصر يجمعنا جميعا موقف واحد هو :
أولا : نحن لا نؤمن ان الاسلام ديانه سماويه و لا نعترف به , اسف فى كلامى هذا و لكن لكى نحل اى مشاكل داخليه بينا كوطن واحد يجب ان نتصارح بالحقائق لنفرق بين الصح و الغلط , خاصة و اننى اعرف انكم ايضا لا تؤمنون بنا و تعتبروننا كفار محرفين .
ثانيا : ايضا داخل كل المسيحيين فى مصر قناعه ان مصر هى وطننا و ان الاسلام دخلها بالحرب و القتل و سفك الدماء و بالتالى بداخلهم قناعه اننا تحت احتلال و ان المسلمين غزاه احتلوا البلد و ظلمونا , اعتذر مره أخرى خاصة اذا كان الكلام حاد , و عموما انا موقفى الشخصى مختلف نوعا ما و سأخبرك به لاحقا .
ثالثا : لأجل ما سبق أصبح المسيحيين سلبيين مبتعدين عن كل امور الحياه العامه فى مصر , خاصة و أن من يريد منا ان يدخل فى سلك المناصب العامه أصبح مطالب ان ينافق المسلمين طوال الوقت او يخفى ديانته كأنها عوره و أعتقد ان اغلب المسيحيين يرون ذلك عار و نفاق .
رابعا : رغم كل ذلك اعتقد ان كل المسيحيين يحبون مصر جدا و لا يتنكرون لها ابدا .

ذلك هو موقفنا كمسيحيين نحيا داخل هذه البلد و أود ان تعرفنى موقف المسلمين منا و من البلد بنفس الصراحه و بدون قلق ان يساء الفهم .

عندى الكثير لأتحدث فيه و لكن حتى لا يكون الحوار من طرف واحد , اكتفى بتلك النقط و انتظر منك الرد الذى نعرف به بعض اكثر لننتقل لنقط اخرى فى حوارنا
و اهلا بأى مشارك فى الحوار من الطرفين

المفدى
الرد مع إقتباس
قديم 05-06-2005
غلاباوي
GUST

الاخ العزيز المفدي .. تحية طيبة وبعد ...
طبعا انا سعيد انى بلتقي بشخص هنا في المنتدي بيحاول يكون موضوعي ومهذب ومتحضر في الاسلوب .. لان زي ما انت عارف هو دة السبيل الوحيد لوجود حوار او تحاور بيننا .. وأؤكد للجميع ان الحوار رغم انه بينى وبينى المفدي الا انني ارحب بالنقاش الهادئ الهادف من جميع الاطراف ... واعتقد ان لكلانا ( انا والمفدي ) كامل الحق في تجاهل السباب او البذائات او اساليب المراوغة والسخرية المعهودة في بعض الأفات الموجودة بالمنتدي ... وذلك بتجاهلهم تماما كانهم لم يكتبوا شيئا ....
بخصوصي

1- انا غلاباوي ( لا اعتقد ان الاسم سيشكل اي عائق ولا احب الكذب او ادعاء اي اسم ) تعديت الان عقدي الثالث من العمر ( يعنى مش مجرد مراهق بيدخل يتكلم وخلاص بدافع العصبية ) .. واعمل بالقطاع العام ............................

2- مش هقولك انا مصري حتى النخاع او لو لم اكن مصريا لوددت ان اكون مصريا .. ومصر هي امي نيلها هو دمي ... الخ .. بس انا اتولدتفي مصر وعشت في مصر وللعلم زرت بلاد كتيرة جدا وبدون تحيز ملقتش زي الانسان المصري في كل شيء .. يمكن فقير يمكن في بعض الاحيان تعييس لكنه متفرد بأشياء كتييرة اوي عن اي حد في العالم
اما موضوع انا مصري واعتز بعروبتى والقومية العربية والحاجات دي كلها فصدقنى انا اللى بيربطنى بالعرب هو دينى ولغتى العربية ليس الا ... ما دون ذلك بصنفهم تحت مرتبة
( العرب جرب .. وشوية محدثين نعمة ) ليس الا ومش عايز اقولك موقفي العدائي دة لية لانه ظاهر للعيان وقمة السلبية العربية في حل مشاكلهم هي اللى خلت الكل يبص لهم النظرة دي ومايبقاش ليهم قيمة .... مش هطول عليك بس انا فعلا مصري ابا عن جد وبعتز بمصريتى جدا جدا .. وأرفض اي تقسيم عنصري غبي يحاول يشير ان مسلمين مصر مجرد غزاة قدموا من الجزيرة العربية ... لان زي ما جه من الجزيرة العربية جه تجار وشعوب من جميع انحاء العالم واستوطنوا بمصر .. والكلام دة مش كلامي لدرجة انهم وصفوا مصر بالبوتقة اللى بتنصهر فيها شعوب العالم ... ايجاز لكل الكلام دة انا مصري

3- ديانتى والحمد لله الاسلام .. وباكد في اول الحديث زي ما أكدت قبل كدة انى لا بدقن ولا زبيبة ولا جلابية قصيرة .. ولا بتاع قال الله ولا قال الرسول (صلي الله علية وسلم ) .. وبرضة مش مسلم من اياهم اللى مسلم بالبطاقة وبس ,, انا شخص عادي جدا بتكلم عادي جدا ولا بحاول أأسلم حد او اعمل تقية زي ما بتقولوا .. اللي عايز يسلم يسلم واللى مش عايز براحتة ... كل واحدة مسؤول عن نفسة ومصيرة كل شيء قدام الانسان واضح وحتى لو شيء غامض عندة عقلة يفكر بيه ويستدل بيه وقلبة يحس بيه ويعرف بيه ... يعنى لما اتكلم معاك مش هشتغل معاك كلام قص ولزق لان كلام مش كلامي مضمنش ببساطة انه يكون خالي من الاخطاء لاننا كلنا بشر ....انا بتكلم بلسانى لسان المواطن العادي اللى بيوزن الامور صح ...ومعندوش ادنى كراهيية لأي حد حوالية الا للي يأذيه او يظلمه ...

بالمناسبة انا متربي على التسامح بين الناس وان ربنا اللى بيحاسب الكل في الاخر مش مجرد مسلم يدخل الجنة او مسيحي يدخل النار او الكلام دة .. وعشان الامر يكون واضح متربي وجيران بيتنا الباب في الباب مسيحين واكتر من الاهل وبناكل سوا ونخرج سوا وبنشارك بعض في كل حاجة ولحد النهاردة ,,, ولحد ماا اموت هتفضل علاقتنا بيهم كويسة جدا على اساس احترام متبادل وتقدير ..

4- موقفي من الدين المسيحي ., انا عمري ما حسيت في لحظة ان دين المسيحية مش دين او انه شيء عبثي او انى احاول اشتمة او اعامل في نظاق عملي اي حد على الاساس دة .. وحتى لو كنت كدة فا دينى الاسلامي بيحضنى على احترام الاديان السماوية ومنها المسيحية يعنى بحترم المسيحية والسيد المسيح وبوقرة .,. اما كون التوقير دة بيختلف بينا على اساس انه رسول الله ... وانكم تقدسونة كأله او انكم لا تعترفون بما تسمونه عيسى .. فكل ذلك بالنسبة لي لا يمثل اي شيء ... انا بحترم الدين وبحترم سيدنا عيسى علية السلام مهما كان موقفكم من الاسلام .ومش هنكر ان فيه في مصر اضطهاد الى حد ما لكن سكوتكم دة اللى خلا الحكام يعتبروكم شيء مهمش . يعنى للاسف انتوا اللى جبتوه لنفسكم وغصب عنى يا عزيزي لكن المنطق بيقول ازاي اجري وادور لك على حقك اذا كنت انت نفسك مش بتطالب بيه ؟ .... وللاسف الاضطهاد دة حاليا مش ليكم بس لا دة للشعب المصري بالكامل لكن انتوا بتحسوا بيه اكتر لانه ظلم على ظلم .. اما موضوع الغزاة المسلمين والكلام الساذج دة كلة بالنسبة لية ميساويش تمن الحبر اللى اتكتب بيه ... حتى الفتوحات الاسلامية بعد فتح مصر استمرت الفتوحات لليبيا وشمال افريقيا حتى اسبنيا .. يعنى الجيش مقعدش وبللط في مصر انما استمر في فتوحاته.. ومش هنكر ان في ناس منة استقروا في مصر او في قبائل نزحت على مصر زي القبائل اللى استوطنت الشرقية مثلا .. ولحد النهاردة بتلاقي الشراقوه ليهم بعض العادات والتقاليد العربية القديمة ..مازالت حتى اليوم ...

معلش طولت عليك .. انما ما تنساش ان اسمي غلابااااوي ..
ههههههههههههههههههه

مع تحياتي لك
الرد مع إقتباس
قديم 05-06-2005
elmafdy elmafdy غير متصل
Moderator

الله يسامحك يا أخى

العزيز غلاباوى
الله يسامحك يا أخى , قفلتها من قبل تبتدى , ما هو طبيعى لو كل الناس بتفكر زيك و عندها التحضر اللى عندك ما كناش ها نحتاج نقرب وجهات نظر و لا نبذل أى مجهود علشان البلد تتحسن .
انا باهزر طبعا بس حبيت ابعت لك رد سريع اقولك فيه ان كلامك عجبنى جدا و سأوافيك بتفاصيل اكثر فى رساله تاليه

المفدى
الرد مع إقتباس
قديم 05-06-2005
elmafdy elmafdy غير متصل
Moderator

خد عندك بقى الرد المفصل

عزيزى غلاباوى

بعد ان حييتك فى رساله خاصه دعنى اعقب على رسالتك :
1- كلامك يدل على انك انسان موضوعى متحضر, و لكن . . .
انا حينما أرسلت لك موقف المسيحيين من المسلمين قصدت أن اذكر لك الموقف الذى يعتنقه الاغلبيه , حتى و ان كنت اختلف معه فى بعض جزئياته , ما أود أن اقوله انى مع احترامى لموقفك لكنى متأكد ان هذا ليس هو موقف المسلمين و لا حتى نسبه معقوله منهم , اعتقد ان امثالك لا يتعدون واحد من عشره فى المائه من المسلمين مثلا بينما النسبه الاكبر تربت على كراهية المسيحيين , هل تتفق معى فى ذلك ؟؟

2- اذا اتفقت معى فى النقطه السابقه فنحن هنا بصدد مشكله , فكما أقول دائما كيف يمكن لمجتمع أن ينمو و يتقدم و هناك كراهيه متبادله بين قطبيه , و السؤال هنا الذى أود ان تجيبنى عنه بصراحتك المعهوده , هل تلك الكراهيه نتيجة فهم خاطئ للعقيده الاسلاميه , ام ان العقيده الاسلاميه تنص عليها فعلا ؟؟ و هل يمكن لفهم خاطئ ان يكون على هذه الدرجه من الانتشار لدرجة انه يطغى على الصواب و يحتل مكانه ؟؟

3- انا أعتقد دائما ان الحل فى فصل الدين عن الدوله , ليس عن الدوله فقط , و أنما عن كل الامور الاخرى , فالدين علاقه خاصه جدا بين الانسان و ربه , ولا يجب ان يظهر منها اكثر من سلوكيات سويه تحض عليها كل الاديان , اما ان يتدخل الدين فى السياسه و العمل و كل الامور فذلك فيما أعتقد أمر يضر بالدوله و الدين على حد سواء , اتمنى ان تكون متفقنا معى فى الرأى ؟؟
و أن ظلت هناك مشكله هى أننى فى كل مره قلت فيها هذا الرأى , كان رد المسلمين ان الاسلام دين و دوله و ان الاسلام يحتوى بجوار العبادات و المعتقدات الدينيه على اسلوب الاداره السياسيه و على كل تفاصيل الحياه فى المجتمع , أى أن كل تفاصيل الحياه يجب ان تخضع للشريعه و السنه , هل هذا صحيح ام لا ؟؟

انتظرردك يا عزيزى لأنه سيفتح نقاط اخرى كثيره قيمه و هامه

المفدى
الرد مع إقتباس
قديم 05-06-2005
lovealleg lovealleg غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: May 2005
lovealleg is on a distinguished road
بسم الله الرحمن الرحيم

الى اخى المفدىىىىى

اولا انا اسمى لف
مصرى من المنصورة الحبيبة مدينة صغيرة لكن انا باعتز بيها كتير فوق ما الجميع يتصور حتى ساعات اغلى من مصر نفسها

ديانتى مسلم والحمد لله
وايمانى لهذا الدين الكريم لا يتزحزح عنة ايمان فمعى فى جيبى او فى المكتب معجزة تمشى بين الناس كلما ضللت الطريق فتحتة لاجد طريقى وليهدينى ربى لم اكتشفة كلة بعد ..واعتقد ان لهذا عمر اخر

بالنسبة لتعليقى على كام نقطة
1. احنا كنا مصريين وانا مومن ان مصر لى المصريين اللى فيها ...؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يعنى من حق الجميع انة يعيش بسلام وامان
..... كونكم مش معترفين اصلا بالديانة الاسلامية بدة اعتقد انة قصر نظر بعيد
لان الموضوع مش سجود وركوع لالالالا الموضوع اكبر بكتير متعلق بالعالم الاخر العالم الحقيقى اللى احنا ريحينة ريحينة

عندما انظر لهذا الكون الفسيح العظيم فى خلقة وتدبيرة ثم تذكر كلمات بعض الاخوة ان الذى خلقة ابن او اب اقول فى قرارت نفسى اما ان لهولاء القوم ان ينظروا ولو مرة واحدة الى السماء بدلا من الاصنام التى ينظروا اليها......

نعم انى مومن بجميع الاديان السماوية مومن بجميع رسل الله وانبياءة الذين نعلمهم والذين لم نبلغ بيهم
لان هذا يتاتى من ايمانى بقرانى ودستورى الكريم

اومن بموسى
اومن بعيسى او ايما سميتموة

بالنسبة لموضوع فصل الدين عن الدولة

انا لست ممن يهون العولمة وفى نفس الوقت لست من هواة التطرف
حبى لاظهار عقيدتى ما هو الا لاحارب من يحاولون اخفائها

وياريت تجاوبنى على السوال دة
اية السبب انالمسيحين ينقشوا على ايديهم وصدورهم الصلبان

ما الذى يجعل النساء والنساء اكثر ان يظهروا الصلبان الكبيرة فى صدورهم للمارة

هل تعتقد انة فى الدول الاخرى يمشى الناس وغالبيتهم مسيحين مثلا بهذا المهرجان

انتوا بهذا الاسلوب بتخلوها دولة دينية اذن من حقى انا كمواطن واعتلى اغلبية القوم فى هذة الدولة ان احارب هذا الاسلوب بل احاول ان تظهر رموزى انا اكثر .......

ولا اعتقد ان المسيحية بالصليبان ياصديقى

بل اعتقد انكطم مازلتم متمسكين بتللك المعتقدات الصغيرة التى مازلت سالمة من التحريف فى ذلك الكتاب المقدس

معلشى طولت شوية
الرد مع إقتباس
قديم 05-06-2005
lovealleg lovealleg غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: May 2005
lovealleg is on a distinguished road
اعتزر عن الخط الكبير هذة المرة
شكرا
الرد مع إقتباس
قديم 06-06-2005
غلاباوي
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة elmafdy
عزيزى غلاباوى

بعد ان حييتك فى رساله خاصه دعنى اعقب على رسالتك :
1- كلامك يدل على انك انسان موضوعى متحضر, و لكن . . .
انا حينما أرسلت لك موقف المسيحيين من المسلمين قصدت أن اذكر لك الموقف الذى يعتنقه الاغلبيه , حتى و ان كنت اختلف معه فى بعض جزئياته , ما أود أن اقوله انى مع احترامى لموقفك لكنى متأكد ان هذا ليس هو موقف المسلمين و لا حتى نسبه معقوله منهم , اعتقد ان امثالك لا يتعدون واحد من عشره فى المائه من المسلمين مثلا بينما النسبه الاكبر تربت على كراهية المسيحيين , هل تتفق معى فى ذلك ؟؟

2- اذا اتفقت معى فى النقطه السابقه فنحن هنا بصدد مشكله , فكما أقول دائما كيف يمكن لمجتمع أن ينمو و يتقدم و هناك كراهيه متبادله بين قطبيه , و السؤال هنا الذى أود ان تجيبنى عنه بصراحتك المعهوده , هل تلك الكراهيه نتيجة فهم خاطئ للعقيده الاسلاميه , ام ان العقيده الاسلاميه تنص عليها فعلا ؟؟ و هل يمكن لفهم خاطئ ان يكون على هذه الدرجه من الانتشار لدرجة انه يطغى على الصواب و يحتل مكانه ؟؟

3- انا أعتقد دائما ان الحل فى فصل الدين عن الدوله , ليس عن الدوله فقط , و أنما عن كل الامور الاخرى , فالدين علاقه خاصه جدا بين الانسان و ربه , ولا يجب ان يظهر منها اكثر من سلوكيات سويه تحض عليها كل الاديان , اما ان يتدخل الدين فى السياسه و العمل و كل الامور فذلك فيما أعتقد أمر يضر بالدوله و الدين على حد سواء , اتمنى ان تكون متفقنا معى فى الرأى ؟؟
و أن ظلت هناك مشكله هى أننى فى كل مره قلت فيها هذا الرأى , كان رد المسلمين ان الاسلام دين و دوله و ان الاسلام يحتوى بجوار العبادات و المعتقدات الدينيه على اسلوب الاداره السياسيه و على كل تفاصيل الحياه فى المجتمع , أى أن كل تفاصيل الحياه يجب ان تخضع للشريعه و السنه , هل هذا صحيح ام لا ؟؟

انتظرردك يا عزيزى لأنه سيفتح نقاط اخرى كثيره قيمه و هامه

المفدى
عزيزي المفدي ... شكرا مرة اخري على تحيتك واتمنى ان تجد في مداخلتى كل ما تحتاج ان تعرفة .. في الواقع يا عزيزي وكبديهية معرفوة للجميع وحسب نظرية الفروق الفردية ... او بلاش ندخل في الكلام الكبير ونقولها بالبلدي خالص ( صوابعك مش زي بعضها ) ... انا طبعا ليا تفكير واسلوب يختلف جزئا وكلا عن غيري ... وانت برضة تفكيرك عاقل ومتوازن تختلف عن واحد متطرف وبشتم ويقل ادبة وبتختلف عن واحد زي نبيل بباوي اللى يعتبر خائن للقضية من نظركم ... لكن هناك وقفة .,.

حتى اذا تباينت وجهات النظر والأراء الفردية .. فهناك يا عزيزي راي عام في بعض النقاط تجد ان الغالبية العظمي توافق علية فعلى سبيل المثال موضوع التدخين .. تجد ان الكل كبيرا وصغيرا يبغضه ويعرف بأضرارة ويحاول البعد عنه .. وحتى المدخنيين نفسهم يعرفون بأضرارة ولكن الامر تطور الي عادة يومية لا يمكن الاقلاع عنها ... وبالمقابل تجد ان المسألة في العلاقة بين المسلمين والمسيحين ...

للاسف انا لي راي قد لا توافقونني علية ... ولكن هو السائد عموما .. وهو ان العلاقة بين المسلمين والمسيحين علاقة بها الكثير من المودة والحب .. اعرف ان هناك الكثير من مناظق الصراع او التشاحن والامر ليس مقصورا على الصعيد فقط .. ولكن في كل مكان يمكن ان تجد مسلم متعصب ومسيحي متعصب تأكد ان سيحدث في احد الايام سخونة في العلاقة وخشونة في الاسلوب ومن ثم يتحيز كل طرف الي انصارة .. ومن ثم تحدث الكارثة ...

وما دون ذلك تجد ان العلاقة تتم في اسلوب هاديء ولو من باب المصلحة المتبادلة .. ولا اجد هناك اكثر من امثلة التجارة بين المسلمين والمسيحين في مصر خير دليل على هذا الامر ... تجار الذهب مسيحين ونشتري منهم .. وصيادلة واطباء وبائعي قماش ومهندسين ومحاميين ... الامر لا يدار بطريقة
(هذا مسيحي لا تشتري منه او هذا مسلم اشتري منه) .. لا اقول انه لا يحدث .. ولكنه يحدث في نطاق اقل من 1 % ولا يمكن تعميم الامر ...

لو كانت العلاقة في حقيقة الامر كراهية واضطهاد ..بين المسلمين والمسيحين لما وجدت فترة راحة ولما وجدت يوما واحد يمر بدون قتل وسرقة ونهب وتفجيرات متبادلة كما يحدث في العراق لتصل في النهاية الي ما يشبة الامر بؤر صغيرة من الفتنة لن تلبث بأن تتحول الي حرب اهلية تقضي على الاخضر واليابس ...
وللمرة المليون ااؤكد ان هناك فتن تحدث وتجاوزات واضطهاد واشياء اخري ولكنها فردية وليست مقصودة على النطاق العام ونحن كمسلمين نرفضها لاننا اذا رضيناها عليكم اليوم سنرضاها على انفسنا غدا .. ولكن للاسف انتم تعتقدون ان ما يحدث يحدث نتيجة طبيعية ونابعة من حكام مسلمون يتعاملون بالاسلام واحكامة وهذا خطأ قاااااتل ...
وليس في مصلحة اي مصري او وطنى مخلص مهما كان دينة اشاعة الفرقة او الفتنة في هذه الظروف العصيبة التي تمر بها البلاد هذه الايام ........ لذك اجابتى عليك اننى اختلف معك هنا واقول لك ان كنت ممرت بتجربة مع مسلمين احسست انهم يتعاملون معك باذدراء
فلا تحكم على المسلمين جميعا وتقول ان 10 % فقط هم المسلمون المعتدلون والباقي يكرهكم .. اعتقد ان المعادلة مقلوبة تماما وان 10 % هم الذين لا يكرهوكم ...

ولا اعتبرة تلميحا او تهديدا اذا قلت لك لو ان نظريتك صحيحة لما بقي مسيحي واحد حتى اليوم في مصر لان الكره والحقد والضطهاد لن يقف عند هذا الحد وستبدأ مرحلة بعدة وهي مرحلة الابادة العرقية , ... واعتقد ان نسبة المسلمين للمسيحين نسبة مشجعة جدا ليحدث ذلك ... فقط اذا كان كلامك صحيحا ووقتها نسبة 10 % الصالحين لن يستطيعوا ايقاف 90 % من الكارهين لكم ....

هل ادركت الان ان كلامي صحيحا .؟ وان نسبة 10 % فقط هي النسبة التى تعاديكم او على الاقل تعاملكم معاملة اقل مما تستحقونها ؟؟

وشكرا
الرد مع إقتباس
قديم 06-06-2005
elmafdy elmafdy غير متصل
Moderator

] بسم الله الرحمن الرحيم

الى اخى المفدىىىىى

اولا انا اسمى لف
مصرى من المنصورة الحبيبة مدينة صغيرة لكن انا باعتز بيها كتير فوق ما الجميع يتصور حتى ساعات اغلى من مصر نفسها

ديانتى مسلم والحمد لله
وايمانى لهذا الدين الكريم لا يتزحزح عنة ايمان فمعى فى جيبى او فى المكتب معجزة تمشى بين الناس كلما ضللت الطريق فتحتة لاجد طريقى وليهدينى ربى لم اكتشفة كلة بعد ..واعتقد ان لهذا عمر اخر

بالنسبة لتعليقى على كام نقطة
1. احنا كنا مصريين وانا مومن ان مصر لى المصريين اللى فيها ...؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يعنى من حق الجميع انة يعيش بسلام وامان
..... كونكم مش معترفين اصلا بالديانة الاسلامية بدة اعتقد انة قصر نظر بعيد
لان الموضوع مش سجود وركوع لالالالا الموضوع اكبر بكتير متعلق بالعالم الاخر العالم الحقيقى اللى احنا ريحينة ريحينة

عندما انظر لهذا الكون الفسيح العظيم فى خلقة وتدبيرة ثم تذكر كلمات بعض الاخوة ان الذى خلقة ابن او اب اقول فى قرارت نفسى اما ان لهولاء القوم ان ينظروا ولو مرة واحدة الى السماء بدلا من الاصنام التى ينظروا اليها......

نعم انى مومن بجميع الاديان السماوية مومن بجميع رسل الله وانبياءة الذين نعلمهم والذين لم نبلغ بيهم
لان هذا يتاتى من ايمانى بقرانى ودستورى الكريم

اومن بموسى
اومن بعيسى او ايما سميتموة

بالنسبة لموضوع فصل الدين عن الدولة

انا لست ممن يهون العولمة وفى نفس الوقت لست من هواة التطرف
حبى لاظهار عقيدتى ما هو الا لاحارب من يحاولون اخفائها

وياريت تجاوبنى على السوال دة
اية السبب انالمسيحين ينقشوا على ايديهم وصدورهم الصلبان

ما الذى يجعل النساء والنساء اكثر ان يظهروا الصلبان الكبيرة فى صدورهم للمارة

هل تعتقد انة فى الدول الاخرى يمشى الناس وغالبيتهم مسيحين مثلا بهذا المهرجان

انتوا بهذا الاسلوب بتخلوها دولة دينية اذن من حقى انا كمواطن واعتلى اغلبية القوم فى هذة الدولة ان احارب هذا الاسلوب بل احاول ان تظهر رموزى انا اكثر .......

ولا اعتقد ان المسيحية بالصليبان ياصديقى

بل اعتقد انكطم مازلتم متمسكين بتللك المعتقدات الصغيرة التى مازلت سالمة من التحريف فى ذلك الكتاب المقدس

معلشى طولت شوية

العزيز لف
أولا أنا سعيد بالتعرف عليك و يشرفنى ان نجرى حوارا ناضجا . . . . و لنبدأ فورا :

1- كونك مسلم تعتز بديانتك فذلك أمر طبيعى محمود , فكلنا تربى بداخلنا انتماء لأدياننا زرعه فى داخلنا البيت و المجمتع منذ ولادتنا , و لكن . . . .

1- من منا بعد أن كبر و تعلم أن يستعمل عقله و تربى على التفكير العلمى و الاسلوب المنطقى فى التفكير و الاستنتاج , من منا جرب أن يعيد تفكير فى كل الثوابت و الامور المسلم بها فى حياته , هل جربت يا عزيزى الا تعتبر أى أمر هو حقيقه مسلم بها و تعيد التفكير فيها , أنا عن نفسى فعلت ذلك و ما زلت افعله فى كل أمر من أمور حياتى , و أعتقد أنه جدير بكل شخص ناضج أن يقوم بذلك .
أرجو ان تفكر فى ذلك الأمر و يسعدنى أنى أحكى لك تجربتى الشخصيه فى هذا الامر أذا أردت .

2- عدم أعترافنا نحن المسيحيين بالأسلام - و أرجو الا يغضبك هذا التعبير - لا يعتبر اساءه للاسلام , فكل واحد حر فى معتقداته و قناعاته , أما لماذا لا نؤمن بالاسلام فأنا أرى أن ذلك أمر منطقى تماما , فعقيدتنا تنص صراحة أنه لا مكان لأنبياء بعد أن جاء المسيح و تم الفداء , و بالتالى فأن قولنا ان الاسلام عقيده سماويه يتعارض مع ديننا و عقيدتنا , تماما مثلما تقولون انتم أيضا أن ديننا محرف و خاطئ , فكل ديانه بها اساسيات تنفى الديانه الاخرى و أعتقد ان أى انسان طبيعى لا يمكن أن يؤمن بالشئ و عكسه فى نفس الوقت .

3- انت ترى اننا كفره نعبد اصنام حينما ندعى ان من خلق الكون اب و ابنه , هذا رأيك و من حقك أن تقوله , وأنا عندى الرد على ما تقوله , و هو رد مبنى على حقائق منطقيه و علميه و تاريخيه , و لكن هل ستفكر فى ردودى و تأخذها ماخذ الجديه و تضعها تحت ميكروسكوب البحث و التفكير , ام أنك ستعتبرها خطأ و تخريف لمجرد أنها تتعارض مع معتقداتك ,
فى تلك النقطه بالذات تكمن المشكله الكبيره , من فضلك عد لأول رساله انا وضعتها فى هذا المنتدى و افتتحته بها , و اجبنى على اسئلتى فيها لأن اجوبتك ستفصل فى كل حواراتنا فيما بعد .

سامحنى انى لن أجيب على نقطة فصل الدين عن الدوله فى هذه الرساله حتى لا اطيل و ان كنت ساوافيك بها فورا .

و شكرا على سعة صدرك متمنيا لك كل خير و سعاده

المفدى
الرد مع إقتباس
قديم 06-06-2005
Mena0064 Mena0064 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
Mena0064 is on a distinguished road
الإخوة الأعزاء، إسمحوا لى بالمشاركة برأيى المتواضع،
أتفق مع رد غلباوى فى الكثير من النقاط من أهمها إنى لا أظن إن غالبية المسلمين شاغلهم الشاغل محاربة المسيحيين لأن ساعتها فعلا كان زمان مصر فى حالة حرب أهلية، لكن أضيف كام نقطة:
1. لو إفترضنا إن فعلا 10% من المسلمين فقط هم من يمارس هذة التفرقة الدينية ده معناة إن البلد فيها لكل مواطن مسيحى مواطن آخر مسلم مواظب على مضايقتة لأن عدد المسيحيين هو أيضا حوالى 10% من عدد السكان! و ده يفسر لية المسيحيين بيشتكوا شكوى مريرة بينما الكثير من المسلمين مش فاهمين إية اللى بيحصل و لية المسيحيين عمالين يتباكوا!؟
2. بنفس الإفتراض الرقمى ال 90% الباقيين من المسلمين 99% منهم هم من المتفرجيين، يعنى مثلا لو واحد إخوانجى شتم واحد مسيحى فى وسط ميدان التحرير و أهان دينة هل يتوقع أحد إن يطلع 9 أشخاص ينتهروه؟ بكدة الغالبية المعتدلة من المسلمين يقل وزنها بالنسبة للقبطى. و ده فعلا اللى بيحصل يصدر قرار جمهورى ببناء كنيسة و يكفى إن مسئول واحد مسلم فى الجهة التنفيذية يأخذ على عاتقة مهمة عرقلة القرار ولا يعترض أحد من المسلمين و لا حياة لمن تنادى.
3. المسيحيين هم فعلا اللى جابوا الذل لنفسهم لكنهم ما بين فخين، فخ مقاومة الإضطهاد وإتهام الأغلبية -اللى معندهاش فكرة- لهم بالعمالة و فخ الإستسلام للأوضاع السيئة.

الكلام ده كلة ممكن البت فية لكن أديك مثال يا غلباوى لا يمكن إنكارة:
فى مناهج التاريخ يدرس الطالب تاريخ مصر الطويل من أول الملك مينا لحد ما يسمى إنجازات مبارك مرارا و تكرارا كلة يعاد و يعاد الا 600 سنة بعد ميلاد المسيح لا يأتى ذكرها! و سواء شئنا أم أبينا هى جزء من تاريخ مصر فكم مواطن مصرى و كم عضو مجلس شعب و وزير و مسؤول فى وزارة التعليم من الآلاف اللى مروا على مصر منذ الثورة إعترضوا على هذا الإهمال؟ هل ياترى كلهم متعصبين؟ لا. طب يا ترى كلهم "ما خدوش بالهم"!؟ برضة لا.

اللى أنا عايز أقولة من اللك و العجن الكتير ده هو إن رغم إن القليل نسبيا من المسلمين بيكون من أهدافة مضايقة المسيحيين الا إن فية مناخ واضح من الرضا العام على هذة الأفعال. و دة بيخلى المسيحى يتشكك من الكل لأن لما واحد يضربك و 9 واقفين يتفرجوا ما تبقاش عارف تلوم مبن!
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة