تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > منتدى الرد على اكاذيب الصحافة
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم جعل جميع المنتديات مقروءة

منتدى الرد على اكاذيب الصحافة فى الآونة الأخيرة تمادت الصحف المصرية والعربية فى الهجوم على المقدسات المسيحية دون إعطاء المسيحيين فرصة لللرد لذلك أفردنا هذا المكان لنشر الردود

المشاركة في الموضوع
 
خيارات الموضوع طريقة العرض
  #1  
قديم 22-06-2007
الصورة الرمزية لـ الحمامة الحسنة
الحمامة الحسنة الحمامة الحسنة غير متصل
Moderator
 
تاريخ التّسجيل: Mar 2007
الإقامة: فى جنب يسوع المجروح
المشاركات: 6,398
الحمامة الحسنة is on a distinguished road
قصة ساذجة وسخيفة مدموج

غزة-دنيا الوطن
تثير قسيسة أمريكية جدلاً واستغراباً وسط المسيحيين والمسلمين في البلاد منذ أن أعلنت اسلامها، وبدأت تواظب على حضور صلاة الجمعة، بيد أنها ما تزال ترتدي ملابس القساوسة لتقول إنها مسلمة ومسيحية في نفس الوقت تماما كما هي امرأة وأمريكية في آن واحد.

وقد عمدت آن هولمز ريدينغ البالغة من العمر 55 عاما كقسيسة عام 1984 لكنها ظلت على خلاف مع زعماء الكنيسة الأسقفية التي تنتمي إليها بسبب رفضها طبيعة ادعاء المسيحية أن المسيح عيسى بن مريم عليه السلام إله وابن الرب، وقالت ريدينغ إن قيام إمام مسلم بأداء صلاته أمامها بعد محاضرة عن تناغم الأديان عمق رغبتها في الإسلام، لأنها رأت فيه خضوعاً تاماً لله، ووجدت سعادة لا نظير لها في الخضوع لله بأداء الصلوات الخمس كل يوم، وذلك وفقا لما ورد في صحيفة "الحياة" اللندنية نقلا عن بعض الصحف الأمريكية.

وشن رجال دين مسيحيون هجوماً حاداً على ريدينغ، التي تحمل شهادة دكتوراه في علم اللاهوت، وقالوا إنها تثير السخرية بادعائها أنها مسلمة ومسيحية في وقت واحد، مشددين على أن مبادئ المسيحية مختلفة تماماً عن أركان الإسلام، غير أن آن هولمز ردت على ذلك بقولها إنه ليس من الضروري بالنسبة إليها حل ما أسمته التناقضات بيــن الإســلام والمســيحية، وأردفت قائلة: "حتــى داخل المسيحية نفسها ليس هناك إجماع على كل التفاصيل.. لماذا أهدر وقتي في محاولة التوفيق بين العقيدتين المسيحية والإسلامية؟".

ورغم أن المركز الإسلامي في مدينة سياتل تقبل مجيئها لأداء صلاة الجمعة، إلا أن رئيس المركز الإسلامي في واشنطن هشام فرج الله قال إنه لا يفهم كيف قررت التمسك بمسيحيتها. وقال للصحيفة: "لا أعرف كيف يمكن أن يجمع المرء بين الديانتين".




http://www.alwatanvoice.com/arabic/n...=show&id=93906

آخر تعديل بواسطة الحمامة الحسنة ، 22-06-2007 الساعة 08:13 PM
الرد مع إقتباس
  #2  
قديم 22-06-2007
sky sky غير متصل
Gold User
 
تاريخ التّسجيل: Apr 2006
الإقامة: انهارده هنا وبكره مع يسوع
المشاركات: 988
sky is on a distinguished road
shock

اصحاب العقول في راحة .......طيب ليه ماخدتشي اليهوديه كمان في سكتها ....علي الاقل تضمن انها في السليم .يعني لو الديانه دي فنيخت منها اهي التانيه موجوده اهو برضه تبقي في السليم وتبقي ضامنه اي جنه والسلام .......ايه الحدوته السخيفة دي فعلا...........ودي نفرح لها بتمسكها بالمسيحية ولا نغطيها ونصوط ونلطم عليها ..جتها خيبه علي خبيتها .....

وشكرا ليكي يا الحمامة الحسنة علي نقلك للموضوع

آخر تعديل بواسطة Servant5 ، 08-07-2007 الساعة 02:28 PM
الرد مع إقتباس
  #3  
قديم 22-06-2007
الصورة الرمزية لـ الحمامة الحسنة
الحمامة الحسنة الحمامة الحسنة غير متصل
Moderator
 
تاريخ التّسجيل: Mar 2007
الإقامة: فى جنب يسوع المجروح
المشاركات: 6,398
الحمامة الحسنة is on a distinguished road
حاجة تجنن

أنا أظن أنها بتحب التغيير النهاردة مسلمة وغدا مسيحية ومش بعيد تلاقى عندها زوج مسلم فتلبسله الحجاب والأخر مسيحى فتخلعله الحجاب .. وكمان إيه قسيسة يعنى بتقف فى الهيكل وتصلى ،وفى اليوم التالى تقف إمام للمصلين فى المسجد ..! حاجة كدة تجنن العاقل ، ربنا ما يورى حد جنان البتنجان..


الرد مع إقتباس
  #4  
قديم 22-06-2007
sky sky غير متصل
Gold User
 
تاريخ التّسجيل: Apr 2006
الإقامة: انهارده هنا وبكره مع يسوع
المشاركات: 988
sky is on a distinguished road
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههه
الرد مع إقتباس
  #5  
قديم 23-06-2007
الصورة الرمزية لـ موسي الأسود
موسي الأسود موسي الأسود غير متصل
Moderator
 
تاريخ التّسجيل: Mar 2006
الإقامة: موزمبيق الشمالية
المشاركات: 10,370
موسي الأسود is on a distinguished road
إقتباس:
وقد عمدت آن هولمز ريدينغ البالغة من العمر 55 عاما كقسيسة عام 1984 لكنها ظلت على خلاف مع زعماء الكنيسة الأسقفية التي تنتمي إليها بسبب رفضها طبيعة ادعاء المسيحية أن المسيح عيسى بن مريم عليه السلام إله وابن الرب، وقالت ريدينغ إن قيام إمام مسلم بأداء صلاته أمامها بعد محاضرة عن تناغم
تناغم الآذان طيب الحمير اللي بنسمعها كل يوم تتسابق في علو صوتها وقباحة ونشاذ اصواتها فين !!!

الموضوع يا حمامة ببساطة كذبة جديدة من أكاذيب الاسلام وكان ينبغي عليك ادراجه في اكاذيب اسلامية
__________________

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18
لى النقمة ان اجازى يقول الرب
رفعنا قلوبنا ومظلمتنا اليك يارب
الأقباط يصرخون و المسلمون يعتدون و الشرطة يطبلون
إن الفكر الخاطئ يضعف بمجرد كشفه
الرد مع إقتباس
  #6  
قديم 23-06-2007
ماهر ميخائيل ماهر ميخائيل غير متصل
Registered User
 
تاريخ التّسجيل: Dec 2004
المشاركات: 23
ماهر ميخائيل is on a distinguished road
القسيسة الحلوة دي بتفكرني بواحد في الستينيات من القرن الماضى اسمة نظمى لوقا اصدر كتابا بعنوان محمد الرسول والرسالة وقد وضع في هذا الكتاب كل زبالة افكارة ضد المسيحية ومع ذلك استمر مسيحيا وقد علق المتنيح القمص سرجيوس على ذلك بمن يمسك العصا من النص او يريد ان يكون مثالا للمثل القائل وشهد شاهد من اهلها
طيب ياامنا انتي عاوزة اية بالظبط دي بقت حاجة تجيب الغثيان
الرد مع إقتباس
  #7  
قديم 23-06-2007
الصورة الرمزية لـ الحمامة الحسنة
الحمامة الحسنة الحمامة الحسنة غير متصل
Moderator
 
تاريخ التّسجيل: Mar 2007
الإقامة: فى جنب يسوع المجروح
المشاركات: 6,398
الحمامة الحسنة is on a distinguished road
طب ياترى .. لما تموت هتدخل جنة المسلمين وتتمتع بقراريط فيها وتشرب من أنهار اللبن والعسل..؟ ولا تدخل ملكوت المسيحيين .. ولا يوم فى الجنة ويوم فى الملكوت..! صاحب بالين كداب


الرد مع إقتباس
  #8  
قديم 23-06-2007
الصورة الرمزية لـ الحمامة الحسنة
الحمامة الحسنة الحمامة الحسنة غير متصل
Moderator
 
تاريخ التّسجيل: Mar 2007
الإقامة: فى جنب يسوع المجروح
المشاركات: 6,398
الحمامة الحسنة is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة موسي الأسود مشاهدة مشاركة
تناغم الآذان طيب الحمير اللي بنسمعها كل يوم تتسابق في علو صوتها وقباحة ونشاذ اصواتها فين !!!

الموضوع يا حمامة ببساطة كذبة جديدة من أكاذيب الاسلام وكان ينبغي عليك ادراجه في اكاذيب اسلامية
صدقنى أنا طرحت الموضوع للضحك فقط ،وأظن هو موضوع فى قسم الرد على اكاذيب الصحافة وايضا من عنوانه " قصة ساذجة وسخيفة" . وربنا يتولانا برحمته ، ويشفى البقرمن جنانه ويضرهم.
الرد مع إقتباس
  #9  
قديم 23-06-2007
الصورة الرمزية لـ shosho_angl
shosho_angl shosho_angl غير متصل
Gold User
 
تاريخ التّسجيل: Aug 2006
المشاركات: 1,913
shosho_angl is on a distinguished road
ههههههههههههههههههههههههه


تصدقى مش قادرة ابطل ضحك على هبل وكذب العالم اللى مش عنده عقل ده
__________________
" كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18"

سامحنى يا سيدى سامحنى يا سيدى سامحنى يا سيدى
الرد مع إقتباس
  #10  
قديم 23-06-2007
الصورة الرمزية لـ besoo
besoo besoo غير متصل
Gold User
 
تاريخ التّسجيل: Aug 2006
الإقامة: قلب يسوع
المشاركات: 2,336
besoo is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة الحمامة الحسنة مشاهدة مشاركة
طب ياترى .. لما تموت هتدخل جنة المسلمين وتتمتع بقراريط فيها وتشرب من أنهار اللبن والعسل..؟ ولا تدخل ملكوت المسيحيين ..




خدعوكى فقالوا اختى الحبيبه
الحوريات لا يدخلون الجنه غير ليتمتع بهم الرجال فقط
و ليس لها اى حق فى التمتع بالخمر و لا بكبد النون
فقط تدخل لترى بغلها ينكح الحوريات الملظلظات هذا غير الغلمــــان المخلدون


__________________


يستطيع الإنسان ترويض الوحوش المفترسة أما لسانه فلا يقدر أن يلجمه

أذكر لى كلامك الذى جعلتنى عليه اتكل . هذا الذى عزائى فى مذلتى , لأن قولك احيانى ( مز 118 )
الرد مع إقتباس
  #11  
قديم 23-06-2007
honeyweill honeyweill غير متصل
Registered User
 
تاريخ التّسجيل: Jan 2006
الإقامة: EGYPT
المشاركات: 7,419
honeyweill is on a distinguished road
احنا حطينا اكثر من 80 رد لم ينشر منهم الا الفتات
لان في مسحيين كتير في غرف البالتوك ردوا

لم ينشر سوي تعليق تونسي ابو لحيه الارهابي المتخلف وشويه تعليقات سخيفه علي موضوعهم السخيف
ومحدش عارف مصداقيه الموضوع اصلا ممكن تكون صوره مفبركه
ولنفرض انها ليست قسيسه ولكن سيده عاديه وكافره ملحده مهرطقه حيزبون
رافضه الوهيه المسيح ممكن تكون من شهود يهوه الملفقين الملاحده
او ماسوينيه او اي حاجه منتوا عارفين العربيه زفت
في الدين متنشر اي رد انما تنشر ردود الوهابيين الي علي شاكلتها

شكرا للسلفر الحمامه الرب يبارك تعب محبتك
الرد مع إقتباس
  #12  
قديم 23-06-2007
honeyweill honeyweill غير متصل
Registered User
 
تاريخ التّسجيل: Jan 2006
الإقامة: EGYPT
المشاركات: 7,419
honeyweill is on a distinguished road
إقتباس:
201 - To comments 29 and 35
Ex-Christian|22/06/2007 م، 09:10 مساءً (السعودية) 06:10 مساءً (جرينتش)
إلى المفضوح المدعو زكريا بقلظ لقد أسلم المهندس سمير ابن شقيقة البابا شنودة ، و أسلمت الحاجة إجلال قريبته ، وأسلمت شقيقة الأسقف بيشوي (الذراع الأيمن للبابا شنودة) ، و أسلمت ابنة أحد الصحفيين المسيحيين أصحاب الشهرة العريقة في عدائه للإسلام بمجلة روز اليوسف
الرد ده لفت نظري جدا لانه فعلا من حد جاهل
لكن بيحطم امامي ادعاءات المحمديين الغبيه الي مبنيه علي اشاعاتهم الهبله
السؤال بقي جاي اهه : هو الانبا بيشوي استسلم ؟ هههههههههه ربنا يشفي
الرد مع إقتباس
  #13  
قديم 23-06-2007
الصورة الرمزية لـ الحمامة الحسنة
الحمامة الحسنة الحمامة الحسنة غير متصل
Moderator
 
تاريخ التّسجيل: Mar 2007
الإقامة: فى جنب يسوع المجروح
المشاركات: 6,398
الحمامة الحسنة is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة honey مشاهدة مشاركة
الرد ده لفت نظري جدا لانه فعلا من حد جاهل
لكن بيحطم امامي ادعاءات المحمديين الغبيه الي مبنيه علي اشاعاتهم الهبله
السؤال بقي جاي اهه : هو الانبا بيشوي استسلم ؟ هههههههههه ربنا يشفي

شكرا أخى العزيز هنى على إقتباس هذا الرد من احد المسلمين لأنه يبين مدى الغبن والتغييب الواقع عليهم ومدى التفاهة والسذاجة فى تفكيرهم .. بكرة زى ماقالوا البابا إعترف بتحريف الإنجيل هيقولوا إنه أسلم وخايف من عذاب القبر..


الرد مع إقتباس
  #14  
قديم 23-06-2007
sky sky غير متصل
Gold User
 
تاريخ التّسجيل: Apr 2006
الإقامة: انهارده هنا وبكره مع يسوع
المشاركات: 988
sky is on a distinguished road
lol غباء+كدب+ارهاب=م س ل م

صدقيني يا الحمامه الحسنة انا سمعتها من واحد قريبي انه ركب مع سواق تاكسي والسواق قاله من ضمن كلامهم مع بعض ..( ليه انت متعرفش ان البابا بتاعكم اسلم وراح حج كمان ).... .........الله يخرب بيت الغباوه علي الهبل..... .....دول بيناموا يحلموا وييجوا الصبح يصدقوا حلمهم ويحكوه ................بس متقلقوش السواق ده اتغسل واتكوي كمان
الرد مع إقتباس
  #15  
قديم 24-06-2007
فراشه مسيحيه
GUST
 
المشاركات: n/a
عادى جدا
اللى حاسس وعارف ان دينه مايسواش حاجه
يعمل ايه؟
يعمل ايه؟
يقوم يقول على ناس مهمه انهم دخلو دينه
علشان ايه؟
علشان ايه؟
علشان يشيل من مخه ومن مخ الناس اللى حواليه نقص دينه
اهو معلش مخاخ وموزعها الخلاق؟
ههههههههههه
هههههههههه
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع


عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)
 
خيارات الموضوع
طريقة العرض

قوانين المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاح
كود [IMG] غير متاح
كود HTML غير متاح

الإنتقال السريع


جميع الأوقات بتوقيت امريكا. الساعة الآن » 07:12 PM.


Powered by: vBulletin Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

تـعـريب » منتدي الاقباط