تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 01-09-2005
الخواجه الخواجه غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: May 2005
الخواجه is on a distinguished road
الاخ ساويرس-- بهدا التاييد لمبارك بيقول لمبارك -- انت يامبارك علي حق اضطهدكم لينا زي العسل ادينا كمان وكمان اخطفوا بناتنا زي ما انتم عايزين احرمونا من كل شيئ- خلونا مواطنين درجه ثالثه تيرسو او رابعه او عشره--اخطفوا اراضي الكنائس- القوا ماء نار علي بنتنا- عزبونا مع امن الدوله--اشتمونا و كفرونا علني في الشوارع--لا تعينوا اي حد من المسحيين--زلوهم في كتب المدارس---والخ الخ الخ يا حبيبي ساويرس احنا مطهديين بحق يقوم جلالة المجلس الموقر و البابا يعمله كده ياراجل ده اسمه حرررام -- حرام -لما تقع تحت ايديهم وتدوق معني الاطهاد سوف تقدر انا بقول ليه حرام - يعني البابا لو اتخطفت بنته او اخته عمره ما اصدر هدا البيان -المبايعه- طب ليه البابا ما يحسش بالام شعبه -- الام شعب كامل--فين ياعم الراعي الصالح -- هو الراعي يقول للدئب تعالي اهتك و اقتل وادبح اعمل اللي انت عاوزه--- اللي ايده في الميه مش دي اللي ايده في النار -- والبابا لازم يحس بشعبه ولا هو عايش في بلد تاني--اخويا ساويرس ربنا يحسسك بالي في قلبي و في الملاييين-سلام المسيح -- ارجوا الرد يا اخ ساويرس
الرد مع إقتباس
قديم 01-09-2005
الخواجه الخواجه غير متصل
Moderator

الاخ ساويرس ده مش راي سياسي -- ده مش رءاي سياسي - ده حياة شعب و كرامة شعب ارجوا ان تفهمني--سلام المسيح
الرد مع إقتباس
قديم 01-09-2005
saweres
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mena0064
أخى ساويرس، إجابة سؤالك بسيطة، إحنا عشمنا فى الكهنة كبير لكن عشمنا فى حكمة قداسة البابا أكبر الف مرة. ثانيا أنا شخصيا لا أندهش لما كاهن يغلط لأن بصراحة الكاهن متزوج و لة أولاد و علية ضغوط مادية و من حقة يخاف على أمن زوجتة و أولادة فلا أتعجب كتير من أخطائهم. أما من وهبوا نفسهم للكنيسة زى الرهبان و الأساقفة و على رأسهم قداسة البابا فلا أفهم بيطمعوا فى إية و لمين؟ لا عندهم عيل ولا تيل و المفروض يعبروا عن رأى الشعب و يدافعوا عن مصلحتة ببسالة.
لما ييجى رأس الكنيسة و يقول كلام زى دة عايز باقى الناس تعمل إية؟
الكهنة رعاة ، وتحت ايديهم شعب ، بمعنى أنهم رأس شعب كنيستهم وممثلهم
الكاهن رجل الله ، أعطى حياته لخدمة المسيح وشعب المسيح ، سواء كان متزوج أو لا ، فهو من الاكليروس ، ومش هتفرق اذا كان من يتدخل في السياسة من الاكليروس كاهن أو راهب أو أسقف أو مطران أو بطريرك حتى ، فكل منهم راعي بشكل ما
الكاهن بشر والبطريرك بشر يا أخ مينا ، لا تنتظر أن يخطئ الكاهن وتعصم البطريرك
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mena0064
هل تفتكر إنى فرحان بإنتقاد البابا أو مستنى لة ع الواحدة؟ هل تفتكر إنى بدور على جنازة علشان أشبع فيها لطم؟ صدقنى ما حدش غاوى نكد. بس للأسف النكد جاى لحد عندنا و من مين من راعى الرعاة زى ما إنت قلت.
أنا نفسى أعرف يا ساويرس هل إنت مقتنع فعلا إن قداسة البابا لم يخطئ بتاتا فى مسلسل ترشيح مبارك ده؟ من أول الورقة اللى مكتوب عليها "المجمع المقدس" إلى التذلل لمبارك فى إختيار الكلمات إلى نشر هذا فى الكرازة؟ هل إنت فعلا عقلا و باطننا مقتنع بأن ده يصح و يليق مع مهابة الجالس على كرسى مارمرقس؟
هنا نتفق على حاجة
سواء أخطأ أو لم يخطئ ، الموضوع ده ما يفرقش معايا ، لأن المسيح هو الديان ، ولن أتجرأ إني آخذ مكانه
ولو عملت زي بقية الأقباط وقلت ان البابا أخطأ ، كده كأني بكسر كنيستي وأفضحها وأقول للناس احنا مش صف واحد
طيب ليه؟؟ طالما ان عندي البديل السلمي الحضاري للاعتراض ، وهو الانتخابات
أنا أصلا محدش فرض علىّ حاجة
ولا قداسة البابا ولا أي من المطارنة والأساقفة وأنا حر في اختياري
ليه بقى الادانة؟؟؟؟
انا لازم أحافظ على كرامة كنيستي ولو كلفني كده دمي ، وما اسيبش الفرصة للمتسللين مهاجمي العقيدة انهم يتدخلوا في النص
ربنا معاك يا أخ مينا
الرد مع إقتباس
قديم 01-09-2005
saweres
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة afanous
نقول كمان.
الفرق ان ابونا فيلوباتير لم يصدر مرسوما باسم كنيسته او كنائس الجيزة بمبايعة ايمن نور. ابونا فيلوباتير ربنا يديله الصحة ويقويه على الظلم الواقع عليه لم يصادر ارادة رعيته ورغبتهم في انتخاب من شاءوا.
ولا البابا عمل كده ، ولم يصادر رأي أحد ، وكل واحد حر في اختيار من شاء ، والبيان يحمل توقيعات ، ولا يمثل الا الموقعين أدناه
إقتباس:

اما قداسة البابا فاصدر قرار من المجمع المقدس الذي يمثل الكنيسة القبطية الارثوذكسية. وانا كعضو في ذات الكنيسة ارفض ان يصادر البابا او الاساقفة حقي في اختيار من اريد. وياريت ماتقوليش ان هذا رأي البابا الشخصي. قداسته ممكن يعبر عن رأيه الشخصي بعيدا عن المجمع المقدس. كان هيبقى اشرف واكرم لنا مليون مرة لو ادارة الكنيسة وقفت ضد قرار كهذا مثلما وقف اعضاء الازهر ضد رغبة الشيخ طنطاوي في استصدار قرار مبايعة مماثل من الازهر الشريف.
يبدو كده والله أعلم انك لم تقرأ البيان أبدا ، أو قرأته ونسيته ، أو قرأته ولم تستوعب ما جاء فيه
مفيش حد صادر حقك في أي شيء ، ولا حق الكهنة في الانتخاب ، لو كان مكتوب " الكنيسة القبطية الأرثوذكسية اكليروسا وشعبا يؤيدون تولي محمد حسني مبارك لفترة رئاسية خامسة " ، ساعتها لك الحق في الاعتراض ، لكن طالما أنك لسن أحد الموقعين أدناه ولست مذكور في الوثيقة اسما أو مجازا ( تحت كلمة شعب ) فليه الاعتراض؟؟
وبعدين أنا كنت فاكرك يا أندرو تعرف كنيستك أكتر من كده ، وتعرف ان البطريرك + بعض المطارنة والأساقفة ليسوا مجمعا أبدا
ولا تستطيع أن تطلق على البعض اسم مجمع مقدس ، والبيان يحمل صفة الموقعين ، وقرارات المجمع المقدس هي بمثابة قوانين ، لا تسري الا على المؤمنين ، بينما البيان موجه لشخص واحد وهو مبارك ، فل اذا لم يرشح مبارك نفسه ، هنشلحه؟ أم سنحرمه من التناول؟؟
الرجاء وضع النقط على الحروف والتكلم على الكنيسة بما يليق ، بعد تفكير ، لا تسقط في الادانة يا أندرو خليك حكيم
إقتباس:

وبعدين قداسة البابا رايح جاي يتكلم باسم الاقباط ويقول الاقباط بيحبوا مبارك الاقباط بيأيدوا مبارك. سمعت ابونا فيلوباتير بيقول كلام زي كده؟
قداسة البابا بيدافع عن موقفه
وده طبيعي ومن حقه
أبونا فيلوباتير ، بصراحة اعجبت بيه جدا لما سمعته ، يا ريت تسمع هو قال ايه ، وتقارن اسلوبه باسلوبك ، وتتعلم منه الحكمة
ربنا معاك ويباركك
الرد مع إقتباس
قديم 01-09-2005
saweres
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة eljaoaga
الاخ ساويرس-- بهدا التاييد لمبارك بيقول لمبارك -- انت يامبارك علي حق اضطهدكم لينا زي العسل ادينا كمان وكمان اخطفوا بناتنا زي ما انتم عايزين احرمونا من كل شيئ- خلونا مواطنين درجه ثالثه تيرسو او رابعه او عشره--اخطفوا اراضي الكنائس- القوا ماء نار علي بنتنا- عزبونا مع امن الدوله--اشتمونا و كفرونا علني في الشوارع--لا تعينوا اي حد من المسحيين--زلوهم في كتب المدارس---والخ الخ الخ يا حبيبي ساويرس احنا مطهديين بحق يقوم جلالة المجلس الموقر و البابا يعمله كده ياراجل ده اسمه حرررام -- حرام -لما تقع تحت ايديهم وتدوق معني الاطهاد سوف تقدر انا بقول ليه حرام - يعني البابا لو اتخطفت بنته او اخته عمره ما اصدر هدا البيان -المبايعه- طب ليه البابا ما يحسش بالام شعبه -- الام شعب كامل--فين ياعم الراعي الصالح -- هو الراعي يقول للدئب تعالي اهتك و اقتل وادبح اعمل اللي انت عاوزه--- اللي ايده في الميه مش دي اللي ايده في النار -- والبابا لازم يحس بشعبه ولا هو عايش في بلد تاني--اخويا ساويرس ربنا يحسسك بالي في قلبي و في الملاييين-سلام المسيح -- ارجوا الرد يا اخ ساويرس
أخ الخواجة
فيه فرق بين الامكانية والاستحالة ، يعني لو كان فيه أمل لو واحد في المليون ان مبارك يروح في الباي باي في الانتخابات دي
كان الكل هيصمت خالص ومحدش كان هيتكلم أبدا
لكن الوضع واضح مبارك هيكسب يعني هيكسب بالنزاهة بالتزوير هيكسب
المبايعة مش بتقدمها لوحدك كده ، ده لازم اذلال وبهدلة ، ولازم يقولك انت وشعبك تبايعوا ، والا ... والا.... والا.... ، وهنعمل ونسوي في الأقباط وعيني عينك
انت مجبر ، مفيش قدامك خيارات ، غير انك تستخدم الحكمة
ايه الحكمة في الحالة دي؟؟
انك تطلع بيان ، يمثل الموقعين عليه فقط ، ويتثني الكهنة والشعب ، يبقى انت أرضيت الكل ، ووفرت على نفسك متاعب
المشكلة ان الاقباط افتكروا أنفسهم أحد الموقعين على البيان ، وان التوقيع حدث رغم عنهم ، وهات يا صراخ و يا عويل ويا انتحاب ، كأن البيان اصلا موجه ليهم !!!!
أو كأن البيان ذكرهم!!!
وهذا لم ولن يحدث
انت بكل بساطة ترمي البيان ورا ضهرك ، لأنه غير موجه ليك أو حتى بيدعوك لانتخاب مبارك ، وتتجه لصناديق الاقتراع وتقول رأيك وتقول انت عايز مين بالظبط ، ولا توجد مشكلة في هذا
يبقى ايه المشكلة؟؟
الرد مع إقتباس
قديم 01-09-2005
saweres
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة eljaoaga
الاخ ساويرس ده مش راي سياسي -- ده مش رءاي سياسي - ده حياة شعب و كرامة شعب ارجوا ان تفهمني--سلام المسيح
طلع لي كلمة شعب في البيان
الرد مع إقتباس
قديم 01-09-2005
yaweeka yaweeka غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
yaweeka is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة saweres
الاعتراض يتم عن طريق صناديق الاقتراع
لا عن طريق البكاء والعويل والسب والشتم وهدم الكنيسة
بلاش قلة ادب يا ساويرس
الرد مع إقتباس
قديم 01-09-2005
yaweeka yaweeka غير متصل
Registered User

إقتباس:

ولو عملت زي بقية الأقباط وقلت ان البابا أخطأ ، كده كأني بكسر كنيستي وأفضحها وأقول للناس احنا مش صف واحد
طيب ليه؟؟ طالما ان عندي البديل السلمي الحضاري للاعتراض ، وهو الانتخابات
أنا أصلا محدش فرض علىّ حاجة
ولا قداسة البابا ولا أي من المطارنة والأساقفة وأنا حر في اختياري
ليه بقى الادانة؟؟؟؟
انا لازم أحافظ على كرامة كنيستي ولو كلفني كده دمي ، وما اسيبش الفرصة للمتسللين مهاجمي العقيدة انهم يتدخلوا في النص
ربنا معاك يا أخ مينا
لأ ما تعملش زى بقية الأقباط
خليهم هم اللى ولاد ستين فى سبعين وخليك انت السبع الوحيد المدافع عن البابا وكأن الآخرين هم أعداء البابا والكنيسة

البابا يا ساويرس ومن يومين فقط طلب مقابلة من اصطدم معه من الشباب لأنه شعر ان رأيهم ليس فرديا بل رأى قطاع كبير من الشعب
لا تكن ملكيا اكثر من الملك
خليك فى نفسك وبلاش تعمل فيها سبع البرمبة وتكفر الآخرين

آخر تعديل بواسطة yaweeka ، 01-09-2005 الساعة 01:51 AM
الرد مع إقتباس
قديم 01-09-2005
saweres
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة yaweeka
بلاش قلة ادب يا ساويرس
فين قلة الأدب؟؟؟ مش ده اللي بيحصل؟؟
راجع كلامي مرة أخرى

إقتباس:
المشكلة الآن في الاقباط ، هل يعترضوا سلميا ؟ أم يثبتوا أنهم مسيحيين دينا مسلمين عقلا وخلقا وعلما؟؟
الرد مع إقتباس
قديم 01-09-2005
الخواجه الخواجه غير متصل
Moderator

الاخ ساويرس هاعمل براءيك و نرمي البيان علي شان نرتاح بس اخر شيئ **رءاس الحكمة مخافة الله** مش مخافة مبارك وياريت كان قال لا --لا و ياريت نموت شهداء سلام المسيح
الرد مع إقتباس
قديم 01-09-2005
yaweeka yaweeka غير متصل
Registered User

إقتباس:
فين قلة الأدب؟؟؟ مش ده اللي بيحصل؟؟
راجع كلامي مرة أخرى
حينما اتحدث عن اعتراضنا على رأى البابا ثم تتبعها سيادتك مباشرة بقولك ان الاعتراض لا يكون بالشتيمة والسب وهدم الكنيسة فهو اسقاط غير مبرر لانك لم تكن حاضرا لتدعى ان ماحدث هو سب وشتيمة وهدم للكنيسة
لا احد يدافع عن البابا وسيظل يدافع عنه مثل من اصطدم معه
لكن حينما يكون لنا رأيا مخالفا فمن حقنا ان نعبر عنه ، ولم نعبر عنه فوق سطوح المنازل بل للبابا شخصيا حتى تصله الرسالة مباشرة
الرد مع إقتباس
قديم 01-09-2005
saweres
GUST

إقتباس:
لأ ما تعملش زى بقية الأقباط
خليهم هم اللى ولاد ستين فى سبعين وخليك انت السبع الوحيد المدافع عن البابا وكأن الآخرين هم أعداء البابا والكنيسة

البابا يا ساويرس ومن يومين فقط طلب مقابلة من اصطدم معه من الشباب لأنه شعر ان رأيهم ليس فرديا بل رأى قطاع كبير من الشعب
لا تكن ملكيا اكثر من الملك
خليك فى نفسك وبلاش تعمل فيها سبع البرمبة وتكفر الآخرين
طيب عظيم ، يا ريت دلوقتي تقول لنفسك انه حتى في رأيه الشخصي بيقابل الناس ويقول لهم ايه اللي حصل ، ولا يتفرد ، ولا يأمر أحد ، ولا يضغط على أحد ، ولا يرفض المعارضين
أنا أدافع عن كنيستي ، ولا أدين أحد ، تركت الادانة لصاحب الدينونة ، هو عارف كل شيء وعارف الصح من الغلط وهو اللي قادر يحكم
ربنا يباركك ويبعد عنك عدو الخير
الرد مع إقتباس
قديم 01-09-2005
saweres
GUST

إقتباس:
حينما اتحدث عن اعتراضنا على رأى البابا ثم تتبعها سيادتك مباشرة بقولك ان الاعتراض لا يكون بالشتيمة والسب وهدم الكنيسة فهو اسقاط غير مبرر لانك لم تكن حاضرا لتدعى ان ماحدث هو سب وشتيمة وهدم للكنيسة
لا احد يدافع عن البابا وسيظل يدافع عنه مثل من اصطدم معه
لكن حينما يكون لنا رأيا مخالفا فمن حقنا ان نعبر عنه ، ولم نعبر عنه فوق سطوح المنازل بل للبابا شخصيا حتى تصله الرسالة مباشرة
هل التعبير عن الرأي ، يجعل البعض أن يتهمه بالهرطقة؟؟
هل التعبير عن الرأي يلزم أن يشمل الادانة؟
هل التعبير عن الرأي ، لازم يكون بفقدان الأعصاب والصراخ ؟؟
التعبير عن الرأي لابد أن يكون بطريقة حضارية بدون تجريح أو اسفاف
انت أول ما رديت قلت " بلاش قلة أدب يا ساويرس" طيب ليه الهجوم وفقدان الأعصاب ده
انت بتعمل معايا كده أومال هتعمل مع البابا ايه؟ مقدرش أتخيل الصراحة
التعبير عن الرأي بطريقة غير سليمة ، يجعل البعض يحاولون الهجوم على العقيدة بالاصطياد في الماء العكر
وليه تسمح بكده؟؟ أكيد فيه طريقة أفضل ، تعبر بيها عن رأيك بدون ما تزعل حد منك ،
ولا لازم تزعل الناس كلها منك؟؟
الرد مع إقتباس
قديم 01-09-2005
yaweeka yaweeka غير متصل
Registered User

إقتباس:

طيب عظيم ، يا ريت دلوقتي تقول لنفسك انه حتى في رأيه الشخصي بيقابل الناس ويقول لهم ايه اللي حصل ، ولا يتفرد ، ولا يأمر أحد ، ولا يضغط على أحد ، ولا يرفض المعارضين
أنا أدافع عن كنيستي ، ولا أدين أحد ، تركت الادانة لصاحب الدينونة ، هو عارف كل شيء وعارف الصح من الغلط وهو اللي قادر يحكم
ربنا يباركك ويبعد عنك عدو الخير
تتعامل مع الآخرين بمنطق إستعلائى وكأنك المدافع الوحيد عن الكنيسة
الكنيسة ليست مبان وكتب ولحى
بل شعب مطحون يرزح تحت اضطهاد منظم ومدروس فيم تخرج علينا قيادة الكنيسة بالترويج لسماحة وديمقراطية النظام وبنفاق واضح للأعمى

لو قابلت احد الصحفيين المهتمين بإضطهاد الأقليات فى العالم وقال لك "بئس الكنيسة كنيستكم لأنها تحتفى بالديكتاتور الذى همشكم وداس عليكم بحذائه" حينها ربما تدرك ان ما فعله البابا هو بمثابة انتكاسة وتفريط للحق القبطى
الرد مع إقتباس
قديم 01-09-2005
yaweeka yaweeka غير متصل
Registered User

إقتباس:
هل التعبير عن الرأي ، يجعل البعض أن يتهمه بالهرطقة؟؟
هل التعبير عن الرأي يلزم أن يشمل الادانة؟
هل التعبير عن الرأي ، لازم يكون بفقدان الأعصاب والصراخ ؟؟
التعبير عن الرأي لابد أن يكون بطريقة حضارية بدون تجريح أو اسفاف
انت أول ما رديت قلت " بلاش قلة أدب يا ساويرس" طيب ليه الهجوم وفقدان الأعصاب ده
انت بتعمل معايا كده أومال هتعمل مع البابا ايه؟ مقدرش أتخيل الصراحة
التعبير عن الرأي بطريقة غير سليمة ، يجعل البعض يحاولون الهجوم على العقيدة بالاصطياد في الماء العكر
وليه تسمح بكده؟؟ أكيد فيه طريقة أفضل ، تعبر بيها عن رأيك بدون ما تزعل حد منك ،
ولا لازم تزعل الناس كلها منك؟؟
لانك تخلط الحابل بالنابل
من الذى اتهم البابا بالهرطقة؟
من الذى قال لك اننا لم نعبر عن رأينا بطريقة حضارية؟
هل شاهدت ماحدث ام تحكم من خلال قالوا له؟

انا قلت لك ان تبطل قلة ادب لان ما قلته هو قلة ادب ، حينما توزع الاتهامات على الآخرين دون دليل
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة