تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 29-03-2005
الصورة الرمزية لـ bolbol
bolbol bolbol غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2004
bolbol is on a distinguished road
ليه في اشخاص كتير في المنتدي بيدعوا انهم مسيحين

بصراحة و من غير زعل!!!

ليه في اشخاص كتير في المنتدي بيدعوا انهم مسيحين و كلامهم غريب يا جايين من كوكب تاني او كلام غريب يتهمنا ان احنا بنعمل من الحبة ابه.

علي فكرة افتراض انهم مسلمين مش اكيد بس اللي خايف منه انهم يطلعوا اقباط علي عينة نبيل لوقا و ساعتها يبقي علينا السلام.

انا عايز اوضح حاجة هجوم الموقع علي الاسلام هجوم منطقي و رد فعل اكثر من طبيعي علي المواقع اللي بتهاجم المسيحية و الاقباط بالذات. و اللي مش مصدق اجبلوا ليسته ب 100 موقع علي الاقل بيهاجموا المسيحية.

اما عن اسلوب التخفي في اكونت و تقولوا كلام عجيب علي انكم مسيحيين "معتدلين" و مش بيكرهوا الاسلام و يهلفطوا بكلام عجيب اسلوب قذر و ياريت الاسلوب يرتقي و هحترمكوا لو قلتوا انكم مسلمين و شتمتوا.

علي فكرة و من غير زعل كلامي بالتحديد لاثنين في المنتدي و هقول عليهم في الوقت المناسب!!!

سلامي للجميع
الرد مع إقتباس
قديم 29-03-2005
gaoun gaoun غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
gaoun is on a distinguished road
+++

فكره
ليش منحطش كل موقع التي تتعرض للديانه المسيحيه وللمسيحيين وفيها تهجم وسب والى ما ذلك ... في هذه الصفحه لكي نريهم اللينك عندما يتدعون علينا التطرف والمهاجمه ......!!!!
ولكي يعرف الناس حقيقه الاسلام وانهم هو الذين يهاجموننا وان ردنا هو رد فعل سوبر طبيعي على ما يقولوم وعلى ما يهاجموننا به ....
ارجوا من الاخوه التفضل بوضع اسامي المواقع لكي نجمعها في صفحه واحده تكون لنا مرجع للمستقبل القريب والبعيد , مع العلم ان الجميع يعلم هذه الحقيقه ولكن لكي نسكت الضفاضع التي تدعي , ولكي يرى الجمل حردبته ويتوقف عن زت الحكي الفاضي ......

ارجوا من الاخوه البدأ بكتابه اسماء المواقع التي تهاجمنا كمسيحيين وكأقباط وكدين ...
الرد مع إقتباس
قديم 29-03-2005
عبدالمسيح أبونقطة
GUST

وإنت يابلبل لماذا تريد من منتدى محترم اعتماد سياسة الشك دي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
الرد مع إقتباس
قديم 29-03-2005
samueel samueel غير متصل
Registered User

samueel is on a distinguished road
فكره حلوه وياريت نتجاوب معها

آخر تعديل بواسطة sammy ، 29-03-2005 الساعة 04:12 PM
الرد مع إقتباس
قديم 29-03-2005
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road
http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=5341&page=3

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 29-03-2005
gaoun gaoun غير متصل
Registered User

+++

+++ اه زعبولا الاولا رجع تاني +++
بعدين معك يا اخي ابو (.) مش تكبر شويه وتصير دائره ولا مستطيل ولا حتى هرم
الرد مع إقتباس
قديم 29-03-2005
sammy sammy غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
sammy is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة samueel
فكره حلوه وياريت نتجاوب معها

بصراحة يابلبل ياأخويا ومن غير زعل ... أنا شايفها فكرة عبيطة ودعاية مجانية لمواقع حقيرة... ورأيى لمن يراه جيدا فقط ... إن مافيش أى داعى للشخصنة ... ويكفى إيراد الكتابة التى تستحق الإنتقاد والسنة التى تستحق الإستنكار وهم كثير بدون أى شخصنة وحتى لا يعتبر ما يورد تجنيا وإنما إنتقاد محايد وموضع اندهاش.... كمان أرجو أن لانخلط بين المسلمين المصريين شركاؤنا وإخواننا فى الوطن حتى لو هم ما آمنوش بهذا وبين السقطات والتعاليم الرهيبة التى يدعوا لها الإسلام ... فقد ولدوا مسلمين وهذا ليس بأيديهم ولا يرغبون فى التغيير وإستعمال العقل تبعا لعدم إقتناعهم أو لتشويش تفكيرهم ومحدوديته من بعد الزن فى الودان الذى هو أفعل من السحر...
وسلام
قديم 29-03-2005
الصورة الرمزية لـ bolbol
bolbol bolbol غير متصل
Registered User

استاذ عبدههههههه

موضوع سياسة الشك ده عشان الاسلوب الغريب اللي بتستخدمه عشان تطلعنا متشددين او كذابين زفه و ديه حاجه مرفوضة و زي ما قلتلك لو كنت مسلم و شتمت كنت هحترمك اكتر بدل ما كل تعليق او رسالة لحد تطلع برد غريب و عجيب!!!!

و بما ان انت اخدت الكلام عليك فاحب اقولك ان الشخص التاني هو نوني اللي عاملي فيها واعظ و طلع بمنتها البجاحة يقول لا تتاجروا بدم البنت الصغيرة.

اسمع يا ابو نقطة اسلوبك فضحك و فضح معاك عقلية طفل و متزعلش مني بس انا مش بعرف احسس علي كلامي اما الاخ نوني المجنوني فليا معاه وقفه تانيه لما يجي و عيب الاسلوب ده و اعتقد انك المفروض تقول هويتك اه بدل سياسه حاوريني يا كيكه.

و سلام لمن لم يتبع هدي و عائشة وقبلهم خديجة و فلوسها..
الرد مع إقتباس
قديم 29-03-2005
عبدالمسيح أبونقطة
GUST

t16

إنت رائع رائع رائع يا سامي ياحبيبي يانور عينيا نعم نعم هذا ما أريد قوله من بدية دخولي المنتدى أنا شويا واتجنن من فصاحتك يا بروفيسور سامي نعم أنا ضد الشخصنة
الرد مع إقتباس
قديم 29-03-2005
الصورة الرمزية لـ bolbol
bolbol bolbol غير متصل
Registered User

و يجعله شخصنه!!!

يا استاذ سامي انا لا قلت هعمل دعاية ولا هجيب حاجة الموضوع ببساطة ان لو حد استنكر او استغرب من طريقة هجوم المنتدي علي الاسلام هجيبله ليسته طويلة كأمثله علي ان المنتدي ده رد فعل لا اكثر ولا اقل...

و هي مش فكرة اساسا عشان تكون عبيطة لاني كنت بستدل بشئ واقعي علي كلامي.

و يجعله شخصنه!!!
الرد مع إقتباس
قديم 29-03-2005
الصورة الرمزية لـ bolbol
bolbol bolbol غير متصل
Registered User

عشان كده يا استاذ سامي انا مش ...............

كمان توضيح عني لان الناس لسه مش عارفاني انا انسان بسيط و مش متعصب للدين ولا بكره الاسلام بس بكره اللي بيكره الاقباط و عليه انا ممكن اعيش مع الجن الازرق بس بشروط.

- لا ليه دعوة بديني و لا يقل احترامه ليا ولا يحلل مالي و شرفي ولا يقتلني عشان يخش الجنة و يتفضل عليا لكوني قبطي ولا يتهمني بالعمالة و الجاسوسية لامريكا .....بسيطة مش كده!!!!!!

و حوارات الاديان لا تعنيني في شئ و يكفي اني مقتنع بمسيحيتي و بس و قضية اضطهادي كقبطي ديه مشكلة تانية عارف ان اللي هيرجعها شغل الدراع عشان احنا اتنازلنا برده بالدراع.

عشان كده يا استاذ سامي انا مش بحب الاسلوب بتاع عبدههههه ولا نوني المجنوني لان انكار الاضطهاد في مصر كأنكار كروية الارض.

و سلام لمن لم يتبع الهبلة العبيطة ام بدوي.
الرد مع إقتباس
قديم 29-03-2005
الصورة الرمزية لـ bolbol
bolbol bolbol غير متصل
Registered User

!!!!

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة sammy
بصراحة يابلبل ياأخويا ومن غير زعل ... أنا شايفها فكرة عبيطة ودعاية مجانية لمواقع حقيرة... ورأيى لمن يراه جيدا فقط ... إن مافيش أى داعى للشخصنة ... ويكفى إيراد الكتابة التى تستحق الإنتقاد والسنة التى تستحق الإستنكار وهم كثير بدون أى شخصنة وحتى لا يعتبر ما يورد تجنيا وإنما إنتقاد محايد وموضع اندهاش.... كمان أرجو أن لانخلط بين المسلمين المصريين شركاؤنا وإخواننا فى الوطن حتى لو هم ما آمنوش بهذا وبين السقطات والتعاليم الرهيبة التى يدعوا لها الإسلام ... فقد ولدوا مسلمين وهذا ليس بأيديهم ولا يرغبون فى التغيير وإستعمال العقل تبعا لعدم إقتناعهم أو لتشويش تفكيرهم ومحدوديته من بعد الزن فى الودان الذى هو أفعل من السحر...
وسلام

حلوة شركاء الوطن ديه كنت قربت انساها عموما انت مضطر تستحملني لغاية ما افتح منتدي مشاكل الاقباط و ساعتها عايز اعرف هيجليك قلب تقول شركاء الوطن ولا هتقول اعداء حتي النخاع.
الرد مع إقتباس
قديم 30-03-2005
sammy sammy غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
sammy is on a distinguished road
شكرا شكرا ياأبو نقطة أخجلت تواضعى...
أخى الحبيب بلبل أنا لم أنكر شىء من ذلك الذى تقوله... وأنا ياعزيزى مش ناقص ترشدنى لا لمواقع ولا لأحداث ... صدقنى وثق فى كلامى... لكن كنت أقول "

إقتباس:
فقد ولدوا مسلمين وهذا ليس بأيديهم ولا يرغبون فى التغيير وإستعمال العقل تبعا لعدم إقتناعهم أو لتشويش تفكيرهم ومحدوديته من بعد الزن فى الودان الذى هو أفعل من السحر.
يعنى هم ليهم عذر فى أنهم يشتموا ويعتدوا ويقتلوا لأنهم يظنون أنهم بذلك يؤدون خدمة لله كما أخبرنا الكتاب... هم مضللون يستحقون الشفقة صدقنى...ربنا قادر يهديهم وينتقم من اللى كان السبب " الكابتن ......" على رأى أخونا الحبيب فانوس.
قديم 30-03-2005
gaoun gaoun غير متصل
Registered User

+++

[SIZE=5]اخي سامي ابو سام
القصه وما فيها اننا نود ان نعمل مرجع كصفحه تحوي كل اسماء التي تهاجمنا وتول لنا اننا نهاجم الاسلام لانه وبصراحه وكما فهمت من الرد السابق للاحد الاخوه ..... ان الاخوان المسلمين في مصر يعملون لنا دعايه في مصر بأننا نتعرض للاسلام فلماذا لا نبين اننا ندافع عن انفسنا حيال الهجمه الشرسه التي تتعرض لها المسيحيه والقبطيه من الاخوه المسلمين .......
وانا وللصراحه فكره في مكتبه لعناوين مواقع تهاجم المسيحيه او تحرض على قتلن او تدعونا بالكفار والخ ....
نحن لا نبحث عن شهره فأجرنا عند الله , فأخ ما يبحث عنه الاقباط هو الشهره ...... ونحن لسنا بأناس سياسيين ونسعى الى منصب ولكننا اناس بسطاء مسيححين متشبثين بديننا وعقيدتنا ولا نسمح لاحد بمسها بأذا ولا نسكت على الاضطهاد الذي يحصل لاخوتنا في مصر والمسيحيه بشكل عام .... ان التشهير بالمسيحيه ما هو إلا نوع من انواع الاضطهاد ويجب ان يعلم الجميع ان كلامنا بهذا المنتدى لا يأتي من الفراغ ...... والعديد العديد من الناس لا يعلمون بهذه المواقع القذره التي تهاجم المسيح والمسيحيه والخ ......
يجب ان نريهم اننا نعلم ماذا تقولون عنا وأن هذا ليس بجديد لنا ولكننا نسامح نسامح ونكتب فقط بعد ان يفيض الزير ......
اخي وعزيزي سامي انا اعزك واحترمك كثيرا ومتفهم لافكارك ولفكرتك هذه , ولكننى اصبوا الى ان يعرف الناس الحق , مسيحيين قبل المسلمين ..... فأمثال نبيل لوقا والخ ... من اسماء ما هم إلا جهله بما يقوم به الاسلام من اعمال شرسه في حق المسيحيين .....
يجب علينا عمل مكتبه للواقع لتكون مرجع للذي لا يعرف ونبذه عن عنصريه هذا الشعب التي فاقل الملايين .....
فالذي يقول ان الغرب عامل على الشرق الاوسط حرب صليبيه خليه يعرف انوا ما هي إلا دفاعا عن الدين المسيحي الذي يهاجم في كل ثانيه بالملايين اما في الحياه العمليه واما في الانترنت , وما في التلفاز ...... ليعرف كل من هو غير عربي ما هو حقيقه الاسلام .....
وباعتقادي مكتبه للاحاديث النبويه ولايات القرآن المفضوحه ستساهم في ارتداد العديد من المسلمين الذين يعتبرون مسلمين فقط بالاسم ........
فأنا ارى كل يوم مسلمون لا يعرفون حقيقه دينهم .... وبإعتقادي ان عرفناهم ديننا المسيحي وعرفناهم المدعوا دينهم الاسلامي على حقيقته فسوف يكون دخول كبير للديانه المسيحيه ....
فأحد من وظيفتي كمسيحي هي التبشير بالدين المسيحي ..... والرب يسوع اعطانا السلطان ان ندوس الاحيات والعقارب وكل قوات العدوا .... وما السلام إلا عمل من عمل ابليس ويجب ان نحاربه اذا كنا مسيحيين بجد .....
واعود واذكرك انني اعزك كثيرا وارجوا ان تتفهم الفكره والمغزى من الفكره .....

وبالله التوفيق وبالرب يسوع الخلاص آمين
[/SIZE
]
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة