تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم جعل جميع المنتديات مقروءة

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 09-04-2005
قطقوط قطقوط غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Apr 2005
قطقوط is on a distinguished road
لماذا لا يتم إنشاء حزب الأمة القبطستانية ويكون حزب قومي بحت لا وجود للتفرقات الدينية دخل فيه.
الرد مع إقتباس
قديم 09-04-2005
whiterose whiterose غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2005
whiterose is on a distinguished road
الخط الاحمر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من هنا تخطى اى خط احمر ماذا قاله انا حر يجعلك تدعى عليه هكذا؟؟؟ للاسف التعصب الاعمى هو ما اوصلنا لما نحن فيه.... من الاخ كده ر لما بنتشطر مش بنجرح غير فى بعض البابا شنوده منزلته كبيره عند الكل لكنه ليس الله لا يخطئ بل اظن انه من حقه علينا عندما يخطئ ان نقول له
واظن انك كمسئول هنا ليس من الذوق ان تقول عن اى شخص وتشير له بالكلام بصيغه (هذا) لانه نوع من الاستهزاء المرفوض من الكل ومن اى شخص له نفس حرة
لتبدا بنفسك ثم كيل اتهاماتك للاخرين
اما عن الشكاوى فانا اناشد انا حر ان يلجا له بسبب اسلوبك الغير حضارى فى التعامل مع رواد المنتدى
مع كل الاسف
الرد مع إقتباس
قديم 09-04-2005
Registered User

اه نسيت صحيح.... لو انت يا اخ ساويرس بتعمل كده مع الاقباط واخوتك فى المسيح فيا ترى بتعمل ايه مع المسلمين ... ؟؟؟
بجد ما يحدث اهانه لكل قبطى له راى ويريد التعبير عنه بكل احترام لان اخرته يا موضوعه ينشال يا الاخ ساويرس يهزأه ويمارس سلطاته عليه
وبجد يا شماتتهم فينا باسلوبنا ده مع بعض
حاجه تجيب ضغط
الرد مع إقتباس
قديم 09-04-2005
الصورة الرمزية لـ bolbol
bolbol bolbol غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2004
bolbol is on a distinguished road
hhh

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة whiterose
اه نسيت صحيح.... لو انت يا اخ ساويرس بتعمل كده مع الاقباط واخوتك فى المسيح فيا ترى بتعمل ايه مع المسلمين ... ؟؟؟
بجد ما يحدث اهانه لكل قبطى له راى ويريد التعبير عنه بكل احترام لان اخرته يا موضوعه ينشال يا الاخ ساويرس يهزأه ويمارس سلطاته عليه
وبجد يا شماتتهم فينا باسلوبنا ده مع بعض
حاجه تجيب ضغط

يا استاذ whiterose
محدش قال الكلام اللي انت بتقوله ده و اساسا صاحب الموضوع مش زعلان و البابا مش معصوم من الخطاء البابا زيه زي اي انسان و المنتدي مفتوح للكل انا مش عارف فين المشكلة؟!!!
الرد مع إقتباس
قديم 09-04-2005
الصورة الرمزية لـ bolbol
bolbol bolbol غير متصل
Registered User

qqq

يا whiterose متنساش انه شبه البابا شنودة بأبو الهول و ده في حد ذاته خطاء جسيم والا انت ليك رأي تاني؟
الرد مع إقتباس
قديم 09-04-2005
الصورة الرمزية لـ bolbol
bolbol bolbol غير متصل
Registered User

,,,,,,

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة قطقوط
لماذا لا يتم إنشاء حزب الأمة القبطستانية ويكون حزب قومي بحت لا وجود للتفرقات الدينية دخل فيه.

اتلهي
الرد مع إقتباس
قديم 09-04-2005
saweres
GUST

هو حلال عليه حرام علىّ ؟؟؟
يعني أنا لما أقول رأيي أبقى كفرت؟؟
وبعدين أنا رأيي كمشرف باللون الأحمر ، كل ما عداه هو رأيي الشخصي
وبالظبط يا وايت روز ، قداسة البابا شنودة أطال الله في عمره ، ليس الله ، وليس عندنا ما يسمى بعصمة البابا ، لكن هذا لا يعطي الحق لكل من هب ودب أن يتهكم على الكنيسة ورموز الكنيسة ، يعرض ما يراه خطأ بدون تهكم وسخرية ، وبدون كنايات واستعارات ليس لها داعي
الرد مع إقتباس
قديم 09-04-2005
الصورة الرمزية لـ ezzzak
ezzzak ezzzak غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
ezzzak is on a distinguished road
انا اشك

انا اشك ان يكون الاستاذ انا حر مسيحي واذا كان مسيحي فهو ليس من ارثوزكسي ولا كاثوليكي وانا سالته السوال ده وهرب من الاجابه نصيحه مني بلاش تلعب بالنار هنا وانتا اكيد فاهمني
الرد مع إقتباس
قديم 09-04-2005
saweres
GUST

إقتباس:
المسيحي وغير المسيحي بالنسبة لي مساويين
ليس عندي تفرقة ، ولا محاباة ، المعاملة واحدة
الرد مع إقتباس
قديم 09-04-2005
Registered User

puzzl

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة bolbol
يا whiterose متنساش انه شبه البابا شنودة بأبو الهول و ده في حد ذاته خطاء جسيم والا انت ليك رأي تاني؟
اخ بلبل.... ردى بسيط وهو انا حفكرك بحادث الكشح وماساته التى هزت كل الاقباط لقد حدث مع طله العام الجديد وبعده بايام وفى قداس الميلاد المجيد لم يتم ذكر الحادث ولم حتى تقال جمله ليرحم الله شهدائنا كما لو كان من الخطا ان نذكرهم ومر الحادث وسط ذهول الكثيرين ونفس الوقت استمعنا فى القداس للسلامات والتحيات للحكومه التى كان لها الضلع الاكبر فى الماساه ونصفق ونحيى فيهم وهم القتله ووقتها تم ذكر الفلسطينين وشهدائهم هل دمائهم اغلى من دماء شهداء الكشح ومرت سنون وفى كل عيد يدافع عن الفلسطينين والعراقيين ولا يذكر من قريب او بعيد دماء شهدائنا الذين لليوم تسفك فى مصر مع العلم ان تلك القداسات هى المناسبات الوحيده التى يسمع فيها العالم كله صوت الاقباط فمتى نطمع ان يسمع العالم شكوانا وصراخنا !!!!!

هل وصلتك وجهه نظرى ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
ابو الهول هو تشبيه عن الصمت ثم الصمت لا شتيمه ولا بتاع ارجو ان يفهم من لا يفهم
الرد مع إقتباس
قديم 09-04-2005
Registered User

shock

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة saweres
هو حلال عليه حرام علىّ ؟؟؟
يعني أنا لما أقول رأيي أبقى كفرت؟؟
وبعدين أنا رأيي كمشرف باللون الأحمر ، كل ما عداه هو رأيي الشخصي
وبالظبط يا وايت روز ، قداسة البابا شنودة أطال الله في عمره ، ليس الله ، وليس عندنا ما يسمى بعصمة البابا ، لكن هذا لا يعطي الحق لكل من هب ودب أن يتهكم على الكنيسة ورموز الكنيسة ، يعرض ما يراه خطأ بدون تهكم وسخرية ، وبدون كنايات واستعارات ليس لها داعي
من فى رايك من هب و دب هل هو انا حر لانه قال رايه وبكل احترام ام كل من لا يعجبك رايه
كان متوقع انك وكمسئول هنا فى المنتدى ان يكون اسلوبك فى الحوار ارقى واحسن من كده لان عيب انك تنعت اى احد ( بمن هب ودب) فالكل هنا مفترض اننا مسيحين واخوه فى دم المسيح الغالى ولا ايه يا اخ ساويرس
وياريت ردك القادم عليا تقول انى كمان برد عليك مع انى من هب ودب
اما بخصوص ان الكل متساوى عندك سواء مسيحى او مسلم فدى مشكلتك انت مش مشكلتنا احنا لانى انا كنت فاكرة ان هنا مكان المفترض انى اخد حريتى فيه بالتعبير مادمت فى حدودى لانى انا من تضع الخط الاحمر بحكم اخلاقى ودينى وليس انت
الرد مع إقتباس
قديم 09-04-2005
الصورة الرمزية لـ bolbol
bolbol bolbol غير متصل
Registered User

إقتباس:
اخ بلبل.... ردى بسيط وهو انا حفكرك بحادث الكشح وماساته التى هزت كل الاقباط لقد حدث مع طله العام الجديد وبعده بايام وفى قداس الميلاد المجيد لم يتم ذكر الحادث ولم حتى تقال جمله ليرحم الله شهدائنا كما لو كان من الخطا ان نذكرهم ومر الحادث وسط ذهول الكثيرين ونفس الوقت استمعنا فى القداس للسلامات والتحيات للحكومه التى كان لها الضلع الاكبر فى الماساه ونصفق ونحيى فيهم وهم القتله ووقتها تم ذكر الفلسطينين وشهدائهم هل دمائهم اغلى من دماء شهداء الكشح ومرت سنون وفى كل عيد يدافع عن الفلسطينين والعراقيين ولا يذكر من قريب او بعيد دماء شهدائنا الذين لليوم تسفك فى مصر مع العلم ان تلك القداسات هى المناسبات الوحيده التى يسمع فيها العالم كله صوت الاقباط فمتى نطمع ان يسمع العالم شكوانا وصراخنا !!!!!

هل وصلتك وجهه نظرى ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
ابو الهول هو تشبيه عن الصمت ثم الصمت لا شتيمه ولا بتاع ارجو ان يفهم من لا يفهم
طاب مفتكرتش ليه ردوده علي الشعراوي و احتجازه في الدير ايام السادات.

و عموما موضوع السلامات و التحيات ده مش معناه ان قداسته متهاون في حقوقنا او ساكت علي مشاكلنا و البابا عموما بيتعامل مع متغيرات كتير في كل مشكله احنا بنشوف سطح المشكلة.

عموما البابا كان ممكن يبطل موضوع الشكر و السلامات و التحيات لو الشعب كان بطل تسقيف و ياريت تكون فهمت.
الرد مع إقتباس
قديم 09-04-2005
2ana 7or 2ana 7or غير متصل
Registered User

2ana 7or is on a distinguished road
سيدى الفاضل ... خلينا نكون موضوعين و نرقى بمستوى الحوار الى ما هو فى مصلحتنا كشعب قبطى ... و لا ندخل فى مهاترات أنا مين و انت مين؟؟؟؟؟؟؟؟
أنا أول من يهاجم فى كل المتندايات لانى عندما اتكلم عن الاقباط اذكرهم "بالشعب القبطى" لاننا فعلا نمثل شعب بكل مقاومات الشعوب من الناحية العددية و المادية و الثقافية ...الخ و أصر عندما نتحدث عنا كاقباط ان نقول "الشب القبطى" لانه يرعب و يغضب أعداء كل ما هو قبطى.
فلا تسئل من أنا ... لانى سوف ارد عليك بسؤال من أنت ؟؟؟؟؟
الرد مع إقتباس
قديم 09-04-2005
saweres
GUST

إقتباس:
من فى رايك من هب و دب هل هو انا حر لانه قال رايه وبكل احترام ام كل من لا يعجبك رايه
كان متوقع انك وكمسئول هنا فى المنتدى ان يكون اسلوبك فى الحوار ارقى واحسن من كده لان عيب انك تنعت اى احد ( بمن هب ودب) فالكل هنا مفترض اننا مسيحين واخوه فى دم المسيح الغالى ولا ايه يا اخ ساويرس
وياريت ردك القادم عليا تقول انى كمان برد عليك مع انى من هب ودب
اما بخصوص ان الكل متساوى عندك سواء مسيحى او مسلم فدى مشكلتك انت مش مشكلتنا احنا لانى انا كنت فاكرة ان هنا مكان المفترض انى اخد حريتى فيه بالتعبير مادمت فى حدودى لانى انا من تضع الخط الاحمر بحكم اخلاقى ودينى وليس انت
أنا أعم ولا أخص ، لماذا افترضتي إني أقصد ( أنا حر ) ؟؟
لما أتكلم كمشرف فكلامي بيبقى بالخط الأحمر ،رأيي الشخصي باللون الأسود أو أي لون آخر
الرد مع إقتباس
قديم 09-04-2005
2ana 7or 2ana 7or غير متصل
Registered User

2ana 7or is on a distinguished road
سيدى الفاضل ... أنا حزين جدا على وضعنا كاشعب قبطى فى وطنا فى هذا الزمن ... نحن الشعب القبطى حاليا لا نبحث الا عن الهجرة حيث هو الحل الوحيد المتاح حاليا ... عدد كبير جدا من الاقباط الميسورين لا يتحدثون الا عن الهجرة ... أنا اريد أن اعيش فى وطنى معزز مكرم أنا و أولادى و ان اضمن لهم ان يعيشوا بحرية و كرامة فى المستقبل ... و هذا يطلب منا جميعا التضحية الكبير قبل الصغير.
" من له عينان فاليرى ... و من له اذنان فاليسمع"
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

خيارات الموضوع
طريقة العرض

قوانين المشاركة