تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 25-03-2009
youhana16 youhana16 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
youhana16 is on a distinguished road
مشاركة: مسلم وافتخر واللي مو عاجبه ينتحر

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة البدرشيني مشاهدة مشاركة
علي فكره انا عقلي مش متحجر ولا حاجه علي فكره انا متعلم وبشتغل network administrator بس معلش انا من اول الحوار وحضرتك بتحاولي تفرضي رأيك عليا ولو حاولت اخالفك تبدي تهاجميني بالرغم من اني كنت بسأل اسأله عقلانيه وانتي بتشتمي في النبي بتاعي وبتهينيه . عموما انا اسف جدا لو كنت جرحت مشاعرك بأي حاجه بس انا عايز اشوف حالات بعينيا ويمكن تقنعيني ويمكن اقنعك الله اعلم وعلي فكره انا ممكن اجيبلك كمان تسجيل لبنت اسلمت بأرادتها وومكن حضرتك تحكمي بنفسك
أستنى معاك ولاحا تتهرب من الحوار يا كابتن بدرشينى وإعتبر إنك مش عارف تتكلم فى موضوع وفاء قسطنطين
أظن أنا سيبتك تدور على معلومات يومين كاملين وإنت ماسك فى موضوع عبييط وعمال تلف وتدور فيه وتتهرب من الاسئله وإنت بتقول إنك راجل متعلم
الرد مع إقتباس
قديم 26-03-2009
البدرشيني البدرشيني غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2009
البدرشيني is on a distinguished road

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة youhana16 مشاهدة مشاركة
أستنى معاك ولاحا تتهرب من الحوار يا كابتن بدرشينى وإعتبر إنك مش عارف تتكلم فى موضوع وفاء قسطنطين
أظن أنا سيبتك تدور على معلومات يومين كاملين وإنت ماسك فى موضوع عبييط وعمال تلف وتدور فيه وتتهرب من الاسئله وإنت بتقول إنك راجل متعلم
بتهرب من ايه يابشمهندس ماقولتلك اسلمت ازاي ايه المعلومات اللي انتا عايزها ولا هوا انتا بتموت في المواضيع وخلاص انا قولت هيا اسلمت ازاي وانا قولتلك عن طريق زميلها في الشغل اللي اتهموه بعد كدا ان هوا اللي حرضها علي اساس انها عيلها صغيره ياراجل سيبك من الحوارات الفاكسانه بتعتك دي والكنيسه بتعتك قالت هانطلعها علي قناة أجابي عشان الناس كلها تعرف الحقيقه قولنا اهلا وسهلا عشان كل حاجه تبقي علي المكشوف جت الكنيسه بعد كدا لحست كلامها او بمعني اصح معرفتش تعمل ايه في الوعد دا لان الست ماتت فعلا لكن تيجي تقولي بتلف وتدور لا ياشاطر انتا اللي بتلف وتدور
الرد مع إقتباس
قديم 26-03-2009
Registered User

انا مش بهرب انا موجود وجوابتك ومستني ردك اللي انا عارف انه مش موجود من اساسه

هيا وفاء قسطنطين عايشه ولا الله يرحمها؟
الرد مع إقتباس
قديم 26-03-2009
Gold User

إقتباس:
انا مش بهرب انا موجود وجوابتك ومستني ردك اللي انا عارف انه مش موجود من اساسه

هيا وفاء قسطنطين عايشه ولا الله يرحمها؟
يعنى أفهم كده من كلامك إنك متأكد من إنها ماتت وشفت الجثه أو شهاده الوفاه او تملك الدليل القوى على موتها على الأقل

يا ريت إن كان عندك دليل على موتها تقولوه كده بسرعه
اما إذا كنت من ماركه قالولوا ها نقفل على المواضيع وكمل مع نفسك حواراتك غير الفكسانه على حد تعبيرك
الرد مع إقتباس
قديم 26-03-2009
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة youhana16 مشاهدة مشاركة
يعنى أفهم كده من كلامك إنك متأكد من إنها ماتت وشفت الجثه أو شهاده الوفاه او تملك الدليل القوى على موتها على الأقل

يا ريت إن كان عندك دليل على موتها تقولوه كده بسرعه
اما إذا كنت من ماركه قالولوا ها نقفل على المواضيع وكمل مع نفسك حواراتك غير الفكسانه على حد تعبيرك
ياعم يوحنا شكلك كدا عصبي هدي اعضائك وركز الدليل واضح وجلي انتم قلتم هاتطلعوها علي قناة اجابي وبعد كدا قولتو موضوع وفاء اتقفل تقدر تقولي انتا ايه معناه الكلام دا يعني احنا قبلنا انها تطلع علي قناه مسيحيه مفيش مشكله مطلعتش ليه بقي يبقي الست ماتت من التعذيب في الدير اكيد لانها مرات راهب علي حد قول واحد صاحبي مسيحي لما سألته عليها قالي الضجه دي كلها عشان هيا مرات راهب
الرد مع إقتباس
قديم 26-03-2009
sky sky غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Apr 2006
sky is on a distinguished road

إقتباس:
ياعم يوحنا شكلك كدا عصبي هدي اعضائك وركز الدليل واضح وجلي انتم قلتم هاتطلعوها علي قناة اجابي وبعد كدا قولتو موضوع وفاء اتقفل تقدر تقولي انتا ايه معناه الكلام دا يعني احنا قبلنا انها تطلع علي قناه مسيحيه مفيش مشكله مطلعتش ليه بقي يبقي الست ماتت من التعذيب في الدير اكيد لانها مرات راهب علي حد قول واحد صاحبي مسيحي لما سألته عليها قالي الضجه دي كلها عشان هيا مرات راهب

عرفت بقي ان كلامي صح وان بغبغان وبس وبتردد كلام شيوخك واللي كل كلامهم كدب

بقي هي مرات راهب ... متأكد من كلامك كويس

اولا لمعلوماتك الراهب لا يتزوج ده اولا
ثانيا مش معني ان الكنيسة مطلعتهاش تبقي ماتت
الكنيسة مطلعتهاش لسبب بسيط ان الموضوع مش لوي دراع وخلاص ولأن مش كل من هب ودب له حق يحاسبنا
انا لما اجي اسألك في شئ يخصك ابسط كلمة هتقولهالي وانا ماليش حق عندك
ملكيش دعوة شئ ميخصكيش ... صح ؟!!

ثالثا البينة علي من ادعي
يعني اللي قال انها ماتت يجيب الدليل علي كلامه وبعدين احنا نبقي نرد عليه
لكن واحد حلم بليل وقام تخيل انها حقيقة وللأسف المسلمين ماشيين وراه زي الهبل ومصدقينه يبقي طظ فيه من الاخر
يقول اللي يقوله هو حر واحنا محدش له عندنا حاجة

وبرضه ياريت تبطل طريقة البغبغانات
تعذيب في الدير ؟!!!!!!!!!!! .... اللي يتكلم هنا يجيب دليل علي كلامه
اثبت ان الاديرة فيها تعذيب والا تبقي كذاااااااااب

اذا كان علي الكلام اقدر اقولك كلام كتييييييير عن شيوخك وعن ما يحدث في جوامعكم .. لكن بدون دليل ابقي كدابة

ومن هنا لحد ما تجيب ادلتك علي موت وفاء قسطنطين وعلي التعذيب في الاديرة ياريت محدش يرد عليه في الموضوع ده تاني لأنه يردد فقط بدون فهم او حتي تفكير

الرد مع إقتباس
قديم 28-03-2009
ابن سينا ابن سينا غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jun 2007
ابن سينا is on a distinguished road

حصلي الرعب ياعم سفير جهنم انت
انا اتبع يسوع المسيح واللي مش عاجبة يروح يسيح
انا هاقولك نقطة من ملاين النقط لية مش بنتبع محمد النجس لانة اقل مننا طبعا عشان هو في جهنم ناووهاقولك لية هو نجس بربرهان

‏حدثنا ‏ ‏عبد السلام بن مطهر ‏ ‏حدثنا ‏ ‏جعفر يعني ابن سليمان ‏ ‏عن ‏ ‏علي بن الحكم البناني ‏ ‏عن ‏ ‏أبي الحسن الجزري ‏ ‏عن ‏ ‏مقسم ‏ ‏عن ‏ ‏ابن عباس ‏ ‏قال ‏‏إذا ‏ ‏أصابها ‏ ‏في الدم فدينار وإذا أصابها في انقطاع الدم فنصف دينار

سنن ابي داوود كتاب النكاح في كفارة من اتي حائضا
يعني ياجماعة اللي يصيب وهي حائض بدينار دة علي ايام الرسول
ياترا الدينار بيكام دلوقتي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ياريت تجاوب ياخي المفتخر
وكمان اية شغل النبي بتاع السوق دة بدينار ودينار ونص دة ناقص يقول في وتعالي بص
ممكن اقولك من اقوال نبيك النجس ملاين الاقوال النجسة بس رافتا بيك يارمضان مش هاقولك عرفت بقي مين اللي نجس وكل لبيبة بالاشارة يفهم
الرد مع إقتباس
قديم 28-03-2009
Registered User

اولا انا مش كابتن مش لابس شرط ولا فلنة والحمدللة اللة وكبر اني لست لابسا لباس السنة المحمدية الناكحية سواء في القبل او الدبر اخي العزيز
لا تكن متعصبا هكذا انا لا اشتم علي رسولك الكريم انما المسلم دايما يحب لغة العنف
من ينتقد عقيدي هو كافر وجزائة القتل بحد السيف المحمدي
ونت راجل مسلم واكيد الشيطان شاخخ في ودانك ودة مش كلامي دة كلام رسولك الامور بتاع الحريم

‏حدثنا ‏ ‏مسدد ‏ ‏قال حدثنا ‏ ‏أبو الأحوص ‏ ‏قال حدثنا ‏ ‏منصور ‏ ‏عن ‏ ‏أبي وائل ‏ ‏عن ‏ ‏عبد الله ‏ ‏رضي الله عنه ‏ ‏قال ‏‏ذكر عند النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏رجل فقيل ما زال نائما حتى أصبح ما قام إلى الصلاة فقال ‏ ‏بال الشيطان في أذنه
صحيح البخاري كتاب الجمعة باب من نام ولم يصل بال الشيطان في ازنة
بس انا ملاحظ ان الشيطان شاخخ في لسانك مش فو ودانك
وانا مش بغلط في رسولك انا بقول اللي قالة رسولك وكتبك هي اللي بسئ لرسولك

ولعلمك الخاص سفر نشيد الاناشيد وحزقيال انا انصحك انك تقرا تفاسير بدل متطلع جهلك ونت مش عارف ولو لقيت قلة ادب في التفاسير تعالي ناقشني فية
وبعدين لو علي قلة الادب انا هاقولك مين هو قليل الادب

‏حدثنا ‏ ‏زهير بن حرب ‏ ‏حدثنا ‏ ‏جرير ‏ ‏عن ‏ ‏الأعمش ‏ ‏عن ‏ ‏أبي الضحى ‏ ‏عن ‏ ‏مسروق ‏ ‏عن ‏ ‏عائشة ‏ ‏قالت ‏‏دخل على رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏رجلان فكلماه بشيء لا أدري ما هو فأغضباه فلعنهما وسبهما فلما خرجا قلت يا رسول الله من أصاب من الخير شيئا ما أصابه هذان قال وما ذاك قالت قلت لعنتهما وسببتهما قال ‏ ‏أو ما علمت ما شارطت عليه ربي قلت ‏ ‏اللهم إنما أنا بشر فأي المسلمين لعنته أو سببته فاجعله له زكاة وأجرا
شفت بقي ان رسولك بيسب ويلعن لانة قليل الادب حمادة دة
الرد مع إقتباس
قديم 28-03-2009
Gold User

[QUOTE=البدرشيني;328595]فين الكلام دا يا كوتش واخواني مين اللي بيقولو كدا

عايز دليل[/QUO

معقوله يا بدرشينى تكون آخر من يعلم

عموما إتمشى لحد منتدى حراس العقيده وتعالى
ولا أقولك خد الرابط ده من ضمن الروابط
http://www.imanway1.com/horras/showthread.php?t=10450

علشان ما تقولش حارمينك من حاجه

ملحوظه رفيعه يا كابتن بدرشينى وما تزعلش منى

معلومتك محدوده جدا إسلاميا ومقتصره على قراءة المنتديات والنقل منها.....ز

وقبل ما تتسرع فى الرد على الملحوظه بتاعتى

نسيب المواضيع هى اللى تثبت
الرد مع إقتباس
قديم 28-03-2009
Registered User

يابن الحلال قلتلك الف مرة دة اسمة سفر نشيد الاناشيد والنشيد كلة تشبيهات وامثلة ومجاز مرسل ولية معناة ومغزاة الروحي وانت لو تجيب تفسير وتقراة يبقي احسن من انك تنشر جهلك للناس شوف انت لو بتفهم هاتعرف ان الزني في مصر ميقصدش بيها ان ايران مثلا هاتاخد مصر في شقة وتزني بيها فكر كويس اية المقصود ولاحسن من انك تنتقد شي قولي ساعدني اجيب التفسير بدل اسلوب العجلاتية كوتش وكوتش الالفاظ المحمدية بتاعتك لاكن الكلام اللي قولتهولك من كتب احاديثك وكتبتلك هو موجود فين وجبتة من صحيح مسلم والبخاري يعني لاهو ضعيف ولا هو خفيف زيك كدة علي العموم الاحاديث اللي جبتهالك شكلها معجبتكش اوريك رسولك كان بيقول اية تاني اصلة كان راجل ملعب

‏حدثنا ‏ ‏عبد الله بن محمد ‏ ‏حدثنا ‏ ‏سفيان ‏ ‏عن ‏ ‏الزهري ‏ ‏عن ‏ ‏عروة ‏ ‏عن ‏ ‏عائشة ‏ ‏رضي الله عنها ‏‏جاءت ‏ ‏امرأة ‏ ‏رفاعة القرظي ‏ ‏النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏فقالت كنت عند ‏ ‏رفاعة ‏ ‏فطلقني ‏ ‏فأبت ‏ ‏طلاقي فتزوجت ‏ ‏عبد الرحمن بن الزبير ‏ ‏إنما معه مثل ‏ ‏هدبة ‏ ‏الثوب فقال ‏ ‏أتريدين أن ترجعي إلى ‏ ‏رفاعة ‏ ‏لا حتى تذوقي ‏ ‏عسيلته ‏ ‏ويذوق عسيلتك ‏ ‏وأبو بكر ‏ ‏جالس عنده ‏ ‏وخالد بن سعيد بن العاص ‏ ‏بالباب ينتظر أن يؤذن له فقال يا ‏ ‏أبا بكر ‏ ‏ألا تسمع إلى هذه ما تجهر به عند النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم

صحيح البخاري كتاب الشهادات باب شهادة المختبي
اجيني جبتك مكان الحديث سندة صحيح
في نبي يقول الفاظ زي دي لست محترمة طبعا حمادة كان بيتكلم عن الجنس الارضي البشري الكلام الحديث واضح تماما هل يليق بنبي
كمان شوف نبيك بيعمل اية
‏حدثنا ‏ ‏عبد الله بن مسلمة ‏ ‏حدثنا ‏ ‏عبد الله يعني ابن عمر بن غانم ‏ ‏عن ‏ ‏عبد الرحمن يعني ابن زياد ‏ ‏عن ‏ ‏عمارة بن غراب ‏ ‏قال إن ‏ ‏عمة ‏ ‏له ‏ ‏حدثته أنها سألت ‏ ‏عائشة ‏ ‏قالت ‏‏إحدانا تحيض وليس لها ولزوجها إلا فراش واحد قالت أخبرك بما صنع رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏دخل فمضى إلى مسجده ‏ ‏قال ‏ ‏أبو داود ‏ ‏تعني مسجد بيته ‏ ‏فلم ينصرف حتى غلبتني عيني وأوجعه البرد فقال ادني مني فقلت إني حائض فقال ‏ ‏وإن اكشفي عن فخذيك فكشفت فخذي فوضع خده وصدره على فخذي وحنيت عليه حتى دفئ ونام
سنن أبي داود .. كتاب الطهارة .. باب في الرجل يصيب منها ما دون الجماع
شفت بقي اللي بيعملة رسولك دة مشفتهوش بيتعمل حتي في الافلام الاباحية يقولها اكشفي عن فخزيك وبعدين الراجل المحترم يحط خدة وصدرة علي فخزي عائشة كرم اللة فخزها اقصد وجهها وارضاها ربنا يقويك ياخي المسلم
وابقي ابحث من ورايا علي صحة الاحاديث ومكانهم
الرد مع إقتباس
قديم 28-03-2009
Registered User

[QUOTE=youhana16;328598]
إقتباس:
فين الكلام دا يا كوتش واخواني مين اللي بيقولو كدا

عايز دليل[/QUO

معقوله يا بدرشينى تكون آخر من يعلم

عموما إتمشى لحد منتدى حراس العقيده وتعالى
ولا أقولك خد الرابط ده من ضمن الروابط
http://www.imanway1.com/horras/showthread.php?t=10450

علشان ما تقولش حارمينك من حاجه

ملحوظه رفيعه يا كابتن بدرشينى وما تزعلش منى

معلومتك محدوده جدا إسلاميا ومقتصره على قراءة المنتديات والنقل منها.....ز

وقبل ما تتسرع فى الرد على الملحوظه بتاعتى

نسيب المواضيع هى اللى تثبت
والله يامان مش عارف

بس دا رابط من موقع ST Tekla بيقول ان الكلام دا مش موجود

5:16 حلقه حلاوة و كله مشتهيات هذا حبيبي و هذا خليلي يا بنات اورشليم

http://st-takla.org/pub_oldtest/22_song.html

مش عارف هاتخلوني اضيفه ولا لأ

شكرا علي معلومتك اني ضعيف اسلاميا بس انتا رد مسيحيا الاول
الرد مع إقتباس
قديم 28-03-2009
Registered User

t16 مشاركة: مسلم وافتخر واللي مو عاجبه ينتحر

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة ابن سينا مشاهدة مشاركة
يابن الحلال قلتلك الف مرة دة اسمة سفر نشيد الاناشيد والنشيد كلة تشبيهات وامثلة ومجاز مرسل ولية معناة ومغزاة الروحي وانت لو تجيب تفسير وتقراة يبقي احسن من انك تنشر جهلك للناس شوف انت لو بتفهم هاتعرف ان الزني في مصر ميقصدش بيها ان ايران مثلا هاتاخد مصر في شقة وتزني بيها فكر كويس اية المقصود ولاحسن من انك تنتقد شي قولي ساعدني اجيب التفسير بدل اسلوب العجلاتية كوتش وكوتش الالفاظ المحمدية بتاعتك لاكن الكلام اللي قولتهولك من كتب احاديثك وكتبتلك هو موجود فين وجبتة من صحيح مسلم والبخاري يعني لاهو ضعيف ولا هو خفيف زيك كدة علي العموم الاحاديث اللي جبتهالك شكلها معجبتكش اوريك رسولك كان بيقول اية تاني اصلة كان راجل ملعب

يابني برده ماردتش هوا الاله بتاعك دا ملقاش امثله اكثر احتراما من كدا تقدر تقف في ميدان عام وتقول الكلام دا معتقدش طبعا

انا مالي ومال الاحاديث مايكمن يكون حديث ضعيف البخاري ومسلم والناس دي كتبت الاحاديث بعد وفاة النبي بفتره طويله جدا

‏حدثنا ‏ ‏عبد الله بن محمد ‏ ‏حدثنا ‏ ‏سفيان ‏ ‏عن ‏ ‏الزهري ‏ ‏عن ‏ ‏عروة ‏ ‏عن ‏ ‏عائشة ‏ ‏رضي الله عنها ‏‏جاءت ‏ ‏امرأة ‏ ‏رفاعة القرظي ‏ ‏النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏فقالت كنت عند ‏ ‏رفاعة ‏ ‏فطلقني ‏ ‏فأبت ‏ ‏طلاقي فتزوجت ‏ ‏عبد الرحمن بن الزبير ‏ ‏إنما معه مثل ‏ ‏هدبة ‏ ‏الثوب فقال ‏ ‏أتريدين أن ترجعي إلى ‏ ‏رفاعة ‏ ‏لا حتى تذوقي ‏ ‏عسيلته ‏ ‏ويذوق عسيلتك ‏ ‏وأبو بكر ‏ ‏جالس عنده ‏ ‏وخالد بن سعيد بن العاص ‏ ‏بالباب ينتظر أن يؤذن له فقال يا ‏ ‏أبا بكر ‏ ‏ألا تسمع إلى هذه ما تجهر به عند النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم

صحيح البخاري كتاب الشهادات باب شهادة المختبي
اجيني جبتك مكان الحديث سندة صحيح
في نبي يقول الفاظ زي دي لست محترمة طبعا حمادة كان بيتكلم عن الجنس الارضي البشري الكلام الحديث واضح تماما هل يليق بنبي
كمان شوف نبيك بيعمل اية
‏حدثنا ‏ ‏عبد الله بن مسلمة ‏ ‏حدثنا ‏ ‏عبد الله يعني ابن عمر بن غانم ‏ ‏عن ‏ ‏عبد الرحمن يعني ابن زياد ‏ ‏عن ‏ ‏عمارة بن غراب ‏ ‏قال إن ‏ ‏عمة ‏ ‏له ‏ ‏حدثته أنها سألت ‏ ‏عائشة ‏ ‏قالت ‏‏إحدانا تحيض وليس لها ولزوجها إلا فراش واحد قالت أخبرك بما صنع رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏دخل فمضى إلى مسجده ‏ ‏قال ‏ ‏أبو داود ‏ ‏تعني مسجد بيته ‏ ‏فلم ينصرف حتى غلبتني عيني وأوجعه البرد فقال ادني مني فقلت إني حائض فقال ‏ ‏وإن اكشفي عن فخذيك فكشفت فخذي فوضع خده وصدره على فخذي وحنيت عليه حتى دفئ ونام
سنن أبي داود .. كتاب الطهارة .. باب في الرجل يصيب منها ما دون الجماع
شفت بقي اللي بيعملة رسولك دة مشفتهوش بيتعمل حتي في الافلام الاباحية يقولها اكشفي عن فخزيك وبعدين الراجل المحترم يحط خدة وصدرة علي فخزي عائشة كرم اللة فخزها اقصد وجهها وارضاها ربنا يقويك ياخي المسلم
وابقي ابحث من ورايا علي صحة الاحاديث ومكانهم

لا رديت عليا في الخرفان اللي بتعبدوها ولا في الكلام السكس يابني دانا عندي فيديو قنبله لواحد اسمه رفيق اسكندر بيتكلم مع جورج بباوي بيقولك سكس ومخدرات في الكنايس وبيتكلم عن كاهن مش بيعرف يقرا ويكتب ياجدع اسكت شيل لوح الخشب اللي في عنيك الاول وابقي تعالي اتكلم
الرد مع إقتباس
قديم 28-03-2009
الصورة الرمزية لـ الحمامة الحسنة
الحمامة الحسنة الحمامة الحسنة غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2007
الحمامة الحسنة is on a distinguished road
غبى منه فيه!

المسلم المسكين البدرشينى خدعوك فقالوا

ألم أقل لك أنى عرفت من أنت ؟

أنت مثل أخوتك المجاهدين ممن يتقيأون بالماوس كوبى & باست

ثم يقول إنتصرنا .. الله أكبر ظهر الحق وزهق الباطل فى محاولة زائفة

لإقناع نفسك بما أنت عليه من خديعة كبرى

اين ردك يا حامل الأسفار عن مداخلاتى السابقة ؟

سأرد على عدة نقاط وأضع عدة روابط لتعرف من أنت كما قلت لك

وأنك هنا مجرد ناقل لأكاذيب شيوخك المضلين

لتعرف ان اسئلتكم متهرأة وغبية مثل عقولكم المظلمة من كثيرة الرد عليها عشرات المرات

لطعت سؤال عبيط من آية مقتطعة من أقوال السيد المسيح دون أن تكتبها كاملة

ودون أن تذكر سياق المناسبة التى قالها فيها السيد المسيح :

( سمعتم اني قلت لكم انا اذهب ثم اتي اليكم لو كنتم تحبونني لكنتم تفرحون

لأني قلت أمضي الى الآب لان أبي أعظم مني
)

إقتباس:
هل المسيح هو الأله
"أبى أعظم منى " يوحنا 14 :28 أليس الله أعظم من المسيح؟؟؟

ثم تتسائل بسذاجة أليس الله أعظم من المسيح !

فلماذا لم تذكر أيها المسلم أن السيد المسيح ساوى ذاته بالآب فى مواضع كثيرة جداً

" أنا والآب واحد " " يو30:10 "

أى الآب والأبن واحد فى الجوهر والطبيعة واللاهوت

وهذا ما فهمه اليهود من قوله هذا أنه واحد مع الآب لذلك حاولو ارجمه مرات عديدة " " يو 31:10 " .

وقوله للآب " كل ما هو لى ، فهو لك . وكل ما هو لك ، فهو لى " ( يو10:17 ) .

وقوله أيضاً لتلاميذه " كل ما للآب ، هو لى " ( يو15:16 ).

إذاً فالسيد المسيح ليس أقل من الآب فى شئ ، مادام كل ما للآب هو له

ويملك نفس القدرات الإلهية التى للآب

وأيضاً قوله " إنى أنا فى الآب ، والآب فىً " " يو11:14 " " يو10: 37- 38 "

وقوله للآب " أنت أيها الآب فىً ، وأنا فيك " " يو21:17 "

فماذا يعنى أن الآب فيه ؟

هذا ما فسره الإنجيل عن المسيح أن " فيه يحل كل ملء اللاهوت جسدياً " " كو9:2" .

إذاً كامل اللاهوت الإلهى وكامل قدرته الإلهية حال فى جسد المسيح

فكيف يكون المسيح واحد مع الآب أى مساوى له .. وكامل قدرة اللاهوت حال فى جسده الإنسانى

وكيف يكون المسيح أقل من الآب ؟!

المسيح قال " أبى أعظم منى " فى حالة إخلائه لذاته ومن مجده الأزلى الذى كان له قبل التجسد

كما ذكر الإنجيل " لم يُحسب خلسة أن يكون معادلاً لله . لكنه أخلى ذاته ،

آخذاً صورة عبد ، صائراً فى شبه الناس
"( فى 7،6:2 )

أى أن كونه معادلاً أو مساوياً للآب ، لم يكن أمراً يُحسب خلسة أى يأخذ شيئاً ليس من حقه

بل وهو مساو للآب ، أخلى ذاته من هذا المجد ، فى تجسده ، حينما أخذ صورة العبد .

وفى إتحاده بالطبيعة البشرية وصار فى شبه الناس

فهو على الأرض فى صورة تبدو غير ممجدة وليس فى كامل بهائه الأزلى

وليس فى صورة عظمة الآب الممجد

وتنبأ سفر أشعياء عنه إنه كان " رجل أوجاع ومختبر الحزن ... محتقر ومخذول من الناس ...

لا صورة له ولا جمال ، ولا منظر فنشتهيه
" ( أش3،2:53 ) .

وهذه هى الحالة التى وصف المسيح ذاته : " أبى أعظم منى"

فبتجسده فى صورة الطبيعة البشرية حُجب معها مجد وبهاء طبيعته اللاهوتيه

ولكن متى إستعاد مجده وصورته الأولى عند صعوده للسماء وجلوسه عن يمين الآب

ولذلك قبل أن يقول " أبى أعظم منى " قال مباشرة لتلاميذه :

" لو كنتم تحبوننى ، لكنتم تفرحون لأنى قولت أمضى إلى الآب ، لأن أبى أعظم منى " " يو28:14 "

لأنه بصعوده ومضيانه إلى الآب يستعيد كامل صورته الممجدة وطبيعته الإلهية

التى كانت له قبل تجسده

ففى طلبه من الآب أن يمجده بالمجد الذى كان له قبل تأسيس العالم قائلاً :

(والآن مجدني أنت أيها الآب عند ذاتك بالمجد الذي كان لي عندك قبل كون العالم" (يوحنا 17: 5)

فحالة أقنوم الآب أعظم فى مجده وبكامل بهاء لاهوته وأعظم من أقنوم الأبن فى حالة تجسده

فحالة المجد والعظمة تختص بالمقارنة بين تجسد المسيح وماقبل تجسده

ولا علاقة لها مطلقاً بالجوهر والطبيعة واللاهوت

لذلك قال الرب يسوع عن مجيئه الثانى أنه سيأتى بذلك المجد الذى كان له قبل تجسده

( فإن ابن الانسان سوف يأتي في مجد أبيه مع ملائكته و حينئذ يجازي كل واحد حسب عمله)(متى16: 27)

وقال أيضاً فى إنجيل لوقا عن مجده ومجد أبيه (لوقا9: 26) :

( لأن من إستحى بي و بكلامي فبهذا يستحي ابن الانسان متى جاء بمجده و مجد الآب و الملائكة القديسين)

ومادام الرب يسوع سيأتى فى مجده ومجد أبيه ليجازى البشرية

إذاً فهو ليس أقل من الآب فى الجوهر والطبيعة الإلهية

أليس كذلك يامسلم ؟!

إقتباس:
"أنا لا أستطيع أن أفعل من ذاتى شيئا " يوحنا 5 :30 ...هل المتكلم هنا هو الله أم المسيح؟؟؟؟؟

إيه رأيك يامسلم فى قول محمد :( لاتقربوا الصلاة )؟!

أليس رسولك فى هذا القول يتساوى مع الشيطان المحرض لكم فى ألا تقربوا الصلاة ؟!

الآية كاملة التى أقتطعتها بمهارة وبمكر وبخبث الشيطان تقول :

( انا لا اقدر ان افعل من نفسي شيئا كما اسمع أُدين و دينونتي عادلة

لأني لا أطلب مشيئتي بل مشيئة الآب الذي ارسلني)

الله الآب والأبن ليس أثنين يازميل بل هم واحد لأنهما كأقنومين فى جوهر وطبيعة إلهية واحدة

وهذا ماأكده المسيح أنه والآب واحد .. ومشيئة الأقنومين الآب والأبن مشيئة واحدة

وهناك آيات كثيرة تؤكد تساوى الآب والأبن فى المجد والمشيئة

وهناك علاقة وثيقة بين الأقنومين .. فيقول الرب يسوع :

(فأجابهم يسوع: أبي يعمل حتّى الآن وأنا أعمل. فمن أجل هذا كان اليهود يطلبون أكثر أن يقتلوهُ،

لأنَّهُ لم ينقُضِ السبتَ فقط، بل قال أيضاً أنّ الله أبوه معادلاً نفسَهُ بالله)(يوحنّا 17:5-18)

(الآبُ يحبُّ الابنَ وقد دفع كلُّ شيءٍ في يدهِ)(يوحنّا 35:3 )

('فقالَ يسوعُ لهم: الحقَّ الحقَّ أقول لكم: لا يقدر الابن أن يعملَ منْ نفسه شيئاً

إلا ما ينظُرُ الآبَ يعملُ. لأنّ مهما عمل ذاك فهذا يعمله الابن كذلك.

لأنَّ الآب يحبُّ الابن ويريه جميعَ ما يعمله، وسيريهِ أعمالاً أعظمَ من هذه لتتعجّبوا أنتم.

لأنّهُ كما أنَّ الآب يقيم الأمواتَ ويحيي، كذلك الابن أيضاً يُحيي من يشاءُ.

لأنَّ الآبَ لا يدينُ أحداً، بل قد أعطى كلَّ الدّينونةِ للابن. لكي يكرمَ الجميعُ الابن

كما يكرمون الآب. من لا يُكرم الابن لا يكرم الآب الّذي أرسلهُ'.)

( يوحنّا 19:5-23 )

" كُلُّ ما للآب هو لي"( يوحنّا 15:16 )

- كذلك آيات المسيح تدل على العلاقة الوثيقة فى المعرفة بين الآب والأبن فيقول:

متى 27:11 'وليسٌ أحدٌ يعرف الابن إلاّ الآب، ولا أحد يعرف الآب إلاّ الابن، وَمَن أراد الابنُ أن يُعْلِن لَهُ'.

وهذا ما أكده القديس يوحنا فى رسالته الأولى عن أن المسيح هو أبن الله الوحيد المتجسد:

(من يؤمنُ بابن اللهِ فعنده الشّهادةُ في نفسِهِ. من لا يصدّقُ اللهَ فقد جعله كاذباً،

لأنّهُ لم يؤمن بالشّهادةِ الّتي شهِدَ بها اللهُ عن ابنِهِ. وهذه هي الشّهادةُ:

أنَّ الله أعطانا حياة أبديّةً. وهذهِ الحياةُ هي في ابنِهِ. من له الابن فَلَهُ الحياةُ،

ومن ليس له ابن الله فليست لَهُ الحياةُ'.)(يوحنّا الأولى 10:5-12 )

فلاهوت الأبن واحد مع الآب وهذه أصدق شهادة عن العلاقة الوثيقة بين الآب والأبن

لأن المسيح لم يأتى بإسم نفسه بل بإسم أبيه وأكد على هذه الحقيقة

التى تبين مدى العلاقة الحميمة بين أقانيم الله الواحدة فى الجوهر والمشيئة فقال :

(يوحنا5: 43)" انا قد أتيت باسم ابي ولستم تقبلونني. ان أتى آخر باسم نفسه فذلك تقبلونه"

ولكن لاينفى هذا أن يسوع أعلن أن له حياة فى ذاته وأنه يقيم الموتى من ذاته الإلهية الواحدة مع لاهوت الآب

لأن مشيئة لاهوت الآب والأبن هى مشيئة واحدة

هذا اللاهوت الإلهى الواحد الذى لايتجزأ ولا ينقسم ولا يتفكك بين الأقنومين

فيقول رب المجد عن قوة لاهوته الذاتي فى ( يوحنّا 26:5 )

"لأنّهُ كما أنَّ الآب له حياةٌ في ذاته، كذلك أعطى الابن أن تكونَ لَهُ حياةٌ في ذاتِهِ'"

يوحنّا 40:6 'لأنَّ هذه هي مشيئةُ الّذي أرسلني: أنَّ كُلَّ من يرى الابنَ ويؤمنُ به تكونُ له حياةٌ أبديّةٌ، وأنا أقيمُهُ في اليوم الأخير'

هنا فى هذه الآيات يتضح أن الأبن يسوع له حياة فى ذاته

وهو الذى سيقيم الموتى والبشرية كلها يوم الدينونة ليدينهم

لأنه كما قال أن الآب لايدين أحد بل أعطى كل الدينونة للأبن

وهذا ما اكده بولس الرسول فى رسالته الأولى لأهل تيموثاوس :

( و بالإجماع عظيم هو سر التقوى الله ظهر في الجسد) ( 1 تي 16:3)

الله ظهر وحل فى جسد بشرى كما أعلن الأبن يسوع عن ذاته الإلهية الواحدة مع الآب

فطبيعى أن هذا الأبن يعمل أعمال ومعجزات أبيه وتكون المشيئة واحدة

وتكون له كينونة ذاتية وواحدة مع الآب ويكون له قدرة على إقامة الموتى بقدرته الإلهية

لأنه هو الحياة ذاتها .. والقيامة ذاتها ..والطريق الوحيد المؤدى للآب وللأبدية

( أنا هو الطريق والحق والحياة ليس أحد يأتي إلي الآب إلا بي ) ( إنجيل يوحنا 14 : 6)

- كذلك قال فى ( يوحنا11: 35-36)

11: 25 قال لها يسوع أنا هو القيامة و الحياة من آمن بي و لو مات فسيحيا

11: 26 و كل من كان حيا و آمن بي فلن يموت الى الأبد أتؤمنين بهذا

إقتباس:
و حينما سأله أحد اليهود " أيها المعلم الصالح ماذا أفعل لارث الحياه الابدية فقال له يسوع "لماذا تدعونى صالحا ...ليس أحد صالح إلا واحد و هو الله " لوقا 8 :(18-19) ...ان أصل الصلاح و مصدره هو الله .

طبعا ليس احد صالح إلا الله .. ؟!

فنحن نعترف بهذه الحقيقة أنه ليس إنسان صالحا ولو حياته يوما واحدا على الأرض كما يقول الكتاب المقدس .

ولكن يوجد كائن إلهى واحد وحيد تجسد وظهر فى صورة بشرية وبه كل الصلاح

بإعلانه ذاته حين قال :" من منكم يبكتنى على خطية ؟"

ألا يدل هذا على أن المسيح هو الصالح الوحيد الذى بلا خطية ..؟

هذا بإعتراف رسولك بأن المسيح هو الشخص الوحيد الذى بلا خطية أبدا

فى القرآن سيرةالمسيح معصومة كرسالته. فقد شهد الملاك بذلك إذ قال لأمه:

"وأنا رسول ربك لأهب لك غُلاماً ذكيا "

وأجمع المفسرون العلماء مثل الطبري والبيضاوي والزمخشري أن كلمة زكياً تعني

صافياً ونقياً وبلا خطية.

وقد قال البيضاوى فى تفسير كلمة "ذكى" أن عيسى كان مترفعا من سن إلى سن.

أما محمد فقد قال عنه كتابه :" أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ وَوَضَعْنَا عَنْكَ وِزْرَكَ

الَّذِي أَنْقَضَ ظَهْرَكَ ( سورة الانشراح 94:1-3)

واعترف محمد شخصياً ثلاث مرات في القرآن بأن كان يجب عليه استغفار ربه.

" فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ بِالْعَشِيِّ وَالْإِبْكَار "( غافر 40:55 ) .

" فَاعْلَمْ أَنَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ واللَّهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَمَثْوَاكُمْ " ( محمد 47:19 ) .

" وَإِذْ تَقُولُ لِلَّذِي أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَأَنْعَمْتَ عَلَيْهِ أَمْسِكْ عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَاتَّقِ اللَّهَ وَتُخْفِي فِي نَفْسِكَ مَا اللَّهُ مُبْدِيهِ وَتَخْشَى النَّاسَ وَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَاهُ فَلَمَّا قَضَى زَيْدٌ مِنْهَا وَطَرً ازَوَّجْنَاكَهَا لِكَيْ لاَ يَكُونَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ حَرَجٌ فِي أَزْوَاجِ أَدْعِيَائِهِمْ إِذَا قَضَوْا مِنْهُنَّ وَطَراً وَكَانَ أَمْرُ اللَّهُ مَفْعُولاً ( الأحزاب 33:37 )

إذاً المسيح هو الكائن الوحيد الجنس الذى ليس له أدنى خطية بإعلانه فى إنجيله

ومعروف ان لا يوجد أى إنسان على الأرض بلا خطية حتى الأنبياء

الذين أعترف قرآنك بانهم جميعا لهم اخطائهم وزلاتهم وسقطاتهم

فكيف تفسر هذا إلا أن يكون المسيح هو إله كامل اللاهوت حلّ فى جسد بشرى كامل القدسية والطهارة ..؟؟؟!

( الله ظهرفى الجسد )

وكما نقلت أيها المسلم أن أصل الصلاح ومصدره هو الله وحده

والمسيح أعلن أنه بلا خطية

ولمعرفة لماذا قال المسيح ( لماذا تدعونى صالحاً )

راجع ردى على هذه الشبهة الشيطانية على هذا الرابط :

إقتباس:
سؤال هام : ألا يعلم الله كل شىء ؟؟؟؟؟؟ فهل المسيح يعلم كل شىء ؟؟؟؟؟؟؟؟

قصة شجرة التين فى انجيل مرقص11: 13" فنظر شجرة تين من بعيد عليها ورق و جاء لعله يجد فيها شيئا فلما جاء اليها لم يجد شيئا الا ورقا لانه لم يكن وقت التين أخطأ فلم يجد إلا ورقا لانه لم يكن موسم التين"...بالطبع هذا ليس من أعمال الله ..فالله خالق شجرة التين و هو الذى رتب إثمارها و هو الذى يتحكم فيها ...فكيف يكون الله هو المسيح أن جهل بموسم التين.

راجع ردى هذه الشبهة الشيطانية على هذا الرابط ياحامل الأسفار :

إقتباس:
من هو المسيح ؟؟؟؟؟

"وَلكِنَّكُمُ الآنَ تَطْلُبُونَ أَنْ تَقْتُلُونِي، وَأَنَا إِنْسَانٌ قَدْ كَلَّمَكُمْ بِالْحَقِّ الَّذِي سَمِعَهُ مِنَ اللهِ" [يوحنا: 8: 40]. ...اى أنه انسان سمع من الله

ومن قال لك أن المسيح بتجسده لم يكن إنسان حامل الطبيعة البشرية كاملة

بجانب طبيعة لاهوته الإلهى ؟!

فمن ألقابه التى أطلقها المسيح على ذاته أنه ( أبن الإنسان )

وكانت ظهوراته فى التوراة قبل تجسده فى صورة ( ابن الإنسان )

كما أعلن دنيال النبى فى رؤيته للرب يهوه قبل تجسده فيقول:

7: 13 ( كنت ارى في رؤى الليل و اذا مع سحب السماء مثل ابن انسان أتى

و جاء الى القديم الايام فقربوه قدامه

7: 14 فاعطي سلطانا و مجدا و ملكوتا لتتعبد له كل الشعوب و الامم و الالسنة

سلطانه سلطان ابدي ما لن يزول و ملكوته ما لا ينقرض
)(دا 7: 13- 14)

وأبن الإنسان هذا ستتعبد له الشعوب والأمم وله سلطان أبدى لن ينقرض

وبالرغم من هذا فهو ( ابن الإنسان )!

الرب يهوه بدخوله لعالمنا الأرضى أخذ الطبيعة البشرية وصار إنساناً كاملاً

فما هو الغريب فى أن يطلق على ذاته أنه إنسان ؟!

ومارأيك فى إعلانه المتكرر بأنه ( أبن الله ) !

فطبيعة المسيح تجمع الطبيعة الإنسانية بجانب الطبيعة الإلهية لذلك سمى ( ابن الإنسان) و( أبن الله )

مارأيك فى إعلانه عن كينونته الأزلية قبل أن يكون إنسان فى الجسد وقبل أن يولد سيدنا إبراهيم :

(قال لهم يسوع الحق الحق اقول لكم قبل ان يكون ابراهيم أنا كائن)( يوحنا8: 58)

وهكذا يتضح يامسلم أن كل شبهاتك حامضة جئت لتتقيأها هنا

وكما رأيت أنها مردود عليها عشرات المرات فى قسم حورات الأديان

ولم تكلف نفسك بالبحث عن إجابتها بل دخلت بجهل منقطع النظير فى تحدى خاسر ومضحك

ولم يثمر تحديك إلا عن السخرية مما قمت بلصقه وصرت إضحوكة لسذاجة ما يضحكون به شيوخكم على عقولكم

أنتظر ردك المفحم يازميل على إجابتى على أسئلتك

التى نقلتها كحامل الأسفار يعفور

(من يُقبل اليَّ لا أُخرجه خارجاً )( يو6: 37)
(حينئذ يسلمونكم إلى ضيق و يقتلوكم و تكونون مبغضين من جميع الأمم لأجل إسمي)
( مت 24:10 )
مسيحيو الشرق لأجل المسيح

http://mechristian.wordpress.com/
http://ibrahim-al-copti.blogspot.com/
الرد مع إقتباس
قديم 28-03-2009
Registered User

جامده المقاله دي منقوله بس تحفه
[color="red"][b]
ان مما يستغرب ويعجب منه المسلم ***********

1- لا تكتب مداخلة كاملة باللون الاحمر , لانه مخصص للاشراف .

2- القص واللصق ممنوع عندنا ... فاحترم قوانين المنتدى .

آخر تعديل بواسطة babylonian ، 28-03-2009 الساعة 08:17 PM
الرد مع إقتباس
قديم 28-03-2009
Registered User

بالمناسبه لو ليكي مداخلات وردود قويه زي مابتقولي في منتدي بن مريم ياريت تجيبيلي اللينكات عشان اسلوبك بيعجبني تاني حاجه في واحد اسمه وسام عبد الله بيتحدي اي واحد مسيحي ذو رتبه كهنوتيه انه يناظره علي قناه مسيحيه ياريت نشوف مناظره في القريب العاجل
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة