تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > منتدى الرد على اكاذيب الصحافة
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم جعل جميع المنتديات مقروءة

منتدى الرد على اكاذيب الصحافة فى الآونة الأخيرة تمادت الصحف المصرية والعربية فى الهجوم على المقدسات المسيحية دون إعطاء المسيحيين فرصة لللرد لذلك أفردنا هذا المكان لنشر الردود

المشاركة في الموضوع
 
خيارات الموضوع طريقة العرض
  #16  
قديم 04-09-2008
الصورة الرمزية لـ youssef1122
youssef1122 youssef1122 غير متصل
Registered User
 
تاريخ التّسجيل: Dec 2004
المشاركات: 3,092
youssef1122 is on a distinguished road
مشاركة: سعوديون يسعون للنور و المصريون يسعون لكهف الظلمة

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة sare155 مشاهدة مشاركة
اتقبل ان ادخل كنيسة لادعو الى الاسلام داخل الكنيسة ؟؟؟؟؟؟

فكيف تريد ان نقبل التبشير في بلادنا ؟؟؟؟؟؟
وكيف يقبل الغرب ذلك يا ام المؤمنين والمسيحيين اغلبية هناك
فى مساجد فى الغرب فكيف يسمح لكم بذلك ونحن نعتبر
ان محمد هذا شيطان ورجل كذاب ودجال

فهل ما تحلليه لنفسك تحرميه على غيرك يا ام المؤمنين

لا نرى غير النفاق والكذب المستمر من المسلم

الرد مع إقتباس
  #17  
قديم 24-05-2009
ابو جاسى ابو جاسى غير متصل
Registered User
 
تاريخ التّسجيل: May 2009
المشاركات: 2
ابو جاسى is on a distinguished road
مشاركة: سعوديون يسعون للنور و المصريون يسعون لكهف الظلمة

اففففففففففففففففففففففف ايه الحكايه دى اول مره ادخل الموقع ده كحب استطلاع
لكن اكتشفت ان اللى بيكتبوا من الاخوه م عاشو فى مصر ابدا ابدا
احنا هنا المسلم جنب المسيحى الحيط فى الحيط ولما بيحصل شئ بيكون الاثنين جنب بعض ، نعم بتحصل مشاكل لكنها زى اللى بتحصل فى اى عيله ، احنا عندنا المثل اللى بيقول انا واخويا على ابن عمى وانا ابن عمى على الغريب ، المثل ده بيحصل لاننا شعب تعليمه ضعيف وافكاره قبليه سواء مسلمين او مسيحيين نفس المستوى ونفس الافكار والمعتقدات لكن يغلفها دين كل واحد صدقونى ده اللى بيحصل هنا اخوات مسلمين بيطحنو بعض وكمان مسحيين بيطحنو بعض ده لان الناس ابعدت عن التدين والسماح للاحقاد والماديات بالسيطره على السلوك الاجتماعى. ده شئ عادى والحب والسلام للكل موجود بين الناس.
يا جماعه اللى عاوز يدعو لدينه فبالموعظه والكلمه الحسنه مش بتسفيه افكار واراء الاخرين ، انا هنا انتهيت لشئ خطير انكم بتفضلوا عبدة الاوثان عن اللى يعبد الله الواحد الاحد ، يا اخ موسى اعتقد انك بتقول انك تقدر تعلم المسلمين دينهم عندى اقتراح لك قارن بين تعاليم القران وتعاليم الانجيل ستجدها واحده ، انا لما بتكلم مع اخوانا المسيحيين بجد الكتابين يحضون على التدين والسلام والمحبه .
انتم تتهمون كل المسلمين بانهم ارهابيين لماذا ؟ لانهم قتلوا يهود مغتصبين ارضهم او مسيحيين قتلوا ابنائهم فى العراق ، ممكن اسالك سؤال ؟ هو بوش ولا غيره من حكام اوروبا مسيحيين ويأمرهم دينهم بالسماحه والسلام ؟ كان ممكن يسامحو الارهابيين اللى قتلوا المسيحيين فى برج التجاره .
عاوز اقولك السياسه هى القاتل وهى الشيطان المحرك للافعال الاجراميه
بقول للمره الاخيره انكم لم تعيشو فى مصر
انتم لستم تدون للمسيحيه ، انتم دعاه سياسيون لمحاربة العرب
ادعو لدينك بالموعظه الحسنه
سؤال اخير لماذا تتصدر صورة الاهرام وتمثال الحريه صدارة موقعكم ، لماذا لاتتصدر صورة المسيح وصورة العذؤاء مريم .
لان هدفكم سياسى وليس دينى
تعرف ان الاسلام انتشر فى افريقيا بالكلمه الحسنه وسلوك التجار الحسن
تعلم ان المسيحيه انتشرت فى الالم بالكلمه الحسنه
فلماذا تسب معتقدات غيرك
على فكره انا بكتب بالعاميه ، ياريت متعقبش على الاخطاء الاملائيه لانه واضح انك مش مصرى لان المصريين كلهم سواء اقباط او مسلمين ضعاف فى اللغه العربيه الفصحى اللى انت اكيد اتعلمتها فى احد مراكز الموساد او c i a
اه نسيت ، من شروط التسجيل انك ما تكتب الفاظ او كلمات سب وشتيمه
لكن الواقع انت شايفه على صفحاتك ، ياريت تنشر دهههههههه شكرا
الرد مع إقتباس
  #18  
قديم 24-05-2009
الصورة الرمزية لـ موسي الأسود
موسي الأسود موسي الأسود غير متصل
Moderator
 
تاريخ التّسجيل: Mar 2006
الإقامة: موزمبيق الشمالية
المشاركات: 10,370
موسي الأسود is on a distinguished road
مشاركة: سعوديون يسعون للنور و المصريون يسعون لكهف الظلمة

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة ابو جاسى مشاهدة مشاركة
انتم تتهمون كل المسلمين بانهم ارهابيين لماذا ؟ لانهم قتلوا يهود مغتصبين ارضهم او مسيحيين قتلوا ابنائهم فى العراق ، ممكن اسالك سؤال ؟ هو بوش ولا غيره من حكام اوروبا مسيحيين ويأمرهم دينهم بالسماحه والسلام ؟ كان ممكن يسامحو الارهابيين اللى قتلوا المسيحيين فى برج التجاره .

اهلا يا زميل طيب ومن فجر السيارة الاسبوع الماضي امام كنيسة الزيتون هل كان الارهابي المسلم افتكر ان الكنيسة هي منزلا لليهود المحتلين فلس طين
ومن قتل عم نصحي بتاع الزقازيق و من قتل المجند ومن تهكم علي دير ابو فانا و خطف الرهبان و ضربوهم كي يقروا بالشهادة
ومن اعتدي علي دير بطمس !!
يووووووووووه دي اللستة طويلة يا زميل ابقي احكيها لك في يوم فاضي فيه


إقتباس:
عاوز اقولك السياسه هى القاتل وهى الشيطان المحرك للافعال الاجراميه
بقول للمره الاخيره انكم لم تعيشو فى مصر
انتم لستم تدون للمسيحيه ، انتم دعاه سياسيون لمحاربة العرب
ادعو لدينك بالموعظه الحسنه
وانا متفق معك في ذلك ايها الزميل الطيب
القتل من الشيطان لذلك نجد في كتاب الشيطان فيما يسمي بسورة التوبر رقم 4 و رقم 29 قاتلوا أمر مباشر بالقتل .
إقتباس:
تعرف ان الاسلام انتشر فى افريقيا بالكلمه الحسنه وسلوك التجار الحسن
تعلم ان المسيحيه انتشرت فى الالم بالكلمه الحسنه
فلماذا تسب معتقدات غيرك
هههههههه و جيش عمر بن العاص كان داخل مصر فيما يسمي بالفتح الاسلامي حامل ورود و أغصان الزيتون !! حتي ان القائد المسلم طارق بن زياد كان يحمل راية بيضاء عندما غزا الجزائر و المغرب و اسبانيا ..

إقتباس:
على فكره انا بكتب بالعاميه ، ياريت متعقبش على الاخطاء الاملائيه لانه واضح انك مش مصرى لان المصريين كلهم سواء اقباط او مسلمين ضعاف فى اللغه العربيه الفصحى اللى انت اكيد اتعلمتها فى احد مراكز الموساد او c i a
اه نسيت ، من شروط التسجيل انك ما تكتب الفاظ او كلمات سب وشتيمه
لكن الواقع انت شايفه على صفحاتك ، ياريت تنشر دهههههههه شكرا
علب فكرة انت أثبت للقراء انك حمارا بلغتك العربية وبلا زعل
وعندما تجدني أكتب بالفصحي فهذا لأني خريج كتاب الشيخ عيسي الأعور صاحب الكتاب و بعد كدا زاملت علي جمعة مفتي الديار في الأزهر .. نسيت أن أخبرك اني أزهري معمم

مسلمين عالزيرو
__________________

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18
لى النقمة ان اجازى يقول الرب
رفعنا قلوبنا ومظلمتنا اليك يارب
الأقباط يصرخون و المسلمون يعتدون و الشرطة يطبلون
إن الفكر الخاطئ يضعف بمجرد كشفه
الرد مع إقتباس
  #19  
قديم 25-05-2009
ابو جاسى ابو جاسى غير متصل
Registered User
 
تاريخ التّسجيل: May 2009
المشاركات: 2
ابو جاسى is on a distinguished road
مشاركة: سعوديون يسعون للنور و المصريون يسعون لكهف الظلمة

شكرا اخ موسى
عاوز ااقولك تراجع المراحل الخمسه هتلاقى نفسك فى المرحله الاولى " السب واشتم " مثلك مثل اى عربى جاهل بكدا بتثبت انك مش من الموساد ولا c i a
فعلا لانك عربى ........ انك ما تعرف التاريخ
تعرف انه من ايام الفراعنه وحتى محمد على ما كان فيه جيش مصرى ولا جنود مصريين يعنى عمرو ما حارب قبطى واحد ولكن رومانيين محتلين مصر وعلى فكره لو بتقرا تاريخك كان مذهب الاقباط المصريين مضطهد من اخوانهم مسيحو اوروبا اللى هم الرومان وعشان تعرف مدى الاضطهاد ان المقوقس الحاكم المصرى سلم الاسكندريه لعمرو ابن العاص
بقولك عاوز تدعو لدينك ادعو بالموعظه الحسنه وبلاش تجريح وتهم وسب رسل الرب ولا انت بتشتم عشان المسلمين يشتموا وتولع الدنيا لانك بتستغل جهل وعصبية العرب اللى المسيحيين منهم
ياريت تبعد عن رموز الاسلام والمسيحيين
ورب العزه رغم ما نتعرض له من افتراءات الا اننا نكن احترام لشخص البابا شنوده الثالث وازعجنا هذا المدعو مكسيموس لاننا نعرف انه صناعه امريكانى
شئ اخير ، ليه يزعجكك ان المسلم يتجوز اربعه ولا يزعجك ان المرأة البهائيه من حقها ان تتزوج اكثر من رجل
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع


عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)
 
خيارات الموضوع
طريقة العرض

قوانين المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاح
كود [IMG] غير متاح
كود HTML غير متاح

الإنتقال السريع


جميع الأوقات بتوقيت امريكا. الساعة الآن » 06:37 PM.


Powered by: vBulletin Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

تـعـريب » منتدي الاقباط