تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم جعل جميع المنتديات مقروءة

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 29-10-2005
2ana 7or 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
2ana 7or is on a distinguished road
flower كيف يحصل القبطى على حقوقه؟

سؤال الى جميع أعضاء المنتدى الكرام ...
كيف يحصل الشعب القبطى على حقوقه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حتى لا تعم الفوضى و استباحة الشعب القبطى و حمايته من القتل و السرقة و أغتصاب حرماته و مقدساته!!!!!!!
و حتى لا يهرب كل الأقباط الأغنياء بأموالهم و ذوى المهارات الخاصة و العقول المستنيرة الى خارج البلاد و حتى لا يتعرض بقية الأقباط الغلابة الى العيش فى الذل بدون أى حقوق أو القتل أو الأسلمة القصرية ...

آخر تعديل بواسطة 2ana 7or ، 29-10-2005 الساعة 12:15 PM
الرد مع إقتباس
قديم 29-10-2005
yaweeka yaweeka غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
yaweeka is on a distinguished road
البداية لازم يعرفوا ان لهم حقوق
ثم يتصدوا لحزب التلذذ بالألم وبالضرب فوق دماغهم ويعزلوهم الى الصحراء لخطورتهم على بقية الأقباط
الرد مع إقتباس
قديم 29-10-2005
الصورة الرمزية لـ Safnat_Fa3nash007
Safnat_Fa3nash007 Safnat_Fa3nash007 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2005
Safnat_Fa3nash007 is on a distinguished road
+++

لازم يستبدلوا دمهم بدم من مكان لم تطأه ايدي المسلمين
وان يتعلموا ان الذي يسامح هو الانسان القوي وليس الانسان الضعيف

لا تخف من الباطل ... ان ينتشر او ينتصر .... إن الباطل لا بد أن يهزم امام صمود الحق مهما طال به الزمن .... وكل جليات له داهود ينتظره وينتصر عليه
"بإسم رب القوات"
(قداسة البابا شينوده الثالث )

الرد مع إقتباس
قديم 29-10-2005
2ana 7or 2ana 7or غير متصل
Registered User

2ana 7or is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Safnat_Fa3nash007
لازم يستبدلوا دمهم بدم من مكان لم تطأه ايدي المسلمين

أنا معك يا صديقى العزيز ...
و أعتقد هذه الدماء الحرة ... لابد أن تبدأ من الكنيسة !؟
الرد مع إقتباس
قديم 29-10-2005
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
lol

اه يا اقباط يا منشقين......... بقى مش عاجبكم حزب المسكنه مع انه الحزب الاكثر شعبيه هنا

اخرتكم جهنم وبئس المصير يا بتوع الحقوق انتم .... حقكم ايه اصلا مافيش حقوق احنا نحمد ربنا ان اخواتنا المسلمين الحلوين الطيبين مستحملنا وسطهم يا نمارده ياللى مافيش حاجه عاجباكم مغرقنا حقوق وكله فى التمام والحياه لونها بمبى اهو

لا لا انا حقدم اوراق اعتمادى لرئيس حزب المسكنه من دلوقتى بس يا رب يقبلنى اصله يطيق العمى ومش يطيقنى حتى المساعد بتاعه طاح فيا قبل كده
انا حروح ادعى ربنا يقبلونى لان بصراحه هما بقم اكتريه هنا وانتم اخرتكم يتعملكم بان من المنتدى وانا مش ناقصه
معلش يا انا حر بئى كله يدور على مصلحته
الرد مع إقتباس
قديم 29-10-2005
iwcab iwcab غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
iwcab is on a distinguished road
حريتنا هى حرية مجد أولاد الله .. أى الحرية من الخطية والأنانية

وفى 1 كور 9 : 19 .. فإنى إذ كنت حراً من الجميع إستعبدت نفسى للجميع لأربح الأكثرين

وفى الإنجيل .. من أراد أن يصير فيكم أولاً يكون للجميع عبداً لأن إبن الإنسان أيضاً لم يأت ليخدم بل ليخدم وليبذل نفسه فدية عن كثيرين

وفيليبى 2 : 4 .. فليكن فيكم هذا الفكر الذى فى المسيح يسوع أيضاً الذى إذ كان فى صورة الله لم يحسب خلسة أن يكون معادلاً لله لكنه أخلى نفسه آخذاً صورة عبد صائراً فى شبه الناس وإذ وجد فى الهيئة كإنسان وضع نفسه وأطاع حتى الموت موت الصليب

ومن ناحية أخرى فى غلاطية .. الإخوة الكذبة المدخلين خفية الذين دخلوا إختلاساً ليتجسسوا حريتنا التى لنا فى المسيح كى يستعبدونا الذين لم نذعن لهم بالخضوع ولاساعة ليبقى عندكم حق الإنجيل

فحريتنا هى عبوديتنا لله وإتباعنا لوصاياه ، وأول كل شىء تبعيتنا للمحبة وإنكار الذات
الرد مع إقتباس
قديم 29-10-2005
الخواجه الخواجه غير متصل
Moderator

الخواجه is on a distinguished road
الاخ انا حر الاخوه الاحباء سلام و نعمة يسوع المسيح

سؤالك بسيط جدا و في نفس الوقت هو مشكلتنا الكبري و الاجابه عليه سهله و لكن التنفيد صعب
ليه صعب؟ صعب لاننا غير متحديين صعب لاننا بعيدين عن وجود قياده جريئه قويه تجمع الجميع حولها
قياده مدنيه و ليست روحيه او كنسيه - لان الحقوق التي نطالب بها حقوق مدنيه او دنياويه تتطلب قياده مدنيه

حقوقنا نعرفها اما الوسيله و الطرق و القياده غائبه ( المدنيه مره اخري )

لدالك اول شيئ الاتحاد ثم تحديد الوسيله و الاشخاص -- و ما اعتقده هؤلاء الاشخاص منهم القليل في هدا المنتدي
و دائما اسال نفسي ما غاية هدا المنتدي ان لم يؤدي الي نتائج ملموسه علي ارض الواقع
لدالك ارجوا تفعيل هدا المنتدي اكثر لخدمة اهدافنا
و العمل علي توحيد الصف ثم ياتي العمل الجاد للحصول علي الحقوق
الرد مع إقتباس
قديم 29-10-2005
hanysamir
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mrs 2ana 7or

لا لا انا حقدم اوراق اعتمادى لرئيس حزب المسكنه من دلوقتى بس يا رب يقبلنى اصله يطيق العمى ومش يطيقنى حتى المساعد بتاعه طاح فيا قبل كده
اذا كنت تقصديني انا يا مدام انا حر فأعتذر لك عما بدر منى فى اسلوبي فى الرد.

ولا تزعلى نفسك. انا بس مستنى لحد بكرة او بعده فى موضوع يخصنى فى المنتدى و هاخلع على طول و هاضطر اسيب يوساب فى مواجهة الذئاب !! (هزار طبعا).

لكن عشان تعرفى ان انا مش بتاع مسكنة و كلام من ده فاقرئي موضوعى "جريمة لا بد ان لا تمر دون عقاب" من تاني و شوفي اذا كان حد عبرني فى اقتراحاتي و لو حتى بالنقد لما كتبته.

محبتي و سلامي
.
الرد مع إقتباس
قديم 29-10-2005
اسير المسيح
GUST

فرحين في الرجاء صابرين في الضيق

بولس الرسول بيقول
( باركوا على الذين يضطهدونكم باركوا و لا تلعنوا)...واجمل شىء ان تهان وتتالم وتضطهد
ولكن من يستحق هذه النعمه .
نعم هذه نعمه لنا من الله ان نهان ويضيع ما يسمى حقوقنا .
اعمال الرسل بيقول عن بطرس ويوحنا
و دعوا الرسل و جلدوهم و اوصوهم ان لا يتكلموا باسم يسوع ثم اطلقوهم* 41 و اما هم فذهبوا فرحين من امام المجمع لانهم حسبوا مستاهلين ان يهانوا من اجل اسمه*
وتخيلو معايا الكتاب بيقول
و من سقى احد هؤلاء الصغار كاس ماء بارد فقط باسم تلميذ فالحق اقول لكم انه لا يضيع اجره*
مــــــــــــــا بالكم الذى يضطهدهم ويضربهم ويسجنهم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الرد مع إقتباس
قديم 29-10-2005
الصورة الرمزية لـ Safnat_Fa3nash007
Safnat_Fa3nash007 Safnat_Fa3nash007 غير متصل
Gold User

Safnat_Fa3nash007 is on a distinguished road
+++

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة 2ana 7or

أنا معك يا صديقى العزيز ...
و أعتقد هذه الدماء الحرة ... لابد أن تبدأ من الكنيسة !؟
اخي الحبيب كيف يرسخ المسلم افكاره
يسافر الى افغانستان او ايران او العراق ويعمل له طبخ او غسيل مخ من جديد

يجب ان نعمل شيئ من هذا القبيل بس مش بنفس الصوره

لو لاحظنا جميعا لوجدنا ما يلي :
1- ان القبطي عندما يخرج من مصر فإن بصيرته تكبر وينجح على جميع الاصعده والامثله كثيره
2- ان القبطي الذي يتمتع بالحريه في الغرب , تكتم له الخوف في داخله .... فتراه يتكلم بطلاقه وبدون قيود او خوف
3- القبطي الذي يخرج الى النور ويبتعد عن العتمه الذي يخلقها المسلمون في مصر تراهم مدركون لهذه العقيده الشيطانيه اكثر ويتعاملوا معهم بصوره حذره اكثر ليتفادوا شرهم
4- لا ننسى ان المسيحي المصري يجيد العربيه ..... اي عندما يذهب الى الخارج يتعلق في العربيه اكثر فتراه يفتح الكتب العربيه ليقرأها او يقرأ المجلات او القرآن ذاته مما يجعله يرى ويدر بحقيقه الدين الشيطاني اكثر من سكان الدوله الذي يقطنها وذلك بسبب علمه باللغه العربيه ولانه كان محروم من التفكير عدم المحاط بالضغط الفكري والمحدوديه

*** انا اقترح ان ندعوا الشباب الى خارج مصر لنريهم النور الحقيقي ونبعد شبح الخوف عنهم وبعدها سوف نرى دماء جديده في عروقنا , فنحن لا نحس بقيمه البلد وبقيمه جدودنا إلا خارج البلد (واعني مصر) فترى المسيحي القبطي يعتز بالاحضاره الفرعونيه وباللغه القبطيه اكثر من اقباط الداخل (مش شرط بس غالبا )... يعني لازم نعمل للشباب دورات غسيل مخ .... لتمحي تلك الدورات الذي يعطوها المسلمين لنا في الداخل ****

كنت في حديث مع احد الاباء قبل بجمعتين
وحكالي قصه حلوه
حكالي كنت مره في فتره الانتفاضه الثانيه في بيت لحم
وصار في اشتباكات ورمي حجار وطخ والخ
قمت فتت عماره
طلعت لناس مسلمين ..... اب وابنائه
هو كان بيشتغل بالدقاقه (دقاقه الحجر)
فحكى لابونا الكاهن الفاضل
انه ايام الاردن كان الوضع الاقتصادي مترذي جدً
وكان الرجل يعمل هو وابنائه لكي يشتري لقمه الخبز
ولم يكن هنالك مجال لمظاهرات لان الشعب ملتهي بلقمه عيشوا
يعني لما الولد يطلع مظاهره او يشترك في مشاغبات مش راح يقدر يعيش
وكان راح يخسر نهار شغل
ولما الاب يعتقل سوف تموت اعائلته من الجوع لانه ما من احد يصرف عليهم

اليوم في وضع اسرائيل
العالم شبعانه
وبتلاقي الواحد بكتفي في يوم شغل عادي 8 ساعات او اربع ساعات لكي يعيش اولاده
ومن هنا ينشأ فراغ
هذا الفراغ هو الذي يخلق الانتفاضه
يعني لو الناس تعبانه اقتصاديً وملتهيه بالشغل مش راح اتلاقي حد ايقاوم لان الكل ملتهي في شغلوا
بس لما الخير كثير والتبرعات الخارجيه كثيره والمصاري مع الناس متوفره فهذا ما يخلق نوع من التمرد

*** يعني لو اردنا ان يفيق اقباط الداخل فيجب ان ندعمهم اقتصادياً ***

سلام وبركه وهدايه وخصوص ليوسابوش

لا تخف من الباطل ... ان ينتشر او ينتصر .... إن الباطل لا بد أن يهزم امام صمود الحق مهما طال به الزمن .... وكل جليات له داهود ينتظره وينتصر عليه
"بإسم رب القوات"
(قداسة البابا شينوده الثالث )

آخر تعديل بواسطة Safnat_Fa3nash007 ، 29-10-2005 الساعة 04:33 PM السبب: +++
الرد مع إقتباس
قديم 29-10-2005
mena_hot mena_hot غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: May 2003
mena_hot is on a distinguished road
إقتباس:
تمام يا صفنات دي اول حاجة محتاجنها فعلا علشان يبطلوا مسكنة
الرد مع إقتباس
قديم 29-10-2005
الصورة الرمزية لـ ezzzak
ezzzak ezzzak غير متصل
Registered User

ezzzak is on a distinguished road
الاتحاد

إقتباس:

حتى لا تعم الفوضى و استباحة الشعب القبطى و حمايته من القتل و السرقة و أغتصاب حرماته و مقدساته!!!!!!!
و حتى لا يهرب كل الأقباط الأغنياء بأموالهم و ذوى المهارات الخاصة و العقول المستنيرة الى خارج البلاد و حتى لا يتعرض بقية الأقباط الغلابة الى العيش فى الذل بدون أى حقوق أو القتل أو الأسلمة القصرية ...

لن ناخذ او نري اي حق من حقوقنا الا اذا اتحدنا كل الاقباط براي واحد وكلمه واحده وتنسيق مع
القياده الدينيه ولا ننقسم بين رائيين (كما قال الدكتور باسيلي في حوار تليفزيوني الدين المسيحي
يمنع المسيحين من المطالبه بحقوقهم -اي دين هذا يا باسيلي الذي يرضي بذل معتنقيه-)
وراي يطالب بالحقوق
ويكون من الافضل انشاء هيئه مخصصه لهذا الغرض لها اعضاء تمثل كافه الاقباط
للتتحدث بلسانهم وتطالب بحقوقهم وتقوم هذه المؤسسه ايضا بتنظيم المؤتمرات داخل وخارج مصر اذا احتاج الامر كما هو الحال في المؤتمر الذي سيعقد في امريكا الفتره القدمه لمناقشه اوضاه الاقباط
وارجو ان يكو ن رائي قد افادكم
الرد مع إقتباس
قديم 30-10-2005
غلاباوي
GUST

إقتباس:

يا عزيزي انا حر ... هل طرحت الموضوع وفعلا تحتاج اجابة شافية لهذا التساؤل .. ام انك تطرحة بخباثة وتعرف الرد مسبقا ؟؟ّ!!
عموما ياويكا لم يدعك تنتظر كثير وكان اول من رد عليك وكالعادة رجع للعنتريات ونبرة عيلتى صعايدة وتجار سلاح ... واحنا اللى دهنا الهوا دوكو .. واللى يشرنا بالمية نرشة بالكوكاكولا ..

عموما لو محتاجين سلاح قولولي ... وحدد الكمية والنوع وانا احدد لك السعر وميعاد التسليم .... مع العلم انى اقدر اوفر لك ترسانة اسلحة حديثة جدا ومن كل الانواع خصوصا الانواع الاسرائلية المضبوطة مؤخرا .... وصدقنى لن نختلف على السعر ..
وساكون سعيد جدا لأري ما ستفعلونة ولا اذكرك بالتحديد ولكن اذكر الاخ رامبو الصعيدي ..

ما رايك ..

وبيني وبينكم .. لو خدتوا السلاح وعملتوا بية حاجة .. يبقي الواحد كسب .. وانتم كمان كسبتوا اللى عاييزنة ... اما بقي لو الجدميع هاج عليكم وجاب خبركم ( وكلامي موجه لامثال ياويكا وليس باقي المنتدي العزيزي ) .. فسنكون ريحنا واستريحنا ..

وحدووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو ه
الرد مع إقتباس
قديم 30-10-2005
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة hanysamir
اذا كنت تقصديني انا يا مدام انا حر فأعتذر لك عما بدر منى فى اسلوبي فى الرد.

ولا تزعلى نفسك. انا بس مستنى لحد بكرة او بعده فى موضوع يخصنى فى المنتدى و هاخلع على طول و هاضطر اسيب يوساب فى مواجهة الذئاب !! (هزار طبعا).

لكن عشان تعرفى ان انا مش بتاع مسكنة و كلام من ده فاقرئي موضوعى "جريمة لا بد ان لا تمر دون عقاب" من تاني و شوفي اذا كان حد عبرني فى اقتراحاتي و لو حتى بالنقد لما كتبته.

محبتي و سلامي
.
الاخ هانى سمير ..... اللى حصل حصل وانتهى واظن الوقت كان الجميع مشدود فيه وصدقنى اللى بعيد عن مصر فى وقت زى اللى مر ده بيكون قلبه نار ..اولا لانه بعيد.. ثانيا مش عارف يوصل لاهله ويطمن عليهم.. وثالثا والاهم لانه بيحس ان مافيش فايده فى البلد وحكومتها وناسها الهمج من المسلمين والامور بتكون كلها شد والله يعلم وقت مداخلتى معاك ومع سيجنال كنت واحده من الناس السعيده ان شباب من المنتدى هنا سواء انتم وزكى كمان كنتم وسط الاحداث وكنت بدخل اتطمن واشوف مين منك كتب ومين لا ولو مكتبش طب ليه خير يا رب انتم اخوات ليا بس اللى زعلنى ان من اول مواجهه بانت نبرة الخوف تظهر وده مكانش وقت الخوف لان لو خفنا حياكلونا وانتم اول من حيعانى فعموما اسفه لو اسلوبى كان هجومى معاكم بس من باب المحبه والعشم يعنى معلش....
اما بخصوص المداخله دى فانا الحقيقه كنت قريت ردك على يوساب فى موضوع اهانه المسلمين وكنت انت اول من رد وبعد شويه شلت ردك ولقيت كلام مختلف 180 درجه استغربت وقلت يا ترى ليه وانت فاهم قصدى كويس.... واللى بستغرب ليه اكتر ان كتير من مداخلاتك فيها هجوم واضح على المسلمين(المش محترمين) فيبقى حاجه تحير او لا ؟؟!!
اما بخصوص ان اى شخص يسيب المنتدى فمظنش ده الحل لو قلنا يوساب ساب هنا وراح حته تانى طب التاس هناك زنبها ايه يا هانى مش حرام عليك ؟؟ على الاقل احنا اتعودنا عليه وخلاص امرنا لله بس بلاش نعلى ضغط اعضاء منتدى تانى حرررام
كلنا اخوات واخوة والمحبه اساس التعامل بينا ولو مش بينا خير فى بعض مش حيكون لينا خير فى اى حد صدقونى ونرجع نقول الاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضيه

وبركه رب المجد معنا جميعا
الرد مع إقتباس
قديم 31-10-2005
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة mena_hot

تمام يا صفنات دي اول حاجة محتاجنها فعلا علشان يبطلوا مسكنة

المسكنه هى سر شويبس يا مينا اصلك مش فاهم حاج

كل حقوقكم حتيجى بالمسكنه ومسح الجوخ للمسلم
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

خيارات الموضوع
طريقة العرض

قوانين المشاركة