تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 29-01-2005
papanoiel papanoiel غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
papanoiel is on a distinguished road
الحكومة المصرية تصرح ببناء 474 كنيسة فى المنيا

فزورة من فوازير صحف الاكاذيب الاسلامية اياها...طبعا الرقم يخض و اى واحد يقرا الرقم يكتشف طبعا هبل و جنان المتكلم - و المستمع طبعا عاقل- و لان هذة الصحف تعلم علم اليقين ان ارقام الحكومة فى بيانات مجلس الشعب و الصحف الحكومية كلها ارقام مضروبة تتكلم عن الازدهار و الرخاء و انطلاقة الاقتصاد المصرى الصاروخى...الخ فان هذة الصحف قالت "ما نبق بقين احنا كمان" ... لكن طبعا احنا ح نلتمس العذر لهذة الصحف و نقول انه حدثت اخطاء مطبعية "غير مقصودة" لكن الخبر فى مجمله صحيح... ازاى؟؟؟ هما كان قصدهم يقولوا 0,474 كنيسة و لكن سقط الصفر و العلامة العشرية سهوا.

طيب سؤال ..معنى كدة ان الحكومة ح توافق نبنى كنيسة خلاص؟؟
جواب: طبعا لا
سوال: ليه بقى ... ما احنا قلنا فيه تصريح بالبناء؟؟؟ّّّ!!!
جواب:اى طفل فى ثانية ابتدائى يعرف ان تقريب الرقم 0,474 هو صفرا و ليس واحد!
الرد مع إقتباس
قديم 29-01-2005
Registered User

لا لا لا يا جماعة ... فيه هنا استدراك بسيط... احنا كدة احرجنا الحكومة الميمونة... لازم نبطل عقد الاضطهاد بتاعة المسيحيين و نفكر بعقلانية شوية... كفاية هجوم على مصر على الاقل " الان" حيث تستعر المؤامرات من الاعداء... الحكومة "ما بتكدبش" ابدا ابدا ... زى القطنة تمام... و عندما تقول الصحف اياها ان الحكومة اعطت تصاريح ببناء 474 كنيسة فى المنيا وحدها يبقى الحكومة اعطت تصاريح ببناء 474 كنيسة فى المنيا وحدها و نؤكد ان كل هذة الكنائس سيتم الانتهاء من بنائها قبل نهاية هذا العام... ايه رايكم بقى؟؟؟
انا سامع كل الناس بتسال " ازاى الكلام ده؟"
الموضوع بمنتهى البساطة ان الصحف اياها عرفت ان المسيحيين بيقولوا على كل اسرة مسيحية انها كنيسة ... يعنى لما الحكومة توافق على زواج 474 شاب و فتاة فى المنيا وحدها هذا العام يعنى انها اعطت تصاريح ببناء 474 كنيسة فى المنيا وحدها هذا العام... و لما يتم زواجهم هذا العام برضه يبقى تم الانتهاء من بناء 474 كنيسة فى المنيا وحدها قبل نهاية هذا العام ... خلاص فهمتوها... انا فهمتها لوحدى علشان كده باعمل كده
الرد مع إقتباس
قديم 29-01-2005
saweres
GUST

puzzl

برضه انا ما فهمتش يا بابا نويل
474 شاب و 474 شابة؟
ولا 237 شاب و 237 شابة يعني 474 ايه بالظبط؟
ويا ترى هو أنا إسمي مكتوب عندك في أسماء اللي هيتجوزهم الجكومة؟
الرد مع إقتباس
قديم 29-01-2005
Registered User

شوف يا ابنى يا حبيبى... موضوع الارقام فى مصر لا يهم اطلاقا... المهم النية... مادام القلب نظيف و فيه دعاء الوالدين يبقى كل شئ سهل انشاء الله...و انا حاسس من سؤالك دة انك بتفكر تبنى كنيسة... مش كدة برده يا خلبوص؟؟؟ على العموم ممكن تقدم طلب و اذا صرحوا لك ببناء كنيسة واحدة يبقى الحكومة كان قصدها 474 شاب و 474 فتاة ... اما اذا قدموا لك تصريح ببناء كنيستين يبقى الحكومة كان قصدها 237 شاب و 237 فتاة... شفت بقى ان كل شئ مدروس و منظم و يسير باحدث تكنولوبيا العصر ... مبروك مقدما و متنسانيش فى الملبس
الرد مع إقتباس
قديم 30-01-2005
Registered User

الله... ايه يا ساويرس يا خويا... "الملبس" و الذى منه اتاخر ليه ... انت مش عاوز تتجوز ولا ايه؟؟؟
لا اسمع ...انا الكلام ده مش معايا ... يا اما "الملبس" و الذى منه ... يا اما ح ابوظ لك الفرح ... ح اوقفه لك... انت فاهمنى كويس... و مش علشان حاجة... دواعى امنية بس يا خويا يا حبيبى ... لكن صدقنى انا بحبك موت بس الواحد لازم يؤدى واجبه لوجه الله و الوطن... طب تصدق و تامن بالله... انا ما باطلعش بحاجة من الكلام دة كله... الباشا الكبير هو اللى بياخد كل حاجة...يلا بقى يا اخى مشى حالك امال...طب و الكعبة انا باعمل الكلام ده لكه مش علشانى... علشان مصر.
خلصنى بقى ... ناوى تدفع... ولا نوقف لدواعى امنية؟؟؟!!!

آخر تعديل بواسطة papanoiel ، 30-01-2005 الساعة 03:01 AM
الرد مع إقتباس
قديم 30-01-2005
saweres
GUST

نعم نعم!!!!!!
حضرتك بتكلمني؟
فتح يابني فتح شوف مين بيكلمك
ده أنا مدير المخابرات القبطية حتة واحدة ،
يعني الأعوان والجواسيس في كل مكان
خد بالك من نفسك ومن مصر
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة papanoiel
الله... ايه يا ساويرس يا خويا... "الملبس" و الذى منه اتاخر ليه ... انت مش عاوز تتجوز ولا ايه؟؟؟
لا اسمع ...انا الكلام ده مش معايا ... يا اما "الملبس" و الذى منه ... يا اما ح ابوظ لك الفرح ... ح اوقفه لك... انت فاهمنى كويس... و مش علشان حاجة... دواعى امنية بس يا خويا يا حبيبى ... لكن صدقنى انا بحبك موت بس الواحد لازم يؤدى واجبه لوجه الله و الوطن... طب تصدق و تامن بالله... انا ما باطلعش بحاجة من الكلام دة كله... الباشا الكبير هو اللى بياخد كل حاجة...يلا بقى يا اخى مشى حالك امال...طب و الكعبة انا باعمل الكلام ده لكه مش علشانى... علشان مصر.
خلصنى بقى ... ناوى تدفع... ولا نوقف لدواعى امنية؟؟؟!!!
الرد مع إقتباس
قديم 31-01-2005
Registered User

مين مين... يا انهار اسود... معلهش يا باشا ... اللى ما يعرفك يجهلك... الف الف مبروك... احنا ح نعمل كل الترتيبات اللزمة للفرح ولا يكون عند معاليك اى فكرة... ح نقفل كل الشوارع... ح نمنع المرور... لا... ح نعمل حظر تجول ف القاهرة الكبرى كلها لمدة 12 ساعه و ح نعمل كبسات على البيوت وقت الفرح و قبل الفرح وبعد الفرح اللى مش ح يكون واقف وشه ف الحيط و رافع ايده لفوق ح نخرب بيت اللى جابوه ح نشرد عياله ح نخللى ولاياه يبيعوا هدومهم ...احنا ح نجيب فرقة المسيقى العسكرية و البوليسية و المدرسية و نوقفهم فى الشارع صفين لسعادتك... احنا.. احنا.. احنا طالبين العفو يا باشا ... ربنا يخللى العيال ... واذا مافيش عيال ربنا يخللى ام العيال... و لو مافيش برضه ربنا يخللى ابو العيال... ايه مافيش ... طيب ربنا يخللى اصحاب العيال و جيران العيال و ازواج العيال و زوجات العيال و ال العيال و لو كره المتامرون تحيا مصر تحيا مصر تسقط امريكا الموت لاسرائيل بالروح بالدم فديك يا ريس تحيا الوحدة العربية يعيش محمد على قلاى و محمد السبعاوى وزكى جمعة انا اسمى مكتوب؟؟

آخر تعديل بواسطة papanoiel ، 31-01-2005 الساعة 02:16 AM
الرد مع إقتباس
قديم 02-02-2005
gaoun gaoun غير متصل
Registered User

gaoun is on a distinguished road
shock +

اه لزوم الغلط انت ابتطاولوا على دولتي ليش , ولا الرقم 474 طلع عقلكم من دماغكم .
يا بني 474 جامع حيتبني في المنيا دي هيه الغلطه المطبعيه مش 0.474 , هي الحكومه هكلانه هم إلي بدهن يزوجوا من المسيحين.
احنا امنعرف انو القاهره هي عاصمه الالف مأذنه بس هذا الحكي من زمان اليوم يمكن القاهره ام المليون مأذنه , ده الرئيس مبارك عم يعمل زي هتلر بس بدل سياره لكل مواطن عم بعمل جامع لكل مواطن . في ظرف كم سنه الجوامع راح اتصير اكثر من الناس .
يا بني يمكن 474 امر هدم لكنائس او من هذا الحكي ......

الرقم هذا انا شايفوا بس وين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
احنا امر الترميم لكنيسه بالعافيه وبطلوع الروح عم نوخدوا , وان اخذنا من الرئس بردوا مبتنفذش .

يموت الاحتلال العربي لمصر والتحيا امريكا + اسرائيل

ابو القبطي - الناصره / اسرائيل
الرد مع إقتباس
قديم 02-02-2005
Registered User

اعتقد يا امير يا خويا ان تفسيرك للغز الجريدة الاسلامية دا منطقى ... بس هما مش ح يقولوا... يعنى يصرحوا ببناء 474 كنيسة لكن يبنوا 474 جامع... و دا مش غلط ولا حاجة لانها كلها بيوت ربنا... و الاسلام كمان بيعترف بكل الديانات مش زى باقى الديانات التانية الوحشة مش راضية تعترف بيه... و اهه لما الاجانب ييجوا مصر و يسالوا عن مشاكل الاقباط من اول بناء الكنايس الى ما شاء الله... حكومتنا الميمونة ح تطلع لهم ال474 تصريح و تحطه ف عينهم... اهه يا عم ... اثبات ان التصاريح ببناء الكنايس على قفا مين يشيل بس الاقباط هما اللى مش عايزين يبنوا ... الحكومة ح تعمل لهم ايه بقى؟؟؟؟!!!!!
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة