تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 02-08-2006
الصورة الرمزية لـ موسي الأسود
موسي الأسود موسي الأسود غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2006
موسي الأسود is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة scatman0000
لأ يا باشا ..ده انا عايزك انت اللى تقوللى انت اللى جايب الكلام ده منين ...بلاش نرمى كلام من غير ما تجيبلى مصدره ..المفروض انك عايز تتكلم بالحجه والبرهان يبقى تورينى الحجه والبرهان ...سلام .
من عيني يا باشا
أوامرك

إقتباس:
عن زوجة المصطفى وحبيبته عائشة قالت ان النبي نزل بالحجون كئيبا حزينا فأقام به ما شاء الله ثم رجع مسرورا فقال سألت ربي فأحيا لي أمي فآمنت بي ثم ردها. راجع حجة الله على العالمين في معجزات سيد المرسلين 1/460. وبلفظ اخر قالت عائشة حج بنا رسول الله حجة الوداع فمر بي على عقبة الحجون وهو باك حزين مغتم فبكيت لبكائه ثم انه نزل فقال ياحميراء استمسكي فاستند إلى جانب البعير فمكث مليا ثم عاد إلى وهو فرح متبسم فقال ذهبت لقبر أمي فسألت ربي ان يحييها فأحياها فآمنت بي . راجع حجة الله على العالمين في معجزات سيد المرسلين 1/460.
عن عروة بن الزبير عن عائشة ان رسول الله سال ربه ان يحي أبويه فأحياهما له فآمنا به ثم أماتهما. راجع حجة الله علىالعالمين في معجزات سيد المرسلين 1/
460.
وراجع هذا أيضا

إقتباس:
‏حدثنا ‏ ‏يحيى بن أيوب ‏ ‏ومحمد بن عباد ‏ ‏واللفظ ‏ ‏ليحيى ‏ ‏قالا حدثنا ‏ ‏مروان بن معاوية ‏ ‏عن ‏ ‏يزيد يعني ابن كيسان ‏ ‏عن ‏ ‏أبي حازم ‏ ‏عن ‏ ‏أبي هريرة ‏ ‏قال ‏
‏قال رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏استأذنت ربي أن أستغفر لأمي فلم يأذن لي واستأذنته أن أزور قبرها فأذن لي
وشرح الحديث الشريف الصحيح المتن و السند

إقتباس:
صحيح مسلم بشرح النووي

‏l1 قوله : صلى الله عليه وسلم : ( استأذنت ربي أن أستغفر لأمي فلم يأذن لي , واستأذنته أن أزور قبرها فأذن لي ) ‏
‏فيه جواز زيارة المشركين في الحياة , وقبورهم بعد الوفاة ; لأنه إذا جازت زيارتهم بعد الوفاة ففي الحياة أولى , وقد قال الله تعالى : { وصاحبهما في الدنيا معروفا } وفيه : النهي عن الاستغفار للكفار . قال القاضي عياض رحمه الله : سبب زيارته صلى الله عليه وسلم قبرها أنه قصد قوة الموعظة والذكرى بمشاهدة قبرها , ويؤيده قوله صلى الله عليه وسلم في آخر الحديث : ( فزوروا القبور فإنها تذكركم الموت ) .
http://hadith.al-islam.com/Display/D...earchLevel=QBE

هيه يا أخ سكاتمان آمنة ام محمد كافرة أم لا اجب بالنفي او الاثبات
نعم آمنة كافرة
لا آمنة ليست كافرة
سؤال بسيط ارجو الاجابة وعدم التهرب

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18
لى النقمة ان اجازى يقول الرب
رفعنا قلوبنا ومظلمتنا اليك يارب
الأقباط يصرخون و المسلمون يعتدون و الشرطة يطبلون
إن الفكر الخاطئ يضعف بمجرد كشفه
الرد مع إقتباس
قديم 05-08-2006
scatman0000 scatman0000 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Aug 2006
scatman0000 is on a distinguished road
كلا ...لا امنه ولا عبدالله أبوى الرسول (ص) كانوا كفارا ...لم يكونوا مسلمين فقط لعدم حدوث بعثة النبى أنذاك ..ولكنهم كانوا مؤمنين وموحدين بالله .
الرد مع إقتباس
قديم 05-08-2006
AleXawy AleXawy غير متصل
Banned

تاريخ التّسجيل: Jun 2006
AleXawy is on a distinguished road
إقتباس:
كلا ...لا امنه ولا عبدالله أبوى الرسول (ص) كانوا كفارا ...لم يكونوا مسلمين فقط لعدم حدوث بعثة النبى أنذاك ..ولكنهم كانوا مؤمنين وموحدين بالله .
الرد مع إقتباس
قديم 05-08-2006
Moderator

إقتباس:

يا وميل هدء من روعك قليلا وفسر لنا ذلك الحديث

مع شكري و امتناني
وفسر لنا لماذا رفض الله طلب محمد في الشفاعة لأمه و الدعاء لها

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18
الرد مع إقتباس
قديم 05-08-2006
AleXawy AleXawy غير متصل
Banned

تاريخ التّسجيل: Jun 2006
AleXawy is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة موسي الأسود

يا وميل هدء من روعك قليلا وفسر لنا ذلك الحديث

مع شكري و امتناني
وفسر لنا لماذا رفض الله طلب محمد في الشفاعة لأمه و الدعاء لها
شكرا استاذ موسي

الأخ scatman0000

إقتباس:
قَوْله : صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ( اِسْتَأْذَنْت رَبِّي أَنْ أَسْتَغْفِر لِأُمِّي فَلَمْ يَأْذَن لِي , وَاسْتَأْذَنْته أَنْ أَزُور قَبْرهَا فَأَذِنَ لِي ) ‏
‏فِيهِ جَوَاز زِيَارَة الْمُشْرِكِينَ فِي الْحَيَاة , وَقُبُورهمْ بَعْد الْوَفَاة ; لِأَنَّهُ إِذَا جَازَتْ زِيَارَتهمْ بَعْد الْوَفَاة فَفِي الْحَيَاة أَوْلَى , وَقَدْ قَالَ اللَّه تَعَالَى : { وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا } وَفِيهِ : النَّهْي عَنْ الِاسْتِغْفَار لِلْكُفَّارِ . قَالَ الْقَاضِي عِيَاض رَحِمَهُ اللَّه : سَبَب زِيَارَته صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَبْرهَا أَنَّهُ قَصَدَ قُوَّة الْمَوْعِظَة وَالذِّكْرَى بِمُشَاهَدَةِ قَبْرهَا , وَيُؤَيِّدهُ قَوْله صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي آخِر الْحَدِيث : ( فَزُورُوا الْقُبُور فَإِنَّهَا تُذَكِّركُمْ الْمَوْت ) .
الرد مع إقتباس
قديم 06-08-2006
moorad moorad غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jul 2006
moorad is on a distinguished road
ممكن اعرف المسجد الاقصى موش منور ليه ده تانى القبلتين وثالث الحرمين الظاهر ان الكهربا كانت موش واصلة ليه
الرد مع إقتباس
قديم 06-08-2006
Registered User

معلهش أنا بس لى سؤال ...هى تفرق معاك ايه أساسا ..إذا كان والديه (لا سمح الله مشركين )ولا لأ ؟
الرد مع إقتباس
قديم 06-08-2006
الصورة الرمزية لـ ابن مصري
ابن مصري ابن مصري غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2006
ابن مصري is on a distinguished road
إقتباس:
معلهش أنا بس لى سؤال ...هى تفرق معاك ايه أساسا ..إذا كان والديه (لا سمح الله مشركين )ولا لأ ؟

بعد إذن أخويا موسى الأسود، اسمحلى بالرد/

هى المفروض تفرق معاك جداً انت، مش هتفرق معانا فى حاجة، و هتفرق معاك للأسباب الأتية:

1- قولك (تبعا للقاعده القائله أن الله لا يخلق نبيا أو رسولا من صلب كافر ...)، فعليك إثبات أن الصلب ليس كافر

2- إذا كان أخوة عبدالله، هما عبد مناف و عبد العزى، و إذا كان مناف و العزى هما الهة وثنية من الالهة التى عبدها العرب بأعتراف الإسلام ذاته، فهذا دليل قاااااااطع أن جد الرسول و أعمامه من الكفار الوثنيين، و هذا يقودنا أن اسم الله المرتبط به اسم والد محمد (عبد الله) هو ايضاً أسم اله وثنى كان يعبده جد محمد، هل الصورة كده وضحت ولا لسه ؟؟؟

(مثال للتوضيح: لو أنت أسمك محمد -دلالة على اسلامك و اسلام والدك، و أخوك اسمه أحمد - دلالة على اسلامك انت و اخوك و والدك، و أخوك الاخر اسمه مثلاً جمال -لا يدل على شئ- فبالرجوع لأسمك انت و أخوك احمد نستنتج أن جمال مسلم تبعاً لأخوته)

(تطبيق المثال: عبد مناف - صفة العبودية لصنم - + عبد العزى - صفة العبودية لصنم =عبدالله -عبودية لصنم = إثبات أن الله كان صنم لإله القمر الذى عبده العرب قديماً و مازال المسلمون يحييون طقوسه الى اليوم من اذان و حج و طواف و ارتباط الصوم بالقمر...الخ

انا أسف للرد فى عجالة، بس أنا مرتبط بظروف خاصة و لازم أمشى، و للحديث بقية بإذن الرب
الرد مع إقتباس
قديم 07-08-2006
Moderator

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة emadsami
بعد إذن أخويا موسى الأسود، اسمحلى بالرد/

هى المفروض تفرق معاك جداً انت، مش هتفرق معانا فى حاجة، و هتفرق معاك للأسباب الأتية:

1- قولك (تبعا للقاعده القائله أن الله لا يخلق نبيا أو رسولا من صلب كافر ...)، فعليك إثبات أن الصلب ليس كافر

2- إذا كان أخوة عبدالله، هما عبد مناف و عبد العزى، و إذا كان مناف و العزى هما الهة وثنية من الالهة التى عبدها العرب بأعتراف الإسلام ذاته، فهذا دليل قاااااااطع أن جد الرسول و أعمامه من الكفار الوثنيين، و هذا يقودنا أن اسم الله المرتبط به اسم والد محمد (عبد الله) هو ايضاً أسم اله وثنى كان يعبده جد محمد، هل الصورة كده وضحت ولا لسه ؟؟؟

(مثال للتوضيح: لو أنت أسمك محمد -دلالة على اسلامك و اسلام والدك، و أخوك اسمه أحمد - دلالة على اسلامك انت و اخوك و والدك، و أخوك الاخر اسمه مثلاً جمال -لا يدل على شئ- فبالرجوع لأسمك انت و أخوك احمد نستنتج أن جمال مسلم تبعاً لأخوته)

(تطبيق المثال: عبد مناف - صفة العبودية لصنم - + عبد العزى - صفة العبودية لصنم =عبدالله -عبودية لصنم = إثبات أن الله كان صنم لإله القمر الذى عبده العرب قديماً و مازال المسلمون يحييون طقوسه الى اليوم من اذان و حج و طواف و ارتباط الصوم بالقمر...الخ

انا أسف للرد فى عجالة، بس أنا مرتبط بظروف خاصة و لازم أمشى، و للحديث بقية بإذن الرب

heart heart heart

رد قوي احييك عليه

بعد ان تعودنا من الزملاء المسلمين الصمت الشديد بعد الهياج من وضع الاحاديث والايات القرانية الشاهدة علي صدق كلامنا فقد كسرت القاعدة الآن التي قالها الزميل
إقتباس:
.وذلك ليس بغريب فهو تبعا للقاعده القائله أن الله لا يخلق نبيا أو رسولا من صلب كافر ...
اذن تبعا لهذه القاعدة نستشف شيئا من اثنان اما ان هذه القاعدة زائفة و ان ما تذكره يا زميل سكوتمان زائف وكذب وتدليس واما ان محمد هو الزائف وان ما ذكره كذب وتدليس بحكم قاعدتك الصحيحة المتن و السند .

و لكني مازلت اطالب الزميل بان يجيب هل آمة كافرة ام انها ليست كافرة

وكيف يكون صلب نبي الاسم كافر و الله لم يرضي علي تشفع محمد بوالدته .

الرد مع إقتباس
قديم 16-08-2006
الصورة الرمزية لـ ابن مصري
ابن مصري ابن مصري غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2006
ابن مصري is on a distinguished road
ايه يا سكات مان ؟؟؟ انت ليه التزمت الـ "سكات" و ما حاولتش ترد علينا، يا ريت بس نعرف إن كنت بتدرس الرد ولا نعتبر الموضوع كده منتهى لحد هنا ؟؟؟؟
الرد مع إقتباس
قديم 16-08-2006
Registered User

شوف ..أنا اسف بعدت شويه ...بس زى ما قولتلك أنا مش عالم ..يعنى اللى بيقع فى سكتى باجيبهولك ..أنا مش فاضى زيك ..انت واضح ان كلكم دارسين فى كنيسه واحده ...ما علينا ...أنا هاطلب منك كام حاجه ويا ريت تجيبهملى ..بعد اذنك طبعا ...علشان أقدر أكمل الحوار ...أنا من وانا صغير عارف معلومة ان عم الرسول (ص) كان كافر ومش هينصلح حاله ..وده طبعا أبو جهل ونزلت فيه وفى زوجته سورة المسد ...وذكرت ان مصيره الى النار ..وأنه لن يسلم ...والحقيقه أنا ماعنديش مشاكل فى كده ...كافر كافر ..هو حر ...<الله يهدى من يشاء> ...أنا مازلت مش شايف العلاقه ان طالما إخوته (وأعنى عبد الله والد النبى )كانوا كفره أن والد النبى (ص) كان بالضرورة كافرا ....أنا اسف المشاركه مش دسمه زى انت ما عايز ..بس ده اللى أنا قادر أرد بيه الان ...معلهش يابنى عندى امتحان نهائى تبع Cisco
وانت فاهم بقى الحوارات دى ..ولكن لا تخف ردودكم دائما تصلنى على البريد ..وأنا دائم المتابعه لها ..حتى المحذوف منها ههههههههههههه...
بالمناسبه أنا جاتلى مشاركه عالنت من واحد اسمه طبعا مابيجيش فى البريد ...سألكم عن نشيد الأنشاد ...طيب لو دينى انا دين جنسى وفاضح ..أروحلك انت ودينك مثلا ...ومن ثم الفقره التى تقول فى الانجيل (لا أعرف أين بالتحديد ولا تقل لى أنها ليست موجوده )أن الله أو الرب كما تقولون زنى ...ولم يزنى أليس جميع البشر ملك له أو بلاش ملك له لاحسن تقوللى لأ إلهنا مش جبار ومش متكبر ...هو مش اللى خالقهم ..ما كان خلق واحده لنفسه يا أخى ...أنا دى الخواطر اللى عندى ...
هتقعد تقوللى باحور وبالف وادور يبقى ما تردش أحسن ...أما ان كان عندك رد ..ورد مقنع لواحد فعلا مستعد يدخل المسيحيه بس عايز يوقن (أكيييييييييد مش انا )يا ليتك تقولهولى ...وسلام الله عليكم ورحمته وبركاته .
الرد مع إقتباس
قديم 16-08-2006
كائن حي كائن حي غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jul 2006
كائن حي is on a distinguished road
lol نشينت يا فالح

أنا أقتنعت يا أخ Sheifcam المشكلة كلها أن لي أصدقاء من ديانات متعددة و غداً كلهم سوف يقلدون فكرتك و لكن أتعرف فيم تكمن الخطورة فى فكرتك البسيطة
لقد تجاهلت القدس يا حصيف و بالتالي يستطيع أي يهودي غداً أن يقول إنه حصل على صور مثلك صورك و كل الأرض مظلمة عدا القدس و هكذا يضرب عصفورين بحجر
(1) ينافس معاليك على المزايدات الدينية
(2) يعزز ملكية إسرائيل للقدس
و لهذا أقترح عليك تغيب عن المنتدى شوية لحد ما ننساك و بعدين ترجع بعد فترة و تقول إن القدس منورة معاهم لأنه سبحان من أسرى بعبده ليلاً فى الظلام و الناس أدمغتهم نائمة ! من المسجد الحرام الى المسجد الحلال !
فلا تكون من المقصرين فى حق دينك هكذا أم أن الله لا يعترف بالقدس فى نظرك و هي أولى القبلتين ؟!
و ربما عدم إهتمام الله بالقدس دليل على صحة صورك و ممكن نقول سهي عليه أو نقول إنه يريد أن يوجه المسلمين الى أهمية اللامفهوم فى المتضارب العميق حيث يكون تفسير الحوار الأمبريقي البيزنطي أعلى من البعد الثالث ، و هكذا تحبطني و أعجز عن الرد عليك !
الرد مع إقتباس
قديم 18-08-2006
قبطى مسيحى حر قبطى مسيحى حر غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Apr 2006
قبطى مسيحى حر is on a distinguished road
إذا نطق السفيه فلا تجبه // فخير من إجابته السكوت
الرد مع إقتباس
قديم 18-08-2006
Registered User

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
أنا لليوم فقط لم أكن قرأت الموضوع بالكامل ولكن والحمد لله فعلت هذا فقط الان ...ومش عارف ليه الجدال لسه مستمر ..ما علينا ...

بالنسبه للحبايب اللى بيقولوا ان المسيحيين 4 مليار ..(يخرب بيت ده رقم ..جبته منين يا جدع)
اللى هأقوله منطقى جدا وهو ..المسلمين مليار واحد (وأخيرا سمعت أنهم 1,4 مليار )..بس خلينا مع المليار ...والصين فيها 1,5 مليار ..قولوا فيهم 1,45 صافى بوذيين والباقى تشكيله ..قول برضه انهم لسه 1,5 مليار يعنى كده 2,5 مليار (غير مسيحيين)...نروح على تانى منطقه وهى الهند اللى كانوا لسه بيحتفلوا من كام سنه بميلاد الطفله أو الطفل (لست أذكر)رقم مليار...والمعروف ان الهند فيها أكبر أقليه فى العالم وهم المسلمين هناك لأن عددهم 300 مليون نسمه ...يبقى فاضل 700 مليون غالبا 650 مليون منهم هندوس والباقى وثنيين وبرضه مشكلين ..قول برضه 700 مليون هندوس بالتقريب ...يعنى كده...2,5 مليار +0,7 مليار يساوى3,2 مليار ...(غير مسيحيين)قول 50 مليون (0.05مليار)يهود يبقى الحاصل 3,25 مليار (غير مسيحيين) ...أنا لسه ما جبتش سيرة الوثنيين,ودول برضه قول كده ييجى على الأقل 0,5 مليار ..يبقى الحصيله يالتقريب 3,25 +0,5 يساوى 3,75 مليار (غير مسيحيين) من 6مليار نسمه على المعموره ..يبقى اللى فاضل 6-3,75 يساوى 2,25 ...شوف بقى دول فيهم كام كاثوليك وكام بروتوستانت وكام ارثوزوكس وكام برضه مورمون (عيب ننساهم ..الناس بيخلفولكم بالكوم برضه)...يبقى كام واحد صافى ...انا مش عارف جيبتم الكلام ده منين (قال 4 مليار قال)...ولا حتى ال2,25 اللى أنا ذكرتهم دول كمان صح أنا واثق انه أقل ..ولكن أنا بس حبيت أجيب النتيجه ديموغرافى زى ماهو معروف ولكن طبعا الحقيقه لا تخفى على أحد أن دينكم فى انقراض .

2- طول عمرى أعرف ان التضحيه تقدم من المخلوق للرب ....كيف يقدم الله التضحيه لنفسه بالنيابه عن المخلوق لغفران خطيته ...لأ ومين إبنه وفلذة كبده ...ما كان غفر وخلاص ..ولا هو (أستغفر الله) فى حد فوقه فلازم يتقدمله القربان علشان يتم الموافقه على محو الخطيه ...وثانيا طاب دلوقتى انتوا يعنى من غير خطيه ..يعنى كل البلاوى دى وانتم مثلا ورقه بيضا يعنى ..ولا الظاهر لازم ربنا (حاشا لله)يبعت الأخ الصغير بقى المره دى ..علشان تكمل ..بس المره دى بقى تقوم القيامه على طول علشان ماحدش فيكم يلحق يكونله خطايا ..وإلا بقى (أستغفر الله أنا مش قادر أكمل الحوار الزفت ده)هيجيبلكم عيال منين كل شويه تخطأوا .

وبالنسبه للذى يقول أننا نعبد القمر والشاهد أن الرسول(ص) كتب فى القرأن (حاشا لله)وحلف بالقمر ...يا بسطاء العقول ...المسلمين أمامكم فى كل حته سمعت حد بيحلف بالقمر قبل كده (I certainly have not) الحلفان لا يكون بغير الله ودايما تسمعونا نقول والله كذا ..والله كذا ...وتجوزا أحيانا يقال <والمصحف> ودى حرمت من بعض الفقهاء ولكن البعض الأخر يجيزها لأنها جزم بكلام الله ...أما الله فيحق له الجزم فيحق له الجزم بأى من مخلوقاته .

4-<قل هو الله أحد> ..الفالح اللى بيقول لماذا أحد وليست الأحد ...بيبين جهله بنفسه ...لو قيل مثلا أحمد طويل يبقى حاجه من اثنين ....يا إما انت عارفه يعنى عارف الكلام على أى أحمد أو يا إما لا يوجد غير أحمد واحد فتقول عليه أنه طويل ..إذن فالكل سيعرف على من أطلقت صفة الطول ....تماما كما فى الية الكريمه ...إذا ذكر <قل هو الله الأحد > بدلا من "قل هو الله أحد "كأنك تقول أنه يوجد الله كثير ولكن نحن نقصد فى هذه الأيه الله الأحد ليس الله الطويل أو الله الكذا (حاشا لله )ولكن ذكرت لأنه لا يوجد سوى الله واحد فتذكر عليه صفة الوحدانيه فيقال <قل هوالله أحد >وليس "هو الله الأحد".

وأنا أعرف أنكم (أعنى الغالبيه العظمى منكم فى هذا المنتدى)غير متفقين مع من ذكر هذه المشاركه لأنها ببساطة جمه لا توحى إلا بركاكة تعبير وبساطة تفكير لا حدود لهما ...وإنه برضه زى أبوكم زكريا ما خلصش نحو بتاع تالته ابتدائى ....ويمكن الأخ elmfady اللى قاعد يصحح فى غلطات المسلمين فى الكتابه ..والتى هى ليست إلا للسرعه فى الكتابه ...يشرحله الباشا ده بلاش أمامنا إنما على الخاص ويفهمه ويفطمه إمتى وازاى يرد .
هجومكم على القرأن بادعاء أنه ملىء بالأخطاء اللغويه غير مدعم ...وأنا أرجو أن تمتنعوا عن الهجوم من هذه الزاويه ..لأنه بصراحه كده لا تبين إلا جهل من فيكم لكم ولنا بالطبع .

5- أما عن طه حسين والحكاوى إنه رغب يكتب مثل القرأن أو عنده القدره ..أنا مش عارف يا جدعان النوادر دى بتجيبوها منين ....حاجه زى دى مش ممكن تتدارى أبدا كان الكل عرفها ...وكانوا على الأقل بتعنتهم المعروف كمسلمين (زى مانتوا والدنيا كلها وراكم عارفه) ..سحبت منه لقب عميد الأدب العربى .

6-والإخوه طلبوا اثبات نسب يسوع والسيده مريم من الإنجيل لسبب ...ورفضهم لتفسيركم من القرأن كان لنفس السبب ألا وهو أننا بالفعل نعرف نسبه الطاهر ونصدق قرأننا فى ذلك ولكن السؤال هو كيف اثبتم أنتم نسبهم قبل نزول القرأن ...وسيد موسى الأسود ما تستمرش فى مقولة بنكلمهم بلغتهم ...كل مسلم بيكلمك هنا معاه على الأقل لغتين غير العربيه يكلمك بيها ...فياريت ردك يكون على مستوى الحدث ..وليس فقط التماس الأعذار لأبناء ملتك بأسباب ما أنزل الله بها من سلطان .
بس أنا شايف على كل واحد منهم كلمة ..مطرود نهائيا ..يا ترى ده اللى هيتحط تحت إسمى ...خلونا نشوف ..والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

آخر تعديل بواسطة موسي الأسود ، 18-08-2006 الساعة 01:20 PM
الرد مع إقتباس
قديم 18-08-2006
قبطى مسيحى حر قبطى مسيحى حر غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Apr 2006
قبطى مسيحى حر is on a distinguished road
اخونا سكات مان بيقول(...إذا ذكر <قل هو الله الأحد > بدلا من "قل هو الله أحد "كأنك تقول أنه يوجد الله كثير ولكن نحن نقصد فى هذه الأيه الله الأحد ليس الله الطويل أو الله الكذا (حاشا لله )ولكن ذكرت لأنه لا يوجد سوى الله واحد فتذكر عليه صفة الوحدانيه فيقال <قل هوالله أحد >وليس "هو الله الأحد".
صدقونى أنه عكس الكلام ويتوهم انه يفهم ، باللـه عليك اي التعبيرين ادق أن اقول اعطنى الكتاب جديد ، أم اعطنى الكتاب الجديد وإلاقل لى لماذا قال فى الجملة التى تليها اللـه الصمد ولم يقل اللـه صمد كسابقتها
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة