تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

عرض نتائج التصويت: هل توافق على طرد غلباوى
نعم أوافق 32 57.14%
لا اوافق على طرده 24 42.86%
الناخبون: 56. لم تقم بالتصويت على هذا التصويت

موضوع مغلق

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 06-01-2006
yaweeka yaweeka غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
yaweeka is on a distinguished road
استفتاء لطرد غلباوى من المنتدى

بعد المعلومات التى عرفناها عن غلباوى ، وهدف وجوده فى المنتدى وتعقبه للمعلومات الشخصية للأعضاء نطرح هذا الاستفتاء

1- اوافق على طرد غلباوى

2- لا اوافق على طرده
قديم 06-01-2006
honeyweill honeyweill غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
honeyweill is on a distinguished road
ايه هي المعلومات
وازاي تسمح لنفسك تتحكم بمصير حد وتاخد فيه استفتاء
يا حبيبي ممكن يتطرد من غير كلام لكن ايه استفتاء اسلوب جارح جدا
قديم 06-01-2006
2ana 7or 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
2ana 7or is on a distinguished road
لقد صوت بالموافقة على طرد غلاباوى للأسباب التالية...
1- تأكدت من أكثر من عضو انه يسعى باستمرار للحصول على معلومات شخصيه عن بعض الأعضاء في المنتدى وليس من سبب واضح لهذا الا انه مؤكد انه تصرف غير مبرر ألا لو الهدف هو الحاق الضرر بالاعضاء او ايهامهم بما هو غير حقيقى لغرض فى نفسه .
2- كما انه يتبع أسلوب التنطيط والمنظرة على أساس انه عبد المهم.

3- وبعد تأكيد أكثر من عضو في المنتدى إن غلاباوى بالفعل ضابط شرطه فبصراحة إنا لا احترم ضباط الشرطة في مصر لأنهم يقفون مع الظالم ضد المظلوم على طول الخط ويستغلون مناصبهم ونفوذهم فى سبيل مصلحتهم الشخصية أو في سبيل مصلحه الوسايط التي تلجأ إليهم.
قديم 06-01-2006
الصورة الرمزية لـ Safnat_Fa3nash007
Safnat_Fa3nash007 Safnat_Fa3nash007 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2005
Safnat_Fa3nash007 is on a distinguished road
+++

حتى لو كان غلباوي ضابط او غيروا فأنا متأكد انه لا يسعى لاذيه احد
واعتقد انه اصبح جزء من المنتدى

صوت لبقائه فهوة يفهمنا ولكن ليس بيده ان يفعل شيئ فهو عبد مأمور كما اتوقع

ارجوا ان يصارحنا غلباوي بأمره ويعلن على الملا ما هي مهنته بالزبط وما هو شعوره تجاهنا او ما يكنه لنا مع اني اعلم انه يكن لنا كل خير على غرار اول ما دخل المنتدى
على الاقل غلباوي احسنم من المسلمين الشتامين او متبعي الطقيه والخ .....

ارجوا من الاخوه التصويت لصالحه فهو يحبنا ولا يريد الاذيه لاحد
وان كان قد بحبش على معلومات شخصيه فأرجوا ان نسمع منه دفاع عن نفسه لما فعل هذا مع اني لا اظن ... فأي شخص لديه الفضول في ان يتعرف على شخصيه الاعضاء الحقيقيه فالامر ليس بيده بل بدافع الفضول لا اكثر .....

غلباوي ارجوا ان تكون صريح وترد على الشبهات المقدمه نحوك مع اني اعتبرها غير صادقه
؟؟؟

ادعوا كل الاخوه ان يقفوا جنب غلباوي ليبقى بيننا
فأي حريه نطالب بها ونحن نقمع حريه الوجود والتعبير عن الرأي

غلباوي انت وضميرك ارجوا ان ترد على ما ينسب لك ؟؟؟

سلام المسيح معاكوا
اخوكوا 007

لا تخف من الباطل ... ان ينتشر او ينتصر .... إن الباطل لا بد أن يهزم امام صمود الحق مهما طال به الزمن .... وكل جليات له داهود ينتظره وينتصر عليه
"بإسم رب القوات"
(قداسة البابا شينوده الثالث )

قديم 06-01-2006
hanna3 hanna3 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
hanna3 is on a distinguished road
ما دام يبحث عن معلومات شخصية اذن مع السلامة

صوتت علي الطرد بلا اي عواطف رغم اني احب غلباوي لكن المصلحة فوق اي شئ
ما دام يبحث عن معلومات شخصية من الاعضاء اذن مع الف سلامة ولا داعي لهبل العواطف اما كفانا جريمة نيو جيرسي ولا نسيناها ؟

قديم 06-01-2006
Ya Shero
GUST

انا عمري مسمعت ان امن دولة او اي حاجة اخدت شخص من بيتة او اي حاجة علشان بيدخل على المنتديات الدينية..
حصلت مرة واحدة بس في شبرا في نت كافة طبعا رقم ال ip بيكون في امن دولة علشان تاخد تصريح تدخل نت في اي نت الكافية، وقفلوا النت دة علشان حصل مشاكل كتيرة
بس غير كدة عمري مسمعت حاجة
انا اعرف ناس بتدخل على البال توك وهما في مصر وعلى الروومات (الغرف الحوارات الدينية) وبتتكلم في الميك
عمري مسمعت ان الناس دية اتخطفت ولا متراقبة ولا حاجة...

على العموم وجود غلاباوي ممكن يخلية يعرف المسيح (انا بتمني ان المسيح يلمس قلبة) علشان دية الأبدية بتاعت شخص،، وممكن تكون عائلة بحالة بسببة تعرف المسيح

وبعدين هيستفاد اية لو حبس حد.؟؟؟
اكيد مصر كلها هتعرف تاني يوم

ليروا اعمالكم الصالحة ويمجدوا ابائكم الذي في السماوات
قديم 06-01-2006
El-Samreyah El-Samreyah غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jun 2005
El-Samreyah is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Ya Shero
انا عمري مسمعت ان امن دولة او اي حاجة اخدت شخص من بيتة او اي حاجة علشان بيدخل على المنتديات الدينية..
حصلت مرة واحدة بس في شبرا في نت كافة طبعا رقم ال ip بيكون في امن دولة علشان تاخد تصريح تدخل نت في اي نت الكافية، وقفلوا النت دة علشان حصل مشاكل كتيرة
بس غير كدة عمري مسمعت حاجة
انا اعرف ناس بتدخل على البال توك وهما في مصر وعلى الروومات (الغرف الحوارات الدينية) وبتتكلم في الميك
عمري مسمعت ان الناس دية اتخطفت ولا متراقبة ولا حاجة...

على العموم وجود غلاباوي ممكن يخلية يعرف المسيح (انا بتمني ان المسيح يلمس قلبة) علشان دية الأبدية بتاعت شخص،، وممكن تكون عائلة بحالة بسببة تعرف المسيح

وبعدين هيستفاد اية لو حبس حد.؟؟؟
اكيد مصر كلها هتعرف تاني يوم

ليروا اعمالكم الصالحة ويمجدوا ابائكم الذي في السماوات
موافقة جدا جدا
ماحدش فى المنتدى هنا يعرفنى ، بس انا بدخل اقرا بإستمرار و بتبع اسلوب المشاركة السلبية
و اللى شايفاه ان غلباوى بيستحمل كتير بصراحة، و الراجل مهذب و محترم أكتر من ناس كتير.
و بعدين اللى بيديله معلومات شخصية فدى مشكلته هو مش مشكلة غلباوى.
و بعدين على فرض انه فى امن الدولة ، المعلومة اللى مش عارفة طلعت منين ، ايه المشكلة لو عرف عنوان حد؟ دة كل تهجيص على النت اصلا.
فبلاش نعيش دور المخابرات بتتجسس علينا و أمن الدولة مش عارفة أيه لأن العالم دى عندها حاجات أهم من إنها تقفش فى ناس بتتكلم فى منتدى على النت.
و كل سنة و إنتوا طيبين.
قديم 06-01-2006
pharon d'egypte pharon d'egypte غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
pharon d'egypte is on a distinguished road
هو ايه نظام الانتخابات ده؟
لو غلاباوى عمل حاجة غلط قولو

حتى لو هو ضابط ايه المشكلة؟ طالما هو موجود محترم وبيحترم الاخرين فامافيش مشكلة

حتى لوجوده هنا متعلق بوظيفته فاكيد لو طردناه هايجى غيره فاخلاص لو هو موجود لشغله فياريت كل عضو يحترس منه
فياريت توضيح صريح عن سبب الاستفتاء ده
لكن مش مستاهلة كل ده
قديم 06-01-2006
الصورة الرمزية لـ zoum
zoum zoum غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Oct 2004
zoum is on a distinguished road
لو كان هذا البيت بيتي كنت طردته من زمان

انا علمت بالتصويت علي طرده
قديم 07-01-2006
الصورة الرمزية لـ menaa2005
menaa2005 menaa2005 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
menaa2005 is on a distinguished road
انا لم اصوت بعد و لكن فيه شيئ مهم - تجسس الدوله حاجه طبيعيه و مافيش خوف منها

لكن تجسس للجماعات ده اللي فيه القلق -- اجهزة الدوله التكنولوجيه كما علمت تستطيع اختراق

اي مكان في النت و طبعا المنتدي سواء هنا او في المنتدي الخاص - و ليس هناك ضرر لان

من وجهة نظري سواء بوجود الاخ غلاباوي او بخروجه فا من ناحية الاختراق و التجسس فهي موجوده موجوده - و لكن كما قلت ان دهبت المعلومات الشخصيه لاحد الجماعات الارهابيه هنا
الخطوره علي الاشخاص - و اعتقد اننا هنا في منتدي للعمل لصالح الاقباط و لابد ان يجئ اليوم ان نعمل في النور و باسماء حقيقيه - اما المفروض ان نعلم كيف يصل غلاباوي للمعلومات - و عن وجوده فده لو شخصي يكون اهلا بيه و لو للعمل فبرضه اهلا بيه و هو ينقل
افكارنا و ارائنا للسلطات - و شيئ اخر هو كان باستطاعته ان لا يظهر نفسه لاحد و يحصل علي المعلومات اللي عاوزها من غير شوشره و محدش كان ها يعرفه او ياخد باله منه
و هناك افكار و اقتراحات يمكن ان تفتح علي الخاص لحجب المعلومات او جعلها اكثر صعوبه للوصول اليها- لكن الطرد لا يؤدي الي منتدي اكثر امانا - فنحن لازم نناقش كيف نجعل المنتدي اكثر بياضا و امانا
قديم 07-01-2006
الصورة الرمزية لـ elasmar99
elasmar99 elasmar99 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jul 2003
elasmar99 is on a distinguished road
عزيزي ليس من الصعب على اي نظام مخابراتي في العالم اليوم معرفة من انت او من انا ودعنى اشرح لك السبب ببساطة. بعد الـحادي عاشر من سبتمبر تمت اتفاقيات بين معظم الدول لمحاربة الإرهاب وتنص هذه الإتفاقيات على تبادل المعلومات. وحتى إسرائيل تعطي مصر والاردن بيانات عن اي فرد تطلبه منها مخابرات هذه الدول. نأخذ على سبيل المثال الاخ 007 يعيش في إسرائيل ولديه في البيت كمبيوتر له خط DSL بدخل به الى الإنترنت ويكتب مقالات جميلة في موقع الاقباط. احد الادمن يعطي غلاباوي الـ IP وموعد وتاريخ دخول 007 الى الموقع لا اكثر ولا اقل. السفارة المصرية في إسرائيل تطلب من رجال الامن الإسرائيليين معلومات عن هذا الشخص بحجة إتفاقية محاربة الإرهاب والمخابرات الإسرائيلية تسئل شركة التليفونات عن صاحب الخط الذي كان له الـ IP كذا وكذا في اليوم كذا وكذا والساعة كذا وكذا وبعد 48 ساعة يعرف اي غلباوي في مصر اسم 007 الحقيقي وعنوانه في إسرائيل. فهل لنا ان نخاف؟ الخوف من إخوان الخراب هو سبب قوتهم إذا ذاد خوفنا زادت قوتهم والقرار الاول والاخير يعود للشخص نفسه إذا كان جبانا فليغادر الموقع. اما عن غلاباوي او غيره من رجال الإخوان فلا مانع من دخولهم الى الموقع ولاكننا لا نخافهم ولا نعيرهم اي اهتمام زائد بل بالعكس. وشكرا احبائي ابناء اعرق الكنائس واعرق الحضارات. اعتقد ان الاخ صفنات متفق معي في الرأي
قديم 07-01-2006
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
رجاء محبه اللى حيعطى سبب تصويته بلاش باى شكل انه ياثر بالعواطف على اى حد فى المنتدى......وبلاش الدعى الجماعيه لا بالتصويت بايوة او لا

ونرجع نقول الموضوع على البرايفت للى مش عارف اصل القصه ايه وياريت نرجح مصلحه الناس اللى فى مصر قبل العواطف من فضلكم اللى عايش بره ومش هامه شيئ ولا على باله
عموما حصوت بعد الرد على اسئلتى فى البريفت فورم

وتانى ليك يا صفنات بترجاك بلاش تاثير لا ايجابى ولا سلبى... على اى شخص كل واحد له وجهه نظر من الطرفين وكل واحد مقتنع بيها يبقى بلاش نهاجم بعض لا اللى حيصوت بالموافقه ولا بالرفض لان احنا (واحنا بس) اللى مهمين يهمنا بعض قبل اى شخص اخر ....

وربنا مع الجميع
قديم 07-01-2006
الصورة الرمزية لـ Abou Sefeen
Abou Sefeen Abou Sefeen غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Nov 2004
Abou Sefeen is on a distinguished road
star مشاكل غلباوي

معلش ياجماعه أنا مش هاصوت إلا لما أعرف الموضوع من الأول .... ودفاع غلباوي إيه عن موضوع محاولته لأخد معلومات شخصيه عن الأعضاء
قديم 07-01-2006
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
الموضوع على البرايفت زى مانا قلت سابقا يا اب سيفين ومتنتظرش غلاباوى يرد على اى شيئ هو بيتفرج ويضحك وبس للاسف
قديم 07-01-2006
الصورة الرمزية لـ وطنى مخلص
وطنى مخلص وطنى مخلص غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jan 2005
وطنى مخلص is on a distinguished road
مجرد رأى

فى الحقيقة أنا صوتت بنعم لطرد حضرة الضابط
و أعتقد اننا من حقنا ان نعبر عن رأينا فى اى استفتاء يتم طرحه فى المنتدى
بالنسبة لإمكانية الأجهزة الامنية المصرية معرفة شخصية كل منا
أحب ان اقول اننى استطلعت رأى خبير كمبيوتر يعمل فى البحث الجنائى فى مصر و قد اكد ان حتى الآن لا توجد لدى المخابرات هذه الامكانية لأنه لا توجد لا فى مصر و لا الدول العربية خرائطIP دقيقة و ان أكثر ما تستطيع المخابرات معرفته هو منطقة التليفونات التى تتصل منهاDIAL UP (منطقة تليفونات شمال الصعيد -منطقة تليفونات القاهرة الكبرى-منطقة تليفونات شرق الدلتا!!)او إٍسم شركة توزيع الDSL التى تتعامل معها دون ان تستطيع ان تحدد من هو العميل بالضبط لعدم امكانية فصل الداتا الخارجة و الداخلة لكابل الشركة لأنه من غير المحتمل ان تكون انت الوحيد الذى تتعامل مع الشركة فى لحظة معينة و حتى اذا حدث ذلك لا يمكن تحديد شخصيتك ايضا
أما عن ما قاله الاساتذة ياشيرو و الساميرية عن انهم ما سمعوا ابدا عن اعتقال احد بسبب نشاطه على الانتر نت فأحب ان أقول لا يا إخوتى
فمن اشهر من تم القبض عليهم لهذا فى منتجعات لاظوغلى لاند كان
(1) أحمد نجيب سرور ابن الشاعر نجيب سرور بتهمة نشر أشعار والده التى حظرها الازهر على الانتر نت و لم ينفعه الزعم أمام القضاء أمن دولة طوارئ أن الSERVER الذى يتبعه الROUTER المحجوز عليه الموقع مكانه اليابان و ليس مصر و لا تسرى عليه القوانين المصرية بل اليابانية و حكم عليه بالسجن 6أشهر مع شهر مع النفاذ و 5 مع ايقاف التنفيذ
(2) كاتب شاب من 6 أكتوبر (لا اتذكر اسمه الآن و لكن قضيته اثارت الرأى العام) كتب كتاب عن الرسول وصفته محكمة امن الدولة طوارئ بأنه أكثر خطورة من كتب المستشرقين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ و حكم عليه بالسجن6أشهر و نفذها و لجأ سياسيا الى هولندا بعد خروجه
أما من تم القبض عليه تبع منتجعات الهايكستيب لاند و ليس منتجعات لاظوغلى لاند فهم
(1) الانبا ويصا أسقف البلينا و لكن لم يثبت عليه أى شيء و خرج فالرجل لا يمتلك موقع بأسمه مثل الساذجين اعلاه لذلك تم القبض عليه تبع منتجعات الهايكستيب لاند فى محاولة لانتزاع اعتراف منه و ليس منتجعات لاظوغلى لاند
(2) القمس جبرائيل عبد المسيح
(3) الصحفية البريطانية كارولاين هولى و ثلاثة من الشباب القبطى فى فريق عملها
و لم يتم ادانة اى احد منهم لانهم لم يكن من بينهم من هو بسذاجة الاثنين عاليه
لذلك فنصيحة الادمن اكس بى صحيحة و عموما لا يستطيع حتى الان احد تحديد شخصيتك بدقة او مكانك بدقة الا اذا كنت من السذاجة و التفاؤل و التهور بحيث تساعده انت على ذلك

لماذا يكلف عربى مسلم نفسه عناء التسجيل فى موقع قبطى ليظل يقول لنا انا بحبكم انا واحد بيحبكم انا كنت ****** كافر و اعتنقت دين الحكومة الرسمى الحبيب انا مسيحى متشكك فى دينى بواسطة طبيب محمدى طيب ؟؟
الا اذا كان يظن انه قد يتمكن من اصطياد أحد بسبب سذاجته
الاكيد ان النظام فى مصر لا يملك الوسائل التى تمكنه من تحديد مكان و شخصية المتصل بالشبكة بدقة و المقصود هو عدم امكانية ربط اى متصل بما يقوله لان الداتا تختلط و لكن فقط يمكن القول انك اتصلت من الفترة كذا الى كذا فقط و لا يمكن ربطك بما تفعله على الشبكة الا اذا كنت انت الوحيد الذى يستخدم هذه الشركة فى تلك اللحظة أو اذا اعترفت انت على نفسك

آخر تعديل بواسطة وطنى مخلص ، 07-01-2006 الساعة 06:19 AM
موضوع مغلق

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة