تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 25-02-2006
الصورة الرمزية لـ Safnat_Fa3nash007
Safnat_Fa3nash007 Safnat_Fa3nash007 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2005
Safnat_Fa3nash007 is on a distinguished road
+++

إقتباس:
وهل الرسام او الكاتب الدنماركى مسيحي؟
اتحداك اذ ا كان فد دخل كنيسه فى حياته
او يعرف من هو المسيح
وانه رسم هذه الرسومات ليس
حباً فى المسيحيه اوكرها للاسلام
لكنه رسمها كرساله احتجاج ساخره ل ابن لادن وامثاله

لا تخف من الباطل ... ان ينتشر او ينتصر .... إن الباطل لا بد أن يهزم امام صمود الحق مهما طال به الزمن .... وكل جليات له داهود ينتظره وينتصر عليه
"بإسم رب القوات"
(قداسة البابا شينوده الثالث )

الرد مع إقتباس
قديم 25-02-2006
MAFYA MAFYA غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
MAFYA is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة kittyy
عزيزى مافيــا . سلام رب المجد يبارك حياتك..

أنت فعلا مسيحى المولد والدين والإعتقاد . ولهذا عندما تريد أن تهــاجم الإسلام هاجمه ولكن ما رأيك فى مهاجمته على الطريقة التى علمها لنا السيد المسيح عندما قــال "هاأنذا ارسلكم كحملان فى وسط ذئاب فكونوا بسطاء كالحمام حكماء كالحيات"

يعنى لازم نكون بسطاء وحكماء فى كلامنا وألا نستدعى ثقافة الغير السيئه والتى ننتقدها والتى لا تعكس صورتنا الحقيقية ومن نحن ولكنها قد تعطى انطباع انه لا فرق بيننا وبين هؤلاء الأخرين الذين ننتقدهــم..

أعرف ما بداخلك من غضب وثورة على ما نرى ونعانى من ظلم واضطهاد . ولكن كن حكيما فى كلماتك حتى لا تجعل الأخرين يرون فينا ما ننتقده نحن فيهم.

ومعك سلام المسيح ونعمتة تبارك حياتك ببركة أسمه القدوس الى الأبد - امين

أختى العزيزة كيتى لك كل الأحترام و التقدير , أنت لستى مسؤولة عن أى كلام يصدر منى , و أنا فقط من يتحمل مسئولية ما أقول لأنى أنسان حر لن أتنازل عن هذه الحرية ابدا .
أما لغة الحكمة فمن الحكمة أيضا أن نواجه هؤلاء لأنهم لا يعرفون و لا يحترمون إلا لغة القوة .
المسيح أيضا علمنى ماذا لو ربحت العالم كله و خسرت نفسى , هل تريدى أن أخسر نفسى بالشعور بالذل و الأهانة دون أن أرد على مدعين التقوى و الأخلاق و أنت أول من يعرف كيف هؤلاء لا يظهرون ما يبطنون فى داخلهم , فهؤلاء يتظاهرون بالعفة و التقوى و فى داخلهم ذئاب خاطفة .
و الله يا أختى أنا الى خايف عليكى منهم , مرة أخرى لكى منى كل تحية و إجلال و إحترام.

الرد مع إقتباس
قديم 27-02-2006
ماجد منيب ماجد منيب غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2005
ماجد منيب is on a distinguished road
السيد/مافيا
إذا كنت خايف على كيتي مني ماتخافش مش حاخطفها، كمان كيتي إنسانة ناضجة ومحترمة وعاقلة وعارفة هي بتكلم مين، وانا عارف برضه باكلم مين.بس أحب اضيفلك معلومة إن المسلم السُني لايظهر غير مايبطن، وعقيدة التقية عند الشيعة بس.
الأخت/ كيتي
أطمئنك أنا ماباحاولش أخطفك، وحتى لو عايز أخطفك مفيش وسيلة انفذ بيها خطتي، وطمني مافيا إنك في أمان لإني شايفه في قمة القلق عليكي. وربنا يقدرني بس على أفراد أسرتي أخطفهم إلى بر الأمان إن شاء الله.
الرد مع إقتباس
قديم 27-02-2006
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة ماجد منيب
السيد/مافيا
إذا كنت خايف على كيتي مني ماتخافش مش حاخطفها، كمان كيتي إنسانة ناضجة ومحترمة وعاقلة وعارفة هي بتكلم مين، وانا عارف برضه باكلم مين.بس أحب اضيفلك معلومة إن المسلم السُني لايظهر غير مايبطن، وعقيدة التقية عند الشيعة بس.
الأخت/ كيتي
أطمئنك أنا ماباحاولش أخطفك، وحتى لو عايز أخطفك مفيش وسيلة انفذ بيها خطتي، وطمني مافيا إنك في أمان لإني شايفه في قمة القلق عليكي. وربنا يقدرني بس على أفراد أسرتي أخطفهم إلى بر الأمان إن شاء الله.
[COLOR="Blue"][SIZE="5"]معلش سؤال بايخ ؟؟؟

انت مين يعنى ؟؟ واحد مسمى روحه ماجد طب وبعدين ؟؟ مفتكرش على راسك ريشه مثلا

واه اسلوبك مستفز زى اسلوب كتير قبلك يدخل يتدحلب فالكلام ويعمل روحه بيموت فينا وهو نفسه يولع فالكل

بص يا ماجد سواء انت عندك 30 سنه او 60 سنه متفرقش مع حدهنا

بس كمان انك تكرر اكتر من مرة ان كيتى حتتولى مسئوليه كل اللى يضايقك هنا ده كلام منشترهوش ببصله لسبب واحد هى مش زنبها ان حد يقول كلمه كده ولا كده مثلا ولا من دورها انها تعلم اى حد يكلمك ازاى

مافيا حر وانا حرة وكيتى حرة كل واحد يعبر عن رايه فى كلامك بطريقته فاهم ولا لا

الاول احترمناك للاخر ولما حصلت بلاوى الاقصر مسمعناش منك حرف واحد ولما على شويه كارتون اتشلت واتهبدت على ايه يعنى مش فاهمه

هو الكلام بييلزق ولا دينك من الضعف ان شويه كارتون يهزوه ويقع لسابع ارض؟؟؟

ومنى ليك السايت ده ادخله واتفرج واى خدمه

http://razoool.tripod.com/id4.html
[SIZE="6"][COLOR="Red"]
الرد مع إقتباس
قديم 27-02-2006
Registered User

من ساعة ما زعلتي من كلامي على الحاخام/ كاهانا وأنا فاهمك كويس يامدام/أنا حر
الرد مع إقتباس
قديم 27-02-2006
CrocodileTearz CrocodileTearz غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
CrocodileTearz is on a distinguished road
إقتباس:
.بس أحب اضيفلك معلومة إن المسلم السُني لايظهر غير مايبطن، وعقيدة التقية عند الشيعة بس.
و لا هى شيعية او سنية, لكن التقية عقيدة قرأنية.

السنة يرفضون اظهار عقيدة التقية كنوع من التقية. و انا بتكلم جد.
الرد مع إقتباس
قديم 27-02-2006
2ana 7or 2ana 7or غير متصل
Registered User

2ana 7or is on a distinguished road
إقتباس:
من ساعة ما زعلتي من كلامي على الحاخام/ كاهانا وأنا فاهمك كويس يامدام/أنا حر

اسمحلى أقولك أنت مش فاهم حاجة ... مع إعتذارى الشديد بس هى دى الحقيقة ...
الرد مع إقتباس
قديم 27-02-2006
Registered User

لاحاجة للاعتذار.... مفيش زعل بين ولاد العم... يابنت عمي
الرد مع إقتباس
قديم 27-02-2006
Registered User

إقتباس:
لاحاجة للاعتذار.... مفيش زعل بين ولاد العم... يابنت عمي

مش بقولك إنك مش بتفهم ... لأنى لو مش أبوك أو أصلك تبقى أنت باكستانى و لا إيرانى و لا حتى أفغانستانى و لا سعودى ... من الآخر كده أنت مش مصرى أصيل ... أنت مسلم غازى بدون أى أصل ...
الرد مع إقتباس
قديم 27-02-2006
Registered User

شكراً ياأصيلة هانمن وده آخر كلام بنا، حيث لاحوار بيني وبين اولاد العم إلى يوم الدين، وبعد كده حاعمل بلوك..... وآخر كلمة أحييك على درجة فهمك العالية
الرد مع إقتباس
قديم 27-02-2006
Registered User

إقتباس:
شكراً ياأصيلة هانمن وده آخر كلام بنا، حيث لاحوار بيني وبين اولاد العم إلى يوم الدين، وبعد كده حاعمل بلوك..... وآخر كلمة أحييك على درجة فهمك العالية

أولا أنا مش هانم ... ألبس نظارة علشان تشوف كويس ...
فعلا الحق بيزعل شوف الفرق بين الدين المسيحى الجميل و الأسلام الى ما بيعرفش التسامح أن المسيح له كل المجد قال لنا أحبوا أعدائكم باركوا لاعينكم حتى لو كانوا يهود أو مسلمين أو حتى ملحدين مش مهم المهم مبدأ التسامح مع كل البشرية ... ربنا ريحمك من الى أنت فيه ...
الرد مع إقتباس
قديم 27-02-2006
Registered User

ربنا يزيدك تسامح، عفواً فعلاً كنت قالع النظارة وفاكرك المدام يابن عمي. ياه كل ده ومتسامح... إذا كان هذا هو التسامح، فيارب ابعده عني وإبعد عني كل المتسامحين...أمين...أمين... على فكرة مش ندمان على أي لحظة استمتعت فيها بالحوار معك ، وكنت بانتظر ردودك وأرد عليها بروح طيبة كمصريين، ولكن ياعزيزي قبل إنهاء الحوار أقولك إن اي كاره للمسلمين لن ينجح في أن يغير رأيي عن المسيحيين، مع العلم انني لااحب المسيحية كما تقول المدام، ولااحب ولن احب غير الإسلام، ولكن لم أرى في المسيحية مايعوق الصداقة بيني وبين اخواني المسيحيين، وبالنسبة للموقع اللي سايباه المدام هدية لي فابشرها انني فور مافتحته أغلقته، لإن واضح من البداية إنه موقع غير محترم، وأعتقد إن أي رجل عنده حياء لن يستمر فيه،إيش حال لو كانت ست، وماتزعلش مني كمسلم رجعي لو عرفت إن مراتي فتحت موقع زي ده حاكسر رقبتها، معلهش الإسلام علمنا الشرف والفضيلة، الحمد لله على نعمة الاسلام، والمدام بتقول كل واحد حر يعبر عن نفسه، ولكن لاأجد في الألفاظ النابية والشتائم والبذاءات بأفظع الألفاظ حرية. وبالنسبة لإني مسلم غازي يمكن أكون كده ، مستعد أوعدك إني اغادر مصر حالاً،بس برجاء عرفني انا منين وفين بيتي الأصلي ،لإن العنوان اللي في بلدي التي لاأعرفها إتغير رغم انه لم يمر أكثر من 14 قرن فقط على هجرة عائلتي إلى مصر، ومش لاقي اي حد من عيلتنا يعرفه، ده اذاصدقت على كلامك ان انا غازي ومش مصري أصيل، وعموما ً الأصالة بتعبر عنها التصرفات والسلوك ياسيد/أصيل.وممكن إنسان يكون من عائلة كبيرة جداً ويسئ لأصله، وممكن يكون من غير أصل أو حتى لقيط ولكن أعماله تدل على أصل رفيع، على فكرة هل في المسيحية او اليهودية ربنا بيسأل البني آدم عن أصله ولا عمله.
الرد مع إقتباس
قديم 27-02-2006
Registered User

إقتباس:
ربنا يزيدك تسامح، عفواً فعلاً كنت قالع النظارة وفاكرك المدام يابن عمي. ياه كل ده ومتسامح... إذا كان هذا هو التسامح، فيارب ابعده عني وإبعد عني كل المتسامحين...أمين...أمين... على فكرة مش ندمان على أي لحظة استمتعت فيها بالحوار معك ، وكنت بانتظر ردودك وأرد عليها بروح طيبة كمصريين، ولكن ياعزيزي قبل إنهاء الحوار أقولك إن اي كاره للمسلمين لن ينجح في أن يغير رأيي عن المسيحيين، مع العلم انني لااحب المسيحية كما تقول المدام، ولااحب ولن احب غير الإسلام، ولكن لم أرى في المسيحية مايعوق الصداقة بيني وبين اخواني المسيحيين، وبالنسبة للموقع اللي سايباه المدام هدية لي فابشرها انني فور مافتحته أغلقته، لإن واضح من البداية إنه موقع غير محترم، وأعتقد إن أي رجل عنده حياء لن يستمر فيه،إيش حال لو كانت ست، وماتزعلش مني كمسلم رجعي لو عرفت إن مراتي فتحت موقع زي ده حاكسر رقبتها، معلهش الإسلام علمنا الشرف والفضيلة، الحمد لله على نعمة الاسلام، والمدام بتقول كل واحد حر يعبر عن نفسه، ولكن لاأجد في الألفاظ النابية والشتائم والبذاءات بأفظع الألفاظ حرية. وبالنسبة لإني مسلم غازي يمكن أكون كده ، مستعد أوعدك إني اغادر مصر حالاً،بس برجاء عرفني انا منين وفين بيتي الأصلي ،لإن العنوان اللي في بلدي التي لاأعرفها إتغير رغم انه لم يمر أكثر من 14 قرن فقط على هجرة عائلتي إلى مصر، ومش لاقي اي حد من عيلتنا يعرفه، ده اذاصدقت على كلامك ان انا غازي ومش مصري أصيل، وعموما ً الأصالة بتعبر عنها التصرفات والسلوك ياسيد/أصيل.وممكن إنسان يكون من عائلة كبيرة جداً ويسئ لأصله، وممكن يكون من غير أصل أو حتى لقيط ولكن أعماله تدل على أصل رفيع، على فكرة هل في المسيحية او اليهودية ربنا بيسأل البني آدم عن أصله ولا عمله.
كل ده علشان مجرد رأى حر ... و على فكرة مدام أنا حر بميت راجل و كويس إنى رديت أنا عليك مش هى رحمتا بك ...
أم لو قلت لك أن الدين المسيحى يحثنى على أنى أذلك و أدفعك الجزية و أنت فى نظرى مجرد أهل ذمة تخضع لسيطرتى و لا ترفع رأسك أمامى و من حقى أقتلك لأنك ببساطة لا تؤمن برسولى و لا تؤمن بإلاهى حتعمل أيه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و زعلان من مجرد رأى يا عم روح صلى للحق يمكن يفتح عنيك و قلبك على عدم ظلم الناس بأفكارك قبل أفعالك ...
الرد مع إقتباس
قديم 27-02-2006
churchill2 churchill2 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2004
churchill2 is on a distinguished road
إقتباس:
لإن واضح من البداية إنه موقع غير محترم،
بس ......الموقع دة ما بيقولش حاجة زيادة دة كلة معلومات عن رسولك بتاع العيال .وبالتالي انت تعترف ان رسولك راجل حقير ونجس ومش محترم
اللات اكبر ...ماجد كفر يا اخوة
الرد مع إقتباس
قديم 27-02-2006
lorans lorans غير متصل
Silver User

تاريخ التّسجيل: Feb 2006
lorans is on a distinguished road
اتقى شر من أحسنت اليه
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة