تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 05-05-2005
saweres
GUST

يا KK
المقال موجه للخلط بين الجميع بين الشباب والشبات
وبعدين الكل عارف ان سن المراهقة سن خطر!! ليه نضعهم في تجربة؟!!
بالنسبة للأسر فالأسرة في حد ذاتها كنيسة فمفيش مشكلة أبدا في أن الأسرة تكون سوا ، يروحوا الكنيسة سوا ، ويصلوا سوا ، ويترابطوا أكثر في الصلاة .
لكن الوضع الحالي هو للتنظيم أكثر فأكثر ، ده لو حصل خلط ، يبقى ربنا يكون في عون الكهنة ، هيتبهدلوا آخر بهدلة
ربنا يستر
---
على فكرة :
إقتباس:
أنني أتمني أن نتخلي عن هذه العادة البدوية ، عادة النظر للمرأة على أنها أداة متحركة للشهوة والأغواء فهذا شيء في منتهي التخلف وضد المسيحية على طول الخط .
ايه الأخطاء دي؟؟ انا عن نفسي بنظر إلى ان الرجال ما هم إلا ذئاب بشرية ، يفتكوا بأول امرأة يرونها
برضه ربنا يستر
الرد مع إقتباس
قديم 06-05-2005
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road
ياأبونا ساويرس...
المقال موجه لنقد التأثير الإسلامى على مفاهيمنا المسيحية كأقباط

والمقصود هنا
إقتباس:
أنني أتمني أن نتخلي عن هذه العادة البدوية ، عادة (العربى المسلم فى) النظر للمرأة على أنها أداة متحركة للشهوة والأغواء فهذا شيء في منتهي التخلف وضد المسيحية على طول الخط .
يعنى بالضبط نفس الكلام اللى إنت فهمته

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 06-05-2005
iwcab iwcab غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
iwcab is on a distinguished road
الموضوع كله إن المسيحيين من جيلين تلاتة كانوا بيعيشوا بالتقليد لآبائهم
ولدواعى تحصيل فوائد سريعة وإنبهار بالغرب أصبح المسيحيين تقليديين للعرب والغرب وبيرفضوا تقليد الآباء ولتبرير هذا الإنتقال بيقوموا بخلق مجموعة من التبريرات والممحاكات والأفكار لإثبات خطأ الآباء وتخلفهم وصحة الإتجاهات العروبية أو الغربية العلمانية
الرد مع إقتباس
قديم 06-05-2005
saweres
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة iwcab
الموضوع كله إن المسيحيين من جيلين تلاتة كانوا بيعيشوا بالتقليد لآبائهم
ولدواعى تحصيل فوائد سريعة وإنبهار بالغرب أصبح المسيحيين تقليديين للعرب والغرب وبيرفضوا تقليد الآباء ولتبرير هذا الإنتقال بيقوموا بخلق مجموعة من التبريرات والممحاكات والأفكار لإثبات خطأ الآباء وتخلفهم وصحة الإتجاهات العروبية أو الغربية العلمانية
نعمل ايه في الليبراليين الجدد بس
اللي بيكره الاسلام ، يقول زي ابراهيم عرفات كده ان الاسلام تغوط وتبول في كثير من عقول الأقباط
واللي يحب منهم الاسلام ، زي محمد عبد المجيد كده يقول ليه الأقباط ما يبقاش عندهم طلاق
وتجاهل ابراهيم عرفات بأن الأقباط من شعوب الشرق الأوسط لهم نفس ما للشعوب الأخرى بالمنطقة من عادات وتقاليد ، ومحدش يجيب سيرة لبنان ، عشان استوردوا ما عندهم من عادات وتقاليد حتى العملة
وتدخل محمد عبد المجيد فيما لا يعنيه وسمع ما لا يرضيه
بالحق ، محدش يعرف هو فين بعد فشل العصيان؟؟؟ بصراحة صعبان علىّ ، شكله هيعتزل

آخر تعديل بواسطة saweres ، 06-05-2005 الساعة 04:34 AM
الرد مع إقتباس
قديم 06-05-2005
iwcab iwcab غير متصل
Registered User

العصيان المدنى لسه ماجاش وقته
العصيان المدنى مش قصده تغيير مبارك ؟
مبارك لم يقرر ترشيح نفسه لغاية دلوقتى ( رسمياً )
والإنتخابات لم تتم
ولم ينجح فى الإنتخابات
فلو رشح نفسه وإتعملت الإنتخابات وإتزورت ونجح ( أو نجح بدون تزوير )
ساعتها يشتغل العصيان المدنى
وممكن ينتظروا لغاية لما تحصل حادثة زى إعتقال واحد أو إعتداء على ناس فيشتغل العصيان المدنى ( والله أعلم )
الرد مع إقتباس
قديم 06-05-2005
churchill2 churchill2 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2004
churchill2 is on a distinguished road
إقتباس:
لتصمت نساؤكم في الكنائس لانه ليس ماذونا لهن ان يتكلمن بل يخضعن كما يقول الناموس ايضا (1كو 14 : 34
اذا الكاثوليك الغربيين كفرة والبروتستانت الغربيين رايحيين النار في اقرب طيارة.....
لا اعلم لماذا لااري في الكنيسة القبطية شمامسة من النساء وحتي لماذا لا يحق لهم قراءة صلوات اسبوع الألام تلك القراءات الكثيرة من (نبوات وطرح ومزامير )الي اخرة التي قد يكون عددها احيانا في البصخة اكثر من عدد الرجال
لا يمكنني ان اعلق علي الأقباط سوي انهم مسييحيين متأسلمين لا يمكننا ابدا ان نلقبهم مسيحيين.
في مصر القديمة كان يمكننا ان نجد تمثال الملك وهو جالس امام الملكة في كل احترام
اجدادنا عرفوا احترام المراة الذي تتغني بة الثقافات الغربية المتحضرة اليوم ولم يعرفة المتدينون:
اليهود :فيقول الرجال في صلواتهم(مبارك انت يا اللة الذي لم تخلقني انثي )
المسلمين:(النساء ناقصات عقل ودين)
المسيحيين المتأسلمين :فيفسرون ايات بطرق ملتوية ليصلوا الي التفسير الذي يريدوة مثل اية (الرجل رأس المراة )فيفسرونها ان المراة التي بلا رجل بلا عقل
فليذهب هؤلاء المدمنين جميعا الي الجحيم الذي يسمونة الجنة
--------------------------------------------------
اما بالنسبة للأختلاط فأنة افضل كثيرا من الشذوذ والكبت الجنسي وهذين المرضين ناتجان عن الفصل بشكل اساسي

إقتباس:
أنا شوفت الإختلاط وبيسبب مشاكل عاطفية وآلام ليس لها لزوم ، الكلام ده عندنا ، لكن بره الإختلاط تطور وأصبح إختلاط جنسى والبنت تخلف وعندها 14 سنة والأب يهرب والأطفال يتربوا نص تربية أو يتربوا فى الشارع
أعتقد إن الغرب خرف ، وخرف كتير والحال أصبح خطر ، ولازم تبقى فيه وقفة من سيول الأمراض العقلية والإجتماعية والروحية الواردة من
إقتباس:
ايه الأخطاء دي؟؟ انا عن نفسي بنظر إلى ان الرجال ما هم إلا ذئاب بشرية ، يفتكوا بأول امرأة يرونها
برضه ربنا يستر
دول الرجال اللي عقولهم فاضية ومنحوا الشيطان حجرة في عقولهم الفاضية دي

إقتباس:
نتيجة المحيط المتحفظ فى مصر
الي متي سيستمر هذا الفكر المحافظ الذي يجتاح مجتمعنا في رايك؟هل من نهاية لهذا !!!
الرد مع إقتباس
قديم 06-05-2005
الصورة الرمزية لـ kotomoto
kotomoto kotomoto غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Oct 2004
kotomoto is on a distinguished road
إقتباس:
إقتباس:
لتصمت نساؤكم في الكنائس لانه ليس ماذونا لهن ان يتكلمن بل يخضعن كما يقول الناموس ايضا (1كو 14 : 34

اذا الكاثوليك الغربيين كفرة والبروتستانت الغربيين رايحيين النار في اقرب طيارة.....
لا اعلم لماذا لااري في الكنيسة القبطية شمامسة من النساء وحتي لماذا لا يحق لهم قراءة صلوات اسبوع الألام تلك القراءات الكثيرة من (نبوات وطرح ومزامير )الي اخرة التي قد يكون عددها احيانا في البصخة اكثر من عدد الرجال
لا يمكنني ان اعلق علي الأقباط سوي انهم مسييحيين متأسلمين لا يمكننا ابدا ان نلقبهم مسيحيين.
اجدادنا عرفوا احترام المراة الذي تتغني بة الثقافات الغربية المتحضرة اليوم ولم يعرفة المتدينون:
المسيحيين المتأسلمين :فيفسرون ايات بطرق ملتوية ليصلوا الي التفسير الذي يريدوة مثل اية (الرجل رأس المراة )فيفسرونها ان المراة التي بلا رجل بلا عقل
--------------------------------------------------
اما بالنسبة للأختلاط فأنة افضل كثيرا من الشذوذ والكبت الجنسي وهذين المرضين ناتجان عن الفصل بشكل اساسي

إقتباس:
أنا شوفت الإختلاط وبيسبب مشاكل عاطفية وآلام ليس لها لزوم ، الكلام ده عندنا ، لكن بره الإختلاط تطور وأصبح إختلاط جنسى والبنت تخلف وعندها 14 سنة والأب يهرب والأطفال يتربوا نص تربية أو يتربوا فى الشارع
أعتقد إن الغرب خرف ، وخرف كتير والحال أصبح خطر ، ولازم تبقى فيه وقفة من سيول الأمراض العقلية والإجتماعية والروحية الواردة من

إقتباس:
برضه ربنا يستر

إقتباس:
نتيجة المحيط المتحفظ فى مصر

الي متي سيستمر هذا الفكر المحافظ الذي يجتاح مجتمعنا في رايك؟هل من نهاية لهذا !!!
لا ياعم, كل حاجه ليها حدود.. كلامك غلط طبعا...
احنا بننتقد حاجه معينه مش لدرجة التخاريف اللى بتقولها قبل النوم ديه.....ناقص تقول كمان يبقى فيه كهنه ستات و اسقفه ( بدل الاسقف)..

و كمان ملحوظه يا جماعه, احنا بننتقد حاجه معينه مش معناه فرصه للغلط فى الكبير و الصغير,
نفسى نبقى متحضرين فى طريقة نقدنا
شكرا
باى
الرد مع إقتباس
قديم 06-05-2005
iwcab iwcab غير متصل
Registered User

إلى تشرشل
ماتخافش الفكر السليم بينقرض وهتبقى سداح مداح عن قريب وبدون جواز عرفى

آخر تعديل بواسطة iwcab ، 06-05-2005 الساعة 11:35 AM
الرد مع إقتباس
قديم 06-05-2005
الصورة الرمزية لـ kotomoto
kotomoto kotomoto غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Oct 2004
kotomoto is on a distinguished road
إقتباس:
لاحول الله يارب, بيقول ايه ده؟
الرد مع إقتباس
قديم 06-05-2005
saweres
GUST

إقتباس:
الله هو الديان العادل
إقتباس:
يعني المكرسات دول مش عاجبينك؟؟
ومحدش له انه يقرأ الا الكاهن ومن أخذ رتبة أبصلتس فيما فوق!
إقتباس:
منه لله اللي كان السبب
إقتباس:
أينعم ، فعلا
وهكذا أصبحت القديسة العذراء مريم والدة الإله ، السماء الثانية ، أعلى من الشاروبيم والكاروبيم وأعلى من جميع الملائكة ، وشفيعة جنسنا
يبدو انها مكانتش ست في الآخر!!!
إقتباس:
مفيش حاجة اسمها جنة ، وانت مش في سلطانك انك تبعت الناس للجحيم

إقتباس:
الكبت الجنسي أفضل من الانفتاح الجنسي ( الذي نتج عنه الشذوذ ) ، وبعدين يعني حل الشذوذ عندك ايه لمؤاخذه؟؟ يعني نجيب للشواذ الرجالة ستات ، ونجيب للشواذ الستات رجالة؟؟؟!!!
هو انت تقصد الخلط بالطريقة دي؟؟ انت بتتكلم عن خلط جنسي يا مرسي؟؟!!!
إقتباس:
معظم الرجالة كده ، فبلاش اتهام المرأة بالعبث ، التهمة لازقة في الراجل
إقتباس:
ما هو لو ليكم اخوات بنات مكنتوش قلتوا كده
المجتمع المحافظ ده هو اللي حافظ على اختك واختي وبنتك وبنتي ، شوف المجتمع الغير محافظ ، تعرف تعد لي كام بنت في الولايات المتحدة وصلت سن 18 وما زالت عذراء ولم تمارس الجنس بأي شكل؟؟
المجتمع بيديها الحق ، ولا أبوها ولا أخوها ولا أمها له الحق انه يمنعها ، وطبعا بعدها هي بتندم وبتحس انها رخيصة لكن اللي حصل حصل
المجتمع المحافظ أفضل بكتير من مجتمع يطلع فيه الأطفال ما يعرفوش مين أبوهم!!
ومش عايز نقد في كلامي عن الولايات المتحدة ، لأني بتكلم من واقع خبرتي واحتكاكي المباشر مع الأمريكان
الرد مع إقتباس
قديم 06-05-2005
Gold User

إقتباس:
ناقص تقول كمان يبقى فيه كهنه ستات و اسقفه ( بدل الاسقف)..
فعلا معاك حق الستات ناقصات عقل ودين ولا يصح ابدا ان يصرن كهنة او اساقفة او حتي حكام !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

إقتباس:
فكر سليم ...انت فقط الذي تؤمن انة سليم
ومين قالك اني عايز الموضوع يبقي (سداح مداح)انا لم اعترض علي قيم الأسرة ...والأختلاط ابدا لا يعارض قيم الأسرة وليس معني الأختلاط -في نظري -علاقات جنسية غير شرعية والجواز العرفي
الرد مع إقتباس
قديم 06-05-2005
iwcab iwcab غير متصل
Registered User

اللى أوله ألف آخره ياء ، الإختلاط بداية وبعدين راند فو وبعدين شوية شوية : الجنس احسن من الشذوذ ، وبعدين الشذوذ عادى لأنه حق الإنسان
عموماً المعارضة للحاجات دى مش هتنفع والبشرية بتتقدم للهاوية والنهاية المحتومة
الرد مع إقتباس
قديم 06-05-2005
Gold User

إقتباس:
ومحدش له انه يقرأ الا الكاهن ومن أخذ رتبة أبصلتس فيما فوق
انا بتكلم عن اسبوع الألام
انا قريت فية نبوة ولم يسألني الشخص الذي يختار القراء اذا كنت ابسالطس ام لا
إقتباس:
القديسة العذراء مريم والدة الإله ، السماء الثانية ، أعلى من الشاروبيم والكاروبيم وأعلى من جميع الملائكة ، وشفيعة جنسنا
طب انت جاي دلوقتي تقولي المسيحية اعلت شأن المراة !طب لية يا اخي مانعطيهاش حقوق زي الراجل

إقتباس:
منه لله اللي كان السبب
اة منة للة
إقتباس:
مفيش حاجة اسمها جنة ، وانت مش في سلطانك انك تبعت الناس للجحيم
طب لية كدة دا انا بدعيلك تخش الجنة بلاش يا عم الفردوس ....التي هي في رايي جحيم ان كنا سندخلها بأذدراء واهانة النساء

إقتباس:
الكبت الجنسي أفضل من الانفتاح الجنسي ( الذي نتج عنه الشذوذ ) ، وبعدين يعني حل الشذوذ عندك ايه لمؤاخذه؟؟ يعني نجيب للشواذ الرجالة ستات ، ونجيب للشواذ الستات رجالة؟؟؟!!!
هو انت تقصد الخلط بالطريقة دي؟؟ انت بتتكلم عن خلط جنسي يا مرسي؟؟!!!
الشذوذ الجنسي احدي اسبابة الأجتماعية هي الفصل بين الجنسين .صحيح مين مرسي دة؟

إقتباس:
إقتباس:

معظم الرجالة كده ، فبلاش اتهام المرأة بالعبث ، التهمة لازقة في الراجل
وانا معاك لازم ننظف عقولنا

إقتباس:
ما هو لو ليكم اخوات بنات مكنتوش قلتوا كده
يمكن من رحمة ربنا اني ماعنديش اخوات بنات لاني كنت هضرب عركة كل يوم مع اهلي اللذين اعتقد انهم كانوا سيحدون حريتها
إقتباس:
المجتمع المحافظ ده هو اللي حافظ على اختك واختي وبنتك وبنتي ، شوف المجتمع الغير محافظ ،
المجتمع الذي يقمع الحرية هو مجتمع ساقط

إقتباس:
، تعرف تعد لي كام بنت في الولايات المتحدة وصلت سن 18 وما زالت عذراء ولم تمارس الجنس بأي شكل؟؟
وانا هعدهم لك ازاي يعني؟؟؟؟؟
الرد مع إقتباس
قديم 06-05-2005
gaoun gaoun غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
gaoun is on a distinguished road
+++

هوسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس سسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس سسسسسسسسسسسسسسس

مش عايز اسمع ولا كلمه هنا .... خلاص .... محدش يتكلمممممممممممممممممممممممممممم
-----------------------------------------------------------------

يا جماعه في مثل بقول " يا بطخوا يا بكسر مخوا " ..... احنا بقى بالصلى على النبي لا بدنا ده ولا بدنا داك ........

شوفوا يا جماعه ......... وسمعوا وعوا

انا مع انوا البنات يشتركوا اكثر في القداس ضمن حدود اي بمعنى :
اعطائهم الحق في الترنيم لان اصواتهن في الترانيم احسن من صوت الرجال (ليس بالشرط)
افساح المجال وخصوصا بالبصخه المقدسه لقرائه النبؤات والطرح وليس الاناجيل ...... بدل ما الكاهن معتمد على 4 او 10 اشخاص وكل اشوى ايقول مين يحب يقرأ ...... فأنا مثلا واخوتي وابناء عمي اكثر من 90 % من القرأت نحن قرأنها لماذا لانه الرجال لا يريدون القرأه منهم من يستحي ومنهم من يقرأ ولا يعرف ان يقرأ ... ومنهم من يقرأ ولا يفهم ... ومنهم من يستحي ويرتجف من الوقوف خلف المنجليه والخ .......

صدقوني انا مش مع الانفتاح .... بس بردوا بهاي النقطه انا بعتبرها انغلاق .....
انا بتزكر من اول ما اخلقت لحد قبل سنتين كان الكاهن يعطي البنات والنساء ليقرأوا وذلك بسبب ان 90 % من الحضور هم من النساء والباقي من الذكور وكلهم صبيه .... وانا كنت من ضمنهم .....
يعني بتذكر لما اختي كانت بصف رابع او خامس وطلب منها الكاهن ان تقرأ .... اذكر انه هنئها لانها تجيد القرأه احسن من كل الحضور من الكبار ..... (وهذه حقيقه )

------------------------------------------------------------
اما عن ان تكون هنالك شمامسه وكهنه من النساء فأنا أرى ان هذا هو الحد للنساء يعني لهون و Stop يعني الكاهن هو صوره السيد المسيح على الارض والشمامسه هم كالخدم لله اي الملائكه ....
------------------------------------------------------------

اما مع الاختلاط بين الجنسين .... فكلنا نعلم انه في النهايه سوف يؤدي بمعظم الاحيان الى الجنس اذا لم يكن مراقب او داخل اطار ديني ..... ولكن اذا كان الاختلاط في جو كنسي وبحضور الكاهن او الخادم او الخادمه فأهلا به ..... فللاسف الشديد رأيت عده شباب اقباط مصريين يستحون ان ينظروا الى البنت وكأن هذا عيب .... لدرجه انهم يخافون من التكلم معهم ويستحون والعكس صحيح ..... وكلهم او معظمهم (لكي لا نظلم احدا) يتزوجون بواسطه الام او الاخت او ابنه العم والخ ....... وهذا اسلوب غير مناسب لهذا القرن ولك التقدم الذي يشهده العالم ..... وهو اول خطأ في حيات الزوجيين وهو اول سبب في المشاكل الزوجيه وطلب الطلاق في النهايه ............
-------------------------------

اعزائي البنت هي امك او اختك او ابنت عمك ..... فإذا انت تستحي منها فهذا امر اخر .... تذكروا ان من وضع القيود هو الانجيل ولكنه لم يقل بصوره قاطعه كلمه ممنوع ..... ولكن كلمه ممنوع هي من اختراع البشر وخصوصا بدوا الجزيره العربيه (جماعيه حموشي) .....

يا عزيزي الكنيسه والبيت هما المرشد الصحيح للبنت وللشب ... اي انه يجب ان لا ندع وضع فلتان بين الجنسين يحدث انما كله بصوره مراقبه او متحكم بها (كونترول) ..... ووضيفه الاهل والكنيسه تنبيه الجنسين لكل ما هو متعلق بالجنسين .... فكلنا نعرف ومتأكدون ان الشاب (الشيطان الذي بداخل كل انسان) ينظر الى الصبيه بصوره جنسيه (من الخارج) وبعدها من الداخل وهنا يأتي دور الكنيسه والبيت لتخرج الشخص من هذه الصوره وتدخله في جو روحي كنسي مسيحي غير ملموس ......

ارجوا من الاخوه ان يكونوا قد فهموا قصدي لكي لا نخسر بناتنا وشاباتنا .... وأولادنا وشبابنا .... فأنظر الى البروتستنت ستجدونهم فاقونا من هذه الناحيه ليس لانهم احسن او تعاليمهم احسن ولكن لانهم استعملوا عقلهم صح في النيل من عقول اشباب والصبايا ....

سلام يا اخوتي وارجوا ان تخففوا من لهجه الحديث ان امكن من شاني اذا إلي شان عندكوا
الرد مع إقتباس
قديم 06-05-2005
saweres
GUST

يعني مالكش اخوات بنات و عايز اختلاط؟؟؟!!
اضمار سوء نية ، أعوذ بالله
بالنسبة للشذوذ أنا أعتقد العكس تماما ، الشواذ جنسيا لا يظهروا بكثرة الا في المجتمعات المنفتحة التي تقبلهم
عشان بقى ما أظلمش الرجالة برضه وكل واحد ياخد حقه
صحيح ان الراجل هو اللي عينه يندب فيها رصاصة
لكن مش بنت تلبس لبس منيل بنيلة وتقول وانا مالي ، ما ننساش ان المسيح قال :" ويل لمن تأتي منهم العثرات " فبلاش ندخل بعض في تجربة
بالنسبة للتعليم في الكنائس بولس الرسول حسمها
و لكن لست اذن للمراة ان تعلم و لا تتسلط على الرجل بل تكون في سكوت (1تي 2 : 12)
هيطلع لي واحد عظيم الشأن يقول لي ده بولس الرسول هو اللي لم يأذن
أرد عليه وأقول ، يعني هو الله أذن بحاجة ، والقديس بولس الرسول قال لأ ما أأذنش بيها؟؟؟
إقتباس:
المجتمع الذي يقمع الحرية هو مجتمع ساقط
حرية ايه اللي مقموعة يا دكتور؟؟؟
دي الحرية الحقيقية : كاحرار و ليس كالذين الحرية عندهم سترة للشر بل كعبيد الله (1بط 2 : 16)
-----------
يا عم ما تعدليش كام عذراء ، هات لي بس عشرين من منطقة واحدة
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة