تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 17-03-2006
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road
عزيزتى مسز أنا حر...
أنا معاكى إن أندرو فعلا إتعصب ولكن تعصبه ليس لأن الأخ أنطون مسيحى أم لا...
ولكن لأن المنتدى يسمى الكنيسة العربية وهذا مايخالف ماندعو له هنا أنه ليس هناك مايسمى بالكنيسة العربية ... فتعصب أندرو هنا لقبطيته وليس لمسيحيته أو طائفته... و لذلك أرجو تغيير إسم ذلك المنتدى لمنتدى المسيحيين المتكلمين بالعربية مثلا ... لأنه من المؤكد أنكم لن تجدون مسيحى عربى الجنس فى هذا المنتدى فكلهم إما أقباط أو سريان أو كلدان أو فينقيين وهكذا ...

وطبعا إعتذارنا للأخ أنطون وإن كان يلام على سوء الفهم اللى حصل لأن صيغة سؤاله لاتناسب صيغة لسؤال يسأله مسيحى بل وربما يكون طالب فى كلية الحقوق على ما أظن

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 21-03-2006
FAKHRY ABDELSAYED FAKHRY ABDELSAYED غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
FAKHRY ABDELSAYED is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة antoon refaat
انا فعلا اسف يا اخوه للنقاش اللي ممنهوش فايده ده
وانا منسحب لاني بجد ةعملت مشاكل كتير هنا باي بقي
انا اسف
goofd f you
الرد مع إقتباس
قديم 21-03-2006
NEW_MAN NEW_MAN غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
NEW_MAN is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة knowjesus_knowlove
عزيزتى مسز أنا حر...
أنا معاكى إن أندرو فعلا إتعصب ولكن تعصبه ليس لأن الأخ أنطون مسيحى أم لا...
ولكن لأن المنتدى يسمى الكنيسة العربية وهذا مايخالف ماندعو له هنا أنه ليس هناك مايسمى بالكنيسة العربية ... فتعصب أندرو هنا لقبطيته وليس لمسيحيته أو طائفته... و لذلك أرجو تغيير إسم ذلك المنتدى لمنتدى المسيحيين المتكلمين بالعربية مثلا ... لأنه من المؤكد أنكم لن تجدون مسيحى عربى الجنس فى هذا المنتدى فكلهم إما أقباط أو سريان أو كلدان أو فينقيين وهكذا ...

وطبعا إعتذارنا للأخ أنطون وإن كان يلام على سوء الفهم اللى حصل لأن صيغة سؤاله لاتناسب صيغة لسؤال يسأله مسيحى بل وربما يكون طالب فى كلية الحقوق على ما أظن

5 وكان يهود رجال اتقياء من كل امة تحت السماء ساكنين في اورشليم‎ . 6 ‎فلما صار هذا الصوت اجتمع الجمهور وتحيّروا لان كل واحد كان يسمعهم يتكلمون بلغته‎ . 7 ‎فبهت الجميع وتعجبوا قائلين بعضهم لبعض أترى ليس جميع هؤلاء المتكلمين جليليين‎ . 8 ‎فكيف نسمع نحن كل واحد منا لغته التي ولد فيها‎ . 9 ‎فرتيون وماديون وعيلاميون والساكنون ما بين النهرين واليهودية وكبدوكية وبنتس واسيا 10 وفريجية وبمفيلية ومصر ونواحي ليبية التي نحو القيروان والرومانيون المستوطنون يهود ودخلاء 11 كريتيون وعرب نسمعهم يتكلمون بألسنتنا بعظائم الله‎ . 12 ‎فتحيّر الجميع وارتابوا قائلين بعضهم لبعض ما عسى ان يكون هذا‎ . 13 ‎وكان آخرون يستهزئون قائلين انهم قد امتلأوا سلافة
(اعمال 2 : 5 - 13 )

اذا كان الروح القدس تكلم بالعربية يوم الخمسين
فلماذا لا تقبلون مسمى الكنيسة العربية ??

اكبروا شوية عن التصدى للصغائر

خسرتم انسان ، فهل هذا هو عمل الروح القدس فيكم ام عمل عدو الخير
الرد مع إقتباس
قديم 21-03-2006
afanous afanous غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2004
afanous is on a distinguished road
فعلا أنا اتعصبت وأنا أسف على كده، ودي الأسباب اللي خلتني أخرج عن شعوري:
1. ixos رد رد مؤدب في اعتقادي ولا يستحق الكلام الآتي من انطون رفعت:
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة antoon refaat

"انا ممكن اتصرف مع اللي زيك تصرفات مهينه ليك"
"لو هتقدر تفيدني فيدولو مش هتقدر ياريت لو تقعد ساكت "
أنا شايف أن الكلام ده أقل ما يوصف به هو البلطجة. أنا مش شايف أن ixos غلط عشان الكلام ده يتوجه له. ولو رجعتم لردود بقية الأعضاء هتلاقوا أن الكتير منهم حتى شك في كون انطون مسيحي بسبب أسلوبه. وأنا بصراحة متفرقش معايا مسيحي أو مسلم، طالما الشخص بيتكلم باحترام يبقى على عيني وعلى راسي.

2. فعلا زي ما KK قال، أنا موضوع العرب ده بيستفزني. الكنيسة العربية دي لما يبقى فيه عرب مسيحيين. أنما أن مصريين وأقباط ينتموا لشئ عربي فأنا عندي حساسية مفرطة من كده. أحنا مصريين مش عرب وكان الأولى بيهم يسموها الكنيسة المصرية أو الكنيسة الشرق أوسطية أو الكنيسة الناطقة بالعربية. طبعا ده لا يمنع كون المنتدى بتاعهم محترم وكل حاجة، لكن التسمية بصراحة استفزتني.
أما بخصوص رأي حبيبنا نيومان فأنا سوف أقتبس نفس ما قاله مع تغيير بسيط في لون الآيات:

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة NEW_MAN

5 وكان يهود رجال اتقياء من كل امة تحت السماء ساكنين في اورشليم‎ . 6 ‎فلما صار هذا الصوت اجتمع الجمهور وتحيّروا لان كل واحد كان يسمعهم يتكلمون بلغته‎ . 7 ‎فبهت الجميع وتعجبوا قائلين بعضهم لبعض أترى ليس جميع هؤلاء المتكلمين جليليين. 8 ‎فكيف نسمع نحن كل واحد منا لغته التي ولد فيها‎ . 9 ‎فرتيون وماديون وعيلاميون والساكنون ما بين النهرين واليهودية وكبدوكية وبنتس واسيا 10 وفريجية وبمفيلية ومصر ونواحي ليبية التي نحو القيروان والرومانيون المستوطنون يهود ودخلاء 11 كريتيون وعرب نسمعهم يتكلمون بألسنتنا بعظائم الله‎ . 12 ‎فتحيّر الجميع وارتابوا قائلين بعضهم لبعض ما عسى ان يكون هذا‎ . 13 ‎وكان آخرون يستهزئون قائلين انهم قد امتلأوا سلافة
(اعمال 2 : 5 - 13 )
يا نيومان يا حبيبي فيه فرق بين مصري وعربي، زي ماهو واضح في الآيات. طبعا الروح القدس ممكن يعطي موهبة التكلم بالعربية لكن هل هذا يجعلنا كمصريين عربا؟

على العموم أنا أسف لكم كلكم على نبرة الاحتداد في مداخلتي السابقة.
أنا أسف يا انطون رفعت ومحقوق لك.
اوجاي خين ابشويس.
الرد مع إقتباس
قديم 21-03-2006
NEW_MAN NEW_MAN غير متصل
Registered User

NEW_MAN is on a distinguished road
Thanks
afanous

for apologizing

God bless you
الرد مع إقتباس
قديم 22-03-2006
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
ممكن سؤال

المسيحيون من بلد مثل الاردن وجذورهم من تلك البلد .... مش عرب ؟؟

لانى سالت احدهم وقال ان جذورنا من شبه الجزيرة العربيه

ارجو تاكيد او نفى المعلوما رجاءا
الرد مع إقتباس
قديم 22-03-2006
afanous afanous غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2004
afanous is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mrs 2ana 7or
ممكن سؤال

المسيحيون من بلد مثل الاردن وجذورهم من تلك البلد .... مش عرب ؟؟

لانى سالت احدهم وقال ان جذورنا من شبه الجزيرة العربيه

ارجو تاكيد او نفى المعلوما رجاءا
نوفري تامنريت تينيف أنا حر،
1. أولا مفيش حاجه اسمها "جذورهم من الأردن" لأن زي ما مدرس العلوم السياسية بتاعي في الجامعة كان بيقول:
Jordan is the most artificial country in the world
بمعنى أن الأردن ديه مش أكتر من حتة أرض جم البريطانييم من أقل من 100 سنة وراحوا رسمينها على الخريطة وعاملينها دولة وأدوها لواحد صاحبهم كان ساعدهم في حربهم ضد الأتراك.
2. بعض من مسيحيي الأردن أصلهم من عرب الأنباط، وتسمية عرب هنا معناها بدو مش معناها من الجزيرة العربية. والكتير من مسيحيي الأردن أصلهم من مسيحيي فلسطين وسوريا، ومنهم كمان مسيحيين أصلهم من مدن رومانية زي بترا (تقع داخل حدود الأردن حاليا). وده بالظبط زي بدو الصحراء الشرقية وبدو الصحراء الغربية وبدو سيناء اللي موجودين في مصر من آلاف السنين واللي معروفين في تاريخ المسيحية باسم "البربر" أو "العرب" ومش معنى كده أنهم عرب من الجزيرة العربية، لأن بدو الصحراء الغربية حاميين افريقيين زينا وامتداد لأمازيغ ليبيا وشمال افريقيا، وبدو الصحراء الشرقية امتداد لبدو سيناء، وبدو سيناء معظمهم ساميين لكن ليس لهم علاقة ببدو الجزيرة العربية (طبعا كلامي من منظور ما قبل الاحتلال الإسلامي لمصر، لأن بعض عرب الجزيرة العربية استوطنوا مصر مع دخول الإسلام واختلطوا بالبدو اللي كانوا موجودين أصلا في صحراوات مصر).
3. للأسف الكتير من مسيحيي العراق والأردن وسوريا ولبنان واسرائيل/فلسطين وبعض من مسيحيي مصر لا يجدون غضاضة في تسمية نفسهم "عرب" وذلك لاعتبارات لغوية ولالتباسات تاريخية، وده اللي أنا بحاربه. يعني اللي يقول "طالما يتتكلم عربي يبقى أنت عربي!" طبعا بالمنطق ده يبقى أنا كمان فرنساوي عشان اتربيت على تكلم الفرنسية، وتبقى سودا صاحبتي برضه فرنساويه مش سنغالية، وتبقى كاترين صاحبتي ألمانية مش نمساويه، ويبقى خوليو صاحبي من اسبانبا مش من كوستاريكا! يعني منطق معوج!
وللأسف "رواد الوحدة العربية" في آخر قرنين كانوا من مسيحيي الشام وفلسطين، وبالنسبة لهم الموضوع مش حساس قوي لأنهم ساميين زي العرب واليهود ولأن لغاتهم الأصلية (السريانية والأرامية الخ) لغات سامية شبيهة باللغات العربية والعبرية، عشان كده بالنسبة لهم موضوع عربي ده مدعاه للفخر وسبيل للانتماء لمحيط سياسي وجغرافي أوسع، وده قي رأيي جهل مدقع بتاريخ نضال جدودهم ضد العروبة والاسلام.
أما احنا كأقباط فاحنا مصريين أفارقة ولسنا ساميين. قد يكون دخل فينا دم سامي أو اوروبي، ولكننا نبقى في النهاية اثنيا ولغويا وتاريخيا وثقافيا مصريين ذوي أصول افريقية، وأنا لا أقبل أن يتم مسح قرون من حضارتنا لصالح شعب لم يوجد في التاريخ إلا بعد 3000 سنة على الأقل من التاريخ المدون لمصر.
علالا يكون كلامي يشجع على تعلم اللغة القبطية عشان نستعيد مصرنا ومصريتنا.
اوجاي خين ابشويس.
الرد مع إقتباس
قديم 22-03-2006
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

knowjesus_knowlove is on a distinguished road
فى الإعادة إفادة ....

رجاء قراءة هذا الموضوع (بكل الصفحات و الروابط الموجودة فيه)
بتأنى وهدوء وروية
حتى لانزيد ونعيد فى موضوع أصل العرب والأقباط مرة أخرى

http://www.copts.net/forum/showthrea...4+%E1%E3%E4%BF

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

آخر تعديل بواسطة knowjesus_knowlove ، 22-03-2006 الساعة 11:22 PM
الرد مع إقتباس
قديم 23-03-2006
The_Lonley_Wolf The_Lonley_Wolf غير متصل
Registered User

The_Lonley_Wolf is on a distinguished road
سبناهم دخلوا و أكلوا و شربوا و نكحوا و حرقوا و دمروا و نهبوا و حولنا الخد الايسر
و اتكلمنا العربى و نسينا القبطى لغتنا الأم او تناسيناها
و بعد 1400 سنة أستيقظنا فجأة و عاوزين نقول أننا مش عرب و أننا أقباط؟؟!!
عموما أرجوا ان نوفق فى أيضاح هذا رغم كل شيىء
الرد مع إقتباس
قديم 20-04-2008
michaelj michaelj غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: May 2004
michaelj is on a distinguished road
flower مشاركة: سوال

He is wright, there is no Orginal christ is Arab, but some Mid.east christians think they are arabs because did not read about there church history,what schould every christian do, some media sender like sat7 says (to the arab christians)it is a fatal fault, to say that for example in latin America speak spanish or portigesish, but they they are not spanish,that means languages are not nationality they are only for comunications
الرد مع إقتباس
قديم 03-10-2008
Servant5 Servant5 غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2006
Servant5 is on a distinguished road
مشاركة: سوال

رفع للأهمية
------------------------------------------------------

ولإفتقاد الأعضاء القدامى ----------------------------------------
قديم 01-02-2009
hanyamengad hanyamengad غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2008
hanyamengad is on a distinguished road
ممكن سؤال

رجل مسيحى فى مصر تزوج من امراة ثانية عرفى و من المعروف ان نظرة الكنيسة لهذا الزواج بانة زنا فما حكم القانون المصرى بالنسبة لهذا الزواج؟
ارجو الرد من محامى او وكيل نيابة و او رئيس نيابة او مستشار او اى شخص مهتم بهذا الموضوع و لدية المعلومات الكافية عنة.
مع العلم بان هذة الزوجة الاولى اشتكت زوجها فى النيابة العامة الذى قال بانة لا عقوبة قانونية على اعتبار انها ليست جريمة فهل كلامة صحيح ام لا؟

آخر تعديل بواسطة Servant5 ، 01-02-2009 الساعة 07:11 PM السبب: رجاء قراءة الموضوع من البداية بعد الدمج مع موضوع مماثل
الرد مع إقتباس
قديم 01-02-2009
الصورة الرمزية لـ Jene
Jene Jene غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Jul 2006
Jene is on a distinguished road
مشاركة: ممكن سؤال

استاذ المصدر الاول للتشريع ف مصر هو القران يعنى الاسلام والاسلام ماقالش ان العرفي غلط لان كل شئ مباح فية
د لكن كنسيا دة مش زواج دة زنا
ومن حق الزوجة الاولي تطلب طلاق كنسي
دة علي حد علمي ولو حد يعرف اكتر ممكن يفيدك

آخر تعديل بواسطة Servant5 ، 01-02-2009 الساعة 07:11 PM السبب: رجاء قراءة الموضوع من البداية بعد الدمج مع موضوع مماثل
الرد مع إقتباس
قديم 01-02-2009
الصورة الرمزية لـ Pharo Of Egypt
Pharo Of Egypt Pharo Of Egypt غير متصل
Gold User

Pharo Of Egypt is on a distinguished road
cold مشاركة: ممكن سؤال

قبل الرد على هذا السؤال العبقرى .... ما هى ديانك؟
محمدى أم كافر؟
الرد مع إقتباس
قديم 01-02-2009
الصورة الرمزية لـ Jene
Jene Jene غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Jul 2006
Jene is on a distinguished road
ع فكرة يا استاذ فارو بيتهيالي لو الاستاذ دة مسيحى كان هيهتم بدل مايسال قانونى ولا مش قانونى كان هيهتم بربنا اكتر بس دة يظهر ان القانون يهمة اكتر من وصايا ربنا

ولو ربنا من بداية الخلق كان شايف ان زوجة واحدة ماتنفعش للرجل كان خلق اكتر من حواء فكروا يامسلمين لية كان فية حواء واحدة ف بداية الخليقة؟

آخر تعديل بواسطة Servant5 ، 02-02-2009 الساعة 12:17 AM
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة