تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 19-04-2005
الصورة الرمزية لـ amoni
amoni amoni غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Nov 2003
amoni is on a distinguished road
اة شكلك كدا من بتوع عرض جواز المتعة
انا عندى حساسية ضدد الولاد المسلمين حاجة كدا من عند ربنا با اعطس فى وشهم اسال الواد بتاع الفسيفاء
اما عن اللزق فالايام بيننا
اما عن اسم كليتى و حياتى الشخصية فدى حاجة لا احب المشاركة بيها

اما عن محمد و بلاوية فهو ذكرها بنفسة فى احاديثة فوق المصطبة و الكتب الى على السيد المسيح لا يجدوا عليها ادلة
ارجوا الرجوع و مراجعة قسم حوار الاديان من اولة لا اخرة
قديم 19-04-2005
hanysamir
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة NasaGirl
انا عندى حساسية ضدد الولاد المسلمين حاجة كدا من عند ربنا با اعطس فى وشهم اسال الواد بتاع الفسيفاء

هو فى جواز متعة على النت يا ناسا. بلاش الحساسية الجامدة اوى دى
الرد مع إقتباس
قديم 19-04-2005
saweres
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة hanysamir

هو فى جواز متعة على النت يا ناسا. بلاش الحساسية الجامدة اوى دى
ايه يا هاني انت ما دريتش
العلم يتقدم ، وبقى فيه جواز متعة على النت
الرد مع إقتباس
قديم 19-04-2005
الصورة الرمزية لـ fanous2102
fanous2102 fanous2102 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
fanous2102 is on a distinguished road
بالرغم من انك مش مصري الا انك اكيد عارف كويس الاحوال في مصر عاملة ازاي .... وانا معاك وبأكد ببساطة .. ان الانترنت والمنتديات دي .. هدفها الاساسي والاول والاخير اننا نقول راينا بصراحة وصدق
انا مصري من اعماق الصعيد
قديم 19-04-2005
غلاباوي
GUST

إقتباس:
لا يا سيستر ....... انا مش من بتووع جواز المتعة - اللهم احفظنا -
ههههههههههههههههههههههههه
انا يا اتجوز جواز صح يا بلاش ..... الواحد يبعد عن الشبهات بلا وجع دماغ .... لازم زفة وكوشة وعقد وشهود ... واتمخطري يا حلوة يا زينة .... وكلام من دة ....
وعموما انا من مشجعين لسياسة تنظيم الاسرة هو طفل او اتنين وكفاية اوي ....
ومش هتجوز غير واحدة بس وربنا يبارك لي فيها ... ( هو حد يقدر دلوقت يتجوز اكتر من واحدة الا الحج متولي الله يمسيه بالخير ) الواحد اليومين دول بالكتيير اوي يرجع من الشغل هلكان يادوب يغير هدومة ويـــ..... نام
إقتباس:
اما عن اسم كليتى و حياتى الشخصية فدى حاجة لا احب المشاركة بيها
طب بس هدي دمك .... هو انا لا سمح الله بقولك ما بنمش الليل من كتر ما بفكر فيك يا جميل ؟؟؟ ده لسة اول تعارف بينا يا سيستر .. وشكلة من اولة كدة مش ولابد .. طالما عندك حساسية من الولاد المسلمين ... ربنا يستر

واديك شايف يا عم hanysamir هي حساسة اد اية

اما بخصوص كلام الاخ saweres فكل شيء ممكن اليويمن دول ....
اذا كان في حاجة على النت وحشة اوي اسمها سايبر ( توووت ) يبقي اكيد فيه حاجة اسمها جواز متعة على النت ولا اية وبعدين هنروح بعيد لية طب ما ال ( توووووت) ماليين الشوارع يابا ولا نت ولا ( توووت) يبقي لزمتها اية ؟؟ !!

ودمتم ......

ملحوظة : مرفق مع الرسالة عدد 2 انبوبة مرهم مسكن للحساسية للسيستر NasaGirl
عشات تقدر تقرا رسيالي بعد كدة من غير اي حساسية .....
الرد مع إقتباس
قديم 19-04-2005
غلاباوي
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة fanous2102
انا مصري من اعماق الصعيد
معلش يا فانووس يا خويا ...... العتب عالنظر ... اصلي قريت توقيعك مكتوب فية
قبطي من الاراضي القبطية المحتلة .... تخليت على طول انها فلسطين ربنا يفك سجنها

تخيل اول مرة اعرف ان مصر بقت من الاراضي القبطية المحتلة .. فعلا اللي يعيش ياما يشوف .. وبعدين احتلال اية يا عم فنوس ما تروق كدة .. دة انت بتفول في اعماق الصعيد .. وعندكم ماشاء الله الصعيد نسبة كبييرة اوي اقباط .... يعنى عزوة .. يبقي زعلان لية .... دة لما يحصل اللي بالي بالك - والحدق يفهم - الصعيد والنص التحتانى دة كله هيبقي بتاعكم ... زعلان لية بقي ؟؟!!
الرد مع إقتباس
قديم 19-04-2005
الصورة الرمزية لـ amoni
amoni amoni غير متصل
Gold User

دمك خفيف نسيت اضحك بجد
شكرا على المرهم بس الدور و الباقى على الى عايز جردل مية ساقعة
و بعدين هوا انا طلبت منك تحكى قصة حياتك و تنظيم الاسرة

و بعدين انا اسلوبى كدا ابقى حط حاجة على عنيك و انت بتشوف ردى
يبدو ان كل تفكيرك فى التوووووت و عارف انواعة و من الشارع كمان ههههه

صلى على يشفع فيك يا ريس لو انت غلباوى فا انا اربعة و عشرين ايراد
قديم 20-04-2005
غلاباوي
GUST

لا دمي خفيف ولا حاجة بالعكس دانا دمي يلطش جدا ...
ومش بحكي قصة حياتي ولا تنظيم الاسرة ولا محلول الجفاف ... ويك اب ..

بس زي ما تقولي كدة حبيت ارد على موضوع زواج المتعة يا سيستر ..
وعلى فكرة انا مش هحط حاجة على عينى .. بالعكس... انا يسعدني جدا ويشرفنى انى اتحاور مع اي حد هنا سواء سيستر او برازر ....حوار محترم وراقي ...

اما موضوع التوت دة .. فا اانتي في امريكا طبعا ومعظما البرامج لما ضيف يقول كلمة كدة ولا كدة بيحطوا بدلها ( تووت ) في المنتاج عشان السادة الجمهور ميسمعوش كلام قلة ادب ....

اما موضوع ان تفكيري في التوت وكل انواعة ... اتحداكي واتحدي اي واحد في الدنيا انة مش بيفكر في التوت دة وبكل انواعة المعروفة والغير معروفة حتى انتى نفسك ......

يا عزيزتي المشكلة مش في التوت .. التوت دة شيء مشترك بين الانسان والحيوان .. والشاطر اللى يعرف يفرق بعقلة وادميتة واحترامة لذاتة وللناس ازاي يتعامل معاه
لانة شي فطري طبيعيب جدا .. بس الانسان العاقل هو اللى يخلي الموضوع دة وسيلة مش غاية ولا اية ......؟؟

ودمتم

بخصوص انتى غلابوية 24 .. اسمها 24 قيراط وليس 24 ايراد .....
واضح ان العملية لخبطت عندك شوية
الرد مع إقتباس
قديم 20-04-2005
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

knowjesus_knowlove is on a distinguished road
lol

إقتباس:
يا عزيزتي المشكلة مش في التوت .. التوت دة شيء مشترك بين الانسان والحيوان .. والشاطر اللى يعرف يفرق بعقلة وادميتة واحترامة لذاتة وللناس ازاي يتعامل معاه
لانة شي فطري طبيعيب جدا .. بس الانسان العاقل هو اللى يخلي الموضوع دة وسيلة مش غاية ولا اية ......؟؟
إنت باين عليك رجل محترم فعلا وبتعرف الغلط من الصح....

تقدر تقول لى إيه رأيك فى الرجل الذى لم يترك شيئا يتحرك على الأرض إلا وتوووووته؟؟؟
لو مش مصدقنى إقرأ هنا
http://www.geocities.com/knowjesus_k...madiatZena.htm

وإوعى تقول إسرائيليات وإلا تزعل منك الحاج إبن تيمية

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 20-04-2005
الصورة الرمزية لـ fanous2102
fanous2102 fanous2102 غير متصل
Gold User

fanous2102 is on a distinguished road
يا حاج غلباوي
نفسي تقرآ تاريخ اقباط مصر منذ احتلال مصر من العرب المسلمين بتوع جزيره المعيز
هاتلاقي اليهود في فلسطين و لاحاجه جنب المسلمين
وان الاحتلال الاسلامي زيه زي النازيين الفرق الوحيد
النازيين بيقولوا نحن الجنس الاري عيني عينك و نحتل كل الشعوب عيني عينك
و المسلمين بيقولوا نحن خير امه خرجت للناس و الاسلام حلو و سمح...و شرور الاسلام
تحت ستار العقيده ...لكنها عقيده الدم والجنس
قديم 20-04-2005
غلاباوي
GUST

عزيزي knowjesus_knowlove

بالرغم من ان كل كتاباتك بتعكس كم ضخم جدا من التطرف الدينى والمغالاة في تحقير من يخالفك وعدم تفويت اي فرصة في اي موضوع ولو كلمة

صغيرة للاستهزاء والتعريض بسيرة المصطفي صلى الله علية وسلم ... بس هقولك اية ؟؟ عموما انا عارف انك زكي بما فية الكفاية انك تقرأ

ردودي كويس وتعرف انا اقصد اية بالظبط ..... وبعدين لما تقولي ابن تيمية او تقولي اجيبلك احاديث بالفعل ان النبي بتاعك بيعمل كذا وكذا وكذا ...

سهلة اوي اقولك - وحاشا لله - وانا كمان معايا سي دي علية تسجيل فيديو علية الحواريين بيتسابقوا بالموتوسيكلات ...... هتقول كذب وافترا

... اجيبلك مخطوطات من الف سنة وروراة شافوا بعينهم اللى هيكلها الدوود الكلام دة ويأكدوا لك ان من 2000 سنة كانت شبكات المحمول

مهببة وخدمتها منيلة بنيلة .....

عذرا من اسلوبي الساخر يا عزيزي ... ولكن اعتقد انه مر عليك وقت ليس بالقصير ابد في مثل هذه المناقشات العقيمة .......ويبدو ان لم تتعلم

الدرس جيدا ..... وساحاول تبسيط الامور لك ولغيرك .... ببساطة كدة وبالعربي العامي عشان الكل يفهم من غير كلكعة ....

سنعود بعد الفاصل

فاصل اعلاني ...................................

في فيلم جمييل اوي اوي بتاع شون كونري اللي اسمة LXG the league اللى كان فية الرجل الخفي ومصاصة الدماء ومستر هايد ( الدكتور

جايكل ) ....... الخ ...... ( شايف انا مسلم وبتفرج على افلام الفرنجة ازاي ؟؟ هاهاهاهاه )
ما علينا الفيلم دة في مشهد حلو اوي اوي ( مش مشهد ( توووت) يا ناسا جيرل .. وبلاش تفتكري انى من اياهم )

المشهد دة لما مينا هاركر ( مصاصة الدماء ) كانت واقفة وبتحارب الشاب ( مش عارفة اسمة اية ) اللى كان خالد ومش بيموت .....

الخلاصة الاتنين مش بيموتوا وقاعدين يضربوا في بعض في مقتل لكن المشكلة لو قعدوا في المعركة دي ليوم القيامة محدش هيموت لان اللى

بيتصاب بيرجع يلتئم تانى وهكذا ........... يعنى ببساطة تضيييع وفت والموضوع عبثي بحت ......... ياتري يا knowjesus_knowlove فهمت انا

عايز اقول اية ؟؟
لو فمهت يبقي خير وبركة ولو مفهمتش اوضح اكتر ....
سنعود بعد الفاصل فابقوا معنا ......

يعنى هتفضل تقولي ديانتك غلط ورسولك بيعمل كذا وكذا وكذا ... بأحاديث وكتب ومراجع مضروبة والف عالم اسلامي منسوب ليهم الكلام دة

واسرائليات وقصص عجيبة وغريبة .. وديانتك ديانة سفاحين وقتلة ومغتصبين وبتوع معيز وشوف اد اية بيتنصر كل سنة مسلمين عشان عرفوا ان

الاسلام دين الشيطان ... الخ ..............

وانا هرد عليك ان ديانتك محرفة مع اننا بنحترم رسولك والدين المسيحي نفسة لانة دين توحيد .. وكتابك محرف واجيبلك ادلة على تحريفة واقولك

نشيد الانشاد .. واهوليا واهوليبا وان ربنا مش بتاع ( توووت ) عشان يوصل للمستوي دة من الكلام ... وانتم سفاحيين وعملتم ابادات جماعية في

عصور محاكم التفتيش وفي العصر الحديث في يوغوسلافيا للبوسنة والهرسك .. وكوسوفا وان اللى بيعتنقوا الاسلام الاف مؤلفة كل سنة لانهم

بيكتشفوا زيف الادعائات عندكم .......................... الخ

وبعدين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هاهاهاهاهاهاهااه هنوصل في الاخر لأية ........ ؟؟ للاسف مفيش اي اثبات فعلي لكلامي او كلامك الا العقل

والمنطق مش مجرد اوراق او متن او مراجع مدسوسة ........ لما كل شيء يبقي مشكوك فية بما فية الكتب والمراجع والاحاديث ... يبقي الواحد

مفيش قدامة الا انه يفكر بالعقل ويوزن الامور بدماغة كدة ويشوف بدون اي ضغوط خارجية أو جعل اي مؤثرات من برة تأثر على تفكييييرة لانك

مش ممكن هتفكر صح وتوزنها صح طول ما انت حاطط في دماغك صورة الدين الاسلامي كدة او رسولة - صلي الله علية وسلم - كدا ....

سنعود بعد الفاصل فابقوا معنا ......

بالمناسبة ..... الشيء اللى عمر ما حد يختلف علية ان الرسول صلي الله علية وسلم لم فتح مكة عفا عن الكفار اللى فيها ( ماذا تظنون انى

فاعل بكم .. قالوا خيرا اخ كريم وابن اخ كريم .. قال فاذهبوا فانتم الطلقاء ) من دخل المسجد الحرام فهو امن ومدن دخل دارة فهو امن ومن دخل دار

ابي سفيان فهو امن ...... ) تفتكرو الرسول معملش ابادة جماعية لية باسم الجهاد وهو منتصر وكل الاوراق كانت في ايدة ولو امر المسلمين كانوا

عملوها برك دم ودبحوا الموجودين كلهم .... تفتكر خاف لامريكا تقطع عنهم المعونة ؟؟ ولا خاف من حلف الناتو يشن علية حرب ؟؟ ولا خاف من

الام المتحدة ؟!!!!!!! سؤال يطرح نفسة على الرأي العام
معلش طولت عليك بس متنساش انى اسمي غلاباوي ............

اما الاخ فانوس ... فموضوعك كبييييييييييييييييييييييييييييييييير اوي ومش هينفع ارد علية هنا ... لكن قريبا كدا وحصريا على المنتدي دة ....

هحكيلكم حكاية الغزو الاسلامي لمصر في موضوع خاص وانفراد جديد .... فأبقوا معنا ..............
الرد مع إقتباس
قديم 21-04-2005
الصورة الرمزية لـ amoni
amoni amoni غير متصل
Gold User

يا استاذ غلباوى نشيد الانشاد كان شعر جميل بيرمز للكنيسة و الايمان راجع قسم حوارات الديانات من الاول لو سمحت و ردودنا و كم من موضوع موجة للاخوة المسلمين بلا رد او اجابة مقنعة كلة قص ولزق و خروج عن الموضوع
النفس لما تبقى حويطة و تفكيرها فى المسيح و الايمان مش بتفكر فى التوت
و عندنا ناس اتجوزت و ما عملتش توت و لا فكرت فية
و الواحد مش ها يكون فى امريكا يتفرج على قنوات فيها برامج توت و لاكن فى قنوات مفيدة زى ديسكفرى او ناسا او CNN or SPN اوhistory

فكر كويس قبل ما تكلمنى و بلاش حكاية الانجليزى عربى لانها بتنرفزنى بجد و العربى بتاعى مكسر فالمؤخزة يا ولدى
قديم 21-04-2005
غلاباوي
GUST

إقتباس:
يا استاذ غلباوى نشيد الانشاد كان شعر جميل بيرمز للكنيسة و الايمان .... الخ الخ الخ

كالعادة سبتى الراس ومسكتى في الرجلين ..... طبعا لازم الجواب يكون كدة ويكون شكلا مقنع لأي حد ... عموما مش هخوض معاكي في الحوارات دي يا ست ناسا اصلها محرجة اوي واذا كنتى انتى يا انسة ولا يا مدام مش بتتحرجي ... انا بقي بتكسف وبحط على وشي منخل كمان

إقتباس:
و عندنا ناس اتجوزت و ما عملتش توت و لا فكرت فية
لا تعليق ... بس اللى مالوش في ( توووت ) يبقي لمواخذة ( توووووت ) وعايز يروح يتعالج بدل ما فضيحتة تبقي ( توووووت )
ههههههههههههههههههههههههههههههه
وفضينا سيرة من الموضوع دة عشان انا بتحرج

ياريت تقري كلامي كويس وتحاولي تفهمية كويس وبعد كدة ردي عليا على اقل من مهلك ... انا لا بقولك انا شيخ ولا علامة ولا بتاع قال الله وقال الرسول ..................

انا شخص عادي جدا من الناس بتوع الشارع اللى ممكن تلاقية قدامك في اي وقت .. بيسأل ويتسال ويحاور على قدة ...... مش محاور فذ ولا عبقري ...
ارجعي لكلامي هتفهمي انا عايز اقول اية .... ويارب knowjesus_knowlove ميخيبش املي .. ويرد عليا زي ما انا متوقع

ياااااارب

ودمتم

آخر تعديل بواسطة غلاباوي ، 21-04-2005 الساعة 02:45 AM
الرد مع إقتباس
قديم 21-04-2005
الصورة الرمزية لـ amoni
amoni amoni غير متصل
Gold User

كلامى كلة عقلانى ما فيش حاجة فية
قديم 21-04-2005
الصورة الرمزية لـ bolbol
bolbol bolbol غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2004
bolbol is on a distinguished road
شفت يا غلاباوي انتهي الحوار في بوتقة الكلام العقيم
عارف انا هقولك علي حاجة يمكن انا لا اعترف بحاجة اسمها
حوار الاديان. نفسي واحد مسلم يبطل كلام في الدين و يفكر
ازاي يتعايش مع الاخر و مش فاهم لما اجاوبك عن نشيد الانشاد
و عن كل حاجة انت عايزها وانت تجاوبني عن كل اسئلتي هنحصد اه و اه اللي هيتغير وبعدين ليه نضيع حياتنا في حوار الاديان العقيم عقم ازلي ده. و بعدين طالما انت طلعت زي غيرك راجع قسم حوارات الاديان و اقراء كل مواضيعه لأن اسئلتكم لا بتتغير ولا بتتحدث هي هي فبدل ما نعيد و نزيد
و نرط و نعجن روح راجع و تعالي و عموما بعد دخلتك انا قلت بس واحد عاقل هنتكلم معاه عن مشاكلنا اللي هي جزء من مشاكل البلد طلعت زي عمرو خالد بيقول نفس كلام الشيوخ بس بروشنة.

يا غلاباوي احنا محتاجين تواصل مش تناحر الاقباط اتعزلوا بفعل فاعل عن كافة انواع الحياة بكل انواعها و المتشدين منكم بيدعوا لارجاع شريعة اهل الذمة و نديكم الجزية و نحن صاغرون و المعتدل بينادي بمعاملتنا برحمة يعني بردة بنكون في مستوي اقل. و طبعا هتقولي الحكومة متحيزه لكم و البلد ظالمة الكل هقولك البلد عبارة عن اجهزة ومؤسسات بيشتغل فيها مصريين و في كل الانواع و الاشكال بس الاكيد لما يكون القبطي منبوذ علي المستوي الاجتماعي بيطلع دينه مع اجهزة الدولة.

و بعدين حكومتنا مش بتعرف حد حاجة يعني بطرمخ علي المشاكل
يا عم الغلاباوي افتراضا اني مشرك بعبد صليب و خروف و معزة و ديني انا اللي مألفة ده معناه اني مليش حق اعيش ده معناه ان المجتمع يتذمت معايا. انا ياما عملت حوارات اديان لما مرارتي انفجرت بس سألت نفسي اه النتيجة لا اقنعت حد يكون مسيحي و لا انا اقتنعت اكون مسلم. و بعدين عقل اه اللي انت جي تقول عليه يا غلاباوي من يرضي بالدين يطرد العقل علي رأي بن كثير يعني اللي هيرضي بالله المتجسد هيرضي بالاسراء و المعراج و هيرضي بشق البحر لعبور اليهود.
الدين في الاخر هو اسمي العقائد لانه بيربطك بأشياء غير محسوسة و لعلمك انا مش ضدد المسلمين ان ضدد العقول الخرفانة يعني كل واحد حر في عقيدته بس في انه يمحي التاني بأستيكة لأ و الف لأ.

و لعلمك انا كمسيحي وانت كمسلم رغم اقتناع كلانا بديانته الا انه اكيد عبر مرحلة عدم الثقة و الشك بالدين بتاعه و اكيد كلانا عنده نقط يجهلها تماما. المشكلة هنا ازاي نعيش ازاي نتواصل لاني علي رأيك هي لو بقت معركة هتكون معركة ازلية معركة محدش هيفوز فيها و الانسان هو الخاسر الاوحد لانه
هو اللي بيدافع عن شئ ليس ملكه اصلا وصاحب الشأن هو القادر علي الانتصار و طالما هو كلي القدرة يبقي مش محتاج للانسان عشان يقتل و يمحي الانسان الاخر.

عارف هنا ليه الناس محتفنة و متعصبة عشان في المجتمع معزولة و حظك انك قابلت الناس اللي معظمها طفش من نار العنصرية الدينية الموجودة عارف لو فيه ناس كتير من جوه المجتمع هيكون الموقف اصعب بكتير.

عموما لو عايز شرح لكل حاجة انت عايزها خش حوارات الاديان لان حرام نفضل نهاتي و نعيد كتابة 3452256 صفحة عشان نشرح و في الاخر النتيجة واحدة خناقة و بس.

سلام و حتة يا غلاباوي علي قدك

آخر تعديل بواسطة bolbol ، 21-04-2005 الساعة 05:13 AM
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة