منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة

منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة (http://www.copts.net/forum/index.php)
-   منتدى الرد على اكاذيب الصحافة (http://www.copts.net/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   جريده جيل الغد:الخيط الرفيع بين مايكل منير والاخوان في حركه ((مصريون ضد التمييز)) (http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=18109)

honeyweill 31-10-2006 11:23 AM

جريده جيل الغد:الخيط الرفيع بين مايكل منير والاخوان في حركه ((مصريون ضد التمييز))
 
[COLOR="Black"][SIZE="6"] يبدو ان الاياد الخفيه التي تريد العبث بامن مصر واستقرارها عديده وهذا ليس غريبا فعلي مدار تاريخ مصر الطويل تتعرض للمؤمرات والمخططات التي تهدف من النيل منها ومن امنها واستقرارها وكانت نبره الضطهاد ةالاختلاف الديني هي اداه دائما لاثاره الشقاق بين عنصري الامه من مسلمين واقباط ولكن الغريب هنا ان بعض مدعي الدفاع عن الدين من مستخدمي الشعارات البراقه تحوم حولهم الشبهات باثاره هذه الفتن ولعل دعوه جماعه الاخوان المسلمين للمدعو مايكل منير رئبس منظمه اقباط الولايات المتحده والمشهور بعدتئه لمصر في المحافل الدوليه لحفل الجماعه بنقابه الصحفيين امر يدعو للاستغراب ويثير التسؤلات خاصه وان جماعه الاخوان تتمسك وتتشدد احينا من اجل الدين في الوقت الذي تنادي به الحركه المصريون ضد التمييز اي ضد التعصب فكيف يجتمع الشامي مع المغربي علي مائده واحده وما هو الير الخفي لدعوه مايكل منير وهو ما اثار حفيضه اعضاء الجماعه
المصريون ضد التمييز

في البدايه يقول ابو العز الحريري نائب رئيس حزب التجمع واحد اعضاء حركه مصريون ضد التمييز ان الاخوان المسلمين جماعه سياسيه تتستر وراء الدين
وبالتالي لايمكن ان يكون لها علاقه بالحركه في المستقبل فضلا عن عدم وجود علاقه بين الحركه والاخوان المسلمين من ناحيه ومايكل منير والاقباط من ناحيه اخري
ويضيف الحريري انه لاينكر احد ان الاخوان جماعه دينيه لانهم يرفعون الشعارات الدينيه في كل المناسبات والانتخابات وبالتالي فليس من المقبول انضمامهم الي الحركه التي تنادي باول مبادئها برفض التمييز علي الاساس الديني خاصه اننا عرفنا ان جماعه الاخوان يفرقون بين المسلمين والمسلمين ويرون ان رايهم الفقهي هو التصح وان ما عداه خطا وبالتالي هي جماعه ليسست معبره عن صحيح الاسلام لانها تختلف مع جميع الاحزاب والجماعه الدعويه وانها تري كل ما عداها خطأ ايضا

ويضيف جهاد عوده - استاذ العلوم السياسيه بجامعه حلوان وعضو لجنه السياسات
واحد من الحركه بانه لايعترف بشيء اسمه الاخوان المسلمين من جيث المبدا لانهم مجرد جماعه تري نفسها متدينه وتعتنق فكرا معينا يدعوا الي تعميق فكره التمييز
في المجتمع وتاريخهم في التطرف الديني معروف وانا ارفض انضمام الاخوان الي الحركه كما اشار الي انه من حق اي فرد الانضمام فرديا الي الحركه بشرط ان يثبت
سلوكه وايدولوجيته وتقليد رفضه للتميز علاوه علي اعلانه لذلك ويشير محمد مجاهد مؤسس حركه مصريون ضد التمييز الي حقيقه وهي ان القول بان الاخوان المسلمين يدعون الي التميز امر غير صحيح علي الاطلاق وهذا الادعاء مختلف مائه بالمائه مشيرا الي انهم لا يمثلون اي طائفه والعضويه منفرده وبالتالي لن تكون للركه اي علاقه بالاخوان في المستقبل لان جميع الحركه متفقيين علي مناهضه التمييز
الامر الذي لا يتفق مع الاخوان
ويضيف مجاهد انه ليس لديه علم بما تررد حول مسئوليتها لمايكل منير لان المناسبه الوحيده التي حضرها الحركه في نقابه الصحفيين هي الحفل بمناسبه عيد النيروز بالمشاركه مع جريده الوطني اليوم وبالتالي لا اساس لوجود علاقه بين الحركه ومايكل منير من جهه والاخوان من جهه اخري

ويؤكد جورج يونان القيادي بحركه مصريون ضد التمييز ان جماعه الاخوان المسلمين مع فكره التمييز وبالتالي لا يمنكن ان يكونوا علي قناعه بافكار الحركه
وانه سبق للحركه ان هاجمت الاخوان المسلمين مع فكره التمييز وبالتالي لا يمكن يكونوا علي قناعه بافكار الحركه

ويؤكد جورج ان اي من الاخوان لو طلب الانضمام للحركه سيتخل باسم مستقل وليس تحت لاخوان

واكد جمال نصار المتحدث باسم الاخوان انه لاتوجد لنا علاقه بهذه الحركه ولا حتي نعرف نوع التمييز الذي يقصدوه ولا نريد ان نقترب منها اصلا وانها تهاجم الاخوان باستمرار
وايضا ليس لنا اي علاقه مع مايكل منير زعيم الاقباط وخاصه اقباط المهجر[/SIZE][/COLOR]

[COLOR="Black"][SIZE="3"] بقلم راللا احمد - تسنيم رفعت [/SIZE][/COLOR]

honeyweill 31-10-2006 11:28 AM

[COLOR="Magenta"][SIZE="6"]طبعا واضح جدا من ان الحركه والجريده متفقين علي صفقه ترويج كبري
بوضع اسم مايكل في جمله مفيده وربطه بالاخوان .... واو

وطبعا تظهر الحركه انها داعمه الحريه وعدم التميييز (كذب وافتراء وتدليس ولعب بالافاظ)
ووضع عنوان المقال كمنشيت رئيسي احمر في الواجهه بيبن انهم يلهثون وراء اموال المبيعات ... مساكين [/SIZE][/COLOR]

boulos 01-11-2006 04:38 AM

[B][COLOR="Teal"]أتفق معك حبيبى هنى أن الزج باسم مايكل منير فى مفال كهذا وفى المانشت الرئيسى ليس الا لزيادة المبيعات لتلك الجريدة. بالاضافة الى أن مايكل منير كان متواجدا فى قنا يلقى خطابه يوم 13 سبتمبر أى بعد احتفالات النيروز 11 سبتمبر.[/COLOR][/B]

honeyweill 03-11-2006 08:40 AM

[QUOTE=boulos;184634][B][COLOR="Teal"]أتفق معك حبيبى هنى أن الزج باسم مايكل منير فى مفال كهذا وفى المانشت الرئيسى ليس الا لزيادة المبيعات لتلك الجريدة. بالاضافة الى أن مايكل منير كان متواجدا فى قنا يلقى خطابه يوم 13 سبتمبر أى بعد احتفالات النيروز 11 سبتمبر.[/COLOR][/B][/QUOTE]
[COLOR="Blue"][SIZE="6"]
يا بولس ده مش كده بس حبيبي لا ده بالتلفيق والكذب والتدليس بجد لو يترفع قضيه عليهم نكسبها (do:)
واستخدام اسم مايك علي المنشيت شيء مستفز جدا ربنا يرحمنا (noo:))

جريده الاخوان دي مش وراها غير مهاجمه الكنيسه وولادها(sml21) [/SIZE][/COLOR]

3nter 03-11-2006 07:54 PM

[B][SIZE="5"]يا جماعه المثل بيقول اذا كان المتكلم مجنون يبقى المستمع عاقل

يعنى جماعه الاخوان راح يدعوا مايكل عشان ايه؟

وايه العامل المشترك بينهم
هذا اذا كان هناك تكافوء اصلاً
ده حتى تلاقيهم ما يعرفوش مين هو مايكل منير[/SIZE][/B]

AleXawy 03-11-2006 08:08 PM

[QUOTE=3nter;185259][B][SIZE="5"]
ده حتى تلاقيهم ما يعرفوش مين هو مايكل منير[/SIZE][/B][/QUOTE]

[B][SIZE="5"][COLOR="Blue"][CENTER]استني كدة يمكن مضحكش !
.
.
.

(hrt: (BAY:) (hrt: (BAY:) (hrt: (BAY:) (hrt:[/CENTER][/COLOR][/SIZE][/B]

3nter 03-11-2006 11:08 PM

[QUOTE=AleXawy;185262][B][SIZE="5"][COLOR="Blue"][CENTER]استني كدة يمكن مضحكش !
.
.
.

(hrt: (BAY:) (hrt: (BAY:) (hrt: (BAY:) (hrt:[/CENTER][/COLOR][/SIZE][/B][/QUOTE]

[B][SIZE="3"]ايه رايك بقى انا بقالى حوالى شهر بمصر ناس كتير جدا ما يعرفوش مي مايكل منير ده
مسيحيين ومسلمين وكلهم متعلمين وسمعتها من اكتر من واحد مين مايكل منير ده؟
مايكل مشهور على مستوى المنتدى وبس وبعض قرى المنيا
مش بطرس باشا او شفيق غالى او نجيب ساويرس[/SIZE][/B]

honeyweill 04-11-2006 08:35 AM

[QUOTE=3nter;185274][B][SIZE="3"]ايه رايك بقى انا بقالى حوالى شهر بمصر ناس كتير جدا ما يعرفوش مي مايكل منير ده
مسيحيين ومسلمين وكلهم متعلمين وسمعتها من اكتر من واحد مين مايكل منير ده؟
مايكل مشهور على مستوى المنتدى وبس وبعض قرى المنيا
مش بطرس باشا او شفيق غالى او نجيب ساويرس[/SIZE][/B][/QUOTE]
[CENTER][COLOR="Blue"]
استني انا كمان ينكن مضحكش [/COLOR]
[COLOR="Blue"].
.
.
.[/COLOR][/CENTER](hrt: (BAY:) (hrt: (BAY:) (hrt: (BAY:) (hrt:

ixos 05-11-2006 09:08 AM

عفوا
 
[SIZE="6"][COLOR="DarkGreen"]العزيز عنتر
معلوماتك خاطئة جدا فأنا اعيش فى مصر وكل من حولى من اصدقاء او جيران مسلمين ومسيحيين يعرفون من هو مايكل منير جيدا ..
يمكن المشكلة فى الفئات التى تعرفها انت او سألتها فحتى الاميين من المصريين يتمتعون بذكاء وفطنة ومتابعة لكل الاخبار[/COLOR][/SIZE](MM:}

honeyweill 06-11-2006 09:00 PM

[B] عنتر اصل صحابه كلهم دكاتره مش فضيين لمتابعه الاخبار هههههههههههههههههههههههه[/B]

3nter 07-11-2006 01:13 AM

[QUOTE=honey;185922][B] عنتر اصل صحابه كلهم دكاتره مش فضيين لمتابعه الاخبار هههههههههههههههههههههههه[/B][/QUOTE]
[B][SIZE="6"][COLOR="Navy"]مش مهم مهنتهم المهم انهم ولاد حوا وادم سواء عربجيه او دكاتره

[/COLOR][/SIZE][/B]

honeyweill 07-11-2006 11:19 AM

[B]جدع ولاد حوا وادم ................... بس ميهمناش ازا كانوا عارفين مايكل او لا
متفضلش بقي تغني كده
وبعدين في ناس في مصر ميعرفوش شكل جمال مبارك ايه انت مش عارف مصر ولا ايه [/B]

3nter 23-11-2006 12:13 AM

[QUOTE=honey;186055][B]
متفضلش بقي تغني كده
وبعدين في ناس في مصر ميعرفوش شكل جمال مبارك ايه انت مش عارف مصر ولا ايه [/B][/QUOTE]


[B][SIZE="5"][COLOR="Blue"]لا انا بغنى وبقول وآه يا خوفى من آخر المشوار أه يا خوفى
ملايين ما يعرفوش شكل جمال مبارك بس عارفين مين هو جمال مبارك
لكن مايك بتاعك ده احنا بس اللى سمعنا عنه بالمنتدى فقط وكمان بعض الاخوه المسيحيين فى قرى ونجوع صعيد مصر عشان بيعشمهم [/COLOR][/SIZE][/B]

honeyweill 25-11-2006 07:09 PM

[COLOR="Blue"] مين الي قلك الكلام العبيط ده
....................................
يابني انت مش متابع
....................................
لازمته ايه الكلام من دون ادله
هو انت الناس دع الملك للمالك [/COLOR]

zaki 01-12-2006 11:53 AM

[B][RIGHT][SIZE="4"][COLOR="RoyalBlue"]معلومة لتوضيح الامور
مؤسس حركة مصريون ضد التميز هو الاستاذ الكبير ( أبراهيم نافع )
رئيسي مجلس ادارة جريدة الاهرام سابقآ

يعنى مؤسس حركة مصريون ضد التمييز هو ابو التمييز والتعصب وكفاية اللى شافوة الاقباط على صفحات جريدة الاهرام
ويكفى اوى انة صاحب قرارات بمنع وضع البسملة المسيحية فى صفحة الوفيات
وطبعآ دا كلة كان بياخذ علية مكافأت من فوق
كفاية اوى انة لما جة يدافع عن نفسة فى مجلس الشعب بسبب المخالفات المالية قالهم ان مرتبة الرسمى هو 2 مليون جنية ( بس ) فى الشهر

والكل عارف كدا[/COLOR][/SIZE][/RIGHT][/B]


جميع الأوقات بتوقيت امريكا. الساعة الآن » 10:06 PM.

Powered by: vBulletin Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2022, Jelsoft Enterprises Ltd.

تـعـريب » منتدي الاقباط