منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة

منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة (http://www.copts.net/forum/index.php)
-   المنتدى العام (http://www.copts.net/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   رمضان كريم! (http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=1720)

egymzlm 30-10-2003 04:50 PM

رمضان كريم!

السلام عليكم جميعا
نظرا لظروف الحياة انقطعت فترة عن الدخول على هذا المنتدى واليوم وجدت لحظات من الفراغ فاسرعت لارى الى اين وصل الحوار!!!!!!!!!! ( اسف مضطر استخدم كلمة الحوار) وطبعا وجدت مزيدا من التطاول على اي شيء يمس للإسلام ووجدت بعض الاخوة المسلمين ممن يتحثون وسط الصراخ !

عموما انا فقط اريد أن أقول رمضان كريم للجميع وإن شاء الله لا ينتهي هذا الشهر الا وكل منا أقرب لله!

وبما اننا نمارس حرية الرأي فهناك موقعين اود من الإخوة الكرام العروج عليهما ان تيسر:

[url]http://www.ushaaqallah.com/[/url]

ورمضان كريم مرة أخرى.... ودعواتي للضال بان يجد الحقيقة التي ينشدها , ودعواتي للمهتدي أن يزيده الله ايمانا ونورا

ولا تنسوني من صالح الدعاء
[email]egymzlm@islamonline.net[/email]

============================

[color=#f50000] كل عام وانت وكل المصريين بألف خير وسلام

سنضطر لحذف رابط موقع قهوة هريدى لأن صاحبه طرد كل الاقباط من هناك ومنعهم من الرد عليه
حينما يسمح بعرض وجهة نظرنا على موقعه يمكنك ان تضع الرابط مرة أخرى

[/color]

mena_hot 06-10-2005 10:33 PM

رمضان كريم

[CENTER][B][COLOR=DarkGreen][CENTER][SIZE=5]وحـــوي يا وحـــوي[/SIZE][/CENTER][/COLOR][/B]

[font=Tahoma][size=5][color=red][color=red][font=Tahoma][/font][/color][/color][/size][/font]

[font=Tahoma][size=5][color=navy][color=navy][font=Tahoma]في الآونة الأخيـــرة....[/font][/color][/color][/size][/font]

[font=Tahoma][size=5][color=navy][color=navy][font=Tahoma]وعلى مدى عشرين سنة وان لم يكن يزيد..[/font][/color][/color][/size][/font]

[font=Tahoma][size=5][color=navy][color=navy][font=Tahoma]استن صاحب القداسة والغبطة البابا المعظم/[/font][/color][/color][/size][/font][font=Tahoma][size=5][color=maroon][color=maroon][font=Tahoma][/font][/color][/color][/size][/font]

[font=Tahoma][size=5][color=maroon][color=maroon][font=Tahoma]الأنبا شنودة الثالث [/font][/color][/color][/size][/font][font=Tahoma][size=5][color=navy][color=navy][font=Tahoma]أطال اله حياته، تقليدا جديدا.[/font][/color][/color][/size][/font]

[font=Tahoma][size=5][color=navy][color=navy][font=Tahoma]أن يفطر أخونا المسلم على مائدة قبطية مع شقيقه القبطي،سواء بالبطريركية بالقاهرة أو الإسكندرية[/font][/color][/color][/size][/font][font=Tahoma][size=5][color=maroon][color=maroon][font=Tahoma]،[/font][/color][/color][/size][/font][font=Tahoma][size=5][color=navy][color=navy][font=Tahoma]أو مقار الأيبارشيات بالأقاليم،أو في ساحات الكنائس.[/font][/color][/color][/size][/font]

[font=Tahoma][size=5][color=navy][color=navy][font=Tahoma]هذا من عشرين سنه أو اكثر. في حبرية العظيم في البطاركة البابا شنودة الثالث.[/font][/color][/color][/size][/font]

[b][font=Tahoma][size=5][color=purple][color=purple][font=Tahoma][b]لكـــــــــن هل تعلم[/b][/font][/color][/color][/size][/font][/b][b][font=Tahoma][size=5][color=maroon][color=maroon][font=Tahoma][/font][/color][/color][/size][/font][/b][font=Tahoma][size=5][color=purple][color=purple][font=Tahoma]أن المسلم منذ أربع عشرة قرنا من الزمان،يصوم صومه هذا على انغام موسيقى قبطية؟؟!![/font][/color][/color][/size][/font][font=Tahoma][size=5][color=maroon][color=maroon][font=Tahoma][/font][/color][/color][/size][/font]

[font=Tahoma][size=5][color=maroon][color=maroon][font=Tahoma]الموسيقى قبطية اللحن والكلمات.....[/font][/color][/color][/size][/font]

[font=Tahoma][size=5][color=maroon][color=maroon][font=Tahoma]فالكلمات تقول:[/font][/color][/color][/size][/font]

[b][font=Tahoma][size=5][color=red][color=red][font=Tahoma][b]حاللو يا حللو ....رمضان كريم يا حاللو[/b][/font][/color][/color][/size][/font][/b]

[b][font=Tahoma][size=5][color=red][color=red][font=Tahoma][b]وحــــوي يا وحــــوي...ايــــوحا[/b][/font][/color][/color][/size][/font][/b]

[font=Tahoma][size=5][color=purple][color=purple][font=Tahoma]الكلمات لا تجد لها معنى في لغتنا العربية،الدارجة منها وأيضا الفصحى.[/font][/color][/color][/size][/font]

[font=Tahoma][size=5][color=purple][color=purple][font=Tahoma]لكــن ربما تجد المعنى في اللغة القبطية(خيللو)[/font][/color][/color][/size][/font]

[font=Tahoma][size=5][color=purple][color=purple][font=Tahoma]وتعني شيخ متقدم في السن([/font][/color][/color][/size][/font][font=Tahoma][size=5][color=purple][color=purple][font=Tahoma]elder[/font][/color][/color][/size][/font][font=Tahoma][size=5][color=purple][color=purple][font=Tahoma]).[/font][/color][/color][/size][/font]

[font=Tahoma][size=5][color=purple][color=purple][font=Tahoma]الشيوخ المسنون لا يصومون يعفيهم الدين،فكفى ما قدموه في حداثتهم..ولربما لكل دين ان يفرض عليهم فروضا مخففة ، تتناسب هذه الفروض مع معطيات السن لديهم.[/font][/color][/color][/size][/font]

[font=Tahoma][size=5][color=#333399][color=#333399][font=Tahoma]الأطفال يأتون بجدودهم المسنين،الذين بلغوا من العمر عتيه،يضعونهم في وسط دائرة،يطوفون حولهم وهم يرددون : [/font][/color][/color][/size][/font]

[font=Symbol][size=5][color=red][color=red][font=Symbol]·[/font][/color][/color][/size][/font][size=1][color=red][color=red] [/color][/color][/size][font=Tahoma][size=5][color=red][color=red][font=Tahoma]خيللو يا خيللو (شيخ او مسن) رمضان كريم يا خيلو.[/font][/color][/color][/size][/font][font=Tahoma][size=5][color=red][color=red][font=Tahoma][/font][/color][/color][/size][/font]

[font=Tahoma][size=5][color=#333399][color=#333399][font=Tahoma]هذه الكلمات تشجيع لهم،لأنهم لربما لا يستطيعون مباراة الشاب في الصوم أو مبارزتهم.[/font][/color][/color][/size][/font]

[font=Tahoma][size=5][color=#333399][color=#333399][font=Tahoma]فالصوم كريم عليكم ايها الشيوخ،لا يفرض عليكم ما تنؤ عنه كواهلكم المنهكة.فطالما الاجساد أصبحت بالية متألمة،فهذا نوع من الصوم.فيه يذل الجسد،ويبطل عنا شغبه.[/font][/color][/color][/size][/font]

[font=Wingdings][size=5][color=purple][color=purple][font=Wingdings]ý[/font][/color][/color][/size][/font][b][font=Tahoma][size=5][color=purple][color=purple][font=Tahoma][b]امــــــا كلمة (ايوحا) فهي قبطية...[/b][/font][/color][/color][/size][/font][/b][font=Tahoma][size=5][color=purple][color=purple][font=Tahoma][/font][/color][/color][/size][/font]

[font=Tahoma][size=5][color=maroon][color=maroon][font=Tahoma]تعني الهلال او البدر او القمر[/font][/color][/color][/size][/font]

[font=Tahoma][size=5][color=maroon][color=maroon][font=Tahoma]ولربما كانت كلمة ( وحوي ) من القبطية القديمة تعني الانتظار والترقب والترجي.[/font][/color][/color][/size][/font]

[font=Tahoma][size=5][color=red][color=red][font=Tahoma]وحــوي يا وحـــوي .. ايوحا[/font][/color][/color][/size][/font]

[font=Tahoma][size=5][color=blue][color=blue][font=Tahoma]نترقب وننتظر ونترجى بزوغ الهلال الذي بعد اسبوع سيضحى بدرا وبعد اسبوعين سيكتمل قمرا في يومه الرابع عشر.[/font][/color][/color][/size][/font]

[font=Tahoma][size=5][color=blue][color=blue][font=Tahoma]أخي المسلم يصوم صوما اسلاميا ولكن تحت اضواء لحن قبطي ، القبطي يهنيء المسلم بأسلوبه وبلغته بمقدم صومه، يغني له على هذا الصوم ويهنئه.[/font][/color][/color][/size][/font]

[font=Tahoma][size=5][color=blue][color=blue][font=Tahoma]تناولت الأزاعة والأفلام هذه الكلمات، ولم تشكر مؤلفيها ومخرجيها.[/font][/color][/color][/size][/font]

[font=Tahoma][size=5][color=blue][color=blue][font=Tahoma]ولكن لا شكر على واجب [/font][/color][/color][/size][/font]

[b][font=Tahoma][size=5][color=green][color=green][font=Tahoma][b]خيللو يا خيللو ...رمضان كريم يا خيللو[/b][/font][/color][/color][/size][/font][/b]

[b][font=Tahoma][size=5][color=green][color=green][font=Tahoma][b]وحـــــوي يا وحـــــوي.. أيــــــوحا[/b][/font][/color][/color][/size][/font][/b]

[b][font=Tahoma][size=5][color=green][color=green][font=Tahoma][/font][/color][/color][/size][/font][/b]

[CENTER][COLOR=DarkGreen][SIZE=5][B]منقوووووووووووول[/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER][/CENTER]

Zagal 06-10-2005 11:06 PM

[COLOR=darkRed][SIZE=5][B]كرم القبطى صاحب البلد ده لايعلى عليه
بنى لهم جوامعهم ونهايتها قطع ايديه[/B][/SIZE][/COLOR]

(MM:} (MM:} (MM:}

sad_candel 07-10-2005 07:36 AM

[COLOR=Navy]
[SIZE=3]ممكن تشوف لنا مين مؤلف
وحوى يا وحوى ايوحه
وكمان وحوى ايوحه
انا شايف انها من اللغة الايتالماتيه من احراش كورتينا فاسو (ليست بوركينا)
وهى من تاليف بطل بكشواستعباط وتلحين انت جايتشتغلنا على اخر الزمن
والله انا فكرتك بتهنئ المسلمين بجد بس لما عرفت انك عاوز حقك فى التلحين والتاليف لاغنيه حلوو يا حلوو فانا هاقولك تعالى بعد الفطار وانا هاديك العاده لبة وزيادة[/SIZE][/COLOR]

admin1 07-10-2005 08:26 AM

[QUOTE=sad_candel][COLOR=Navy]
[SIZE=3]ممكن تشوف لنا مين مؤلف
وحوى يا وحوى ايوحه
وكمان وحوى ايوحه
انا شايف انها من اللغة الايتالماتيه من احراش كورتينا فاسو (ليست بوركينا)
وهى من تاليف بطل بكشواستعباط وتلحين انت جايتشتغلنا على اخر الزمن
والله انا فكرتك بتهنئ المسلمين بجد بس لما عرفت انك عاوز حقك فى التلحين والتاليف لاغنيه حلوو يا حلوو فانا هاقولك تعالى بعد الفطار وانا هاديك العاده لبة وزيادة[/SIZE][/COLOR][/QUOTE]

[SIZE=4]اكيد لم تقرأ ما هو مكتوب وتوقفت عند اول سطرين
او لم تفهم ماهو مكتوب
لما تفهمه ابقى اكتب مشاركة تانية
وكل سنة وانت طيب
اما عن اللغة القبطية فهى متغلغلة فى العامية المصرية
زى مثلا ما واحد صاحبك يقول لك يا ابن الإيه لو تعرف معنى هذه ال (إيه) اكيد ها تضربه [/SIZE]

[ro}

FERO 07-10-2005 09:35 AM

[SIZE=8]ازاى اللغه المصريه تحتوى على حرف الحاء ( ح) علشان يقولو وحوى؟؟[/SIZE][COLOR=Red]كل الحروف القبطى ما فهاش الحرف ده[/COLOR].
ده عربى او عبرى او فارسى.
و هذا مجرد رأيى

mena_hot 07-10-2005 12:07 PM

[B][QUOTE]والله انا فكرتك بتهنئ المسلمين بجد [/QUOTE]

المسلمين المعتدلين ارسلت لهم رسالة تهنة

وعلي طريقتك دي الرد هيبقي لاتعليق لما تعرف تاريخك ابقي اتكلم [/B]

mena_hot 07-10-2005 12:08 PM

[B]انا شايف يا فيرو انك مش عارف لغتك القبطية [/B]

غلاباوي 09-10-2005 10:17 PM

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

بصرحاة موضوع شيق جدا .... بس بالمناسبة الموضوع كلة كلمات تركية مش اكتر وملهاش اي علاقة بالقبطية من بعيد او قريب

FERO 10-10-2005 05:25 PM

[QUOTE=mena_hot][B]انا شايف يا فيرو انك مش عارف لغتك القبطية [/B][/QUOTE]
من الالفا للاوميجا مافيش حرف ح, ولا لغتك القبطيه غير اللى انا اعرفها؟

mena_hot 10-10-2005 08:37 PM

[B]لا طبعا بس هيه مش بتيجي ح بالضبط
لانها بتبقي ربط يعني ليها نفس الرنين بس بشكل مختلف ها اكتبهالك بالقبطي
لازم اوضحها بالحاء والا مش كانت هتبقي واضحة وعما اظن انه من المعروف اني فيه كلمات كتير من اللغة القبطية تحور بعضها للعربية [/B]

FERO 11-10-2005 02:59 PM

[QUOTE=mena_hot][B]لا طبعا بس هيه مش بتيجي ح بالضبط
لانها بتبقي ربط يعني ليها نفس الرنين بس بشكل مختلف ها اكتبهالك بالقبطي
لازم اوضحها بالحاء والا مش كانت هتبقي واضحة وعما اظن انه من المعروف اني فيه كلمات كتير من اللغة القبطية تحور بعضها للعربية [/B][/QUOTE]
طول عمرنا ما نطقناش حرف ح فى التسبحه او الانجيل القبطى.

انا بجد مش بتتريأ بس نفسى اعرف

مار مينا 11-10-2005 06:01 PM

[B][CENTER]سلام المسيح معاكم
[QUOTE=admin1][SIZE=4]
زى مثلا ما واحد صاحبك يقول لك يا ابن الإيه لو تعرف معنى هذه ال (إيه) اكيد ها تضربه [/SIZE]

[ro}[/QUOTE]
ايه = بقره
صح كده يا عمنا admin1
تحياتي[/CENTER][/B]

boulos 23-09-2006 08:26 AM

رمضان على أنغام قبطية

[b][color="blue"]بمناسبة شهر رمضان نهنىء الجميع من المسلمين فى المنتدى و لكن هل تعلم أن أغنية رمضان الشهيرة ذات أصل قبطى؟!!

وحــــــــوي يا وحــــــــــوي

في الآونة الأخيـــرة....

[color="red"]###################

[/color]وحـــــوي يا وحـــــوي.. أيــــــوحا
[/color][/b]

al_karram 23-09-2006 04:31 PM

ماران آثا
الرب عوضك يا اخ بولس علي هذا التوضيح الجميل

جميع الأوقات بتوقيت امريكا. الساعة الآن » 09:38 PM.