منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة

منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة (http://www.copts.net/forum/index.php)
-   المنتدى العام (http://www.copts.net/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   مفتي مصر الاسبق يتفاوض مع تنظيم القاعدة (http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=7447)

Cancopt 27-07-2005 02:10 AM

مفتي مصر الاسبق يتفاوض مع تنظيم القاعدة

القاهرة-خاص لمصراوى:

قال ممدوح اسماعيل محامي الجماعات الاسلامية )dnc:( ان عدد من علماء المسلمين بمصر قرروا تكوين جبهة للتفاوض مع قيادات تنظيم القاعدة (sml20) بالخارج لوقف عملياتها )tik:} داخل مصر.

وقال ان الجبهة ستضم ايضا عدد من قيادات جماعة الجهاد (MM:} الموجودة بالسجون المصرية والتي ابدت موافقتها (MM:} (MM:} على الانضمام لهذه الجبهة نظرا لعلاقتهم الجيدة ببعض هذه القيادات بالخارج (MM:} .

وقال اسماعيل ان الجبهة تتكون من الدكتور نصر فريد واصل مفتي الجمهورية السابق والدكتور محمد المختار المهدي والداعية محمد حسان والشيخ محمد الراوي عضو مجمع البحوث الاسلامية والدكتور عبد الله الخطيب والشيخ فوزي السعيد والشيخ احمد المحلاوي .

واكد اسماعيل ان اللجنة استبعدت الدكتور محمد سيد طنطاوي (sml26) من تشكيلها نظرا لموقفه المعادي للتفاوض مع الجماعات الاسلامية واكد ان هناك اتصالات تجري حاليا مع قيادات امنية عليا

[url]http://www.masrawy.com/News/2005/Egypt/Politics/july/27/moftee.aspx[/url]

Cancopt 27-07-2005 02:31 AM

بصراحة يا جماعة انا مش فاهم ازاي ان دولة المفروض انها محترمة زي مصر تقوم بالتفاوض مع ارهابيين و مجموعة مجرمين دوليين

و مين اللي هيتفاوض المفتي السابق و اكييد اختاروه نظرا لعلاقاته الممتازة مع تنظيم القاعدة. يعني المفتي السابق له علاقة بالارهابيين (لا تعليق)

و سيشترك في المفاوضات بعض الارهابيين من السجون ( و الله مش عارف هم يضحك و هم يبكي)

يعني الأرهابيين بقوا ممثلين للدولة في المفاوضات حاجه حلوة قوي

ان دل هذا الخبر علي شئ فأنه يدل علي:
1- ضعف الدولة و هزلها امام الارهابيين و عدم استطاعة الجهاز الامني للدولة حماية المواطنين.
2- تحالف موظفين كبار للدولة و رجال الدين االاسلامي مع الارهابيين و وجود علاقات ممتازة بينهم
3- دراية و معرفة السلطات المصرية بأماكن قيادات تنظيم القاعدة في الخارج بدليل ارسال مبعوثين للتفاوض معهم. مما يؤوول الي استنتاج تواطئ السلطات المصرية مع الارهابيين في الاحداث و التفجيرات العالمية.

و الله حاجه تكسف..

شبيب رامه 27-07-2005 05:10 PM

[QUOTE=Cancopt]بصراحة يا جماعة انا مش فاهم ازاي ان دولة المفروض انها محترمة زي مصر تقوم بالتفاوض مع ارهابيين و مجموعة مجرمين دوليين[/QUOTE]
يجب علينا أن لانتجاهل أي أحد وأن نعرف وجهة نظر الآخرين قبل إصدار أي حكم ديمقراطيا حتى

[QUOTE=Cancopt]يعني الأرهابيين بقوا ممثلين للدولة في المفاوضات حاجه حلوة قوي[/QUOTE]
لا تقم بتربية أولادك على استضعاف الآخرين والتقليل من شأنهم

[QUOTE=Cancopt]ضعف الدولة و هزلها امام الارهابيين و عدم استطاعة الجهاز الامني للدولة حماية المواطنين.[/QUOTE]
التفاوض ومحاولة فهم الآخر ليس ضعفا أبدا
[QUOTE=Cancopt]دراية و معرفة السلطات المصرية بأماكن قيادات تنظيم القاعدة في الخارج بدليل ارسال مبعوثين للتفاوض معهم. مما يؤوول الي استنتاج تواطئ السلطات المصرية مع الارهابيين في الاحداث و التفجيرات العالمية..[/QUOTE]
استنتاج رائع جدا

Cancopt 28-07-2005 01:14 AM

عزيزي شيب رامه

[QUOTE=شبيب رامه]يجب علينا أن لانتجاهل أي أحد وأن نعرف وجهة نظر الآخرين قبل إصدار أي حكم ديمقراطيا حتى[/QUOTE]

نحن لا نتجاهل اي احد و لا نصدر الاحكام جزافاً .. و لكن ماذا تسمي الذي يأخذ من قتل الابرياء و الاعتداء عليهم وسيلة للتعبير عن النفس.. هل هو مظلوم و يدافع عن نفسه بهذه الطريقة.. و لماذا لم يتخذ الأقباط نفس الطريقة للرد علي الأضهادات التي يتعرضون اليها.. انا لا اجد في في تنظيم القاعدة الا مجموعة من الارهابيين.. و لسن انا الذي حكمت عليهم ..بل هم الذين حكموا علي انفسهم بهذا بأفعالهم و حكم عليهم العالم كله .. (الا اختلاف قلة قليلة ممن ينتمون اليهم

[QUOTE=لا تقم بتربية أولادك على استضعاف الآخرين والتقليل من شأنهم[/QUOTE]
انا لا استضعف الارهابين و لا اقلل من شأنهم .. و لا احد في العالم يقلل من شأنهم..انهم اخطر من يعيشون في الارض و يجب علينا مقاومتهم

[QUOTE=التفاوض ومحاولة فهم الآخر ليس ضعفا أبدا[/QUOTE]

التفاوض ليس ضعفاً.. و لكم مع من؟؟... هل يمكن ان تتفاوض مع متهم في جريمة قتل .. او سارق.. اي جريمة لها عقوبة ... و ليس لها تفاوض.. لا تخلط الامور
[QUOTE=استنتاج رائع جدا[/QUOTE]
شكرا اخي الكريم علي مشاركتك

Cancopt 07-09-2005 04:26 AM

عرفتم ليه الحكومة ساكته بل بتساعد علي احداث المرج

يمكن دي من ثمرة التفاوض مع الارهابيين

Truth_Hurts 07-09-2005 04:35 AM

محمد عيسى

[COLOR=Teal][B][QUOTE=Cancopt]عرفتم ليه الحكومة ساكته بل بتساعد علي احداث المرج

يمكن دي من ثمرة التفاوض مع الارهابيين[/QUOTE]

وبعدين مين ممدوح اسماعيل ده - شكله مسيحى - ههه - مش طول عمره كان الزيات

يعنى لو الجماعة اياها فقعت فرقعتين و موتت شوية ناس معظمهم مسلمين وواحد مسيحى - مش حتقول انها محاولة ارهابية ضد المسيحيين فى مصر ؟؟؟؟؟؟؟؟

اذا كان كده - وقف يا عم المفاوضات - ههههههههه
وفرقع فى المسيحيين و لمل يزعلوا قول الجماعة اياها عملتها
تحب ايه اكتر ؟

ثم ان سعادتك عايز مين اللى يتفاوض - فيفى عبده ولا دينا - اما عجايب !!!
هما صحيح ممكن يكونوا مؤثرين جدا - بس احنا حريمنا ما يطلعش بره - اه

ولا حد من كبار رجال الدين عندكم ؟ - اه - ما هى امريكا هى اللى عملتهم و انتم علاقتكم ممتازة مع امريكا - والله فكرة - ههههههههههه

وبعدين عايز كنائس جديدة ليه - انتم مش ماشيين ؟

تحياتى
[/B][/COLOR]

Sheref 07-09-2005 06:37 AM

[QUOTE=Truth_Hurts][COLOR=Teal][B]

ولا حد من كبار رجال الدين عندكم ؟ - اه - ما هى امريكا هى اللى عملتهم و انتم علاقتكم ممتازة مع امريكا - والله فكرة - ههههههههههه

وبعدين عايز كنائس جديدة ليه - انتم مش ماشيين ؟

تحياتى
-------------------------------------[/B][/COLOR][/QUOTE]
No food for you tommorow I will ask muma Amrica to stop sendig Fooood Aid to you and your kids... --- )noP) We are staying

Cancopt 08-09-2005 12:57 AM

الي Truth_Hurts

انا مش فاهم انت بتفهم بالمقلوب و لا ايه

من ردكك واضح انك مفهمتش المكتوب.. يمكن علشان مركزتش شوية في القراءة

يا أخي الموضوع اننا بنسأل هل يحق للحكومة ان تتفاوض مع قتلة و مجرمين؟؟

هل يصح للحكومة ان تتفاوض مثلا مع عصابة قطاع طرق او غيره؟؟ ان الجريمة لها عقوبة و ليس لها تفاوض .

و السؤال الثاني : كيف ستتفاوض الحكومة مع الارهابيين؟؟ هل تعرف الحكومة مكانهم؟؟ و اذا كانت تعرف مكانهم .. الا يعد هذا تكتم علي مكان ارهابيين دوليين مما يؤدي الي شبهة التواطئ معهم؟؟

فهمت كده و لا نقول تاني علشان تفهم

يا اخي كفاية الموضوع الساذج اللي انت طرحة علي الرابط التالي:

[url]http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=8231[/url]

ربنا يرحمنا.. بصراحة خسارة اساسا ان الواحد يرد عليك

Cancopt 08-09-2005 01:04 AM

الي Truth_Hurts

انت بتفهم بالمقلوب و لا ايه؟؟ و لا هي مهاترة و خلاص

من ردك واضح انك مفهمتش المكتوب.. يمكن علشان مركزتش شوية في القراءة او علشان حاجة تانية

يا أخي الموضوع احنا بنسأل هل يحق للحكومة ان تتفاوض مع قتلة و مجرمين؟؟

هل يصح للحكومة ان تتفاوض مثلا مع عصابة قطاع طرق او غيره؟؟ ان الجريمة لها عقوبة و ليس لها تفاوض .

و السؤال الثاني : كيف ستتفاوض الحكومة مع الارهابيين؟؟ هل تعرف الحكومة مكانهم؟؟ و اذا كانت تعرف مكانهم .. الا يعد هذا تكتم علي مكان ارهابيين دوليين مما يؤدي الي شبهة التواطئ معهم؟؟

فهمت كده و لا نقول تاني علشان تفهم

يا اخي كفاية الموضوع الساذج اللي انت طرحة علي الرابط التالي:

[url]http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=8231[/url]

ربنا يرحمنا.. بصراحة خسارة اساسا ان الواحد يرد عليك

جميع الأوقات بتوقيت امريكا. الساعة الآن » 04:54 AM.