منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة

منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة (http://www.copts.net/forum/index.php)
-   المنتدى العام (http://www.copts.net/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   تحذير الى كل من بالمنتدى (http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=13558)

كشكش بيه 27-04-2006 12:14 PM

تحذير الى كل من بالمنتدى

[COLOR="Blue"][SIZE="4"]الاخوة الافاضل...
اسف ولكن لابد من اعادة التكرار .... رجاء عدم كتابة ايميلك الخاص او ارسال اى ايميل باستخدام الهوتميل او الياهوو ...الخ الى اى شخص غريب يطلب مراسلته او يطلب المحادثة على الماسنجر لأن ببساطة شديدة هى انك حتى لو استقبلت رسالته او ارسلت له رسالة ايميل فانك فى نفس الوقت ترسل له "[COLOR="DarkRed"]الاى بى I.P[/COLOR]" الخاص بجهازك ..... رجاء الاحتراس لانه قد ظهر البعض من الغرباء الذين يلحون على الاعضاء فى طلب ايملاتهم الخاصة [/SIZE][/COLOR]

برنسيسة الاسكندرية 27-04-2006 06:04 PM

بسم الاب البادى والابن الفادى واروح القدس علية قوتى واعتمادى
طيب انا معرفش او بمعنى تانى انا مش فاهمة حضرتك ممكن افه معنى الكلام لانى بصراحة عملت كدة بس مش فاهمة انت تقصد اية ومرسية على كلامك
ابنة الاسكندرية

كشكش بيه 27-04-2006 06:33 PM

[QUOTE=]بسم الاب البادى والابن الفادى واروح القدس علية قوتى واعتمادى
طيب انا معرفش او بمعنى تانى انا مش فاهمة حضرتك ممكن افه معنى الكلام لانى بصراحة عملت كدة بس مش فاهمة انت تقصد اية ومرسية على كلامك
ابنة الاسكندرية [/QUOTE]
[SIZE="4"][COLOR="Blue"]الكلام المقصود ان لو اى حد طلب منك الايميل بتاعك عشان يحاورك او لاى سبب فتعلمى انه شخص يريد جمع معلومات عنك لان اذا ارسل احد لك رسالة على الهوتميل مثلا او اذا ارسلتى انت رسالة الى احد الاشخاص فعندئذ سوف تصل له رسالة بها رقم جهازك "الاى بى" ومنه يستطيع ان يعرف الكثير عنك سواء عن مكان وجودك او ان يستطيع عمل قرصنة على جهازك مثلا يستطيع معرفة من اين تستقبلى الرسائل ورقم التليفون الذى تستخدميه للوصول الى شبكة الانترنت وقد يرسل لك "جاسوس"spyware يمده باستمرار عما يحتويه جهازك من معلومات ولهذا السبب لايجب على الغرباء معرفة اسم بريدك الالكترونى[/COLOR][/SIZE]

برنسيسة الاسكندرية 27-04-2006 07:42 PM

بسم الاب البادى والابن الفادى والروح القدس علية قوتى واعتمادى
مرسية اوى اوى لردك عليا بس انا دلوقتى اعرف منيين نوايا اللى بعتلهم ايميلى ولا اعمل اية مش عارفة انت كدة قلقتنى اوى معلش هتعبك معايا بس ممكن ترود عليا اسفة

felosam 27-04-2006 07:59 PM

[b]اعملى ايميل جديد[/b]

The_Lonley_Wolf 27-04-2006 08:00 PM

[FONT="Tahoma"][SIZE="4"][COLOR="DarkSlateBlue"]ياعم كشكش انت هاتخض الناس ليه بس؟؟
الاى بى لما بيتعرف بيعرفوا منه الموقع فقط (الدولة) انما رقم التليفون و الكلام ده مش صحيح و عشان يخترق جهازك هو محتاج الاى بى و كمان يزرع فى الكمبيوتر بتاعك ملف تروجان لازم انت تكون واخده بمزاجك يبقى النصيحة المثلى فى الموضوع ده :
"ماحدش يقبل ملفات من حد غريب خالص"
و عموما متهيألى سمايلوف ممكن يفيدنا فى الموضوع ده[/COLOR][/SIZE][/FONT]

موسي الأسود 27-04-2006 08:20 PM

[QUOTE=The_Lonley_Wolf][FONT="Tahoma"][SIZE="4"][COLOR="DarkSlateBlue"]ياعم كشكش انت هاتخض الناس ليه بس؟؟
الاى بى لما بيتعرف بيعرفوا منه الموقع فقط (الدولة) انما رقم التليفون و الكلام ده مش صحيح و عشان يخترق جهازك هو محتاج الاى بى و كمان يزرع فى الكمبيوتر بتاعك ملف تروجان لازم انت تكون واخده بمزاجك يبقى النصيحة المثلى فى الموضوع ده :
و عموما متهيألى سمايلوف ممكن يفيدنا فى الموضوع ده[/COLOR][/SIZE][/FONT][/QUOTE]

[SIZE="4"][B]فعلا اخوتي الموضوع خطير جدا ممنوع نهائيا عمل ايميل باسمك الحقيقي في المنتدي و نشره بين الاعضاء اعمل ايميل جديد باسم غريب عنك تماما و اعمل الباسورد محتويا علي ارقام وحروف ولابد ان يحتوي جهازك علي برنامج انتي فيروس و انتي سباي . لان فيه اعضاء هنا اتعمل عليهم هاك من المسلمين . [/B][/SIZE]

hanna3 28-04-2006 12:52 AM

[COLOR="Blue"]
[SIZE="6"]
ما تخافيش
حافظك حافظ اسرائيل
لكن اعملي اي ميل جديد عادي ولا تخافي ومن الان فصاعد لا احد يعطي عنوانة لاي شخص
)noP)
[/SIZE]
[/COLOR]

الذهبيالفم 28-04-2006 02:57 AM

[b][color="indigo"]شكرا يا أخوة علي التحذير وعلي كافة الأعضاء التنفيذ لأن ذبانية جهنم لايعرفون إلا مبدأ الإرهاب فقط [/color][/b]

Christian 28-04-2006 05:48 AM

[QUOTE=hanna3][COLOR="Blue"]
[SIZE="6"]
ما تخافيش
حافظك حافظ اسرائيل
لكن اعملي اي ميل جديد عادي ولا تخافي ومن الان فصاعد لا احد يعطي عنوانة لاي شخص
)noP)
[/SIZE]
[/COLOR][/QUOTE]

[SIZE="5"]اسرائيل ايه يا عم بس ......اهم دلوقتى هيقولوا علينا صهاينة تانى (sml22) [/SIZE]

ZORO2006 28-04-2006 07:32 AM

[QUOTE=The_Lonley_Wolf][FONT="Tahoma"][SIZE="4"][COLOR="DarkSlateBlue"]ياعم كشكش انت هاتخض الناس ليه بس؟؟
و عموما متهيألى سمايلوف ممكن يفيدنا فى الموضوع ده[/COLOR][/SIZE][/FONT][/QUOTE]
الكلام ده انا كنت مصدقه,

لحد ما لقيت واحد بيتصل بى على نفس تليفون البيت اللى كنت بدخل عليه, و كلمنى و عرفنى بنفسه و كان شخص كنت بعمل معاه شات على الياهو. و انا ما اديتلوش رقم التليفون بتاعى, لانى ليه هديله نمرة تليفون البيت اصلا؟؟ لانى لو عاوزه يكلمنى كنت اديله الموبايل مثلا.

فخدوا بالكم.
و انا كنت باعت موضوع من 3 شهور تقريبا أسألكم عن وسائل الحمايه و اخفاء الآى بى, لكن للأسف كله حلقلى..
شكرا

lovelove201012 28-04-2006 07:56 AM

انا مختلف معكم فى هذا الرأى
من الممكن ان يكون هناك شخص يحتاج لفهم اى شئ أو المساعده فى أى شئ
فمن الممكن أن نصنع ايميل مختلف جديد ونرسله له ونتحدث معه ولو من اى محل انترنت
واذا كان شخص كويس ابقى اكلمه عادى بعد كده
لا بد ان نتذكر دائماً ان المسيح أوصانا بالمحبة والمساعده وليس البعد والكراهيه
وأهم شئ أننا نتأكد أن الرب يسوع المسيح يحمينا مع كل شر

lovelove201012 28-04-2006 08:00 AM

وبصراحه انا مش مصدق وكمان مش مقتنع ان الكلام ده ممكن بيحصل
ازاى يعنى تقولى ان واحد بكلمة هيدخل على جهازى وكمان يعرف رقم تليفونى
اسمحلى ده كلام فارغ وانا عن نفسى هتكلم عادى مع اى حد
وانا متاكد أن الرب يسوع المسيح بيحمينى
طالما انى فى حماية الصليب والمسيح مش هخاف من اى شئ
انا متعودتش اكون جبان

malak2006 28-04-2006 08:06 AM

+++

[SIZE="4"]يا ترى ازاي اعرف ان جهازي تم اختراقه وهل توجد وسيلة في الويندوز لمنع استقبال ملفات القرصنة؟ [/SIZE]

ZORO2006 28-04-2006 09:18 AM

[QUOTE=lovelove201012]وبصراحه انا مش مصدق وكمان مش مقتنع ان الكلام ده ممكن بيحصل
ازاى يعنى تقولى ان واحد بكلمة هيدخل على جهازى وكمان يعرف رقم تليفونى
اسمحلى ده كلام فارغ وانا عن نفسى هتكلم عادى مع اى حد
وانا متاكد أن الرب يسوع المسيح بيحمينى
طالما انى فى حماية الصليب والمسيح مش هخاف من اى شئ
انا متعودتش اكون جبان[/QUOTE]
يا عم ما تعملش فى نفسك كده...

يا عم الشجيع, ربنا ادانا عقل نفكر بيه, أظن لما بتروح حرب اكتوبر مثلا , ما كانش العساكر المسيحيين ماسكين صليب و يقولوا كيريالايسون؟ لكن كانوا ماسكين سلاح و بيحاربوا

اعمل اللى عليك و بطل تواكل مش توكل على ربنا

و طالما يا عم الشجيع فاردلى صدرك اوى كده, ما تدخل باسمك الحقيقى و تدينا رقم تليفونك كمان؟
ولا ليك رأى تانى؟[ro}

جميع الأوقات بتوقيت امريكا. الساعة الآن » 09:34 AM.